پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر
چون شیشه عطری که درش گم شده باشد
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
1234247427_1770955419.mp3
25.03M
🎙 سخنرانی شب پنجم محرم
دانشگاه امیرکبیر
❇️ تشکیل حکومت، بالاترین مرتبه اقامه حق
❇️ تفاوت رشد معنوی در حاکمیت حق و حاکمیت باطل
❇️ جایگاه انقلاب اسلامی در مسیر هدایت انبیا
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 امام بیمار یا مبارز تشکیلاتی؟
📘 اندیشه فاخر «انسان 250 ساله» بیانگر چند نکته ارزنده است. از جمله اینکه هیچیک از ائمه(ع) مبارزه را در هیچ مقطعی رها نکردند. لکن مهم، یافتن مصادیق مبارزه در میان امامان مختلف است. این اصل مهم در زندگی امام سجاد (ع) چگونه جلوه کرد؟
📕 برای فهم نوع مبارزه امام سجاد(ع) لازم است شرایط قبل، حین و بعد ایشان را مرور کنیم. پس از واقعه کربلا، ضعف دینی در سرزمین حجاز بیداد میکرد. تا آنجا که امام سجاد(ع) فرمود در مدینه بیست نفر هم دوستدار ما نیستند. در سرزمین مکه و مدینه که از مقدس ترین شهرهای اسلام بود، رقاصه و فاحشه از شهرهای دیگر وارد کردند و این نمادهای فساد، وجاهت اجتماعی یافتند تا آنجا که تشییع برخی از آنان همچون تشییع صحابه رسول اسلام(ص) بود. اما بعد از دوران امام سجاد(ع)، چنان عطش به دینداری و معارف اهل بیت(ع) اوج گرفت که کرسی تدریس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زبانزد تاریخ تشیع است. از شهرها و مذاهب دیگر، برای فراگیری فرهنگ تشیع خود را به محضر این دو امام، رساندند. آیا این شرایط مساعد برای ترویج اهل بیت(ع) در زمان امام پنجم و ششم بدون علت محقق شد؟ نقش امام چهارم در آماده¬سازی این شرایط چه بود؟ ایشان با آنکه در خفقان مطلق بودند چگونه توانستند از مردمانی با سبک زندگی فاسد، مشتاقان علوم اهل بیت(ع) را تربیت کنند؟
📌 در پاسخ به این پرسشها حداقل به دو نکته برجسته در حیات ایشان میتوان اشاره کرد:
📘 نخست تأسیس تشکیلاتی از محبین اهل بیت(ع) با استفاده از غلامان؛ در آن عصر غلامان و کنیزان، جزو فرودست ترین طبقات اجتماعی بودند. حضرت غلامانی میخرید، در خانه اش که دانشگاه توحید عینی و عملی بود، تربیت میشدند و سپس آزاد میشدند و همچون کانونهای متراکم، در نقاط مختلف جامعه اسلامی پراکنده میشدند. امام(ع) در سخت ترین شرایط، مؤسس تشکیلاتی پنهان و مؤثر از شیعیانی بود که زمانی غلام بودند و اکنون مبلغ امام. حضرت زین العابدین(ع) از غلامان وکنیزان، مروجان تشیع ساخت ولی چرا ما در ساماندهی و شبکه سازی از نخبگان جامعه یعنی طلاب و دانشجویان جوان نقص داریم؟
📙 فعالیت دوم ایشان مبارزه در قالب مکتب دعا بود؛ لکن در چند درصد از ادعیه حضرت، مضامین صریح سیاسی، مبارزه با ظلم، انقلاب و .... یافت می¬شود؟ تصور بسیط ما چنین می پندارد که برای مبارزه باید مفاهیم انقلابی و آتشین را آشکارا ترویج شود. در حالی که در منطق جامع نگر اسلام، تقویت روحیه مبارزه جز از راه تقویت نگرش توحیدی و اخلاقی ممکن نیست.، همانگونه که فعالیت اجتماعی از تربیت فردی تفکیک پذیر نیست.
📕 تا زمانی که سبک زندگی و اولویتهای فرهنگی حول لذات بدنی میگردد، نمیتوان از مبارزه و قیام سخن گفت و در برابر، هر اندازه تهذیب ولایی رواج یابد، فرهنگ مبارزه نیز گسترش می یابد.
📍 از همینجا میتوان دریافت نگاه مبارزاتی ما با نگاه انقلابی چه میزان فاصله دارد؟ همچنین فهم ما از سیر و سلوک با تلقی ائمه (ع) چه تفاوتهایی دارد؟ جلسات اخلاق و دعا، که حاصل آن انزوا و تخدیر باشد، با فرهنگ تشیع ناب فاصله دارد.
