🔸«ظهور»؛ مشروط بر احیای «غدیر خم»
و سیر از «تمدن ظلمانی سقیفه» به سوی نور «حیات طیبه»
(1 از 2)
▫️از واقعه غدیر در قرآن با آیه 67 سوره مائده یاد می شود که ابلاغ رسالت الهی را در ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین می شمارد، اما با مراجعه به آیات قبل، حقایق دیگری نیز آشکار می گردد که اشاره به «حیات طیبه با محوریت ولایت» دارد...
▫️واقعه «سقیفه» یک واقعه برنامه ریزی شده تاریخی از سوی اولیای طاغوت با هدف حذف «ولایت» از مدار و محور جامعه و مناسبات اجتماعی بوده است و ابلیس از این «برنامه ریزی راهبردی تاریخی» با مشارکت اهل سقیفه و اطرافیان پیامبر خبر داده است آنجا که در پاسخ به اظهار نگرانی شیاطین می گوید : «إِنَّ الَّذِینَ حَوْلَهُ قَدْ وَعَدُونِی فِیهِ عِدَهًْ لَنْ یُخْلِفُونِی؛ کسانی که دور پیامبر بودند، در مورد او به من وعدهای دادهاند که هرگز خلف وعده نمیکنند.» و خداوند هم از تحقق وعده آنها می گوید: « لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ» و این واقعه شروع خط انحرافی از مسیر ولایت در عالم بود که امام از صحنه اجتماع و مناسبات جامعه به حاشیه رانده شد و تطور جریان تاریخ تا امروز منجر به تمدن ظلمانی غرب بر محور اولیای طاغوت و شیاطین جن و انس گشته است و نتیجه آن نیز « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ» است، و «حیات طیبه» موعود که خداوند برای بشر پسندیده و آنرا به حضور امام و محوریت او بر عالم و مناسبات اجتماعی مشروط ساخته است، پس از غیبت کبری و رشد و تکامل جریان شیعه در مسیر عبور از ظلمات سقیفه و تمدن مادی غرب به سوی نور حیات طیبه واقع خواهد شد.
▫️از مجموع آیات و روایات فهمیده می شود مختصات حیات طیبه بسیار با پیشرفت ها و دستاوردهای بشری در عصر حاضر و حتی پیش بینی ها در آینده متفاوت است و بجای آنکه در چنین تمدنی بشر با زحمت فراوان و مشغولیت حداکثری در دنیا با آثار نامطلوب سرشار از ظلم و فساد، دنیا را تسخیر خود سازند، در حیات طیبه، دنیا خود بسوی انسان ها خیرات و برکات خود را می گشاید و به فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله « ان الله جلَّ جلالُهُ أوحی الی الدُّنیا أنْ اَتْعِبی مَنْ خَدَمَکِ وَ اخْدِمی مَنْ رَفَضَکِ؛ خداوند به دنیا امر نمود کسی را که به دنبال توست به رنج و زحمت بینداز و در خدمت کسی باش که به تو بیاعتناست.»و یا به فرموده امام صادق علیه السلام « إِنْ طَلِبْتَهُ أَتْعَبَکَ وَ لَا تَلْحَقْهُ أَبَداً وَ إِنْ تَرَکْتَهُ تَبِعَکَ وَ أَنْتَ مُسْتَرِیحٌ؛ اگر در پی دنیا باشی تو را به سختی و مشقت اندازد و هرگز به آن نخواهی رسید و اگر آن را پشت سر اندازی، خود به دنبال تو آید در حالی که تو آسوده ای.»
▫️ در آیه 66 سوره مائده می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِم لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ؛ و اگر آنان، تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنها نازل شده برپا مىداشتند، از آسمان و زمين، روزى مىخوردند؛ جمعى از آنها، معتدل و ميانهرو هستند؛ ولى بيشتر آنها اعمالشان بد است.» ذیل این آیه امام باقر علیه السلام می¬فرماید مراد از اقامه آنچه از سوی خداوند نازل شده است، «ولایت» است (الکافی، ج۱، ص۴۱۳).
▫️ نتیجه اقامه ولایت در عالم نیز حیات طیبه ای است که مختصات دنیا را تغییر می دهد و برکات و روزی برای مردم از آسمان و زمین نازل می شود و ...
- امیرالمؤمنین علیه السلام نیز فرموده است: « وَ لَوْ أَنَّ الْأُمَّهًْ بَعْدَ قَبْضِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله اتَّبَعُونِی وَ أَطَاعُونِی لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ؛ اگر امت پس از درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله از من پیروی و اطاعت میکردند، از آسمان و زمین، روزی میخوردند.» (بحارالأنوار، ج۲۶، ص۶۵)
- امام صادق علیه السلام نیز فرموده است: «یَا ابْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِیعَتَنَا اسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَهًْ وَ لَأَظَلَّهُمُ الْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اللَّهَ شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُم؛ پسر جندب! اگر شیعیان ما پایداری کنند؛ فرشتگان با آنان دست دهند، و ابر بر سرشان سایه افکند، و همچون [روشنایی] روز بدرخشند، و از آسمان و زمین قوت و روزیشان برسد، و هیچ چیزی از خدا نخواهند جز آنکه عطایشان فرماید. (بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۷۹) و در روایات دیگر فرموده اند مراد از استقامت، استقامت بر امر ولی و ولایت است ... ادامه👇🏻
@abdollahimahdi
ادامه ☝🏻 (2از2)
▫️اکنون مهمترین رسالت شیعه در عصر غیبت، تقویت و رشد در «ولایتمداری» است! و اینکه برای تحقق حیات طیبه می بایست «ولی معصوم» محور و مدار جامعه و همه مناسبات فردی و اجتماعی قرار گیرد و بت تمدن ظلمانی عصر غیبت را که حاصل محوریت طاغوت است شکسته و مناسبات خود را چه در ساحت علم و چه تحقق ساختارها و روابط و ارکان تمدنی جامعه بر محور امام تعریف نمایند!
در یک کلام، ظهور واقع نمی شود مگر آنکه بشریت، به جبران خطای گذشته اش در سقیفه بپردازد و در عوض فراموشی غدیر در سقیفه، قدر غدیر را بدانند و با تلاش جهت انحلال تمدن مادی غرب و دستاوردهای ظلمانی آن، امام را برای محوریت مناسبات فردی و اجتماعی و تحقق حیات طیبه با مختصاتی متفاوت از تمدن مادی غرب، طلب نمایند...
@abdollahimahdi
🔸«حیات طیبه» ؛ عصای معجزه گونه امام زمان عج در بلعیدن «تمدن مادی غرب»!
(1از2)
🔹در هر زمانه ای، پیامبری که برای دعوت به پرستش و تبری از طاغوت مبعوث می شده است (وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ)، مأمور به بیان معارف دین بوده (وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِک وَیعَلِّمُهُمْ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ وَیزَکیهِمْ) تا بتواند بواسطه امر به معروف و نهی از منکر (یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَاهُمْ عَنْ الْمُنکرِ) و زنده کردن فطرت و رشد عقول انسانها (فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلُه وَ واتَرَ اِلیهِمْ اَنْبِیاءَهُ، لِیسْتَادُوهُم مِیثاقَ فِطْرَتِه... وَ یثِیروا لَهُم دَفائِنَ العُقُول...)، آنها را از بند بندگی دنیا برهاند و در مسیر پرستش خدای متعال به پرواز درآورد (وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ) و در همه شئون زندگی اجتماعی انسانها، قسط و عدل جاری سازد (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمْ الْکتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...، أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ...، أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ ...).
