#سخن_نگاشت
نیاز به دین و فلسفه حیات
مذهب، عامل آرامش دل و رضایت روح است و فرد را از بسیاری از تشویش ها، اضطراب ها و ترس ها نجات می دهد و به عنوان یک تکیه گاه روحی مورد نیاز است. به نظر استانلی هال، نوجوانان در حدود پانزده سالگی بیشتر احساسات دینی دارند، زیرا با گرایش به دین و اعتقادهای دینی می خواهند تلاطم ناراحتی های خود را تخفیف دهند. نوجوان یا جوان که سر تسلیم در برابر هیچ کس فرو نمی آورد و علیه همه قدرتها عصیان می کند، در درون متوجه ضعف ها و حقارت های خود است؛ عظمت، قدرت و بقا و دوام خود را در مذهب می بیند؛ فلسفه زندگی و حیات خود را در مذهب جست و جو می کند و در آن معنایی برای زندگی خویش می یابد.
.............
✅بسته محتوایی #قطره_ای_از_معارف
ویژه گروه #نوجوان
6 اردیبهشت الی 12 اردیبهشت
موضوع:سال های جوانی،بذر آینده
............
6.pdf
1.45M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف
ویژه گروه نوجوان
6 اردیبهشت الی 12 اردیبهشت
موضوع:سال های جوانی،بذر آینده
.............
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓ سلام برای نهادینه کردن عبادات خاص مثل روزه، نماز شب و در نوجوانان و جوانان در مرحله رشد و تثبیت، چه راهکارهای وجود دارد؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
۱. طرح سؤال نسبت به جایگاه عبادات خاص و فلسفه و ارزش و آثار آن و نیز معرفی کتاب یا مجله و پیشنهاد تحقیق نسبت به سؤالات، برای متربیان حاضر در حلقه در این زمینه مفید می باشد.
٢. در صورت امکان، کتاب هایی از شهید مطهری، حجت الاسلام قرائتی و تهیه کرده و به افراد اهدا شود.
٣. سرگروه با دقت کتاب های مربوطه (متعلق به شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، حجت الاسلام قرائتی و...) را مطالعه کرده و آماده بحث در حلقه شود.
۴. بعد از مطالعه متربیان در حلقه به بحث گذاشته شود، ولی به وسیله سرگروه بحث هدایت شود.
۵. تقيد سرگروه به عبادات خاص، تأثیر فوق العاده ای دارد. (به ویژه، در اردوها)
۶. استخراج جلوه های عبادات خاص در زندگی پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و ارائه آنها به افراد حلقه همراه با احساسات معنوی سرگروه | بسیار تأثیرگذار است.
۷. نقل داستان هایی از جلوه عبادات خاص و زندگی علمای وارسته دین.
۸. دعوت از افراد صاحب نفس برای حضور در حلقه.
۹. نقل اشعار زیبا درباره عبادات خاص.
۱۰. ارتباط خصوصی سرگروه با افراد حلقه که آمادگی بیشتری دارند.
۱۱. آماده سازی افراد مستعد جهت تأثیر گذاری بر افراد ضعیف تر.
۱۲. توجیه خانواده ها و آماده سازی آنها جهت تأثیر گذاری بیشتر بر فرزندان.
البته یک قاعده کلی در رابطه با نهادینه کردن موارد مذکور در فرض سؤال وجود دارد؛ بدین صورت که افراد را در فضای جدید و متنوع قرار دهید (اردو و...) و در آن فضای تبلیغاتی وسیعی را پیرامون مواردی مانند نماز شب و در قالب شعار اردو ایجاد کنید.
🔅موفق و موید باشید.
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
📷 اینفوگرافی/۲۰ توصیه تغذیهای برای ماه مبارک رمضان
📱https://eitaa.com/neshast
📱@neshast
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
بسوی خدا:
ابزار و شرایط تدبّر در قرآن
1. آگاهی به معنای آیات
احاطه بر معنای آیات، ولو در حدّ ترجمه صحیح و یا در اختیار داشتن قرآن ترجمه شده مطمئن، از شرایط دیگر تدبّر در آیات قرآن است. همان طوری که امام صادق علیه السلام می فرماید:
«ألْمُقْرِی ءُ بِلاعِلْمٍ کَالْمُعْجِبِ بِلامالٍ وَلامُلْکٍ ؛ قرائت کننده بدون علم و آگاهی، مثل کسی است که بدون مال و ملک از خود راضی باشد.»
2.وسیله دانستن الفاظ آیات
الفاظ آیات قرآن، معبر رسیدن به معانی عمیق و هدایت بخش هستند؛ بنابراین، اگر تمام همّت قاری، خوب ادا کردن و گرفتار شدن در دام الفاظ، قرائت ها و لحن های زیبا شود، از تدبّر در معنای آن می ماند و از پل عبارت به مقصد معنا نمی رسد. بدان گونه که امام صادق علیه السلام می فرماید: «من إنْهَمَکَ فِی طَلَبِ النَّحْوِ، سُلِبَ الْخُشُوعُ ؛ کسی که تمام کوشش خود را در راه طلب نحو صرف کند، از خشوع محروم می شود.»
3.دل دادن به پیام های قرآن
شرط دیگر تدبّر در قرآن، دل دادن به آیات قرآن و خالی کردن قلب از آلودگی ها، از جمله تعصّب و پیش فرض های غیر الهی در مواجهه با قرآن می باشد. چرا که نسبت تدبّر و قلب انسان، نسبت راه و چشم است. همان طوری که اگر کسی چشم نداشته باشد، به چاه می افتد، کسی که قلب او مریض باشد نمی تواند تدبّر کند و از هدایت قرآن استفاده کند.
از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام نقل شده که در تفسیر آیه «ام علی قلوبٍ اقفالها» فرموده اند که: «هیچ ذکری به قلب آنها نمی رسد و حقیقتی برای آنها کشف نمی شود
💠شبکه تربیتی صالحین استان اصفهان
📱https://eitaa.com/neshast
📱@neshast
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
کتابهای پیشنهادی جهت مدیریت فرهنگی که برای فعالیتهای سرگروهها در صالحین نیز مفید است
۱- آنگاه که فعالیتهای فرهنگی پوچ میشود، اصغر طاهرزاده
۲- آسیب شناسی فرهنگی در ایران، سید رضا صالحی امیری
۳- پیوست فرهنگی از مفهوم تا روش، عبدالعلی رضایی
۴- ابتکار عمل در برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد فرهنگی، محمد زهره ای
۵- اثر تقوا در کار فرهنگی، سید معمار منتظرین
۶- اصول کار فرهنگی، سید مجتبی حسینی
۷- آنچه مدیران فرهنگی باید بدانند، محمد محمدی
۸- در آمدی بر مدیریت فرهنگی، علی محمد نائنینی
💠شبکه تربیتی صالحین استان اصفهان
📱https://eitaa.com/neshast
📱@neshast
هدایت شده از نشست تربیتی صلحا
تشریح مرحله اول تمدن نوین اسلامی: حقیقتا انقلاب اسلامی ما در عصری که به پایان تاریخ و غلبه لیبرال دمکراسی غربی و عصر بی دینی لقب گرفته بود بسیار عجیب بود، بعد از انقلاب فرانسه اساسا انقلاب مستقل که خواهان حکومت دینی باشد تا قبل از انقلاب اسلامی ایران نداشته ایم، هدف اصلی انقلاب اسلامی بازگشت و تحول اساسی از روش موجود و رجوع به اسلام اصیل بوده و هست، البته قرائت اسلام نیز مهم است چون امروزه در اثر نفوذ کلام انقلاب اسلامی گروههایی به اسم اسلام ایجاد شده که هدف و روش آنها قرائت بسیار سطحی از اسلام بر مبنای تفکر سلفی و تکفیری است در حالی که انقلاب اسلامی ایران بر اساس قرائت اجتهادی و فقهی و تفکر فلسفه صدرایی شکل گرفت، نتیجه :
اولین و مهمترین هدف انقلاب بازگشت به اسلام علوی(ع) و محمدی(ص) بود دیگر اهداف انقلاب اسلامی را می توان در شعار اصلی مردم ایران پیدا کرد؛ اولین شعاری که مردم ایران سردادند و نشان دادند که بعد از تغییر رژیم چه چیزی می خواهند این شعار بود«استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی »
پس می توان نتیجه گرفت که اهداف اصلی انقلاب شامل :
1. بازگشت به اسلام البته با قرائت علوی (ع)و محمدی(ص) و تشکیل حکومت بر اساس شریعت اسلامی
2. استقلال در تمامی ابعاد
3. آزادی البته آزادی نه به معنای رهایی از هر قید و شرط ما آزادی فکر را با آزادی اغفال و آزادی منافق گری نباید اشتباه بگیریم.(آزادی فکر واندیشه)
4. عدالت
5. جمهوری اسلامی
💠شبکه تربیتی صالحین استان اصفهان
📱https://eitaa.com/neshast
📱@neshast