📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار میکنند
📋 برنامه دوشنبه 1401/9/7 ساعت 19
🗂 موضوع: هاجبار به حجاب از منظر حقوقی و فقهی
💡 سخنران: حجتالاسلام دکتر رضا محمدی؛
و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🚚 رسانه شوید
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 دفتر ارتباطات فرهنگی
🆔 @difqom
سیاست ودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
🆔 @abutalebi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره جریان شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم
◀️ حضوری و مجازی
📍10 آذر الی 13 بهمن
🔗لینک ثبت نام:
https://m-ofogh.ir
🌐دوره جریان شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم
@J_howzehqom
@abutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ باید اعلام کنند حجاب را میخواهیم
📝 حمایت از تحصنها و تجمعات مربوط به مطالبات عفاف و حجاب
👤 بیانات مهم آیت الله شب زندهدار درباره حوادث اخیر در کشور
✅ راه جلوگیری از این مسائل (بیحجابی)، این است که باید همه به خصوص خانمهای محجبه و خانمهایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری (علیهماالسلام) است اعلام کنند که ما حجاب را میخواهیم. این تجمعاتی که کم و بیش در بعضی جاها شده خیلی مؤثر و مفید است از دو جهت:
1️⃣ از یک جهت اعلام میشود که ملّت ما، ملّت خداجو است؛ ملتی است که تابع ائمه(علیهمالسلام) و تابع صدیقه طاهره(علیهاالسلام) است و به هیچ وجه حاضر نیست حجاب و عفاف را کنار بگذارد و از آن کوتاه بیاید...
2️⃣ جهت دوم اینکه، این اعلام ما، در حقیقت یک پشتوانهای میشود برای تصمیماتی که باید مسئولان بگیرند و کارهایی که میخواهند انجام دهند؛ چون اگر خواسته و مطالبهای، خواست و مطالبهی عمومی شد مسئولان پشتوانه پیدا میکنند و میتوانند محکمتر و استوارتر و با عزمی راسختر در میدان وارد بشوند و بگویند اینها، خواست ملت است که ما انجامش دادیم.
📌 متن کامل بیانات:
Manahej.ir/post/SHabzendedar-Hejab
#حجاب
#عفاف
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
037_14010914_shabzendedar_fegh moaser.MP3
2.28M
❇️ باید اعلام کنند حجاب را میخواهیم
🎙بیانات حضرت #استاد_شب_زنده_دار دام ظله پیرامون حوادث اخیر
📆تاریخ : 1401/09/14
#حجاب
#عفاف
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش نخست
🔸 جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونتآمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شدهاند، تردید مینماید!
♨️ اشکال به تردید در عنوان «بغی»
به نظر وی، حرکتهای خشونتآمیز در نظام اسلامی، دو دسته است:
➖ یا حرکت سازمانی است که به آن «فئة باغیة» گفته میشود
➖ و دسته دیگر، حرکت اعتراضی پراکنده است که صدق بغی نمیکند.
وی برای اثبات این مدعا، به کلام شیخ طوسی استناد کرده که؛ شرط صدق عنوان بغی، سازمانیبودن آن است و اعتراض خشونتآمیز مشمول عنوان بغی نیست.
🔺 این دیدگاه، موافق با موازین فقهی نیست و اشکالات عدیدهای بر آن وارد است:
1⃣ اولاً: استناد او به کلام شیخ طوسی و صاحب جواهر، مفید هیچ نکته فقهی نیست، چرا که رأی شیخ طوسی در مقام، حکایتی از شهرت میان متقدمین ندارد؛ زیرا؛
او فقط در «المبسوط» به این رأی تصریح کرده و در «الخلاف» و «النهایة» به تعریف غالب اکتفا کرده: «الباغي: من خرج على إمام عادل، و قاتله، و منع تسليم الحق اليه، و هو اسم ذم».(۱)
و دیگر اینکه، فقهای متقدم بر شیخ طوسی نیز متعرض به آن نشده و فقط ابن ادریس(۲) و ابن حمزه طوسی(۳) از او تبعیت کرده، و در مقابل، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی «صدق عنوان بغی حتی با یک نفر» (۴) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را «حسن» دانسته است.(۵)
با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است.
