سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6)
🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب #ولايتـفقها و شئونات سياسي آنها اشاره میکند:
✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست.
✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشدهاند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها.
✅ دستور داديم به #پادشاهـاينـزمان و يگانه اين دوران، #بندهـما که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع)💠(۳) 💢 #بيانـابعادـسياسيـکربلا امام خميني (ره) در
💠#دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت(ع)💠(۴)
امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند.
🔻 امام سجاد (ع) براي زمينهسازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند:
1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی
2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت.
3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان
🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل:
✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم.
✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي.
✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان آنها
برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله)
#سیرهـسیاسیـامامـسجاد (ع)
#تحققـحکومتـاسلامي
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (7)
مخالفت با #حکمـفقها مخالفت با #امامـزمان (عج) است.
🔸در نوشته يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است:
✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ #حجتـامام ـعصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان #نقضـحکمـامام (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق.
🔸مرحوم #ميرزايـآشتياني مرجع تهران در دوران #نهضتـتحریمـتنباکو به نايب السلطنه ميگويد:
✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين #مخالفت با #امامـزمان – عليه الصلاه و السلام ـ است.
(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه،ص 128 و 131)
#نهضتـتحريمـتنباکو
@aboutalebi57
💢 #لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه 💢(۱)
وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر #حکمـتحریمـمیرزایـ شیرازی، فکری نمایند، علما به حکومتي و ولايي بودن حکم ميرزا و لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند:
✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،شما، خود ميدانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که #نايبـالامام (ع) و حکم جنابشان درباره #مجتهدـوـمقلد نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که ميدانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص #مثلـآحادـمردم اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه، ص136)
#تبعيتـفقهاـازـحکمـوليـفقيه
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خوا
💢#لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه💢 (2)
دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای شیرازی به دنبال اخذ #فتوايـمعارض با فتواي ميرزا از مراجع دیگر بود. ولي #همهـمراجع خود را موظف به #تبعيتـازـحکمـميرزا دانستند.
✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از #مراجعـکربلا بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده،
«وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟»
مرحوم مازندراني #مرجعـبزرگـشيعه با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار ميدارد:
«هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، #برايـهمه ما #مطاع است.»
(موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211)
#تبعيتـفقهاـازـحکمـوليـفقيه
#مرحومـمازندراني
#تقابلـمراجعـتقليد
@aboutalebi57
🌹#نفوذـولایی فقها در بین مردم (1)🌹
✅ اعتقاد مردم به #نیابتـمیرزایـشیرازی از امام زمان (عج) واستفاده از تعبير
« #محاربهـباـامامـزمان (عج) » تأثیر زیادی در تبعیت مردم ا زحکم میرزا داشت.
شيخ حسن کربلايي در اين زمينه مينويسد:
🔻«مردم اوباش بلد و به اصطلاح وقت، مشتيها که از هيچ رو باکي از هيچگونه مناهي و معاصي ندارند، به غيرت اسلاميّت، چپقها را يکسره شکستند و شکسته چپقها را بر تختگاه اداره کمپاني امتياز انداختند.
از اين جماعت مشتيها اين کلمه به فزوني شنيده ميشد: ... من #عرق را به اميد شفاعت صاحب زمان (عج) ميخورم، ولي چپق را به چه اميد بکشم؟
چرا که ميرزا گفته است استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج)است.»
(شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص 119)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢#لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای
💢 #لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاييـفقیه 💢 (۳)
وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر #حکمـتحریمـمیرزایـ شیرازی، فکری نمایند، علما بر لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند:
✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،شما، خود ميدانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که #نايبـالامام (ع) و حکم جنابشان درباره #مجتهدـوـمقلد نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که ميدانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص #مثلـآحادـمردم اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه، ص136)
✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از #مراجعـکربلا بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني #مرجعـبزرگـشيعه با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار ميدارد: هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، #برايـهمه ما #مطاع است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (7) مخالفت با #حکمـفقها مخالفت با #امامـزمان (عج) است. 🔸در نوشت
☘️ #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه ☘️(۱)
🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است🔸
🔺در پست های قبلی به پیشینه اصل ولایت فقیه پرداخته شد.
اما در ادامه، پست هایی درباره «ولایت #مطلقه فقیه» خواهد آمد.
🔴 آيا ولايت مطلقه فقيه که توسط امام خميني مطرح شد در بين فقهاي گذشته هم سابقه دارد؟
✅ تعريف امام خميني از ولايت مطلقه اين است که:
همين ولايتى كه براى رسول اكرم (ص) و امام در تشكيل حكومت و اجرا و تصدى اداره هسمت، براى فقيه هم هست. (مگر مواردي که دليل خاص دارد مثل جهاد ابتدايي) (کتاب ولايت فقيه ص 52، تحرير الوسيله ج 1 ص 548)
🔻مشابه اين نظر را فقهاي متعددي در گذشته داشتهاند. به عنوان نمونه :
🔹مرحوم محقق کرکي
🔹مرحوم مقدس اردبيلي
🔹مرحوم محقق نراقي
🔹آيت الله حاج آقا رضا همداني
🔹آيت الله آقانجفي اصفهاني
🔹آيت الله سيد عبدالحسين لاري و ....
که در ادامه به هر یک جداگانه پرداخته خواهد شد.
#ولايتـمطلقهـفقيه
#ولايتـفقيهـولايتـمعصوم
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🌹#نفوذـولایی فقها در بین مردم (1)🌹 ✅ اعتقاد مردم به #نیابتـمیرزایـشیرازی از امام زمان (عج) وا
🌹#نفوذـولایی فقها در بین مردم (2)🌹
💢امين الدوله از درباريان قاجار ميگويد:
بعد از صدور #حکمـتحريم تنباکو توسط #ميرزايـشيرازي بنّا هايي که در خانه ما کار ميکردند به محض ديدن قليان دست از کار کشيدند و گفتند:
«در خانهاي که بدين وضوح بيدين باشند که قليان بکشد، ما کار نميکنيم.»
(خاطرات اعتماد السلطنه ص 782)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
☘️ #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه ☘️(۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است🔸 🔺در پست های قبلی
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀 (2)
✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر «آيت الله حاج آقا رضا همداني» :
🔻ايشان در استدلال خود به توقيع شريف امام زمان (عج) میفرمايند:
💢تدبر در توقیع شریف امام زمان (عج) که دلیل اصلی و عمده نصب فقیه توسط امام معصوم (ع) است نشان می دهد که امام معصوم (ع) فقیهی که بر اساس روایات اهل بیت (ع) نظر می دهد را قائم مقام خود معرفی کرده است و فرموده است که شیعیان در تمام اموری که باید به امام مراجعه کنند در عصر غیبت به فقیه مراجعه کنند تا شیعیان در عصر غیبت متحیر و سرگردان نباشند.
(مصباح الفقيه، ص 161)
🔻توقیع امام زمان (عج) به اسحاق بن یعقوب :
💠«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم»
«در حوادثی که برای شما رخ می دهد به راویان حدیث مراجعه کنید چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم».
(بحارالانوار, ج 53, ص 180)
#ولايتـمطلقهـفقيه
#ولايتـفقيهـولايتـمعصوم
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🌹#نفوذـولایی فقها در بین مردم (2)🌹 💢امين الدوله از درباريان قاجار ميگويد: بعد از صدور #حکمـت
🌹 #نفوذـولایی فقها در بین مردم(3)🌹
✅اطاعت عموم مردم از #حکمـتحريم ميرزاي شيرازي، باعث شگفتي خارجيها شد. شيخ حسن کربلايي در اين رابطه مينويسد:
🔸 #سفرايـخارجه که مقيم دارالخلافه بودند به تمامي دول اروپ تگلرافها بدين مضمون مخابره کردند که ... چيزي را که #عادتـشبانهـروزي عمومي مسلمانان حتي اطفال آنان و اعظم عادات ايشان بوده ... به محض يک دو کلمه نوشتة منعي که به رييس آيين خودشان نسبت داده شده، #يکدفعه چنان بالمرّه متارکه نمودند که ارتکاب آن، در انظارشان عار و شنار است.
(تاريخ دخانيه،ص 121)
✅ فووريه، پزشک فرانسوي ناصرالدينشاه، تعجب خود را اين گونه ابراز داشته است:
🔹عجب #انضباط و #اطاعتي در آن موقع که پاي #عمل کردن به #فتوايـمجتهد متنفذ و معروفي در ميان است، مشاهده ميشود. اختيار اوضاع در حقيقت در دست ملاهاست.
