eitaa logo
آب حیات
59 دنبال‌کننده
700 عکس
109 ویدیو
2 فایل
تبلیغ قرآن و عترت علیهم السلام ،گامی بسوی ظهور درقالب تفسیر ،سیره اهل بیت علیهم السلام، نکات روائی و معرفتی، فقهی،مناسبت های اسلامی ،آداب و رسوم مذهبی...
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ مفهوم شناسی حجاب و عفاف ✍ «حجاب» در لغت به معنای چیزی است که بین دو چیز مانع و جدایی افکند. واژه حجاب، هفت بار در قرآن کریم به معنای مانع و حائل به کار رفته است. در آیه ۵۳ سوره احزاب که آیه حجاب خوانده می‌شود، به مردان دستور داده شده با همسران پیامبر از پشت پرده (مِنْ وَراءِ حجابٍ) سخن بگویند. 🔹واژه حجاب در متون فقهی، به معنای پوشش شرعی زنان به کار می‌رود. مقصود از حجاب زن این است که زنان به جز ظاهر معمول صورت و دو دست، اعضاى بدن و مواضع زینت و زیور خود را از دید مردان نامحرم بپوشانند، تا بدین وسیله به حفظ عفّت و شرافت خود موفق شوند. 🔸«عفّت» نقطه مقابل «شهوت پرستى» است كه از مهمترين فضايل انسانى محسوب مى شود. «عفّت» به گفته راغب اصفهانى در كتاب «المفردات»، به معنى پديد آمدن حالتى در نفس است كه آدمى را از غلبه شهوت باز مى دارد و «عفيف» به كسى گفته مى شود كه داراى اين وصف و حالت باشد. 🔹«العفَّةُ حُصول حالة لِلنَّفس تمتَنع بها عن غلبة الشهوة» /مفردات راغب، ص ۳۳۹. 🔸«شهوت» هم در مفهوم عام به هرگونه خواهش نفس و ميل به لذّات مادى اطلاق مى شود و در مفهوم خاص به «شهوت جنسى» گفته می‌شود. 🔹حجاب در کنار عفاف در معنای خاصش ویژه زنان است، اما در معنای عامش مردان را هم شامل می شود. چنانکه قرآن کریم همیشه از زنان و مردان (هر دو) می خواهد در نگاه کردن و رعایت عفت حریم را رعایت کنند. حیات https://eitaa.com/abehayat110
نه فقط عرش حصیرِ قَدَمِ فاطمه است علت خلق دوعالَم، عَلَمِ فاطمه است سر سجاده به‌جایی نرسیده‌ست کسی هرچه دادند به ما از کرم فاطمه است ذکر یافاطمه نقش است به سربند علی یاعلی ذکر دم‌ و بازدم فاطمه است به دفاع از ولی و شأن ولایت برخاست خطبه‌ی فاطمه تیغِ دودم فاطمه است روی این نام همه اهل‌ِ کرم حساس‌اند استجابت به خدا در قَسَم فاطمه است دیگر از آتش دوزخ چه هراسی داریم؟! تا امان‌نامه‌ی ما با قلم فاطمه است ظاهراً خلوت‌ و خاکی‌ست، ولی در باطن دل هرشیعه ضریحِ حرم فاطمه است پسر فاطمه یک‌روز می‌آید از راه ای خوش آن‌روز که پایانِ غم فاطمه است https://eitaa.com/abehayat110
💠 مبانی حجاب(۱) ۱- مبنای قرآنی حجاب: ✍ آیات مربوط به حجاب عموما در دو سوره نور و سوره احزاب آمده است و در آنها به ابعاد و حدود پوشش زنان اشاره شده است. 🔹در آیه ۳۲ سوره احزاب دستوراتی در خصوص نحوه سخن گفتن و نوع پوشش زنان آمده است. 🔸 شهید مطهری در این باره می گوید: "علت اینکه در اسلام دستور پوشش، اختصاص به زنان یافته این است که میل به خودنمائی و خودآرائی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی... . بنابراین انحراف "تبرج" و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است." 🔹در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور نیز دستوراتی در خصوص حجاب، خطاب به زن و مرد آمده است. 🔸استاد مطهری ذیل آیات مذکور می گوید: "خلاصه این دستور این است که زن و مرد نباید چشم چرانی کنند و نباید به قصد لذت بردن به یکدیگر نگاه کنند. برای زنان یک وظیفه مخصوص نیز مقرر فرموده و آن این است که بدن خود را از مردان بیگانه بپوشانند و به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شکل و رنگ و بهانه ای کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم کنند https://eitaa.com/abehayat110