🔹چنین رسول و پیامبری، حتماً معجزه ای به همراه داشته است (لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ [دلایل علمی و معجزات و کرامات و ...]) و معجزات متناسب با شرایط و اقتضائات هر زمان و سطح اخلاق و عقائد و قدر عقول مردم بوده است.
🔹نکته مهم آنکه بسیاری از معجزات، در واقع خلع سلاح از طاغوت و استکبار بوده است، به گونه ای که مردم راه نجات و سعادت را در نزد أنبیاء بیابند و از ابزار قدرتی که در دست طاغوت و کفار بوده است رویگردان شوند.
🔹مثلاً در زمان عیسی ع علم طب بواسطه حضور دانشمندان یونانی رواج داشت و کاهنان عهده دار درمان بیماری هایی نظیر برص، بریون و کچلی بودند و عموم مردم نیز بر این باور بودند که این معالجات و بهبودی از این امراض از برکت وجود کاهنان و آثار معنوی ایشان است و حضرت مسیح برای اثبات قدرت الهی و ولایت خود، به شفای بیماران مبتلا به برص و نابینائی و کوری مادرزاد و ... پرداخت آنچنانکه مردم متوجه شوند که این عمل خارق العاده از عهده کاهنان و طبیبان هم خارج است.
🔹در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز اعراب در ادبیات عرب و فن بلاغت و فصاحت در اوج بودند و أمرا و حکما با برپایی جشنها و محفلها به عظمت بلاغت و فصاحت خود افتخار و مباهات می کردند و حکمت الهی اقتضاء می کرد تا با معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، فصحاء و بلغای عرب و به تبع آنان غیر عرب، سر تعظیم و عجز و تسلیم در برابر این کلام بی بدیل الهی فرود آورند .
🔹و اما معجزه موسی علیه السلام، بدلیل آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند حوادث قوم بنی اسرائیل عیناً و قدم به قدم برای امت ایشان نیز تکرار میگردد (لتَرکَبَنّ أمتی سنه بنی اسرائیل حذوَ النعل بالنعل...) از جهاتی قابل توجه است...
🔹در زمان حضرت موسی ع نیز، سحر و جادو در میان مصریان رایج بود و طاغوت آن زمان نیز با سوء استفاده از این فنون، در جهت بسط قدرت خود و مخالفت با پیامبر زمان، می کوشید و معجزه عصای موسی ع بر همگان ثابت کرد که علیرغم عظمت کار ساحران، قدرت موسی الهی است و با سحر و جادو قابل مقایسه نیست .
🔹 اما این سئوال مطرح می شود که سحر و جادوی طاغوت زمان ما و معجزه امام زمان عجل الله فرجه الشریف در خلع سلاح طاغوت و در هم شکستن قدرت و عظمت آن چیست؟
🔹آنچه امروزه موجب تسلط و سیطره طاغوتیان و فرعونیان زمان ما بر مردم جهان شده است و ملت ها بلکه حکومتها را نیز در دام خود گرفتار و مبتلا کرده است، چیزی جز «تمدن مادی غرب» نیست.
🔹همانطور که سحر و جادوی ساحران زمان موسی ع چشمان مردم را سحر کرد (سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ) و بواسطه آن مردم را به شگفتی و هراس انداختند (وَاسْتَرْهَبُوهُمْ) بطوریکه خدای متعال از آن به سحر عظیم یاد می کند (وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ) تمدن مادی غرب نیز بخاطر عظمت پیشرفتها و تنوعات تکنولوژی و کارآمدیهای صنعتی و تسهیلات رفاهی و توسعه تلذذات و نیز تزئینات شیطان (زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ)، مردم جهان را مسحور و محصور و شیفته و اسیر و مبتلا و دلباخته خود کرده است و تبدیل به ابزار قدرتی برای توسعه ولایت و سرپرستی طاغوت بر جهان و توسعه کفر والحاد شده است.
ادامه 👇🏻
@abdollahimahdi
☝🏻ادامه (2از2)
...و نیز همانطور که عصای موسی همه بساط و ریسمانهای آنان را بلعید (وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاکَ فَإِذَا هِیَ تَلْقَفُ مَا یَأْفِکُونَ) و موجب شد حق آشکار و همه اعمال به ظاهر عظیم آنها باطل شود (فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ) و قدرت و ولایت موسی ع غلبه پیدا کند و ساحران و فرعونیان مغلوب و خوار و زبون شوند(فَغُلِبُوا هُنَالِکَ وَانقَلَبُوا صَاغِرِین)، آنچه به مثابه عصای معجزه گونه امام زمان عج ، تمدن غرب را می بلعد و بطلان آنرا ثابت می کند و سردمداران تمدن غرب را خوار و زبون می سازد، «حیات طیبه» است.
🔹حیات طیبه گونه و سبکی از زندگی فردی و اجتماعی است که متناسب با مختصات الهی و درجهت پرستش و عبودیت خدای متعال واقع می شود و قابل مقایسه با ارکان و ساختار و مختصات تمدن مدرن مادی غرب نیست.
🔹در حیات طیبه بنابر روایات قواعد عالم و نیز بنای زندگی و نوع روابط و نیازمندیها و فرایند تأمین احتیاجات و نیاز بشر و ... تغییر می کند و مختصات و جلوه متفاوتی از تمدن مادی غرب میابد، حیات طیبه که حاصل رشد عقول مردم (طبق روایات امام زمان عج با دست کشیدن بر سر مردم، عقول آنها را کامل می کند، اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها أحلامهم) و گشودن دریچه های معرفت و علم است (العلم سبعه و عشرون حرفا فجمیع ما جاءت به الرسل حرفان فلم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین فاذا قام قائمنا أخرج الخمسه و العشرین حرفا فبثها فی الناس وضم الیها الحرفین حتی یبعثها سبعه و عشرین حرفا) بزرگترین ادعای بشریت را که ساختن دنیایی بدون خدا و بر محور خواست انسان و بر مبنای لیبرال دموکراسی است، در هم می شکند و نمونه ای بی نظیر و بی بدیل را در تأمین سعادت دنیا و آخرت نشان می دهد ...
@abdollahimahdi
هدایت شده از مؤسسه فقاهتی مطالعات اسلامی
🔸«فقه نظام ولایی؛ نرم افزار گذار از تمدن غرب به تمدن اسلامی و تحقق حیات طیبه»
🔹انقلاب اسلامی در راه رسیدن به «تمدن اسلامی» در مقابله با «تمدن مادی غرب» مسیری بسوی ظهور و تحقق «حیات طیبه» را طی می کند و لازم است به منظور تبیین و تشریح این مسیر و مقصد موعود و الزامات آن، مختصات و نسبت و رابطه سه پدیده «تمدن اسلامی»، «تمدن غرب» و «حیات طیبه» مورد تدقیق و تأمل قرار گرفته و چیستی، چرایی و چگونگی تحقق تمدن اسلامی بررسی شود.
اگر تحلیلهای موجود در رابطه با تمدن غرب، عبارت باشند از «غرب پذیری»، «غرب گریزی»، «غرب گزینی»؛ شاید بتوان تحلیل این نوشته را «غرب گذری» نامید که بر اساس دو اصل «اضطرار» و «استحاله»، تمدن اسلامی را پدیده ای برای گذر از تمدن غرب و نیل به حیات طیبه می شمرد که اولاً بهره مندی از تمدن غرب را در حد اضطرار می داند و ثانیاً میبایست در همان حد، با رویکرد استحاله به شاخصه های حیات طیبه و نهایتاً اضمحلال تمدن غرب نزدیک شد.
فقه نیز متناسب با این تعریف، به تأسیس نظامات اجتماعی نخواهد پرداخت بلکه اولاً در یک مرتبه به کشف نظامات مطلوب حیات طیبه در منابع وحیانی می پردازد، ثانیاً در مرتبه دوم به راهبری در برنامه ریزی استحاله نظامات موجود در نظامات مطلوب می پردازد.
لازم به ذکر است این نوشتار، به عنوان یکی از مبانی «فقه جامع نظام ولایی» و یکی از قطعات پازل آن بحث، در کنار دیگر قطعات و مباحث، زمینه فقاهتی جامع را با هدف اقامه دین در جامعه فراهم می آورد و در اینجا تنها به فقاهت مبتنی بر درک صحیح از تمدن اسلامی و نسبت آن با حیات طیبه و تمدن غرب، اشاره می گردد.
@m_feghahat
سلام بر دوستان عزیز
در بستر بیماری فرصتی فراهم شد نکاتی در رابطه با طب اسلامی/سنتی و طب مدرن بنویسم ... برای نقد و نظر دوستان فایل آنرا اینجا میگذارم، مطالعه و اعلام نظر مزید امتنان است...
برای سلامتی همه مریضان اسلام، مؤمنین و مؤمنات حتماً دعا بفرمایید...
@abdollahimahdi
نکاتی در رابطه با طب اسلامی و مدرن - مهدی عبداللهی.pdf
169.1K
نکاتی در رابطه با طب اسلامی و پزشکی مدرن
@abdollahimahdi
یک نکته مهمی در بهره مندی از ظرفیت طب سنتی وجود دارد که ندیدم کسی تابحال متذکر باشد و آن اینکه اگر کسی سالهاست بدنش را اسیر سیاست ها و دستورالعمل های غلط نظام پزشکی مدرن کرده باشد قطعاً بدنی ضعیف و وابسته به داروی شیمیایی با عادات غلط دارد و نمیتواند دفعتاً این وابستگی و عادت را ترک کند و مطمئن باشد از داروی گیاهی نتیجه نمیگیرد...
دلیل بسیاری ناکامی ها در بهره مندی از ظرفیت های فوق العاده طب اسلامی و یا سنتی و ناامیدی و دشمنی ها و مخالفت ها همین است و یا به عبارتی دلیل ناکامی طب سنتی در درمان بسیاری افراد همین است...این نکته را در فایل متنی فوق شرح داده ام...
@abdollahimahdi
🔸کرونا دروغ است؟!
کرونا دروغ نیست!
آن ذهنیتی که از کرونا ساخته اند دروغ است...
این بحرانی که با کرونا پدید آورده اند مبتنی بر دروغ و فریب است...
این بحران با اینهمه عوارض و تلفات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی و مذهبی بخاطر
▫️سوء تدابیر و سوء مدیریت،
▫️بی سوادی و جهالت و ناکارآمدی علم پزشکی،
▫️خیانت مدیران و مافیای پزشکی،
▫️کید و حیله و دشمنی دشمنان،
▫️اغراضی همچون سیر از نور ارتباطات حقیقی به ظلمات فضای مجازی
▫️و در دست گرفتن قدرت حکمرانی فضای مجازی و .... است ،
راه خروج از این بحران و به حداقل رساندن این آسیب ها و تلفات، مقابله با این عوامل است و فعلا راجع به درمان کرونا سخنی نمی گویم ...
🔹بیماری کرونا بخاطر عوامل ذیل تبدیل به بحران اجتماعی می شود :
▫️کرونا هراسی و پرداختن بیش از حد رسانه ها به آن بلکه بزرگنمایی آن،
▫️دامن زدن به اضطراب و هول و هراس و یأس و ناامیدی توسط اخبار و رسانه ها و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن،
▫️ورود بیماران به قتلگاهی به نام بیمارستان،
▫️تغذیه ناسالم (سرد) در بیمارستان ها،
▫️عدم تقویت بنیه و سیستم ایمنی بدن با اغذیه گرم و مقوی،
▫️پرهیز از داروهای بسیار مؤثر گیاهی و سنتی،
▫️تزریق آنتی بیوتیک و چرک خشک کن هایی که همه باکتریهای سالم بدن را نیز از بین می برد و سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می کند،
▫️تزریق داروهایی با عوارض ناشناخته و مبهم برای خود پزشکان (در مقاطع مختلف متفاوت بوده...)
▫️اکسیژن سرد که باعث رسوب اخلاط در ریه می شود و پرهیز از بخور،
▫️پرهیز از تحرک و فعالیت بدنی در تخت بیمارستان که تحرک رمز سلامتی بیمار است،
▫️ نادیده گرفتن دستورات طب اسلامی از جمله از بین بردن فاصله های دروغین و بی فایده و ضرر آفرین اجتماعی،
▫️و شیطنتها و خیانت های دیگری که در این میان با اهداف سیاسی یا اقتصادی یا مذهبی اتفاق می افتد ...
در نتیجه کرونا دروغ نیست اما بحران کرونا و کرونا هراسی بر پایه دروغ و فریب است! به این معنا که با تدبیر درست، می تواند بحران کرونا حقیقت و واقعیت نداشته باشد ...
@abdollahimahdi
هدایت شده از مهدی عبداللهی
إنا لله و إنا الیه راجعون
خدایا در غم مصیبت از دست دادن برادر خوبم مهدی رضایی صفت به من صبر و سلوان عنایت بفرما!
چهره نورانیش، برای من همیشه تذکر به سحرخیزی و شب زنده داری و تهجد بود،
انسش با قرآن در خلق و خوی و رفتار و گفتارش تجلی داشت،
قلبش خالی از حب دنیا و پست و مال و مقام بود بلکه برای انقلاب و رهبری و نظام می تپید،
مهربانی و دلسوزی اش برای دیگران مشهود بود تا حدی که اولویت یک سازمان را رسیدگی به نیروی انسانی و همدلی و تفاهم نیروها می دانست و خودش هم مشغول گفتگو و مباحثه و اقناع و تفاهم با نیروها شده بود...
اخلاقش و رفتارش و گفتارش برای من درس آموز بود،
خدا می داند بارها خدا را شکر می کردم با چنین شخصیتی همکار و همنشین و مأنوس هستم،
اما افسوس قدر این نعمت را ندانستیم و خدایش بیش از ما دلتنگش بود ...
هنگام خاک سپاری دختر کوچکش را آنجا نمی دیدم، سراغش را گرفتم گفتند منزل است و هنوز فکر می کند بابا بیمارستان است و منتظر است برگردد...
@abdollahimahdi
🔸مواجهه «طبیعی» و «تعاملی» و «هم افزای» بدنها با عوامل بیماری بجای «واکسن» و «فاصله گذاری اجتماعی»!
