🔴 پیام عربی سید عباس عراقچی پس از سفر به مصر و شرکت در اجلاس D8
🔹 ایران و مصر دارای هویت و فرهنگی مشترک هستند که ریشه در اعماق تاریخ دارد و با ظهور پیامبر رحمت، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم استحکام یافته است.
🔹 آنچه که فاصله جغرافیایی را کاسته و مردمان را پیوند میزند، همانا محبت خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، و این همان عاملی است که دو ملت ایران و مصر را به هم پیوند داده است.
🔹 توفیق و سعادت داشتم که پنجشنبه صبح برخی اماکن مذهبی و تاریخی قاهره، مسجد راس الحسین، مسجد سیده زینب (س)، مسجد سیده نفیسه، و مسجد محمد علی پاشا را زیارت کنم.
🔹مقبره محمد علی پاشا و فرزندش ابراهیم پاشا با ابیاتی به زبان فارسی توسط یک خوشنویس ایرانی (سنگلاخ) به سال ١٢۶٢ هجری قمری مزین شده است. تاریخ، نقش محمدعلی پاشا در ایجاد دولت ملی مدرن در مصر را فراموش نمی کند.
🔹صمیمانه اذعان می کنم که صحبت با مردم مصر همواره خاطرات خوشی برای من داشته است. جای تعجب نیست که نجیب محفوظ، نویسنده شهیر مصری و برنده جایزه نوبل، گمشده خود را در تصویر ذهنی ایرانیان نسبت به همه مسلمانان و ابناء بشر در این بیت زیبای حافظ شیرازی یافته و به استقبال آن در شعر عربی خود رفته است:
🔹ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما
آبِروی خوبی از چاه زَنَخدان شما...
🔹 «ضياء وجهك هو أصل نور الحسن؛
و طابع حسنك هو أصل ماء الجمال...»
🆔@abhas313
بـزمـی بـه حـریـم کـبــریــا بـر پـا شـد
کوثـر ز خدا به مـصـطـفـی اعطا شد
هر قطره ز آب کـوثـر افتــاد به خاک
صـد شـاخـه گـل محـمدی پیدا شد
💖💖💖
#حضرت_فاطمه_س
#ولادت_حضرت_فاطمه_س
💢جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین و گزینههای پیشرو
✔️متن حاضر بخشی از سند سیاستی است که در سال ۱۴۰۰ برای یکی از نهادها نگاشته شد. در این متن وضعیت فعلی اخوان المسلمین و البته با تأکید بر اخوان مصر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای نهاد مربوط ارائه گشت. این روزها که بحران سوریه شکلی دیگر یافته و اسلامگرایی اخوانی خود را پیروز میداند، انتشار این متن و برخی از پیشنهادهای آن خالی از لطف نیست.
۱) بی اعتمادی به سران و افول جایگاه تشکیلات اخوان
۲) جوانان اخوانی
۳) اتکای افراطی به رسانهها و فضای مجازی
۴) بحران تأمین مالی
۵) ضعف ارتباط با سایر معارضان حکومت
۶) ضعف «امر اجتماعی» دراندیشه و منش اخوانی
۷) تقلید از مدل اصلاحی اردوغان و تن ندادن به اقتضائات یک ان
۸) خالی کردن میدان علوم و تبلیغات دینی به نفع سلفیت
۹) اخوان المسلمین و محوربندیهای منطقه
۱۰) بحران شناخت اخوان در ایران
📝 اینجا بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76790
🆔 @abhas313
روحانی زرتشتی: اصل حجاب، متعلق به ماست
🔹«براساس آداب مذهبی هموطنان زرتشتی، هنگام ورود به نیایشگاه، همهٔ مراجعان حتی آقایان باید پوششی بر سر داشته باشند.» صحبتهای استاد تهرانشناس که به اینجا رسید، سرپرست آتشکده شاه ورهرام ایزد لبخند بر لب گفت: «بله. اصل حجاب، متعلق به ماست.»
🔹به گواه تصاویر و کتیبههای بهجامانده از ایران باستان، زنان ایرانی نهتنها در زمان بعثت زرتشت بلکه قبل و بعد از آن هم، حجاب کاملی داشتهاند.
🔹جلیل ضیاءپور در کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان؛ از کهنترین زمان تا پایان پادشاهی ساسانیان» مینویسد: «پژوهشها نشان میدهد که زنان ایرانزمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی، شامل پیراهن بلند چیندار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباسها بودهاند.»
اینجا دربارهٔ جایگاه پوشش و حجاب در آیین زرتشت آشنا شوید
@abhas313
شاعران معاصر مورد علاقه رهبر معظم انقلاب کداماند؟
مقام معظم رهبری در جواب این پرسش فرمودند:
من شعرای معاصر را تقسیم میکنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیدهسرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم. در غزل، مرحوم «امیری فیروزکوهی» است که من با ایشان دوست هم بودم و ایشان به من هم خیلی علاقه داشتند و سالها تا بعد از انقلاب، با یکدیگر رفت و آمد داشتیم. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان از دنیا رفتند.
البته غیر از «امیری» هم یکی، دو نفر شاعر غزلسرا بودند که شعرهایشان را دوست میداشتم؛ یکی مرحوم «رهی معیّری» بود که او را از نزدیک ندیده بودم، یکی مرحوم «شهریار» بود که از شعرش خیلی خوشم میآمد. با ایشان هم آشنا بودم. البته من بعد از انقلاب با ایشان آشنا شدم؛ قبل از انقلاب، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.
در درجه اوّل، قصیدهسرا «ملکالشّعرای بهار» بود که قصیدههایش مرا خیلی به خودش جلب میکرد. مرحوم «امیری فیروزکوهی» هم یک نوع قصیده سبک خاقانی میگفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجستهای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم میآمد.
در شعر نو، دو، سه نفر بودند که شعرهایشان را خیلی میپسندیدم. یکی از آنها «اخوان» بود. ما با «اخوان» آشنا بودیم و شعرش، شعر بسیار برجستهای بود. یکی دو نفر دیگر هم هستند که دوست ندارم از آنها اسم بیاورم. کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجستههای شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو میگفتند. اگر چه او شروع کننده این راه بود؛ اما به نظر من اینها از او بهتر و پختهتر و برجستهتر شعر میگفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچکدامشان نداشتند؛ نه اخوان داشت، و نه آن یکی، دو نفر دیگری که من از ایشان اسم نیاوردم.
نیما یوشیج - برخلاف آن چیزی که میگفتند - مردی متدیّن بود. مرحوم «امیری» با «نیما یوشیج» از نزدیک دوست بود. او برای من نقل میکرد و میگفت «نیما یوشیج» آدم متدیّنی است. او به شعر سنّتی هم علاقهمند بود؛ منتها این سبک را هم میپسندید. البته میدانید که ایشان این سبک را هم از اروپاییها گرفته بود. اصلاً سبک شعر نوِ ما، سبک ابتکاری به معنای حقیقی نیست؛ سبک شعر اروپایی است، با خیلی از خصوصیاتی که آن شعرها دارد. حتّی سبک جملهبندی انگلیسی، در شعر نوِ فارسی ما گرتهبرداری شده است.
در بین شعرایی که الآن هستند، چند نفر شاعر خوب داریم. هم شعر غزلی خوب داریم و کسانی که میگویند، انصافاً خوبند؛ هم شعر نو داریم. در میان شعرای انقلاب، بعضیها واقعاً خوب و برجستهاند. به من اجازه بدهید که از شعرای معاصر و زنده اسم نیاورم.
منبع: دیدار مقام معظم رهبری با جوانان در تاریخ 1377/2/7
🆔@abhas313
بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ره
سومین کتابخانه نسخ خطی در جهان اسلام بعد از کتابخانه سلیمانیه مصر ودارالکتب استانبول
گزارشی کوتاه از بزرگترین کتابخانه نسخ خطی کشور
👇
🆔@abhas313