eitaa logo
عبدالله محمدی
660 دنبال‌کننده
102 عکس
22 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت یکم خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، برخی از سخنان مقام معظم رهبری درباره ایشان را بدون هیچ توضیح و تفسیری بیان میکنیم: ❗️انصافاً هیچکس به قدر ملاصدرا اهل باطن و ریاضت و تشرع و روزه گرفتن ، شب زنده داری و نماز شب خواندن، نافله خواندن و زهد نبوده است.(15/11/1375) 📌از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقه کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاصدرا ...میشود یک دستگاه فلسفی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.(29/10/1382) 📌امام خمینی(ره) زبده و چکیده ملاصدراست. (8/9/1386) ❗️ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی (حکمت متعالیه) وامدار و در برابر آن مکلفیم.(1/3/1378) ❗️فلسفه اسلامی به ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار میجوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پا برجا خواهد گشت.(1/3/1378) 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
گوهر شناس 📚به مناسبت سالروز بزرگداشت ملاصدرا برخی سخنان مقام معظم رهبری درباره ملاصدرا عیناً نقل میشود تا زاویه دید ایشان به حکمت متعالیه روشنتر شود: ✳️جامعیت حکمت متعالیه «ملاصدرا بین چیزهای جمع‌نشدنی جمع کرده است. چون فلسفة او عقلی، ذوقی و شرعی است و سه چیز به حسب عادی با هم جمع نمی‌شوند. عقل و ذوق با هم قابل جمع نیستند. عقل منطقی، استدلالی و خشک است، ولی ذوق، پرتو افاضه و نورانیت و مانند آن است و قاعدتاً با هم قابل جمع نیست، ولی او این دو را با هم جمع کرده و آن وقت این فلسفة عقلی، ذوقی را بر مبنای شرع مقدس پایه‌گذری کرده که این چیز مهمی است.» (14/11/1374) ✳️حکمت متعالیه و معنویت «فلسفة اسلامی پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می‌کرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفت درست از حقایق عالم وجود است. لذا بهترین فلاسفة ما مثل ابن‌سینا و ملاصدرا عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفة ملاصدرا به خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می‌رساند، پالایش می‌کند و در انسان اخلاق به وجود می‌آورد. اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم هم همینطور بودند. کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند از بقیة افرادی که در زمینه‌های علمی حوزه کار می‌کردند، بهتر و زبده‌تر و شفاف‌تر بودند.»(29/10/1382) «ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود و راهش هم تقویت فلسفة ملاصدراست. یعنی راهی که ملاصدرا آمده ، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار می‌کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همة زخارف دینوی بی‌اعتنایی کند...راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد، این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفی رعایت کرد.»(29/10/1382) ✳️حکمت متعالیه و تمدن سازی «مکتب فلسفی صدرالمتألهین همچون همة فلسفه‌ها در محدودة ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه انسان‌ها و جامعه‌هاست. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان‌بندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایة مستحکم و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساسند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد.(1/3/1378) ❇️امتداد سیاسی اجتماعی حکمت متعالیه در فلسفۀ ملاصدرا «توحید» و مباحث گوناگونی هست که همۀآن‌ها می‌تواند در زندگی سیاسی، عینی و واقعی جامعه انعکاس داشته باشد... مسائلی مانند «انسان»، «حکومت» و... را باید دنبال کنید و فلسفۀ ملاصدرا باید اصلا در این خط بیفتد»(18/9/1380) «می‌توان در مبانی موجود فلسفی ما نقاط مهمی را پیدا کرد که اگر گسترش و تعمیق یابد جریان‌های بسیار فیاضی را در خارج از محیط ذهنیت به وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند... از وحدت وجود، از «بسيط الحقيقه كلّ الاشياء» ، از مبانی ملاصدرا ... می‌شود یک دستگاه فلسفی-اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.(29/10/1382) 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi👤
هدایت شده از محمدی