(1از2)
🔹آنچه مسلم است، ضرورت مقابله بدنها در برابر کرونا است و از اینروست که با تزریق واکسن قصد دارند، بدن برای مقابله در برابر کرونا آماده و مجهز شود، اما به دلایل مختلفی که به آنها اشاره میشود، واکسن راه حل مطمئن و قابل اطمینانی نیست (البته فعلاً توصیه بنده نزدن واکسن نیست بلکه خوشبین نیستم و شاید نرمش قهرمانانه لازم باشد! ... در اینجا صرفاً قصد مطرح کردن یک نظر را دارم)، بلکه بهترین راهکار «مواجهه طبیعی و تعاملی بدنها با عوامل بیماری» است و در مورد کرونا معتقدیم درمان آن در کنار گذاشتن فاصله های اجتماعی و بلکه تشدید روابط و همه گیری و عادی سازی فضای جامعه و دوری از کرونا هراسی و اضطراب منفی و تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تغذیه سالم و بهره گیری حداکثری از طب اسلامی و سنتی است، به عبارت دیگر درمان کرونا با ائتلاف و وحدت سیستم ایمنی ابدان اعضای جامعه ممکن است و نه افتراق و فاصله گذاری اجتماعی!
🔹توضیح اینکه نظام پزشکی مدرن، تلاش میکند هر آنچه را برای بدنها لازم و ضروری میداند سریعاً با تزریق یا دارو به بدن منتقل کند غافل از آنکه این بدن میبایست خودش در فرایند تأمین مایحتاج خود توانمند گردد و الا این بدن همیشه وابسته و محتاج یک عامل بیرونی یعنی دارو ست که البته احتیاج وافر انسانها به دارو با اغراض مادی و منافع اقتصادی مافیای دارو سازگار است، نظام پزشکی مدرن به عنوان قطعه ای از پازل تمدن مادی موجود، تسکین و آرامش را که با سبک زندگی غلط و تغذیه غلط و آثار و عوارض داروها سلب شده است، میخواهد با تجویز داروهای مسکن و آرامش بخش تأمین و جبران نماید، کمبود بدن نسبت به مواد غذایی مقوی را با داروهای تقویتی جبران کند و نیز آثار و عوارض بیماری ها را با داروهای شیمیایی از بین ببرد، خلاصه رویه غالب این نظام پزشکی، وابسته کردن انسان به دارو است در حالیکه در طب اسلامی یک فرایند طبیعی برای درمان وجود دارد. همچنین در مقابله با بیماری های بزرگ مانند کرونا تلاش می کند با تزریق واکسن، بدن را در برابر این بیماری مقاوم و توانمند نماید در حالیکه علی المبنا راهکاری بهتر و موفق تر وجود دارد.
🔹سبک زندگی اسلامی و بسیاری از دستورات بهداشتی و غذایی و پیشگیری در معارف دینی، حکایت از یک روند طبیعی برای مواجهه بدن با عوامل بیماریها دارد، ضمن آنکه متضمن یک اصل مهم تحت عنوان «تعاون ابدان در تقابل با بیماری» است. اما منظور از روند طبیعی این است که مثلاً بدن در مواجهه و برخورد با خاک میکروب یا عامل بیماری را دریافت کند، از طریق نیش حشرات عامل بیماری یا عامل مقابله با بیماری را دریافت کند، از طریق خوردن برخی میوه های منطقه مثل پیاز عامل بیماری یا عامل مقابله را دریافت کند، و مهمتر از همه انسانها با برخوردهای نزدیک، عوامل بیماری بلکه عوامل مقابله با بیماری را به یکدیگر منتقل کنند که امکان هیچکدام از این موارد و مانند آن در سبک زندگی مدرن فراهم نمیشود! اینکه در اسلام به سؤر مؤمن سفارش شده است (امام صادق علیه السلام: فی سُؤْرِ الْمُؤْمِنِ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِینَ دَاء) و اینکه به تجمعات چندباره در روز در مسجد سفارش شده و در صفوف مسجد شانه ها به یکدیگر بچسبند، مؤمنین مصافحه کنند و به یکدیگر دست بدهند و ... حکمت هایی دارد از جمله اینکه سیستم های ایمنی افراد در یک شبکه تعاملی و تعاونی ابدان تقویت گردد. قطعاً هر بدن در مواجهه با یک عامل بیماری شروع به ساخت مواد مورد نیاز برای مقابله می پردازد و تبادل عوامل گوناگون بیماری و عوامل مقابله با بیماری ها میان بدنها قطعاً منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و با توجه به این نکته مهم که بدن ها در مقابله با بیماری، باعث تضعیف عامل بیماری میشود (و این مسئله ای است که در پزشکی مدرن هم پذیرفته شده است و در مورد کرونا هم گفته می شود ویروس کرونا قطعاً با دخالت سیستم ایمنی بدنها تضعیف میشود و جهش نخواهد داشت) در صورت فراگیری یک بیماری بزرگ نیز تجمیع توانمندی همه بدنها در یک تعاون و تعامل، منجر به تضعیف شدن عامل بیماری و نابودی آن خواهد بود. ادامه 👇🏻
@abdollahimahdi
(2از2)
🔹از آنجا که تمدن مدرن تحت ولایت طاغوت و شیاطین، سیری از وحدت به کثرت دارد و رویکرد غالبش تفرقه افکنی و از بین بردن وحدت و تعاون است، این سیاست و راهبرد را در اجزایش نیز از جمله پزشکی جاری و ساری میسازد، بنابراین اگر از دانش پزشکی مدرن تبعیت کردیم یکی از آثار آن تفرقه و تشتت است که در روابط انسانی بزرگترین آسیب است و در معارف اسلامی به شدت از آن نهی شده است و در روایتی آمده است که دوری از اجتماع مؤمنین، مانند گوسفندی که از گله دور افتاده و گرفتار گرگ میشود، باعث آسیب پذیری مؤمنین میگردد. این قاعده در مناسبات طبی و بهداشتی هم برقرار است و از اینرو سیاست «فاصله گذاری اجتماعی» نیز نتیجه همان اصول غلط جاری و ساری در نظام مدرن و باطل غربی است، و آنچه از مجموع دستورات و معارف اسلام به دست می آید، تقویت اجتماع و اتحاد و انسجام و ارتباط و تعاون و تعامل و تعاضد است و به نظر میرسد با توجه به آنچه گفته شد، این قاعده رمز خروج از بحران های طبی و پزشکی از قبیل کروناست!
🔹بنابراین اولاً لازم است بدن همه انسانها به عامل بیماریها مبتلا شوند تا ضمن تقویت سیستم ایمنی، مبارزه همه جانبه در جهت نابودی عامل بیماری شکل بگیرد و طب اسلامی این مسئله را در یک فرایند طبیعی دنبال میکند و ثانیاً طب اسلامی به تعامل و تعاون ابدان در مبارزه با عوامل بیماری و بهره مندی از توان دفاعی یکدیگر نقش جدی میدهد اما پزشکی مدرن، این مسئله را از طریق غیر طبیعی و پر مخاطره یعنی واکسن دنبال میکند و با ایجاد فاصله و تفرقه فرصت تعاون و تعامل و بهره گیری ابدان از ظرفیت دفاعی و توان مقاومت یکدیگر و تجمیع توانمندی ها در جهت مقابله با بیماریها را از جامعه سلب میکند و از اینرو آثار نامطلوبی در پی خواهد داشت...