2⃣ ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهیشده، مرتکب خشونت میشوند اطلاق «فئة باغیة» کردهاند که حکومت موظف به برخورد با آنهاست؛ اما اعتراضات پراکنده که حتی با قتل و جرح همراه است، مشمول عنوان بغی نمیشود.
با جستجو در متون فقهی، معلوم میگردد که چنین نسبتی به فقها درست نبوده و اینگونه نیست که، ایشان عنوان بغی را منحصر در «فئة باغیة» کرده باشند.
به علاوه اینکه، این تعبیر، متخذ از روایت معروفی است که در منابع روایی فریقین آمده و اشاره به شهادت عمار در جنگ صفین به دست معاویه علیه اللعنة دارد، و در غالب موارد در متون فقهی، با نظر به همین معنا در کلام فقها استفاده شده است.
3⃣ ثالثاً: تعریفی که فقها از عنوان «باغی» ارائه کردهاند به اینکه: «کل من خرج علی امام عادل»(۶) که به نظر میرسد از روایت ذیل آیه شریفه «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»(۷) استفاده کردهاند که میفرماید: «الباغي؛ الخارج على الإمام»(۸) عموم این تعریف، شامل هر خارجی میشود؛ چه قلیل باشد چه کثیر، چه سازمانی باشد چه نباشد. همانطور که صاحب جامع المقاصد نیز میگوید:
«و هي بعمومها تتناول الآحاد، و ما فوقهم»(۹)
4⃣ رابعاً: روایتی از حفص بن غیاث به نقل از امام صادق(سلام الله علیه) وارد شده که، کیفیت مواجهه با بغات را بعد از هزیمت ایشان تبیین میکند:
«عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَة يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ»(۱۰)
عموم فقهایی که به احکام بغاة پرداختهاند، به این روایت استناد کرده و بغات را به دو دسته تقسیم کردهاند: بغاتی که دارای فئة و رئیس هستند و بغاتی که بدون فئة و رئیسند؛
از جمله شیخ طوسی: «و أهل البغي على ضربين: ضرب منهم يقاتلون و لا تكون لهم فئة يرجعون اليه. و الضّرب الآخر تكون لهم فئة يرجعون إليه.»(۱۱) رفتار با هرکدام متفاوت از دیگری است.
این افتراق حکم میان بغاة با وجود صدق عنوان بغی بر هر دو دسته - هم در روایت و هم در اقوال فقها- حکایت از آن دارد که، مقاتله اولیه با باغی، بدون در نظر گرفتن «فئة» انجام میشود و بعد از هزیمت است که باید باغیان دارای فئة را از فاقد فئة تفکیک کرده و با هرکدام متفاوت رفتار نمود.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش دوم
5⃣ خامساً: احتمال میرود، از آیه شریفه «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين»(۱۲) و برخی نصوص دیگر از جمله روایت حفص بن غیاث که گذشت، با نظر به تعبیر «طائفتین» اینگونه استفاده شود که، آیه و روایت، دلالت بر بغی بیش از یک نفر دارند؛ حال ممکن است، قلیل باشند یا کثیر. اگر هم چنین باشد، اما به هیچ وجه، حکایت از «خروج سازمانی» ندارد. ممکن است یک نفر خروج بر امام کند و دیگرانی دفعتاً حول او جمع شوند و
به مقاتله با امام بپردازند بدون آنکه، سازماندهی در میان باشد.
و کلام شیخ طوسی که مورد استناد جناب سروش محلاتی قرار گرفته، ظاهر در اخذ قید «کثرت» است و هیچ اشعاری به «سازمانیبودن» ندارد:
«أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(۱۳)
همانطور که پیداست، نکته قتال در کلام شیخ، وجود کثرتی است که نیاز به دفع شدید دارد و عنوان بغی را منحصر به سازمانی یا فئهایبودن نمیکند.
