اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⚫️ شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
◾️ مرحوم آیت الله مجتهدی در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان درباره ابواب بهشت میگوید:
در اینجا منظور از اینکه میگوییم خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام دادهایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ چرا که تا انسان گنهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامی دربهای بهشت روی او گشوده میگردد که هیچ گناهی بر او نباشد و اینکه میگوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم.
◾️ برای آنکه بفهمیم منظور از «اغلق عنی فیه ابواب النیران» و «در این روز درهای آتش دوزخ را بر من ببند» چه میباشد؟ اشاره مینماییم به فرموده خداوند عزوجل در قرآن کریم: الم یعلموا انه من یحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فیها”(توبه / آیه ۶۴)
یعنی آیا نمیدانند که هرکس با خداوند و رسولش دشمنی نماید آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند و با توجه به این آیه شریفه در مییابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند میخواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامیاش پیروی میکنیم؛ چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.
◾️ نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرمودهاند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده میشود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.
نماز شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی) است که در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهی میتوان یک مرتبه خواند و حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در ثواب آن فرمود: گشوده میشود از برای او درهای آسمان.
◾️ قرآن تلاوت کنید که نور هدایت و صفای باطن و چشم بصیرت و شفای روح و جسم در آن است، خدایا مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، الا بذکر الله تطمئن القوب، ای نازلکننده آرامش در دلهای مؤمنان.
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⚫️ دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
خداوندا، در این روز درهای بهشتها را به روی من بگشا و درهای آتش دوزخ را ببند، مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای نازلکننده آرامش در دلهای مؤمنان.
💚سلام بر بیست رمضان
🌼سلام بر علی ع 🏴
💚سلام بر مظلومیتش
🌼سلام بر سلطان خوبی ها
💚سلام بر پدر فقیران
🌼سلام بر
💚روزهای آكنده از عطر فرشتهها !
🌼سلام بر
💚ماه تقدير و سرنوشت !
🌼سلام بر
💚شما دوستداران اهل بیت
صبحتـون بخیـر 🌼
📚 برگشتن از قصد روزه
💠 سوال: اگر روزه دار در بین روز به دلیلی از نیت روزه برگردد ولی بعدا پشیمان شود و ادامه روزه را قصد کند و مبطلی انجام نداده باشد، روزه آن روز صحیح است؟
✅ جواب: در روزۀ واجب معین، مانند روزۀ ماه رمضان و نذر معین، واجب است #نیت از طلوع فجر تا مغرب، استمرار داشته باشد؛ بنابراین اگر بین روز از نیت روزه برگردد و قصد ادامۀ روزه نداشته باشد، روزهاش باطل میشود و قصد دوباره برای ادامۀ روزه فایده ای ندارد، البته تا #اذان_مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند.
#احکام_روزه #نیت_روزه #امساک
🆔 @leader_ahkam
◾️اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
◾️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 شما را به قرآن قسم درست انتخاب کنید... آدم انتخاب کنید
⭕️ غربالگری ، نقش اصلی عقل
🔽 در روایتی بسیار معروف در كتاب «العقل و الجهل» «كافى»، «بحار» و «تحف العقول» از حضرت امام موسی کاظم علیه السلام آمده است:
◾️ آن حضرت خطاب به هشام بن الحکم متکلم معروف شیعه به اين آيه قرآن:
«فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم أولوا الألباب» (زمر/ ۱۸-۱۷)
استناد مىفرمايد.
🔽 آيه عجيبى است: بشارت بده بندگان مرا، آنان كه سخن را استماع مىكنند.
بعد چه كار مىكنند؟ آيا هرچه را شنيدند همان را باور مىكنند و همان را به كار مىبندند يا همه را يک جا رد مىكنند؟
هیچکدام
🔽 «فيتبعون أحسنه»: نقادى مىكنند، سبک سنگين مىكنند، ارزيابى مىكنند، آن را كه بهتر است انتخاب مىكنند و آن بهتر انتخاب شده را پيروى مىنمايند.
🔽 آن وقت مى فرمايد:
چنين كسانى هستند كه خدا آنها را هدايت كرده (يعنى هدايت الهى و استفاده از نيروى عقل اين است)
«و اولئك هم أولو الالباب»: اينها براستى صاحبان خرد و عقل هستند. اين، دعوت عجيبى است.
⏺ حضرت خطاب به هشام میفرماید:
ای هشام، خدا اهل عقل و فهم را بشارت داده و فرموده:
«فبشر عباد، الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه...»
🔽 از اين آيه و حديث كاملا پيداست كه يكى از بارزترين صفات عقل براى انسان همين تميز و جدا كردن است؛
جدا كردن سخن راست از سخن دروغ،
سخن ضعيف از سخن قوى،
سخن منطقى از سخن غير منطقى،
و خلاصه غربال كردن...
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام) ؛ جلد ۲۲؛ ۷۰۳ - ۷۰۱ - با تلخیص و ویرایش
🔴 پینویس: به انتخابات بسیار مهم و سرنوشت سازی نزدیک میشویم، شما را به قرآن قسم درست انتخاب کنید، آدم انتخاب کنید
🔵 مانیفست (بیانیه) اصلاحات
🔸حسن روحانی، تقصیر شورای نگهبان است!
🔸مهدی جهانگیری، تقصیر احمدینژاد است!
🔸برجام، تصمیم نظام است!
🔸شکست برجام، تقصیر نظام است!
🔸تنبلی دولت، ناشی از نداشتن اختیار است!
🔸سوء مدیریت دولت، تقصیر تحریم است!
🔸جهش کرونا، تقصیر مردم است!
🔸سایر موارد، ناشی از نظارت استصوابی است!
#احمد_قدیری
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
🔹شب های قدر؛ آدرس اشتباهی ممنوع!
زهرا میرزائی: امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش فرمودند: «هر کس از شما حق الناسی بر گردنش هست برود و فردا به میدان نبرد نیاید...»
🔸فرمایش امام حسین (ع) اهمیت حق الناس را نشان می دهد؛ حق الناس، حقی که این روزها فراموش شده و خوردنش هم متأسفانه خیلی راحت شده است!!
🔸شب قدر، ارزش بسیار دارد و دعا و عبادت هم در این شب ها خوب است و سفارش شده در همۀ طول تاریخ اما آیا بهتر نیست در این شب های قدر، اندکی آدرس اشتباهی ندهیم!!
🔸کاش در شب های قدر، به مسأله حق الناس توجه بیشتری شود! کاش آنها که وظیفه سنگین سخنرانی در این شب ها را دارند، آدرس اشتباهی ندهند!! کاش بر حق الناسی که بر گردن صاحبان میز همچنان تلنبار شده است! اشاره کنند...
🔸کاش در شب های قدر، سخنران ها فقط احکام دین و دعای این شب ها را متذکر نشوند! کاش اجازه دهند مردم بیایند و از دردهایشان بگویند!
🔸کاش تابلوی «آدرس اشتباهی ممنوع!» در همه مراسم های شب قدر نصب شود!! و مدام در این مراسم ها یادآوری شود که در این شب ها بخششی برای مفسدان اخلاقی و اقتصادی که حق الناس های زیادی بر گردنشان هست، شامل نمی شود!
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، ای صاحب میز بدان و بفهم اگر در شب قدر نمایشی، به اندازه دریا هم اشک تمساح بریزی اما حقی از مظلوم ضایع کرده باشی هیچ فایده ای ندارد و اینکه اگر به تو آدرس اشتباهی داده اند که شب قدر درهای بخشش پروردگار باز هست، بفهم که برای تو باز نیست...
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در شب قدر فقط از حق الله حرف زده نشود!! و بر حق الناس تأکید شود تا شاید مظلومان هم اندکی دلگرم شوند!!
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، سخنران مراسم شب قدر از صاحبان میز تعریف بیهوده نکند! بگذارد مردم حرف بزنند؛ هر وقت مظلوم توانست بدون لکنت در برابر ظالم از حقش بگوید آن شبِ قدرِ حقیقی شیعیان مولا علی (ع) هست...
🔸امير المؤمنين عليه السلام در خطبۀ 136 نهج البلاغه می فرمایند: «به خدا سوگند، داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هر چند کراهت داشته باشد.»
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در شب قدر از مهمترین دغدغه حضرت علی (ع) که «عدالت» است، یاد نشود!! و مدام بر زخم سر علی (ع) تأکید شود!! درحالیکه قلب مولا از شیعیانش خون است...
🔸و چه جانکاه شهید دکتر علی شریعتی می گوید: «دردِ علی دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیرِ ابن مُلجم در فَرق سرش احساس می کند و دردِ دیگر دردی است که او را تنها در نیمه شب های خاموش به دل نخلستان های اطراف مدینه کشانده... و به ناله درآورده است. ما تنها بر دردی می گرییم که از شمشیرِ ابن مُلجم در فرقش احساس می کند. اما، این دردِ علی نیست؛ دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، «تنهایی» است، که ما آن را نمی شناسیم! باید این درد را بشناسیم، نه آن درد را؛ که علی دردِ شمشیر را احساس نمی کند، و... ما دردِ علی را احساس نمی کنیم!»
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها فقط به نماز و دعا که حق الله است پرداخته شود و از حقوق اجتماعی افراد که صاحبان میز آن را ضایع کرده اند، حرفی زده نشود!!
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها به مردم گفته شود توبه کنید اما به صاحبان میز با فساد اخلاقی و اقتصادی توصیه ای برای توبه نشود!!
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، در این شب ها، غارتگران بیت المال و رانت خواران و حرام خواران در مراسم شب قدر حضور نمایشی و فریبکارانه داشته باشند و اشک تمساح بریزند و بزرگِ مراسم، شهامت رسوا کردن آنها را نداشته باشد!
🔸«آدرس اشتباهی ممنوع!» یعنی اینکه، شب های قدر، شب های فراموشی همه اشتباهات صاحبان میز باشد درحالیکه حضرت علی (ع) شهید بی عدالتی و جهالت هست و با این آدرس های اشتباهی برای هزارمین بار در همین شب های قدر به دست شیعیانش شهید می شود تا شاید بیدار شویم و مظلومیت و غریبی مولا را بفهمیم!!
🔸و هشدار آخر اینکه: ای تو که صاحبِ پُست و مقام و ثروت و زور هستی و حق الناسِ صدها انسانِ بی گناه بر گردنت هست؛ آگاه باش که در شبهای قدر، خدا حق الناس را از گردنت برنمی دارد... و ای تو که همنشینِ مفسدانِ اخلاقی و اقتصادی هستی و از خلافهایشان خبر داری و کاری نمی کنی؛ آگاه باش اینها حق الناس است و با سکوتت در برابرِ مفسدان، حق مردم بی گناه را زیر پا می گذاری...
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⚫️ ضربه بضربه
🖤 اما نام علی، اسمش را علی گذاشتند، «علوّ» یعنی برتری، یا چون از نظر علم به همه مردم برتری داشت اسمش را علی گذاشتند...
و چون در همه کارهایش رضایت خدا را در نظر داشت نامش را مرتضی گذاشتند، عنایت داشته باشیم که نامهای اسلامی معنا دارد، خیلی از اسمها معنا ندارد، الآن بین خانوادههای مثلاً روشنفکر باب شده که اسمهای عجیب و غریبی روی کودکانشان می گذارند، اسمهائی که وقتی میشنوی متوجه نمیشوی که کودک پسر است یا دختر، معنایش هم مفهوم نیست، باید معنایش را از پدر و مادر بچه پرسید، اسامی مثل آتیلا ، آتیلا سردار قوم وحشی و خونریز قوم هون بوده، اسم یک جنایتکار را روی بچهشان میگذارند...
◾️ هر انسانی در طول عمرش بارها پشیمان شده، چه کسی است بگوید من در عمرم پشیمان نشده ام؟
علی مرتضی راضی به رضای خداست، او رضای خداست، در هیچ کاری پشیمان نشد چون تمام تصمیماتش بر اساس رضای خدا بود، کاری که بر اساس رضای خداوند باشد ماندگار است، همانطور که علی تا ابد در قلوب مؤمنین جاودانی است، هرچه رنگ خداست میماند، علی مرتضی کارهایش حول محور رضای الهی بود، حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام اولین مرد مسلمان بود، اهل سنت اسامی دیگر صحابه را که میبرند بلافاصله میگویند «رضی اللّه عنه» یعنی خدا از او راضی باشد، اما اسم علی را که می برند میگویند «کرّم اللّه وجهه» یعنی خداوند صورتش را گرامی داشت، چون تنها صورتی که به بت نگاه نکرد علی بود، دیگران بت پرست بودند توبه کرده و مسلمان شدند، اما علی از ده سالگی مسلمان شد...
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند سه سال با پیامبر تنهایی نماز جماعت میخواندیم، نماز جماعت دو نفره...
علی به اندازه یک چشم بهم زدن به سمت غیر خدا نرفت، لحظهای به بتها تعظیم نکرد...
◾️ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حتی در سختترین شرایط عدالت داشتند، فرمودند ابن ملجم را گرفتید، او یکی زده شما هم یکی بزنید، الله اکبر، «ضربهً بضربة»...
خدایا به حق حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام تو را قسم میدهیم روز به روز ایمان ما را به اسلام و توفیق عمل به اسلام مرحمت بفرما
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
✍️حبیب الله یوسفی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔵 شرایط استجابت دعا
1️⃣ خواستن و طلب حقیقی در وجود انسان پيدا شود و تمام ذرات وجود انسان مظهر خواستن گردد،
روح انسان جزئى است از عالم وجود؛
اگر واقعاً خواهش و احتياجى در وجودش پيدا شود، دستگاه عظيم خلقت آن را مهمل نمى گذارد:
«أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» (نمل/ ۶۲)
آيا كيست كه مضطر را هنگام نياز اجابت كند و بدى را از وى دور سازد؟
2️⃣ ايمان و اعتماد به استجابت
در حديث است:
«اذا دَعَوْتَ فَظُنَّ حاجَتَكَ بِالْبابِ»
يعنى آنگاه كه دعا مى كنى حاجت خود را دم درب ، آماده فرض كن.
3️⃣ مخالف نبودن دعا با سنن تكوين و تشريع
مانند خواستن خلود در دنيا يعنى عمر جاويدان كه مرگ هرگز به سراغش نيايد
يا خواستن قطع رحم، قابل استجابت نيست؛
يعنى اين گونه دعاها مصداق واقعى دعا نمى باشند.
4️⃣ هماهنگى دعا با ساير شئون دعاكننده
نظیر اینکه دل، پاک و صاف باشد؛
كسب و روزى، حلال باشد؛
مظالم مردم بر گردن نداشته باشد.
5️⃣ مورد دعا نتيجه گناه نباشد:
مثلًا امر به معروف و نهى از منكر واجب است؛
صلاح و فساد اجتماع بستگى كامل دارد به اجرا و عدم اجراى اين اصل.
نتيجه منطقى ترک امر به معروف و نهى از منكر اين است كه ميدان براى اشرار باز مى شود و آنها بر مردم مسلط مى گردند.
اگر مردم در اين وظيفه خود كوتاهى كنند
و به عقوبت و نتيجه منطقى اين كوتاهى مبتلا شوند
و آن وقت بخواهند ابتلاهاى خود را با دعا رفع كنند، ممكن نيست.
راه منحصر اين است كه توبه كنند و دومرتبه در حدود امكانات خود امر به معروف و نهى از منكر كنند.
6️⃣ دعا نبايد جانشين فعاليت قرار گيرد:
اگر خداوند كليد حاجتى را به دست خود انسان داده و او كفران نعمت مىكند و از به كار بردن آن كليد مضايقه دارد و از خدا مىخواهد آن درى را كه كليدش در دست دعا كننده است به روى او باز كند و زحمت به كار بردن كليد را از دوش او بردارد، البته چنين دعايى قابل استجابت نيست.
🔽 اين گونه دعاها را نيز بايد از نوع دعاهاى مخالف سنن تكوين قرار داد.
🔽 دعا در نظام خلقت براى اين نيست كه جانشين عمل شود.
دعا مكمّل و متمّم عمل است نه جانشين عمل.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (بيست گفتار)، جلد ۲۳، صفحه: ۷۹۲ - ۷۸۱ - با تلخیص و ویرایش