▫️٢
🔸بحث جدید در ادامه مباحث سابق:
🔻«بسترسازی ظهور، در انقلاب اسلامی»
⚡️انقلاب اسلامی در همین راستای برنامه اهل بیت (علیهم السلام) شکل گرفته، که طبق آیات «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في جَهَنَّم» (انفال ٣٧) و «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق» (انبیاء ١٨) سه کار را ایجاد کرده است:
💫1. اولا تمایز جبهه حق و جبهه باطل ایجاد شد.
💫2. ثانیا تراکم و وحدت یافتن جبهه باطل در دشمنی با انقلاب اسلامی ایجاد شد.
💫3. ثالثا تراکم و وحدت یافتن جبهه حق (در جبهه مقاومت) در مقابله با دشمنی جبهه باطل شکل گرفت.
این میشود مقدمه سازی و بسترسازی ظهور، که اندیشه ولایی اهل بیت برای حرکت بسوی محض شدن حق و تمایزش از باطل، در تحولات اجتماعی و حرکت عینی محقق میشود.
🔻شناخت نقص ها و نیستی های حرکت انقلابی که از آنها انقطاع بیابیم، و شناخت کمالات در صحنه حرکت انقلابی که افق صعودمان داشته باشیم.
⚡️بر اساس آیه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه» (فاطر ١٠)، که هم با حرکت عملی و مصداقی یک رفع و کندن از مراحل پست و نقص قبلی است، و هم با افق حیات طیبه تمدن اسلامی در آینده، یک نگاه به میزان صعودمان بسوی قله شکل میگیرد. کندن ها و انقطاع از مراحل قبلی، بعد از ورود به آنها است که توقف نکرده و از آنها عبور میکنیم به مراحل بالاتر.
همانطور که در مباحث سلوکی امام خمینی میفرمایند: «تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود»، یعنی پس از ورود در حجاب است که قدرت کنار زدن حجاب برای حرکت به مرحله بالاتر پیدا میشود.
⚡️برای عبور باید بدانیم که ما چه چیزی نیستیم که کندن از نقص ها را محقق کند، و بدانیم که چه چیزی هستی حقیقی ماست که میخواهیم باشیم تا صعود بسوی آن محقق شود. آزمایش های الهی برای انقلاب اسلامی مدام شکل میگیرد که بدانیم نقصهایمان کجاست و نقطه کمال و اوج گرفتن ما باید بسوی چه سمتی باشد.
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی
🔸جلسه 3
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بهتر فعال میباشد.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
03 نظام٢ - ج33 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
25.81M
🔸جلسه 3👆
🌙دوشنبه ۳٠ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 33 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور
🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور
🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر.
🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری
🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشهی در عمل در منطقه آنها
🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت
📌خلاصه نکات جلسه ٣👇
🌐 eitaa.com/abedini/2252
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 3 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور
⚡️ما یک علائم ظهور داریم، و یک شرایط ظهور. از جمله شرایط ظهور آماده شدن یک تعدادی از یاران حضرت است که بیان شده است. از جمله علائم ظهور، اصول و قواعدی مصداقی است که اسباب شناخت مسیر خواهند بود. مثلا در جریان بعثت خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علائمی برای شناخت حضرت در کتب پیشینیان قرار داده شده بود که بتوانند شخصیت ایشان را با یقین تشخیص دهند، کما اینکه در قرآن کریم میفرماید آنها پیامبر را آنطور میشناختند که پسرانشان را میشناختند: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم» (بقره 146، و انعام 20)
⚡️در علائم ظهور پنج علامت را جزو علائم حتمیه قرار داده اند: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بیداء (فرو رفتن سپاه سفیانی در زمین صحرایی بین مکه و مدینه)، قتل نفس زکیه.
⚡️در مجموعه علائم ظهور (بخصوصه در موارد غیر حتمی)، در طول دوران های مختلف مصادیقی پیدا کرده، و معلوم نیست که فقط منحصر به مصادیق همان سال ظهور باشند.
⚡️بعضی از این علائم ظهور، مشترک هستند بین علائم ظهور و علائم رجعت و علائم قیامت، که بر اساس نگاه علامه طباطبایی این از مبانی مهم اندیشه ای است، که «ظهور و رجعت و قیامت سه مرتبه از یک حقیقت هستند، که آن حقیقت، "بروز توحید" است»، ولذا باعث میشود که علائم در هر سه مرتبه، سه بروز تشکیکی دارند و سه مرتبه علائم از یک حقیقت باشند. مثلا صیحه آسمانی و ندای جبرئیل بر تایید امام زمان (علیه السلام) در هر سه مرتبه سه بروز خاص خود را داشته باشد.
🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور
⚡️در مجموعه علائمی که برای ظهور آمده، منطقه سوریه یک تمرکز خاصی دارد (بخصوصه در خروج سفیانی)، و بعد آن به ترتیب یمن، عراق، ایران و افغانستان (خراسان قدیم)، حجاز، فلسطین، اردن، و ترکیه در روایات ذکر شده اند که نشان میدهد باید حوادث این منطقه ها را رصد کرد، و آماده بودن برای شناخت فرصتهای موجود در آنها و استفاده از آنها باید داشت.
⚡️دشمنان ما هم با اطلاع از اخبار این منطقه ها در پیشبینی های روایات از حوادث آخرالزمانی، به دنبال تأخیر انداختن ظهور بودند، اما خدای سبحان کار همین دشمنان را در جهت تعجیل و تسریع و تثبیت در حرکت بسوی ظهور قرار داده است، چرا که امر خدا بر اراده بندگان غالب و قاهر است: «وَاللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمرِهِ ولكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لايَعلَمُون» (یوسف، 21). درست عملیات دشمنان ما در مناطقی بوده که روایات آخرالزمانی ما در همین مناطق بوده است و کارشان موجب پیوستگی و قدرت یافتن محور مقاومت در مقابله با آنها شده است. مثلا سوریه در اثر این فشارها یک منطقه حاصلخیز از نیروی مجاهد پرور شده است.
👇👇👇
▫️۲
🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر
⚡️ما هنوز از ظرفیت مهدویت و نقشه راه تمدنی آن در نظریه سازی و نظریه پردازی استفاده نکرده ایم. مهدویت یک نظریه تاریخ ساز و آغاز حیات حقیقی انسانی است پس از پایان زندگی محصور در روابط دنیوی و پست انسان.
⚡️آینده پردازی امیدآفرین و انگیزشی و عمیق تمدنی در فضای مهدویت یک افق روشن و بی منتها بسوی بینهایت (تا قیامت در ثمره شکوفایی انسان) دارد، که این آینده نگری محدود به افق گرایشهای مادی و وهمی نیست، و همچنین یک حالت صرفاً انفعالی و جبر تاریخی (بدون دخالت انسان) نیست، بلکه با فاعلیت ما و فعل و اختیار انسان های منتظر و تکلیف گرایی ایشان مرتبط است. یعنی در عین اینکه یک هدف قطعی در آینده تاریخ است، اما زمانش و تأخیر یا تسریعش بسته به حرکت ها و افعال انسان های منتظر است.
🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری
⚡️ظرفیت عظیم نظریه تمدنی مهدویت و ممتاز بودنش در مقایسه با آینده پردازی های دیگر مکاتب آشکار میشود. وقتی نظریه پردازی های دیگر و به صحنه آمدن افکار دیگر انسانی در دولت ها و سیاست ها واقع شده باشد، و تمام آنها حد و ضعف و نقصهایشان آشکار شده باشد، آن وقت اوج فکر و صحنه گردانی نظریه مهدویت خودش را نشان میدهد، لذا میفرمایند دولت ما اهل البیت (ع) «آخرین دولت» است.
🔻[پیرامون موضوع «آخرین دولت» در جلسه 73 مهدویت:
ostadabedini.blog.ir/post/94
⚡️در روایت، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر»، «هر عدّه ای را حاکمیّت و دولتی هست که منتظرش هستند، همانا دولتِ ما در آخر دهر ظاهر میشود.» (امالی صدوق، ص489)؛
⚡️همچنین میفرمایند: «مَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا یَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا یَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّینَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ»، «این امر (ظهور) محقق نمیشود تا وقتی که هیچ صنف و تفکّری از مردم (حتی تفکرات صنفی و جزئی و فرعی) نماند الا اینکه حاکمیّت بر مردم یافته باشد، تا اینکه بهنگامهی ظهور هیچ کسی نتواند بگوید که ما هم اگر به حاکمیت میرسیدیم عدالتورزی میداشتیم! ، سپس بعد از حاکمیّت تمامِ اصنافِ فکریِ مردم، حضرتِ قائم (علیه السلام) قیام مینماید به اقامه ی حق و عدل».
⚡️اینگونه دیگر اندیشه ای نمیماند که بتواند در مقابل «دولتِ حقّهی مهدوی» قد عَلَم کند و هیچ اهل اندیشه و مکتب فکری نمیتواند ادعای اصلاح و عدالت ورزی کند و به دروغ خودش را فریبا و زیبا جلوه دهد تا مردم احساس کنند که غیرِ دولتِ مهدوی هم دیگرانی هستند که «حرفِ جدید» داشته باشند و میل به آنها پیدا کنند. بلکه «آخرین و برترین حرف و فکر و عمل در دولت و حکمرانی» بالعیان معلوم میشود که تنها در «دولتِ مهدوی» بحق برپا گشته است، و بطلانِ تمامِ مدّعیانِ دیگر و نقص و ناتوانیِ تفکرّاتشان آشکار میشود. دیگر هیچ رقیبی برای عرض اندام در برابر «دولتِ حق» باقی نمیماند و هیچ عذری برای رویگردانی از «دولتِ حق» وجود ندارد: «فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون» (یونس،32). ]
👇👇👇
▫️۳
🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشهی در عمل در منطقه آنها
⚡️در علائم ظهور وقتی میفرماید جریان قیام یمانی و قیام خراسانی و حرکت سپاهی از ایران و سپاهی از یمن خواهد بود، نشان میدهد در این دو منطقه قبل از ظهور یک حاکمیت اسلامی و استقرار سپاهیان مرتبط با حضرت حجت شکل گرفته است (چون وقتی یک لشگری بخواهد از جایی حرکت کند، حتما باید حاکمیتی در آنجا بوده باشد تا بتواند لشگری را ایجاد کند که این لشگر قدرت حرکت داشته باشد).
⚡️همچنین اینکه حاکمیت ایران باید طولانی تر و سابق بر یمن باشد (و نحوه ای حالت مرکزی دارد)، و حرکت قیام یمانی که سپاهی از یمن است در مدتی کوتاهتر و نزدیکتر، چرا که از علائم حتمی نزدیکتر به ظهور است، [ولذا کمکِ حاکمیت شیعیان در ایران به حاکمیت یافتن شیعیان در یمن، و پس از استقرار حاکمیتشان، کمک به ایجاد شدن یک سپاه و لشگر مجهز و آماده در یمن، در برنامه دهی روایات اهمیت پیدا میکند]، چون (همانطور که جلسه گذشته گفتیم) این علائم علاوه بر خبردهی در آینده نگری، بیان یک برنامه و دستور و تکلیف برای ما هم هست که مرتبط با حرکت اختیاری ما در این دو منطقه جریان ظهور تسریع میشود. در همین راستا، وقتی از شهید سلیمانی پرسیده بودند که نگاه شما به جریان یمن چگونه است؟ ایشان گفته بود «هرچقدر ما به جریان حزب الله در لبنان اطمینان داریم، آن را ضرب در ده بکنید، آن مقدار به جریان یمن اطمینان داریم».
⚡️اهل یمن هم مقاومت و سختی پذیری ایشان در جنگ بسیار بالاست (برعکس فضای زندگی در لبنان که تجملات و مظاهر دنیا قوی تر است، زندگی در یمن با کمترین تعلق به دنیاست لذا تحمل سختی برایشان آسان تر است)، و هم اقتدایشان به نگاه جهانیِ انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی و استکبارستیزی در آنها قویست. اندیشه اهل یمن در معرکه و میدان نبرد بسرعت عمیقتر و صحیحتر شده و بسوی نگاه جهانی منتقل شد.
🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت
⚡️محور مقاومت از ایران بسمت کل منطقه و بخصوص در سوریه و یمن منتقل شده، و از منطقه بسمت جهانی شدن پیش میرود، که این حرکت، با پیاده سازی نگاه اندیشه مهدویت در مقاومت عملی، در حال آماده سازی خود برای ظهور است.
⚡️کاری که دشمن ما دارد برعلیه مسلمانان و شیعیان میکند، از یکطرف خودش را مجبور میبیند در دخالت کردن، تا بتواند جلوی یکسری حرکت هایی را بگیرد، اما از طرف دیگر دارد میبیند که هر دخالتی که میکند اثرش در راستای سرعت حرکت اندیشه جهادی و تقویت و تثبیت محور مقاومت به نتیجه میرسد. کشورهایی با فرهنگهای مختلف در محور مقاومت، به هم متصل شده اند، که این انتظار با حالت جهادی، همان اندیشهی در حرکت است.
⚡️این اتصال منطقه ای در اندیشه جهادی و وحدت و پیوستگیشان به هم، موجب تعجیل در حرکت بسوی ظهور است. کما اینکه در روایات از «روحیه جهادی و صبر فعال در انسان منتظر» می فرمایند «الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّه»، و «من حبس نفسه لداعينا، و كان منتظرا لقائمنا، كان كالمتشحط بدمه بين سيفه و ترسه في سبيل اللّه».
⚡️حرکت های منتظرین ظهور، حرکت های جهادی و اندیشه ای است که یک موج منطقه ای و جهانی ایجاد میکند، مانند حرکت جهادی سردار سلیمانی در محور مقاومت، که این حرکت نمونه ای از «الفرج من الله عزوجل» است، که در روایت میفرماید: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ». ظهور را در پیش روی اقدام و حرکت جهادی خود می بینند، و هر گشایش و فرجی را هم از خدا می دانند و دست قدرت خدا را آشکار میبینند، که با تثبیت این روحیه جهادی و خلوص الهی در منطقه به ظهور نزدیک میشویم.