📚سیاست توحیدی، سیاست حیوانی ✳️در یادداشتهای پیشین به اختصار نشان دادیم روح توحید در اجزای مختلف حیات اجتماعی تأثیر عینی دارد. این تأثیر را در دو نمونه نظم و احترام تبیین کردیم. نمونه سوم و بسیار مهم سیاست است. روح سیاست توحیدی با سیاست الهی متفاوت است. ❇️پاکروان از مسئولان ساواک به حضرت امام (ره) گفته بود سیاست توأم با شیطنت و دروغ است. آن را برای ما بگذارید. امام فرمودند سیاست شیطانی چنین است. سیاست الهی آن است که جامعه را به سمت صلاح خود هدایت کند. ائمه و پیامبر (ص) ساسه العباد هستند. (صحیفه امام، ج13، ص431) ❇️«حکومت اسلامی هم اینطوری است که میخواهد حکومت الله در عالم پیدا بشود. یعنی میخواهد سرباز مسلمان با سربازهای دیگر فرق داشته باشند. این سرباز الهی باشد. نخست وزیر مسلم با نخست وزیر سایر رژیمها فرق داشته باشد. این یک موجود الهی است. هر جا یک ممکلتی باشد که هر جایش ما برویم صدای الله در او باشد. اسلام از کشورگشایی میخواهد که الله را در همه عالم نمایش بدهد. تربیت الوهیت بکند در همه عالم. تربیت انسانی بکند. انسان را برساند به آنجایی که «در وهم تو ناید آن شود» (صحیفه امام، ج8، ص436) ❇️ارتباط بین مسئولین و مردم در حکومتهای غیرالهی در خوش بینانه ترین حالت آن است که مردم شخصی را وکیل خود میدانند. اما در مردم سالاری دینی محور ارتباطات، ولایت و خلافت است. مردم حاکم را به نصب عام منصوب از طرف خداوند میدانند که شعبه ای از ولایت معصوم را داراست. مشارکت سیاسی را وظیفه دینی خود یافته و کوتاهی در آن را مخالفت با حکم الهی میدانند. حاکم نیز خود را موظف به دلسوزی و فداکاری برای کمال جامعه اش میداند و بدون هیچ منتی کمال خود را در به کمال رساندن دیگران میبیند. این روحیه در مراتب مختلف مسئولین نیز ادامه می یابد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
همه احکام اسلام مخلوط به سیاست است. نمازش مخلوط به سیاست است. حجش مخلوط به سیاست است. زکاتش مخلوط به سیاست است. خمسش برای اداره مملکت است. (صحیفه امام، ج۱۰،ص۱۸) https://eitaa.com/abmohammadi
❇️ ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق میشود و چندان احتیاج به برهان ندارد. هر کس عقاید و احکام اسلام را حتی اجمالا دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد بی‌درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت (ولایت فقیه، ص۹) https://eitaa.com/abmohammadi
توطئه بدتر از سکولاریسم؛ جدایی مردم از سیاست «این یک توطئه ای است که میخواهند همانطور که در صدها سال توطئه شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده های زیادی کردند ... الان هم گرفتار ضررهای او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، ....آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است ...حالا میگویند که سیاست حق مجتهدین است. یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان. هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند. .. این از آن توطئه سابق بدتر است. برای اینکه آن یک عده از علما را کنار میگذاشت،...این تمام ملت را میخواهد کنار بگذارد. (جلد18، ص368) https://eitaa.com/abmohammadi
نقد علمی بیانات آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت.mp3
15.03M
🌀 بیانات استاد نجم الدین طبسی در نقد علمی استاد علوی بروجردی درباره بهائیت 🎙 این فقه و فقاهت نیست ❓[آقای علوی بروجردی!] شما بهائیت -که اکثرا جاسوس اسرائیل هستند و قبح بی‌حجابی و فساد و افساد را ترویج می‌دهند- را با ایزدی‌ها مقایسه می‌کنید؟ شما کسانی که مورد ظلم داعش قرار گرفتند را با افرادی مقایسه می‌کنید که خودشان داعش هستند؟ ✅ خدا رحمت کند آیت الله العظمی بروجردی فقیه علی الاطلاق، فتوای قطع ارتباط و تحریم بهائیان از ایشان است. ♨️ من مطمئنم سبق لسان شده و [آقای علوی بروجردی] برمی‌گردند و از مردم می‌کنند. این مسأله‌ای نیست که قابل تحمل باشد. ❓[آقای علوی] شما به قرآن اعتراض دارید؟ مخاطب «کالانعام بل هم أضل» یا «کمثل الحمار» چه کسانی هستند؟ شما به پیامبر که آنگونه با بنی قریظه برخورد کردند اعتراض دارید! 🔺 آن روز که قدرتی نداشتند جد بزرگوار شما موضع گرفت؛ امروز که تا دندان مسلح‌اند و یاد می‌دهند چگونه با مسلمین بجنگند؛ حرف از حقوق این‌ها می‌زنید؟ 🔺 تو را به خدا همان‌قدر که برای بهائیان دل می‌سوزانید یک مقدار برای مذهبی‌ها دل بسوزانید. ⁉️ کی ما به اینها توهین کردیم؟ نکند منظور شما توهین به رژیم جعلی است؟ ♨️ فقهی که یاد گرفتیم این نیست؛ فقه نجف و قم این نیست. این مواضع سر از در می‌آورد. https://eitaa.com/abmohammadi
«مبانی تفکر امام خمینی» حسنین هیکل از امام خمینی پرسید: چه شخصیتها و چه کتابهایی بر شما اثر داشته اند: امام پاسخ داد: در فلسفه:اسفار ملاصدرا، در حدیث : اصول کافی، در فقه : جواهرالکلام (صحیفه ج5، ص271، دوم دی 1357) https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📚خطر التقاط برای حوزه انقلابی ❇️حدود دو دهه است که در میان فعالان فرهنگی جبهه انقلاب دغدغه فرخنده حل مسأله و ارتباط با مسائل عینی اذهان را به خود مشغول کرده است. تفسیری سطحی و ناصواب از این امر متعالی، سبب فراموشی یا حداقل به حاشیه راندن مباحث معرفتی گردید، تا آنجا که هر بحث مبنایی با برچسب انتزاعی بودن به حاشیه رانده شد. ✳️در این سالها بی اعتنایی یا بی مهری به مسائل بنیادین، هیچ مسأله عینی نظام را حل نکرد، بلکه فقط باعث شد برخی مباحث غربی از سوی عده ای، با رویکرد مذهبی و ولایی مطرح شود. محض نمونه، روزگاری باید در محافل روشنفکری خطر نگاه اگزیستانسیالیستی و ایمان گرایانه را یادآور میشدیم، اکنون در برخی منسوبین به حوزه های علمیه با افتخار از تقدم ایمان بر معرفت سخن گفته میشود و با این ادعا که این دیدگاه با ایمان گرایی متفاوت است، مساله را حل شده می بینند. جمعی که مرادشان حسن و قبح عقلی را شرک و بت پرستی و واقع نمایی در معارف دینی را بنیان برانداز ایمان میداند، مدعی حل مشکلات عینی نظام و طراحی علم دینی هستند و حکمت صدرایی را متهم به ناکارآمدی میکنند. کسی نپرسید مدلی که ریشه در این مبانی ناواقع گرایانه دارد، کدام مشکل واقعی و عینی را میتواند حل کند؟ ❇️سالهای نخست انقلاب جریان روشنفکری با طرح معمای رابطه هست و باید، استنباط علوم هنجاری از علوم توصیفی را مغالطه شمرد و عمار انقلاب، دقیقترین پاسخ را با تکیه بر ضرورت بالقیاس، به مشتاقان حل مساله نظر و عمل هدیه کرد. امروز جوانانی، بدون آنکه از مضمون این نظریه سترگ مطلع باشند، آن را در ارتباط بخشی بین فلسفه و عمل، ناکارآمد توصیف میکنند. ✳️در دهه هفتاد باید تمایز بین تساهل و تسامح را با شریعت سمحه و سهله نبوی یادآور میشدیم، اکنون باید تذکر دهیم تساهل و مدارا هر دو ترجمه تلورانس هستند. نمیتوان یکی را الهی و دیگری را باطل معرفی کرد. عده دیگری تلاش میکنند با جزء نگری در عبارات علامه طباطبایی، تقدم گرایش بر معرفت را به او نسبت دهند و وی را به نفع خویش مصادره کنند، غافل از آنکه علامه حتی ملکات را به علم برمیگرداند و نمیتوان سخن او را با ادعای ویلیام جیمز یکسان دانست. عده ای دیگر با شعار تبلیغ دین، تأکید بر مبانی را زاید میدانند و کارکردها و ابعاد شورانگیز دین را برجسته میکنند، بی آنکه مرز این دیدگاه با پراگماتیسم و شورمندی «مشتاقی و مهجوری» را توضیح دهند. ❇️حسرت اصلی از اینجاست که این صداها همگی از حوزویان مکتب امامین انقلاب برمیخیزد. همین میزان تجربه تلخ کافی است که در مسیر خود تجدیدنظر کنیم، هیچ مدل عینی و عملیاتی گسسته از مبانی معرفتی آن نیست، بیش از این حوزه انقلابی را در معرض خطر سطحی نگری و التقاط قرار ندهیم. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi👤
هدایت شده از محمدی
نشست تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین.mp3
21.62M
📝 نشست علمی پژوهشی پیرامون: 📍 تعامل نظر و عمل در تحقق سبک زندگی توحیدی در دیدگاه علامه طباطبایی ❇️ تفصیل توحید در سبک زندگی اسلامی ✳️تعامل شناخت، گرایش و رفتار ✳️تحلیل حکمی تأثیر عمل بر نظر 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی ارائه شده در حوزه حکمی باقرین (ع) https://eitaa.com/abmohammadi
🔰انجمن معرفت شناسی با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهزاء برگزار می‌کند؛ 💢کرسی علمی ترویجی تأثیر سوبژکتیویسم در سبک زندگی غربی 🔷ارائه دهنده: ▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله محمدی 🔷 ناقد:دکتر حسن عبدی 🔷دبیر علمی: دکتر خانم خدیجه هاشمی 🗓زمان: دوشنبه 29 خرداد ۱۴۰۲ ساعت 8 📍مکان: جامعه الزهراء، پژوهشگاه مطالعات اسلامی
عید قربان، عید سیاسی پدر توحید و بت شکن جهان به ما و همه انسانها آموخت که قربانی در راه خدا، بیش از آنکه جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد، جنبه های سیاسی و اجتماعی دارد. به ما آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. صحیفه ج۱۸، ص۸۶ عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi