🔸ارتباط با ادمین دیگر کانال (در صورت لزوم در مدت عدم حضور بنده) :
🔻حجت الاسلام نظرپور +989192958968
بسم الله
رابطه #حج و #امام
#احرام_حج #اسرار_حج #باطن_حج
معارف زیارت #بیت_الله_الحرام و #لقاء_الامام (۱)
🔸
🕋 امام باقر (عليه السلام) در توضیح آیۀ «قَدَّرْنا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنِينَ» (سبأ، ۱۸) میفرماید:
«ذلِكَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ بِزَادٍ وَ رَاحِلَةٍ وَ كِرَاءٍ حَلَالٍ يَرُومُ هَذَا الْبَيْتَ عَارِفاً بِحَقِّنَا يَهْوَانَا قَلْبُهُ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ : "فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ" وَ لَمْ يَعْنِ الْبَيْتَ فَيَقُولَ إِلَيْهِ فَنَحْنُ وَ اللَّهِ دَعْوَةُ إِبْرَاهِيمَ (ع) الَّتِي مَنْ هَوَانَا قَلْبُهُ قُبِلَتْ حَجَّتُهُ وَ إِلَّا فَلَا»
🔻(اين آيه در حق كسى است كه با توشه و مركب و كرايه حلال به قصد زيارت كعبه از خانهاش بیرون آيد، درحالیکه حق ما را میشناسد و قلب او مشتاق ماست؛ همانگونه که خدا عزوجل [از قول ابراهیم.ع] فرموده: «پس دلهای گروهی از مردم را بهسوی آنان علاقهمند و متمایل کن». مقصود زيارت كعبه نبود، وگرنه میفرمود: «اليه» (بهسوی آن). پس به خدا سوگند که ماييم دعاى ابراهيم (عليه السلام) كه هر كه دلش مشتاق ما گردد، حج او پذيرفته است، و اگر چنین نشود، حجش مقبول نیست).
🔸 از امام صادق نیز روایت شده که فرمودند: «خداوند دلهای مردم را بهسوی ما متمایل کرده است».
🔻 در زیارت جامعه کبیره نیز میخوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ»
(هركه آهنگ خدا كند، بهوسيله شما آغاز میكند و هركه او را به يكتايى پرستد، طريق توحيدش را از شما مىپذيرد و هركه قصد حق كند، به شما توجه مینمايد).
🔻امام باقر (علیه السلام) در روایتی دیگر میفرماید: «تَمَامُ الْحَجِ لِقَاءُ الامَامِ» (اکمال حج، دیدار امام است). در دوران غیبت نیز، امام عصر (ارواحنا فداه) در آنجا حضور دارد، اما از دیدگان آلودۀ ما پنهان است؛ بنابراین در هنگام بهجاآوردن اعمال حج، نیّت کنیم که خدایا، در تمام این اعمال، شوق دارم که به لقای امام برسم، تا او دستم را بگیرد و بهسوی تو آورد.
🔻روزی امام باقر (علیه السلام) به مردمی که گرد کعبه طواف میکردند نگاه کردند و فرمودند: در دوران جاهلیت نیز همینطور طواف میکردند [و طواف اینان مزیتی بر طواف جاهلیت ندارد] اما به اینها امر شده که گرد کعبه طواف کنند و سپس بهسوی ما آیند و ولایت و مودتشان را به ما اعلام کنند و یاری خود را به ما عرضه نمایند»
(نماز پشت مقام ابراهیم بعد طواف، اشاره به اقتدا به امام است).
یعنی اگر کسی پس از طواف، به محضر امام نرسد، حقیقت حج برای او محقق نمیشود.
