💥شاهکار ادبی حضرت عباس(علیه السلام)💥
🔷️یکی از اسباب ماندگاری نام و یاد ابوالفضل العباس رجز خوانی های کوتاه اوست مانند:
🔸️و الله إن قَطَعَتُمُوا يَمينى
إني أحامى ابداً عن ديني
🔸️وَ عَن الاِمام الصادق اليقين
نجل النبي الطاهر الأمين
🔶️ همین چند رجزخوانی کوتاه ویژگیهای بسیار مهمی دارد که هیچ شاهکار ادبی را نمیتوان با آن مقایسه کرد بلکه همه صاحبان شاهکارهای ادبی در برابر آن تواضع میکنند چرا که
🔹️اولا این رجز خوانی کوتاه از جانب ابو الفضل (عليه السلام) خارق العاده بود چون وی در شرایطی این چند بیت کوتاه را سرودند که در سخت ترین شرایط جسمی و روحی بودند در شرایطی که دستان مبارک وی از بدن جدا شده بود و فقط زمان کوتاهی به شهادتش باقی مانده بود
🔹️ثانیا این رجزخوانی کوتاه و شاهکار حماسه آفرین واقعه کربلا
《ارتجالی》 بود؛ یعنی بدون پیش زمینه قبلی بوده است و آن حضرت، بدون آمادگی ،قبلی این ادبیات کوتاه را سرودند و از خود به یادگار گذاشتند.
🔹️ثالثا؛ این رجز خوانی کوتاه برای آن نبوده است که دیگران را متوجه توانایی قدرت ادبی خود کند و آن را به دیگران نشان دهد، بلکه با نیت صادقانه و نابترین و خالص ترین شرایط روحی این ادبیات را بیان کردند و هدف و انگیزه ای جز دفاع از مقام «ولایت» نداشتند.
♻️بنابراین 《فصاحت و بلاغت》《 آرایش لفظی و معنوی》《هدفمندبودن》و 《پیام سیاسی》 در این رجز خوانی کوتاه، موجب شد که آن حضرت در این بعد ،نیز مورد توجه همگان در تاریخ قرار بگیرد.
📚اینگونه ابوالفضل العباس (علیه السلام)را بشناسیم.ص۱۹۰
🌺لطائف ادبی🌺
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥انس با زبور آل محمد💥
🔷️من به یکایکِ شما عزیزان توصیه میکنم تا آنجا که میتوانید، با صحیفهی سجادیّه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است.
🔶️اینکه گفتهاند زبور آل محمّد، واقعاً همینطور است؛ پُر از نغمههای معنوی است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علمالنّفس است، هم درس امور اجتماعی است.۱۳۷۶/۰۹/۱۳
🔹️به نظر من صحیفهی سجادیهی مبارکه یکی از بهترین ذخایر معنوی ماست، اگر بتوانیم از این استفاده کنیم. با این دعاهای صحیفهی سجادیه که هر کدامی یک بابی است، هر کدامی یک دنیای خاصی است، یک دریایی است و معارف را به انسان تعلیم میدهد، دل انسان را نرم میکند، خشوع را به انسان تعلیم میدهد، مأنوس باشید.۱۳۸۷/۰۳/۲۱
بیانات رهبری پیرامون صحیفه👈لینک
🌺لطائف ادبی🌺
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥مقایسه باب إفعال،تفعيل،مفاعلة💥
🔶️از آنجا که الف در میان حروف اصلی تولید کنندهٔ معنی استمرار و امتداد است اگر ماده ای در سه باب افعال ،تفعیل و مفاعله در یک معنی استعمال شده باشد
⬇️⬇️⬇️⬇️
🔷️ در باب افعال صدورش از فاعل ملاحظه می شود؛ در باب تفعیل وقوعش بر مفعول و در باب مفاعله استمرارش تا استیفای آن به طور کامل .
🔸️فرق بين إعقاب، تعقيب و معاقبه از همین قبیل است.