👇👇👇
▫️۴
🔻[پیرامون موضوع «حرکت جهادی منتظرین» در جلسه 26 مهدویت:
ostadabedini.blog.ir/post/32
⚡️ذیل تمام روایاتی که در رابطه با انتظار است -و تقریباً بیش از 20 روایت است- در تمامشان آمده است که اگر کسی در حال انتظار از دنیا برود، در حال مبارزه و جهاد بوده و مرگش هم شهادت است. اینکه میفرماید منتظر مجاهد «كَالْمُقَارِعِ مَعَهُ بِسَيْفِهِ» مانند کسی است که همراه قائم (عج) با شمشیر مبارزه میکند، و «كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِه» مثل کسی است که در خونِ خودش غوطهور است و به شهادت رسیده است؛ و «بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّه (ص) بِالسَّيْفِ» یا «إِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ شَهِيدٌ» ، و «مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا الْأَمْرِ كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ الْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ لَا بَلْ كَانَ بِمَنْزِلَةِ الضَّارِبِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْف» ، و « أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِثْلِ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد» ، و «كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّه (ص) فِي فُسْطَاطِهِ» ، و... .
⚡️حضرت سجاد (ع) در وصف منتظران امام مهدی (عج) مىفرمايند: «إِنَّ أَهلَ زَمَانِ غَيبَتِهِ، القَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ، المُنتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ، أَفْضَلُ أَهلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ -تَعَالَى ذِكرُهُ- أَعطَاهُم مِنَ العُقُولِ وَ الْأَفهَامِ وَ الْمَعرِفَةِ مَا صَارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِى ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنزِلَةِ المُجَاهِدِينَ بَينَ يَدَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) بِالسَّيفِ، أُولَئِكَ المُخلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهراً» ؛ آنهايى كه در زمان غيبت او قائل به امامت او و منتظر ظهور اويند، برترين مردم همهى زمانهايند، چون خداوند به آنها عقول و فهم و معرفتی بخشیده كه غيبتِ امام نزد آنها بهمنزلهی مشاهدهى اوست، و خداوند اينها را در آن زمان همانند مجاهدان با شمشیر در خط مقدّم كنار رسولالله (ص) قرار مىدهد، بهراستی، اينها مخلَصون حقيقى و شيعيان راستين ما و دعوتگران و مبلّغانِ به سوى دين خدا در نهان و آشكار هستند].
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
رفیق روزهای بندگی - استاد عابدینی - ویرایش جدید رمضان ١۴۴٢ .pdf
2.52M
🔸کتابچه رفیق روزهای بندگی👆
مجموعه نکاتی از آداب انس با قرآن از مباحث #استاد_عابدینی
🔻این کتابچه شامل ۳۰ نکته کوتاه متناسب با ۳۰ روز ماه مبارک رمضان برای بهره برداری هرچه بیشتر از این سفرهی ضیافت الهی است که توسط هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.
🔹 لازم به ذکر است که اصل کتاب آداب انس با قرآن استاد عابدینی، در مراحل چاپ و آماده سازی است.
🔻
Instagram.com/shamsolvahy
Instagram.com/ostadabedini
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🔸جلسه 4
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
04 نظام٢ - ج34 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
24.79M
🔸جلسه 4👆
🌙سه شنبه ۳١ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 34 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
🔸آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
🔸انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
🔸مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
📌خلاصه نکات جلسه ۴👇
🌐 eitaa.com/abedini/2261
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 4 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔻جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
⚡️جنگ نامتقارن این است که معیارهای قدرت دو طرف سپاه مقابل هم با یکدیگر همخوانی ندارد. اینطور نیست که مثلا به تعداد اسلحه ها و ابزار و ادوات جنگی دشمن و با همان سیاست جنگی، در طرف خودی هم لزوما با همان ابزار ها و سیستم جنگی وارد نبرد شده باشند. مثلا در جهت ظاهری، قایقهای تندرو در برابر ناوهای عظیم میجنگند، بمانند داوود با قلاب سنگ در برابر جالوت عظیم الجثه.
⚡همچنین در جهت باطنی، قدرت نرم افزاری و تصرف قلب ها و غلبه اندیشه ای در سپاه حق موجب نوعی جنگ نامتنقارن میشود که اساسا قبل از نبرد سنخ جنگش با قوای طرف مقابل فرق میکند، بلکه در منطق بر فکر و قلب و احساس سپاهیان دشمن غالب میشود و باعث میشود که اکثریت آنها به سپاه حق بپیوندند. این سیر در همان جهت غلبه نظام روح بر نظام بدن است، و جریانات پیشرو فقط بدنبال لشگر در برابر لشگر بودن نیست، بلکه قدرت رسانه ای در انتقال منطق حق و توجهات درونی الهی را در نیروهای طرف مقابل برانگیخته میکند.
⚡از همین جهت است که نیروهای امام زمان (علیه السلام) کسانی هستند که با یقین ترین افراد و مستحکم ترین افراد در نظام اعتقادی و روح خالص تر و صدق عمیق تر هستند که همین قدرت روحی آنها موجب ایجاد مراتبی از غلبه میشود.
⚡️آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی: همانطور که امروز دنیا از ظلم پر شده، همینطور هم از عدالت پر خواهد شد. آنجا حضرت نیاز به طبل و شیپور و توپخانه ندارد، بلکه ما با مغز آنها کار داریم، ما با هواپیماهای آنها کار نداریم، بلکه با مغز و شناخت خلبان آن هواپیما کار داریم، که غلبه بر منطق ایشان می یابیم.
🔻آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
⚡️در منابع روایی اهل سنت روایت منحصر به فردی هست که از رسول خدا (ص) نقل میفرماید: «َدُونَ السَّاعَةِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ دَجَّالًا، مِنْهُمْ مَنْ لَا يَتْبَعُهُ إِلَّا رَجُلٌ وَاحِدٌ»، یا در بیان دیگری «يكون قبل خروج الدجال نيف (زائد) على سبعين دجالا»، یعنی عنوان دجال یک نماد است که به افراد مختلف قابل تطبیق است، علاوه بر اینکه بر یک نفرشان تطبیق کاملتری دارد. همین حالت میتواند در مورد سفیانی هم باشد.
🔻انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
⚡️منتظر کسی است که از وضع موجود به وضع مطلوب، حرکت اجتماعی مصلحانه ایجاد میکند، که با این نگاه میتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی مهمترین حرکت منتظرانه در گذر از وضع موجود طاغوتی آن موقع، بسوی وضع موعود جامعه مهدوی و زمینه سازی برای ظهور حضرت حرکت میکند. در دوران غیبت کبری بزرگترین صحنه جمع منتظرانی که حرکت اجتماعی منتظرانه و مصلحانه ایجاد کردند که به سمت وضع موعود با جان و مال خویش با روحیه جهادی حرکت کرده اند جریان مؤمنانِ همراه با انقلاب اسلامی است در تمام منطقه و جهان.
⚡️در دوران ظهور باید حرکت های سخت داشت، بمانند شهید سلیمانی ها که خوابشان در مرکب ها بوده و غذایشان سخت و لباسشان سخت و خشن تماما با حرکت مجاهدانه است که تخطئه احکام نظام بدن، و توجه به جهاد در حرکت بسوی وضع موعود است:
⚡ «ذُكِرَ الْقَائِمُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ أَرْخَى بَالًا مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ قَالُوا وَ كَيْفَ قَالَ لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا ع لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ وَ النَّوْمُ عَلَى السُّرُوجِ وَ مَا لِبَاسُ الْقَائِمِ ع إِلَّا الْغَلِيظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِب».
⚡همچنین در نقل دیگر: «عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِالطَّوَافِ فَنَظَرَ إِلَيَّ وَ قَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ مَا لِي أَرَاكَ مَهْمُوماً مُتَغَيِّرَ اللَّوْنِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ نَظَرِي إِلَى بَنِي الْعَبَّاسِ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ مِنْ هَذَا الْمُلْكِ وَ السُّلْطَانِ وَ الْجَبَرُوتِ فَلَوْ كَانَ ذَلِكَ لَكُمْ لَكُنَّا فِيهِ مَعَكُمْ فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ أَمَا لَوْ كَانَ ذَلِكَ لَمْ يَكُنْ إِلَّا سِيَاسَةُ اللَّيْلِ وَ سِيَاحَةُ النَّهَارِ وَ أَكْلُ الْجَشِبِ وَ لُبْسُ الْخَشِنِ شِبْهَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَّا فَالنَّارُ فَزُوِيَ ذَلِكَ عَنَّا فَصِرْنَا نَأْكُلُ وَ نَشْرَبُ وَ هَلْ رَأَيْتَ ظُلَامَةً جَعَلَهَا اللَّهُ نِعْمَةً مِثْلَ هَذَا».
👇👇👇
▫️٢
⚡️امام خمینی در صحیفه نور ج20 از ص196 به بعد دیدگاه ها را در رابطه با انتظار بیان میکنند.
🔻مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
⚡️آنچه که برای انبیاء الهی در طول تاریخ محقق میشد، از ظهور امر الهی در نفوس و اراده و حرکت انبیاء الهی، همان حقایق برای مؤمنان خالص در دوران نزدیک به ظهور آشکار میشود، که مثل انبیاء حرکت و اراده شان ظاهرکننده اراده خدای سبحان است. آشکار میکنند که با خدامحوری حرکت دارند، در میدانی که بر مرکزیت ولایتِ انسان کامل است که خلیفة الله و مظهر تام اراده و امر خدای سبحان است، و فقط اسماء الهی در او آشکار است.
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🔸جلسه 5
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
هدایت شده از مدرسهعلمیه ثامنالائمه (ع)
درس اخلاق 1 اردیبهشت 1400.mp3
17.05M
🔉 #صوت
🔶 #درس_اخلاق
🔶 #جلسه_پانزدهم
🔸 بابیان #استاد_عابدینی
🔹 چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
🔻 #استاد_عابدینی
#طلبه_تراز_انقلاب #حوزه_علمیه #طلبه #مدرسه_ثامن_الائمه #14000201
🔸 @Abedini
🔻جهت عضویت در کانال مدرسه علمیه ثامن الائمه به آدرس زیر مراجعه کنید.
👇👇👇👇👇👇
🔸https://eitaa.com/joinchat/2540306445Ca76d88d134
🔸جلسه 6
جلسه شروع شد
✅ امروز لینک هیأت آنلاین با کیفیت بالا فعال میباشد.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
#اطلاعیه
🔸امروز شنبه، کلاس انسانشناسی تعطیل است.
(استاد جهت برنامه سمت خدا تهران هستند).
🔻 جلسه بعدی، فردا، يکشنبه ۵ اردیبهشت ١۴٠٠
05 نظام٢ - ج35 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
27.13M
🔸جلسه 5👆
🌙چهارشنبه ١ اردیبهشت ١۴٠٠
⚡️جلسه 35 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸اجابت ها بقدر تقاضاهاست، که انقلاب اسلامی یک مرتبه اجابت بقدر تقاضاهای اجتماعی بود
🔸اقامه دین در حاکمیت های مؤمنان، تقاضای ظهور را بیشتر میکند
🔸هرگاه جلوهی ظهور عمیق تر شود، نحوه ای از غیبت محقق میشود
🔸مراتب رفع غیبت و تحقق ظهور در افراد و جوامع مختلف
🔸خرق حجاب زمان و مکان، در ارتباط با حضرت، در دوران غیبت
🔻کسی که حال و گفتمان زندگیش آمادگی دائمی برای نصرت امام باشد، حجاب زمان و مکان را خرق میکند
🔻اجازه رجعت اختیاری به منتظر مجاهد در هنگام قیام امام زمان (علیه السلام)
🔸نزد منتظران خالص امام زمان، غیبت به منزله مشاهده است، و حجابی برایشان نیست
🔸غیبت، دوره غلبه یافتن جنبه باطنی (یلی الربی) بر جنبه ظاهری (یلی الخلقی)
🔸حقیقت انتظار، در ارتباط وجودی با هدایت امام، فوق زمان و مکان
🔸حقیقت همراه بودن با امام زمان ع، شناخت امام است که وظیفه ات را برای امامت انجام دهی
🔸مؤمنان دوران غیبت، بهشتیانی که در جستجوی نور هدایت امام هستند، ولو مکان امام را نمی دانند.
📌خلاصه نکات جلسه ۵👇
🌐 eitaa.com/abedini/2272
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خلاصه نکات جلسه ۵
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 5 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔸اجابت ها بقدر تقاضاهاست، که انقلاب اسلامی یک مرتبه اجابت بقدر تقاضاهای اجتماعی بود
اجابت ها و نعمت های اجتماعی (و فردی) همیشه بقدر نیت ها و تقاضاهای جمعی عطا میشوند (عَلَى قَدْرِ اَلنِّيَّةِ تَكُونُ مِنَ اَللَّهِ اَلْعَطِيَّةُ)، لذا اگر این تقاضاها به مرتبه بالاتر بروند، نعمت و اجابت مرتبه قبلی تثبیت شده، و حرکت اجتماعی بسمت اجابت در مرتبه بالاتر تربیت و رشد پیدا میکند: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم».
⚡پس هر نعمتی هم که آمد، ماندن و بقائش به شرط حسن جوار با نعمت و شکرگزاری و قدردانی از ظهور اولیه آن محقق میشود، که حفظ انقلاب اسلامی و رشد آن بسوی مراحل بالاتر نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بسوی ظهور با شناخت مرتبه موجود و شکر کمالات آن، و تلاش برای رفع نقصها و موانع آن، موجب ایجاد تقاضای بالاتر بسوی وضعیت موعود در ظهور ایجاد میشود.
⚡ رشد سبک زندگی مردم با تقاضاهای اجتماعی ایشان در اعمال اجتماعی، موجب حرکت بسوی مراتب بالاتر میشود. پس تحقق ظهور، دائر مدار «تقاضای ظهور» است، و تقاضای ظهور هم دائر مدار «ظرفیت ظهور» در اجتماع است. اینکه در روایت میفرماید تا ظهور حضرت 2 حرف از 27 حرف علم آشکار شده، و 25 مرتبه و حرف مراحل بالاتر شکوفایی علمی و پیشرفت حقیقت انسانی پس از ظهور محقق میشود، که این نیازمند تقاضای آن و تدارک ظرفیت آن با حرکت مصلحانه اجتماعی در منتظران است. بنابراین باید نظام معرفتی و نظام رفتاری و نظام سبک زندگی و فرهنگ مردم بسمت تقاضای مراحل بالاتر کشیده شود، تا بسترسازی ظهور بشود.
🔸اقامه دین در حاکمیت های مؤمنان، تقاضای ظهور را بیشتر میکند
عمده مردم نه صرفا از راه القای نظری معارف، بلکه از راهِ دیدنِ دینداری، توجهشان به جذابیت آن جلب میشود. لذا اقامه دین و اجرای عملیاتی مفاهیم دینی در اجتماع مؤمنان و هسته های متراکم دینداری، موجب احساس کمالات تمدن دینی در صحنه عملی، و تقاضای مرتبه بالاتر و شکوفاتر آن جاذبه حقایق دینی ایجاد میشود. هستههای نورانی ایمانی باید جلوه گری خود را در صحنه زندگی بشری نشان دهند که هرچند کوچک و جزئی چشیدن مراتبی از عدالت و توحید و معنویت و سلامت اجتماعی را نشان دهند تا در برابر ادراک ظلم، حساسیت و ادراک مراتب بالاتر نور هم در صحنه عمومی ایجاد شود، تا با ظهور مراتب نور و عدالت در برابر غلظت مراتب ظلمت و ظلم، موجب رسوایی ظلمت و ظلم شده، و حرکت بسمت نور بیشتر و عمیق تر شود.
⚡چنانچه در قیام امام حسین (علیه السلام) در جریان عاشورا،آن جلوهی ایمان امام حسین (علیه السلام) باعث شد که دستگاه ظلم تمام قد در مقابل آن جلوه عظیم ایمان قد عَلَم کند و رسوایی ظالمان گوش فلک را پر بکند. این خودش یک نوع حاکمیت عملیاتی دینداری است. در دوره آخرالزمانی هم از این سنخ داریم.
👇👇👇
▫️۲
🔸هرگاه جلوهی ظهور عمیق تر شود، نحوه ای از غیبت محقق میشود
اگر ما نسبت به خدای سبحان، حقیقت الهی را حقیقتی غیبی میبینیم برای این است که آن حقیقت به تمام ظهور در صحنه است، و چشم انسانی که میخواهد مدرک این جلوه باشد، در حد و اندازه دیدن این جلوه نیست. چون در حد و اندازه دیدن این جلوه نیست، آن حقیقت مستور از این حس یا ادراک مشود. چشم حقیقت بینی که لازم است در مرتبه ظهور حقیقت غیبی در مردم ایجاد نشده، لذا برای مردم غیبت و غیب بودن نور الهی در ادراک ایشان محقق شده است.
به همین نسبت دوران غیبت کبری، دوران تجلی بالاتری از امام معصوم بوده و هست. که در این دوران غیبت، حضور حضرت به نحو آن سیطره نظام روح بر بدن است، نه اینکه بدن نباشد، سیطره نظام روح بر بدن است، لذا ارتباط با حضرت در دایره کسانی است که به مرتبه سیطره روح به بدن رسیدند. اما کسانی که در دایره غلبه احکام بدن بر روح باشند، یا اینکه به سیطره روح بر بدن نرسیدند از حضرت غائبند. ارتباط با حضرت حجت (علیه السلام) در دوران غیبت، به جهت جلوه تام تر و ظهور شدیدتر حضرت است که از مرتبه ادراک حسی بشر غیب هستند، چون آن مرتبه از ظهور بسیار عمیقتر و شدیدتر است و ادراک حسی در آن مرتبه از ظهور نیست، لذا مردم غایب اند از آن مرتبه از ظهور شدید حضرت،که ایشان را نمی بینند.
⚡️در نگاه عمومی ما فکر میکنیم که حضرت غایب است، در حالی که در روایت میفرماید ما در حجاب از خورشید هستیم بواسطه ابر غفلتی که بر دیدگان ماست، و الا خورشید که ابر ندارد، حجاب ندارد، نور افشانی خورشید بصورت عالم گیر و در اشد ظهورش است. همانطور که در قرآن میفرماید «لَقَدْ كُنْتَ في غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديد» در قیامت شما می یابید که حقایق برزخی و قیامت غایب نبودند، موجود و محقق بودند، بلکه شما در حجاب و پرده غفلت خودتان بودید که حضور این حقایق را در آن مرتبه شدید ظهورشان درک نمیکردید، و در قیامت این پرده غفلت را مکشوف کرده، و چشم شما تیزبین در آن مرتبه از ظهور آن حقایق میشود.
ما یک دوران حضور داریم که زمانه معصومین قبل از دوره غیبت بود، پس از آن یک دوران غیبت داریم که در آن ظهور در مرتبه بالاتری جلوه گری دارد، و پس از این دو، در دوران ظهور امام قرار میگیریم که آنجا انسان ها مییابند که حضرت در آن دوره جلوه بالاتری از دوران حضور قبل دارند، ولذا در ادراک مردم ظهوری جامع در تمام مراتب صورت میگیرد.
🔸مراتب رفع غیبت و تحقق ظهور در افراد و جوامع مختلف
اگر این نکته را باور کردیم اثرش این میشود که دوران غیبت اگر دوران ظهور بالاتر از قبل است، پس علامت این است که تقاضای این مرتبه از ظهور و استعداد این مرتبه و شکوفایی آن در دوره غیبت برای مردم ایجاد شده که این مرتبه از ظهور شدید اجابت شده است، و برای عده ای هم ادراک آن مرتبه شدید ظهور حضرت محقق شده است.
⚡دوران غیبت اگر دوران ظهور بالاتر است، پس امکان ارتباط برقرار است، امکان رفع غیبت برای افراد امکان پذیر است. حتی جوامع مختلف میتوانند مراتب ظهور را برای خودشان ایجاد بکنند. در یک جامعه ای یک افرادی در یک مرتبه از ظهور باشند، جامعه دیگری افراد دیگری در مرتبه دیگری. اینطور نیست که همه افراد در یک مرتبه از غیبت باشند. نه. مراتب غیبت و ظهور متفاوت است.
⚡️هر حرکت ما، هر اطاعت ما، هر طاعت و یا نعوذ بالله معصیت ما در این رابطهی مراتب غیبت و ظهور دائما تاثیر دارد، که با طاعات ایجاد قرب میکند، و با معاصی غیبت و دوری بالاتر میشود. چه در رفتار اجتماعی و چه در رفتار فردی. چه امتی که قدمی بردارند و انقلابی را در جهت طاعت بالاتر ایجاد کنند، و چه معصیتی که در قدم بعدی پشتیبانیشان نسبت به آن انقلاب کامل نباشد. دور شدن و نزدیک شدنِ ظهور را دائماً دارند رقم میزنند.
⚡لذا برنامه ریزی کسانی را که به عنوان نخبگان و برنامه ریزان و مسئولان این اجتماع هستند، در راستای مراتب تشکیکی ظهور، وظیفه شان را سنگین تر میکند، و نشان میدهد که چقدر تأثیر دارند. اینطور نیست که فقط یک دوران غیبت یکنواختی باشد و یک دفعه ظهور محقق بشود. نه. حضرت آیت الله حسن زاده میفرمودند همانطور که دوران غیبت به صورت تشکیکی محقق شد، یعنی پس از امام رضا (علیه السلام) کم کم ارتباط مردم با حضرات معصومین کم شد چون حضرات تحت نظر بودند، عمرهای حضرات کوتاه تر شد، ارتباط ظاهری با ایشان محدودتر شد، دائماً آمادگی برای غیبت ایجاد میشد. بعد دوران غیبت صغری، نواب خاص، بعد هم دوران غیبت کبری. به همین نحو که دوران غیبت تشکیکی بود، دوران ظهور هم به همین نحو تشکیکی محقق میشود و مراتب تشکیکی را دارد تا به سمت ظهور مطلق حرکت میکند.