💠 ساعتی که روز جمعه، دعا در آن مستجاب می شود. 🌺 حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) می فرماید: از پیامبر(صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) شنیدم که فرمود: در روز جمعه ساعتى است که هیچ مسلمانى مراقب آن نبوده که حاجت خیرى از خداى عزوجل بخواهد مگر آنکه حاجت او را برآورده سازد. 🌸 فاطمه (سلام‌الله‌علیها) می‌گوید: عرض کردم یا رسول‌اللَّه! آن چه ساعتى است؟ فرمود: آن هنگامى است که نصف قرص خورشید در موقع غروب پنهان شود. 🌹 پس از آن فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به غلام خود فرمود: بر فراز بام برو و وقتی دیدى نصف قرص خورشید در هنگام غروب پنهان شد، به من خبر بده تادعا کنم. 🌷متن روایت: فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِیِّ (سلام‌الله‌علیها) قَالَتْ سَمِعْتُ النَّبِیَّ (صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم) إِنَّ فِی الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لَا یُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ یَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا خَیْراً إِلَّا أَعْطَاهُ إِیَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَیُّ سَاعَةٍ هِیَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَیْنِ الشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ (سلام‌الله‌علیها) تَقُولُ لِغُلَامِهَا اصْعَدْ عَلَى الضراب [الظِّرَابِ] فَإِذَا رَأَیْتَ نِصْفَ عَیْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِی حَتَّى أَدْعُو. 📚 دلائل الإمامة، ص 71، / معانى الأخبار، ص 399، ضمن ح 9. مسند فاطمه الزهراء (سلام‌الله‌علیها )، ص 227 https://eitaa.com/abehayat110
💠 مبانی حجاب(۲) ۲- مبنای قرآنی حجاب ✍ در آیه ۵۹ سوره احزاب نیز به موضوع حجاب اشاره شده است و فرماید: ☀️ "یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِک وَبَنَاتِک وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِک أَدْنَىٰ أَن یعْرَفْنَ". (احزاب، ۵۹) اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى‌هاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است. 🔹«جلابیب» در این آیه به حجاب کامل اشاره دارد که می توان گفت به همین چادر امروزی که سر و گردن و حجم بدن زن را کاملا فرا می گیرد مرتبط می شود. مقام معظم رهبری در این باره فرموند: "این مساله حجاب و محرم و نامحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن همه بخاطر اینست که قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود. اسلام به مساله عفاف زن اهمیت می دهد. البته عفاف مرد هم مهم است. 🔸 عفاف مخصوص زنان نیست مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه مرد بخاطر قدرت و برتری جسمانی می تواند برخلاف تمایل زن رفتار نماید روی عفت زن بیشتر تکیه و احتیاط شده است." https://eitaa.com/abehayat110
📢 روشن است که تا از درون کشتی یا قلعه، کسی سوراخ و دریچه‌ای باز نکند، هرگز قطره‌ای آب یا سرباز دشمن، قدرت نفوذ ندارند! پس اگر سرزمین قلبمان دست شیاطین افتاده، دلیلش خیانت خودمان از درون کشتی و قلعه دل است! مراقب مرزهای ایمان خود اگر باشیم، گمراهان هرگز قادر به خسارت و شکست ما نیستند! 🌴 سوره مائده 🌴 🕋 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ «105» ⚡️ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بر شما باد (حفظ) خودتان. که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. https://eitaa.com/abehayat110
قال الصادق علیه السلام: 🔹فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَلْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا . 🔸هر کس فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى دور هستند. 📚 بحارالانوار (باب تاریخ سیده النساء) جلد ۴۳ صفحه ۶۵ علیه السلام https://eitaa.com/abehayat110
