فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیا امام ره خودسرانه وارد حرکت انقلابی شد یا حوزه و علما را با خود همراه کرد؟!
کلیپ شماره ١
🎥 استاد ابوطالبی
📌 اخیرا یکی حوزویان مطالب ناصواب و خلاف حقیقتی را به امام خمینی نسبت داده است.
بخشی از پاسخهای تاریخی استاد ابوطالبی را در این کلیپ بشنوید.
لینک صوت کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/516
#امام_خمینی
@Tanbiholomah
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
31.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آیا امام ره خودسرانه وارد حرکت انقلابی شد یا حوزه و علما را با خود همراه کرد؟!
کلیپ شماره ٢
🎥 استاد ابوطالبی
📌 اخیرا یکی حوزویان مطالب ناصواب و خلاف حقیقتی را به امام خمینی نسبت داده است.
بخشی از پاسخهای تاریخی استاد ابوطالبی را در این کلیپ بشنوید.
لینک صوت کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/516
#امام_خمینی
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
@Tanbiholomah
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) .pdf
2.03M
✅پس از رحلت آیت الله مصباح (ره) در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹، برخی منتقدان و مخالفان آیت الله مصباح، به طرح سوالات، انتقادات و اتهامات درباره شخصیت و اندیشه ایشان پرداختند.
✅مجموعه "سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آیت الله مصباح" متن پنج یادداشت، مقاله و سخنرانی آقایان رسول جعفریان، عبدالکریم سروش، عباس عبدی، محسن کدیور و مهدی نصیری است که به همراه پاسخ به آنها در تیرماه ۱۴۰۰ در فضای مجازی انتشار یافت.
✅با توجه به موج جدید سوالات، شبهات و اتهامات در مورد آیت الله مصباح (ره)، فایل کتاب بازنشر می شود.
✅این مجموعه، انشاءالله همراه با اصلاحات و اضافات، در آینده به صورت رسمی، چاپ و منتشر خواهد شد.
🌐گروه تاریخ اندیشه معاصر
https://eitaa.com/tarikh_andishehe_moaser/90
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
final_sample.pdf
12.8M
✍️ بسته محتوایی انتخاباتی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🟢 بخش اول
📝 آشنایی با جایگاه فقهی ولایت فقیه و کارآمدی آن
📘 نقش رهبری در نظام سیاسی پارلمانی با توجه به اقتضائات حقوق اساسی ایران
📘 ولایت فقیه در زلال فقه اهل بیت علیهم السلام
📝 آشنایی با عملکرد شورای نگهبان
📘آینه عملکرد شورای نگهبان
📝خدمات و دستاوردهای دولت مردمی
📘دستاوردهای دولت مردمی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی
📘 نمایشگاه روایت پیشرفت / ثمرات تلاش های دو ساله دولت مردمی در آینه آمار و نمودار
📘اخبار خوب و امید بخش
📘عبور از بحران بی دولتی
📘گاهنامه سخن هادی- چارچوب ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت
📘مقایسه عملکرد اقتصادی دولت های یازدهم و دوازدهم
📝 آشنایی با خدمات و عملکرد مجلس شورای اسلامی
📘 پاسخ به چهل سوال درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی
📘تحول در قوانین اقتصادی مجلس
📘قوانین انتخابات ابلاغی ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
📘مروری بر کارنامه مجلس یازدهم
📘کتاب بهارستان۱۲/ مروری بر مختصات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
📝 آشنایی با عملکرد قوه قضائیه
📘گزارش عملکرد قوه قضائیه نسبت به مفاسد اقتصادی
📝 پاسخ به شبهات
📘شبهات انتخابات
📘شبهات پر تکرار
📘یک ون شبهه
📘پاسخ به شبهات اقتصادی
✔️ جهت مشاهده آخرین بروز رسانی های بسته انتخاباتی به کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه مراجعه فرمایید:👇👇
@ejtemaievasiasi
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
✍️ بسته محتوایی انتخاباتی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🟢 بخش دوم
📝روش های بالابردن مشارکت مردم در انتخابات
📘 ایده ها و قالب های انتخاباتی
📘 بسته عملیاتی مجلس
📘 پاورپونت تبیین مشارکت انتخابات ۱۴۰۲
📘 منبرکهای انتخاباتی
📘بسته انتخاباتی پاس گل
📘متغیر های تاثیر گذار بر انتخابات
📘محتوای کاربردی نقاشی پیشرفت برای کودکان
📝اخلاق انتخاباتی
📘اخلاق اسلامی انتخابات
📘 منشور اخلاقی انتخابات در جمهوری اسلامی ایران
📝اقتصاد مقاومتی
📘منابر اقتصاد مقاومتی
📝 با موضوع انقلاب
📘 اگر انقلاب نمی شد
📘 کارنامه منتشر نشده
📘 مجموعه نمایشگاهی چرا انقلاب کردیم
✔️ جهت مشاهده آخرین بروز رسانی های بسته انتخاباتی به کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه مراجعه فرمایید:👇👇
@ejtemaievasiasi
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
11 بهمن ماه سالروز ولادت #استاد_فکر، حضرت علامه #مصباح_یزدی را گرامی میداریم؛
امام خامنهای (مدظله العالی) :
ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای #زبان_گویائی_در_اظهار_حق و پای با استقامتی #در_صراط_مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً #کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود.
