eitaa logo
ابوقاسم
45هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
211 ویدیو
5 فایل
ارتباط @aboghasem
مشاهده در ایتا
دانلود
نزنید سنگ به گنجشک پر گنجشک قشنگ است پر پروانه ببوسید پر پروانه قشنگ است نسترن را بشناسید یاس را لمس کنید به خدا لاله قشنگ است همه جا مست بخندید همه جا عشق بورزید سینه با عشق قشنگ است بشناسید خدا را هر کجا یاد خدا هست سقف آن خانه قشنگ است …
نکته ای درباره مهاجرین افغانستانی این روزها عزیزان عادت کرده اند که داستان را از وسط ماجرا بخوانند يا بخشی از داستان را که برای نتیجه گیری آن ها مفید نیست را به کلی حذف کنند. خير این روش فرقی با شمریسم و فرعونیسم ندارد بلکه تبلوری از همان خصلت های پلشت و تهوا آور است که کم و بیش وارد شخصیت برخی از دوستان شده است. یعنی دقیقا با همان متد های حیله گرایانه غربی و لیبرال ها به دفاع از انقلاب اسلامی مشغول می شوند. دوستان نوشته ای مبنی بر سیل مهاجرت برادران افغانستانی به ایران را برایم ارسال کردند، این نوشته سرشار از بی سوادی و کج اندیشی که انتهای افق آن به تفرقه افکنی منجر می شود است و افغانستانی ها را تهدیدی برای جامعه ایران قلمداد می کند. من معتقدم باید یک گام عقب تر رفت و به صورت شفاف بررسی کنیم که چه سلسله علل و عواملی منجر به افزایش چشم گیر مهاجرت برادران افغانستانی به ایران شد؟ چگونه می شود که روزانه هزاران شهروند افغانستانی خانه و زندگی خود را که سال ها در آن زندگی کردند، نفس کشیدند و خانواده تشکیل دادند رها کنند و برای آینده زندگی خود انتخابی پر از ابهام و اضطراب بگیرند؟ چرا مردم افغانستان از حضور طالبان احساس امنیت نمی کنند و حتی حاضر هستند همه چیز را رها کنند و آواره کشور دیگری شوند؟ اگر شما پژوهشگر یا جامعه شناس هستید خب بیایید ریشه مشکل را بررسی کنید و تبیین کنید آیا حاکمیت می توانست در افغانستان به شکل دیگری تصمیم گیری کند تا با سیل مهاجرت ها رو به رو نشود؟ یا حتی عقب تر برویم که آیا ایران نسبت به همسایه شرقی خود مسئولیت ویژه ای داشته است که آن را انجام نداده است؟ این مهاجرت ها ریشه های عمیق تر جامعه شناختی دارد و نیازی نیست خیلی زود برچسب نفوذ و پروژه تغییرات جمعیتی به مهاجرین عزیز زده شود. وقتی مردم افغانستان احساس تنهایی می کنند و خود را رها شده از همه کس و همه طرف ها می بینند و نقطه امیدی در حکمرانی طالبان نمی بینند چرا باید در افغانستان سکون پیدا کنند؟؟ این مشکلات ریشه های عمیق تری دارد که بیشتر هم خواهد شد با ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان( آن هم بدون تامین زیرساخت های لازم و جایگزین سازی محصولات جدید برای کشت) و بیکاری حجم زیادی از جوانان این کشور صدها هزار نفر به مهاجرت به ایران روی می آورند این مشکل دیگری است که مقامات کشور نسبت به آن مسئولیت خواهند داشت. ابوقاسم