تمام الکلام اینکه، ملاک صدق عنوان بغی «الخروج علی الإمام» است، چه خارجیین، قلیل باشند چه کثیر، چه سازمانی باشند چه نباشند.
6⃣ سادساً: او، با استناد به اینکه، شیخ طوسی میان اقدام ابن ملجم، لعنه الله، با دیگر بغاة تفاوت قائل شده و آن را بغی ندانسته، و با استناد به کلام حضرت امیر(سلام الله علیه) که دال بر عفو قاتل دارد، سخن حضرت را به معنای عدم صدق عنوان بغی بر فعل آن ملعون ازل و ابد دانسته است. در حالیکه، از عفو حضرت نمیتوان عدم صدق عنوان بغی را کشف نمود، بلکه ممکن است به ملاک دیگری، مورد عفو قرار گرفته، ضمن آنکه، ملاک صدق عرفی عنوان بغی (خروج بر امام) وجود دارد و مانعیت از صدق عنوان، باید به دلیل حاکمی باشد که به تعبد، فعل ابن ملجم را از عنوان خارج نماید، در حالیکه چنین دلیلی در مقام نیست.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش سوم
♨️ اشکال به تردید در عنوان محارب
اما در خصوص بخش دوم متن که درباره عنوان «محاربه» است. نکتهای که در این خصوص قابل طرح میباشد ناظر بر کلام اوست که میگوید:
«آیا کسانی که قصد اخلال در امنیت عمومی نداشته و صرفاً در اعتراض به حکومت، دست به رفتارهای خشن میزنند و یا مرتکب قتل یا جرح نسبت بخصوص مأموران حکومتی میشوند، کارشان مصداق "یسعون فی الأرض فساداً" بوده و مستحق مجازات محارب هستند، و یا تحت عناوین دیگری مجازات شده و کیفرشان متفاوت از محارب است؟»
او در صدق عنوان محاربه بر این افراد تردید دارد، چرا که با وجود اینکه آنها مرتکب قتل و جرح شدهاند، و لیکن چون قصد اخلال نداشتهاند، پس مصداق محارب نیستند و فعل ایشان افساد فی الأرض نیست.
🔺 این دیدگاه نیز صواب نبوده و مخدوش میباشد:
1⃣ اولاً: روشن است که کسی که شهرِ سلاح کرده و به مقابله با مأمورین - حتی اگر مردم را هم نگوییم- میپردازد، کار او «اعتراض» نیست. چه برسد به اینکه در فرآیند اعتراض، از آن سلاح گرم و سرد استفاده کرده و مأمورین را به قتل برساند یا مجروح نماید. هذا اول الکلام که روشن شود، چنین فردی را در هیچ عرف بین المللی، «معترض» نمیگویند. اگر هم بدواً به عنوان معترض به میدان آمده، اما با اسلحهکشی و قتل و جرحی که صورتداده، دیگر عنوان معترض بر او صدق نمیکند، و باید به تناسب جرمی که انجامداده مجازات شود. و اساساً رفتار یکسان با چنین فردی که مرتکب قتل شده و با فرد دیگری که صرفاً اعتراض دارد، خارج از عدالت بوده و برخلاف حکمت مجازات و خارج از مشی عقلاء عالم است.
2⃣ ثانیاً: کسی که قصد اخلال در امنیت عمومی ندارد و صرفاً اعتراض به حکومت دارد، چرا باید از اسلحه استفاده نموده و شهر سلاح کند؟
آیا جز این است که ملازمه عادیه میان «شهر سلاح» با «قصد اخافه» وجود دارد؟
و آیا غیر از این است که، «قصد اخافه» ملازم با «افساد فی الأرض» است؟
و افساد فی الأرض نیز به معنای «سلب الأمن» از جامعه است. پس چگونه میتوان، فقدان قصد اخلال در امنیت عمومی را از فعل چنین فردی که شهر سلاح او به قتل و جرح منجر شده است، استفاده نمود؟
📌 منابع در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش پایانی/منابع
✳️ منابع
۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۶/ الخلاف، ج ۵، ص: ۳۳۵
۲- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج ۲، ص: ۱۵
۳- الوسيلة إلى نيل الفضيلة؛ ص: ۲۰۵
۴- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - القديمة)؛ ج ۱، ص: ۱۵۵/ تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج ۹، ص: ۴۰۶/ منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج ۱۵، ص: ۱۷۵
۵- مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام؛ ج ۳، ص: ۹۱
۶- شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۱، ص: ۳۰۷/
۷- البقرة : ۱۷۳
۸- تفسير العياشي، ج ۱، ص: ۷۴/ الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص: ۲۶۵
۹- جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۳، ص: ۴۸۳
۱۰- الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۵، ص: ۳۲/ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج ۶، ص: ۱۴۴
۱۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۷
۱۲- الحجرات : ۹
۱۳- المبسوط في فقه الإمامية، ج ۷، ص: ۲۶۴
@Tanbiholomah
❗️در حالیکه، قوه قضاییه با قدرت به مجازات محاربین میپردازد، برخی مانند سروش محلاتی، در حال شبههافکنی نسبت به مجازاتها هستند.
‼️ شبهاتی که ریشه در برخورد سلیقهای با دین و آراء فقهی دارد!
❇️ پاسخهای این شبهات را در کانال نخبگانی تنبیه الأمة دنبال کنید:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
@aboutalebi57
❇️ تفقه یا ابتذال فقه
📝 تأملی بر ادعای اخیر سروش محلاتی
🖋 علی اشراقی
🔸 جناب آقای سروش محلاتی در نوشتهای با عنوان "مجازات محاربی که مرتکب قتل نشده" با اشاره به نظر تعدادی از فقهاء عظام خواستهاند اینگونه القاء نمایند که اعدام محاربی که قتل نکرده، غیرشرعی است.
🔻 دربارهی ادعای ایشان ملاحظاتی وجود دارد:
1⃣ برای استاد حوزه شایسته نیست که به جهت مخالفت با یک مادهی قانون مجازات اسلامی به وجود قول فقهی مخالف، اشاره نماید چراکه در بسیاری از مسائل فقهی، فقهاء عظام، نظرات متفاوت دارند و قانون بر اساس ضوابطی در نهایت، مطابق با یک نظر فقهی تصویب میگردد. بسیاری از مؤمنین آشنا با تقلید و رساله نیز میدانند که مسائل اختلافی کم نیستند.
2⃣ ایشان گفتهاند امام خمینی نیز تبعید چنین محاربی را اولی میداند. اگر ایشان نمیدانند که اولی در اینجا به معنای احتیاط مستحب است -و فتوای مرحوم امام همان قول به تخییر است- جنابشان را به دقت و تأمل بیشتر توجه میدهیم؛
اما اگر متوجه این نکته بوده و قصد داشتهاند که نظر نهایی امام را به گونهی دیگری به مخاطبین عام و غیر طلبه، القاء نمایند اقدامشان را به دور از صداقت و امانت میبینیم.
3⃣ بعید است که آقای سروش ندانند که در این مسأله قائلین به تخییر حاکم و امکان اعدام چنین محاربی کم نیستند.
شیخ صدوق در کتابهای هدایه و مقنع، شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی در کتابهای مختصر النافع و شرایع، علامه حلی در کتابهای مختلف الشیعة، تحریر و تبصره، فخر المحققین، شهید اول در کتابهای لمعه و دروس، شهید ثانی در روضه و مسالک و حاشیة الارشاد و حاشیه مختصر النافع، ابن فهد حلی، فاضل مقداد و فیض کاشانی از قائلین به تخییر حاکم هستند. حتی صاحب ریاض که خودش مخالف تخییر است میگوید: اکثر متأخرین قائل به تخییرند.
4⃣ اردوکشی و یارگیری در بین موافقان و مخالفان یک نظر فقهی، آن هم در رسانهها و تریبونهای عمومی شایسته استاد حوزه نیست.
اینگونه روشها به ابتذال فقه و در نهایت تخریب دینداری مردم میانجامد.
@Tanbiholomah
@aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
❇️ از برجستهترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی!
🖋 محمدصادق احمدی
🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجستهترین فقیه نظام یاد کرده است.
🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم:
🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاشگران را به بهانه سازمانیافتهنبودن، مورد تردید قرار دادهاند.
🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرحشده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟
✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است:
«ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفتهاند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱
🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کردهاند و بیان داشتهاند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که میخواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد.
✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره میزند که قابل توجه است:
«بدین ترتیب روشن میشود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح میکشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمیشود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲
🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب میداند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است میفرماید:
«بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونهاى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳
♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کردهاند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محاربنبودن آنها نخواهد بود.
➖➖➖➖➖
۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴
۲. همان، ص ۱۷۷
۳. همان، ص ۱۸۶
@Tanbiholomah
@aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
⛔️«بدون توقف» میزبان حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی.
🔰حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی مهمان این شب های بدون توقف برای بررسی موضوع (خداشناسی) خواهد بود
♨️برنامه «بدون توقف» با رویکرد چالشی و ترکیبی با مشارکت مهمانان برنامه به سوالات و دغدغهها درباره مسئله خداشناسی پاسخ میدهد.
🔷 شنبه تا چهارشنبه بعد نماز مغرب به افق تهران
✅ @mojtabamesbah_ir
recording-20221213-082344.mp3
9.67M
❇️آیت الله کعبی
✳️ فقه محاربه و افساد فی الارض
@aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
هدایت شده از تنبیه الأمة
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
#حد_محارب
#صیانت_از_احکام_شرع
#پاسخ_به_شبهات_فقهی
#تبیین_فقهی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
👆🏻
📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ یکی از نکات مهمی که این روزها باید حتما به آن توجه کنیم.
📺 #ببینید | فراموش نکنیم که ما صاحب داریم
📱 @mesbahyazdi_ir
🆔 @aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
❇️ روایات رایات (نفی قیام) شامل قیامهای ناهی از منکر و تشکیل حکومتی مثل جمهوری اسلامی نیست.
🔻در سال ١٣٨٩ در موضوع حدیث "کل رایة" و قیام در زمان غیبت از مراجع معظم تقلید استفتا کردم.
متن استفتاء و پاسخ مرحوم آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی را در ذیل ملاحظه میفرمایید:
🔹متن استفتاء:
همان طور که مستحضرید در منابع روایی. شیعی روایاتی از قبیل «كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یعبد من دون الله» وجود دارد.
آیا برای اثبات بطلان کلیه قیامها در زمان غیبت کبرای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه ) میتوان به این گونه روایات استناد کرد؟ نظر مبارک حضرتعالی در این زمینه چیست؟
🔸باسمه جلت اسمائه
مفاد این روایت و امثال آن جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر نیست، و نیز مفاد آن تشکیل یک حکومت اسلامی تابع امام مهدی ارواحنا فداه، مانند حکومت جمهوری اسلامی نیست، بلکه مفاد آن مطابق آن روایتی است که قبل از ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) ۱۲ نفر به نام مهدی آخر الزمان قیام میکنند که الان اولی آنها در عراق قیام نموده است.
۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۱
@seyyed_hossein_kashfi
@aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
🔴نقدی بر کوتاهنوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیتالله محمدتقی مصباح»
🖊احمدحسین شریفی
جناب دکتر علیاصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاهنوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت #علامه_مصباح یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است.
در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح میدانند، به اختصار چند نکته را متذکر میشوم:
نکته اول: نوشتهاند: «آیتالله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده #علوم_انسانی_اسلامی این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست! بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکردهاند! همچنین هیچ توضیحی ندادهاند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیتالله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب مینامند، سطحی و مخدوش میدانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر میکردند!
