🔸جلسه 4
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠04 نظام٢ - ج34 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
زمان:
حجم:
24.79M
🔸جلسه 4👆
🌙سه شنبه ۳١ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 34 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
🔸آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
🔸انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
🔸مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
📌خلاصه نکات جلسه ۴👇
🌐 eitaa.com/abedini/2261
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 4 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔻جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
⚡️جنگ نامتقارن این است که معیارهای قدرت دو طرف سپاه مقابل هم با یکدیگر همخوانی ندارد. اینطور نیست که مثلا به تعداد اسلحه ها و ابزار و ادوات جنگی دشمن و با همان سیاست جنگی، در طرف خودی هم لزوما با همان ابزار ها و سیستم جنگی وارد نبرد شده باشند. مثلا در جهت ظاهری، قایقهای تندرو در برابر ناوهای عظیم میجنگند، بمانند داوود با قلاب سنگ در برابر جالوت عظیم الجثه.
⚡همچنین در جهت باطنی، قدرت نرم افزاری و تصرف قلب ها و غلبه اندیشه ای در سپاه حق موجب نوعی جنگ نامتنقارن میشود که اساسا قبل از نبرد سنخ جنگش با قوای طرف مقابل فرق میکند، بلکه در منطق بر فکر و قلب و احساس سپاهیان دشمن غالب میشود و باعث میشود که اکثریت آنها به سپاه حق بپیوندند. این سیر در همان جهت غلبه نظام روح بر نظام بدن است، و جریانات پیشرو فقط بدنبال لشگر در برابر لشگر بودن نیست، بلکه قدرت رسانه ای در انتقال منطق حق و توجهات درونی الهی را در نیروهای طرف مقابل برانگیخته میکند.
⚡از همین جهت است که نیروهای امام زمان (علیه السلام) کسانی هستند که با یقین ترین افراد و مستحکم ترین افراد در نظام اعتقادی و روح خالص تر و صدق عمیق تر هستند که همین قدرت روحی آنها موجب ایجاد مراتبی از غلبه میشود.
⚡️آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی: همانطور که امروز دنیا از ظلم پر شده، همینطور هم از عدالت پر خواهد شد. آنجا حضرت نیاز به طبل و شیپور و توپخانه ندارد، بلکه ما با مغز آنها کار داریم، ما با هواپیماهای آنها کار نداریم، بلکه با مغز و شناخت خلبان آن هواپیما کار داریم، که غلبه بر منطق ایشان می یابیم.
🔻آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
⚡️در منابع روایی اهل سنت روایت منحصر به فردی هست که از رسول خدا (ص) نقل میفرماید: «َدُونَ السَّاعَةِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ دَجَّالًا، مِنْهُمْ مَنْ لَا يَتْبَعُهُ إِلَّا رَجُلٌ وَاحِدٌ»، یا در بیان دیگری «يكون قبل خروج الدجال نيف (زائد) على سبعين دجالا»، یعنی عنوان دجال یک نماد است که به افراد مختلف قابل تطبیق است، علاوه بر اینکه بر یک نفرشان تطبیق کاملتری دارد. همین حالت میتواند در مورد سفیانی هم باشد.
🔻انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
⚡️منتظر کسی است که از وضع موجود به وضع مطلوب، حرکت اجتماعی مصلحانه ایجاد میکند، که با این نگاه میتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی مهمترین حرکت منتظرانه در گذر از وضع موجود طاغوتی آن موقع، بسوی وضع موعود جامعه مهدوی و زمینه سازی برای ظهور حضرت حرکت میکند. در دوران غیبت کبری بزرگترین صحنه جمع منتظرانی که حرکت اجتماعی منتظرانه و مصلحانه ایجاد کردند که به سمت وضع موعود با جان و مال خویش با روحیه جهادی حرکت کرده اند جریان مؤمنانِ همراه با انقلاب اسلامی است در تمام منطقه و جهان.
⚡️در دوران ظهور باید حرکت های سخت داشت، بمانند شهید سلیمانی ها که خوابشان در مرکب ها بوده و غذایشان سخت و لباسشان سخت و خشن تماما با حرکت مجاهدانه است که تخطئه احکام نظام بدن، و توجه به جهاد در حرکت بسوی وضع موعود است:
⚡ «ذُكِرَ الْقَائِمُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ أَرْخَى بَالًا مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ قَالُوا وَ كَيْفَ قَالَ لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا ع لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ وَ النَّوْمُ عَلَى السُّرُوجِ وَ مَا لِبَاسُ الْقَائِمِ ع إِلَّا الْغَلِيظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِب».
⚡همچنین در نقل دیگر: «عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِالطَّوَافِ فَنَظَرَ إِلَيَّ وَ قَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ مَا لِي أَرَاكَ مَهْمُوماً مُتَغَيِّرَ اللَّوْنِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ نَظَرِي إِلَى بَنِي الْعَبَّاسِ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ مِنْ هَذَا الْمُلْكِ وَ السُّلْطَانِ وَ الْجَبَرُوتِ فَلَوْ كَانَ ذَلِكَ لَكُمْ لَكُنَّا فِيهِ مَعَكُمْ فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ أَمَا لَوْ كَانَ ذَلِكَ لَمْ يَكُنْ إِلَّا سِيَاسَةُ اللَّيْلِ وَ سِيَاحَةُ النَّهَارِ وَ أَكْلُ الْجَشِبِ وَ لُبْسُ الْخَشِنِ شِبْهَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَّا فَالنَّارُ فَزُوِيَ ذَلِكَ عَنَّا فَصِرْنَا نَأْكُلُ وَ نَشْرَبُ وَ هَلْ رَأَيْتَ ظُلَامَةً جَعَلَهَا اللَّهُ نِعْمَةً مِثْلَ هَذَا».
👇👇👇
▫️٢
⚡️امام خمینی در صحیفه نور ج20 از ص196 به بعد دیدگاه ها را در رابطه با انتظار بیان میکنند.
🔻مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
⚡️آنچه که برای انبیاء الهی در طول تاریخ محقق میشد، از ظهور امر الهی در نفوس و اراده و حرکت انبیاء الهی، همان حقایق برای مؤمنان خالص در دوران نزدیک به ظهور آشکار میشود، که مثل انبیاء حرکت و اراده شان ظاهرکننده اراده خدای سبحان است. آشکار میکنند که با خدامحوری حرکت دارند، در میدانی که بر مرکزیت ولایتِ انسان کامل است که خلیفة الله و مظهر تام اراده و امر خدای سبحان است، و فقط اسماء الهی در او آشکار است.
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🔸جلسه 5
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
هدایت شده از مدرسهعلمیه ثامنالائمه (ع)
@abedini استاد عابدینی/abedini/عابدینیدرس اخلاق 1 اردیبهشت 1400.mp3
زمان:
حجم:
17.05M
🔉 #صوت
🔶 #درس_اخلاق
🔶 #جلسه_پانزدهم
🔸 بابیان #استاد_عابدینی
🔹 چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
🔻 #استاد_عابدینی
#طلبه_تراز_انقلاب #حوزه_علمیه #طلبه #مدرسه_ثامن_الائمه #14000201
🔸 @Abedini
🔻جهت عضویت در کانال مدرسه علمیه ثامن الائمه به آدرس زیر مراجعه کنید.
👇👇👇👇👇👇
🔸https://eitaa.com/joinchat/2540306445Ca76d88d134
🔸جلسه 6
جلسه شروع شد
✅ امروز لینک هیأت آنلاین با کیفیت بالا فعال میباشد.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
#اطلاعیه
🔸امروز شنبه، کلاس انسانشناسی تعطیل است.
(استاد جهت برنامه سمت خدا تهران هستند).