چالش يعني میشه واقعا به بعضیا باید گفت میشه از انقلاب دفاع نکنی؟ یعنی میشه بشینی و تفاوت های انقلاب اسلامی شکل گرفته توی ذهن خودت با انقلاب اسلامی امام خمینی رو شمارش کنی و ببینی کدومش برای مردم بهتره و تو تا الآن داشتی از کدام تصورات دفاع می کردی و بخش قابل توجهی از مردم دقیقا از کدوم انقلاب فاصله گرفته اند؟ يعنی میشه یه روزی به این فهم برسیم که دفاع از انقلاب اسلامی همیشه با انجام دادن یه کار یا گفتن یه مطلبی اتفاق نمی افته؟ يعنی میشه به این نتیجه برسیم که نباید قرار بر این باشه که همیشه بخواهیم یه چیزیو به مردم ثابت کنیم؟ چون مردم از کسی که همیشه می خواد خودش رو به دیگران ثابت کنه خاطره خوبی ندارن برای همین ملاک قضاوت های مردم با انتظاراتی که شما از آن ها دارید فرق می کنه؟ يعنی میشه به برخی دوستان انقلابی بفهمانیم که اگه به جای محتوای دفاعیات شما از انقلاب همان خزعبلات لیبرال ها رو بزاریم شما از لیبرال ها هم غرب زده تر میشید؟با همون قالب های رفتاری حیله گرایانه لیبرال ها می خواید از انقلاب خمینی دفاع کنید؟ يعنی میشه از شما خواهش کنیم که انقلاب رو تنها بزارید و برید اون ور خاکریز؟ این بهترین کمکیه که شما می تونید به انقلاب بکنید يعنی میشه... شما هم اضافه کنید ابوقاسم
خدا وقتی نخواهد عمر دنیا سر نخواهد شد گلوی خشک صحرایی به باران تر نخواهد شد و تا وقتی نخواهد برگی از کاجی نمی افتد و باغی از هجوم داس ها پر پر نخواهد شد خدا وقتی نخواهد دانه ای کوچکتر از باران گلی بالا رونده مثل نیلوفر نخواهد شد و کرم کوچکی پروانه ای زیبا و کوهی سخت عقیق و شیشه و آیینه و مرمر نخواهد شد خدا وقتی بخواهد می‌شود وقتی نخواهد نه گلی بازیچه ی طوفان غارتگر نخواهد شد خدا وقتی بخواهد غیر ممکن می‌شود ممکن ولی وقتی نخواهد واقعا دیگر نخواهد شد مریم سقلاطونی
هدایت شده از صوت المقاومه
4_423767943306806501.mp3
2.4M
آنچه در حرم مطهر امام رضا علیه السلام به وقوع پیوست یه تراژدی بسیار تلخی بود که امیدوار هستیم ابعاد آن بزودی روشن شود. طبیعتا رسانه های دشمن و البته جریان های بیماری مثل فرقه شیرازی درحال تغذیه و سوء استفاده از این اتفاق هستند که خب بنظر می رسه جای تعجب هم نداره و این ها حیات خودشون رو در تقابل با انقلاب اسلامی می بینند. بنظرم وحدت شیعه و سنی در این مملکت به مثابه خانه عنکبوت آنقدر سست نیست که یک حادثه بخواهد آن را از بین ببرد، این حساسیت ها و اینگونه ادبیات رایج که سریعا از یک حادثه، فتنه سازی می شود بیشتر بار روانی بی اعتمادی به توانایی های نظام جمهوری اسلامی در مسائل مختلفی نظیر وحدت شیعه و سنی دارد. دوسه شب پیش هم عرض کردم که علل و عوامل مهاجرت میلیونی برادران افغانستانی عزیز به ایران باید بخوبی بررسی شود، بنظرم حاکمیت ترک فعل های زیادی در مساله افغانستان مرتکب شده است و نبایست به راحتی با شکل گیری یک جریان تروریستی و متحجر در مرزهای شرقی خود کنار می آمد که با موج گسترده مهاجرت روبه رو شود من نمی گویم این اتفاقی که در حرم حضرت رضا علیه السلام به وقوع پیوست از جانب طالبان بوده اما یقینا این پیام واضحی به تهران است که طالبان به راحتی می تواند اتفاقات مشابه را در ایران رقم بزند. وشاید پیام واضحی از سوی مافیای مواد مخدر در افغانستان باشد که بازار آن ها درحال متوقف شدن هست وطبيعتا سیلی از این دست جوانان گریبانگیر ایران خواهد شد. این یعنی توقف کشت خشخاش در افغانستان که 90 درصد مواد مخدر جهان را تامین می کند مساله ای نیست که به راحتی آن هم بدون تامین زیرساخت های لازم بتوان از آن حمایت کرد. ابوقاسم