1️⃣ افعال 👈جنبه صدوری
♻️باب 2️⃣تفعيل👈جنبه وقوعی
3️⃣مفاعله 👈 استمرار
📚صرف کاربردی(آموزش پیشرفته دانش صرف) ج۱ ص ١٧٥
🌺لطائف ادبی🌺
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
✴فعل امر «هَبْ» سه معنای مختلف دارد:
✅۱ - از وَهَبَ يَهَبُ ؛ به معنای عطا کن و ببخش مانند:
《إلهي هَبْ لي كمال الانقطاع إليكَ...》
✅۲- از هابَ يَهابُ ؛ به معنای بترس.
✅۳- فعل غير متصرّفی که فقط به همین صورت به کار رفته است؛ به معنای فرض کن مانند:
《فَهَبَني يا إلهي وسَيّدي ومَولايَ ورَبِّي صَبَرتُ عَلى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصِبِرُ عَلَى فِراقِكَ》.
📚دانش صرف/ص۱۵۴
🌹لطائف ادبی🌹
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥اقسام صدارت طلب ها💥
🌸شش چیز بود مقتضی صدر کلام🌸
🌼کز نظم بدیعش شده دل ها به نظام🌼
🌺شرط و قسم و تعجب و استفهام🌺
🍁نفی آمد و لام ابتدا گشت تمام🍁
🍂لطائف ادبی🍂
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥نظر؛به معنای دیدن یا تفکر؟💥
🔶️النظر قد يعدّى بإلى فيفيد معنى الرؤية كما
قال تعالى على لسان موسى : {رَب أرني أنظر إلَيْكَ } الأعراف/۱۴۳.
🔷️وقد يعدّى بفى فيفيد معنى التفكر والتدبر والتأمل.
1️⃣ متعدی با الی👈دیدن
♻️ماده《نظر》
2️⃣متعدی با فی👈تفکر
📚اللمعات فی شرح اللمحات.ص۳۹
🌸لطائف ادبی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥نمونه هایی از إبدال سماعی💥
🍁إبدال :جایگزینی حرفی در محل حرف دیگری.
1️⃣قیاسی:مانند قواعد ابدال در باب
افتعال،تفاعل،تفعل
🌸إبدال
2️⃣سماعى :نمونه هایی از ابدال سماعی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🌼تقوا👈در اصل وقوى بوده كه واو تبديل به
ت شده است.
🌸تراث👈در اصل وراث بوده كه واو تبديل به
ت شده است.
🌺فم👈در اصل فوه بوده که واو تبدیل به میم
شده است.
🏵تجاه👈در اصل وُجاه بوده که واو تبدیل به
ت شده است.
🍂ست👈در اصل سدس بوده که دو ت جایگزین
"د_س" شده اند.
🌼اخت👈در اصل اخو بوده که واو تبدیل به ت
شده است.
🌸ماء👈در اصل موه بوده که واو قلب به الف
شده و ء جایگزین ه شده است.
📚المستقصی فی علم التصریف . ص ۱۰۶۸
🍁لطائف ادبی🍁
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥والعصر؛یعنی قسم به عصاره خلقت💥
🌺مىگویند:{و العصر، ان الانسان لفی خسر} «عصر» انسان کامل است؛ #امام_زمان- سلام الله علیه- است. یعنى «#عصاره» همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات، یعنى قسم به انسان کامل.(۱)
🌸توجه به وجود مقدس #ولى_عصر(علیه السلام) هم توجه به خدا و یاد خداست، هم توجه به همه انبیا و اولیا و وجود مقدس رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) است و هم توجه به همان هدفى است که خداى متعال، جهان و انسان را براى آن هدف آفریده است.