هدیه به روح مطهر حضرت استاد علامه مصباح یزدی، سوره فاتحه و صلوات را قرائت کنیم.
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🔴چند وقت پیش رفتیم جایی یکی از پیرزن های مجلس شروع کرد فحش به نظام ✊
و دعا برای روح شاهنشاه ...😕
اون موقع چیزی نگفتم
اما بعد اینکه شام صرف شد نشستم کنارش گفتم حاج خانوم شنیدم ماشالله همه بچه ها و نوه هاتون تحصیلکرده هستن !
لبخندی زد و با افتخار گفت بله اون پسرم لیسانس هست اون نوه ام دکتری هست اون یکی پزشکی میخونه و... خداروشکر نان حلال و زحمتکشی دادیم بهشون ☺️
گفتم : آفرین به شما ، خودتون تا کلاس چندم خوندین؟!
گفت: من تا کلاس پنجم درس خوندم 😓
گفتم : کدوم مدرسه؟
گفت : تا کلاس سوم مدرسه روستامون ، کلاس چهار و پنجم رو هم نهضت سواد آموزی خوندم
گفتم : پس هوش بچه ها و نوه هاتون به شما نرفته احتمالا به خاله ای و عمه ای کسی رفتن درس خون شدن 😉
گفت : نه خواهر برادرام هم بیشتر از دبستان سواد ندارن !! اتفاقا هوشی من داشتم هیچکس نداشت 😏
گفتم : پس چرا درس نخوندین ؟ حتما تنبل بودین ،! 😅
گفت: نخیر !! خیلی هم زرنگ بودم منتها بد شانسی ما اون موقع امکانات نبود ، مدرسه تو روستاها اکثرا نبود یا تا دبستان بود !! اگه امکاناتی که بچه های الان دارن من داشتم الان مدرک پروفسوری داشتم 😌 قدیم اصلا برای سواد ارزش قائل نبودن ، از بچگی دست چپ و راستم شناختم بردنم پشت دار قالی ، تو قالیباف خونه بزرگ شدم ، صبح تا شب باید برای ارباب قالی میبافتیم بعدشم بدو بریم از سرچشمه آب بیاریم گاو و گوسفند علف بدیم و مثل الان لوله کشی و لباسشویی و این حرفا نبود ... وقتی برای درس خوندن نداشتیم همون سه کلاس رو هم شبانه خوندم !!
گفتم : خب نمیرفتین قالیباف خونه ،
گفت: خب اگه نمیرفتیم چیزی نداشتیم بخوریم باید قالی میبافتیم که اخر برج پدرمون پولی از ارباب بگیره قند و چایی و کبریت وبقیه مایحتاجمون رو بخره
گفتم: شاه میدونست شما اینجور زندگی دارید؟! آخه زندگی سردار سلیمانی خوندم مثل شما بود ، پدر خودمم مثل شما بوده و تو سختی زندگی میکردن ، چرا شاهنشاه براتون کاری نمیکرد؟! چرا ۸۰ درصد مردم ایران تو زمان شاه بیسواد بودن؟! تازه انقلاب اومده یک نهضت راه انداخته که بتونه بیسوادی رو ریشه کن کنه؟!
حاج خانوم یک نگاهی کرد 😨
گفتم : چرا دارید حقایق رو وارونه جلوه میدین ؟
گفت: چی بگم از بس گرونیه
گفتم : مدل ماشین بابات زمان شاه چی بود؟! حتما تو اون ارزانی ها بهترین ماشین خریدین؟
گفت : ما اصلا ماشین نداشتیم فقط ارباب داشت !
گفتم : زمان شاه مستطیع شدین رفتین حج حاج خانوم شدین؟!
گفت : نه چند سال پیش رفتم مکه سوریه و کربلا هم رفتم
گفتم : چرا تو زمان شاه همه چیز ارزون بود نرفتین
گفتم : شاهنشاه استان بحرین رو چند فروخت؟!
دشت ناامید و هیرمند را چند؟ جزایر اریایی و زردکوه را چطور؟و......
گفت : مگه شاه فروخت ؟!
گفتم : وقتی استان فروخته نفهمیدین چطوری از بقیه اختلاس هاشون باخبر میشدین؟!
خلاصه گفتم تاریخ رو تحریف نکنید لطفا از شاه اسطوره تو ذهن بچه هایی که حاضر نیستن لحظه ای تو شرایط و امکانات زمان شاه زندگی کنند نسازید !!!
سرش انداخت پایین و چیزی نگفت.😂
👆👆👆👆👆
اینطوری هم میشه جهاد تبیین کرد
#دهه_فجر
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
ــــــــــــــــ
🔹سایرشبهات دوران پهلوی👇
https://eitaa.com/fatemi222/12103
❇️بحثی پیرامون لزوم ترغیبِ دیگران به انتخابات در شرائط کنونی
🖋 روح الله رضائی
باسمه تعالی
🔹با نظر به برخی از کبریات، شاید بتوان در خصوص ترغیب افراد به حضور در انتخابات و رأی دادن، قائل به وجوب شرعی شد. توضیح مطلب اینکه؛
1⃣اولاً: بنا بر تصریح برخی بزرگان، تضعیف نظام جمهوری اسلامی حرام است. پر واضح است نظامی که، شیعه در سراسر جهان به آن شناخته میشود و در راس آن یک مجتهد شیعه حکومت میکند، ضعیف شدن آن باعث ضعیف شدن تشیع میشود، و هر «فعل» یا «ترک فعلی» که منجر به ضعیف شدن این نظام گردد از این جهت ، حرام میباشد.
با کاهش مشارکت، این احتمال به صورت قوی وجود دارد که دشمنان اسلام و تشیع نسبت به این نظام طمع ورزیده و در فکر طرح و برنامه براندازی برآیند، یا تحریمها را تشدید کرده و بر حاکمیت و مردم فشار مضاعف ایجاد کنند، و یا حتی احتمال حمله ی نظامی را در سر بپرورانند پس باید به هر طریقی که باشد مانع از تضعیف گردیده و با ترغیب دیگران به شرکت در انتخابات، در جهت عدم تضعیفِ پایگاه مردمی نظام اسلامی کوشید.
2⃣ ثانیا: ممکن است که گفته شود؛ یقینی به تضعیف نظام نداریم، پس نمیتوان گفت که، تکلیفی در خصوص «شرکت در انتخابات» متوجه افراد میشود. پاسخ این است که؛ از آنجا که محتمل قوی است، حتی احتمال تضعیف نظام و تبعاتی که بر آن مترتب است، کافی است در اینکه بگوییم باید احتیاط کرده و ملتزم به آن الزام گردید. و به بیان دیگر،در چنین اموری (تضعیف تشیع) که از امور مهمه ی اسلام محسوب میشود، صِرف احتمال، کافی است که تکلیف به گردن ما بیاید و مجرای برائت هم نیست.
3⃣ ثالثا: برخی از اهل تحقیق این گونه میفرمایند که «خوف تضعیف» هم کافی است و نیاز به یقین نیست، همانطور که در «خوف ضرر» هم بزرگان فرموده اند که، مثلاً اگر خوف داریم که ناقل بیماری به غیر باشیم، باید پرهیز کنیم، هرچند اطمینان نداشته باشیم. در مقام هم، «خوف خطر» برای اصل نظام شیعی هست که قطعاً بالاتر از یک بیماریست.
4⃣رابعا: هرچند، مجالِ نقض و ابرام و بررسی تزاحمات و غیره وجود دارد، لکن شبهه ی وجوبِ عینیِ مشارکت در انتخابات و ترغیب دیگران به مشارکت، بسیار قوی است؛ با توجه به این که من به الکفایه قائم نیست و یا لااقل مشکوک است که قائم باشد که در این صورت نیز مجرای اشتغال است ظاهراً.
5⃣خامسا: اگر بگوییم؛ اصل «شرکت در انتخابات» به عنوان جلوگیری از «تضعیف نظام اسلامی» واجب است، پس میتوان اینگونه ملتزم شد که، امر به «رأی دادن و شرکت در انتخابات» از باب امر به معروف، واجب است.
6⃣ سادسا : لازم به ذکر است، این موارد، تشخیص نگارنده از صغریاتِ مسئله است و ممکن است که کسی در برخی صغریات، نظر دیگری طبق حجت، داشته باشد.
⬅️به نظر میرسد براساسِ کبریات و صغریاتِ ذکر شده است که، مرحوم امام (رضوان الله علیه) فرمود: در برخی مقاطع چه بسا عدم حضور و مسامحه، در راس گناهان کبیره باشد.
ومقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید دارند:
"همهی کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتیها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند".
🔰خلاصه اینکه؛ تردیدی به جای نمیماند که، مهم ترین کاری که از اساتید حوزه و دانشگاه بر میآید اقناع مخاطبان است (اعم از شاگردان و...).
بعضی ذهن ها شبهه دارند و ترغیب به مشارکت در انتخابات را بی اثر میدانند و حتی این دغدغه را ندارند که بین اقوام و آشنایانِ خود، تبلیغ برای حضور در انتخابات کنند.
اگر شاگردان و مخاطبان اقناع شوند، هر کدام میتوانند عده ی زیادی را به میدان آورده و این زنجیره را کامل کنند ان شاءالله.
البته ترغیب و اقناع باید با معرفی راهکار های عملیاتی و معقول باشد که بحمد الله بسته های کاربردی خوبی در این باره توسط کارگروه های مختلف تدوین شده و باید به شاگردان ارائه شود.
امید است، در قیامت شرمنده امیرالمومنین (علیه السلام) نباشیم.
و پناه میبریم به خدا از این که ذره ای بتوانیم در تقویتِ نظامی که مروج "اشهد انّ علیا ولی الله" است تلاش کنیم، ولی از آن تلاش دریغ کنیم.
@Tanbiholomah
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وقتی یک مرجع عالیقدر تقلید در سن ۱۰۳ سالگی، شرکت در انتخابات و توجه به امور مسلمانان را مقدّس و لازم میشمارد و با تکرار نام مبارک ذات اقدس الهی، و نام شریف حضرت ولی عصر امام زمان ارواح العالمین له الفداء رای میدهد و سپس، دستی که برای خداوند و عزّت اسلام و مسلمانان رای داده است را میبوسد:
🔹حرکت قابل تأمل مرجع عالیقدر شیخ الفقهاء حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
🔻هنگام و پس از رایدادن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
🌐https://eitaa.com/noorolbasar
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🔴 سومین جلسه از دوره روایت انقلاب
😍بصورت پخش زنده😍
🎙 با حضور حجه الاسلام دکتر:
مهدی ابوطالبی
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
موضوع:
رضاشاه و روحانیت؛ از تعامل تا تقابل
⏰ زمان: امروز سه شنبه، ساعت ۲۲
مکان: کانال سیاست و دیانت؛ مهدی ابوطالبی
https://eitaa.com/aboutalebi57
با همکاری کانالهای
گروه پژوهشی آرتا
مدرسه انقلاب
اسلام سیاسی
کنفرانس را از اینجا دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/aboutalebi57
پرسش و پاسخ با استاد 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1922564248C4d2c5cf37f
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 حکایتی از دیدار پهلوی با آيت الله العظمی بروجردی
🔻آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی فرمودند:
من در یک ملاقاتی که آيت الله العظمی بروجردی با شاه داشت، وقتی دیدم خیلی عادی، مثل برخورد با سایر مردم، با او رفتار کرد، به ایشان عرض کردم: این برخورد شما، ارادت ما را به شما بیشتر کرد.
🔸فرمودند: من با پدرش، که قدرتمندتر از این بود و آن وقتها من هم این قدرت را نداشتم، همین طور برخورد میکردم، این که جای خود دارد.
در توضیح فرمودند که: من از سفر حج که بر میگشتم، برای زیارت به عتبات رفتم. آیات نجف، جمع شدند و به من فرمودند: اوضاع در ایران چگونه است؟ آیا میشود علیه رضاخان کاری کرد؟
در هر صورت مطالب آن جلسه لو رفته بود. وقتی به مرز ایران وارد شدم، دستگیرم کرده و به تهران آوردند و در پادگان، بازداشتم کردند.
🔹رضاخان آمد با من ملاقات کند. برای هر دوی ما نیمکت گذاشتند. نشستیم. من برای این که بفهمانم تحت تاثیر قدرت و مقام او قرار نگرفتهام، دستم را گذاشتم روی لبه نیمکت و به آن تکیه دادم.
او حرفهایش را زد و مطالبی رد و بدل شد.
یک وقتی به اقبال، نخست وزیر، فرموده بودند:
پدرش بی سواد بود، ولی یک مقدار شعور داشت اما این (محمدرضا پهلوی) شعور هم ندارد و چیزی ملتفت نمیشود.
📚 منبع: مصاحبه مجله حوزه با آیت الله العظمی حاج آقا علی صافی گلپایگانی قدس سره
@varesoon
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
انتخاب توحیدی 1402.pdf
1.08M
❇️ مجموعه تقریرات از سخنرانیهای آیت الله مصباح یزدی (ره) در باب انتخابات قابل استفاده برای مبلغین و فعالان فرهنگی در عرصه انتخابات شامل:
❇️ اهمیت انتخابات
✴️ آرمان و واقعیت
❇️ وظایف نخبگان
✴️ معیارهای کاندیدای اصلح
❇️ معیارهای کارگزاران نظام اسلامی
✴️ آسیبشناسی رفتار انتخاباتی
❇️ خطر انحراف
✴️ راه نجات از انحراف
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
استاد مهدی ابوطالبی17بهمن1402.mp3
13.64M
📍 دوره روایت انقلاب
جلسه سوم؛ ۱۷بهمن
🎙 مهدی ابوطالبی
روحانیت و رضاشاه؛ تعامل یا تقابل
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🎶صوتهای تاریخی سیاسی👇👇
🆔 @historysvoic
هدایت شده از نجات
بسته عملیاتی نجات.pdf
306.1K
💢 نسخه نهایی بسته عملیاتی نجات
💡بیش از ۳۰ طرح عملیاتی فردی و تشکیلاتی برای "افزایش مشارکت و روایت پیشرفت"
🗂 همراه با ارائه جزئیات فرایند اجرایی و پیوستهای مورد نیاز
کمی که بگذرد ،
ما میمانیم و وجدانی که میپرسد:
⁉️ به اندازه توانمان تلاش کردیم یا نه ؟!
🔰و این پرسشی است که پاسخش درس و کار و زندگی نیست!
بسم الله...
#انتشارحداکثری
[نجات ؛ نهضت جوانان انقلابِ تمدنساز]
@nejaatt_ir
https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 نسخه نهایی بسته عملیاتی نجات 💡بیش از ۳۰ طرح عملیاتی فردی و تشکیلاتی برای "افزایش مشارکت و روایت پ
افرادی که دغدغه افزایش مشارکت دارند و نمیدانند چه اقدامی کنند، در این بسته عملیاتی طرحهای موثر و متنوعی برای انواع و اقسام کنشگران وجود دارد.
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکند.
🪑 سلسله نشستهای بنیان قانون
(جریانشناسی فکری قانونگذاری در دورهی معاصر)
1⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
(حجت الاسلام دکتر باقرزاده)
۳۰ بهمن
2⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران دورهی مشروطه
(حجت الاسلام دکتر ابوطالبی)
۱ اسفند
3⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران مجلس خبرگان قانون اساسی
(حجت الاسلام دکتر محمدی کرجی)
۲ اسفند
⏰ ساعت ۱۹:۳۰
🏢 قم، میدان شهید دستغیب، ساختمان کتاب سرو، طبقه دوم
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🎙#پادکست ا #صوت
☑️ "جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه"
🔸جلسه دوم از سلسله نشستهای «بـنیـان قـانـون»
با حضور:
👤 حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
1402.12.01 قانون بنیان استاد ابوطالبی.mp3
8.75M
🎙#پادکست ا #صوت
✔️"جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه"
🔸جلسه دوم از سلسله نشستهای «بـنیـان قـانـون»
🎙حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
💡حجت الاسلام دکتر روانبخش از نامزدهای اصلح استان قم
🍀 عضو سابق شورای شهر قم و مشاور ویژه استاندار کلانشهر قم🦋
🟢 کانال پر محتوای ایشون 📣
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
مهدی ابوطالبی
❇️حق امام و حق مردم
📝نقد دیدگاه آقای سروش محلاتی
🖊 محمد متقیان تبریزی
اشاره
جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی 25 رجب، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد:
«پرسش این است که اگر بین حق امام و حقوق مردم تزاحم به وجود آید، کدام حق مقدم است؟ وقتی به بیانات اهل بیت(ع) مراجعه می کنیم، آنان حق خود را مقدمه می دانند برای حق مردم، حکومت از نگاه امام علی(ع) مقدمه اجرای عدالت اجتماعی و رعایت حقوق مردم است. امام علی(ع) کفش خود را وصله می زند ابن عباس بر امام وارد شد امام علی(ع) از ابن عباس سوال فرمود این کفش چند قیمت دارد ابن عباس عرض کرد قیمتی ندارد امام فرمود این کفش از حکمرانی بر جامعه برایم ارزشمند تر است مگر اینکه احقاق حق ودفع باطل بتوانم. هُوَ يَخْصِفُ نَعْلَهُ فَقَالَ لِي مَا قِيمَةُ هَذِهِ النَّعْلِ فَقُلْتُ لَا قِيمَةَ لَهَا فَقَالَ (عليه السلام) وَ اللَّهِ لَهِيَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ إِمْرَتِكُمْ إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً، امام علی(ع)، حق حکمرانی خود ر ا در جهت حقوق مردم و تامین عدالت اجتماعی می داند. امام(ع) در ماجرای انتخاب خلیفه سوم فرمودند:لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي؛ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً، الْتِمَاساً لِأَجْرِ ذَلِكَ وَ فَضْلِهِ، وَ زُهْداً فِيمَا تَنَافَسْتُمُوهُ مِنْ زُخْرُفِهِ وَ زِبْرِجِهِ، امام از حق امامت اغماض می کند، ولی از حق مردم که عدالت باشد دفاع می کند، حق مردم را مقدم بر حق خود می داند. در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.»
بر این جمع بندی ایشان اشکالاتی وارد است که طرح میشود.
1️⃣ تقدم رتبی حق امام بر حق مردم
اولاً: آقای سروش محلاتی، برای اثبات اهمیت حق مردم، از مقام تزاحم میان حق امام (سلام الله علیه) با حق مردم استفاده میکند، در حالیکه، تصویر «تزاحم در حقوق» متوقف بر پذیرش تکافؤ دو حق است که، استیفاء هر دو حق با همدیگر امکان-پذیر نبوده و استیفاء هرکدام مزاحم استیفاء حق دیگر باشد. اما اگر، حقی اهم از حق دیگری بوده یا تقدم رتبی بر حق دیگری داشته باشد، تزاحم مستقری وجود نخواهد داشت. حال، این پرسش مطرح میشود که، آیا حق امام (سلام الله علیه) که همان «حق ولایتِ» اوست، در عرض حق مردم است؟
ادله متعددی بر تقدم رتبی حق امام (سلام الله علیه) بر حق مردم دلالت دارد که، از جمله آنها آیه شریفه «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. به بیان فقها، این آیه شریفه، هم نبی و هم امام را در برگرفته و ایشان را اولی بالتصرف در انفس و اموال مردم دانسته است. اولویت در تصرف در این آیه به این معناست که، نبی و امام از حق تصرفی برخوردار هستند – که ممکن است این حق تصرف در قالب حکومت انجام بگیرد- مقدم بر حق تصرفی است که مردم درباره خود و اموالشان دارند. برهمین اساس است که شیخ انصاری (رضوان الله علیه) از «سلطنت مطلقه» امام بر رعیت سخن میگوید: «و بالجملة، فالمستفاد من الأدلّة الأربعة بعد التتبّع و التأمّل: أنّ للإمام عليه السلام سلطنة مطلقة على الرعيّة من قبل اللّه تعالى، و أنّ تصرّفهم نافذ على الرعيّة ماضٍ مطلقاً.» (كتاب المكاسب (للشيخ الأنصاري، ط - الحديثة)، ج3، ص: 548)
و مرحوم ایروانی نیز با استناد به خطبه غدیریه، اولویت در سلطنت را به نفی تزاحم معنا میکند: «فيكون مفاد الحديث ثبوت هذه السلطنة بعينها للنّبي غاية الأمر بنحو آكدّ بحيث لا تزاحم سلطنة سلطنة» (حاشية المكاسب (للإيرواني)، ج1، ص: 155)
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
2️⃣ حق امام، مقدمه منحصره برای استیفاء حق مردم
ثانیاً: آقای سروش محلاتی در بیان دیگری، به مقدمه بودن حق امام برای حق مردم اشاره کرده و آن را ذی المقدمه میداند. این بیان نیز در رابطه میان حق امام و حق مردم، مخدوش است که در ادامه خواهد آمد، اما، اگر رابطه میان حق امام با حق مردم، رابطه مقدمه و ذی المقدمه هم باشد، با تکیه بر مسلمات کلامی امامیه باید گفت؛ حق امام (سلام الله علیه) مقدمه منحصره وجودیه برای استیفاء حق مردم است، نه یکی از مقدمات. به عبارت دیگر، با نظر به همان روایت ابن عباس که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) غرض حکومت خود را «اقامه حق» و «دفع باطل» بیان میکند، باید گفت؛ این دو غرض، فقط در حکومت حضرت قابل تحقق است نه در حکومتهای دیگر. از این روی، استیفاء حق امام مقدم بر استیفاء حق مردم میباشد. اگر ایشان این نکته را نپذیرند به این معناست که، قبول دارند اقامه حق و دفع باطل از طریق شورای سقیفه نیز امکان پذیر است.
علاوه بر اینکه، وقتی به برخی از خطب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از جمله خطبه معروف درباره حق والی و رعیت، نظر انداخته میشود، این نکته برجستگی می یابد که، از منظر ایشان، «بقاء دولت» با همه آثار مبارک آن، نتیجه تقوم و به هم پیوستگی دو حق والی و رعیت و اینگونه نیست که، رابطه مقدمی طولی میان دو حق باشد:
« بزرگترين حقى كه خداوند تعالى از آن حقوق واجب گردانيده، حق والى است بر رعيت و حق رعيت است بر والى. اين فريضه اى است كه خدا اداى آن را بر هر يك از دو طرف مقرر داشته و آن را سبب الفت ميان ايشان و عزت و ارجمندى دين ايشان قرار داده است. پس رعيت صلاح نپذيرد مگر آنكه واليان صلاح پذيرند و واليان به صلاح نيايند، مگر به راستى و درستى رعيت. زمانى كه رعيت حق خود را نسبت به والى بگزارد و والى نيز حق خود را نسبت به رعيت ادا نمايد، حق در ميان آنها عزت يابد و پايه هاى دينشان استوارى گيرد و نشانه هاى عدالت برپا گردد و سنتهاى پيامبر (ص) در مسير خود افتد و اجرا گردد و در پى آن روزگار به صلاح آيد و اميد به بقاى دولت قوت گيرد و دشمنان مأيوس گردند. و اگر رعيت بر والى خود چيره گردد يا والى بر رعيت ستم روا دارد، در اين هنگام، ميان آنها اختلاف كلمه پديد آيد و نشانه هاى جور پديدار آيد و تباهكارى در دين بسيار شود و عمل به سنتها متروك ماند و به هوا و هوس كار كنند و احكام اجرا نگردد و دردها و بيماريهاى مردم افزون شود. و كسی از پايمال شدن حق بزرگ و رواج امور باطل بيمى به دل راه ندهد. در اين هنگام نيكان به خوارى افتند و بدان عزت يابند و بازخواستهاى خداوند از بندگان بسيار گردد. »
نهج البلاغه، خطبه 216
پیوستگی دو حق، با نظر به مطلب پیشین که حق اصیل را از آن امام میداند، این تصویر را دارد که، هم حق امام و هم حق مردم باید مراعات گردد، اما با توجه به این نکته که، حق امام برابر و هم کفو با حق مردم نبوده و تقدم رتبی بر آن دارد. با این باور، میتوان مثال برجسته دوران معاصر، یعنی مشروطه را بازاندیشی دوباره ای نمود. دوره ای که فقط به احیاء حق مردم اندیشیده شده و چنین گمان برده شد که این حق را میتوان از طریق مشروطه هم احیاء نمود. در حالیکه، همه آن اهداف مقدسی که بزرگان دینی داشتند، جز از طریق نهاد امامت و ولایت قابل استیفاء نبود.
ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
3️⃣اغراض حکومت امام، فراتر از حقوق الناس
ثالثاً: اشتباه اساسی آقای سروش محلاتی در این است که، بیان امام (سلام الله علیه) را به «حقوق الناس» تحویل برده و در همان محدوده منحصر ساخته است. در حالیکه، آن بیان اوسع از حقوق مردم است؛ «...إِلَّا أَنْ أُقِيمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلً». نظیر آنچه که ایشان در خطبه ای دیگر غرض خویش از پذیرش ولایت را چنین توصیف میکند:
« اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِك»
(خداوندا! تو مى دانى که آنچه از ما (در طریق تلاش براى بسیج مردم) صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه هاى دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنّت ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد)
همانطور که در این عبارت آمده است، غرض از تشکیل حکومت؛ آشکار ساختن نشانه های دین، اصلاح شهرها و سرزمینها است تا امنیت برای مظلومین فراهم آید و حدود معطله الهی اقامه گردد. و معلوم نیست، چرا بر یک مؤلفه (حقوق مردم) اصرار ورزیده شده و همه غرض حکومت امام منحصر به آن گردیده و مقدمه احقاق آن تلقی میشود.
و اگر حضرت در آن خطبه (وَ وَاللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً) ظلم بر خود را پذیرفته و از سلامت امور مسلمین استقبال میکند، به معنای تقدم حق مردم بر حق امام نیست، بلکه، به معنای تقدم «حق الإسلام و المسلمین» بر شخص حضرت امیر (سلام الله علیه) است. و این همان اندیشه سیاسی امام خمینی (رضوان الله علیه) است که حفظ نظام اسلامی از حفظ یک نفر - حتی اگر امام عصر ارواحنافداه- باشد اهمیتش بیشتر است.
🔹نتیجه گیری
مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است.
ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود.
@Tanbiholomah
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🌼 ملت شریف ایران به عنوان قوم سلمان همواره بسترساز ظهورند.
🌷 شهیدان سهم خود را در سربلندی و عزت مملکت امام زمان (عج) پرداختند.
🕌 فلسفه حکومت دینی استقرار همه جانبه عدالت اجتماعی است.
👤اشخاص و جناحهای سابقهدار هرکدام نقشی در بیعدالتیهای موجود دارند.
✅با انتخاب اصلح سهم خود را در استقرار عدالت اجتماعی بپردازیم.
﴿ نامزد مستقل دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قم کهک و جعفرآباد ﴾