eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.9هزار دنبال‌کننده
700 عکس
111 ویدیو
44 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷امام جعفرصادق علیه‌السلام: اَلمِرصادُ قَنطَرةٌ علی‌الصِّراطِ لایجوزُها عبدٌ بمَظلَمةِ عَبدٍ. مرصاد (کمینگاه) جایگاه رفیعی است بر روی پل صراط که هیچ‌ بنده‌ای که حق و مظلمه‌ای از مظالم عباد به گردنش باشد از آن عبور نخواهد کرد. 📚‌بحارالانوار، ج ٨، ص ٦٦. @abbasi_khorasani
❓منظور از «عقبه‌ها» و «گردنه‌های دشوار» در قیامت چیست؟ ✍ واژه «گردنه»، به معنای راهی تنگ میان دو کوه است که عبور از آن دشوار است و در عربی از آن به «عقبه» تعبیر می‌شود. در روایات از واژه‌ی «عقبه» برای بیان گذرگاه‌های دشوار قیامت استفاده شده است. ✅ بر اساس تجسم اعمال می‌توان گفت تکالیف الهی در دنیا به شکل عقبه و گردنه در قیامت تجسم می‌یابند و خود را نشان می‌دهند و انسان باید در هر عقبه ای پاسخگوی اعمال خود باشد. بنابر روایات، منظور از عقبه و گردنه، همان مراحل و منازل سخت و دشواری است که همه‌ی انسان‌ها باید در آخرت از آنها عبور کنند که در برخی از روایات از آنها به توقفگاه‌های بسیار هولناک تعبیر شده ‌است. به عنوان نمونه امام علی(علیه السلام ) می فرماید: 🌷 خداوند شما را رحمت کند، آماده کوچ (از اين جهان) شويد، چرا که نداى رحيل در ميان شما داده شده است و علاقه و تکيه خود را بر دنيا کم کنيد با تهيّه زاد و توشه از اعمال صالحى که در قدرت داريد (به سوى آخرت) باز گرديد زيرا گردنه سخت و منزلگاههاى مخوف و هولناکى در پيش داريد که بايد در آنها وارد شويد و نزد هر يک توقّف کنيد (و پاسخگوى اعمال خود باشيد.) 🌹 « تَجَهَّزُوا، رَحِمَکُمُ اللّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيکُمْ بِالرَّحِيلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ عَلَى الدُّنْيَا وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّادِ فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً، لاَبُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَيْهَا، وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا». (1) ✅ تعبیر از این مراحل به گردنه صعب العبور، اشاره به این است که عبور و گذر از آنها دشوار است و نیاز به وسایل دارد و گرنه انسان در پرتگاه سقوط قرار خواهد گرفت. آنچه می‌تواند گذر از این گردنه‌‌های سخت را آسان کند، رعایت تقوا، احترام به ارزش‌های اسلامی، محبت راستین به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) و اهل‌بیت(علیهم السلام ) و پیروی از دستورات آنها است. (۱) نهج البلاغه، خطبه ۲۰۴، @abbasi_khorasani
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا امیر المؤمنین یا ابیطالب_علیه السلام اذان واقامه آیت الله عباسی خراسانی دامت برکاته و خنده ی زیبای بچه هنگام ولایت ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین واولاده المعصومین علیهم السلام واما بنعمة رب فحدث @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 زیارت حضرت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. @abbasi_khorasani
💠 حق الناس و مصادیق آن ✍ حق الناس دارای معنای عام و فراگیر است. حق‌الناس فقط به حقوق مالی اختصاص ندارد بلکه جان و آبروی افراد را نیز در برمی‌گیرد. از این‌رو غیبت، تهمت، سخن‌چینی و آزار و اذیت کردن دیگران را نیز حق‌الناس شمرده‌اند. شاید بتوان حق الناس را به ۳ قسم تقسیم کرد: ۱) حقوق طبیعی: یعنی هر کس دارای حق طبیعی است و اگر انسانی این حق را از کسی بگیرد، حق وی را پایمال کرده است. حقوق طبیعی مثل: حق امنیت، حق آزادی. مثلا اگر با عملی مانع آرامش خاطر دیگران شویم حق طبیعی آنها را پایمال کرده ایم و حق الناس بر گردن داریم. ۲) قسم دوم، حقوق موضوعه است؛ یعنی مجموعه قواعد مدنی، نظامی و سیاسی که قانون گذار وضع می کند. برخی از حقوق ریشه در قرآن و احادیث ندارد بلکه قوانین موجب وضع آن می شود. مثلا قانون است که هنگام سبز بودن چراغ راهنما برای راننده، عابر پیاده وظیفه دارد بایستد و بالعکس. اگر کسی این قانون را رعایت نکرد در اصل سلب حقوق از دیگران کرده است و این حق الناس است. ۳) قسم سوم حقوق دینی است؛ حقوقی که شرع مقدس قرار داده است. مثل زکات که حق فقرا است. انسانی که این حق را نمی پردازد در اصل به فقرا لطمه وارد می کند یا خمس که خداوند فرموده یک پنجم اموال خود را برای مصارفی که وجود دارد، داده شود. اگر کسی این حقوق را پرداخت نکند، مرتکب حق الناس شده است. @abbasi_khorasani
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: نِعمَتِ الدّارُ الدُّنيا لِمَن تَزَوَّدَ مِنها لاِخِرَتِهِ حَتّى يُرضِيَ رَبَّهُ عز و جل، و بِئسَتِ الدّارُ لِمَن صَدَّتهُ عَن آخِرَتِهِ، و قَصَّرَت بِهِ عَن رِضاءِ رَبِّهِ. 🔹نيكو خانه اى است دنيا كسى را كه براى آخرتش از آن توشه برگيرد تا پروردگارش را خشنود كند؛ و بد خانه اى است كسى را كه از آخرت بازش دارد و دستش را از خشنودى پروردگارش كوتاه سازد. 📚المستدرك على الصحيحين : ج ٤ ص ٣٤٨ ح ٧٨٧٠ @abbasi_khorasani
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا امیر المؤمنین یا ابیطالب_علیه السلام اذان واقامه آیت الله عباسی خراسانی دامت برکاته و خنده ی زیبای بچه هنگام ولایت ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین واولاده المعصومین علیهم السلام واما بنعمة رب فحدث @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 زیارت حضرت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها وَ بَرِّها وَ بَحْرِها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. @abbasi_khorasani
💎 شبِ نیمه شعبان را از دست ندهید 🔻پيامبرخدا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم: مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ 🔹 هركه شب عيد [فطر و قربان] و شب نيمه شعبان را احيا كند، در آن روزى كه دل‌ها مى‌ميرند دل او نميرد. 📚 ثواب الأعمال : ۱/۱۰۲/۲ ‌ @abbasi_khorasani
💠 درکات و ابواب جهنم ✍ «دَرْک» در مقابل «دَرْج» است. درج برای بالا رفتن (صعود) و درک برای پایین آمدن (حدور) است و به همین جهت می‌گویند «درجات بهشت (دَرجات الجنّة) و درکات جهنم (دَرکات النّار)». (۱) ✅ دَرَکات جَهنّم، جایگاه‌ها و طبقات مختلف جهنم است که در مقابل درجات بهشت قرار می‌گیرد. در جهنم رتبه‌بندی وجود دارد و همه دوزخیان، از جن و انس، بر پایه اعمالشان، از جهت کیفر و مجازات در هفت درکه و طبقه قرار می‌گیرند که نوع و شدت عذابشان متفاوت است. ✅ در قرآن، به جایگاه منافقان تصریح شده که در پایین‌ترین و پست‌ترین مرتبه دوزخ (دَرَک الاَسفَل) قرار دارند. «إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْک الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ»؛(۲) ✅ در قرآن کریم به جهنم و برخی از نام‌ها، صفات و ویژگی‌های آن و نیز دسته‌بندی و درجه‌بندی دوزخیان و جایگاهشان در دوزخ اشاره شده است. در روایات به اسامی درکات جهنم و رتبه هر کدام نسبت به یکدیگر اشاره شده است: سَقَر، کُبَر، سَعیر، هاویه، جَحیم، ماهیه، غَیّ و لَظی نام این درکات است. ✅ بر اساس آیه ۴۴ سوره حجر، جهنم هفت در دارد و آیات ۲۹ سوره نحل و ۷۶ سوره غافر گفته است از درهای جهنم وارد شوید. در برخی از روایات، این هفت در به هفت طبقه تفسیر شده است.(۳) علامه طباطبایی معنای هفت در داشتن جهنم را به این که هفت نوع عذاب وجود دارد نیز تفسیر کرده است. (۴) (۱) راغب، المفردات، ص۳۱۱، (۲) نساء/ ۱۴۵، (۳) جوادی آملی، معاد در قرآن، ص۴۲۶؛ (۴) طباطبایی، المیزان، ج۱۲، ص۱۷۰ و ج۱۷، ص۳۵۲؛ @abbasi_khorasani