(نيکي کدي، تحريم تنباکو،ص 127)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀 (2) ✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر «آيت الله حاج آقا رضا همداني» : 🔻ا
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀(3)
🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸
✅ مرحوم مقدس اردبیلی می نویسد:
🔹فقیه در زمان غیبت حاکم مستقل و مطلق است و همه اموری که به امام ارجاع داده میشد، در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده میشود. این مساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمه دلایل ذکر شده:
1. اجماع
2. لزوم حفظ نظام و جلوگیری از هرج و مرج و برای به سختی نیافتادن مردم که دلایل عقلی و نقلی بر آن تأکید دارد.
(مجمع الفائدة والبرهان، ج 8, ص 160 – 161. ج 12، ص 29 – 28.)
#ولايتـمطلقهـفقيه
#ولايتـفقيهـولايتـمعصوم
#مقدسـاردبيلي
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🌹 #نفوذـولایی فقها در بین مردم(3)🌹 ✅اطاعت عموم مردم از #حکمـتحريم ميرزاي شيرازي، باعث شگفتي خا
🌹 #نفوذـولایی فقها در بین مردم(4)🌹
✅ #سفيرـروس در مجلسي که با حضور ساير #سفرايـخارجي در ايران و صاحب امتياز تنباکو، تشکيل داد در توجه دادن اين افراد به اهميت اتفاقي که افتاده، به #جايگاهـحکمـميرزا در ذهنيت مردم و تأثير آن در عمل اجتماعي آنها اين گونه اشاره ميکند:
🔸رييس اسلاميان که به مراحل از حدود ايران بيرون است، دو کلمه در خصوص #منعـمسلمانان از اين عمل نوشت [و] فرستاد و اين نوشته به محض وصول، #ظرفـنيمروز در اين شهرِ بدين عظمت همه جا منتشر گرديده و به محض اشتهار اين يک دو کلمه نوشته، تمامي مسلمانان را با اين [که] هنوز صحت و صدق اين نوشته بر اکثر و اغلب ايشان محقق نشده بود، تنها به احتمال اين که شايد صحيح باشد، اين چنين #عادتـپانصدـساله را #يکدفعه متارکه نمودند.
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀(3) 🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸 ✅ مرحوم مقدس اردبیلی م
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀(۴)
✅ ولايت مطلقه از نظر آيت الله سيد عبدالحسين لاري✅
🔸ايشان فقيه را داراي همان ولايت پيامبر (ص) يعني «اولي بالمومنين من انفسهم» ميداند:
🔹«ولى فقيه از جانب امام معصوم داراى نيابت و خلافت عامه است كه زندگى بشر را در غيبت معصوم بر اساس وحى تنظيم كند».
🔹«ولايت كليه (اولى بالمؤمنين من انفسهم) حق «حاكم شرع» و «ولى فقيه» است و وى بر همه اقشار جامعه از فرمانروايان و كارگزاران حكومت و دولت گرفته تا خزانه داران و مردم در تمام امور حسبيه و اجراء حدود شرعى و ترجيح و تعيين احكام كلى ومصالح نوعى اعم از عزل و نصب و تعذير و حدود و تغيير و تبديل و تأليف قلوب يا تبليغ احكام يا اتمام حجت رسول و امام «ولايت» دارد و «حاكميت» او محرز و نافذ و جارى است و از نظر شرعى هيچكس حق مخالفت و معارضه با حكم الهى او را ندارد»
(تعليقات مکاسب ج 2 ص 278 و 420؛ قانون در اتحاد دولت و ملت ص 4)
#ولايتـمطلقهـفقيه
#ولايتـفقيهـولايتـمعصوم ع
#ولايتـمطلقهـمرحومـلاري
@aboutalebi57
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (1) 💢
🌹جامعیت اسلام🌹
در باب قلمرو دین سه نوع نگاه به دین قابل تصور است:
✅1. نگاه حداقلی به دین:
یعنی از چهار نوع رابطه انسان (رابطه با خود، طبیعت، انسانها و خداوند) دین فقط پاسخگوی رابطه انسان با خداست و امور اجتماعی و دنیایی انسان خارج از محدوده دخالت و وظیفه دین است.
✅2. نگاه حداکثری به دین:
یعنی انسان باید پاسخ همه نیازهای خود را از دین بگیرد. حتی در اموری جزیی مثل شیوه تهیه غذا، ساخت وسایل نقلیه و ... . لذا بشر دیگر نباید به دنبال تحقیقات علمی برود.
✅3. نگاه جامع به دین:
یعنی حوزههاي مختلف زندگي انسان (خانواده, حقوق، سياست, اقتصاد، فرهنگ و ...) مورد توجه دین قرار گرفته است. اما توجه اسلام به همه حوزههابه معنای بیان همه جزییات و نیازهای بشر نیست. بلکه با توجه به پيوستگي دنيا و آخرت و تأثير رفتار دنيايي ما در سعادت نهايي و اخروي، دین متکفل بیان اموری است که در سعادت و يا شقاوت ابدي ما تأثير دارد. خواه این امور در حالیت اولیه دنیوی باشد یا اخروی، فردی باشد یا اجتماعی.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
نگاه صحیح به قلمرو دین نگاه سوم است. وقتی جامعیت دین اسلام پذیرفته شد. طبیعتا مسائل سیاسی هم در دین مورد توجه قرار میگیرد و سیاست باید دینی باشد.
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🍀 #پيشنيهـتاريخيـولايتـمطلقه🍀(۴) ✅ ولايت مطلقه از نظر آيت الله سيد عبدالحسين لاري✅ 🔸ايشان فقيه
🍀 #پيشينهـتاريخيـولايتـمطلقهـفقيه🍀(۵)
💢جمع بندی و خلاصه مطالب
🔻اعتقاد فقهاي سدههاي گذشته به ولايت مطلقه فقيه به معنای اینکه «همان اختيارات زمامداري معصوم(ع) را فقيه هم دارد.»
✅مقدس اردبيلي
قیه در زمان غیبت حاکم مستقل و مطلق است و همه اموری که به امام ارجاع داده میشد، در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده میشود.
(مجمع الفائدة والبرهان، ج 8, ص 160 – 161. ج 12، ص 29 – 28.)
✅محقق کرکی
فقیه جامع الشرایط از جانب ائمه ع به عنوان حاکم منصوب شده است و نائب امام ع است در همه اموری که قابل نیابت است. و این نیابت به شکل کلی است.
(رسائل، ج 1، رسالة صلاة الجمعه، ص 142 – 143)
✅آيت الله سيد عبدالحسين لاري
ولايت كليه (اولى بالمؤمنين من انفسهم) حق «حاكم شرع» و «ولى فقيه» است و وى بر همه اقشار جامعه از فرمانروايان و كارگزاران حكومت و دولت گرفته تا خزانه داران و مردم «ولايت» دارد و «حاكميت» او محرز و نافذ و جارى است و از نظر شرعى هيچكس حق مخالفت و معارضه با حكم الهى او را ندارد»
(قانون در اتحاد دولت و ملت ص 4)
✅آيت الله حاج آقا رضا همداني
طبق نظر امام معصوم ع فقیه قائم مقام امام ع است و شیعیان در تمام اموری که باید به امام مراجعه کنند در عصر غیبت به فقیه مراجعه کنند تا شیعیان در عصر غیبت متحیر و سرگردان نباشند. (مصباح الفقيه، ص 161)
✅آيت الله آقانجفي اصفهاني
بر اساس توقيع شريف امام زمان عج در همه اموري که مردم بايد براي آنها شرعا و عرفا و عقلا به رييس و حاکم جامعه مراجعه کنند در عصر غيبت بايد به فقها مراجعه نمايند.
(حکم نافذ آقانجفي، ص 248)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (1) 💢 🌹جامعیت اسلام🌹 در باب قلمرو دین سه نوع نگاه به دین قابل تصور است
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (2)💢
🌹مبنای اول: جامعیت اسلام(2)🌹
✅ پذیرش نگاه جامع به دین به این معناست که دین هر آنچه به سعادت و شقاوت ابدی انسان مربوط است را بیان کرده است. چنانکه پیامبر (ص) در حجه الوداع فرمودند: هرآنچه موجب نزدیکی به بهشت و دوری از جهنم بود را برای شما گفتم.
(کافی ج2 ص 74)
✅ با توجه به این اصل، بطلان نظریاتی مثل نظریه "مدیریت علمی به جای مدیریت فقهی"(سروش، مدارا و مدیریت، ص 253) روشن میشود.
زیرا تعارضی بین مدیریت فقهی و مدیریت علمی نیست.
✅ در حکومت دینی فقهی بسياري از مسائل جزيي و برنامهريزيهاي فني بر اساس تدبير عقلاني و يافتههاي جديد علمي انجام ميشود اما در چارچوب مبانی ارزشی و فقهی.
به عنوان مثال براي حل مشکل تورم، اقتصاددانان و نظريههاي اقتصادي به ميدان ميآيند و راه حل ارائه ميدهند در عين حال بايد راهحلهاي ارائه شده با موازين فقهي و ارزشهاي اسلامي تناسب داشته باشد.
#دین_و_سیاست
#نقد_حکومت_دینی
#عبدالکریم_سروش
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (2)💢 🌹مبنای اول: جامعیت اسلام(2)🌹 ✅ پذیرش نگاه جامع به دین به این معن
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (3)💢
🌹مبنای اول🌹
🌹#جامعیت_اسلام(3)🌹
✅ یکی از کسانی که در مباحث حکومت دینی عملا مبنای جامعیت اسلام را نپذیرفته است «مهندس بازرگان» است.
وی قائل به تفکيک رسالت انبياء از اداره امور دنيا از جمله حکومت و سیاست است. از نظر او اسلام نیامده است که درس حکومت و اقتصاد و مدیریت یا اصلاح امور زندگی دنیا و اجتماع را بدهد.
(آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء، 15)
✅ از نظر او پيامبران از جمله پیامبر اسلام (ص) براي دعوت به توحيد و مبارزه با شرک و استکبار و الحاد اقدام به تشکيل حکومت و تأمين قدرت ننمودهاند.
(همان، ص 23)
✅ او معتقد است غرض از آیات حدود و قصاص و احکام حقوقی، حفظ نظام و امنیّت جوامع و کشورها نیست بلکه اخلاقی رفتار کردن و دور شدن از شیطان است.
(همان، ص 18)
✅ بازرگان معتقد است جنگ و شهادت یا قیام و نهضت امام حسین و اصحاب او نشانی از این حقیقت می داد که خلافت و حکومت از دیدگاه امام واسلام نه از آن یزید و خلفاست، نه از آن خودشان و نه از آن خدا، بلکه از آن امّت به انتخاب خودشان است
(همان، 29)
#دین_و_سیاست
#نقد_حکومت_دینی
#بازرگان_حکومت_دینی
@aboutalebi57
هدایت شده از خیمهگاه ولایت
✅ خانم ها و آقایان عزیز، از شما دعوت می شود در #پایگاه_اطلاع_رسانی_خیمه_گاه_ولایت عضو شوید.
خیمه گاه ولایت صفحه ای کاملا مستقل و خودجوش می باشد که با بیش از هفت سال سابقه کاری در فضای مجازی، در حوزه های مختلف سیاسی و امنیتی و تحلیلی و افشاگری علیه سیاست بازان و ضدانقلاب، فعالیت میکند.
✍ منتشر شده ها در خیمه گاه ولایت تا کنون بدین شرح است:
1⃣ خاطرات سردار شهید حاج حسین همدانی در سوریه، و جنگ با داعش در کنار حاج قاسم سلیمانی و جلسات با سیدحسن نصرالله.
2⃣ ناگفته های یک مقام اطلاعاتی که حدود سی سال در وزارت اطلاعات بود.
3⃣ مستند داستانی امنیتی عاکف (سری اول.)
4⃣ ناگفته های پرونده عبدالمالک ریگی از زبان مسئول پرونده او در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.
5⃣ افشاگری درمورد پشت پرده مسائل هسته ای.
6⃣ توضیحات یک اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی سپاه.
7⃣ افشای ماهیت منافقان و جاسوس ها و ضدانقلاب در ایران و اپوزیسیون و ضدانقلاب خارج نشین.
8⃣ داستان امنیتی عاکف سری دوم ( در دست اقدام و ویرایش که ان شاءالله به زودی منتشر می شود.)
9⃣ هشدارهای امنیتی و آگاه سازی های حفاظتی و بعضب از اخبار های مهم روز.
🔟 رصد و تحلیل اخبارهای مهم امنیتی و اطلاعاتی درون مرزی ( جمهوری اسلامی ایران) و برون مرزی (غرب آسیا یعنی خاورمیانه و جهان بخصوص اسراییل که به زودی از صفحه و صحنه روزگار محو خواهد شد ان شاءالله.)
#کانال_انقلابی_خیمه_گاه_ولایت
☫ ما ادعا نداریم که بهترینیم اما مدعی متفاوت ترین کانال خبری تحلیلی در حوزه سیاست و تحلیل مسائل اطلاعات ملی و جهانی هستیم.
👈 اینجا خــــــــ قرمزـــــط سیاسے معنایے ندارد چون به اکثر سیاستمداران سیاست باز در ایران و هرجای این عالم در هر رده و پست و مقام حاکمیتی و حکومتی ارادتی نداریم و فقط ارادتمند و فدایی امام خمینی و انقلاب و امام خامنه ای و شهدا هستیم.
✅ اینجا از انقلاب و دردِ مستضعفین و پا برهنگان و مظلومان جهان میگوید نه از سیاست بازی های کثیف بعضی سیاسیون معلوم الحال 👈(کانال #خیمه_گاه_ولایت در ایتا و سروش )
🌐 @kheymegahevelayat
خیمه گاه ولایت در سروش👇
✅ http://sapp.ir/kheymegahevelayat
✅ خیمه گاه ولایت در تلگرام👇
🌐 @kheymegahevelayat_ir1
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (3)💢 🌹مبنای اول🌹 🌹#جامعیت_اسلام(3)🌹 ✅ یکی از کسانی که در مباحث حکومت
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (4)💢
🌹مبنای دوم: جاودانگی احکام اسلام(1)🌹
✅ یکی از مبانی تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت و در دنیای جدید جاودانگی احکام اسلام است.
به این معنا که احکام و دستورات اسلامی در دنیای جدید نیز قابل استفاده و اجراست.
✅ استاد مطهري با اشاره به بحث خاتميت ميگويد ما که قائل به خاتميت هستيم، عقيده ما اين است که دين حقيقت جاويدي است و از ميان افراد بشر منسوخ نخواهد شد و ديني که براي هميشه بايد در اجتماع بشر باقي بماند و آن صلاحيت را دارد که باقي بماند دين اسلام است. پس بحث خاتميت بحث جاويد بودن دين اسلام است.
(مرتضي مطهري، خاتميت، ص 21-11)
✅ به فرموده امام صادق (ع) حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه
(اصول کافی ج1 ص 58)
طبق این فرمایش دستورات و حلال و حرامهای سیاسی و اجتماعی اسلام نیز تا آخر الزمان باقی است و احکام حقوقی و سیاسی نیز همانند عصر معصومین (ع) باید اجرا شود.
#دین_و_سیاست
#جاودانگی_اسلام
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
📚 کتاب «عالمان شیعه و صیانت از سرمایههاي ملي» اثر حجتالاسلام مهدي ابوطالبي به مباني، انديشه و عمل
🔰#مبانيـقرآني_پرهيز_از_کالايـخارجی🔰(۱)
🔸يکي از مباني قرآني پرهيز از #کالايـخارجي در ادبيات علماي شيعه آيات نفي کسب عزت از طريق دوستي و ارتباط با کفار است.
در آیات قرآن تقبيح شده است که مؤمنين بخواهند با پذیرش ولایت و دوستی کفار، به دنبال کسب عزت باشند:
🔸الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا (نساء/139)
کساني که کافران را دوست و ياور خويش ميگيرند، آيا عزت را نزد آنان ميجويند؟ با اين که عزت به تمامي از آن خداست.
✅ به عنوان نمونه آیت الله #آخوندـخراساني درنامهای به شاه با توصيه وي به پرهيز از کالاي خارجي، #لباسـخارجي را #لباسـذلت و #لباسـداخلي را #لباسـعزت ناميده است و او را به «خلع لباس ذلّت» و «لبس لباس عزّت» توصيه کرده و گفته است:
با استفاده از «#البسهـمصنوعهـاسلاميه» هم به «ترويج ملت بيضاء و #تقويتـدولت عظمي و اسباب #آسايشـعموم عباد و #ترقياتـعامه و قاطبين بلاد محروسه ايران» بپردازد و هم باعث شود تا ملت كه به مقتضاي «الناس علي دين ملوكهم» رويه وي را ادامه دهند كه «#كهنـجامهـخويش را پيرايش، به از #جامهـعاريت خواستن» است.
(مهدي ابوطالبي، عالمان شيعه وصيانت از سرمايههاي ملي)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🔰#مبانيـقرآني_پرهيز_از_کالايـخارجی🔰(۱) 🔸يکي از مباني قرآني پرهيز از #کالايـخارجي در ادبيات ع
🔰 #مباني_قرآني_پرهيز_از_کالاي_خارجي🔰(۲)
🔻یکی از اصولی که در فقه شیعه مطرح است و در روایات ما فراوان مطرح شده است اصل #حرمتـتشبه به #کفار است.
💠رسول خدا فرمودند:
کسی که به بیگانه از ما شبیه شود از ما نیست، از #مشابهت با #یهود و نصاری #پرهیزـکنید.
💠حضرت علي(ع) ميفرمايند:
کسی که شبیه به قومی شود از آنان به حساب میآید.
💠امام صادق (ع) نيز ميفرمايند:
خداوند به یکی از پیامبرانش چنین وحی کرد: به مؤمنین بگو #لباسـدشمنان مرا #نپوشند، #غذایـدشمنان مرا #نخورند و طبق روش دشمنان من عمل نکنند که اگر چنین کنند آنها نیز دشمن من خواهند بود همانند سایر دشمنان.
(مستدرک سفینه البحار، ج 5، ص 346. مستدرک الوسائل، ج 17، ص 440. ن لایحضره الفقیه، ج1، ص 252)
✅بر همین اساس در موارد متعددی علما بر مبنای اصل #حرمتـتشبه به #کفار، مؤمنین را از استعمال #کالاهایـخارجی نهی کردهاند. به عنوان نمونه مرحوم شیخ الشریعه اصفهانی در این زمینه با استناد به همان حدیث «لاتلبسوا ملابس اعدایی و ...» مینویسند:
💠#اغلبـمفاسدی که در اعمال و عقاید مسلمین پیدا شده از #اختلاط آنها #باـکفار و #تشبیه به آنها در گفتار وکردار و ... هست.
(مهدی ابوطالبی, کتاب عالمان شیعه و صیانت از سرمایه های ملی)
@aboutalebi57
🔖دسترسی سریع به مطالب کانال
💠پیشینه تاریخی ولایت فقیه
🔻شماره ۱
https://eitaa.com/records57/33
🔻شماره ۲
https://eitaa.com/records57/44
🔻شماره ۳
https://eitaa.com/records57/99
🔻شماره ۴
https://eitaa.com/records57/101
🔻شماره ۵
https://eitaa.com/records57/102
🔻شماره ۶
https://eitaa.com/records57/104
🔻شماره ۷
https://eitaa.com/records57/108
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (4)💢 🌹مبنای دوم: جاودانگی احکام اسلام(1)🌹 ✅ یکی از مبانی تشکیل حکومت
💢 #مبانی_دخالت_دین_در_سیاست (5)💢
🌹مبنای دوم: جاودانگی احکام اسلام(2)🌹
🔻 برخی از مخالفان حکومت دینی در دنیای معاصر، با تردید در همین اصل جاودانگی احکام اسلام امکان تشکیل حکومت دینی را مورد تردید قرار داده اند.
🔻یکی از این افراد معتقد است گزاره های دینی ثابت هستند ولی مفاهیم و مسائل سیاسی اجتماعی متغیرند.
لذا نمیتوان با گزاره های ثابت دینی مسائل متغیر سياسي و اجتماعي حل کرد و پاسخ داد.
(محمد مجتهد شبستري، ماهنامه کيان، بهمن 77، ص 10)
✅ در پاسخ به این شبهه باید گفت تغییرات مذکور یا شکلی و ظاهری است یا محتوایی و بنیادین.
تغییرات شکلی به گونه ای است که با همین گزاره های دینی ثابت و موجود قابل پاسخ است.
مثلا ممکن است امروز با معاملات اقتصادی جدید مواجه باشیم ولی محتوای این معاملات تغییری ندارد و با شرایط کلی مطرح در فقه اسلامی قابل پاسخ است.
✅ برخی از تغییرات هم که تغییرات محتوایی است و مسائل جدید مطرح میشود در دین اسلام ظرفیتهای لازم برای حل مسائل جدید وجود دارد مثل احکام متغیر ثانوی یا حکومتی که متناسب با تغییر در موضوعات صادر میشوند.
☘️بنابراین نه تغییرات همواره آنگونه است که با گزاره های دینی ثابت قابل پاسخگویی نباشد و نه دین آن گونه که تصور شده است ثابت است که نتواند تغییرات جدی و ماهوی را پاسخ دهد.
#دین_و_سیاست
#نقد_حکومت_دینی
#مجتهد_شبستری_حکومت_دینی
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________