نکته دوم: گفتهاند نظرات آیتالله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسألهای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمیدانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کردهاند که چنین قضاوتی را درباره ایدههای ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشههای ابتکاری ایشان در انسانشناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارشهایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» میدانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی میدانند؟!
نکته سوم: گفتهاند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درکهای دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است!
نکته چهارم: گفتهاند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان میدهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده و نیستند. تقاضا میکنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتابهایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند!
نکته پنجم: گفتهاند آیتالله مصباح «تصور میکرد که با قدرت عریان و فرمایشی میتوان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان میدهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشهها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشههای کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟!
نکته ششم: نوشتهاند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیتالله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیتالله جوادی آملی بودهام؛ اما این سخن نشان میدهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشههای آیتالله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه میکردند تا متوجه میشدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی!
🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظرهای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاههای علامه مصباح یزدی اعلام میکنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح میگذارم.
@ahmadhoseinsharifi
@aboutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟
❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟
❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟
❓از نگاه دین حجاب مسئلهای شخصی است یا اجتماعی؟
✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی مییابید.
📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی
به جمع ما بپیوندید...
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
💠کانال فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی
https://eitaa.com/fmtd1401
❇️ وزارت «امور تنهایی» در انگلیس ❇️
◀️ دولت انگلیس وزیر جدیدی را با عنوان "وزیر امور تنهایی" منصوب کرده که به گفته نخست وزیر این کشور با هدف رسیدگی به "واقعیت تلخ زندگی مدرن" صورت گرفته است.
📣 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تریسی کروچ، این مسئولیت جدید را که محوریت آن اجرای راهبردی کلان برای مقابله با معضلات زندگی افراد تنها در انگلیس است، برعهده میگیرد.
◀️ ترزا می، نخست وزیر انگلیس در این باره گفت: برای بسیاری از افراد تنهایی واقعیت تلخ زندگی مدرن است.
وی افزود: من میخواهم با این چالش که در جامعه ما وجود دارد مقابله و در راستای توجه به تنهایی اقشار مختلف از جمله افراد مسن و افرادی که عزیزان خود را از دست دادهاند و کسی را برای صحبت کردن و تبادل افکار ندارند، اقدام کنم.
🔸 صلیب سرخ انگلیس اعلام کرده که در حال حاضر بیش از 9 میلیون تن در این کشور همواره یا اغلب اوقات، تنها هستند. این نهاد تنهایی و انزوا را یک اپیدمی پنهان توصیف کرده که در میان تمامی ردههای سنی شایع است.
🔸ایجاد این وزارت به پیشنهاد کمیتهای به یادبود جو کاکس، قانونگذار اپوزیسیون از حزب کارگر صورت گرفت که توسط یک فرد افراط گرای راستی به قتل رسید.
سازمان جو کاکس در صفحه توئیتر خود نوشت: جو در طول زندگی خود به ویژه در دوران دانشجویی همواره در تنهایی به سربرد.
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
🆔 @aboutalebi57
هدایت شده از تنبیه الأمة
⚫️ خروش قم در حمایت از مرجعیت و مقام منیع ولایت
♨️ به منظور دفاع از کیان اسلام و ارزشهای الهی، #مرجعیت و به ویژه مقام منیع #ولایت، در پاسخ به اهانت نشریه هتاک فرانسوی و با توجه به آزردگی خاطر شدید آزادگان جهان، مطالبه و خیزش امت اسلامی و مردم شریف قم و بر اساس مصوبه و فراخوان جامعه مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و مشارکت نهادهای عالی حوزهای و تشکل های مردمی و سایر مراکز فرهنگیِ ملی، بینالمللی و مردم نهاد، تجمع پرشور مردمی، ایمانی و انقلابی، برگزار میگردد.
📅 فردا یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت ده صبح در صحن آستانهی مقدسهی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔺 دروس حوزههای علمیه از ساعت ده صبح فردا تعطیل خواهد بود.
