eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
626 عکس
102 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (٨) ✍ امام(علیه‌السلام) درباره ذلت‌ناپذيري خود به عنوان هدف ديگر از قيام خويش، بيانات ديگري نيز دارد، از جمله در مقابل پيشنهاد عبيدالله كه حضرت را بين كشته شدن و بين بيعت كردن با يزيد مخيّر كرده بود، مي‎فرمايد: 🌹آگاه باشيد كه فرومايه، فرزند فرومايه، مرا در بين دو راهىِ شمشير و ذلّت قرار داده است و هيهات كه ما زير بار ذلّت برويم، زيرا خدا و پيامبرش و مؤمنان از اين كه ما ذلّت را بپذيريم دريغ دارند، دامن هاى پاك مادران و مغزهاى با غيرت و نفوس با شرافت پدران، روا نمی دارند كه اطاعت افراد لئيم و پست را بر قتلگاه كريمان و نيك منشان مقدّم بداريم. 🌷«أَلا إِنَّ الدَّعِىَّ بْنَ الدَّعِىَّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ يَأْبَى اللّهُ لَنا ذلِكَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنـُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ آبِيَـةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلى مَصارِعِ الْكِرامِ(1).» ✅ نكته شايان توجّه در اين فراز آن كه امام حسين(علیه‌السلام) عدم ذلت‌پذيري خود را مستند به امر خدا و سيره رسول‌خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و مؤمنان مي‎داند، چرا كه مؤمن واقعي با پيروي از فرمان خدا و تأسّي به سيره رسول‌خدا، به هيچ رو به ذلّت تن در نمي‎دهد. و نيز در جاي ديگر فرمودند: 🌷نه به خدا سوگند، من دستم را (به نشانه بيعت) همانند شخص خوار به آنان نمي‎دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمي‎كنم. . 🌹«لا وَاللّهِ لاأَعْطيهِمْ بِيَدى إِعْطاءَالذَّليلِ وَ لا أَفِرُّ مِنْهُمْ فِرارَ الْعَبيدِ»(2) (1) تحف العقول، ج1، ص240 (2) الارشاد، ج2، ص98 @abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا: ۵- رسیدن به مقام محمود «وَ اَسَئلهُ اَن يبَلغَني المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ الله». ✍ وجود مقدس رسول الله (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) صاحب مقام محمود هستند. اگر کسي مجراي نعمت هاي الهي شد و رحمت هاي او، به خصوص رحمت رحيميه از طريق او به خلايق رسيد، او مستحق حمد مي شود و مقام محمود پيدا مي کند. مقام محمود مطلق آن مقامي است که همه فيوضاتي که به همه عوالم مي رسد، از طريق اين مقام مي رسد. اگر کسي به اين مقام رسيد و کائنات را به او سپردند، هر فيضي که به هر کسي مي رسد، از طريق اوست. ☀️در آیه 79 سوره اسراء می‏خوانیم: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» خداوند به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم میفرماید: «نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی». 🔹انسان در سير با عاشورا مي تواند به اين مقام محمود متصل شود و اگر چنين شود، آن مقام، در انسان تجلي مي  کند و انسان خودش هم مي تواند شفاعت کند. يعني وقتي دستش را گرفتند خودش هم مي تواند دست گيري کند و به يک معنا، مقام محمود در او نازل مي شود (نه آن که خودش به آن مقام برسد). اگر کسي سالک با زيارت عاشورا بود مي تواند به جايي برسد که دست خودش را به دست ولي خدا برساند و پس از آن، دست ديگران را هم بگيرد و به ولي خدا برساند. 🔸مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمی‌رسد: «لا یَمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً... آنان مالک شفاعت نیستند (شفاعت نمی‏ شوند)، مگر کسى که با خداى رحمان پیمانى بسته باشد». (مریم/87). 🔹یک مقامی هم هست که از شفاعت‌شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز از دعا، این را از خدا می‌خواهیم. @abbasi_khorasani
💠 روز 💠 🏴 پاداش عزاداری بر سیدالشهدا (علیه السلام ) 🔻امام سجاد علیه‌السلام: أيُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَيناهُ لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى تَسيلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه ُ بِها في الجَنَّةِ غُرَفا يَسكُنُها أحقابا ❇️ هر مؤمنى كه چشمانش براى كشته‌شدن حسين عليه‌السلام گريان شود به طورى كه اشك بر گونه‌هايش سرازير گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفه‌هاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد. 📚 ثواب الأعمال: ۱۰۸/۱ ‌ @abbasi_khorasani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠وقایع روز نهم محرم سال ۶۱ ق💠 ✍ در روز نهم محرم سال ۶۱ شمر بن ذی الجوشن با نامه ای كه از عبیداللّه داشت، پیش از ظهر روز پنجشنبه نهم محرم وارد كربلا شد و نامه عبیداللّه را برای عمر بن سعد قرائت كرد. 👹 شمر كه با قصد جنگ وارد كربلا شده بود، از عبیداللّه بن زیاد امان نامه ای برای خواهر زادگان خود و از جمله حضرت عباس (علیه‌السلام) گرفته بود كه در این روز امان نامه را بر آن حضرت عرضه كرد و ایشان نپذیرفت. 👹 شمر نزدیك خیام امام حسین (علیه‌السلام) آمد و عباس، عبداللّه، جعفر و عثمان (فرزندان امام علی (علیه‌السّلام)كه مادرشان ام البنین بود) را طلبید. آنها بیرون آمدند، شمر گفت: از عبیداللّه برایتان امان گرفته ام. آنها همگی گفتند: خدا تو را و امان تو را لعنت كند، ما امان داشته باشیم و پسر دختر پیامبر امان نداشته باشد؟ 🌕 در این روز اعلان جنگ شد كه حضرت عباس (علیه‌السلام) امام (علیه‌السلام) را باخبر كرد. امام حسین (علیه‌السلام) فرمود: ای عباس! جانم فدای تو باد، بر اسب خود سوار شو و از آنان بپرس كه چه قصدی دارند؟ حضرت عباس(علیه‌السلام) رفت و خبر آورد كه اینان مي گویند: یا حكم امیر را بپذیرید یا آماده جنگ شوید. 🌺 امام حسین (علیه‌السلام) به عباس فرمودند: اگر مي توانی آنها را متقاعد كن كه جنگ را تا فردا به تأخیر بیندازند و امشب را مهلت دهند تا ما با خدای خود راز و نیاز كنیم و به درگاهش نماز بگذاریم. خدای متعال ميداند كه من بخاطر او نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم. 🌷 حضرت عباس (علیه‌السلام)نزد سپاهیان دشمن بازگشت و از آنان مهلت خواست. عمر بن سعد در موافقت با این در درخواست تردید داشت. سر انجام فرستاده عمر بن سعد نزد عباس علیه السلام آمد و گفت: ما به شما تا فردا مهلت مي دهیم، اگر تسلیم شدید شما را به عبیداللّه مي سپاریم وگرنه دست از شما برنخواهیم داشت. ------------------------------ پی نوشت: ۱. وقایع الایام، ج5، ص27؛ ۲. مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص244. @abbasi_khorasani