🔻 جلسه بعدی، فردا، يکشنبه ۵ اردیبهشت ١۴٠٠
استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠05 نظام٢ - ج35 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
زمان:
حجم:
27.13M
🔸جلسه 5👆
🌙چهارشنبه ١ اردیبهشت ١۴٠٠
⚡️جلسه 35 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸اجابت ها بقدر تقاضاهاست، که انقلاب اسلامی یک مرتبه اجابت بقدر تقاضاهای اجتماعی بود
🔸اقامه دین در حاکمیت های مؤمنان، تقاضای ظهور را بیشتر میکند
🔸هرگاه جلوهی ظهور عمیق تر شود، نحوه ای از غیبت محقق میشود
🔸مراتب رفع غیبت و تحقق ظهور در افراد و جوامع مختلف
🔸خرق حجاب زمان و مکان، در ارتباط با حضرت، در دوران غیبت
🔻کسی که حال و گفتمان زندگیش آمادگی دائمی برای نصرت امام باشد، حجاب زمان و مکان را خرق میکند
🔻اجازه رجعت اختیاری به منتظر مجاهد در هنگام قیام امام زمان (علیه السلام)
🔸نزد منتظران خالص امام زمان، غیبت به منزله مشاهده است، و حجابی برایشان نیست
🔸غیبت، دوره غلبه یافتن جنبه باطنی (یلی الربی) بر جنبه ظاهری (یلی الخلقی)
🔸حقیقت انتظار، در ارتباط وجودی با هدایت امام، فوق زمان و مکان
🔸حقیقت همراه بودن با امام زمان ع، شناخت امام است که وظیفه ات را برای امامت انجام دهی
🔸مؤمنان دوران غیبت، بهشتیانی که در جستجوی نور هدایت امام هستند، ولو مکان امام را نمی دانند.
📌خلاصه نکات جلسه ۵👇
🌐 eitaa.com/abedini/2272
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 5 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔸اجابت ها بقدر تقاضاهاست، که انقلاب اسلامی یک مرتبه اجابت بقدر تقاضاهای اجتماعی بود
اجابت ها و نعمت های اجتماعی (و فردی) همیشه بقدر نیت ها و تقاضاهای جمعی عطا میشوند (عَلَى قَدْرِ اَلنِّيَّةِ تَكُونُ مِنَ اَللَّهِ اَلْعَطِيَّةُ)، لذا اگر این تقاضاها به مرتبه بالاتر بروند، نعمت و اجابت مرتبه قبلی تثبیت شده، و حرکت اجتماعی بسمت اجابت در مرتبه بالاتر تربیت و رشد پیدا میکند: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم».
⚡پس هر نعمتی هم که آمد، ماندن و بقائش به شرط حسن جوار با نعمت و شکرگزاری و قدردانی از ظهور اولیه آن محقق میشود، که حفظ انقلاب اسلامی و رشد آن بسوی مراحل بالاتر نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بسوی ظهور با شناخت مرتبه موجود و شکر کمالات آن، و تلاش برای رفع نقصها و موانع آن، موجب ایجاد تقاضای بالاتر بسوی وضعیت موعود در ظهور ایجاد میشود.
⚡ رشد سبک زندگی مردم با تقاضاهای اجتماعی ایشان در اعمال اجتماعی، موجب حرکت بسوی مراتب بالاتر میشود. پس تحقق ظهور، دائر مدار «تقاضای ظهور» است، و تقاضای ظهور هم دائر مدار «ظرفیت ظهور» در اجتماع است. اینکه در روایت میفرماید تا ظهور حضرت 2 حرف از 27 حرف علم آشکار شده، و 25 مرتبه و حرف مراحل بالاتر شکوفایی علمی و پیشرفت حقیقت انسانی پس از ظهور محقق میشود، که این نیازمند تقاضای آن و تدارک ظرفیت آن با حرکت مصلحانه اجتماعی در منتظران است. بنابراین باید نظام معرفتی و نظام رفتاری و نظام سبک زندگی و فرهنگ مردم بسمت تقاضای مراحل بالاتر کشیده شود، تا بسترسازی ظهور بشود.
