eitaa logo
عبدالله محمدی
643 دنبال‌کننده
95 عکس
20 ویدیو
14 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1801461504_382525989.mp3
20.97M
🎙 سخنرانی شب سوم محرم دانشگاه امیرکبیر ❇️ مراتب معیت با امام (ع) ❇️ روش شیطان در شکار مومنان ❇️حب و بغضها، شاخصه تشخیص معیت 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
میکشم منت اگر تیر به چشمم بزنید ولی ای قوم شما تیر به مشکم نزنید
پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر چون شیشه عطری که درش گم شده باشد 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
1234247427_1770955419.mp3
25.03M
🎙 سخنرانی شب پنجم محرم دانشگاه امیرکبیر ❇️ تشکیل حکومت، بالاترین مرتبه اقامه حق ❇️ تفاوت رشد معنوی در حاکمیت حق و حاکمیت باطل ❇️ جایگاه انقلاب اسلامی در مسیر هدایت انبیا 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 امام بیمار یا مبارز تشکیلاتی؟ 📘 اندیشه فاخر «انسان 250 ساله» بیانگر چند نکته ارزنده است. از جمله اینکه هیچیک از ائمه(ع) مبارزه را در هیچ مقطعی رها نکردند. لکن مهم، یافتن مصادیق مبارزه در میان امامان مختلف است. این اصل مهم در زندگی امام سجاد (ع) چگونه جلوه کرد؟ 📕 برای فهم نوع مبارزه امام سجاد(ع) لازم است شرایط قبل، حین و بعد ایشان را مرور کنیم. پس از واقعه کربلا، ضعف دینی در سرزمین حجاز بیداد میکرد. تا آنجا که امام سجاد(ع) فرمود در مدینه بیست نفر هم دوستدار ما نیستند. در سرزمین مکه و مدینه که از مقدس ترین شهرهای اسلام بود، رقاصه و فاحشه از شهرهای دیگر وارد کردند و این نمادهای فساد، وجاهت اجتماعی یافتند تا آنجا که تشییع برخی از آنان همچون تشییع صحابه رسول اسلام(ص) بود. اما بعد از دوران امام سجاد(ع)، چنان عطش به دینداری و معارف اهل بیت(ع) اوج گرفت که کرسی تدریس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زبانزد تاریخ تشیع است. از شهرها و مذاهب دیگر، برای فراگیری فرهنگ تشیع خود را به محضر این دو امام، رساندند. آیا این شرایط مساعد برای ترویج اهل بیت(ع) در زمان امام پنجم و ششم بدون علت محقق شد؟ نقش امام چهارم در آماده¬سازی این شرایط چه بود؟ ایشان با آنکه در خفقان مطلق بودند چگونه توانستند از مردمانی با سبک زندگی فاسد، مشتاقان علوم اهل بیت(ع) را تربیت کنند؟ 📌 در پاسخ به این پرسشها حداقل به دو نکته برجسته در حیات ایشان میتوان اشاره کرد: 📘 نخست تأسیس تشکیلاتی از محبین اهل بیت(ع) با استفاده از غلامان؛ در آن عصر غلامان و کنیزان، جزو فرودست ترین طبقات اجتماعی بودند. حضرت غلامانی میخرید، در خانه اش که دانشگاه توحید عینی و عملی بود، تربیت میشدند و سپس آزاد میشدند و همچون کانونهای متراکم، در نقاط مختلف جامعه اسلامی پراکنده میشدند. امام(ع) در سخت ترین شرایط، مؤسس تشکیلاتی پنهان و مؤثر از شیعیانی بود که زمانی غلام بودند و اکنون مبلغ امام. حضرت زین العابدین(ع) از غلامان وکنیزان، مروجان تشیع ساخت ولی چرا ما در ساماندهی و شبکه سازی از نخبگان جامعه یعنی طلاب و دانشجویان جوان نقص داریم؟ 📙 فعالیت دوم ایشان مبارزه در قالب مکتب دعا بود؛ لکن در چند درصد از ادعیه حضرت، مضامین صریح سیاسی، مبارزه با ظلم، انقلاب و .... یافت می¬شود؟ تصور بسیط ما چنین می پندارد که برای مبارزه باید مفاهیم انقلابی و آتشین را آشکارا ترویج شود. در حالی که در منطق جامع نگر اسلام، تقویت روحیه مبارزه جز از راه تقویت نگرش توحیدی و اخلاقی ممکن نیست.، همانگونه که فعالیت اجتماعی از تربیت فردی تفکیک پذیر نیست. 📕 تا زمانی که سبک زندگی و اولویتهای فرهنگی حول لذات بدنی میگردد، نمیتوان از مبارزه و قیام سخن گفت و در برابر، هر اندازه تهذیب ولایی رواج یابد، فرهنگ مبارزه نیز گسترش می یابد. 📍 از همینجا میتوان دریافت نگاه مبارزاتی ما با نگاه انقلابی چه میزان فاصله دارد؟ همچنین فهم ما از سیر و سلوک با تلقی ائمه (ع) چه تفاوتهایی دارد؟ جلسات اخلاق و دعا، که حاصل آن انزوا و تخدیر باشد، با فرهنگ تشیع ناب فاصله دارد. 📌 سبک زندگی اسلامی، تقویت مبانی معرفتی، شبکه سازی از نیروهای مؤمن و مؤثر، تقویت نگاه توحیدی و جامع نگر؛ اضلاع اصلی مبارزه حضرت در قالب مکتب دعا بودند. در الگوسازی از ایشان نباید فرصتها را از دست داد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
❇️ما ننسخ من آیة او ننسها نأت بخیر منها او مثلها ❇️ هنیئا لک یا هنیة
✳️پیاده روی اربعین، مبارزه عینی با تمدن غربی 🔷شکوه و ظرفیت هدایتی پیاده روی در مسیر اربعین را نباید به فضیلت بیکران زیارت امام حسین(ع) و حتی فضیلت زیارت با پای پیاده، منحصر ساخت. شیعیان در مناسبتهای دیگر هم مفتخر به تاج زوار الحسین(ع) میشوند. پیاده روی اربعین را باید مانور اقتدار شیعی دانست که خارج از برنامه ها و تصمیم¬های طبیعی، به فرهنگی پیشرو تبدیل شده است. ✅تمدن غربی با محوریت لذات و شهوات بدنی و رویگردانی از حقیقت متعالی انسان شکل گرفته و به مدد رسانه و تبلیغات سعی در اصیل نشان دادن نازلترین ابعاد و امیال انسانی دارد. عالمان درداندیش، برای مقابله با این فرهنگ حیوان محور، سالهاست تلاش میکنند که باید تمام زحمات ایشان را ستود. لکن اربعین تجلی مبارزه عینی با تمدن غرب و مظاهر آن است. 📌اگر اقتصاد سرمایه داری، اصالت و انباشت ثروت را محور قرار داده است و توانسته است حتی در چشم برخی دینداران جا کند، اربعین تجسم انفاق بدون چشم داشت است. میزبان، از یکسال قبل سهمی از رزق روزانه خود را برای چنین روزی پس انداز میکند و میهمان نیز هزینه میکند تا بر هیبت این تجمع عظیم بیفزاید. 🔷تمدن مادی، بر تنور امتیازات پوچ مادی و نژادی میدمد تا مردمان جغرافیای غرب را از شرق، سیاه را از سپید، عرب را از عجم و ... ممتاز کند. اما در اربعین تمام این اعتباریات فرومیریزد. عربها با اشتیاق از عجمها پذیرایی میکنند. زائران متمکن و کمتر برخوردار در کنار هم پیاده میروند و با هم در صف غذا می ایستند. چهره های مرجع اجتماعی و نخبگان علمی پای تاول زده ساده ترین مردمان را نوازش میکنند، همگی در ساده ترین موکب می آرامند، از غذایی مشترک میخورند. به راستی جز در مشعر و عرفات کجا میتوان چنین ظرفیتی برای انقطاع از عناوین ساختگی پیدا کرد؟ ❇️تفکرغربی سالهاست سعی در ترویج فردگرایی دارد. تساهل و تسامح و بی تفاوتی را با نقاب رعایت حریم خصوصی نهادینه میکند، ولی اربعین اوج حساسیت به دیگری است. اربعین یعنی دغدغه مندی به اطرافیان کم توان و توان یاب! بسیاری از کسانی که در شهرنشینی و فرهنگ مادی دعوت به بی تفاوتی میشدند، اینجا چشم میگردانند تا بتوانند کوله ای بردارند و دیگران را یاری کنند. جوانان دنبال وظیفه ای جدید هستند نه فرار از تکلیف. اربعین تمرین حرکت کاروانی است! اربعین تجسم انفاق است وایثار! ✳️فرهنگ مصرف گرای غرب، شکم پرستی و راحت طلبی را برای فراموشاندن حقیقت متعالی انسان ترویج میکند، ولی اربعین، تجلی استقامت و صبر عاشقانه است. کم خوردن، کم نوشیدن، خستگی، تاول پا و ... همراهان دوست داشتنی این سفرند. آنقدر که کسی به خاطر این سختیهای ظاهری، از آمدنش پشیمان نیست. کودکان نیز هرچند با سختی اما مشتاقانه دوست دارند قدمهای بیشتری بردارند. ✅اربعین طلیعه فروریختن پایه های پوشالی تمدن غربی است. 👤عبدالله محمدی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانhttps://eitaa.com/abmohammadi
📚اربعین، تمرین حرکت کاروانی، زدودن زنگارهای «من» موهوم ✳️ حرکت کاروانی در اسلام، از کلیدواژه های اسلام تمدنی است. مؤمنان علاوه بر رشد فردی، رشد دیگران را وظیفه خویش میدانند و کمال خویش را تنها در سایه ارتقاء معنوی جامعه ایمانی می بینند. بر همین اساس بی منت در خدمت معنوی به دیگران میکوشند. این مفهوم که از ویژگیهای عصر ظهور نیز هست، نیاز به تمرین عملی دارد تا از ساحت مفهوم به ملکات روحی تبدیل شود. اربعین، بهترین فرصت تمرین حرکت کاروانی است. ✅ میهمانان و میزبانان، خود را در جایگاه مهاجرین و انصار صدر اسلام می بینند. مهاجرین، از تمام تعلقات سرزمینی دست کشیده و اعتکافی در حال حرکت را تمرین میکنند. انصار نیز مال و ثروت، زن و فرزند را در بازار عاشقی حاضر کرده تا ندای «بنفسی انت و مالی و اهلی و اسرتی» را عاشقانه بسرایند. 🔷زدودن «من» های موهوم هدف تمام انبیا و شرط لازم تحقق ظهور است .این حقیقت را میتوان در اربعین تمرین کرد. زنگار «من» نژاد، «من» تکاثر طلبی، «من» برتری جویی، «من» شهرت طلبی و ... از وجود شیعیان زدوده میشود تا بتوانند هویت فقری و وجود رابط خویش را در انقطاع الی الله به علم حضوری درک کنند. ✳️آنانکه حسرت خلوتی برای مراقبت و ریاضت دارند، این مسیر را مغتنم میشمارند. گامهای خسته و چشمان بارانی، انس با محبوب را تسهیل میکنند. ❇️ هر سال تعهد مومنان بر الفت شیعیان ایران و عراق شدت می یابد. در سالهای اخیر عده بسیاری از ایرانیان ساعاتی از روز را در مواکب عراق خدمت میکنند. اگر هر طلبه یا دانشجو، فقط یکروز یا نیمروز در موکب عراق خدمت کند، مسیر وحدت بین شیعیان که از مقدمات ظهور است، به اندازه چندین سال فعالیت فرهنگی جلو می افتد. این فرصت را از دست ندهیم. هر موکب عراقی سنگری برای مبارزه فرهنگی با نقشه های تفرقه آمیز استکبار است. 👤عبدالله محمدی استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 پیاده روی اربعین؛ الگوی الهی تربیت اخلاقی ✅ یکی از ویژگی‌های مهم زیارت اربعین سازندگی فوق العاده و منحصر به فرد آن است. تا آنجا که کمتر نظیری برای آن در عبادات دینی میتوان یافت. گاه آثار آن با حج مقایسه شده و برای بسیاری افراد اثر تربیتی زیارت اربعین حتی از زیارت امام حسین علیه السلام در سایر ایام سال نیز بیشتر است. اما سرّ این اکسیر کم نظیر چیست؟ ✅ شاید یک دلیل مهم این امر آن است که زیارت اربعین علاوه بر زیارت امام (ع) تجسم عینی ارزش‌ها و باورهای اخلاقی است. برای نمونه یک استاد اخلاق ساعت‌ها باید در اهمیت و فضیلت ایثار و سخاوت گفتگو کند، برای تبیین اهمیت تواضع باید کتاب‌ها نوشته شود و ساعت‌ها تدریس و بحث علمی صورت گیرد. اما در زیارت اربعین تجسم عینی اخلاق و توحید یکجا دیده میشود. تعلیم مفهومی، جای خود به مشاهده عینی و حضور فعال در میدان اخلاق میدهد.حضور در این سفر به منزله زندگی چند روزه در اتمسفر توحید و اخلاق است و نیاز به چشمهای تیزبین ندارد. ✅زیارت اربعین مصداقی از سیره تربیتی حضرت عیسی ع با حواریون خویش است. در آنجا نیز عیسی ع به جای اکتفا به تعلیم شفاهی و مفهومی، زندگی عملی مشترکی را با اصحاب خود تجربه و در ضمن آن حقایق عملی و عرفانی را به شکل مجسم منتقل کرد. حواریون حقایق توحیدی و اخلاقی را نشنیدند بلکه دیدند. (سوره آل عمران آیه 52) سبک تربیتی پیاده روی اربعین، مصداقی از حقیقتی است که رهبر انقلاب در مقیاسی کلان تر «کارخانه انسان سازی» نامیدند. ✅ علامه طباطبایی نیز از منظر حکمت عملی به این حقیقت مهم تأکید کردند که ارزشهای عملی علاوه بر تبیین مفهومی نیازمند تمرین عملی در میدان عمل دارند. «من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل‏» (المیزان ج6 ص260) این سخن کوتاه میتواند مبدا مطالعات عمیق در حوزه حکمت عملی باشد. ✅ تجربه موفق پیاده روی اربعین میتواند الگوی مناسبی برای تحول در روشهای تربیت اخلاقی و دینی شمرده شود. این حقیقت همچون معدنی است که گوهرهای آن هنوز استخراج نشده و مطالعه و شبیه سازی آن برای مربیان و مجموعه های اخلاقی و تربیتی الهام بخش روشهای تحولی کارآمدتری خواهد بود. این تحول جبران کننده کاستی های ما در حوزه تربیت است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از انسانیات
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات: دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا 🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران) رابطه بین نظر و عمل همواره در تاریخ حکمت مورد پرسش بوده است. اینکه عامل سعادت فرد و جامعه، شناخت صحیح است یا رفتارهای صحیح، آیا رفتارها تحت تأثیر بینشها هستند یا شناختها متأثر از رفتارها؟ برای تصحیح جامعه باید شناختها را ارتقا بخشید یا رفتارها را پالایش کرد؟ و ... در این جلسات قصد داریم با مرور مصداقی شخصیتها در حادثه عاشورا تأثیر نظر و عمل در سعادت را واکاوی کرده و به بخشی از پرسشهای فوق پاسخ دهیم. 🔗 این فصل به زودی در کانال إِنْسانيّاتْ در بستر ایتا، تلگرام، شنوتو و کست باکس، منتشر خواهد شد. •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از انسانیات
📝 فصل سوم حسینیه انسانیات: دیالکتیک نظر و عمل در حادثه عاشورا (قسمت اول) 🖋 حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله محمدی (مدیر گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکت و فلسفه ایران) •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از انسانیات
دیالکتیک بخش اول.mp3
8.85M
📖 فصل سوم: دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۱) 🎙 همراه با: حجت الاسلام عبدالله محمدی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
⬛اربعین حسینی تسلیت باد⬛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیالکتیک ۲.mp3
9.44M
📖 فصل سوم: دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۲) 🎙 همراه با: حجت الاسلام عبدالله محمدی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیالکتیک ۳.mp3
6.79M
📖 فصل سوم: دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۳) 🎙 همراه با: حجت الاسلام عبدالله محمدی •••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻••• https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📚تازه های نشر مقاله «بررسی رابطه نظر و عمل از منظر علامه طباطبایی» این جُستار در پی تبیین رابطهٔ نظر و عمل در اندیشهٔ علامه طباطبایی با هدف روشن‌شدن یکی از مهم‌ترین ارکان حکمت عملی؛ یعنی رابطهٔ نظر و عمل از منظر این حکیم نوصدرایی است که با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن واکاوی آثار علامه طباطبایی، در مواردی که ایشان به‌صورت مستقل به این مسئله وارد نشده، آن را براساس مبانی وی بازسازی کرده است. حاصل آنکه: علم از منظر علامه طباطبایی مبدأ تمام رفتار‌های انسان است. علم و عمل، امور وجودی هستند و درنتیجه، شدت علم سبب شدت عمل می‌شود. بین نظر و عمل، تعاملی دوطرفه برقرار است. علامه با تأکید بر مفهوم التفات توانسته است عصمت معصومان و نیز تحقق ملکات اخلاقی را نیز با حقیقت علم مرتبط سازد. نوآوری‌های این جُستار عبارت‌اند از: سازمان‌دهی سخنان پراکندهٔ علامه در این بحث، اصطیاد چهار تقریر از فرایند تعامل نظر و عمل، ارائهٔ تقریری ابتکاری از تأثیر عمل بر نظر، تکمیل دیدگاه علامه با رویکرد وجودی و نیز دخالت‌دادن حقیقت اعتباریات، نمایان‌ساختن پیامد‌های این دیدگاه در علوم انسانی. پیوند دسترسی مستقیم به مقاله https://jphilosophy.um.ac.ir/article_44850.html 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟ ✅ از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود. ✅ جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود. ❇️خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند. ❇️مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند. کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند. بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند. اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 تقیه و مبارزه در سیره امام عسکری (ع) ✅ از اصول غیرقابل انکار در بحث امامت، آن است که هیچکدام و در هیچ مقطعی اصل مبارزه را ترک نکردند، بلکه روش مبارزه ایشان تغییر کرده است. حتی امام عسکری(ع) نیز که بیشتر عمرشان را در حصر و نظارت شدید عباسیان بودند، رهبری تشکیلات شیعیان را رها و یا حتی کمرنگ نکردند. اگر چنین است، تقیه به چه معناست؟ دو حکایت ذیل شناخت ما را نسبت به حقیقت تقیه و سیره این امام مظلوم دقیقتر می سازد: 1️⃣ ابوالادیان از خدمتکاران امام عسکری(ع) و مسئول رساندن نامه های امام به شیعیان بود. در واپسین روزهای حیات امام عسکری، به شهر مدائن رفت و تعدادی نامه و هزار دینار طلا از وجوهات شیعیان را دریافت کرد و بازگشت و ... معنای این سخن آن است که در مدائن که نزدیکترین شهرها به پایتخت عباسی و تحت کنترل شدید آنهاست، جمعی از شیعیان همراه با تشکیلاتی منسجم زندگی میکنند . با اینکه اکثر آنها امام عسکری و حتی امام هادی را ندیده اند، از طریق این شبکه منسجم ایمان خویش حفظ کرده و توانسته اند در بین انبوه جاسوسان، با ابوالادیان ارتباط بگیرند، نامه ها و اموال خود را به وی بدهند و او به بیت امامت برساند. 2️⃣ امام عسکری (ع) یکی از خادمانش را مأمور کرد چوبی شبیه پاشنه در را به یکی از شیعیان برساند. در میانه مسیر چوب از دست خادم به زمین افتاد و شکست و نامه هایی از آن بیرون ریخت و ... . پرسش مهم آن است که محتوای این نامه ها چه بوده است؟ اگر محتوای نامه ها مسائل شرعی، تفسیری و یا اخلاقی بود نیاز به چنین پنهان کاری نبود. این چه دستوراتی بوده است که امام با این حساسیت به نمایندگان خود میرساند؟ آیا غیر از این بوده که محتوای این نامه ها الهام بخش مبارزات فرهنگی و سیاسی شیعیان بوده ؟ آیا این نامه ها بیانگر شبکه ای منسجم بین امام و سرشاخه های شیعیان نبوده است؟ این شواهد بیانگر آن است که تقیه را نمیتوان به معنای تعطیلی مبارزه تلقی کرد. بلکه تقیه تغییر شکل مبارزه و تبدیل موقت آن در قالبهای پنهانی و اطلاعاتی است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
لعن امام صادق به دشنام دهنگان ❇️وقيل للصادق(علیه السلام): يا ابن رسول الله! انا نرى فى المسجد من يعلن بسبّ اعدائكم و يسميهم. فقال: «ما له لعنه الله، يعرّض بنا. و قال تعالى: (و لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبّوا الله عَدوَاً بغير علم)(سوره انعام: 108« اعتقادات مفید، ج1، ص»107 ❇️به امام صادق علیه السلام خبر دادند که ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ما در مسجد می بینیم که مردی از [طرفداران شما] در مسجد علنی دشمنان شما را سب می کند و به آنها فحش می دهد!. حضرت پاسخ دادند، او را چه می شود!، چرا این کارها را می کند، خداوند او را لعنت کند که آبروی ما را می برد و زمینه تعرض به ما [و شیعیان و مکتب ما] را فراهم می سازد. خداوند متعال در قرآن فرمود :به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. (انعام :108) 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚مطالبه انتقام، لازم است ولی کافی نیست. 1️⃣ روایات متعدد، فراگیر شدن ظلم را از مقدمات تکوینی ظهور دانسته اند. تفسیر دقیق این روایات آن است که باید «ادراک ظلم» در عالم فراگیر شود. بنابراین وظیفه مهم مومنان تبیین ظلم ظالم برای عموم مردم است. هر اندازه ادراک ظلم بیشتر شود، ظهور تعجیل خواهد شد و هر قدر عموم مومنان به ظلم و فساد بی تفاوت باشند، موانع ظهور بیشتر خواهد شد. بنابراین یادآوری مکرر ظلم اسرائیل و مطالبه انتقام به لحاظ معرفتی و دینی شایسته و بایسته است. 2️⃣ مطالبه انتقام نباید به شقاق و تفرقه بین مومنین منتهی شود. بدبینی مومنان به همدیگر به ویژه همرزمان و فرماندهان، همان است که دشمن دنبال میکند و اثر انتقام را نیز خواهد کاست https://eitaa.com/abmohammadi/398 ✅به همین ترتیب این مطالبه نباید با ناامیدی و رخوت منجر شود. اختلاف و ناامیدی هر دو مطلوب شیطان است https://eitaa.com/abmohammadi/399 3️⃣ انتقام یکی از ابزار عادی و عقلایی مبارزه با ظلم است، لیکن این امر نباید ما را از توسل و تضرع به درگاه الهی غافل کند. تضرع به خداوند یک توصیه مقطعی برای مومنان نیست، بنده راهبرد دائمی است؛ چه در دوران فتح و چه در دوران ضعف؛ با تقوای الهی بن بستها گشایش می یابد «من یتق الله یجعل له مخرجا» و انابه باعث جبران