🔻 در روایتی دیگر، ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیهالسلام) نقل کرده که ایشان فرمود:
«إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا بِهَذِهِ الْأَحْجَارِ ثُمَّ يَأْتُونَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُم»
(مردم امر شدهاند که به دور این سنگها (کعبه) طواف کنند و پس از آن بهسوی ما بیایند و ولایتداشتنِ خود را به ما اعلام کنند). یعنی اعلام کنند که ما مطیع شما هستیم. چنین حجی است که با حج مردم جاهلیت تفاوت دارد. این آمدن به حج، بهمعنای بیعت با امام (عليه السلام) است و توحید را محقق مینماید. هنگامی که به ما امر میکنند که پس از طواف، به محضر امام برویم، به این معناست که امام حضور دارد. اگر انسان، حج را پیمانی دوباره با امام زمانش ببیند، با شوق بسیار عازم این سفر میشود و برکات بیشتری نصیب خود مینماید.
🔸 ابنعباس نیز درباره آیۀ "فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ" از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) روایت میکند که فرمودند:
«هِيَ قُلُوبُ شِيعَتِنَا تَهْوِي إِلَى مَحَبَّتِنَا»
(منظور دلهای شیعیان ماست که بهسوی محبت ما متمایلند).
🙏بنابراین در هنگام ظهور حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) و ندای ملکوتی آن حضرت، حقیقت حج و عرضه نصرت آشکار، و این بیعت محقق میشود. کسانی که از قبل، خود را آماده بیعت کردهاند، بهسرعت به محضر ایشان میرسند.
🌐 منبع:
صحبت های #استاد_عابدینی در برنامه سمت خدا، سیره تربیتی حضرت ابراهیم (عليه السلام)
🔸
@abedini
🏴 #هیات_امام_حسن_علیه_السلام
🌿 امشب دخيل پنجره فولاد می شویم
در بيستون عشق تو فرهاد می شویم ...
⏱ #زمان:
چهارشنبه ۲ مردادماه ۱۳۹۸
ساعت 21:30
🏠#مکان:
قم ، بعداز کوچه ۱۱ بلوار الغدیر(کنار پل عابر،وارد لاین کندرو شوید)،اولین کوچه بن بست(نبش کوچه اداره آب و فاضلاب است)،مدرسه خاتم
🎤 #سخنران:
حجةالاسلام و المسلمین #عابدینی
🎤 #مداح:
حجةالاسلام و المسلمین #مهدیان
@KhaneTolab
14.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدیه ای از مکه مخصوص شما👆در جوار خانه خدا
بستم احرام کوی کعبهٔ جان / غسل کردم به آب زمزم عشق
چون رسیدم به قبلهٔ عرفات / دیدم اندر هوای عالم عشق
جمله کائنات و هرچه در اوست / غرق بودند پیش شبنم عشق
ورق عاشقی چو شد معلوم / این سخن بود فضلِ اعظم عشق
که سراسر جهان و هرچه در اوست / عکس یک پرتوییست از رخ دوست
🔸امروز، سحرگاه جمعه ۴ مرداد ۹۸،
در کنار کعبه و حجر و مقام امام،
یادتان کردیم به امید وصال امام
🙏دعا کنید همه محو مولا بشیم
(صالحی)
🔸عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها):
«لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) :
" مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْکَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَی وَ لَا تَأْتِی" »
🔻حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود:
«همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مَثَل امام، همچون کعبه است، که باید بسویش بروند (و طواف نمایند)، نه آنکه (بمانند تا) او بسویشان بیاید».
(بحارالانوار، ج ۳۶، ص۳۵۳)
🔸عَنْ أَبِی ذَرٍّ الْغِفَارِیِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) :
" مَثَلُ عَلِیٍّ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ کَمَثَلِ الْکَعْبَةِ النَّظَرُ إِلَیْهَا عِبَادَةٌ وَ الْحَجُّ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ".
🔻مَثَل علی (علیه السلام) در میان این امت، مَثَل کعبه است، که نظر به او عبادت است، و حج و طواف بر حول وجودش فریضه و واجب است.
(بحارالانوار، ج۴۰، ص۴۳)
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🔸عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) : " مَثَلُ الْإِمَا
بسم الله
رابطه #حج و #امن_بودن در پرتو #مقام_ولایت
#استاد_عابدینی
#احرام_حج #اسرار_حج #باطن_حج
معارف زیارت #بیت_الله_الحرام و #لقاء_الامام (۲)
🔸
🕋 خدای سبحان در قرآن مجید میفرماید:
«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعَاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره، ۱۲۵)
«و [یاد کنید] هنگامی که ما این خانه [کعبه] را برای همه مردم، محل گردهمایی و جای امن و امان قرار دادیم؛ و [فرمان دادیم:] از مقام ابراهیم، جایگاهی برای نماز انتخاب کنید. و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که خانهام را برای طوافکنندگان و اعتکافکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهگزاران [از هر آلودگی ظاهری و باطنی] پاکیزه کنید».
🔻 کلمه «مَثَابَة» بهمعنای محل رجوع است. درحقیقت، انسانها از مقام «عندالله» هبوط کردهاند و پایین آمدهاند و برای بازگشت به آن مقام رفیع، باید از مسیر بیتالله الحرام به آن مقصود برسند. بههمیندلیل، برخی این تعبیر را آوردهاند که «مَثَابَة» بهمعنای بازگشت به فطرت است؛ روایاتی که میفرمایند: «وقتی کسی به حج میرود و برمیگردد، گناهانش میریزند، و مانند روزی است که از مادر متولد شده است» میتواند ناظر به همین معنا باشد؛ یعنی به فطرت خود بازگشته و از غفلتها و کثرتها دور شده است. (ثوابالاعمال، ص۴٨)
🔸
🕋 کعبه برای «توحید محض فطری» پایهگذاری شد.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «وَ إِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقَائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (حج، ۲۶)
«و [یاد کن] هنگامی را که جای خانه [کعبه] را برای ابراهیم آماده کردیم، [و از او پیمان گرفتیم] که هیچچیز را شریک من قرار مده، و خانهام را برای طوافکنندگان و قیامکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه گردان»؛
🔻یعنی پس از مشخصشدن مکان کعبه، مهمترین مسئله این است که ابراهیم (علیه السلام) با طهارت کامل اینجا را بنا کند. یعنی برای اینکه این مکان، خانه توحید باشد، هم در جا یابی و هم در بنا و هم در کسی که میخواهد طواف بر آن بکند و هم در مناسکی که بر آن است، نباید هیچ مرتبهای از مراتب شرک در وجود ابراهیم خلیل (علیه السلام) باشد.
البته ابراهیم(ع) از مخلَصین بود و از این مراتب عبور کرده بود؛ اما معنای «أَنْ لَا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا» این است که هیچ شرکی نباید بهسمت تو بیاید؛ زیرا شرک، قرین نجاست است و مراتب شرک و نجاست، در مقابل مراتب توحید و طهارت قرار دارند. قرآن میفرماید: «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ» (توبه، ۲۸) «جز این نیست که مشرکان، ناپاکند».
🔻 اگر انسان بهسمت نماز میرود، درحقیقت، بهسمت طهارت و توحید میرود و از نجاست و شرک دور میشود؛ بههمیندلیل، هم برای نماز و هم طواف کعبه باید وضو گرفت، تا طهارت ظاهری نیز رعایت شود. در اینجا میفهمیم که خدای سبحان چقدر در احکامش ملاطفت کرده و ما را از راه محسوس بهسوی توحید عمیق میکشاند.
[در ابتدای احرام حج نیز خداوند متعال با امر بر تلبیه واجب نموده که از شرک دوری بجوییم و در اجابت دعوت الهی در دعوت ابراهیم (ع) میان مردم بگوییم «لبیک، اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک، ...»، و با این لبیک بر توحید و دوری از شرک به احرام حج درآییم.]
[به بیان قرآن «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيم» (لقمان، ۱۳) «همانا شرک، به تاکید، ظلمی عظیم است»، پس کسی که طهارت کامل از تمام مراتب شرک بیابد، از تمام مراتب ظلم پاک شده، و هم خودش در امان الهی و مقام امن قرار گرفته، و هم انسانها در ارتباط با او احساس امنیت و آرامش میکنند]
🔻 کعبه میتواند بیشترین اثر را در وجود مشرکان بگذارد، و آنان را از شرک جلی خارج نماید؛ چراکه بهتصریح قرآن: «مَثَابَةً لِلنَّاسِ» است؛ یعنی محل رجوع برای تمام مردم است، نهفقط مؤمنان. البته کعبه برای مؤمنان اثر دیگری دارد و آن این است که مراتب شرک خفی را از وجودشان خارج میکند و مراتب توحیدی را در آنان ایجاد کرده، تقویت مینماید.
🔻 پس در آیه، کلمه «لِلنَّاسِ» به این نکته اشاره دارد که کعبه برای تمام مردم، هم محل رجوع است و هم نفع دارد و هم امنیت.
اما آیا این امنیت، امنیت تکوینی است یا تشریعی؟
قطعاً «امینت تشریعی» است؛ یعنی خداوند آنجا را امن قرار داده و اگر کسی به آنجا پناهنده شد، کسی حق ندارد به او تعرض نماید. مگر اینکه جزو استثناها باشد؛ مثلاً پیمانهایی را شکسته باشد، یا خودش تعدیهایی کرده باشد. خداوند دستور تشریعی در محرمات حج داده که حتی «امنیت حیوانات و گیاهان» آنجا نیز مورد تعرض قرار نگیرد.
🔻البته امنبودن آن مکان مقدس، فقط بهمعنای امنیت جانی نیست؛ بلکه باید بالاترین گفتوگوهای اعتقادی و کلامی نیز در آنجا صورت بگیرد و تمام کمالات انسانی میتواند از آنجا صادر شود. تمام این اتفاقات، با امنیت همراه است. قرآن درباره انسانی که رشد فکری داشته باشد و از فطرتش منحرف نشود و آن را به فعلیت برساند، میفرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام، ۸۲) «کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، امن بودن برای آنان است و آنان راهیافتگانند».
🔻 وقتی خداوند میفرماید کعبه محلی امن است، به این معناست که تمام مسلمانان وظیفه دارند که آنجا را امن نگه دارند و بدانند که اگر کسی امنیت آنجا را مورد تعرض قرارداد، یا در تأمین این امنیت کوتاهی کرد، با تعرض به مکانهای دیگر تفاوت بسیاری دارد و در اینجا، به تقابل با خدای متعال رفته است.
🔸
🕋 کعبه، براساس خلوص در توحید بنا نهاده شده است. تمام احکام کعبه و حج، این ظرفیت را دارند که انسان را به خالصترین مرتبۀ توحید برسانند؛ بههمیندلیل، تمام اعمال عبادیِ دیگر نیز در حج وجود دارند. در نظام کعبه باید اطاعت تام وجود داشته باشد، تا توحید خالص محقق شود در اعمال حج، تسلیم محض بودن کاملاً روشن است؛ لذا خداوند دیوارهای کعبه و آن محیط را از سنگ و خاک عادی قرار داده است؛ نه از سنگهای فاخر و قیمتی؛ تا خضوع، در نهایت تعبد و اخلاص تام محقق شود.
🔻 اعمال حج با این هدف بهوجود آمدهاند که اطاعت مطلق را در انسانها ایجاد کند و آنها را طاهر گردانیده، بهسوی توحید ببرد. انسان مراتبی دارد که با سیر در مراتب کعبه به فعلیت میرسد. مراتب کعبه نیز به مراتب انسان کامل، یعنی امام معصوم وابسته است. قرآن میفرماید: «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ» (بلد، ۱و۲) «قسم نمیخورم به این شهر درحالیکه تو در آن جای داری». یعنی این سرزمین، تمام عظمتش را از کسی پیدا میکند که در آن ساکن است؛ یعنی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله).
🔸
🕋 کعبه تجلیگاه انسان کامل است. افعال هر کسی، تنزلیافتۀ وجود آن شخص است. بنای کعبه نیز مرتبۀ نازلۀ وجود ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که انسان کاملِ آن دوره بوده. بنابراین وقتی خداوند به انسانها امر مینماید که بهسوی کعبه بروند و آن اعمال را انجام دهند، درواقع بهسوی مقام انسان کامل میروند؛ یعنی انسانها باید لحظهبهلحظه، بهسوی انسان کاملِ زمان خود رو کنند. این نگاه است که به تمام حرکات و سکنات آنها جهت داده و آنها را بهسوی توحید میکشاند. فقط مکتب شیعه است که امام زنده دارد. لزوم وجود امام حیّ در شیعه به این جهت است که تمام روابط عالم وجود، به واسطه او معنا پیدا میکند.