💠 برخی از ويژگى‌هاى اصحاب سيدالشهدا (علیه‌السّلام)‏ ۸- بصیرت و بینش ✍ از ويژگي‌هاي فكري و عملي ياران سيد الشهداء (علیه‌السلام) بصيرت و بينش بود. در فرهنگ ديني از كساني با عنوان «اهل البصائر» ياد مي‌شود كه صاحبان روشن‌ بيني و بيدار دلي باشند و شناخت عميق نسبت به حق و باطل، امام و حجت الهي، راه و برنامه، دوست و دشمن، مؤمن و منافق داشته باشند. صاحبان بصيرت چشم درونشان بيناست. با آگاهي و هوشياري و انتخاب گام برمي‌دارند. ✅ ياران و اصحابي كه همراه امام حسين(علیه‌السلام) ماندند و تا آخرين لحظه از حق دفاع كردند، همگي آزادانه قدم در اين راه گذاشته بودند و مي‌دانستند پايان اين جنگ چيزي جز كشته شدن نيست. آنان راه خود را روشن و بي ابهام و به حق ديدند و باطل بودن دشمن را يقين دانسته و با تطميع و تهديد و حتي امان‌نامه، نه خود را فروختند و نه دست از عقيده و جهاد برداشتند. اين بينش و بصيرت را از سخنراني‌ها، رجزها و عكس‌العمل‌هايشان مي‌توان شناخت. چنانچه حضرت عباس(علیه‌السلام) امان نامه را نپذیرفت. 🌷 امام صادق (علیه‌السّلام) درباره‌ ي حضرت عباس (علیه‌السلام) تعبير « نافِذَ البَصيرَةِ » دارد كه گوياي عمق بينش و استواري ايمان او در حمايت از سيدالشهداء است: 🌹 " كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا...."؛(1) عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين (علیه‌السلام) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد. ✅ در زيارتنا‌مه‌ي حضرت عباس(علیه‌السلام) می خوانیم: اَشْهَدُ أَنَّك لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكلْ وَ انّك مَضَيتَ علي بَصيرةٍ مِنْ اَمْرِك مُقْتَدِيا بِالصّالحِينَ وُ مُتَّبِعا لِلنَّبيينَ.....؛ (2) گواهي مي‌دهم كه هرگز سستي نكردي و سر نتافتي و به راهي رفتي كه از روي بصیرت و آگاهي كامل بود. و به صالحان اقتداء نمودی و از رسولان خدا پیروی کردی. (1) عمدة الطّالب، ص 356. (2) كامل الزيارات، ابن قولويه القمي، ص785 @abbasi_khorasani
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام صادق علیه السلام (۹) ✍ تمام آثار و گفتار امام حسین (علیه‌السلام) و نیز گفتاری که درباره‌ی آن بزرگوار از معصومین رسیده است، این مطلب را روشن می‌کند که غرض، اقامه‌ی حق و عدل و اقامه دین خدا و ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است. امام صادق(علیه‌السّلام) در زيارت اربعين، هدف از نهضت حسيني را چنين بيان مي‎فرمايد: 🌹.... فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ..... 🌷حسين بن علي(علیه‌السلام) در دعوت نهایت تلاش خود را كرد و پند و اندرز ها نمود. جان خويش را در راه تو (خدا) فدا كرد تا بندگانت را از بي‎خبري و سرگرداني گمراهي نجات دهد‎. 📚 تهذيب ‏الأحكام ،شیخ طوسی ج ۶ ص ۱۱۳؛ ✅ از ديدگاه امام ششم، سيدالشهدا(علیه‌السّلام) با نهضت عاشورا، اهداف زير را تعقيب مي‎كردند: 1⃣ نجات مسلمانان از بي خبري نسبت به احكام دين و وظايف خويش در برابر پروردگار 2⃣ رهايي بندگان خدا از گمراهي با آگاه ساختن آنان به لزوم پيروي از رهبران واقعي دين. @abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا: ۶- مقام بهترین پاداش مصیبت ولیّ معصوم. 