👇👇👇
▫️۳
🔸خرق حجاب زمان و مکان، در ارتباط با حضرت، در دوران غیبت
در ارتباط با حضرت در این مرتبه از شدت ظهورشان و فرج شخصی، نه زمان حاجب است، و نه مکان حاجب است، لذا در روایت میفرماید کسی که منتظر این امر باشد (در وقت مرگش که حجاب ها هم کنار میرود) به منزله کسی است که در آینده و زمان ظهور حضرت در خیمه حضرت در محضرشان هست، لذا زمان و مکان حاجب او در ارتباط یافتن با آن مرتبه از ظهورشان نخواهد بود، و در ادامه میفرماید بلکه زمان را به گذشته هم در مینوردد و مانند کسی است که در جوار رسول خدا (ص) با شمشیرش در حال جهاد با دشمنان بوده است. یعنی یک دفعه از آینده و ظهوری که نیامده است، میبرد به گذشته ای که محقق شده است تا تحقق قطعی را آشکار بکند، یعنی همانطور که این محقق است، آن هم محقق است: «مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا اَلْأَمْرِ كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ اَلْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ، لاَ بَلْ كَانَ كَالضَّارِبِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالسَّيْفِ». این خرق زمان و مکان است، که هیچکدام حاجب ارتباط با آن حقیقت در شدت ظهور حضرت نیست.
🔻کسی که حال و گفتمان زندگیش آمادگی دائمی برای نصرت امام باشد، حجاب زمان و مکان را خرق میکند
بعد در روایت دیگر میفرمایند: «اَلْقَائِلُ مِنْكُمْ أَنْ لَوْ أَدْرَكْتُ قَائِمَ آلِ مُحَمَّدٍ نَصَرْتُهُ كَانَ كَالْمُقَارِعِ بَيْنَ يَدَيْهِ بِسَيْفِهِ لاَ بَلْ كَالشَّهِيدِ مَعَهُ»؛ اگر کسی اینطور باشد که گفتارش و گفتمان و حال وجودی اش این باشد که نشان بدهد حضرت هرگاه ظهور بکنند این آماده نصرت است، اگر حالش این باشد، واقعا مانند کسی است که پیش روی حضرت در سپاه حضرت جنگیده و استقامت کرده، وبلکه بالاتر مانند کسی است که جلو روی حضرت به شهادت هم رسیده است، یعنی علاوه بر پذیرش زندگی جهادیش، آن را تا آن اوج هم میرساند و امتحانش هم پس داده میشود و با مقام شهادت، جایگاهش تثبیت و امضا میشود. آنقدر حفظ آمادگی برای نصرت حضرت در این دوران غیبت سخت است که اگر کسی این حال وجودی را داشت مقامش تثبیت میشود. این ها حرکت آفرین است. این ها خرق زمان و مکان است.
🔻اجازه رجعت اختیاری به منتظر مجاهد در هنگام قیام امام زمان (علیه السلام)
در روایت شریف دیگری از مفضل بن عمر نقل میکند: «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ ذَكَرْنَا الْقَائِمَ ع وَ مَنْ مَاتَ مِنْ أَصْحَابِنَا يَنْتَظِرُهُ، فَقَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: إِذَا قَامَ أُتِيَ الْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ فَيُقَالُ لَهُ يَا هَذَا إِنَّهُ قَدْ ظَهَرَ صَاحِبُكَ»، امام موعودی که هم صحبت بودی با او، در دورانی که بودی مصاحب و همراه حضرت بودی، ایشان ظهور کرده است، «فَإِنْ تَشَأْ أَنْ تَلْحَقَ بِهِ فَالْحَقْ»، اگر بخواهی میتوانی بلند بشوی و کنار حضرت بجنگی، «وَ إِنْ تَشَأْ أَنْ تُقِيمَ فِي كَرَامَةِ رَبِّكَ فَأَقِمْ»، اگر هم نمیخواهی بلند بشوی و اینجا در کرامت خدایت میخواهی بمانی بمان. چیزی از تو کاسته نشده. اختیار را به خودش میدهند. تا این کدام را اختیار بکند.
👇👇👇
▫️۴
🔻نزد منتظران خالص امام زمان، غیبت به منزله مشاهده است، و حجابی برایشان نیست
اباخالد از اصحاب خاص امام سجاد (علیه السلام) نقل میکند «يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ اَلْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ» در دوران ولایت امام زمان (علیه السلام) آن شیعیان امام در دوران غیبتش که حال یقین به امامتش دارند و منتظر و آماده برای ظهورش هستند، «أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ» از مردم تمام زمان ها با فضیلت تر هستند. «افضل اهل کل زمان ها» اطلاق دارد، حتی از دوران ظهور. این تصریح شده است. چرا؟ علتش را هم بیان فرموده است: «لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ وَ اَلْأَفْهَامِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ اَلْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُشَاهَدَةِ». غیبت برای این ها شهود است. شهادت است. غیبت نیست. این ها در محضرند. در یک یقینی هستند. لذا آن یقین اصل است.
⚡چرا این ها افضل اهل کل زمان هستند. چون آن چیزی که مقصود از انسان است محقق کرده اند. یقین این ها بدون اینکه در بیرون شخص را ببینند از جهت رشد معرفتی به این یقین رسیدند که با حضرت محشورند و حضرت حاکمیت این دوران را برای آن ها به عهده دارد. دست حضرت را با معرفت یقینی در همه جا حاکم میبینند. میبینند حاکمیت حضرت را. دوران ظهور میخواهد این حاکمیت را آشکار بکند. آنجا با آشکاری ببینند. اما این ها هنوز ندیده باور میکنند و مییابند. این کسی که ندیده یقین قلبی یافته و رسیده، قطعا قوی تر است از کسی که میبیند و باور میکند.
⚡البته یک تبصره ای دارد که در دوران ظهور، آن کسانی که یاران اصلی امام هستند، کسانی بودند که در دوران غیبت به این مرتبه یقین رسیده بودند. یعنی یاران اصلی حضرت قبلا این مرتبه را پیدا کردند، بعد ادراک دوران ظهور را هم میکنند، که ظهور در حقیقت با اجابتِ منزلت اینها میشود.
⚡در ادامه میفرماید: «وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً». شیعیان امام مهدی (علیه السلام) در دوران غیبت که حال یقین به حضرت دارند، ندیده در مرتبه حسی، به شهود یقینی در ظهور مرتبه بالاتری رسیده اند که غیبت در نزدشان به منزله مشاهده و شهود محضر امام است، و حالشان سیطره نظام روحی بر نظام بدنی شده، که آن دست غیبی برایشان شهودی شده، و دائما در حال انجام وظایف خویش در قبال حضرت بصورت جهادی هستند، بمانند کسی که در محضر رسول خدا در حال جهاد با شمشیر است. وظیفه شان در دعوت صادقانه و خالصانه بسوی دین خدا در پنهان و آشکار است. در دوران غیبت باید به این مرتبه برسیم که «صَارَتْ بِهِ اَلْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُشَاهَدَةِ». پس امکان پذیر است، با درنوردیدن سیطره بدن بر روح، که به سلطه نظام روحی برسند.
🔸غیبت، دوره غلبه یافتن جنبه باطنی (یلی الربی) بر جنبه ظاهری (یلی الخلقی)
باید به این مرتبه برسیم که جنبه روحی و باطنی بر جنبه بدنی و ظاهری غلبه داشته باشد. این جزء اهداف ماست که کم کم داریم بسویش میل پیدا میکنیم. اینکه جنبه یلی الربی و ملکوتیِ عالم که «جنبه ارتباط با خدای سبحان است»، وجه ظهور الهی اشیاء از جانب خدای سبحان است، آن جنبه در وجود این ها آشکارتر از جنبه یلی الخلقی و مُلکی میشود.