🔹در نتیجه انتظار میرود ضمن تعمیق و تأمل پیرامون این نظریه و تحکیم آن، فضای اجتماعی را با عادی سازی روابط و از بین بردن فاصله های اجتماعی (مگر مواردی که بیماری در آنها محرز است) و پرهیز از هرگونه اطلاع رسانی پیرامون بیماری کرونا (که منجر به کرونا هراسی و تضعیف سیستم ایمنی می گردد)، و بهره گیری از ظرفیت های طب سنتی و اسلامی در فرایند پیشگیری و درمان جامعه، شرایط و فرایندهای طبیعی و هم افزایی را برای مقابله با کرونا فراهم آورند، البته در صورت فراگیری بیماری های بزرگ لازم است به تقویت سیستم ایمنی افراد جامعه با مکمل های غذایی و داروها و دستورات طب سنتی و اسلامی بصورت جدی تری پرداخته شود. در اینصورت به اعتقاد اینجانب عواض و آثار و تلفات و هزینه های آن به مراتب از بحران موجود کمتر خواهد بود، إن شاءالله
@abdollahimahdi
🔸تحلیلی بر رشد جریان باطل و دینداری مؤمنان!
🔹تاریخ در تکامل است، شیعه در حال رشد است و جریان حق هر روز قطعاً نسبت به قبل قوی تر خواهد شد لکن مختصات رشد جریان حق تا قبل از ظهور و دروان غیبت قدری متفاوت با دوران ظهور خواهد بود...
در مقابل هم جریان باطل و طاغوت تا زمان ظهور مهلت داده شده و در حال رشد است که البته مختصات رشد آن متفاوت با رشد جریان حق است، رشد کمی جریان باطل، تبرج، جلوه نمایی و قدرت تزیین باطل (زُین للناس...) و جذب قلوب انسان ها به شهوات از طریق رسانه و پیشرفت های سمعی و بصری، تشکیل جماعات به ظاهر پیوسته البته با قلوبی متشتت (تحسبهم جمیعاً و قلوبهم شتی) و ... و قطعاً تلاش طاغوت و جبهه باطل در انحراف زمانه و گسترش فساد و فحشا در جهان کارساز است (ظهر الفساد فی البر و البحر). جریان کفر و نفاق و فساد و فحشا و منکر نیز در اوج قدرت مادی و پیشرفت ها و دستاوردهای بشری (...بما کسبت ایدی الناس!) چنان فرصت و قدرت جولان و تبرج و خودنمایی و فضاسازی و گفتمان سازی و ترویج سبک زندگی منحط مادی و نفوذ در همه شئون فردی و اجتماعی را پیدا می کنند که ممکن است رشد جریان حق محسوس و ملموس نباشد...
🔹رسانه ها، فضاهای عمومی، بنگاهای خبرسازی و خبرپراکنی، هنر و سینما و... در تسخیر یا تحت تأثیر و نفوذ جریان باطل هستند و رشد و پیشرفت جریان حق را نمی توانند بازتاب و منعکس کنند ، نباید فریب ظهور و بروز و تجلی و جولان و تبرج جریان باطل را خورد که کف روی آبی بیش نیست که خوب دیده می شود اما از بین خواهد رفت ... (كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً)
🔹 لکن جریان حق نیز در حال رشد است و رشد آن در مواجهه با جریان باطل و ابتلا به ظلمات تمدن غرب و تلاش جهت خروج از ظلمات به سوی نور واقع می شود و هرچه جولان جریان باطل بیشتر می شود جریان حق نیز مستحکم تر و قوی تر خواهد شد و این سیر تا ظهور ادامه دارد و در زمان ظهور جریان باطل نابود و جریان حق پیروز خواهد بود (جاءالحق و زهق الباطل، إن الباطل کان زهوقا) ...
🔹در دوران غیبت، جریان حق و شیعه قطعا نمی تواند بدون امام حاضر در صحنه معادلات جامعه و جهان، به حیات طیبه دوران ظهور دست یابد لکن می تواند به سمت آن حرکت نموده و مقدمات آنرا فراهم سازد، ...
🔹مختصات رشد شیعه در دوران غیبت در روایات عمدتاً در دو محور برشمرده شده است:
- رشد ایمان و معرفت در ولایتمداری،
- رشد قوای عینی و قدرت عملی،
طبق روایتی علم از نجف فرو می نشیند و از قم به سراسر جهان گسترش میابد تا جاییه که حجت بر پیرزنان حجره نشین نیز تمام می شود، صدور پیام انقلاب و ارزش های انقلابی از ایران به سایر جهان ازانقلاب 57 شروع شده و روز به روز گسترش می یابد، چه ما موفق شویم در داخل پیام ها، شعارها و ارزش های انقلاب اسلامی را محقق سازیم (که إن شاءالله می توانیم) و چه نتوانیم ... بسیاری مردم جهان، جهت گیری کلان جمهوری اسلامی در مبارزه با ظلم و استبداد جهانی و علمداری ارزش های اسلامی را فطرتاً درک کرده و حمایت می کنند و در مقابل از ظلم و فساد و تخریب دنیا و دین و آخرت توسط تمدن غرب به ستوه آمده و راه نجات را بازگشت به دین و معنویات و حمایت از رهبر و علمدار سعادت دنیا و آخرت می بینند ...
🔹همچنین، جریان مقاومت شیعه در منطقه روز به روز بر قدرت نظامی و سیاسی اش افزوده می شود تا جاییکه عنصر مؤثر در معادلات و مناسبات جهانی شده است و هیچ مسئله ای نیست مگر ایران در سرنوشت آن اثرگذار است...
🔸با مقدمه فوق قضاوت در مورد رشد دینداری مردم راحت تر می شود؛
مردم مؤمن روز به روز بر درجات ایمانشان افزوده می شود تا جاییکه میلیون ها جوان ایرانی چنان بر سیاهی روی سفیدی ایمان آورده اند که بدون انس ظاهری و همجواری و معاصرت با امامانشان، با یک اشاره نائب امام، از جان و مال و خانواده و فرزند خود می گذرند و در جبهه دفاع و جهاد حاضر شده و جان افشانی می کنند...
مردم بی دین یا بی مبالات به دین نیز در بی حیایی و بی عفتی و فساد و فحشا متناسب با بسترهای اجتماعی تمدنی و روابط ناسالم و مناسبات غیر اسلامی و ساختارهای غلط و سبک زندگی فردی و اجتماعی منحط، فرصت و قدرت جولان و خودنمایی و تبرج و جلوه نمایی پیدا می کنند و نباید ذهن های آگاه و هوشیار ، این وضعیت را تعمیم دهد و نتیجه غلط بگیرد ... متأسفانه برخی از خودیها نیز فریب ظاهر را خورده اند و از دینداری مردم تحلیل غلطی ارائه می دهند ...
@abdollahimahdi
🔹نکته آخر اینکه بر فرض اگر فساد عمل هم در مؤمنان زیاد شود تا وقتی جهت گیری الهی و اخروی و ولایتمداری آنها بر قرار باشد، طبق روایات اهل صلاح و نجات و سعادت خواهند بود ... نیت المؤمن خیر من عمله و آنچه سرنوشت جامعه را رقم می زند اولاً نیت ها و جهت گیری هاست، الاعمال بالنیات ، القصد إلى الله تعالى بالقلوب أبلغ من إتعاب الجوارح بالأعمال و ... گرچه در رفتار و عینیت فردی و اجتماعی هم نیازمند اصلاح و رشد و تکامل هستیم ...
- رسول اللّه صلی الله علیه و آله : لَن تَهلِکَ الاُمَّهُ وإن کانَت ضالَّهً ، إذا کانَتِ الأَئِمَّهُ هادِیَهً مَهدِیَّهً
- الإمام الصادق علیه السلام : إنَّ اللّهَ لَیَستَحیی أن یُعَذِّبَ اُمَّهً دانَت بِإِمامٍ مِنَ اللّهِ ، وإِن کانَت فی أعمالِها ظالِمَهً مُسیئَهً
@abdollahimahdi
🔸«رکود و انفعال» مؤمنان، موجب غلبه حرام بر حلال در جامعه است... / اتصال به جریان زلال و جاری «ولایت» موجب خروج از رکود و انفعال است.../حضور جمعی مؤمنان و تعاون و یاری اجتماعی حول ولایت، موجب نابودی باطل و پیروزی حق است ...
🔹شایسته است مؤمنان در مناسبات جامعه چنان حضور پررنگ و نمایانی داشته باشند که فرصت عرض اندام و جلوه نمایی به غیر مؤمنان داده نشود!
🔹با توجه به این روایت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرماید : « مَا اجْتَمَعَ الْحَرَامُ وَ الْحَلَالُ إِلَّا غَلَبَ الْحَرَامُ الْحَلَال» به نظر می رسد، همانطور که در یک برکه آب راکد، وجود کثافات به مرور زمان موجب فساد کل آب می گردد مگر آنکه به جریان آبی متصل شود، در وجود انسان نیز وجود رزائل و احیاناً ارتکاب برخی گناهان، موجب سیاهی قلب و فساد و تباهی انسان می گردد مگر آنکه متصل به جریان ولایت گردد همچنانکه در زیارت جامعه میخوانیم: «وما خصنا بولایتکم طیباً لخلقنا و طهارتاً لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا» تمسک و تولی به ولایت اهل بیت علیهم السلام و جریان ولایت ایشان در وجود ما موجب پاکی و طهارت و تزکیه و از بین رفتن گناهان است،
🔹در مقیاس یک جامعه نیز رشد و تکامل اجتماعی محقق نخواهد شد مگر آنکه ولایت الهی در آن جاری شود، آنگاه «یخرجونهم من الظلمات الی النور» و بواسطه جریان ولایت، رشد و تزکیه و سیر از ظلمات به سوی نور واقع می گردد.
بنابراین وجود حرام در کنار حلال، موجب غلبه حرام بر حلال و تباهی و نابودی و ظلمت است مگر آنکه در یک بستر و جریان اجتماعی و جبهه حق حول ولی الهی قرار گیرد که سیر من الظلمات الی النور را سرپرستی نماید و روشن است که در جبهه مقابل بواسطه اولیای طاغوت، غلبه حرام بر حلال شدت میابد و اساساً اسباب تسلط اولیاء طاغوت و شیاطین و بسط ولایت آنها، آمیختگی حق و باطل است ، آنچنانکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید : ... حق و باطل را به هم می آمیزند، ... فَیمزَجَانِ! فَهُنَالِک یستَولی الشَّیطَانُ عَلَی أَولِیائِهِ، و بخاطر این آمیختگی حق و باطل شیطان بر متولیان خود مسلط می گردد.
🔹 البته نهایتاً اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که بواسطه جریان ولایت الهی بر کل عالم، حق بر باطل غلبه بنماید، «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الباطِلِ فَیدْمَغُهُ» و لذاست که امیرالمؤمنین می فرمایند : «قَلیلُ الْحَقِّ یدْفَعُ کثیرَ الباطِلِ کما اَنَّ الْقَلیلَ مِنَ النّارِ یحْرِقُ کثیرَ الْحَطَب» اندکی حقّ، بسیاری باطل را نابود می کند، همچنان که اندکی آتش، هیزم های فراوانی را می سوزاند....
🔸اما به شرط حضور جمعی و تعاون اجتماعی مؤمنان!
مقام معظم رهبری فرموده اند: «یک توصیه هم از مولای متّقیان (سلام الله علیه) عرض بکنم که برای امروز ما مهم است. حضرت در خطبهی سیوچهارم میفرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد میکند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این معنای «تخاذل» است. حضرت قسم میخورد، میگوید: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون. خطاب به مردم آن زمان است، امّا در واقع خطاب به کلّ بشریّت است؛ مؤمنین باید به هم کمک کنند، مؤمنین بایستی پشتیبان هم باشند، مؤمنین بایستی از یکدیگر دفاع کنند، یاری کنند همدیگر را. شما میبینید دشمن در حال طرّاحی بر ضدّ شما است؛ به طور دائم، دشمنان دارند علیه شما طرّاحی میکنند؛ واقعاً به طور دائم؛ انسان میبیند طرّاحیهای اینها را. حالا بعضی اوقات آنها خیال میکنند طرّاحیشان نامشهود است، امّا واقعاً مشهود است، انسان میفهمد که چه کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بیعمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم. آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که «تُکادونَ وَ لا تَکیدون»؛ آنها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آنها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعهی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آنها کید میکنند با شما، یعنی دارند طرّاحی و نقشهریزی میکنند علیه شما، شما هم باید علیه آنها نقشه بریزید و طرّاحی کنید و کید کنید.»
پيامبر صلي الله عليه و آله : لايَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَرُوا بِالمَعرُوفِ و نَهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَعاوَنُوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى ؛ فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ اَلْبَرَكَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ لاَ فِي اَلسَّمَاءِ
@abdollahimahdi
🔸حب و بغض و تولی و تبری و احساسات قلبی بین مردم بر مدار «ولایت»/ «حب دنیا» علت اختلاف در جبهه حق و انسجام ظاهری در جبهه کفر
🔹پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وَ قَالَ أَيْضاً لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ ذَاتَ يَوْمٍ: يَا عَبْدَ اَللَّهِ أَحْبِبْ فِي اَللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِي اَللَّهِ وَ وَالِ فِي اَللَّهِ وَ عَادِ فِي اَللَّهِ فَإِنَّهُ لاَ تُنَالُ وَلاَيَةُ اَللَّهِ إِلاَّ بِذَلِكَ وَ لاَ يَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ اَلْإِيمَانِ وَ إِنْ كَثُرَ صَلاَتُهُ وَ صِيَامُهُ حَتَّى يَكُونَ كَذَلِكَ وَ قَدْ صَارَتْ مُوَاخَاةُ اَلنَّاسِ يَوْمَكُمْ هَذَا أَكْثَرُهَا فِي اَلدُّنْيَا عَلَيْهَا يَتَوَادُّونَ وَ عَلَيْهَا يَتَبَاغَضُونَ وَ ذَلِكَ لاَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اَللَّهِ شَيْئاً فَقَالَ لَهُ وَ كَيْفَ لِي أَنْ أَعْلَمَ أَنِّي قَدْ وَالَيْتُ فِي اَللَّهِ وَ عَادَيْتُ فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ وَلِيُّ اَللَّهِ حَتَّى أُوَالِيَهُ وَ مَنْ عَدُوُّ اَللَّهِ حَتَّى أُعَادِيَهُ فَأَشَارَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ إِلَى عَلِيٍّ فَقَالَ أَ تَرَى هَذَا فَقَالَ بَلَى قَالَ هَذَا وَلِيُّ اَللَّهِ فَوَالِهِ وَ عَدُوُّ هَذَا عَدُوُّ اَللَّهِ فَعَادِهِ وَ وَالِ وَلِيَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ قَاتِلُ أَبِيكَ وَ وُلْدِكَ - وَ عَادِ عَدُوَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ أَبُوكَ وَ وَلَدُكَ .
روزى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به يكى از ياران خود فرمود:اى بندۀ خدا، براى خدا دوستى كن، و براى رضاى خدا دشمنى كن،و براى خدا دوست بدار،و در راه خدا ستيز كن،به حقيقت كسى به ولايت خدا نمىرسد؛جز به آن طريق،و هيچ كس مزۀ ايمان را نخواهد چشيد تا چنين نشود،گرچه نماز و روزهاش بسيار باشد،و مسلما برادرى نمودن مردم امروز بيشتر در بارۀ دنياست،بر اساس آن به يك ديگر اظهار دوستى مىكنند،و بر همان اساس به يك ديگر خشم و كينه مىورزند،و اين كار از پروردگار بىنيازشان نمىسازد،در اين هنگام آن مرد عرض كرد:اى پيامبر خدا!برايم ميسّر خواهد شد كه بفهمم به يقين و اطمينان در راه خدا دوستى و دشمنى كردهام؟و ولىّ خداى عزّ و جل كيست؛تا دوستدار و فرمانبردار او باشم؟و دشمن خدا چه كسى است؛تا با او كينه و دشمنى ورزم؟ رسول خدا در حالى كه به على عليه السّلام اشاره مىنمود؛به آن مرد فرمود:آيا اين مرد را مىبينى و مىشناسى؟عرض كرد:بلى،فرمود:او دوستدار خداست پس دوستدار او باش،و دشمن اين مرد دشمن خداست،با دشمن او دشمنى نما،و با دوستدارش پيوستگى و دوستى كن،گرچه او قاتل پدر و فرزند تو باشد،و با دشمن اين مرد دشمنى كن؛اگر چه او پدر و اولاد تو باشد.
🔹نکات :
۱- شرط اتصال به ولایت الهی و چشیدن طعم ایمان(تُنَالُ وَلاَيَةُ اَللَّهِ، يَجِدُ طَعْمَ اَلْإِيمَانِ)، حب و بغض و تولی و تبری در راه خداست (أَحْبِبْ فِي اَللَّهِ وَ أَبْغِضْ فِي اَللَّهِ وَ وَالِ فِي اَللَّهِ وَ عَادِ فِي اَللَّهِ ). در واقع هدایت و سعادت اصلاً و ابتدائاً با جهت گیری صحیح قلب است.
۲- جهت گیری قلب مهم تر از اعمال و رفتار و مناسک است (وَ إِنْ كَثُرَ صَلاَتُهُ وَ صِيَامُهُ ).
۳- مواخات و روابط مردم عمدتاً بر مدار دنیاست و بخاطر دنیا بر یکدیگر اظهار دوستی و خشم و غضب می کنند و خدایی نیست...(وَ قَدْ صَارَتْ مُوَاخَاةُ اَلنَّاسِ يَوْمَكُمْ هَذَا أَكْثَرُهَا فِي اَلدُّنْيَا عَلَيْهَا يَتَوَادُّونَ وَ عَلَيْهَا يَتَبَاغَضُونَ)، و این بهره و منفعت خدایی برایشان ندارد (وَ ذَلِكَ لاَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اَللَّهِ شَيْئاً ). احساسات و عواطف انسانها میبایست بر مدار «ولایت» باشد.
۴- تولی به اهل بیت شرط تولی به خدای متعال است و تبری از دشمنان اهل بیت شرط تبری از دشمنان خداست...
۵- اگر حب و بغض و دوستی و دشمنی بر مدار ولایت باشد بر دیگر احساسات و تعلقات غلبه پیدا می کند و به آنها جهت می دهد ولو احساسات نزدیک نسبت به پدر و مادر و فرزندان باشد (وَالِ وَلِيَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ قَاتِلُ أَبِيكَ وَ وُلْدِكَ وَ عَادِ عَدُوَّ هَذَا وَ لَوْ أَنَّهُ أَبُوكَ وَ وَلَدُكَ ).
اگر احساسات قلبی (حب و بغض) و روابط بین مؤمنان بر مدار ولایت باشد، اختلافات به حداقل می رسد و دلها به یکدیگر نزدیک می شود ... به شرط آنکه منافع دنیا منشاء اظهار دوستی و دشمنی و غضب نسبت به همدیگر و محور مواخات و ارتباطات نباشد. ادامه 👇
@abdollahimahdi
🔹یک نکته ظریفی در این روایت هست و آن اینکه اگر همه مردم یکدست با هم حول دنیا و منافع دنیایی با یکدیگر مواخات و مواسات و تعاون و برادری و همکاری داشته باشند ممکن است دچار اختلاف ظاهری هم نباشند بلکه کاملا روابط برادرانه و سازنده هم داشته باشند ... اما این جماعت با مؤمنان دچار اختلاف می شوند ... و این رمز یکدستی و یکپارچگی ظاهری و صوری در جبهه کفر است... وحدت ظاهری و قراردادی بر سر دنیا ...تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی...و حقیقت دوستی ظاهری امروز کفار روز قیامت آشکار و تبدیل به دشمنی می شود : الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ (زخرف ۶۷) اما در جبهه مؤمنان تنها حلقه وصل و اتحاد، قلوب است و لذا کمترین حب دنیا ممکن است باعث اختلاف قلوب و از بین رفتن اتحاد و یکپارچگی و انسجام شود و از اینروست که فرمودند آفة امتی حب الدنیا ...
این روایت نیز جالب است :
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي لَأَلْقَى الرَّجُلَ لَمْ أَرَهُ وَ لَمْ يَرَنِي فِيمَا مَضَى قَبْلَ يَوْمِهِ ذَلِكَ فَأُحِبُّهُ حُبّاً شَدِيداً فَإِذَا كَلَّمْتُهُ وَجَدْتُهُ لِي مِثْلَ مَا أَنَا عَلَيْهِ لَهُ وَ يُخْبِرُنِي أَنَّهُ يَجِدُ لِي مِثْلَ الَّذِي أَجِدُ لَهُ فَقَالَ صَدَقْتَ يَا سَدِيرُ إِنَّ ائْتِلَافَ قُلُوبِ الْأَبْرَارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ لَمْ يُظْهِرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَسُرْعَةِ اخْتِلَاطِ قَطْرِ السَّمَاءِ عَلَى مِيَاهِ الْأَنْهَارِ وَ إِنَّ بُعْدَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الْفُجَّارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ أَظْهَرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَبُعْدِ الْبَهَائِمِ مِنَ التَّعَاطُفِ وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُهَا عَلَى مِذْوَدٍ وَاحِدٍ .
...کفار ممکن است مانند چهارپایان مدتی کنارهم از علوفه زار دنیا تغذیه کنند و مدت زیادی «اعتلاف» داشته باشند بدون هیچ اختلاف ظاهری در یک شمایل «واحد» (وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُهَا عَلَى مِذْوَدٍ وَاحِدٍ)
@abdollahimahdi
🔸آیندهپژوهی با معارف وحیانی و آموزه هایی از بنی اسرائیل برای آینده
🔹آیندهپژوهی مانند هر دانش دیگری نیازمند روش است و ما معتقدیم روش را نیز میبایست از منابع وحیانی استنباط نمود یا الهام گرفت، در معارف اسلامی بسیار به عبرتآموزی از سرنوشت گذشتگان سفارش شده است و این عبرتآموزی برای هدایت و سلامت در طی مسیر آینده است و میتوان گفت آیندهپژوهی ریشه در عبرتآموزی از گذشته دارد و نیز بر اساس اصل «اجمال به تفصیل» که مسیر تکامل تاریخ و سرنوشت بشر را تکرار تفصیلیافته حلقههای اجمالی گذشته میداند، قواعد، سنن و اصول حاکم بر مسیر آینده را میتوان از سرنوشت گذشتگان که بصورت متقن و هدفمند در منابع وحیانی مورد گزارش واقع شدهاند، مورد استنباط و الهام قرار داد ...
🔹یکی از ماجراهای پر رمز و راز داستان زندگی حضرت موسی و وقایع عصر اوست، در اینجا به یکی دو نکته اشاره میشود :
وقتی موسی برای عبادت و گرفتن احکام تورات و شنیدن حقایق تازهای از وحی به کوه طور رفت، بخاطر شوقی که به این دیدار و گفتگو با پروردگار داشت، از قومش سبقت گرفت و زودتر از دیگران به میعادگاه رسید، خدای متعال او را مورد خطاب و شاید عتاب قرار داد و فرمود: «وما أعجلک عن قومک یموسی(طه/83)» چه چیز سبب شد عجله کنی و پیش از قومت به اینجا بیایی؟! گویی خداوند انتظار داشت موسی قومش را همراه خود بیاورد و در معیت ایشان محضر خدای متعال مشرف گردد، هرچند موسی فرمود «هم اولاء علی اثری و عجلت الیک رب لترضی»؛ آنها پشت سر من هستند و من بخاطر رضای تو به حضورت شتافتم، لکن ظاهراً این عجله و سبقت از قوم و همراه نکردن آنها در مسیر عاقبت خوبی نداشت و نتیجهاش فتنه سامری شد!
نکته قابل توجهی که در این فراز وجود دارد، ضرورت همراهی مردم و همراه ساختن آنها در همه مراتب سیر و سلوک الی الله و رشد و تکامل و پیشرفت است، خداوند از قرب و انس رهبران جامعه به درگاهش به همراه مردم خوشحالتر و راضیتر است.
🔹فرصتی که سامری در غیاب امام و رهبر جامعه برای انحراف مردم بهدست آورد نیز قابل توجه و مطالعه و نتیجهگیری بسیار است. وقتی بنیاسرائیل پس از بازگشت موسی بخاطر گوسالهپرستی مورد بازخواست و توبیخ قرار گرفتند، عرضه داشتند که «ما أخلفنا موعدک بملکنا و لکنا حملنا اوزاراً من زینه القوم فقذفنها فکذلک القی السامری»؛ ما به اختیار و داشته خود وعدهی تو را تخلف نکردیم بلکه محمولههایی از زیور آلات قوم (فرعونیان) بر دوش ما نهاده بودند که سامری با استفاده از آنها اسباب انحراف را فراهم آورد ... در اینجا نیز باقیماندهای از زیور و زینت اهل کفر در میان قوم موسی، منشاء فساد و شرک و کفر میشود که لزوم پاکسازی کامل و تبری تام و تمام از باقیمانده و دنبالههای کفار و جدایی کامل از مناسبات آنها را میرساند.
@abdollahimahdi
مردمی سازی دولت در مدل حکمرانی نظام ولایی و شبکه ولایت - مهدی عبداللهی.docx
26.3K
«مردمی سازی دولت» در مدل حکمرانی «نظام ولایی و شبکه ولایت»؛ مطلب ارائه شده در جلسه دیدار با آقای عبودتیان، دستیار مردمی سازی رئیس جمهور.
@abdollahimahdi
نکات عفاف و حجاب.pdf
296.1K
🔸«عفاف و حجاب»
🔹نکاتی در رابطه با «حجاب و عفاف» در چند محور ذیل به نگارش در آمده است، شاید برای کسانی که در این حوزه مشغول مطالعه و تصمیم سازی هستند، مفید باشد:
1- اولویت و اهمیت حجاب و عفاف نسبت به دیگر ارزشهای اخلاقی و رفتاری؛
2- بی حجابی و بی عفتی از اقتضائات سبک زندگی غربی است و اصلی ترین اقدام، مبارزه با تمدن غرب به عنوان خاستگاه سبک زندگی غربی است؛
3- اصلاح فرهنگ حجاب و عفاف منوط به اصلاح فرهنگ عمومی و رشد همه جانبه اخلاقی، اعتقادی و رفتاری جامعه؛
4- ناکافی بودن اقدامات امنیتی و قضائی و برخوردهای سلبی و صرفاً تأکید بر «اجباری بودن حجاب»؛
5- فضای فرهنگی و مسئله حجاب و عفاف متأثر از دست برتر در فضای درگیری تمدنی است و میبایست در ابعاد تمدنی و مواجهه با تمدن غرب حل این مسئله را مطالعه و تدبیر نمود.
6- ضرورت انعکاس رسانه ای مطالبات عمومی جامعه زنان مؤمنه در مقابل جلوه نمایی مطالبات عمومی مخالفان؛
7- ضرورت بررسی فقیهانه و عالمانه نظام موضوعات مرتبط با عفاف و حجاب؛
8- لزوم توجه به اهمیت فضای مجازی در مسئله حجاب و عفاف؛
9- ضرورت بازبینی و اصلاح ساختارهای تصمیم ساز و متصدیان و مجریان و قوانین در رابطه با عفاف و حجاب؛
10 – ضرورت مطالعه و جمع آوری مطالبات رهبری در عرصه حجاب و عفاف به عنوان سند اساسی در این عرصه؛
@abdollahimahdi
همانطور که قبلاً نظر خود را اعلام نمودیم؛ سلاح هستهای و انواع دیگر از سلاحهای کشتارجمعی از آنجا که تهدیدی برای بشریت محسوب میشود تولید و انباشت آن در هیچ جای دنیا به مصلحت و جایز نمیباشد و هرگونه کاربرد آنها حرام و تلاش برای مصونیت از آنها بر همگان لازم است، جمهوری اسلامی ایران بر این مصلحت و حکم پایبند است و اکنون بنابر نظرات کارشناسان سیاسی و نظامی، مهمترین عامل بازدارنده از بهکارگیری سلاحهای کشتار جمعی علیه مردم بیگناه توسط حکومت های استکباری، مواجهه با منطق خود آنها و دست برتر در آن است، در شرایط امروز که تجهیز قوای نظامی ایران به سلاح های هستهای میتواند نقش بازدارندگی و صیانت از کشتار جمعی داشته باشد، بر قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران لازم میدانم ضمن توجه و تحفظ بر کاربرد حرام اینگونه سلاح ها، صرفاً از باب بازدارندگی و صیانت از حقوق و سلامت ملتها و به منظور تقویت آمادگی و قدرت دفاعی در برابر زورگویی دشمنان، هر نیرویى در قدرت دارند، براى مقابله با دشمنان آماده سازند! و به وسیله آن، در دل دشمنان خدا و دشمنان ملتها رعب و وحشت بی افکنند!
و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم
متن پیشنهادی حقیر برای فتوا و حکم جدید سلاح هسته ای 😋
@abdollahimahdi
اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها و معاونان و مدیران ستادی
@abdollahimahdi