eitaa logo
عبدالله محمدی
659 دنبال‌کننده
102 عکس
22 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶جهاد تبیین 🔸جهاد تبیین و مودت (۱) 🔹رسول مکرم اسلام مزد سال‌ها تلاش، خون دل، زخم زبان و جنگ برای هدایت امت را «مودّت» نسبت به اهل بیت(ع) دانستند. «قل لااسئلکم علیه اجراً الّا المودة فی القربی»(شوری:23) تفاوت محبت و مودّت، در ابراز خارجی و عینی آن است. ممکن است کسی محبتی را در دل داشته باشد، ولی آن را ابراز نکند. آنچه پیامبر از مردم خواستند صرفاً محبت نسبت به اهل بیت نبود، بلکه مودت بود. چرا که صرف محبت کافی نیست. در جریان سقیفه بسیاری از کسانی که در برابر بزرگترین ظلم جهان اسلام سکوت کردند، امام علی(ع) را دوست داشتند. اما نتوانستند این محبت را ابراز کنند. در کربلا نیز بسیاری از افراد، شهادت امام حسین را از نزدیک دیدند و گریستند، اما شهامت ابراز این محبت را نداشتند. 🔹اکنون دو پرسش مهم در ذهن شکل میگیرد؟ نخست آنکه: 🔻چه چیزی مانع ابراز محبت میشود؟ مهمترین مانع ابراز محبت، ترس از دست دادن منافع دنیوی است. مومنین زمان سقیفه و کربلا نگران بودند که ابراز حمایت از اهل بیت(ع) منافع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنان را به خطر بیندازد. دشمنان نیز به خوبی آنان را میشناختند و ترس از هزینه را برایشان پررنگ تر کرده بودند. 🔹پرسش دوم آنکه: 🔻 ابراز محبت چه فایده‌ای دارد که در اسلام این اندازه بر آن تأکید شده است؟ ابراز محبت، در درجه اول باعث تقویت ایمان خود فرد میشود. کسی که برای ابراز محبت خود به جبهه حق، متحمل هزینه شود، اشتیاقش به اعتقادات و باورهایش شدیدتر میشود. احساس افتخار و عزت درونی، او را برای حمایت‌های جدی‌تر و بیشتر از جبهه حق، راسخ‌تر میکند. در درجه دوم، ابراز محبت و حمایت از جبهه حق، سبب تقویت روحیه سایر مومنان میشود. بسیاری از مومنان نیز همچون ما در دل خویش محبت به ارزش‌های الهی دارند، ولی نگران هستند این ابراز محبت با تمسخر و تخطئه جبهه باطل مواجه شود. اگر تعدادی از مومنان، محبت و عقیده خویش را ابراز کنند، دیگر افراد نیز بر این رسالت مهم تشجیع میشوند. مودت سبب دلگرمی اهالی جبهه حق میشود و ترس آنان را کاهش میدهد. علاوه بر این هر یک از افراد با مودت خویش، ایمان راسخ‌تری پیدا کرده و برای حمایت‌های بعدی انگیزه بیشتری دارند و همین امر تقویت روحیه دیگران را با سرعت و شدت بیشتری محقق میکند. در شماره های قبل بارها درباره اهمیت حرکت کاروانی سخن گفتیم. اسلام از مومنان حرکت جمعی را طلب کرده و میخواهد همدیگر را در مبارزه با باطل یاری کنیم. مودت را در این چارچوب باید نگریست. ما حمایت علنی خود از جبهه حق، روحیه همسنگرانمان را تقویت میکنیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
🔶جهاد تبیین 🔸جهاد تبیین و مودت (۲) 🔹جبهه باطل در ابراز اموری که مخالف فطرت و وجدان و اخلاق است، شجاع است. چرا باید جبهه مومنان در ابراز عقیده حق خود دچار سستی شود؟ ابراز محبت به اهل بیت(ع) از پوشیدن لباس مشکی در عزا و لباس شاد در اعیاد، نام و پرچم اهل بیت را سر در خانه نصب کردن، پروفایل مومنانه گذاردن آغاز میشود تا ابراز عقیده حق در جمع دوستان و مومنان؛ و سپس ابراز حمایت از ارزش‌های اسلام و انقلاب در جمع افراد متوسط و حتی مخالفان. 🔹در ماه‌های اخیر جبهه انقلاب بیشتر به مودت نیروهای انقلابی نیازمند است. افراد علاقمند به نظام و شهدا بسیار بیشتر از افراد مخالف هستند. اگر هر کدام از افراد، همین مرتبه ایمان خود را ابراز کنند اولا برای مراتب بالاتر شجاعت بیشتری دارند، و ثانیا دیگر مومنان را نیز در این حمایت تشجیع میکنند. 🔹دقت در تاریخ معصومان و نیز امت اسلام اهمیت این دستور پیامبر را برایمان بیشتر آشکار میسازد. بسیاری از ضربه‌هایی که امت اسلام از درون و دشمنان بیرون خورده است به دلیل خودسانسوری و کتمان عقاید و ارزش‌ها بوده است. هر کس گمان میکرد که در ابراز علنی حق تنهاست، در حالیکه دیگران نیز همین احساس را داشتند و منتظر بودند یک‌نفر جلو بیفتد و حصار سکوت را بشکند. عمل نکردن به دستور پیامبر ما را در مارپیچ سکوت گرفتار میکند. 🔻 کسی که برای دفاع از عقاید خویش هزینه نکند، رفته رفته با عافیت‌طلبی و تنبلی انس میگیرد و منافعش بر عقایدش غلبه می‌یابد و کم کم از ابتدایی ترین باورهای خود عدول میکند. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
✳️استاد فکر ✅دومین کنگره بین‌‌المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ره 1️⃣ پنج‌شنبه 8 دی‌ماه 1401 بعد از نماز مغرب و عشا/ حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها 2️⃣ شنبه 10 دی‌ماه 1401/ تهران، سالن اجلاس سران 3️⃣ و 4️⃣ یکشنبه و دوشنبه 11 و 12 دی‌ماه 1401/ قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره 💠سایت و کانال مجموعه آثار علامه مصباح ره 🌐http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/ 🌐@mesbahyazdi_ir 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
برنامه کمیسیونها و عناوین مقالات👆
عبدالله محمدی
📚سلیمانی؛ مجاهد مخلص نه جنجگویی شجاع! 📕هر اندازه تاریخ پیشتر رود اختلاف میان تمدن الهی و تمدن مادی
♦️در داغ مالک، در سوگ عمار 🔹جنگ صفین، از موقعیت‌های حساس تاریخ اسلام بود. از سویی، شدت نبرد به قدری بود که حضرت امیر علیه‌السلام در مقاطعی از جنگ، نماز خود را بر روی اسب خواند و از سوی دیگر، عملیات روانی معاویه، شبهات و تردیدها را در میان لشکر ولایت، سم‌پاشی می‌کرد. در این جنگ، به همان اندازه که به رشادت مالک اشتر نیاز بود، روشنگری‌های عمار نیز ضرورت داشت تا از سستی و ریزش نیروهای خودی، جلوگیری کند. 🔹در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، علمدار جهاد فرهنگی و بصیرت‌افزایی، علامه مصباح یزدی نیز از دنیا رفت. اگر کسی آشنایی مختصری با ادبیات جنگ نرم و خطرات و آثار مخرب آن داشته باشد، خواهد فهمید که خسارت از دست دادن علامه مصباح یزدی برای انقلاب، کمتر از شهادت سردار سلیمانی نیست. جنگ سخت، با مرزهای جغرافیایی سر و کار دارد و لشکرکشی، زد و خورد و تلفات آن آشکار است. به دلیل مشکلات و هزینه‌های فراوان این نوع از جنگ، استعمار، به جنگ نرم روی آورد. هدف اصلی جنگ نرم، «تغییر نظام ترجیحات، اولویت‌ها، باورها و ارزش‌های جامعه هدف» است. اگر قدرتی بتواند نظام ترجیحات و ارزش‌های یک جامعه را به نفع خود تغییر دهد، در حقیقت، چندین میلیون افراد آن جامعه را به سربازان خود تبدیل کرده است که بدون آنکه بدانند، در خدمت او هستند. این هجوم، خاموش، تدریجی و بدون ایجاد حساسیت است؛ اما خسارت آن، بسیار بیشتر از جنگ سخت است. 🔹اگر مقاومت و ایستادگی یک امت، به ماجراجویی و هزینه‌سازی تفسیر شود؛ سازش‌کاری و تسلیم، پشت نقاب گفت‌وگوی متمدنانه مخفی گردد؛ مشروعیت ولایت فقیه، در حد وکالت و تابع خواست مردم، محدود شود؛ نظام ولایت فقیه، قرائتی در کنار دیگر قرائت‌های از دین معرفی گردد و... رشادت صدها سلیمانی نیز کارساز نخواهد بود؛ همان طور که در پایان صفین، مالک زنده بود و شجاعت او هم کاسته نشده بود؛ ولی سرنوشت نبرد را علمیات روانی رقم زد. 🔹رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی مهم خویش در دانشگاه علم و صنعت، به تمایز میان صورت و سیرت انقلاب اشاره کرد و فرمود دشمن دنبال آن است که با حفظ ظاهر، انقلاب را از ارزش‌های اساسی آن، تهی کند. در این صورت، انقلاب همچون دندان پوسیده‌ای است که ظاهری سالم دارد؛ ولی از درون، آسیب‌پذیر و شکننده است. 🔹علامه مصباح یزدی، در طول عمر خویش، همواره مرزبان مرزهای فکری و عقیدتی اسلام بود. سال‌های قبل از انقلاب، در کنار همراهی با نهضت امام خمینی -که نقش مبارزاتی ایشان، نیازمند بحثی مفصل است- مبارزه گسترده‌ای با جریان‌های بهائیت و طرفداران انجمن حجیته را آغاز کرد. فصل دیگر مبارزات فرهنگی او، نقد علمی نسبت به برخی نویسندگان بود که آثار انقلابی و شورانگیز و گاهی خلاف مبانی اسلام داشتند. در سال‌های منتهی به انقلاب نیز آثار مکتوب و مناظرات ایشان با سران مارکسیسم، چهره التقاطی آنها را عیان ساخت. 🔹در دهه هفتاد که نظریات پلورالیسم دینی، قرائت‌های مختلف از دین، تساهل و تسامح، مشروعیت مردمی ولایت اسلامی و... پشت نقاب نواندیشی و برداشت‌های تازه و به‌روز از دین، عرضه می‌شد و صدها استاد دانشگاه و هزاران دانشجو، جذب آنها شده بودند، حرکت مستدل و عمیق آیت‌الله مصباح بود که توانست تعارضات این دیدگاه‌ها را با اسلام ناب، آشکار سازد. در دهه هشتاد، دعوت سامری، از زبان کسانی برخاسته بود که منسوب به جبهه ارزشی و اصول‌گرا بودند؛ کسانی که نظریه مکتب ایرانی را به عنوان نسخه اصیل شیعی جا می‌زدند. استاد مصباح - که روزگاری نه چندان دور، از برخی چهره‌های این تفکر حمایت کرده بود- با حریت و انصاف تمام، به میدان آمد و در دفاع از اسلام ناب، ملاحظه هیچ ارتباطی را مؤثر ندانست. با روی کار آمدن دولت جدید نیز نظریات لیبرالی، در قالب اسلام رحمانی، حقوق شهروندی، ایران‌شهر و... رواج یافت و باز هم نگاه جبهه انقلاب به سمت علامه مصباح بود که با بیان مستدل و قوی خود، سستی این نظریات را تبیین کند. 🔹دشمنان، جایگاه علامه را بهتر از ما شناخته بودند؛ زمانی که سران سازمان اطلاعاتی آمریکا، به صراحت از ایشان نام برده، ایشان را مانع اصلی تحقق دموکراسی آمریکایی در ایران معرفی کردند. در این سال‌ها، تلاش برای ترور شخصیت ایشان کم نبود. کمتر کسی حاضر می‌شود در برابر این سطح از دشنام و تمسخر، ایستادگی کند؛ ولی ایشان مصداق این کلام مولا بود که «لایخافون لومة لائم». 🔹در یک کلام، می‌توان گفت که هر کدام از ما که بهره‌مند از اندیشه دینی صحیح هستیم، به تلاش‌های مستمر این حکیم، وام‌داریم. انقلاب ما در آینده نیز هم به مالک نیاز دارد و هم به عمار؛ بنابراین جبهه فرهنگی انقلاب، باید در معرفی مکتب سلیمانی و علامه مصباح یزدی و پرورش جوانان با این تفکر، کوشا باشد. به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
. 🔹 پیش‌همایش «مناسبات ملت نبوی و حکمت عملی در اندیشه فارابی» 🏷با سخنرانی اساتید محترم: حجت‌الاسلام و‌المسلمین زهیر انصاریان حجت‌الاسلام والمسلمین جواد دلپذیر 🕤 روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۹:۳۰ صبح ⬅️ شعبه قم؛ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. ☣ شایان ذکر است که این پیش‌همایش، در ذیل همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی، و روش‌ها» در نظر گرفته شده است. 🏡آدرس: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌐 در ضمن علاقه‌مندان جهت شرکت مجازی در نشست، اینجا کلیک نمایند. https://www.skyroom.online/ch/irip/ch وبگاه همایش: pw.irip.ac.ir @irip_ir
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سهم ما در خدمت به اسلام و جهاد تبیین چیست؟ ____ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
https://www.irip.ac.ir/fa/news/477/ خلاصه فرمایشات دکتر دیرباز
https://www.irip.ac.ir/fa/news/479 خلاصه سخنرانی دکتر بوذری نژاد در همایش
💢 همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» توسط گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود. 🗓 روز اختتامیه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ 📯 به صورت حضوری و مجازی: ادامه‌ی پنل‌های تخصصی: صبح: ۹ تا ۱۲ عصر: ۱۴:۳۰ تا ۱۷ سخنرانی استاد ارجمند آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه؛ ساعت ۱۶:۳۰ ✨ ۲۸ دی‌ماه: شعبه قم مؤسسه؛ واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ ✅ لینک جهت حضور مجازی: irip.ac.ir/u/136 به حاضران در همایش، گواهی حضور اعطا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش، به وب‌سایت همایش به آدرس www.pw.irip.ac.ir مراجعه نمایید. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳 لینک عضویت در کانال موسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم: 🆔 http://eitaa.com/irip_ir 📳 لینک ارتباط با ادمین: 🆔 @iripir