🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍ پيامبر خدا صلى الله عليه وآله: غافلترين مردم كسى است كه از دگرگونى دنيا از حالى به حال ديگر پند نگيرد.
📚 بحارالأنوار، ج۷۷،ص ۱۱۴
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
🔸 یکی از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای پنج گانه سواد رسانه هست.
1️⃣ قالب
2️⃣ محتوا(پیام)
3️⃣ فرستنده
4️⃣ مخاطب
5️⃣ فرهنگ
که در اینجا به صورت مختصر به هر کدوم یک نگاه مختصر داریم.
🔆 اول از همه خود قالب رسانه هست.
رسانه یک قالب ساختگی داره، یعنی همون جوری که یک ساختمون از ترکیب قسمت های مختلفی (مثل تیرآهن، آجر، شیشه، چوب و ...) ساخته می شود رسانه هم از ترکیب کلمات و تصاویر و فیلم و صوت و ... ساخته می شود.
پس این جوری هست که کانال ها و قالب های مختلف توضیع پیام ها در رسانه ساخته می شود.
🔸 دوم هم بحث محتوا و پیام ها است.
خوب قبلا در این مورد صحبت کردیم و فقط در اینجا یک موروری می کنیم. قالب پیام ها به سه دسته تقسیم می شود :
🔹 فرامتن(پیام هایی که فرد بر اساس فرهنگ و شخصیت و برداشت شخصی به آن ها می رسد)
🔹 متن(پیام آشکار محتوا)
🔹 زیر متن(پیام های پنهان متن)
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست.
همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است).
پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند.
4⃣مخاطب ها:
معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند.
پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم :
اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند.
دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست.
خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم.
5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش.
چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست.
برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست.
چرا؟؟؟
چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آشنایی داریم و یکی از کار هایی است که در دین ما انجام آن لزوم دارد ولی برای یک فرد غیر مسلمان هیچ توجیهی ندارد.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#حدیث_روز
🔰 امام حسن عسکری علیه السلام:
🔸 هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلی مرده است.
(کمال الدین، ص ۴۰۹، ح ۹)
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#سواد_رسانهای
🚩سبک زندگی ما، نشان دهنده هویت ماست.
🛑مراقب باشیم که رسانهها هویت ما را دگرگون نکنند!
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#سواد_رسانهای
🚦 نکات کاربردی ارتباطی رسانهای
📍در معرض رگباری اخبار بد قرار نگیریم!
🔸دکتر #عبدالکریم_خیامی، دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانه ای ، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارتهای سواد رسانهای، بر برنامهریزی رسانهای و وضع #رژیم_مصرف_رسانهای تاکید کرد.
🔴يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانهها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوحهاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيونهاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازيهاي ويدئويي،پ و... البته نميگويم مساوي، ولي ميگويم #متنوع مصرف كنيد. راستي! به كتابهاي دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سري بزنيد در اين روزها.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#سواد_رسانهای
✳️ کارکردهای رسانه
🤔 هدف رسانه فقط سرگرمی است؟
🔸 با ورود اولین رسانه ها به جامعه با هدف ایجاد سرگرمی برای اقشار مختلف، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نیز به اهداف و کارکرد های رسانه ها اضافه شد.
🔺رسانه ها در کنار تولید برنامه های سرگرمی بخش به سمت تولید برنامه هایی باهدف آگاهی بخشی از جمله اخبار رفتند.
🔹 با پیشرفت و افزایش مداوم مخاطبان رسانه ها ، آموزش دیگر هدفی بود که رسانه ها در کنار سرگرمی و آگاهی بخشی دنبال کرده و برای مخاطبان خود تولید برنامه می کردند.
⛔️ افزایش چشمگیر مخاطبان و استقبال مردم از رسانه ها موجب شد کارکرد هدایت و رهبری نقش پر رنگی را در کنار دیگر کارکرد ها به خود اختصاص داده و تاثیر زیادی را در زندگی مردم بگذارد .
✴️ رسانه ها با سرمایه گذاری فراوان، تولید برنامه های متفاوت و بهره مندی از تکنیک های پیشرفته برای این که اهداف خود را در کشورها دنبال کنند به دنبال هدایت و رهبری افکار مردم هستند.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
📚 کافه کتاب مجازی 🔻
📖 معرفی کتاب سواد رسانه ای
🔹 جلد اول: مفاهیم و کلیات
📝 مؤلفان: اسماعیل رمضانی - حمیدرضا آیت اللهی
📇 ناشر کتاب: فهم (وابسته به موسسه فرهنگ و هنر هدایت میزان)
🗓 سال نشر: 1393
📄 تعداد صفحات: 31
💰 قیمت پشت جلد: 4000 تومان
☎️ تلفن انتشارات: 02166085292
✅ معرفی کتاب: مجموعه کتاب های «سواد رسانه ای» شامل یک کتاب عمومی و 9 کتاب اختصاصی است.
🔸 جلد اول این مجموعه، مفاهیم زیر را توضیح می دهد:
«رسانه چیست؟ سواد رسانه ای چیست؟»، «رسانه چکار می کند؟»، «رسانه چطور کار می کند؟»، «متن و زیر متن»، «زبان اقناع چیست؟»، «رسانه ها چطور ما را متقاعد می کنند؟» و «بازگشایی پیام های رسانه ای».
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
💠 حدیث روز 💠
🔶 غیبت حضرت ولی عصر(عج) در نگاه مردم
🔰امام حسين عليهالسلام:
🔺لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَيَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ: «مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ». اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الاَْذى وَالتَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ المجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله
✅ حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد میشوند و گروهى ثابتقدم میمانند و اظهار خشنودى میكنند.
افراد مرتد به آنها میگويند:
«اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟» ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول خدا صلي الله عليه و آله جهاد كرده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#سواد_رسانهای
✳️ آداب مصرف رسانه
🔸یکی از بزرگترین نعمت های الهی در زندگی هر فردی، سلامت است.
سلامت هم در امور جسمانی و فیزیکی لازم است و هم در امور روانی و رفتاری. "سلامت روانی" در فضای رسانهای، یکی از موارد مهمی است که بین اندیشمندان حوزه ارتباطات، جامعه شناسی و روان شناسی مورد تاکید قرار گرفته است.
🔹 "رژیم مصرف رسانهای" مهمترین و ابتداییترین عامل برای بهرهبردن صحیح از رسانه ها و همچنین سلامت روانی و رفتاری و در واقع " گام اول آداب مصرف رسانه" است
🔸 برای رژیم مصرف رسانهای صحیح بایدنکات زیر را در نظر گرفت:
1️⃣ زمانبندی مناسب استفاده از فضای مجازی
2️⃣ پرهیز از وبگردی های بی هدف در فضای مجازی
3️⃣ برای کارهای ضروری به سراغ فضای مجازی بروید
4️⃣ استفاده از تکنیک های مدیریت زمان
5️⃣ مراقب باشید در فضای مجازی مسیر و هدف اصلی شما تغییر نکند
6️⃣ جایگزین کردن سرگرمی های مناسب و سالم در فضای حقیقی
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
🧭 ثانیه هایی که مجازی از ما می دزدد‼️
⚠️ اعتیاد به فضای مجازی را جدی بگیریم...
🔹علاقه شدید به هر چیزی و صرف زمان و هزینه بسیار برای آن چیز، اعتیاد به آن را برای فرد به بار میآورد.
🔸 اینترنت دنیای تودرتو و بی نهایتی است که هر کس گرفتار آن شد و به آن علاقهمندی بیش از حد نشان داد، در دام آن گرفتار خواهد شد.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
🔷 فلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلي طَعامِهِ
🔺 پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد «آیه ۲۴ سوره عبس»
✴️ همانطور که داشتن رژیم غذایی مناسب برای سلامت انسان مهم است، داشتن رژیم استفاده از فضای مجازی نیز برای سلامت روان و جسم شما بسیار مهم است
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
#سواد_رسانهای
🛑 سواد رسانه را جدی بگیریم!
✳️ تفکر انتقادی
🔸با رشد چشمگیر مخاطبان رسانه ها، سواد در جهان مفهوم جدیدی پیدا کرد. یکی از انوع سواد که اهمیت آن در جامعه بسیار مهم است سواد رسانه ای در استفاده از رسانه ها به ویژه فضای مجازی است. سوادی که می تواند نحوه تشخیص خوب از بد در فضای مجازی را به ما آموزش دهد.
این که چه مطلبی قابل اعتماد و پذیرش است و چه مطلبی غیرقابل اعتماد است!
🔹 تفکر انتقادی تفکری است که در جستجوی شواهد ، دلایل و مدارک برای یک قضاوت و نتیجه گیری است و یا برای دستیابی به چنین قضاوت و نتیجه گیری خواستار دلیل ، شواهد و مدارکی است.
🔸 هدف اصلی از یادگیری تفکرانتقادی: هنگامی که در فضای مجازی با پیام، تصویر یا فیلمی مواجه می شویم پیش از آن که آن را باور کنیم و بپذیریم یا برای دیگران ارسال کنیم می بایست ابتدا سوالات زیر را درباره آن محتوا بررسی کنیم تا واقعی یا غیر واقعی بودن آن مشخص شود سپس درباره آن تصمیم بگیریم:
1️⃣ چه کسی این پیام را تولید کرده است؟
2️⃣ برای جلب توجه من ازچه روشی های خلاقانه ای استفاده شده است؟
3️⃣ آیا در این پیام تمام واقعیت بیان شده یا بخشی از آن؟ هدف تولید کننده پیام چه بوده است؟
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi
📚 کافه کتاب مجازی 🔻
📖 معرفی کتاب 150 هشتگ
🔹 #نضهت_سواد_رسانهای
📝 مؤلفان: دکتر سیدبشیرحسینی - حسین حق پناه
📇 ناشر کتاب: کتاب رواق اندیشه
✏️ ویراستار: زهره جعفری
🗓 سال نشر: 1394
📄 تعداد صفحات: 200
💰 قیمت فروش: 18530 تومان
☎️ تلفن خرید کتاب: 02537746992
✅ معرفی کتاب: نویسنده در این کتاب، به عمد، از فضای علمی و تخصصی رسانه و ارتباطات خارج شده و متناسب با نیاز عامه مردم، به عنوان مخاطب اصلی «نهضت سواد رسانه ای»، محتوای خود را با بیانی ساده و روان، اما در قالبی جذاب و متفاوت ارائه کرده است.
🔸 فصول اصلی کتاب عبارت اند از: کلیات رسانه ها، کتاب، نشریات، رادیو و موسیقی، عکس، تلویزیون و ماهواره، فیلم و سینما، رایانه، بازی های ویدئویی، اینترنت، رسانه های اجتماعی، تلفن همراه، سبک زندگی، تبلیغات و اخلاق رسانه ای.
🏴 به کانال آموزشی سواد رسانه «لسان رضوی» بپیوندید 👇
🔖https://eitaa.com/lesane_razavi