🔻 شیعه اعتقاد دارد که حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) هر ساله در موسم حج حضور دارند و هنگامی که مردم به زیارت بیتالله الحرام میروند، درحقیقت، باید بهدنبال یافتن و دیدن و بیعت با او ـ که ولیّ زمان است ـ باشند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «يَفْقِدُ النَّاسُ إِمَامَهُمْ فَيَشْهَدُ الْمَوْسِمَ فَيَرَاهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ»، مردم، امام خود را نمییابند. او در موسم [حج] حضور پیدا میکند، آنان را میبیند، ولى آنان وى را نمیبینند (کمالالدین، ج٢، ص٣۴۶).
🔻 امام صادق (علیه السلام) همچنین میفرمایند: «مَنْ نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ بِمَعْرِفَةٍ فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِي عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ كَفَاهُ هَمَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» (اگر کسی همراه با معرفت، به کعبه نگاه کند و همچنان که حق و حرمت کعبه را شناخت، با همان شناخت حرمت کعبه به حق و حرمت ما اهلبیت را نیز آگاه شود، خداوند گناهانش را میبخشد و امور دنیا و آخرتش را کفایت و سرپرستی مینماید)؛
🔻 درحقیقت، سیر بهسوی توحید الهی، از راه توحید ولایی است. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ» (هركه آهنگ خدا كند، بهوسيله شما آغاز میكند و هركه او را به يكتايى پرستد، طريق توحيدش را از شما مىپذيرد و هركه قصد حق كند، به شما توجه مینمايد). یعنی راه رسیدن به کعبه و حقیقت بیتالله، زیارت امام (علیه السلام) است.
🔻 اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کعبه متولد میشود، به این معناست که باطن کعبه را باید در امام جستوجو کرد. وقتی زمان تولد عیسی(علیه السلام) فرا میرسد، خداوند به مریم (سلام الله علیها) امر میکند که از معبد دور شود، اما دیوار کعبه برای مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام) شکاف میخورد و او وارد میشود.
🔻 به ابراهیم (علیه السلام) امر میشود که: «طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقَائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (خانهام را برای طوافکنندگان و قیامکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان پاک و پاکیزه گردان)؛ اما فاطمۀبنتاسد (سلام الله علیها) را برای بهدنیا آوردن امام علی (علیه السلام) به داخل کعبه میبرد.
طهارت کعبه به این است که علی (علیه السلام) در آنجا متولد شود. انشاءالله حقیقت این ارتباط بین کعبه و امام در جریان ظهور امام زمان (عجّلاللهلهالفرج) آشکار شود.
🔻 ما باید زمینه را مهیا کرده، این حقیقت رابطه قبله و مقام ولایت را در خود و جامعه مان محقق و آشکار کنیم. اگر در دورهای، کعبه در دست ظالمان است، این رابطه را از بین نمیبرد؛ بلکه ظهور امام (علیه السلام) و ارتباط مؤمنان با ایشان، مخفی است و اگر کسی مراتب این رابطه را در خود داشته باشد، بهطور حتم در آنجا به دیدار ایشان مشرّف خواهد شد. اگر با این نگاه حرکت کند، به هر طرف رو کند و هر عملی انجام دهد، خود را همراه امام میبیند.
🔻 اگر در روایت آمده که در روز دحوالارض، زمین از زیر کعبه از زیر آب بیرون آمد و خشکیاش پدیدار شد، سخنی پرمعناست. هم مفهوم ظاهری این مطلب، قابل بیان و تحقیق است (همانگونه که برخی محققان مصری، با تحقیقات زمینشناسی، به این نتیجه رسیدهاند که کعبه در وسط زمین قرار گرفته است) و هم بنابر نظام معنوی.