⚡دقت کنید، جنبه یلی الخلقی مذموم نیست. بد نیست. نظام محجوب شدن خدای سبحان است در نظام خلق. این بد نیست. خالقیت خدای سبحان است در نظام هستی. «اَلْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» و «لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَيْرُ خَلْقِهِ اِحْتَجَبَ بِغَيْرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اِسْتَتَرَ بِغَيْرِ سِتْرٍ مَسْتُورٍ». این محجوب شدن خدای سبحان بسط تجلّی و ظهور خداست. اما در عین اینکه دارد بسط پیدا میکند محجوب به همین خلق میشود. هر خلقی اندازه خودش آیه است و او را نشان میدهد. اما در دورانی که انسان به سمت ظهور میخواهد حرکت بکند، دوران جلوه گری آن جنبه یلی الربی عالم است. یعنی جنبه الهیّت عالم آنجا آشکار میشود.
👇👇👇
▫️۵
🔸حقیقت انتظار، در ارتباط وجودی با هدایت امام، فوق زمان و مکان
در روایت پیرامون یقین منتظران در دوران غیبت میفرماید: «حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص لِعَلِيٍّ ع يَا عَلِيُّ وَ اعْلَمْ أَنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ فِي بَيَاضٍ»، بالاترین مردم در یقین قلبی، قومی در آخرالزمان هستند که نه دوران نبی را ادراک کردند، نه حضرات معصومین را ادراک کردند، در دورانی قرار گرفتند که حجابشان مستور است. چرا بالاترین مردم در یقین قلبی هستند؟ چون «فَآمَنُوا بِسَوَادٍ فِي بَيَاضٍ». این یعنی همان روایت قبلی که «أَعْطَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ وَ اَلْأَفْهَامِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ»؛ نه اینکه فقط یک استدلال باشد. بلکه این ها شهود کردند. ایمان آوردند. نه فقط دانستند. ایمانشان در این رتبه قرار گرفت. دانستن هم یک شأنش میشود. فهم و استدلال هم یک شأنش میشود.
⚡روایت دیگر میفرماید: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ مَتَى الْفَرَجُ؟ فَقَالَ يَا أَبَا بَصِيرٍ وَ أَنْتَ مِمَّنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا، مَنْ عَرَفَ هَذَا الْأَمْرَ فَقَدْ فُرِّجَ عَنْهُ لِانْتِظَارِهِ».
خیلی زیباست. وقتی ابابصیر از حضرت میپرسد که فرج کی محقق میشود؟ حضرت فرمودند «انت ممن یرید الدنیا»، با این سوالت معلوم میشود که جنبه دنیایی ات غلبه کرده که این سوال را کرده ای. بلکه «من عرف هذا الامر فقد فرج عنه لانتظاره» کسی که این امر را شناخت، این تمام شده کارش. دیگر تقدیم و تاخیر برای او معنا ندارد. در دائره زمان نیست این شخص. تا سوال کردی متی الفرج، یعنی در دایره زمان ماندی. فرج را آوردی در دایره زمان. زمان از عالم دنیاست. «انت ممن یرید الدنیا». در حالی که فرج حقیقتش در ادراک اخروی انسان محقق میشود که نظام اخروی انسان نه زمان دارد و نه مکان. لذا کسی که در دوران غیبت است میشود فرج برایش محقق شده باشد؟ بله. حقیقت این امر هم از عالم رب است. همین انتظارش این شخص را ملحق کرده و رسیده. این گشایش برای او محقق شده است.
⚡️در نقل دیگر از کتاب غیبت طوسی که تکمیل میکند این بیان را، میفرماید: «اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ يَرَى هَذَا الْأَمْرَ ثُمَّ خَرَجَ الْقَائِمُ ع كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ كَمَنْ كَانَ مَعَ الْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ». بشناس این امر و این رابطه با حقیقت امام را، که اگر شناختی دیگر ضرری به تو نمیرسد از تقدم یا تأخر این امر، و کسی که امامش را بشناسد و مرگش برسد قبل از خروج قائم ع، اجر او مانند کسی است که همراه قائم ع در خیمه اش بهنگام ظهور است. یعنی زمان آینده برای این بمانند حال شده است. این قدرت و استعداد انسان است که باور او باعث میشود برایش تحقق پیدا بکند.
⚡و در نقل دیگر دارد: « مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامٌ فَمَوْتُهُ مِيتَةٌ جَاهِلِيَّةٌ وَ لاَ يُعْذَرُ اَلنَّاسُ حَتَّى يَعْرِفُوا إِمَامَهُمْ وَ مَنْ مَاتَ وَ هُوَ عَارِفٌ لِإِمَامِهِ لاَ يَضُرُّهُ تَقَدُّمُ هَذَا اَلْأَمْرُ أَوْ تَأَخُّرُهُ وَ مَنْ مَاتَ عَارِفاً لِإِمَامِهِ كَانَ كَمَنْ هُوَ مَعَ اَلْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ».
👇👇👇
▫️۶
⚡️در نقل دیگری پیرامون جنگ نهروان دارد: «عَنِ الْحَكَمِ بْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ: لَمَّا قَتَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع الْخَوَارِجَ يَوْمَ النَّهْرَوَانِ قَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ طُوبَى لَنَا إِذْ شَهِدْنَا مَعَكَ هَذَا الْمَوْقِفَ وَ قَتَلْنَا مَعَكَ هَؤُلَاءِ الْخَوَارِجَ»، وقتی که نهروانیها کشته شدند، مردی از سپاه مولا برخواست و گفت خوشا به حال ما که با شما حاضر بودیم در اینجا و همراه تو ما جهاد کردیم و این خوارج را کشتیم، «فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ » حضرت در پاسخ به او اول قسم خورده اند. معلوم میشود که باورش سخت است که حضرت قسم خورده اند، «لَقَدْ شَهِدَنَا فِي هَذَا الْمَوْقِفِ أُنَاسٌ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ آبَاءَهُمْ وَ لَا أَجْدَادَهُمْ بَعْدُ» الان یک افرادی با ما در اینجا شریکند و حاضرند، «شهدنا» (حاضرند با ما) خیلی تعبیر بلندی است. هنوز خدای سبحان خلق نکرده آباء و اجدادشان را. چندین نسل بعد هستند.
⚡«فَقَالَ الرَّجُلُ وَ كَيْفَ شَهِدَنَا قَوْمٌ لَمْ يُخْلَقُوا؟» پرسید چطور میشود کسانی حاضر باشند که هنوز خلق نشده اند؟!، «قَالَ ع: بَلَى قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ (معلوم است که یک نسل دو نسل سه نسل نیست که پدرانشان هم هنوز خلق نشدند، بلکه اقوامی هستند در آخرالزمان، یعنی در دوره غیبت)، «يَشْرَكُونَنَا فِيمَا نَحْنُ فِيهِ وَ هُمْ يُسَلِّمُونَ لَنَا فَأُولَئِكَ شُرَكَاؤُنَا فِيمَا كُنَّا فِيهِ حَقّاً حَقّاً»، آن ها هم با ما مشارکت دارند و تسلیم با ما بودند در این مسئله، همانا آنها در آنچه ما هستیم حقا حقاً مشارکت دارند.