🌼 براى اینکه وجود مقدس ایشان #عصاره وجود همه انبیا و اولیاى خداست و ودیعهاى است که خداى متعال تا پایان این عالم براى بشریت ذخیره کرده است.(۲)
📚۱_تفسیر سوره حمد(امام خمینی_ره_) ص ۲۳۷
📚۲_سفر به سرزمین هزار آیین (علامه مصباح یزدی_ره_)ص ۱۹۱
🍁لطائف ادبی🍁
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اَلسَّلاَمُ عَلَي مُحْيِي الْمُؤْمِنِينَ
وَ مُبِيرِ الْكَافِرِينَ🌸
🌺اَلسَّلاَمُ عَلَي مَهْدِيِّ الأُْمَمِ
وَ جَامِعِ الْكَلِمِ🌺
🌼اَلسَّلاَمُ عَلَي خَلَفِ السَّلَفِ
وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ🌼
🌹اَلسَّلاَمُ عَلَي مُعِزِّ الأَْوْلِيَاءِ
وَ مُذِلِّ الأَْعْدَاءِ🌹
💐 اَلسَّلاَمُ عَلَي وَارِثِ الأَْنْبِيَاءِ
وَ خَاتِمِ الأَْوْصِيَاءِ 💐
🍁اَلسَّلاَمُ عَلَي الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ
وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ🍁
💥 عیدتان مبارک💥
🍂لطائف ادبی🍂
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥صابروا يعنى مقاومت در برابر دشمن💥
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ }.آل عمران۲۰۰
🌺 #زمخشری در تفاوت میان «اصبروا» و «صابروا» چنین مینویسد:
🌼«اصبروا» یعنی خودتان صبر کنید در دینداری و انجام تکالیف
🌸«صابروا» یعنی بر دشمنان خدا غلبه کنید در صبر بر جهاد و سختی های آن، و از نظر صبر و ثبات و استقامت کمتر از آنان نباشید.
🌹علت ذکر #مصابره بعد از #صبر به خاطر شدت و سختی آن است.
📚واژه شناخت قرآن ص٥١٠
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥نحوه خطاب قرار دادن پدر از منظر قرآن💥
✴ قرآن کریم در ۸ آیه نحوه خطاب قرار دادن پدر را تعلیم می دهد که تمامی آیات مکی هستند
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🌺از زبان حضرت یوسف(علیه السلام)👈يا #أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَيا _٣یوسف
🌸از زبان حضرت یوسف👈يا #أَبَتِ هذا تَأْوِيلُ رُويايَ مِنْ قَبْلُ_۱۰۰یوسف
🌼از زبان حضرت ابراهیم(علیه السلام)يا #أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ ما لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ _۴۲مریم
🌹از زبان حضرت ابراهیم👈يا #أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ_۴۳مریم
🍁از زبان حضرت ابراهیم👈يا #أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ_۴۴مریم
🌼اززبان حضرت ابراهیم👈يا #أَبَتِ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِنَ الرَّحْمَنِ_۴۵مریم
🌱از زبان دختران حضرت شعیب(علیه السلام)👈قالَتْ إِحْدَاهُما يَا #أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ: ۲۶ مریم
🍂از زبان حضرت اسماعیل(علیه السلام)👈يا #أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ: ١٠٢.قصص
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
♻️استعمال یا#أبتِ در حالت منادای مضاف به "ی متکلم" از پیوند عمیق عاطفی میان فرزند و #پدر حکایت می کند و نحوه خطاب #پدر هم باید به گونه ای باشد که این بُعد عاطفی کاملا مشهود باشد.لذا از میان اقسام متعدد منادای مضاف به "ی" فقط یک صورت در قرآن استعمال شده است.
📚المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته .ج ١.ص ١٨٥
🍁لطائف ادبی🍁
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥استماع یعنی گوش جان سپردن 💥
🔹️وَإِذَا قُرِئَ ٱلقرءَانُ فَٱستمِعُواْ لَهُ.اعراف ۲۰۴🔹️
🌸یکی از معانی باب افتعال ، #جَهد است یعنی با جدیت و کوشش مبدا فعلی را محقق نمودن.
🌺استماع باب افتعال است و معنای #جهد دارد یعنی زمانی که قرآن خوانده می شود شنونده باید تمام تلاش خود را بکند تا به آیات الهی گوش فرا دهد .
🌼پس استماع با سمع تفاوت دارد سمع به معنای شنیدن است (ممکن است شخصی مطلبی را بشنود ولی گوش ندهد) و استماع به معنای گوش جان سپردن و تلاش نمودن برای تحقق فعل است یعنی نهایت تلاش برای محقق شدن گوش دادن .
📚دانش صرف.ص۲۵۰
📚علوم العربیة.ص٨٣
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7