خداوند کعبه را بهعنوان قوام هستی قرار داده است. روایت معروفِ «لَوْلَا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ» (اگر زمین از حجت خدا خالی باشد، اهلش را فرو میبرد)، میتواند معنای دقیقی از این مطلب ارائه دهد. در اینجا میتوان نقش امام و کعبه در برقراری عالم هستی را بهخوبی درک کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند: «مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةَ فَلْيَؤُمَّ هَذَا الْبَيْتَ» (هر کس خواهان دنیا و آخرت است، باید این خانه را قصد کند)؛ یعنی کعبه را امام خود قرار دهد.
🔻 بنابراین، قیام دین به قوام کعبه است. امام زمان (علیه السلام) نیز که قیام میکند، از کنار کعبه قیام مینماید. بههمیندلیل، این روایت ناظر به یک حکم و امر انشائی است. یعنی برای گسترش و قوام دین، از اولین جاهایی که باید دین را در آن مستقر کرد، کعبه است و از آنجاست که بهسرعت انتشار پیدا میکند؛ بنابراین از وظایف دوران غیبت، آزادسازی بیتالله از دست ظالمان و غاصبان است؛ و یکی از معانی گسترش زمین از زیر کعبه نیز همین گستردگی نظام وجودی و حقیقی است که از کعبه آغاز میشود و شعاع وجودی آن همهجا را فرا میگیرد.
🔸
🕋 قرآن کریم درباره مکه میفرماید: «وَ مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» ( آلعمران،٩٧) «و هرکه وارد آن شود، در امان است».
این امنبودن شامل هر دو صورت امنیت میشود:
هم امنیت ظاهری را میرساند، هم امنیت معنوی.
از یک سو، حتی حیوانات در آنجا در امان هستند و اگر پشهای روی دست حاجی نشست، حق ندارد او را دور کند یا بکشد، و از سوی دیگر، درون نیز در آنجا به امنیت میرسد. «حقیقت کعبه» ، همان «حقیقت امام» است و کسی که وارد مکه شود، مانند کسی است که به «محضر امام» رسیده است. کسی که به محضر امام میرسد، خود را مطیع او قرار داده و دیگر در «امنیت مطلق» است.
🔻 اگر به حقیقت کعبه، با تمام مراتبی که دارد، نگاه کنیم، میبینیم که در هر دورهای، انسان کاملی میآید که ظهور کعبه است. و حقیقت کعبه همان حقیقتِ ولایتِ اوست.
قیام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از کعبه شروع شد، و قیام فرزندش امام مهدی (ارواحنا فداه) نیز از همانجا آغاز میشود (کمالالدین، ج١، ص٣٣١). اینطور نیست که آغاز حکومتهای الهی از کنار کعبه، اعتباری و ظاهری باشد. بههمینعلت است که وقتی امام زمان (علیه السلام) از کنار کعبه ندا میدهد، اولین کسی که با او بیعت میکند، جبرئیل (علیه السلام) است (تفسیر قمی، ج٢، ص٢٠۵).
🔻 هنگامی که خداوند به ابراهیم (علیه السلام) میفرماید: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ» (حج، ۲۷) «و در میان مردم، برای حج بانگ برآور تا نزد تو آیند»؛ یعنی دیگران را نیز دعوت کن تا بیایند و مطیع امر الهی در تو شوند و مانند تو عمل کنند و به این مقامات برسند. حج اینقدر کشش دارد که خداوند و خلیلش ابراهیم (علیه السلام) و حبیبش رسول الله (صلی الله علیه و آله) و آخرین حجتش امام زمان (ارواحنا فداه) دست انسان را بگیرند و به آن مراتب و کمالات برسانند.
🙏حالا که متوجه این ظرفیت معنوی حج شدیم، باید آن را باور کنیم و سپس طلب نماییم، تا با عنایت الهی، آن را محقق کنیم. تا وقتی که طلب و سوز نباشد، رسیدن به آن مراتب ممکن نیست. چراکه طلب است که فعلیت را نیز بهدنبال میآورد.
🔸
🌐 منبع:
صحبت های #استاد_عابدینی در برنامه سمت خدا، سیره تربیتی حضرت ابراهیم (عليه السلام)
🔸
@abedini
شورای علمی نخستین جشنواره تبلیغی لقمان حکیم
جشنواره آثار تبلیغی طلاب سراسر کشور
ارسال آثار تا ۱۵ مرداد ۹۸ به سایت👇
🌐 BasteFarhangi.ir
instagram.com/loghman_hakim98
🔸 @abedini
🎙️حجت الاسلام عابدینی:
چگونگی ارتباط #مبلغ با مردم در امر #تبلیغ بسیار #تاثیرگذار است.
عضو شورای علمی #جشنواره_تبلیغی_لقمان_حکیم گفت: در کنار محتوای تبلیغی، روشهای تبلیغی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و نحوه #ارتباطات با مردم نیز یکی از مسائل مهم در این زمینه است.
حجت الاسلام و المسلمین #عابدینی، در نشست اعضای شورای علمی جشنواره تبلیغی لقمان حکیم، اظهار داشت: نگاه #قرآنی در زمینه تبلیغ را باید مورد توجه قرار داد و #سوژهها، #مدلها، قالبها و محتوای تبلیغی را میتوان از #قرآن_کریم دریافت و استفاده کنیم.
وی بیان داشت: حضرت #عیسی(ع) وقتی دید جمعیت #مؤمنان زیاد شد؛ اما رفتار مردم مؤمنانه نیست، برای این امر تدبیری اندیشید و برخیها را در کنار خود جمع کرد تا #دینداری را از او به صورت عملی بیاموزند در حالی که آن حضرت میتوانست با #سخن نیز آن مطالب را بیان کند.
عضو #شورای_علمی جشنواره لقمان حکیم، ادامه داد: عدهای از یاران در کنار آن حضرت زندگی کردند تا دینداری را از حضرت عیسی(ع) فرا بگیرند و پس از آن به عنوان هستههای دینداری در مناطق مختلف مستقر شدند تا مردم دیگر نیز دینداری را از آنها بیاموزند.
Eitaa.com/Loghman_hakim98
🔸 @abedini
🎙️حجت الاسلام #عابدینی:
تبلیغ باید #جریانساز باشد.
عضو #شورای_علمی جشنواره تبلیغی #لقمان_حکیم بیان داشت: در کنار #محتوای_تبلیغی که تولید میشود، روشهای تبلیغی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و در بحث #ارزیابی، در نظام #تبلیغ باید نگاه جامعی داشته باشیم که نحوه #ارتباطات نیز یکی از #مسائل مهم در این زمینه است.
حجت الاسلام #عابدینی با بیان اینکه #قالب محتواهای تبلیغی نباید جدا از رفتار باشد افزود: باید روشی در پیش گرفته شود که محتوا و رفتار؛ #ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند و با هم دیده شوند.
عضو شورای علمی جشنواره لقمان حکیم، تاکید کرد: تمام بیان #قرآن_کریم به تعبیر #علامه_طباطبایی مصداقی بوده و ما بیان مفهومی نداریم و #قرآن کریم مفاهیم را با #مصادیق مشخص آورده است.
وی ابراز داشت: #مبلغ باید به گونهای رفتار کند که #مردم در دوراهیها با #الگوگیری از آن مبلّغ، راه را انتخاب کنند و صرفا بیان یک موضوع کافی نیست و این نگاه در واقع حلقه مفقوده عرصه تبلیغ است.
استاد #حوزه_علمیه قم بیان داشت: ما محتوا و قالبهای تبلیغی خوب، کم نداریم اما رفتار و ارتباطات با مردم در عمل کم رنگ است که باید تقویت شود.
وی با تأکید بر اینکه در تبلیغ باید نگاه #اجتماعی و #تشکیلاتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود: تبلیغ باید جریانساز باشد که در این صورت #تاثیرگذاری در بین #مردم بیشتر خواهد بود.
Eitaa.com/Loghman_hakim98
🔸 @abedini