ضعفها خواهد بود. «کان للاوابین غفورا» ( https://eitaa.com/abmohammadi/394) 4️⃣ قرآن کریم شرط نصرت الهی را انقطاع مومنان دانسته است. اعم از اینکه اسباب ظاهری همسوی با ایشان باشد یا خیر؛ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره 214) ✳️اگر تکیه بر اسباب ظاهری غلبه پیدا کند انقطاع درونی کمرنگ میشود و حتی در فراوانی امکانات ظاهری نیز نصرت شامل امت نخواهد شد. 5️⃣ بنابراین مطالبه انتقام با لحاظ حفظ وحدت و نشاط زمینه ساز ظهور است. لیکن همراه شدن این مطالبه با روح توسل و تضرع همگانی، انقطاع و به دنبالش نصرت الهی را محقق خواهد ساخت. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚توسل و جهاد تبیین، لازمه مطالبه انتقام 1️⃣ بر اساس مبانی قرآنی، توسل و تضرع مخصوص شرایط ضعف نیست، در اوج قدرت نیز توجه به پروردگار لازم است. (سوره نصر مصداق همین اصل است. ) اگر فقط با تکیه بر پهپادهای پیشرفته و هایپرسونیک مطالبه انتقام میکنیم، مرتبه ای از شرک در ما باقیمانده است. احساس انقطاع و تضرع به پروردگار است که ما و بلکه پیامبران را مشمول نصرت الهی میکند. ✳️أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ (بقره214) 2️⃣ مسلمانان در بدر به دلیل احساس انقطاع به پروردگار شامل نصرت الهی شدند ✳️(وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّة آل عمران123) ولی در حنین تکیه به اسباب و سلاح خود کردند و همین امر سبب شد از همان سلاح هم نتوانند استفاده کنند. ✳️(وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا؛ توبه25) 3️⃣ ابتلائات جمعی، نیازمند توسل جمعی است. حتی فرزندان را در ختم صلوات و توسلات دخیل کنیم . یقیناً این امر مقدمه ای برای تربیت سیاسی خانواده است. 4️⃣مطالبه انتقام امری به حق و ضروری است ولی نباید به اختلاف و شقاق بین مومنین منتهی شود. استکبار میلیونها دلار هزینه کرده تا قشر عادی را به سپاه بدبین کند، مبادا مطالبه به حق انتقام، به بدبین شدن قشر متدین و انقلابی به فرماندهان منجر شود. 5️⃣یکی از دغدغه های برخی مسئولین، همراهی افکار عمومی و سطح تاب آوری مردم است. صرفنظر از ضریب اهمیت این مولفه، پرسش مهم آن است که چه افراد و نهادهایی باید این آمادگی را ایجاد میکردند؟ سازمانها و گروههای تبلیغی انقلابی، اهل منبر و تریبون داران، رسانه ها و کانالهای پرجمعیت و ... چه میزان برای این دغدغه تلاش کردند؟ در این چند ماه چقدر این مساله در تبلیغ و رسانه برایمان اولویت بود که عزت ما با ارزش تر از رفاه ماست؟ چه کسی باید عموم مردم را به این باور برساند که هزینه سازش و سکوت از مقاومت بیشتر است؟ این باور چگونه باید تثبیت شود که تأسیسات آسیب دیده را میتوان دوباره ساخت اما اگر عزت و غرور ملی مخدوش شود، به راحتی قابل ترمیم نیست. 6️⃣ اگر این جهاد تبیین از سوی جبهه انقلاب فراگیر شود و با روحیه توسل و تضرع جمعی همراه گردد، یقینا مطالبه انتقام برکت خواهد یافت و در بستر عقلانی تری دنبال خواهد شد. پیشنهاد میکنم به جای متهم کردن افراد، هر کس سهم خود را در این جهاد تبیین روشن کند. اگر هیچ اقدامی نکنیم شش ماه دیگر هم این دغدغه باقیمانده و برای برخی بهانه خوبی برای فرار مخالفان مقاومت به شمار میرود. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi