هدایت شده از رحا مدیا
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند:
🔻سلسله نشستهای مجازی مدرسه اندیشهورز رحا با موضوع «اندیشه های شهید #شیخ_فضل_الله_نوری»
💠 با حضور استاد:
👤 حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی؛ قائم مقام مدير گروه تاريخ انديشه معاصر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
🕰 زمان: یکشنبه هفتم مردادماه| ساعت15
🔗 لینک ورود به اتاق جلسه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔴 میراث اقتصادی دولت #شهید_رئیسی برای دولت آقای پزشکیان
عملکرد 3ساله دولت #شهید_رئیسی به روایت آمار رسمی و مقایسهای با دیگر دولتها
ـــــــــــــــــــــــ
✍کانال تحلیل سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دکتر مخبر: پس از شهادت آیتالله رئیسی هر بار که خدمت حضرت آقا رسیدم ایشان با تاثر میفرمودند: آقای مخبر! خیلی حیف شد!
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🆔 @MEYBODE_MA
استاد ابوطالبی.mp3
20.47M
🎙 صوت نشست «اندیشه های شهید #شیخ_فضل_الله_نوری»
💠 با حضور استاد:
👤 حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی
💢 00:44 ابعاد ترور شخصیتی شیخ فصل الله نوری پیش از ترور و حذف فیزیکی
💢 7:28 چرا علما و بزرگان حوزه با اعدام شیخ مخالفت نکردند؟
💢 11:37 علت صدور حکم اعدام شیخ فضل الله نوری صرفا مخالفت با مشروطه بود؟
💢 13:45 آیا قلمرو دین از دیدگاه شیخ فضل الله نوری با دیدگاه مرحوم نائینی تفاوتی دارد؟
💢 21:47 آیا نظارتی که شیخ در آن زمان مد نظرش بود با نظارتی که امروز در شورای نگهبان داریم یکیست؟ چه تفاوت هایی با هم دارد؟
💢 26:05 آیا شیخ شهید مخالف تشکیل مدارس دخترانه و تحصیل دختران بوده است؟
💢 33:29 جامعه ی امروزی به خصوص حوزه و روحانیت فعلی از واقعه ی شهادت شیخ فضل الله چه درسی میتوانند بگیرند؟(مهم ترین درس واقعه مشروطه)
💢 40:06 معرفی چند کتاب در این باره
🏫 مدرسه اندیشه ورز #رحا
🆔 @rahamedia
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
240611_0846.mp3
22.02M
🔰منشاء و ابعاد اختلاف علما در مشروطه
(مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید محمدکاظم یزدی، مرحوم نائینی و شهید شیخ فضل الله نوری)
✅ حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی
❇️"مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی "
🗓سه شنبه 16 مرداد 1403
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🔷 با لیبرالها چه باید کرد؟
(متن جالبی است که یکی از دوستان فرهیخته برای من ارسال کرد)
کنار آمدن با لیبرالها به این سادگی نیست و دقت بیشتری میخواهد:
وقتی به شاهچراغ حمله شد، گفتند: جای گشت ارشاد، امنیت مردم رو تامین کنید.
⛔️ولی وقتی تروریستها را دستگیر کردند، هشتگ نه به اعدام راه انداختند.
⛔️ اسرائیل، نطنز و اصفهان را زد و شهیدان شهریاری و احمدی روشن را ترور کرد، گفتند: دیدید روسیه اس۳۰۰ نداد.
⛔️ غزه اسرائیل را با طوفان الاقصی زد، نوشتند: خون رو با خون جواب نمیدن.
⛔️ طالبان، پنجشیر را تصرف کرد: غوغا راه انداختند که: حکومت حاضر به دفاع از مظلومان افغانی نیست!
⛔️اما از مظلومین فلسطین که دفاع شد، گفتند: نه غزه، نه لبنان!
⛔️تحریم که شدیم، تحلیل کردند که: به خاطر دشمنی تان با آمریکا است.
⛔️ اما وقتی آمریکا از برجام خارج شد: نوشتند: به خاطر حملهی شما به سفارت عربستان بود!
⛔️ شهید رئیسی بدون برجام، تحریم را بی اثر کرد، گفتند: پولش رو که نمیتونید بیارید چه فایده!
⛔️ پولها که آزاد شد، گفتند: همه رو دادید فلسطین!
⛔️ به همت دانشمندان جوانمان واکسن ساختیم. توییت زدند که: آب مقطره.
⛔️ واکسن را با پیگیری دولت مرحوم رئیسی وارد کردیم، نوشتند: چینیه به درد نمیخوره!
⛔️ با عربستان جنگ دیپلماتیک داشتیم، فریاد زدند: دیپلماسی بلد نیستید.
⛔️با عربستان ارتباط برقرار کردیم، ناگهان گفتند: چی شد از شعارهای انقلاب عقب نشینی کردید؟!
⛔️هیأتها رونق گرفت، نوشتند: عزا بسه مردم نیاز به شادی دارند.
⛔️جشن شادی چند کیلومتری غدیر برگزار شد، گفتند: امارات ماهواره فرستاده هوا، شما ایستگاه صلواتی میزنید؟!
⛔️ماهواره فرستادیم هوا، گفتند: وقتی مردم تو اجاره خونه ماندهاند، ماهواره چه فایده داره!
⛔️با چین قرارداد ساخت مسکن و با روسیه قرارداد همکاری بلند مدت نوشتیم، تحلیل نوشتند که:کشور رو فروختید به چین و روسیه.
⛔️روسیه اسلحه از ما خرید: گفتند در جنگ اوکراین دخالت کردید!
⛔️اعلام بی طرفی کردیم: گفتند از اسرائیل ترسیدید.
⛔️اسرائیل رو بزنیم: مقصر مائیم،چون چوب کردیم لانه زنبور.
⛔️نزنیم میگن: ایران ترسید.
🔻واقعاً مخالفان جمهوری اسلامی و حکمرانی دینی موجودات عجیبیاند.
خلاصه هر کاری بکنیم از نظر لیبرالهای غربزده زیر سئوالیم و بدهکار!.
#غرب
#غربزدگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از تنبیه الأمة
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی (حفظه الله) در باب #علومانسانی و #فقه
🔹جلسه اول: ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام
🔹جلسه دوم: میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه
🔹جلسه سوم: ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
🔹جلسه چهارم: ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
✅ سه جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #شب_زنده_دار (حفظه الله) در باب #جایگاه_فقیه_در_موضوع_شناسی
🔹جلسه اول
eitaa.com/Tanbiholomah/746
🔹جلسه دوم
eitaa.com/Tanbiholomah/747
🔹جلسه سوم
eitaa.com/Tanbiholomah/748
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
✅ مرجعیت فقیه در شناخت موضوعات
برگرفته از دروس استاد آیت الله #شهیدی (حفظه الله)
🔹بخش اول
eitaa.com/Tanbiholomah/750
🔹بخش دوم
eitaa.com/Tanbiholomah/751
🔹بخش سوم
eitaa.com/Tanbiholomah/752
🔹بخش چهارم
eitaa.com/Tanbiholomah/753
برگرفته از دو جلسه بحث فقه (ماهیت پول)
🎤 صوت اول تاریخ ١٣٩٧/١٢/١۵
eitaa.com/Tanbiholomah/757
🎤 صوت دوم تاریخ ١٣٩٧/١٢/٢٢
eitaa.com/Tanbiholomah/758
@Tanbiholomah
نامه حضرت آیت الله سبحانی به رئیس مجلس: تعطیلی «شنبه» برخلاف قانون اساسی است
«بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف – دام مجده
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام
تصدیع می دهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی میشود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد میباشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم.
نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب میکنم:
۱-آیا مصوبهای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آنرا مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمیگردد.
۲-در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاههای مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!
۳-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.
۴-چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزار و چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛
۵- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزهها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.
۶-از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که میگوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: «زبان فارسی» که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵) . آیا میتوان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل ۱۸) آیا میتوان رنگ چهارمی به آن افزود.
اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا میکنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیونهای مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.
قم – جعفر سبحانی
۵ شهریور ۱۴۰۳»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازهم سوء استفاده نواصولگرایان از جایگاه رهبری مشخص شد .
👓 رهبر انقلاب در نخستین دیدار دولت آقای #پزشکیان:
آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. #تعداد_بیشتری را هم #نمیشناختم و نظری نداشتم.
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
▫️ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
📊 مقایسه مرگ و میر جادهای در ایران و عربستان
🔹 تلفات جادهای در ایران در سال ۲۰۰۵ حدود ۴۱ در صدهزار نفر گزارش شده و در عربستان ۲۶ در صدهزار نفر
🔹اما در سال ۲۰۱۹، این نرخ در ایران به ۲۲ در صدهزار و در عربستان به ۳۶ در صدهزار نفر رسیده است.
🔹یعنی در طول ۱۴ سال، تلفات جادهای در ایران تقریباً نصف شده و در عربستان تقریباً سیر صعودی داشته است.
🔹در حالی وضعیت تلفات جادهای در عربستان از ایران بدتر است، که عربستان بزرگترین وارد کننده خودرو در خاورمیانه میباشد و گفته میشود کیفیت خودروهای وارداتی آنها از ایرانیان، بهتر هم هست.
منبع: بانک جهانی
https://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.TRAF.P5?locations=SA-IR
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
❇️ توتالیتاریسم «شبهعلم»
تأملی بر سخنان «وزیر محترم علوم»
✍ حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
ادامه «توتالیتاریسم «شبه علم» 👆👆
علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
🟡🟤🔴 خداوند متعال به خاطر ناشکری عده ای ناسپاس به این ملت رحم کند و مورد غضب خودش قرار ندهد . که از نعمتهای خدا بهره مند میشوند و یکسره میگویند ما چقدر بدبختیم.
آمار قابل توجه و عجیب.
خیلی از مردم از این آمار خبر ندارند.
✍کاظم انبارلوئی
۱- تقریبا به تعداد خانوارها خودرو در کشور داریم! و در موارد قابل توجهی هم ویلای تفریحی وجود دارد
۲- با دو روز تعطیلی راههای کشور از کثرت میل به سفر و تفریح مملو از ماشین و مسافر میشود!
۳- در مصرف لوازم آرایشی و زینتی در صدر هستیم!
۴- میلیونها نفر در یک ساعت برای چهار هزار خودرو ثبت نام میکنند؛ یعنی مردم ایران، با پول همین قرعهکشی میتوانند شرکت بنز آلمان رو خریداری کنند!
۵- در نوروز امسال ۵۱ میلیون تردد در جادههای کشور ثبت شده که ما تنها کشور در منطقه و حتی جهان هستیم که دارای این رکورد سفر هستیم! تقریبا به انداره کل اروپا؛ پنج میلیون نفر سفر از طریق دریا و نیم میلیون نفر سفر هوایی!
۶- تعداد عجیبی ملک در ترکیه توسط ایرانیها خریداری شده است! و ایرانیها فقط در یک ماه خاص بیش از دویست هزار نفر سفر به ترکیه داشته اند! اما باز میگن بدبختیم!
۷- به گزارش انجمن بینالمللی جراحی زیبایی تعدادی عمل جراحی در دنیا انجام شده است که ایران با بیشترین جراحی زیبایی جز ده کشور اول جهان میباشد؛ یعنی ایران یک درصد جمعیت جهان رو داراست اما ۸ درصد عمل جراحی را داشته است!
۸- ایرانیها رتبه اول واردات غذای #سگ در منطقه غرب آسيا را دارند! اما در عین حال بدبخت ترین مردم در سطح کره زمینند؟!
۹- در حال حاضر مردم ایران روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند یعنی مصرفی بیش از سه برابر مصرف پرجمعیت ترین کشور دنیا یعنی چین!
۱۰- میگن ما بدبختیم ولی مصرف برقمون ۶ برابر میانگین جهانی است!
۱۱- ما بدبختیم ولی مصرف گازمون با جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۷ برابر میانگین جهانی و معادل ۱۲ تا کشور ثروتمند اروپایی است!
۱۲- ما بدبختیم اما در مصرف آب شیرین درجه یک دنیا در رتبه اول هستیم!
۱۳- میهمانی ها و بریز و بپاش خانواده های ایرانی در دنیا مثال زدنی است.
۱۴- برای خرید یه بربری تا سر کوچه ماشین و یا موتور سوار میشیم.
۱۵-برای رفتن به مدرسه، فرزندانمان حتما باید سرویس ایاب و ذهاب داشته باشند.
۱۶- کمتر خانه ایرانی است که فاقد مبلمان و زرق و برق باشد.
۱۷- رکورد دار تعویض زود هنگام موبایل و وسایل هستیم.
۱۸- تولید کننده بیش از اندازه زباله و اهل دور ریختن مواد غذایی ماییم.
۱۹- مجالس عروسی و یا ترحیم با آداب پر خرج و برج داریم.
۲۰- اکثرا فراموش میکنیم که کمدهای لباس ما محتوای چه تعداد لباس کمتر استفاده شده است..
اما طبق آمار جهانی فقر در ایران بعد انقلاب به زیر ۸ درصد هم رسیده است و این یعنی ایران جز ده کشور با کمترین میزان فقر در جهان است؛ اما طبق گفته رسانه های دشمن ایران فقیرترین مردم جهان با درصد بالای احساس فقر فلاکت است؟! پس تأمل کنیم؛ چه دستی پشت پرده با کمک خائنین در کاره
و..... ما متهم به فلاکت در رسانه های غربی- صهیونیستی دنیا هستیم.
https://eitaa.com/heyat_ya_abas
🟢حوزه علمیه قم؛ پیشتازی و مرزبانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️نگاهی به عناوین برخی از دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در سال جاری، نه تنها حیات علمی و پویایی آن را نشان میدهد، بلکه نشانههایی از پیشتازی و مرزبانی علمی آن را هم نمایان میسازد:
۱. فقه اجتماعی
۲. فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بینالملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکتهای سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. فقه هوش مصنوعی
♦️در عین حال چند ملاحظه طلبگی را از این باب که «گاه باشد که کودکی نادان/ به غلط بر هدف زند تیری» بیان میکنم:
یک. طبیعتاً انتظار این را نداریم که عمق طرح و ارائه چنین مباحثی به عمق مباحث استخواندار و سنتی فقه در موضوعات بیع و طهارت و نجاست و صوم و صلاة باشد. اما این انتظار را داریم که اساتید دغدغهمندی که از سر تکلیف و با اعتقاد به غنایی مبانی و منابع و اصول فقه شیعی به این مباحث ورود کردهاند،
اولاً، در موضوعشناسی دقت کامل داشته باشند، و به صورت عمیق و دقیق با موضوعات مورد بحث آشنا شوند.
ثانیاً، به هیچ وجه از روششناسی اجتهادی مرسوم و متعارف، در ارائه این مباحث عدول نکنند؛
دو. معتقدم برای آنکه حوزه علمیه قم بتواند نگاه جامع و همهجانبه اسلام را به مسائل اجتماعی و نوپدید عرضه کند، در کنار مباحث فقهی ناظر به این موضوعات، باید مباحث اخلاقی و الهیاتی (فلسفی) آنها را نیز با قوت دنبال کند. یعنی مباحثی مثل «اخلاق اجتماعی»، «اخلاق اداری»، «اخلاق امنیت»، «اخلاق پزشکی»، «اخلاق حکمرانی»، «اخلاق خانواده»، «اخلاق رسانه»، «اخلاق روابط بینالملل» و ... همچنین «فلسفه اجتماعی»، «فلسفه مدیریت»، «فلسفه امنیت»، «فلسفه خانواده»، «فلسفه رسانه»، «فلسفه حقوق»، «فلسفه عدالت»، «فلسفه محیط زیست»، «فلسفه ورزش» و ... را به طور جد در دستور آموزش و پژوهش خود قرار دهد.
سه. طرح این مباحث هرگز نباید محدود به حوزه علمیه قم شود؛ طلاب حاضر در شهرستانها و سایر حوزههای علمیه کشور نیز به شدت به چنین مباحثی نیازمندند. طلاب و حوزههای شهرستانها، ویترین و پیشانی حوزه علمیه قم و نماینده علم و پژوهش و اخلاق حوزه علمیه قم هستند، باید از حیث علمی و پژوهشی و تبلیغی دائماً تغذیه شوند.
چهار. برای عمیقتر شدن این موضوعات و مباحث، بسیار مناسب است که مدیریت حوزه، تدبیری به کار گیرد که با محوریت اساتید مربوطه، متخصصان دانشگاهی ایران و بلکه جهان، نیز امکان حضور در جلسات درس حوزویان را داشته باشند و جدیدترین مباحث ناظر به موضوعات مربوطه را در حضور اساتید حوزه، با طلاب علوم دینی در میان بگذارند. با این تدبیر، هم اساتید دانشگاه با دغدغههای اسلامی حوزویان آشناتر میشوند و هم اساتید و طلاب حوزههای علمیه، بهتر و بیشتر عمق مباحث موجود درباره موضوعات مورد بحث خود را آگاه میشوند.
پنج. مدیریت حوزه علمیه باید تدبیری به کارگیرد که چنین مباحثی به «فناوریهای نرم و فرهنگی» تبدیل شوند. زیرا تا آموزشها و پژوهشهای اجتهادی نتوانند کاربرد و کاربست خود را در مسائل اجتماعی و صنعی و مبتلابه مردم نشان دهند، جامعه هدف این مباحث و ذینفعان و مخاطبان، طعم شیرین چنین مباحثی را به صورتی ملموس نخواهند چشید؛ و در نتیجه امیدی به ماندگاری و استمرار چنین مباحثی هم نخواهد بود. به تعبیر دیگر، باید امتداد فناورانه این مباحث اجتهادی را هم مورد توجه قرار داد.
#فقه
#حوزه_علمیه
@Ahmadhosensharifi
🌹
🌐 نخستین مرکز آکادمیک معارف اسلامی به صورت مجازی !
📝 پذیرش دانشجو در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - مرکز آموزش مجازی و نیمهحضوری فرهنگ و معارف اسلامی -
⏳مهلت ثبت نام و انتخاب رشته #کارشناسی_پیوسته
از چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۴ تا یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
1️⃣ افرادی که در کنکور ثبت نام کرده اند:
سامانه جامع آزمون سراسری
2️⃣ افرادی که در کنکور ثبت نام نکرده اند:
از سامانه پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی
#مؤسسه_آموزشی_و_پژوهشی_امام_خمینی_ره
🔺 مدرک معتبر
🔻 کمترین میزان شهریه نسبت به دیگر مراکز آموزشی
🔺 بهرهمندی از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
🔻 مراکز آزمون گسترده و متعدد در سراسر کشور
🔗مطالعه اطلاعیه ثبتنام و شرایط و ضوابط
آیدی پاسخگو در ایتا:
🆔 @mehdish_ikvu
🆔 @parsa_ei
🆔 @ikvu1403
🔸 | ایتا | سایت