یــار مرا غار مــرا عشق جگرخوار مرا یار تویی غـــار تویی خواجه نگهدار مرا نوح تویی روح تــویی فاتح و مفتوح تـویی سینـــه مشــروح تــویی بـــر در اســرار مرا نـــور تـــویی سـور تــویی دولت منصور تـویی مـــرغ کُـــهِ طــور تــویی خســته بــه منقار مرا قطـــره تویی بحــر تویی لطـف تــویی قهــر تویی قنــد تـــویی زهـــر تــویی بیــــش میـــازار مرا حجره خورشید تویی خانه ناهید تویی روضــه اومیــد تویـــی راه ده ای یــار مرا روز تــویی روزه تـــویی حـاصل دریوزه تـویی آب تــویی کــوزه تــویی آب ده این بـــار مـــرا دانـــه تویــی دام تــویی بــاده تویی جام تـویی پختـــه تویی خـــام تــویی خـــام بمگـــذار مرا این تن اگـــر کـــم تــندی راه دلــم کــم زندی راه شــدی تــا نبــدی ایـــن همـــه گـــفتار مرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باتوجه به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان، این محصول هم اکنون با افزایش قیمت عجیبی در بازارهای این کشور روبه رو شده است برای مثال در ولایت هلمند، خشخاشی که در روزهای اخیر کیلویی 400 دلار به فروش می رسید هم اکنون به کیلویی 1400 دلار رسیده است اگر در روزهای آینده تریاک معادل طلا و نفت ارزش پیدا کرد تعجب نکنید😁 دهها هزار نفر از مردم افغانستان از کشت، تولید و توزیع و صادرات این محصول مخدر ارتزاق می کنند نزدیک به پانصد هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت خشخاش قرار دارد. یقینا برای برون رفت موفق از کشت و کار مواد مخدر در افغانستان به برنامه ریزی بلند مدت نیاز است ، یعنی نباید تحت تاثیر یک تصمیم ناگهانی، آن هم بدون عاقبت اندیشی درست و درمان آن هم از جانب طالبانی که معلوم نیست با چه انگیزه ای این تصمیم را گرفته قرار گرفت و شتاب زده عمل کرد و یا حمایت کرد. ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دوستان تعدادی از طلاب تاجیکستان عضو جامعه المصطفی العالمية قم هستند که به جرم تبلیغ دین و ترویج تشیع در زندان های تاجیکستان به اسارت در آمدند امید است دستگاه دیپلماسی کشور فکری به حال این زندانی ها و همچنین طلاب زندانی در باکو بکنند. ابوقاسم
خب استاد عزیز و همه چیز فهم این را که ما ده ماه پیش فریاد زدیم؟؟ و عرض کردیم که شکل گیری قدرت طالبان در افغانستان استان های شرقی و شمال شرقی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد گفتیم که منجر به رشد تروریسم و افراطی گری در منطقه آسیای مرکزی و مرزهای ما می شود؟؟ شما اون موقع از بانی وضع موجود (طالبان) حمایت کردید؟ حالا هم که باز از نقشه های جدید دشمن پرده برداری می کنید؟ این وضع نتیجه یک اشتباه استراتژیک وراهبردی حاکمیت در بحث افغانستان است نه دشمنی که شما هرچه پیدا می کنید به آن نسبت می دهید؟؟ مگر شکل گیری حکومت طالبان مسئول سیل مهاجرت ها به ایران نیست؟ مگر آشفتگی امنیتی و آزادی بستر رشد تروریسم در افغانستان برعهده انفعال و بی عرضگی طالبان نیست؟ چرا ماجرا را از وسط برای مردم بیان می کنید. حذف علل و عوامل هجوم مهاجرین و افزایش تروریسم در مرزهای شرقی ایران یعنی داستان سرایی از وسط داستان توبه کنید عزیز توبه کنید این خون های ریخته شده شیعیان در افغانستان و این روحانی عزیز در مشهدالرضا بهای سنگینی دارد ابوقاسم