📌 سبک زندگی اسلامی، تقویت مبانی معرفتی، شبکه سازی از نیروهای مؤمن و مؤثر، تقویت نگاه توحیدی و جامع نگر؛ اضلاع اصلی مبارزه حضرت در قالب مکتب دعا بودند. در الگوسازی از ایشان نباید فرصتها را از دست داد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
✳️پیاده روی اربعین، مبارزه عینی با تمدن غربی
🔷شکوه و ظرفیت هدایتی پیاده روی در مسیر اربعین را نباید به فضیلت بیکران زیارت امام حسین(ع) و حتی فضیلت زیارت با پای پیاده، منحصر ساخت. شیعیان در مناسبتهای دیگر هم مفتخر به تاج زوار الحسین(ع) میشوند. پیاده روی اربعین را باید مانور اقتدار شیعی دانست که خارج از برنامه ها و تصمیم¬های طبیعی، به فرهنگی پیشرو تبدیل شده است.
✅تمدن غربی با محوریت لذات و شهوات بدنی و رویگردانی از حقیقت متعالی انسان شکل گرفته و به مدد رسانه و تبلیغات سعی در اصیل نشان دادن نازلترین ابعاد و امیال انسانی دارد. عالمان درداندیش، برای مقابله با این فرهنگ حیوان محور، سالهاست تلاش میکنند که باید تمام زحمات ایشان را ستود. لکن اربعین تجلی مبارزه عینی با تمدن غرب و مظاهر آن است.
📌اگر اقتصاد سرمایه داری، اصالت و انباشت ثروت را محور قرار داده است و توانسته است حتی در چشم برخی دینداران جا کند، اربعین تجسم انفاق بدون چشم داشت است. میزبان، از یکسال قبل سهمی از رزق روزانه خود را برای چنین روزی پس انداز میکند و میهمان نیز هزینه میکند تا بر هیبت این تجمع عظیم بیفزاید.
🔷تمدن مادی، بر تنور امتیازات پوچ مادی و نژادی میدمد تا مردمان جغرافیای غرب را از شرق، سیاه را از سپید، عرب را از عجم و ... ممتاز کند. اما در اربعین تمام این اعتباریات فرومیریزد. عربها با اشتیاق از عجمها پذیرایی میکنند. زائران متمکن و کمتر برخوردار در کنار هم پیاده میروند و با هم در صف غذا می ایستند. چهره های مرجع اجتماعی و نخبگان علمی پای تاول زده ساده ترین مردمان را نوازش میکنند، همگی در ساده ترین موکب می آرامند، از غذایی مشترک میخورند. به راستی جز در مشعر و عرفات کجا میتوان چنین ظرفیتی برای انقطاع از عناوین ساختگی پیدا کرد؟
❇️تفکرغربی سالهاست سعی در ترویج فردگرایی دارد. تساهل و تسامح و بی تفاوتی را با نقاب رعایت حریم خصوصی نهادینه میکند، ولی اربعین اوج حساسیت به دیگری است. اربعین یعنی دغدغه مندی به اطرافیان کم توان و توان یاب! بسیاری از کسانی که در شهرنشینی و فرهنگ مادی دعوت به بی تفاوتی میشدند، اینجا چشم میگردانند تا بتوانند کوله ای بردارند و دیگران را یاری کنند. جوانان دنبال وظیفه ای جدید هستند نه فرار از تکلیف. اربعین تمرین حرکت کاروانی است! اربعین تجسم انفاق است وایثار!
✳️فرهنگ مصرف گرای غرب، شکم پرستی و راحت طلبی را برای فراموشاندن حقیقت متعالی انسان ترویج میکند، ولی اربعین، تجلی استقامت و صبر عاشقانه است. کم خوردن، کم نوشیدن، خستگی، تاول پا و ... همراهان دوست داشتنی این سفرند. آنقدر که کسی به خاطر این سختیهای ظاهری، از آمدنش پشیمان نیست. کودکان نیز هرچند با سختی اما مشتاقانه دوست دارند قدمهای بیشتری بردارند.
✅اربعین طلیعه فروریختن پایه های پوشالی تمدن غربی است. 👤عبدالله محمدی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانhttps://eitaa.com/abmohammadi
📚اربعین، تمرین حرکت کاروانی، زدودن زنگارهای «من» موهوم
✳️ حرکت کاروانی در اسلام، از کلیدواژه های اسلام تمدنی است. مؤمنان علاوه بر رشد فردی، رشد دیگران را وظیفه خویش میدانند و کمال خویش را تنها در سایه ارتقاء معنوی جامعه ایمانی می بینند. بر همین اساس بی منت در خدمت معنوی به دیگران میکوشند. این مفهوم که از ویژگیهای عصر ظهور نیز هست، نیاز به تمرین عملی دارد تا از ساحت مفهوم به ملکات روحی تبدیل شود. اربعین، بهترین فرصت تمرین حرکت کاروانی است.
✅ میهمانان و میزبانان، خود را در جایگاه مهاجرین و انصار صدر اسلام می بینند. مهاجرین، از تمام تعلقات سرزمینی دست کشیده و اعتکافی در حال حرکت را تمرین میکنند. انصار نیز مال و ثروت، زن و فرزند را در بازار عاشقی حاضر کرده تا ندای «بنفسی انت و مالی و اهلی و اسرتی» را عاشقانه بسرایند.