🥀 بعد از شهادت پیامبر اکرم صَلّی‌اللّه‌ُ عَلیه‌ِ وَآلِهِ وَسَلّم انحرافی در جامعه اسلامی شکل گرفت و تمامی تلاش أمیرَالمُؤمِنین علیه السَّلام و حضرت فاطمه زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها بر این بود تا با اصلاح این انحراف، مسیر جامعه را به هدایت نمایند. اولین قدم در این راه أمیرَالمُؤمِنین علیه السَّلام با غاصب اول بود تا جایی که جهت بیعت گرفتن از مولا، به متوسل شدند. ✍ گام بعدی در دفاع از توسط حضرت زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها برداشته شد و ایشان علیرغم «جراحات وارده و تألّمات روحی» با مراجعه به منزل مهاجرین و انصار، بیعتشان در با حضرت علی علیه السَّلام را یادآوری ‌نمودند... 🍃 صدیقه أطهر سَلامُ اللَّهِ عَلَیها در اقدامی دیگر در حالی که در بستر بیماری بودند با برخورد با غاصبین ولایت و با یادآوری حدیث نبوی : «هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده است و هرکس مرا بیازارد خدا را آزرده است » نارضایتی خود را از وضع موجود اعلام و خاموش را در اثبات حقانیت حضرت علی علیه السَّلام ترتیب دادند. 👌 اما شاخص‌ترین روش مبارزه حضرت زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها، گریه و نوحه سرایی ایشان در فراق پدر و فتنه های بعد از شهادت نبیّ اکرم بود؛ این گریه‌ها که برآمده از دلبستگی شدید به پدر بود و به سیاست‌های حاکمانِ وقت، تلقّی می‌شد، با دسیسه اهل روبرو شد؛ بانیان وضع موجود، مردم مدینه را تحریک کردند که با شکایت از حضرت زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها به این حضرت خاتمه دهند... لذا أمیرَالمُؤمِنین علیه السَّلام بیرون از مدینه کلبه ای ساختند تا حضرت زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها به همراه حسنین عَلیهِمَا السَّلام به آنجا بروند و گریه و عزاداری نمایند؛ بعداً این مکان «بیت الأحزان» نام گرفت؛ از آنجائیکه که این حرکت نشان از زهرای مرضیه سَلامُ اللَّهِ عَلَیها داشت، اهل سقیفه که از هیچ ظلمی فروگذار نکرده بودند، را نیز خراب کردند. پس از آن فاطمه زهرا سَلامُ اللَّهِ عَلَیها به سایه درخت نخلی پناه بردند که ظالمان معلوم الحال، درخت نخل را هم بریدند و این را در تاریخ به نام خود ثبت کردند... 😔 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴قرآن ناطق🏴 https://eitaa.com/abehayat110
آفریدند تو را مادر عالم باشی آفریدند تو را تا که مقدّم باشی آفریدند تو را پیش تر از هر چه که هست تا که محبوبه ی حق باشی و اعظم باشی آفریدند تو را نور دهی چون خورشید مایه ی روشنی عالم و آدم باشی آفریدند تو را پاک تر از حور و ملک که تو پاکیزه تر از حضرت مریم باشی اسوه ی ناله و اشک و غم و دردی زهرا که تو مظلومه ترین مادر عالم باشی یثرب از گریه ی تو یک شب آرام ندید لحظه ای بود مگر فاطمه بی غم باشی به کبودی تو سوگند محبّان توایم تو دعاگوی اهالی محرم باشی https://eitaa.com/abehayat110
🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟ ✍️پاسخ: ✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند: ۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱] از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست. ۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.» از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند. برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳] از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴] ۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵] از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد. از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد. [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶. [۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰. [۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲. [۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴ https://eitaa.com/abehayat110
🌹 شیعیان عصر ظهور چگونه‌اند ♦️عن علىّ بن الحسين عليهما السّلام قال: إذَا قَامَ قائِمُنَا أذهَبَ اللّهُ عزَّ وَ جَلَّ عَن شِيعَتِنَا العَاهَةَ وَ جَعلَ قُلُوبِهِم كَزُبَرِ الحَديدِ، و جَعَلَ قوّةَ الرّجُلِ مِنهُم قوَةَ أربَعِينَ رَجُلا و يَكُونُونَ حُكّامَ الأرضِ و سَنامِهَا. ♦️امام سجاد(ع) فرمود: هرگاه قائم ما قیام می‌کند، خداوند هرگونه آفت را از شیعیان بر می‌دارد و قلوب آنها را همچون پاره‌های آهن محکم می‌گرداند و به هرکدام از آنان قدرت چهل مرد عطا می‌کند و آنها حاکمان و بزرگان زمین می‌شوند. 📚خصال شیخ صدوق، ص۵۴۱ 🍃🌹🍃 اللهم عجل لولیک الفرج https://eitaa.com/abehayat110
🤔 مى پرسند... آيا شرک است؟ ❓❓❓ 🌹يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوٓا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ🌹 🌷ای اهل ایمان! از خدا پروا كنید و برای تقرّب به سوی خدا، بجوئید؛ و در راه او كوشش نمائيد، باشد كه رستگار و سعادتمند شويد.🌷 (سوره مائده، آیه۳۵) ✍ از ماده «وَسَلَ» می باشد که عبارت است از واسطه قرار دادنِ كسى يا چيزى برای رسيدن به مقصود و هدف ؛ که طبق آیه فوق، مبنای قرآنی دارد. ✅ در امر توسّل و اتفاقی که رخ می دهد، «خداوند متعال» است و كسى جای او را نمی گیرد و از اولیاء إلهى چیزی خواسته نمی شود؛ بلکه و آنها مُلحق به سؤال و التماس ما می شود. أساساً در موضوع توسّل كه شيعيان به آن اعتقاد دارند ، افرادى مورد واسطه قرار مى گيرند كه خودشان در غايت خضوع، خشوع و بندگىِ خداوند سبحان هستند. 👌 گاهی نیز توسّل به با تَمَسّک به «دعای آنها» صورت می گیرد؛ چرا که دعای درگاه إلهى نه تنها از روى حكمت و علم به مصالح بندگان است، بلكه به اجابت نزدیکتر مى باشد. در این مورد، شخص توسّل كننده جز چیزی از اولياء الهى نمی خواهد که بگوییم آنها را جای خدا گذاشته است! همانگونه كه خداوند به پیامبر اسلام مى فرماید: 🌹وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً🌹 🌷اگر آنها هنگامی که به خويش ستم کردند، نزد تو (پيامبر) می آمدند و از خداوند طلب بخشش می کردند و تو نیز برای آنها طلب عفو می کردی، خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند.🌷 (سوره نساء، آیه 64) ☘ همچنین خداوند در آيه 110 سوره مائده خطاب به حضرت عيسى علیه السلام مى فرمايد: 🌹وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنْفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي ۖ وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي ۖ وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِي🌹 🌷 و هنگامی كه به «إذن من» از گِل، مجسمه‌ای به شكل پرنده می‌ساختی، پس در آن می‌دمیدی و به فرمان من پرنده‌ای زنده می‌شد، و مادرزاد و شخص مبتلا به پیس را به اذن من می‌دادی، و زمانی كه مردگان را به اجازه من [زنده از گور] بیرون می‌آوردی.🌷 (سوره مائده، آیه ۱۱۰) ✅ بنابراين، اگر کسى به حضرت عيسى علیه السلام متوسّل شود تا فرزندش را به خدا شفا بدهد! يا مرده ای را به إذن خداوند زنده کند! هرگز دچار انحراف نشده است، زیرا این را خداوند به اولیاء صالح داده است. ☘ در آیه 97 سوره يوسف نیز آمده: برادران حضرت يوسف بجای اینکه فقط از خدا درخواست كنند، از پدر تقاضا كردند كه در پيشگاه خداوند براى آنها كند و حضرت يعقوب عليه السلام نيز اين تقاضای منطقی و غیر شرک آمیز را پذيرفت؛ 🌹قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم🌹 🌷(یعقوب) گفت بزودی برای شما از پروردگارم آمرزش می طلبم که او آمرزنده و مهربان است.🌷 👈 همچنين حضرت یعقوب با آنکه خودش پیامبر إلهی بود و از جهت نبوّت و أبَویّت (پدر بودن) بر حضرت یوسف ولایت داشت، ولی به نصّ صريح قرآن، چشمانش اینگونه شفا یافت: 🌹إذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَ أْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ🌹 🌷(یوسف گفت) این مرا ببَرید و روی صورت پدرم بیندازید، كه بینا می‌شود و همه خاندانتان را نزد من آورید.🌷 (سوره یوسف، آیه ۹۳) 🌹🌹🌹🌹🌹 🌷https://eitaa.com/abehayat110