#زعیم_شیعه
#دفاع_از_ولایت
@Tanbiholomah
❇️پیش بینی زمان سقوط محمدرضا پهلوی ❇️
❇️ توسط آیت الله العظمی صافی گلپایگانی❇️
✅ حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) فرمودند که در ایام سقوط رضاشاه در سال ۱۳۶۰ هجري قمري برابر با ۱۳۲۰ شمسي که بساط استبداد و ديکتاتوري او به دست همان استعمارگرانی که او را روي کار آورده بودند برچيده شد، امیر حشمت از رجال علم و ادب دوست، خوابی دیده که برای ایشان اینگونه نقل کرده بود:
«در خواب از بعضی بزرگان، از در هم پيچيده شدن آن طومار ظالمانه سؤال کردم. به من گفتند: (رضا شاه پهلوي)»
که وقتی از خواب بیدار شده و حساب کرده بود به حساب ابجد مطابق با ۱۳۶۰ هجری قمري یعنی همان سال سقوط رضاشاه میشد.
🔽 آیت الله صافی (ره) فرمودند: همان وقت که امیر حشمت این خواب را نقل میکرد، به ذهن حقير آمد که بايد تمام شدن کار محمدرضا نيز از اين حروف استفاده شود، فلذا به اين نتيجه رسيدم که پايان کار مرارت بار و پر از ننگ و ابتذال او نيز مطابق با حروف ابجدي (محمّد رضا شاه) است یعنی ۱۳۹۹ هجری قمري.
از اين جهت، همیشه منتظر آن تاريخ بوده و به بعضي هم فرموده بودند که منتظر سال ۱۳۹۹ باشيد و الحمدلله این استکشاف آقا درست بود و در همان سال، محمدرضا شاه دیکتاتور، ساقط شد و نظام اسلامی با آن اهداف والا و مقدّس روی کار آمد.
🔸 ایشان میفرمودند که بعد از فرار محمدرضا شاه از کشور، این استکشاف را به یک شاعر گفته بودند و آن شخص این دو بیت پر معنا را سروده بود:
چو فوّاره ظلم شد سربلند
سقوط و زوال است او را ز پي
بگفتم که تاريخ آن چيست؟گفت
(محمد رضا شاه) تاريخ وي
📚 منبع: کتاب (محضرِ آفتاب) نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/محسن اکبری شاهرودی
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
🆔 @aboutalebi57
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار میکند
📋 پنجشنبه 1401/10/29 ساعت 19
🗂 موضوع: رویکرد اقتصاد اسلامی به مسائل اقتصاد ایران
💡 سخنران: دکتر جواد توکلی
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره و رئیس پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @difqom
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
🆔 @aboutalebi57
🔰معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار میکند:
🔵 نکوداشت علمی آيتالله العظمی صافی گلپايگانی(ره)
📚 و آئين رونمايی از کتاب:
"يک قرن حافظه تاريخی روحانيت: ديدگاههای آيتالله العظمی صافی درباره روحانيت در ايران معاصر"
🎤 با سخنرانی:
1️⃣ آقای دکتر موسی نجفی
2️⃣ حجتالاسلام و المسلمين رضا مختاری
3️⃣ حجتالاسلام و المسلمين محمدصادق ابوالحسنی
4️⃣ حجتالاسلام و المسلمين محسن اکبری شاهرودی
🗓 پنجشنبه، 13 بهمن 1401 ⏰ 9 تا 12
🌐مکان: قم، بلوار جمهوري اسلامي، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
کانال سیاست ودیانت حجتالاسلامابوطالبی
@abutalebi57
🎙 کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
❇️ حجتالاسلام ابوطالبی
⏱ جمعه | ۱۴بهمن | ساعت۲۰
📲 لینک ورود:
https://www.aparat.com/maab_iki/live
📽 پخش از آپارات
💠 #کانال_رسمی_طرح_ولایت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
📱@maab_iki
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
🆔 @aboutalebi57