🔷زدودن «من» های موهوم هدف تمام انبیا و شرط لازم تحقق ظهور است .این حقیقت را میتوان در اربعین تمرین کرد. زنگار «من» نژاد، «من» تکاثر طلبی، «من» برتری جویی، «من» شهرت طلبی و ... از وجود شیعیان زدوده میشود تا بتوانند هویت فقری و وجود رابط خویش را در انقطاع الی الله به علم حضوری درک کنند.
✳️آنانکه حسرت خلوتی برای مراقبت و ریاضت دارند، این مسیر را مغتنم میشمارند. گامهای خسته و چشمان بارانی، انس با محبوب را تسهیل میکنند.
❇️ هر سال تعهد مومنان بر الفت شیعیان ایران و عراق شدت می یابد. در سالهای اخیر عده بسیاری از ایرانیان ساعاتی از روز را در مواکب عراق خدمت میکنند. اگر هر طلبه یا دانشجو، فقط یکروز یا نیمروز در موکب عراق خدمت کند، مسیر وحدت بین شیعیان که از مقدمات ظهور است، به اندازه چندین سال فعالیت فرهنگی جلو می افتد. این فرصت را از دست ندهیم. هر موکب عراقی سنگری برای مبارزه فرهنگی با نقشه های تفرقه آمیز استکبار است.
👤عبدالله محمدی
استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 پیاده روی اربعین؛ الگوی الهی تربیت اخلاقی
✅ یکی از ویژگیهای مهم زیارت اربعین سازندگی فوق العاده و منحصر به فرد آن است. تا آنجا که کمتر نظیری برای آن در عبادات دینی میتوان یافت. گاه آثار آن با حج مقایسه شده و برای بسیاری افراد اثر تربیتی زیارت اربعین حتی از زیارت امام حسین علیه السلام در سایر ایام سال نیز بیشتر است. اما سرّ این اکسیر کم نظیر چیست؟
✅ شاید یک دلیل مهم این امر آن است که زیارت اربعین علاوه بر زیارت امام (ع) تجسم عینی ارزشها و باورهای اخلاقی است. برای نمونه یک استاد اخلاق ساعتها باید در اهمیت و فضیلت ایثار و سخاوت گفتگو کند، برای تبیین اهمیت تواضع باید کتابها نوشته شود و ساعتها تدریس و بحث علمی صورت گیرد. اما در زیارت اربعین تجسم عینی اخلاق و توحید یکجا دیده میشود. تعلیم مفهومی، جای خود به مشاهده عینی و حضور فعال در میدان اخلاق میدهد.حضور در این سفر به منزله زندگی چند روزه در اتمسفر توحید و اخلاق است و نیاز به چشمهای تیزبین ندارد.
✅زیارت اربعین مصداقی از سیره تربیتی حضرت عیسی ع با حواریون خویش است. در آنجا نیز عیسی ع به جای اکتفا به تعلیم شفاهی و مفهومی، زندگی عملی مشترکی را با اصحاب خود تجربه و در ضمن آن حقایق عملی و عرفانی را به شکل مجسم منتقل کرد. حواریون حقایق توحیدی و اخلاقی را نشنیدند بلکه دیدند. (سوره آل عمران آیه 52) سبک تربیتی پیاده روی اربعین، مصداقی از حقیقتی است که رهبر انقلاب در مقیاسی کلان تر «کارخانه انسان سازی» نامیدند.
✅ علامه طباطبایی نیز از منظر حکمت عملی به این حقیقت مهم تأکید کردند که ارزشهای عملی علاوه بر تبیین مفهومی نیازمند تمرین عملی در میدان عمل دارند.
«من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل» (المیزان ج6 ص260)
این سخن کوتاه میتواند مبدا مطالعات عمیق در حوزه حکمت عملی باشد.
✅ تجربه موفق پیاده روی اربعین میتواند الگوی مناسبی برای تحول در روشهای تربیت اخلاقی و دینی شمرده شود. این حقیقت همچون معدنی است که گوهرهای آن هنوز استخراج نشده و مطالعه و شبیه سازی آن برای مربیان و مجموعه های اخلاقی و تربیتی الهام بخش روشهای تحولی کارآمدتری خواهد بود. این تحول جبران کننده کاستی های ما در حوزه تربیت است.
#اربعین
#تربیت #عملی
#حکمت #عملی
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از انسانیات
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا
🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران)
رابطه بین نظر و عمل همواره در تاریخ حکمت مورد پرسش بوده است. اینکه عامل سعادت فرد و جامعه، شناخت صحیح است یا رفتارهای صحیح، آیا رفتارها تحت تأثیر بینشها هستند یا شناختها متأثر از رفتارها؟ برای تصحیح جامعه باید شناختها را ارتقا بخشید یا رفتارها را پالایش کرد؟ و ...
در این جلسات قصد داریم با مرور مصداقی شخصیتها در حادثه عاشورا تأثیر نظر و عمل در سعادت را واکاوی کرده و به بخشی از پرسشهای فوق پاسخ دهیم.
🔗 این فصل به زودی در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس، منتشر خواهد شد.
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از انسانیات
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا (قسمت اول)
🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران)
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از انسانیات
دیالکتیک بخش اول.mp3
8.85M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۱)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2