⚡یعنی انسان وقتی وقایع گذشته را میخواند، حسرت این که در آن دوره کاشکی میبود و همراه میشد، این را میبرد در آن دوره. حقا حقا. اگر آینده را میشنود و حسرت اینکه در آن موقع باشد تا این کار را بکند، منتهی به شرط اینکه وظیفه امروزش را درست انجام بدهد، هم آینده برایش خرق میشود، هم گذشته برای خرق میشود. عمرش به درازای عمر بشریت میشود، و آمادگی پیدا میکند که حاضر بشود. این نشان میدهد که حقیقت انسان چیست. بدن نیست. و الا بدن که عمر دارد و تولد و وفات دارد. این نشان میدهد که دارد حقیقت انسان را آشکار میکند. لذا دوران غیبت میشود برای این کسانی که هستند، چون این مسئله برای این ها یقینی تر و وجدانی تر میشود.
🔸حقیقت همراه بودن با امام زمان ع، شناخت امام است که وظیفه ات را برای امامت انجام دهی
روایتیست که اسماعیل خزاعی نقل میکند از سوالی که ابابصیر از امام صادق ع پرسید، میفرماید: «عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْخُزَاعِيِّ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِيرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْمَعُ فَقَالَ أَ تَرَانِي أُدْرِكُ الْقَائِمَ ع؟» از امام پرسید بالاخره ما هم ادراک میکنیم حضرت قائم ع را، یا نه؟ «فَقَالَ ع: يَا بَا بَصِيرٍ لَسْتَ تَعْرِفُ إِمَامَكَ؟» فرمودند: ابابصیر آیا امامت را نمیشناسی؟ «فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ وَ أَنْتَ هُوَ» گفت بله به خدا قسم که میشناسم و امام من شما هستید، «فَتَنَاوَلَ يَدَهُ وَ قَالَ وَ اللَّهِ مَا تُبَالِي يَا بَا بَصِيرٍ أَنْ لَا تَكُونَ مُحْتَبِياً بِسَيْفِكَ فِي ظِلِّ رِوَاقِ الْقَائِمِ ع» حضرت دست او را گرفتند و فرمودند: اى ابا بصير! بخدا از اينكه در سايه خيمه قائم (صلوات اللّٰه عليه) بشمشيرت تكيه نكردهئى باك نداشته باش (يعنى ثواب چنان كسى براى تو هست).
⚡ وقتی شمشیرت را بسته باشی و آماده کرده باشی، دیگر فرقی نمیکند وقتی امامت را شناختی. پس حقیقت بودن با امام زمان شناخت امام است. شناخت امام یعنی آن چیزی را که امروز وظیفه من نسبت به امام است، محقق بکنم. این شناخت امام است. که ببینم تکلیفم را درست انجام دادم.
👇👇👇
▫️۷
🔻مؤمنان دوران غیبت، بهشتیانی که در جستجوی نور هدایت امام هستند، ولو مکان امام را نمی دانند
در تفسیر نعمانی، روایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده:
«تَفْسِيرُ النُّعْمَانِيِّ، بِالْإِسْنَادِ الْآتِي فِي كِتَابِ الْقُرْآنِ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَبَا الْحَسَنِ حَقِيقٌ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَ أَهْلَ الضَّلَالِ الْجَنَّةَ» پیامبر ص فرمود: یا ابالحسن این از جانب خداوند قطعیست که گروهی از اهل ضلال (گم گشتگان) را وارد بهشت میکند» (که معنای آن را در ادامه میفرمایند)، «وَ إِنَّمَا عَنَى بِهَذَا الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ قَامُوا فِي زَمَنِ الْفِتْنَةِ عَلَى الِائْتِمَامِ بِالْإِمَامِ الْخَفِيِّ الْمَكَانِ الْمَسْتُورِ عَنِ الْأَعْيَانِ» همانا منظورم نسبت به مؤمنانی است که در دوران غیبت و زمانه فتنه قیام کرده اند به ائتمام و تبعیت از امامتِ امام زمانشان در حالی که امامشان خفی و پنهان است و مکانش مستور از چشم هاست.
⚡اساساً مکان نازل تر از آن است که او را نشان دهد، و این چشمها نمیبیند، چون حقیقت امام و ظهور نور او در منظرگاه بالاتری است که این چشمان نازل تر از آنند که آن شدّت ظهورش را ببینند. وقتی ظهور بالاتر شد دیگر این چشم نمیبیند. «فَهُمْ بِإِمَامَتِهِ مُقِرُّونَ وَ بِعُرْوَتِهِ مُسْتَمْسِكُونَ وَ لِخُرُوجِهِ مُنْتَظِرُونَ مُوقِنُونَ غَيْرُ شَاكِّينَ صَابِرُونَ مُسْلِّمُونَ وَ إِنَّمَا ضَلُّوا عَنْ مَكَانِ إِمَامِهِمْ وَ عَنْ مَعْرِفَةِ شَخْصِهِ»
⚡️این ها اهل ضلال هستند. اما میروند بهشت. ضلالتشان چیست؟ آن راه مادی است که گم کرده اند، اینکه شخص امام را نمیبینند و مکانش را نمیدانند. از شخص امام محجوبند. «ضلّوا عن مکان امامهم» جای امامشان را نمیدانند کجاست. «ضلّوا عن معرفة شخصه» شخص امام که بدنش باشد (که این امامی که دربدن است) را نمیدانند کجاست. اما در یقین از حضور حقیقت امام هستند و وظایفشان را در رابطه وجودی با امام بپا داشته و قیام به آن دارند «قَامُوا فِي زَمَنِ الْفِتْنَةِ عَلَى الِائْتِمَامِ بِالْإِمَامِ الْخَفِيّ»، «فَهُمْ بِإِمَامَتِهِ مُقِرُّونَ ...» به امامتش اقرار دارند و تمسک به ریسمان محکم او داشته و منتظران ظهور امام هستن و اهل یقین اند و ذره ای شک در وجودشان نیست و اهل تسلیم و صبر هستند.
⚡ «يَدُلُّ عَلَى ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا حَجَبَ عَنْ عِبَادِهِ عَيْنَ الشَّمْسِ الَّتِي جَعَلَهَا دَلِيلًا عَلَى أَوْقَاتِ الصَّلَاةِ فَمُوَسَّعٌ عَلَيْهِمْ تَأْخِيرُ الْمُوَقَّتِ لِيَتَبَيَّنَ لَهُمُ الْوَقْتُ بِظُهُورِهَا وَ يَسْتَيْقِنُوا أَنَّهَا قَدْ زَالَتْ فَكَذَلِكَ الْمُنْتَظِرُ لِخُرُوجِ الْإِمَامِ ع الْمُتَمَسِّكُ بِإِمَامَتِهِ مُوَسَّعٌ عَلَيْهِ جَمِيعُ فَرَائِضِ اللَّهِ الْوَاجِبَةِ عَلَيْهِ مَقْبُولَةٌ مِنْهُ بِحُدُودِهَا غَيْرُ خَارِجٍ عَنْ مَعْنَى مَا فُرِضَ عَلَيْهِ فَهُوَ صَابِرٌ مُحْتَسِبٌ لَا تَضُرُّهُ غَيْبَةُ إِمَامِهِ».
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini