🔶جهاد تبیین
🔸نقش عمل در جهاد تبیین
🔹در شمارههای قبل گفتیم موفقیت «جهاد تبیین» به اقناع ذهنی و باور قلبی است که در مخاطبان محقق میشود. هر اندازه گرههای فکری مخاطبان، بهتر باز شود و مطالب به جان آنها بنشیند، جهاد تبیین موفقتر بوده است. درباره تأثیر تکرار در تبیین نیز گفتگو کردیم. اما در کنار تکرار، عمل نیز نقش بسیار مهمی در تبیین دارد.
🔹در نگاه نخست چنین به ذهن میرسد که جهاد تبیین یعنی یک مبلّغ یا فعال فرهنگی جلسهای در فضای حقیقی و مجازی تشکیل دهد و طیّ گفتگو با مخاطبان، مبانی معرفتی مورد نیاز در تقابل با دشمن را تبیین کرده و تحریفات و شبهات مطرح شده از سوی دشمنان را یکی یکی پاسخ دهد. این روش حتماً یکی از موفقترین الگوهای جهاد تبیین است.
🔹اما با این وجود، جهاد تبیین منحصر به روشهای بیانی نیست. گاهی عمل کردن و رفتارها، مرتبهای از جهاد تبیین شمرده میشوند. در اینجا پرسشی به ذهن میرسد که
🔻《چگونه ممکن است عمل که با اعضاء و جوارح ما سروکار دارد در جهاد تبیین موثر باشد که با فکر و قلب انسان مرتبط است؟》
برای پاسخ به این مطلب لازم است رابطه نظر و عمل را به طور خلاصه مرور کنیم.
🔹رابطه نظر و عمل رابطهای دوسویه است. نظر (مترادف اندیشه، فکر، بینش و ...) مبدأ رفتارهای انسان است. هر انسانی قبل از انجام کار، ابتدا آن را تصور؛ و فواید و هزینههای آن را با خود محاسبه میکند، اگر تشخیص داد فواید آن کار در مجموع از هزینههایش بیشتر است، نسبت به آن کار، گرایش یافته و اقدام میکند. هر اندازه شناخت فرد از فواید آن کار افزایش یابد، زمینه برای عملی شدن آن کار بیشتر است. مثلاً اگر شناخت یک نفر از فواید و آثار نماز شب تقویت شود، انگیزه و میل او برای تحمل سختیهای آن فزونی خواهد یافت. به همین ترتیب تقویت آگاهی از مضرات یک عمل، زمینه را برای ترک آن بیشتر میسازد. بخش زیادی از مشکلات یک جامعه، به جهل و عدم آگاهی ایشان بازمیگردد . اگر سطح معرفت افراد ارتقا یابد، در برابر الگوهای رفتاری بیگانه منفعل نمیشوند.
🔹روی دیگر رابطه نظر و عمل، تأثیر رفتار بر باور است. این بعد از ارتباط کمتر مورد توجه بوده و معمولاً بر تأثیر شناخت بر رفتار تأکید میشود. لکن باید دانست رفتارها نیز بر شناختهای ما اثرگذار هستند. عمل کردن به یک باور سبب تقویت اعتقاد فرد خواهد شد. کسی که از ابتدای کودکی در جلسات محرم حاضر شده و خدمتگزاری عملی را در این فضا سالها تجربه کرده باشد، اعتقادش به امام حسین(ع) و حقانیت نهضت عاشورا دوچندان میشود. با اینکه خدمت در هیأت از سنخ رفتار و عمل است و اعتقاد، از سنخ باور و نظر. به عبارت روشنتر تکرار عمل، فلسفه نظری پشتیبان آن عمل را در ذهن تقویت میکند.
ادامه دارد...
به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی
____________
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین
🔸نقش عمل در جهاد تبیین(2)
🔹قرآن کریم با استناد به همین حقیقت یکی از ریشههای انحراف اعتقادی را گناه و رفتار ناشایست معرفی کرده است.
《ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ》
با اینکه ارتکاب گناه، امری رفتاری است، اما نتیجه آن تکذیب آیات الهی شمرده شده که مربوط به ساحت اعتقادات است. همچنین سوره مطففین، دلیل انکار معجزات و آیات الهی، را غبار ظلمتی میداند که در اثر ارتکاب معصیت بر قلب افراد نشسته است.
《إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ》
برخی افراد بدون آنکه کتابی انحرافی مطالعه کرده یا در جلسه یا کانال مروج افکار باطل شرکت کرده باشند، به مرور ضعف اعتقادی پیدا میکنند. طبق این آیات، ریشه انحراف، اعمال ناپسند بوده است.
🔹طبق حدیثی از رسول اسلام(ص) نتیجه کثرت گناه آن است که رفته رفته ولایت ائمه(ع) و نبوت انکار میشود. به همین ترتیب استمرار معصیت سبب انکار توحید و افتادن در منجلاب الحاد خواهد شد.
《يا عباد الله احذروا الانهماک في المعاصي و التهاون بها، فان المعاصي تستولي الخذلان علي صاحبها، حتي توقعه في رد ولايه وصي رسول الله، ودفع نبوه نبي الله، ولاتزال ايضا بذلک حتي توقعه في دفع توحيد الله، والالحاد في دين الله》
《اي: بندگان خدا! به هوش باشيد از اين که در گناه غرق شويد و با علاقه گناه نماييد. و بپرهيزيد از اين که گناه را کوچک شماريد، چرا که هر گناهي مرتکب شوندهي خود را چنان به رسوايي وپستي ميکشاند که او ولايت ائمه دين را انکار نمايد، و نبوت پيامبر را منکر شود. بلکه بدتر از اين او را به جايي ميکشاند که توحيد را انکار نموده و در دين خدا ملحد و کافر شود.》
🔹سیره عملی بزرگان انقلاب اسلامی همواره تأثیر جدی در تثبیت ارزشها و آرمانهای انقلاب داشته است. ساده زیستی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید بهشتی و ... باور عموم مردم به حقانیت انقلاب را میافزود و در برابر رفتارهای مناقض با ارزشهای انقلاب سبب سست شدن اعتقاد مردم میشد. زندگی اشرافی برخی مسئولان دولت سازندگی و پس از آن صرفاً ضداخلاق نبود، بلکه تضعیف کننده باور امت نیز شمرده میشد.
🔹تا کنون فهمیدیم که نظر و عمل با یکدیگر داد و ستدی دلپذیر دارند. به شکلی که تقویت باورها، انجام اعمال را آسانتر ساخته و ممارست بر یک عمل، اعتقاد پشتیبان آن عمل را تقویت میکند. در جهاد تبیین از این ارتباط دوسویه میتوان بهره جست. یعنی با اینکه جهاد تبیین قصد دارد گرههای ذهنی مخاطبانش را در ساحت نظر باز کند، اما بخشی از این وظیفه بر دوش رفتارها و فضای عملی نهاده شده است. در شماره بعد نشان خواهیم داد کدام رفتارها و چگونه کمکرسان جهاد تبیین هستند.
ادامه دارد...
به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی
____________
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین
🔸جهاد تبیین و مودت (۱)
🔹رسول مکرم اسلام مزد سالها تلاش، خون دل، زخم زبان و جنگ برای هدایت امت را «مودّت» نسبت به اهل بیت(ع) دانستند. «قل لااسئلکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی»(شوری:23) تفاوت محبت و مودّت، در ابراز خارجی و عینی آن است. ممکن است کسی محبتی را در دل داشته باشد، ولی آن را ابراز نکند. آنچه پیامبر از مردم خواستند صرفاً محبت نسبت به اهل بیت نبود، بلکه مودت بود. چرا که صرف محبت کافی نیست. در جریان سقیفه بسیاری از کسانی که در برابر بزرگترین ظلم جهان اسلام سکوت کردند، امام علی(ع) را دوست داشتند. اما نتوانستند این محبت را ابراز کنند. در کربلا نیز بسیاری از افراد، شهادت امام حسین را از نزدیک دیدند و گریستند، اما شهامت ابراز این محبت را نداشتند.
🔹اکنون دو پرسش مهم در ذهن شکل میگیرد؟ نخست آنکه:
🔻چه چیزی مانع ابراز محبت میشود؟
مهمترین مانع ابراز محبت، ترس از دست دادن منافع دنیوی است. مومنین زمان سقیفه و کربلا نگران بودند که ابراز حمایت از اهل بیت(ع) منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنان را به خطر بیندازد. دشمنان نیز به خوبی آنان را میشناختند و ترس از هزینه را برایشان پررنگ تر کرده بودند.
🔹پرسش دوم آنکه:
🔻 ابراز محبت چه فایدهای دارد که در اسلام این اندازه بر آن تأکید شده است؟
ابراز محبت، در درجه اول باعث تقویت ایمان خود فرد میشود. کسی که برای ابراز محبت خود به جبهه حق، متحمل هزینه شود، اشتیاقش به اعتقادات و باورهایش شدیدتر میشود. احساس افتخار و عزت درونی، او را برای حمایتهای جدیتر و بیشتر از جبهه حق، راسختر میکند. در درجه دوم، ابراز محبت و حمایت از جبهه حق، سبب تقویت روحیه سایر مومنان میشود. بسیاری از مومنان نیز همچون ما در دل خویش محبت به ارزشهای الهی دارند، ولی نگران هستند این ابراز محبت با تمسخر و تخطئه جبهه باطل مواجه شود. اگر تعدادی از مومنان، محبت و عقیده خویش را ابراز کنند، دیگر افراد نیز بر این رسالت مهم تشجیع میشوند. مودت سبب دلگرمی اهالی جبهه حق میشود و ترس آنان را کاهش میدهد. علاوه بر این هر یک از افراد با مودت خویش، ایمان راسختری پیدا کرده و برای حمایتهای بعدی انگیزه بیشتری دارند و همین امر تقویت روحیه دیگران را با سرعت و شدت بیشتری محقق میکند. در شماره های قبل بارها درباره اهمیت حرکت کاروانی سخن گفتیم. اسلام از مومنان حرکت جمعی را طلب کرده و میخواهد همدیگر را در مبارزه با باطل یاری کنیم. مودت را در این چارچوب باید نگریست. ما حمایت علنی خود از جبهه حق، روحیه همسنگرانمان را تقویت میکنیم.
ادامه دارد...
به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی
____________
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین
🔸جهاد تبیین و مودت (۲)
🔹جبهه باطل در ابراز اموری که مخالف فطرت و وجدان و اخلاق است، شجاع است. چرا باید جبهه مومنان در ابراز عقیده حق خود دچار سستی شود؟ ابراز محبت به اهل بیت(ع) از پوشیدن لباس مشکی در عزا و لباس شاد در اعیاد، نام و پرچم اهل بیت را سر در خانه نصب کردن، پروفایل مومنانه گذاردن آغاز میشود تا ابراز عقیده حق در جمع دوستان و مومنان؛ و سپس ابراز حمایت از ارزشهای اسلام و انقلاب در جمع افراد متوسط و حتی مخالفان.
🔹در ماههای اخیر جبهه انقلاب بیشتر به مودت نیروهای انقلابی نیازمند است. افراد علاقمند به نظام و شهدا بسیار بیشتر از افراد مخالف هستند. اگر هر کدام از افراد، همین مرتبه ایمان خود را ابراز کنند اولا برای مراتب بالاتر شجاعت بیشتری دارند، و ثانیا دیگر مومنان را نیز در این حمایت تشجیع میکنند.
🔹دقت در تاریخ معصومان و نیز امت اسلام اهمیت این دستور پیامبر را برایمان بیشتر آشکار میسازد. بسیاری از ضربههایی که امت اسلام از درون و دشمنان بیرون خورده است به دلیل خودسانسوری و کتمان عقاید و ارزشها بوده است. هر کس گمان میکرد که در ابراز علنی حق تنهاست، در حالیکه دیگران نیز همین احساس را داشتند و منتظر بودند یکنفر جلو بیفتد و حصار سکوت را بشکند. عمل نکردن به دستور پیامبر ما را در مارپیچ سکوت گرفتار میکند.
🔻 کسی که برای دفاع از عقاید خویش هزینه نکند، رفته رفته با عافیتطلبی و تنبلی انس میگیرد و منافعش بر عقایدش غلبه مییابد و کم کم از ابتدایی ترین باورهای خود عدول میکند.
ادامه دارد...
به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی
____________
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
✳️استاد فکر
✅دومین کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره
1️⃣ پنجشنبه 8 دیماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها
2️⃣ شنبه 10 دیماه 1401/ تهران، سالن اجلاس سران
3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 دیماه 1401/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره
🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/
🌐@mesbahyazdi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
عبدالله محمدی
📚سلیمانی؛ مجاهد مخلص نه جنجگویی شجاع! 📕هر اندازه تاریخ پیشتر رود اختلاف میان تمدن الهی و تمدن مادی
♦️در داغ مالک، در سوگ عمار
🔹جنگ صفین، از موقعیتهای حساس تاریخ اسلام بود. از سویی، شدت نبرد به قدری بود که حضرت امیر علیهالسلام در مقاطعی از جنگ، نماز خود را بر روی اسب خواند و از سوی دیگر، عملیات روانی معاویه، شبهات و تردیدها را در میان لشکر ولایت، سمپاشی میکرد. در این جنگ، به همان اندازه که به رشادت مالک اشتر نیاز بود، روشنگریهای عمار نیز ضرورت داشت تا از سستی و ریزش نیروهای خودی، جلوگیری کند.
🔹در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، علمدار جهاد فرهنگی و بصیرتافزایی، علامه مصباح یزدی نیز از دنیا رفت. اگر کسی آشنایی مختصری با ادبیات جنگ نرم و خطرات و آثار مخرب آن داشته باشد، خواهد فهمید که خسارت از دست دادن علامه مصباح یزدی برای انقلاب، کمتر از شهادت سردار سلیمانی نیست. جنگ سخت، با مرزهای جغرافیایی سر و کار دارد و لشکرکشی، زد و خورد و تلفات آن آشکار است. به دلیل مشکلات و هزینههای فراوان این نوع از جنگ، استعمار، به جنگ نرم روی آورد. هدف اصلی جنگ نرم، «تغییر نظام ترجیحات، اولویتها، باورها و ارزشهای جامعه هدف» است. اگر قدرتی بتواند نظام ترجیحات و ارزشهای یک جامعه را به نفع خود تغییر دهد، در حقیقت، چندین میلیون افراد آن جامعه را به سربازان خود تبدیل کرده است که بدون آنکه بدانند، در خدمت او هستند. این هجوم، خاموش، تدریجی و بدون ایجاد حساسیت است؛ اما خسارت آن، بسیار بیشتر از جنگ سخت است.
🔹اگر مقاومت و ایستادگی یک امت، به ماجراجویی و هزینهسازی تفسیر شود؛ سازشکاری و تسلیم، پشت نقاب گفتوگوی متمدنانه مخفی گردد؛ مشروعیت ولایت فقیه، در حد وکالت و تابع خواست مردم، محدود شود؛ نظام ولایت فقیه، قرائتی در کنار دیگر قرائتهای از دین معرفی گردد و... رشادت صدها سلیمانی نیز کارساز نخواهد بود؛ همان طور که در پایان صفین، مالک زنده بود و شجاعت او هم کاسته نشده بود؛ ولی سرنوشت نبرد را علمیات روانی رقم زد.
🔹رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی مهم خویش در دانشگاه علم و صنعت، به تمایز میان صورت و سیرت انقلاب اشاره کرد و فرمود دشمن دنبال آن است که با حفظ ظاهر، انقلاب را از ارزشهای اساسی آن، تهی کند. در این صورت، انقلاب همچون دندان پوسیدهای است که ظاهری سالم دارد؛ ولی از درون، آسیبپذیر و شکننده است.
🔹علامه مصباح یزدی، در طول عمر خویش، همواره مرزبان مرزهای فکری و عقیدتی اسلام بود. سالهای قبل از انقلاب، در کنار همراهی با نهضت امام خمینی -که نقش مبارزاتی ایشان، نیازمند بحثی مفصل است- مبارزه گستردهای با جریانهای بهائیت و طرفداران انجمن حجیته را آغاز کرد. فصل دیگر مبارزات فرهنگی او، نقد علمی نسبت به برخی نویسندگان بود که آثار انقلابی و شورانگیز و گاهی خلاف مبانی اسلام داشتند. در سالهای منتهی به انقلاب نیز آثار مکتوب و مناظرات ایشان با سران مارکسیسم، چهره التقاطی آنها را عیان ساخت.
🔹در دهه هفتاد که نظریات پلورالیسم دینی، قرائتهای مختلف از دین، تساهل و تسامح، مشروعیت مردمی ولایت اسلامی و... پشت نقاب نواندیشی و برداشتهای تازه و بهروز از دین، عرضه میشد و صدها استاد دانشگاه و هزاران دانشجو، جذب آنها شده بودند، حرکت مستدل و عمیق آیتالله مصباح بود که توانست تعارضات این دیدگاهها را با اسلام ناب، آشکار سازد. در دهه هشتاد، دعوت سامری، از زبان کسانی برخاسته بود که منسوب به جبهه ارزشی و اصولگرا بودند؛ کسانی که نظریه مکتب ایرانی را به عنوان نسخه اصیل شیعی جا میزدند. استاد مصباح - که روزگاری نه چندان دور، از برخی چهرههای این تفکر حمایت کرده بود- با حریت و انصاف تمام، به میدان آمد و در دفاع از اسلام ناب، ملاحظه هیچ ارتباطی را مؤثر ندانست. با روی کار آمدن دولت جدید نیز نظریات لیبرالی، در قالب اسلام رحمانی، حقوق شهروندی، ایرانشهر و... رواج یافت و باز هم نگاه جبهه انقلاب به سمت علامه مصباح بود که با بیان مستدل و قوی خود، سستی این نظریات را تبیین کند.
🔹دشمنان، جایگاه علامه را بهتر از ما شناخته بودند؛ زمانی که سران سازمان اطلاعاتی آمریکا، به صراحت از ایشان نام برده، ایشان را مانع اصلی تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران معرفی کردند. در این سالها، تلاش برای ترور شخصیت ایشان کم نبود. کمتر کسی حاضر میشود در برابر این سطح از دشنام و تمسخر، ایستادگی کند؛ ولی ایشان مصداق این کلام مولا بود که «لایخافون لومة لائم».
🔹در یک کلام، میتوان گفت که هر کدام از ما که بهرهمند از اندیشه دینی صحیح هستیم، به تلاشهای مستمر این حکیم، وامداریم. انقلاب ما در آینده نیز هم به مالک نیاز دارد و هم به عمار؛ بنابراین جبهه فرهنگی انقلاب، باید در معرفی مکتب سلیمانی و علامه مصباح یزدی و پرورش جوانان با این تفکر، کوشا باشد.
به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی
____
#جان_فدا
#حاج_قاسم
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
.
🔹 پیشهمایش «مناسبات ملت نبوی و حکمت عملی در اندیشه فارابی»
🏷با سخنرانی اساتید محترم:
حجتالاسلام والمسلمین زهیر انصاریان
حجتالاسلام والمسلمین جواد دلپذیر
🕤 روز پنجشنبه ۱۵ دیماه ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰ صبح
⬅️ شعبه قم؛ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
☣ شایان ذکر است که این پیشهمایش، در ذیل همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روشها» در نظر گرفته شده است.
🏡آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🌐 در ضمن علاقهمندان جهت شرکت مجازی در نشست، اینجا کلیک نمایند.
https://www.skyroom.online/ch/irip/ch
وبگاه همایش: pw.irip.ac.ir
@irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سهم ما در خدمت به اسلام و جهاد تبیین چیست؟
____
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢 همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» توسط گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود.
🗓 روز اختتامیه ۲۸ دیماه ۱۴۰۱
📯 به صورت حضوری و مجازی:
ادامهی پنلهای تخصصی:
صبح: ۹ تا ۱۲
عصر: ۱۴:۳۰ تا ۱۷
سخنرانی استاد ارجمند آیتالله سیدیدالله یزدانپناه؛ ساعت ۱۶:۳۰
✨ ۲۸ دیماه: شعبه قم مؤسسه؛ واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
✅ لینک جهت حضور مجازی:
irip.ac.ir/u/136
به حاضران در همایش، گواهی حضور اعطا خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش، به وبسایت همایش به آدرس www.pw.irip.ac.ir مراجعه نمایید.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم:
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
📳 لینک ارتباط با ادمین:
🆔 @iripir
دکتر غلامرضا اعوانی - حکمت عملی.mp3
10.36M
سخنرانی: غلامرضا اعوانی
استاد پیشکسوت فلسفه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر عسکر دیر باز- همایش حکمت عملی 14011027.MP3
39.12M
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
میز گرد - حکمت عملی.mp3
29.87M
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان
رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی)
مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان)
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
عنوان سخنرانی: ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
دکتر جوادی - حکمت عملی.mp3
12.15M
سخنرانی: محسن جوادی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یزدان پناه.mp3
45.22M
سخنرانی: سید یدالله یزدانپناه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
یزدان پناه - حکمت عملی.mp3
16.35M
سخنرانی: سید یدالله یزدانپناه
اختتامیه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فیلم محرمانه از شورای امنیت پهلوی
🔹اعترافات بختیار نسبت به امام
🔹شب 12 بهمن 57
___________
#جهاد_تبیین
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢 برگزاری همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی» با همکاری و حمایت ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی - پردیس البرز دانشگاه تهران ) در روزهای 25 و 26 بهمنماه 1401 برگزار می شود.
📌محورهای این همایش عبارتند از:
◀️ چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی
◀️ ویژگیهای انسان و نسبت آن با علوم انسانی
◀️ سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی
📚 فرهیختگان، پژوهشگران و علاقهمندان می توانند به صورت حضوری و مجازی در این همایش شرکت کنند .
🔅 برای شرکت کنندگان حضوری در همایش گواهی صادر می شود
🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی
https://www.irip.ac.ir/u/136
🏡محل برگزاری همایش :
25 بهمن ماه : نشانی تهران : خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴
📞۰۲۱-۶۷۲۳۸۰۰۰
26 بهمن ماه : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
📞۰۲۵-۳۲۹۴۱۲۵۱
🔶 عبدالله محمدی تشریح کرد: «تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی»
🔹 دکتر عبدالله محمدی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد است که منظور از سکونت حضرت آدم در بهشت، سکونت در بهشت موعود یا بهشت مادی نبوده بلکه بهشت برزخی است امّا نوعِ انسان از آن بهشت خارج میشود لذا اصل حضورِ انسان، بودن در بهشت است و بعداً از بهشت خارج میشود.
🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر میکنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم میخورد در این آیات مندرج است. مرحوم امام خمینی(ره) هم اشاره دارند که داستان خلقت حضرت آدم، عصاره تمام شرایع است و امیدوارم بتوانم کتابی در این راستا بنویسم اما متاسفانه هیچگاه فرصت چنین تفسیری پیدا نکردند. علامه طباطبایی معتقدند که در دستگاه تشریع و مراتب وجود که از عالم ماده تا عالم عقل ادامه دارد یک اتصال وجودی بین آنها برقرار است
🔻متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/519
_______
🆔https://eitaa.com/abmohammadi