در روزهای اوج گیری تحولات در همسایه شرقی خیلی نوشتم و فریاد زدم که شکل گیری یک حکومت تندرو آن هم باسوابق و گرایش های تکفیری هرگز به نفع ایران نیست و یقینا تاثیر خود را در استان های شرقی و شمال شرقی ایران خواهد گذاشت و در بلند مدت منجر به رشد تروریسم و افراطی گری در مرزهای شرقی ما می شود برخی می گفتند شما می خواهید ایران را وارد درگیری با افغانستان و طالبان کنید. هرچه خواستیم به این دوستان بفهمانیم که ورود ایران در افغانستان به معنای مداخله نظامی نیست اما خب متوجه نبودند و ذهن شان درگیر دوگانگی صلح و جنگ بوده و نمی توانستند فراتر از آن فکر بکنند آن روزها عده ای از دوستان ما که در دلسوزی آن ها شکی وجود ندارد و بنظر میاد دچار کم فهمی و نداشتن تحلیل عمیق و راهبردی شدند دست به تطهیر طالبان زدند و حتی برخی برای دفاع از طالبان می گفتند حسینه شیعیان در قندهار تنها سه تا در با خانه ملاعمر فاصله داشته است. با این قبیل ادبیات های عوامانه که فاقد شاخص های تحلیلی عمیق بود نمی شود برای کشور تحلیل و هزینه سازی کرد. با این حرف های پوپولیستی آتش را زیرخاکستر نگهداری کردند تا اینکه امروز ایران وارد چند چالش اساسی در مرزهای شرقی خود شده است. مهاجرت صدها هزار نفری به ایران افزایش بی حد و حصر عملیات های تروریستی در افغانستان و رشد تروریسم به خاطر شکل گیری یک حکومت از جنس تروریسم و افراطی گری در افغانستان قطعی حق‌آبه هیرمند از سوی طالبان که تاکنون رهاسازی نشده است. و الان هم ممنوعیت کشت خشخاش در نزدیک به پانصد هزار هکتار از اراضی افغانستان بدون تامین زیرساخت ای لازم که یقینا با توجه به بیکاری ده ها هزار نفر از قاچاقچیان و نیروی انسانی که درگیری فرایند کشت،تولید و توزیع مواد مخدر بودند منجر به سیل دیگری از مشکلات امنیتی در افغانستان و ایران خواهد شد خب شما وقتی این مشکلات را پیش بینی نمی کنید چرا در مساله ای که شناخت عمیق و راهبردی ندارید دست به تحلیل و جریان سازی های سطحی می زنید؟ ابوقاسم
ای كه به هنگام درد راحت جانی مرا وی كه به تلخی فقر گنج روانی مرا آن چه نبردست وهم عقل ندیدست و فهم از تو به جانم رسید قبله ازانی مرا از كرمت من به ناز می‌نگرم در بقا كی بفریبد شها دولت فانی مرا نغمت آن كس كه او مژده تو آورد گر چه به خوابی بود به ز اغانی مرا در ركعات نماز هست خیال تو شه واجب و لازم چنانك سبع مثانی مرا در گنه كافران رحم و شفاعت تو راست مهتری و سروری سنگ دلانی مرا گر كرم لایزال عرضه كند ملك‌ها پیش نهد جمله‌ای كنز نهانی مرا سجده كنم من ز جان روی نهم من به خاك گویم از این‌ها همه عشق فلانی مرا عمر ابد پیش من هست زمان وصال زانك نگنجد در او هیچ زمانی مرا عمر اوانی‌ست و وصل شربت صافی در آن بی تو چه كار آیدم رنج اوانی مرا بیست هزار آرزو بود مرا پیش از این در هوسش خود نماند هیچ امانی مرا از مدد لطف او ایمن گشتم از آنك گوید سلطان غیب لست ترانی مرا گوهر معنی اوست پر شده جان و دلم اوست اگر گفت نیست ثالث و ثانی مرا رفت وصالش به روح جسم نكرد التفات گر چه مجرد ز تن گشت عیانی مرا پیر شدم از غمش لیك چو تبریز را نام بری بازگشت جمله جوانی مرا
بين خود و خدای خود بنده خودم را شاگرد شاگرد شاگرد آقای رائفی پور هم نمی دانم ایشون از شخصیت های موثر در حوزه فرهنگی کشور هستند وشاید کم تر کسی بتواند کار ایشان را انجام دهد، این مساله جای شک و تردیدی ندارد اما نکات مثبت استاد رائفی پور یا اشخاص دیگر دلیل بر این نمی‌شود که از ایرادات چشم پوشی کنیم منشاء این نگاه ها عمدتا تعصب برسر افراد و شخصیت ها است که مثال بارز آن را می شود در طرفداران احمدی‌نژاد مشاهده کرد این غلط اندر غلط است که کسی بخواهد حق و واقعیت را خلاصه در شخص کند. نکته دیگر اینکه تمام قوت انتقاد های ما انتقاد است نه تخریب تخریب تصوری است که برخی دوستان از صحبت های بنده برداشت می کنند و نمی توانند بين انتقاد و تخریب تفکیک قائل شوند و از صمیم قلب عرض می کنم که خدا به این دوستان با این قضاوت ها و صحبت ها رحم کند طرف حتی صحبت های ما را نخوانده با فحش های رکیک از استاد دفاع می کند و می گوید شنیدم فلانی را تخریب می کنی از این دست رفتارهای زننده در انقلابی ها به وفور دیده می شود که حکایت های تلخی دارد ابوقاسم
تنها سردار دلها سرباز واقعی ولایت
حس تنهای درونم می گوید: بشکن دیواری که درونت داری! چه سوالی داری؟ تو خدا را داری و خدا … اول و آخر با توست
ابوقاسم
ایران اینترنشنال هم خوشگله رو گذاشته و هم زشته رو خشگل گذاشته یاد بگیریم هرچه به ذهن مبارک آمد رو بازگو نکنیم حتی به فکر زشتی یا زیبایی دختران پوتین هم باید باشیم بیخیال
همان طور که می دانید بحران گرد وغبار بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است چندی پیش درباره پروژه سدسازی ترکیه تحت عنوان گاپ نکاتی عرض شد و تاکید کردیم که ترکیه با سدسازی های گسترده بر رودخانه دجله و فرات که رگ حياتي صنعت کشاورزی صد ها هزار هکتار از اراضی سوریه و عراق محسوب می شوند مطمئنا این دو کشور را با بحران های زیست محیطی بزرگی روبه رو خواهد کرد با تاسیس دوسد بزرگ آتاتورک و ایلیسو بر رودخانه فرات و دجله سطح آب این دو روخانه به شکل بی سابقه ای کاهش پیدا کرده است و دربرخی نقاط توان جریان پیدا کردن هم ندارد. اما پروژه داپ ترکیه رو هم نباید از قلم انداخت، ترکیه یک ابر پروژه دیگری را درحال اجرا بر سر رودخانه ارس است و این سیاست دشت مغان را به صحرایی مشابه هورالعظیم و صحراهای عراق و سوریه تبدیل خواهد کرد پروژه داپ سدهای آرپاچای، کاراکورت و تولوزجاست را شامل می‌ شود و این پروژه در کنار پروژه گاپ امنیت محیط زیست ما را تهدید می کند و رمقی برای کشورهای پایین دست این سه رودخانه برای کشاورزی باقی نمی گذارد. پژوهشگاه های حوزه آبی و محیط زیست و مسئولین سیاسی کشور برای این تهدید زیست محیطی که بعينه تحقق پیدا کرده و وجود دارد چه می کنند معلوم نیست و طرف ترکی با قوت برای توسعه شرق ترکیه درحال نابود کردن محیط زیست و کشاورزی عراق و ایران و سوریه است ابوقاسم
ابوقاسم
همان طور که می دانید بحران گرد وغبار بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است چندی پیش د
براثر طوفان گرد و غبار تعداد زیادی از استان های عراقی تعطیل شده است در استان صلاح الدين عراق پنج نفر به خاطر طوفان گرد و خاک جان دادند.
ما بایک بحران زیست محیطی پیچیده ای در ایران و سوریه و عراق روبه رو هستیم وقتی یه پژوهشگر ناچیزی مثل حقیر توانست در یکسال گذشته این بحران را پیش بینی کند بعید می دانم مقامات کشور و اندیشکده های تخصصی محیط زیست به این مساله نرسیده باشند. دقیقا معلوم نیست چه برنامه ای برای از بین بردن این بحران پیش بینی شده است اما جای سوال این مساله باقی است که دستگاه ها و اندیشکده هایی که متولی مطالعات راهبردی پیرامون چالش هایی از این دست هستند پیش بینی شان درباره این بحران به چه شکل بوده؟ و چقدر توانستند حساسیت های لازم را به مقامات منتقل کنند و مقامات به غیر از دستور به قیر پاشی در صحراها و درخت کاری چه اقداماتی برای مقابله راهبردی و کلان با این مشکل منطقه ای که از جانب ترکیه در حال انجام است انجام داده اند؟ ترکیه در هیچ یک از معاهدات بین المللی پیرامون منع استفاده یک طرفه از رودخانه های مشترک عضو نیست این یعنی ترکیه در عرصه بین الملل نیز حساب شده عمل کرده و البته از لابی صهیونیسم نیز استفاده کرده است. جالبه بدانید که برخی شرکت های صهیونیستی در ساخت سد آتاتورک مشارکت داشتند. خب دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه گذشته چه کار کردند نمی دانم، هرچند در این مملکت کسی پاسخگوی ترک فعل ها نیست. ابوقاسم
ابوقاسم
ما بایک بحران زیست محیطی پیچیده ای در ایران و سوریه و عراق روبه رو هستیم وقتی یه پژوهشگر ناچیزی مثل
هرچند سرچشمه رودخانه های دجله و فرات از ترکیه آغاز می شود اما این رودخانه ها از حوضه آبی مشترک میان کشورهای پایین دست یعنی سوریه و عراق و ایران محسوب می شود براساس معاهده سال 1796 لاهه، معاهده 1804 پاریس، معاهده 1815 وین، معاهده 1912 بارسلون، کنفرانس 1911 مادرید تاکید بر عدم ایجاد هرگونه تغییر در مجرای رود های بین‌المللی شده است و از هرگونه تغییر در مسیر رودخانه ها که منجر به آسیب زدن به کشور های پایین دست می شود منع شده است. اما ترک ها هرگز عضو این معاهدات نشدند و به صورت یکجانبه میلیاردها متر مکعب آب را در پشت سد های تاسیس شده در شرق آتاتورک محصور کرده و بازار فروش آب شیرین راه انداخته اند. ترکیه از صادرکنندگان آب شیرین به اسرائیل است و این کشور مسلمان آب را از برادر مسلم خود در عراق و سوریه دریغ کرده اما به یهودی های صهیونیسم می دهد. ابوقاسم
همیشه باید از وضعیتی که در آن قرار داریم دلخور باشیم این به معنای نادیده گرفتن داشته های خود نیست بلکه معنایش این است که باید خود را بدهکار زمان بدانیم و از ملامت خود برای از دست دادن فرصت های بی بدیل نترسیم.ملامت نفس و البته خلق فرصت های بهتر می تونه تسکین خوبی برای گذر زمان باشه زمان با سرعت باد درحال گذر است و شگفتی آن این است که تا الان برای هیچ کس حتی اولیاء و انبیاء متوقف نشده است این یعنی معنا بخشی زمان یه فرصت و بهتره بگیم یه نعمت گران بها است که خداوند به همه انسان ها حتی به طغیان کننده ترین انسان ها نظیر فرعون داده است اما گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ تک تک این لحظه ها، لحظه بزرگ تری از زندگی رو خلق می کنه و شاید امید و محبت بهترین داشته یک انسان برای خلق لحظه های زیبا در زندگی باشه و غفلت نیز از مهم ترین نبایسته های زندگی یه انسان هست ابوقاسم
ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش بر در دل روز و شب منتظر یار باش دلبر تو جاودان بر در دل حاضر است روزن دل برگشا حاضر و هشيار باش نيست کس آگه که يار کی بنمايد جمال ليک تو باری به نقد ساخته ی کار باش لشگر خواب آورند بر دل و جانت شکست شب همه شب همدم ديده ی بيدار باش گر دل و جان تو را دُر بقا آرزوست دم مزن و در فنا همدم عطار باش