eitaa logo
97 دنبال‌کننده
20 عکس
6 ویدیو
216 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام بازگو کردن حقیقتی شیرین از زبان استاد محمد حسن نکته ای که همیشه طلبه ها با هم خلط می کنن و اساتید گوشزد! حقیقت اینست که صرف و نحو در حد صرف ساده و سیوطی برای فهم روایات فقهی و متون درسی حوزه کافیست و شما نیاز به خواندن مغنی و کذا و کذا ندارید زیرا روایات فقهی یک اسلوب متعارف غالب دارد که سوال و جواب است و اکثرا ادبیات پیچیده ای ندارد. اما عالمیت و جامعیت در دين و خاصه در فقه مختص به روایات فقهی نیست رکن رکین علوم دینی و اساس آنها قرآن است که بنا بر مشهور 500 عدد آیات الاحکام داریم و بنا بر غیر مشهور 1000تا 2000 عدد آیه وجود دارد که می شود از آنها استفاده فقهی کرد. خطب نهج البلاغه و ادعیه ادبیاتی در اوج دارند که مخاطبانی در اوج را می طلبند. لذا ادبیات در حد صرف ساده و... کفایت نمی کند! استاد وکیلی سلسله جلسات نقد اخباریگری با اندکی دخل و تصرف
مقدمه مقاله استاد جواد آسه چرا مغنی الادیب می خواندیم؟ و چرا الان باید مغنی الاریب بخوانیم؟ #مغنی #مرکز تدوین یا #تخریب متون؟!!
مقاله استاد آسه 👆
فقیه شیعه نحوی بن الحسن فاضل الهندی این فقیه نحوی (شارح کتاب الاقتراح سیوطی) اصفهانی تبار معاصر صفویه که صاحب جواهر فرموده بدون کتاب کشف اللثام فاضل جواهر را نمی نوشتم.
یکی از عللی که طلاب و مدیریت حوزه های علمیه به سمت ادبیات به شکل مفصل نمی روند و راه را برای تلخيص کتب ادبی باز گذاشته اند سه علت بیشتر نیست: 1_قرآن دارای محکم و ، عام و خاص، ناسخ و منسوخ و در مقام کلی گویی می باشد و علاوه بر این ها چون معجزه بلاغت است سبب عجز در برای مخاطب شده است و در یک کلام قرآن فهميدنش است. 2_ بیت ما را کفایت می کند و هر چه هست در روایات و حتی خود قرآن نیز فهمش بر اهل بیت است و قرآن بدون اهل بیت خروجی اش داعش است پس چه بهتر که از در آستان اهل بیت سر بر نداریم به جای دیگری نرویم. 3_ادبیات به اندازه سیوطی برای فهم روایات و احادیث کافی ست پس نیازی به تفصیل خوانی نیست. شاید کسی به زبان اعتراف به این سه علت نکند ولی به درون و ضمیر ناخودآگاه خود نگاهی بیندازید و به کارها و اهداف خودمان، که قرآن در آن جایگاه کتاب را ندارد...
در ادامه به بررسی این سه گذاره و عوامل نهادینه شدن آنها در جامعه خواهیم پرداخت ان شالله
علت اول 1_قرآن دارای محکم و ، عام و خاص، ناسخ و منسوخ و در مقام کلی گویی می باشد و علاوه بر این ها چون معجزه بلاغت است سبب عجز در برای مخاطب شده است و در یک کلام قرآن فهميدنش است. بررسی 1_ در ابتدای کودکی کودکان را با روش غلط با قرآن آشنا کردن: *روخوانی بدون فهم *حفظ بدون معنا *حفظ مباحثی که قابل فهم برای همه کودکان نیست. کسانی که به اسم کار فرهنگی ساعت ها کودک را می نشانند و به او الفاظی را می آموزند که خودشان هم نفهمیده اند جواب گو باشند!
در نحو نقش در جمله لا املک درهما فضلا عن دینارا. چیست؟