🔸اقامه دین در حاکمیت های مؤمنان، تقاضای ظهور را بیشتر میکند
عمده مردم نه صرفا از راه القای نظری معارف، بلکه از راهِ دیدنِ دینداری، توجهشان به جذابیت آن جلب میشود. لذا اقامه دین و اجرای عملیاتی مفاهیم دینی در اجتماع مؤمنان و هسته های متراکم دینداری، موجب احساس کمالات تمدن دینی در صحنه عملی، و تقاضای مرتبه بالاتر و شکوفاتر آن جاذبه حقایق دینی ایجاد میشود. هستههای نورانی ایمانی باید جلوه گری خود را در صحنه زندگی بشری نشان دهند که هرچند کوچک و جزئی چشیدن مراتبی از عدالت و توحید و معنویت و سلامت اجتماعی را نشان دهند تا در برابر ادراک ظلم، حساسیت و ادراک مراتب بالاتر نور هم در صحنه عمومی ایجاد شود، تا با ظهور مراتب نور و عدالت در برابر غلظت مراتب ظلمت و ظلم، موجب رسوایی ظلمت و ظلم شده، و حرکت بسمت نور بیشتر و عمیق تر شود.
⚡چنانچه در قیام امام حسین (علیه السلام) در جریان عاشورا،آن جلوهی ایمان امام حسین (علیه السلام) باعث شد که دستگاه ظلم تمام قد در مقابل آن جلوه عظیم ایمان قد عَلَم کند و رسوایی ظالمان گوش فلک را پر بکند. این خودش یک نوع حاکمیت عملیاتی دینداری است. در دوره آخرالزمانی هم از این سنخ داریم.
👇👇👇
▫️۲
🔸هرگاه جلوهی ظهور عمیق تر شود، نحوه ای از غیبت محقق میشود
اگر ما نسبت به خدای سبحان، حقیقت الهی را حقیقتی غیبی میبینیم برای این است که آن حقیقت به تمام ظهور در صحنه است، و چشم انسانی که میخواهد مدرک این جلوه باشد، در حد و اندازه دیدن این جلوه نیست. چون در حد و اندازه دیدن این جلوه نیست، آن حقیقت مستور از این حس یا ادراک مشود. چشم حقیقت بینی که لازم است در مرتبه ظهور حقیقت غیبی در مردم ایجاد نشده، لذا برای مردم غیبت و غیب بودن نور الهی در ادراک ایشان محقق شده است.
به همین نسبت دوران غیبت کبری، دوران تجلی بالاتری از امام معصوم بوده و هست. که در این دوران غیبت، حضور حضرت به نحو آن سیطره نظام روح بر بدن است، نه اینکه بدن نباشد، سیطره نظام روح بر بدن است، لذا ارتباط با حضرت در دایره کسانی است که به مرتبه سیطره روح به بدن رسیدند. اما کسانی که در دایره غلبه احکام بدن بر روح باشند، یا اینکه به سیطره روح بر بدن نرسیدند از حضرت غائبند. ارتباط با حضرت حجت (علیه السلام) در دوران غیبت، به جهت جلوه تام تر و ظهور شدیدتر حضرت است که از مرتبه ادراک حسی بشر غیب هستند، چون آن مرتبه از ظهور بسیار عمیقتر و شدیدتر است و ادراک حسی در آن مرتبه از ظهور نیست، لذا مردم غایب اند از آن مرتبه از ظهور شدید حضرت،که ایشان را نمی بینند.
⚡️در نگاه عمومی ما فکر میکنیم که حضرت غایب است، در حالی که در روایت میفرماید ما در حجاب از خورشید هستیم بواسطه ابر غفلتی که بر دیدگان ماست، و الا خورشید که ابر ندارد، حجاب ندارد، نور افشانی خورشید بصورت عالم گیر و در اشد ظهورش است. همانطور که در قرآن میفرماید «لَقَدْ كُنْتَ في غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديد» در قیامت شما می یابید که حقایق برزخی و قیامت غایب نبودند، موجود و محقق بودند، بلکه شما در حجاب و پرده غفلت خودتان بودید که حضور این حقایق را در آن مرتبه شدید ظهورشان درک نمیکردید، و در قیامت این پرده غفلت را مکشوف کرده، و چشم شما تیزبین در آن مرتبه از ظهور آن حقایق میشود.
ما یک دوران حضور داریم که زمانه معصومین قبل از دوره غیبت بود، پس از آن یک دوران غیبت داریم که در آن ظهور در مرتبه بالاتری جلوه گری دارد، و پس از این دو، در دوران ظهور امام قرار میگیریم که آنجا انسان ها مییابند که حضرت در آن دوره جلوه بالاتری از دوران حضور قبل دارند، ولذا در ادراک مردم ظهوری جامع در تمام مراتب صورت میگیرد.
🔸مراتب رفع غیبت و تحقق ظهور در افراد و جوامع مختلف
اگر این نکته را باور کردیم اثرش این میشود که دوران غیبت اگر دوران ظهور بالاتر از قبل است، پس علامت این است که تقاضای این مرتبه از ظهور و استعداد این مرتبه و شکوفایی آن در دوره غیبت برای مردم ایجاد شده که این مرتبه از ظهور شدید اجابت شده است، و برای عده ای هم ادراک آن مرتبه شدید ظهور حضرت محقق شده است.
⚡دوران غیبت اگر دوران ظهور بالاتر است، پس امکان ارتباط برقرار است، امکان رفع غیبت برای افراد امکان پذیر است. حتی جوامع مختلف میتوانند مراتب ظهور را برای خودشان ایجاد بکنند. در یک جامعه ای یک افرادی در یک مرتبه از ظهور باشند، جامعه دیگری افراد دیگری در مرتبه دیگری. اینطور نیست که همه افراد در یک مرتبه از غیبت باشند. نه. مراتب غیبت و ظهور متفاوت است.
⚡️هر حرکت ما، هر اطاعت ما، هر طاعت و یا نعوذ بالله معصیت ما در این رابطهی مراتب غیبت و ظهور دائما تاثیر دارد، که با طاعات ایجاد قرب میکند، و با معاصی غیبت و دوری بالاتر میشود. چه در رفتار اجتماعی و چه در رفتار فردی. چه امتی که قدمی بردارند و انقلابی را در جهت طاعت بالاتر ایجاد کنند، و چه معصیتی که در قدم بعدی پشتیبانیشان نسبت به آن انقلاب کامل نباشد. دور شدن و نزدیک شدنِ ظهور را دائماً دارند رقم میزنند.
⚡لذا برنامه ریزی کسانی را که به عنوان نخبگان و برنامه ریزان و مسئولان این اجتماع هستند، در راستای مراتب تشکیکی ظهور، وظیفه شان را سنگین تر میکند، و نشان میدهد که چقدر تأثیر دارند. اینطور نیست که فقط یک دوران غیبت یکنواختی باشد و یک دفعه ظهور محقق بشود. نه. حضرت آیت الله حسن زاده میفرمودند همانطور که دوران غیبت به صورت تشکیکی محقق شد، یعنی پس از امام رضا (علیه السلام) کم کم ارتباط مردم با حضرات معصومین کم شد چون حضرات تحت نظر بودند، عمرهای حضرات کوتاه تر شد، ارتباط ظاهری با ایشان محدودتر شد، دائماً آمادگی برای غیبت ایجاد میشد. بعد دوران غیبت صغری، نواب خاص، بعد هم دوران غیبت کبری. به همین نحو که دوران غیبت تشکیکی بود، دوران ظهور هم به همین نحو تشکیکی محقق میشود و مراتب تشکیکی را دارد تا به سمت ظهور مطلق حرکت میکند.
👇👇👇