🌷 «وَ أَسْأَلُ اللَّهَ بِحَقِّکُمْ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِی لَکُمْ عِنْدَهُ أَنْ یُعْطِیَنِی بِمُصَابِی بِکُمْ أَفْضَلَ مَا یُعْطَی مُصَاباً بِمُصِیبَةٍ؛ 🔹 و از خداوند به حق شما و مقام و منزلتی که برای شما نزد خداوند است، می ‌خواهم که در برابر سوگواری من بر شما بهترین پاداش را که به سوگواران می ‌دهد به من (نیز) عطا فرماید». ✍ بلا براي مومن یا کفاره گناهان است و يا برای ترفيع درجه است. ولي بلای معصوم (ع) فقط برای ترفيع درجه است. آنقدر اين ابتلا، عظيم است که نه فقط ما،‌ بلکه ملائکه مقربين و انبياء مرسلين هم در اين وادي، مراتبي از قربشان با بلاي سيدالشهداء (ع) حاصل مي‌شود. 🔹 يک روي بلاي سيدالشهداء‌ (ع) بلاي عظيم است و روي ديگر، ضيافت خاص خداي متعال و رحمت و محبتي است که از عاشورا ظهور و تجلي پيدا کرده و همه عارفان و اولياء خدا و انبياء، در منزلي از منازل سلوک خود به اينجا مي‌رسند و بايد از اين وادي عبور کنند تا مقرب شوند. 🔸اگر کسي وارد عاشورا شد، مي‌تواند با بلاي سيدالشهداء‌ به مقام تحمل اعظم ابتلائات برسد. آنقدر اين بلا، عظمت و جلالت دارد که همه مقامات با آن حاصل مي‌شود؛ «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتْ». اين است که ما درخواست مي‌کنيم: «أنْ يعْطِينِي بِمُصابِي بِكُمْ أفْضَلَ ما يعْطِي مصاباً»؛ يعني ما هم مي‌توانيم جزو کساني بشويم که وارد عاشورا مي­شوند و به ثواب اعظم ابتلائات مي­رسند و به بالاترين آن محبتهايي که خداي متعال به اهل ابتلاء مي‌کند دست پيدا مي­کنند. 🔹در این فراز از زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که به اعظم ثواب‌هاي اهل بلا و به اعظم جذبات و جلوات معنوي راه پيدا کنیم و به بالاترين درجات قرب الهی برسیم. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
💠 🔸امام صادق(علیه السلام):مَن زارَ قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام وهُوَ يُريدُ اللّهَ عز و جل شَيَّعَهُ جَبرَئيلُ وميكائيلُ وإسرافيلُ حَتّی يَرِدَ إلی مَنزِلِـهِ؛ 🔸هر كس قبر حسين(ع) را به خاطر خدا زيارت كند ، جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل، او را تا بازگشت به خانه اش بدرقه مى كنند. 📚كامل الزيارات : ص ۲۷۴ ح ۴۲۷ @abbasi_khorasani
ما چه نسبتی با امام حسین علیه السلام داریم⁉️ ✅ در طول تاریخ بشر، از بدو خلقت آدم تا عاشورا و قیامت، هر کسی با سیدالشهدا علیه السلام نسبتی داشته و دارد👇 🌸برخی عاشق و شیدای قبل از تولد 🌹برخی مجذوب در امام علیه‌السلام تا آخرین نفس و قطره خون ◀️برخی فقط دوستدار ونگران امام ◀️برخی همراه امام علیه‌السلام از ابتدا تا انتها ◀️برخی همراه امام علیه‌السلام از مدینه تا مکه و برخی تا نیمه راه و نرسیده به کربلا ◀️برخی نامه نویسان کوفه و بیعت کنندگان با مسلم ◀️برخی بیعت شکنان و برخی بی طرفان ◀️برخی ناظران بی طرف و برخی بی طرفان در لشکر یزید اما دشمنان👇 ☑️ برخی دشمنان متعصب و جانی ☑️ برخی دشمنان دنیاطلب، برخی پول پرست و مقام پرست ☑️ برخی ترسو و سیاهی لشکر ◀️برخی دوستان تماشاگر و برخی فراری ◀️برخی دوستان جان‌فدا و برخی جامانده ◀️برخی دوستان ترسیده و برخی تردید کننده ◀️برخی دوستان نادان و برخی پشیمانِ توّاب ◀️ برخی دوستان عافیت طلب و برخی مصلحت اندیش ◀️برخی عاشق سیاه پوشیدن و برخی نیز مخالف همین سیاهه 👌و این نسبت همچنان و تا قیامت ادامه دارد... ✅ من و شما چه نسبتی با امام علیه‌السلام داریم و تا کجا همراه امام علیه‌السلام هستیم⁉️ @abbasi_khorasani