عالمه آیتِ صنعِ حقِ یکتا گَلدی
عصمت آئینه سی صدّیقهء کُبری گَلدی
نفسِ هستی اُولا باجادی فَدا مَقدمینه
صفحهء خلقته مَدلولِ فداها گَلدی
مَهبط وَحیه اِیدوب نورِ اِلهیّه هُبوط
تا او مَعمورهء قدّوسیه زَهرا گَلدی
جلوهء کَنزِ خفی بیتِ هُدادَه گُورونوب
صدفِ وَحدته تا لُولُو لالا گَلدی
طُهر مُطلق تاپوب آئینهء خلقتدَه ظهور
اِنَّما فصلینه بیر طاهره مَعنا گَلدی
قُلّهء قاف عفاف اُوج سپهره اُوجالوب
تا ستیغندَه مکان اِیتماقا عَنقا گَلدی
لطفِ فردوس تاپوبدور چمنِ قُدس و عِفاف
که بهشتی رُخیله بیر چَمن آرا گَلدی
خانهء آینهء عصمت اُولوب عَرصهء کُون
تا رُخِ عصمته اَنوار هُویدا گَلدی
دَمِ رَحمتدَن آلوب فیض، گُلِ باغِ مُراد
گلشنِ کُونه بو گُل اُولدی شکوفا گَلدی
گَلمَسِیدی تنِ بی روحیدی آزرم و حَیا
نَفَسی نفسِ حَیانی اِیدَه اِحیا گَلدی
نه فقط کُونی اِیدوب جلوه سی آئینهء طور
دیدهء اَحمد اُولوب روشن او مَه تا گَلدی
نور آلوب باهره اَنجم مهِ رُخساریندَن
فلکِ عصمته تا زُهرهء زَهرا گَلدی
وجهِ حق آینه سیندَن کَدرِ غم گِیتدی
ذاتِ حق نُورینه مِرآتِ تجلّی گَلدی
آرتیروب گَلماقی اِسلافینه تَکریم و وِقار
مَفخرِ آسیه و مَریمِ عُذرا گَلدی
پَردهء جَهلی اِیدوب پاره فروغ حَقیله
مَحو اُولا تا اثرِ ظلمتِ عَمیا گَلدی
عالمه قامتی مین خُلد صَفاسی گَتیروب
باغِ خُلدَه دیمورم نَخلهء طوبی گَلدی
تا تَموُج اِیلدی بحرِ عَطای ازَلی
ساحلِ حاصله بو گُوهرِ والا گَلدی
آیریلوب مَشعلِ وَحدتدَن ازلدَه نچه نُور
نُورِ زَهرا ولی بو عالمه یکتا گَلدی
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
پس از کشته شدن عثمان جامعه اسلامی سرگردان به در خانه ی علی رجوع کرد، مردم اصرار می کردند تا علی خلافت را بپذیرد و علی خلافت را نمی پذیرفت. او گفت، اگر من وزیر برای شما باشم بهتر است از آن که امیر باشم. ولی با اصرار فراوان مردم تسلیم شد، اما در همان زمان گفت، برای بیعت باید تمام مردم حضور داشته باشند.
علی در مسجد بالای منبر رفت و رو به مردم می گوید: ای مردم، چشم و گوش خود را باز کنید، داستان خلافت امر شماست و هیچ کسی در این حکومت حقی ندارد مگر آن که شما او را برگزینید. حق آن است که مردم برگزینند نه کسی دیگر و نه حتی خداوند. اگر مردم با حاکمی بیعت کردند آن حاکم حق است. اگر با کسی پیمان بستند او حاکمیت پیدا کرده و حاکمیت او حق است. علی می گوید من تنها کلیددار شما بیش نیستم و بدون اجازه شما حق ندارم از بیت المال خرج کنم؛
علی پس از آن که حاکم شد برای امیرانی که جهت بلاد مختلف فرستاده بود بخش نامه ای نوشت و در آن بخش نامه به امیرانش می گوید، رسول خدا به من فرمود ای علی بهترین فرد برای حاکمیت بر مردم هستی، اما اگر این مردم بیعت کردند بر آن ها حکومت کن و اگر به سمت تو نیامدند تو به دنبال کار خودت برو، از نظر رسول خدا هم مشروعیت علی بر اساس نظر مردم است. چون مسئله حقانیت حاکمیت تنها از سوی مردم مطرح می شود.
علی پس از پذیرش حکومت در تحولات بعدی در جنگ صفین با عده ای مواجه شد که به علی گفتند برای ما مشخص نیست که آیا تو بر حقی یا معاویه و ما باید در این مسئله تفقه کنیم . آن ها مورد تشویق علی قرار گرفتند
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
رسول (ص) نشسته بود سائلی برخاست و سؤال کرد. رسول (ص) روی سوی یاران کرد و گفت: با وی جوانمردی کنید.
على (ع) برخاست و رفت چون باز آمد یک دینار داشت و پنج درهم و یک قرص طعام.
رسول (ص) گفت: یا علی این چه حالست؟
گفت: یا رسول الله چون سائل سؤال کرد، بر دلم بگذشت که او را قرضی دهم، باز در دلم آمد که پنج درم به وی دهم، باز به خاطرم بگذشت که یک دینار به وی دهم، اکنون روا نداشتم که آنچه به خاطرم فراز آمد و بر دلم بگذشت نکنم. رسول (ص) گفت: «لا فتى إلّا على»، جوانمردی نیست مگر علی.
کشف الاسرار
رشیدالدین میبدی
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) :
واللّه نمیبینیم بندهای را متقی حساب شود مادامی که زبانش را حفظ کند.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:«اصلاح جامعه ممکن نمیشود مگر اینکه حاکمیت اصلاح و سالم شود و اصلاح حاکمیت نیز ناممکن است مگر در سایه مطالبه گری و استقامت ورزی مردم در رصد مستمر مسئولین «فَلَیسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلاَةِ، وَلَا تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیةِ»
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
گلدی شه چون کوی عشقه گوهر شهوارتک
ناز ائدوب یئر آسمانه ناز پرور یار تک
جوهر آیرلدی عرض دن دقت ومیزانیلن
گورسنوب وحدت وجود علم القرآنیلن
باده وصلی ایچوب همدوش الرحمانیلن
مظهر حق جلوه لندی مخزن الاسرار تک
لن ترانی قد ترانی اولدی ناگه للعجب
نظمیدن منظومه لردوشدی کساعت اقترب
تیر وناهیدوزحل بهرام وکیلان منقلب
ماه وخورشید وفلک دور ائتمدی ادوارتک
صولدی وحدتده بیر واحد منم سن سن احد
لم یلد یاکی ولم یولدی قول مستند
نه سنه بیرطای تاپولمازنه منه ثانی عدد
سن تک ومن تک عجبدی یار تک دلدار تک
بانی مینا منم سن معبد ومعبود سن
حافظ ومحفوظم اما شاهد ومشهود سن
ساجد ومسجودم آخرمقصد ومقصود سن
یوخدی سن من واحدوک هم داد وهم دادار تک
لامکان سان دار امکاندا مکان یوخدور منه
جانیم اوز جانوندی یا رب اوزگه جان یوخدور منه
نورک نوری بقلبی مطلع الانوار تک
چکدیم امضا عشقیمه شوقیله من روز الست
قالدی بو امضایه حیران اوندا هر بالا وپست
گلمیشم میقات عشقه ایندی مستم مست ومست
مدعی آگاه اولار گورسه اولوالابصارتک
عهده ایفا ائتمیشم عشقونده اکبر وئرمیشم
قاسم وعباس و فضل وعون وجعفر وئرمیشم
قورتاروب قربانلاریم آخرده اصغر وئرمیشم
محضرونده دورموشام تک نقطه پرگارتک
ایلدیم لب تشنه قربان اصغر شش ماهه نی
قانه غرق اولدی بوغازی،قنداقی،پیراهنی
اوخ ویران گولدی بوصحنه آغلاداندا آهنی
ال ایاخ چالدی آخندی بلبل گلزار تک
اکبرین باشینده شمشیر ایلدی شق القمر
گورمدی شبه پیمبر کام دنیادن ثمر
سهل دی لیلا آناسی،آغلادی قان صود امر
یوخ عیار عشق عالمینده بیله بیر معیار تک
حجله گه دن رزمگاهه یوللادیم دامادیمی
بیستون دان الده تیشه ایسته دیم فرهادیمی
کائناته ثابت ائتدیم اصل استعدادیمی
عزمیمی تکذیب ایدنلر اولدی پیچان مارتک
شوقیلن مستغرق ائتدیم کشتی فولادیمی
ساقط ائتدی خل بوداقدان دشمنیم شمشادیمی
واحد اولدوم سن کیمی ائتدیم فدا آحادیمی
شاهدیم وارثابت وسیاروهفت و چهار تک
پیل تن آتلی پیاده لشگر گمراهیلن
عرصه شطرنجیده قالدیم وزیر سیز آهیلن
درک ائدوب رخساروئی گوردوم دل آگاهیلن
کیش ومات ائتدیلر شاهی بو گون احرار تک
من نه رند وصوفی ام نه کافرونه ساده ام
اردبیل بیضا سیم درویشم وآزادیم
من حسین سرمستی ام هرتهمته آمادیم
عاشقم دیوانه ام پروانه تک عیار تک
مرحوم محمد صادق بیضا اردبیلی
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
وَ عَلَى الاعرافِ رِجالٌ يَعرِفُونَ كلاًّ بِسيماهُم
و بر اعرافند مردانى كه بشناسند هر كدام را به سيماى ايشان
سوره الاعراف،آیه 46
عَن أَبِي عَبدِ الله علیه السلام فی قَولِ الله عَزَّ وَ جَلَّ «و بَينَهُما حِجابٌ و عَلى الاعرافِ رِجالٌ»: سورٍ بَينَ الجَنَّةِ و النار عَلَيه مُحَمَّدٌ و عَليٍّ وَ الحَسَنُ و الحُسَينُ و فاطمَةَ و خَديجَةُ الكُبرى علیها السلام فَيُنادونَ أَينَ مُحِبونا أَينَ شيعَتُنا فَيُقبِلونَ إِلَيهِم فَيَعرِفونَهُم بِأَسمَائِهِم و أَسماءِ آبائِهِم و ذلكَ قَولُهُ عَزَّ وجَلَّ يَعرِفونَ كُلًّا بِسِيماهُم فَيَأخُذونَ بِأَيدِيهِم فَيَجوزونَ بِهِم الصِّراطِ و يُدخِلونَهُمُ الجَنَّةَ
از امام صادق علیه السلام روایت شده:
حصاری ست میان بهشت و جهنم و بر آن محمد صلی الله علیه وآله وعلی و حسن و حسین و فاطمه و خدیجه کبری علیهم السلام ایستاده اند و ندا میدهند :
دوستداران ما کجایند؟ شیعه ما کجایند؟
شیعیان به سوی آنان میآیند و آنان را با نام هایشان و نام پدرانشان میشناسندو این همان سخن خداست که: «یَعرِفونَ کُلاًّ بِسِیمَاهُم» پس دست آنان را میگیرندو آنان را از صراط عبور میدهند و وارد بهشت میکنند
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
مردی پشت بر الاغش، در حالی که تکه ای علف تازه را با ریسمانی به سر چوبی بسته و آن را روبروی حیوان آویزان کرده، نشسته بود. حیوان بیچاره همانطور که به طمع خوردن علف، ساعت ها پیش می رفت، مرد را نیز جابجا می کرد.
مردم با دیدن این صحنه به هوش و درایت مرد احسنت می گفتند، که ناگهان پیامبر .ص. را دیدند که با خشم آنها را نظاره می کند.
پیامبر فریاد زد: ای مرد! آیا از خداوند حیا نمی کنی که مرکبت را فریب می دهی؟.
مرد متعجب و شرمگین گفت: ای رسول خدا! این حیوان است و نمی فهمد.
پیامبر پاسخ داد: خداوند بر کسی که از مخلوقاتش با فریب بهره کشی کند، غضب خواهد کرد. حتی اگر آن الاغی باشد.
.
مرد سراسیمه به زیر آمد و گفت: ای پیامبر! چه کنم که خداوند مرا عفو کند؟
رسول مهربان گفت: حیوان را آسوده بگذار، حقی را که بر ذمه تو دارد، با تیمار او ادا کن، و آنگاه از او بهرمند شو.
https://eitaa.com/abdorrahim_1357
فردى مىخواست اسبش را بگيرد؛ با دست خالى وانمود کرد میخواهد به آن جو بدهد. رسول خدا(ص) ناراحت شد و فرمود: «چرا دروغ گفتى؟ نبايد حیوان را فريب مىدادى!»
سؤال:
وقتی فریب دادن حیوان جایز نباشد، آیا فریب دادن انسانها جایز است؟!
https://eitaa.com/abdorrahim_1357