42449469353003.pdf
673.2K
دستورالعمل تصحیح املا، مطابق با توصیه های گروه تالیف، کتابهای راهنمای معلم، و دستور خط فارسی تالیف فرهنگستان زبان و ادب فارسی
روز مادر و روز زن رو به تمام بانوان بزرگوار گروه تبریک می گویم❤️
1_1893426620.pdf
29.72M
ارسالی همکار محترم ناحیه ۳ جناب آقای سید علی اکبر دارستانی
🛑درسنامه کامل فارسی
✅پایه هشتم
💢خانم چهار راهی دبیرادبیات استان تهران
لینک کانال زنگ ادبیات فارسی
@ZANGEADABIATFARSI
جهت استفاده همکاران از مطالب مفید بارگذاری شده در کانال
ارسالی همکار محترم ناحیه ۳ جناب آقای سید علی اکبر دارستانی
آیا ترکیب ( احترام گذاشتن) صحیح است؟
پاسخ:
ترکیب «احترام گذاشتن» یا «احترام گزاردن» در اشعار و متون کهن هرگز بهکار نرفته است، بلکه پیشینیان برای ادای منظور خود از ترکیب (حرمت داشتن) بهره میبردند که امروزه به (حرمت نگاه داشتن) بدل شده است.
بازگو تا چگونه داشتهای
حرمت آن بزرگوار حریم
ناصرخسرو
لیکن چو حرمت تو ندارد تو از گزاف
مشکن ز بهر حرمت اسلام حرمتش
ناصرخسرو
گر ندارد حرمتم جاهل مرا کمتر نشد
سوی دانا نه نسب نه جاه و قدر و نه حسب
ناصرخسرو
علما و ائمهی دین را حرمت دار
(مجالس سعدی ص ۱۹)
*
ترکیب «احترام گذاشتن» بهجای «احترام گزاشتن» در قرن اخیر ساخته و پرداخته گردیده و در نتیجه در زبان مردم رواج پیدا کرده است.
به هر روی، هر چند که از حیث معنوی ترکیب «احترام گذاشتن» غلط و ترکیب «احترام گزاشتن» صحیح است، اما باید پذیرفت که بهصورت غلط در نوشتارهای چند قرن اخیر، بهوفور ورود کرده و در فرهنگهای دهخدا و دکتر معین نیز همینگونه ثبت شده است که چارهای جز پذیرش آن نیست.
فرهنگ دهخدا و فرهنگ معین
احترام: حرمت گذاشتن
*
و این در حالی است که حرمت یا احترام بهجا آوردنی است، نه گذاشتنی یا قرار دادنی!
همانطور که عرض شد، به علت کاربرد زیاد آن بهوسیلهی مردم در بهره بردن از «گذاشتن بهجای گزاشتن» ایرادی مشاهده نمیشود.
سلام
لینک گروه ادبیات فارسی ناحیه ۳
https://eitaa.com/joinchat/2567110965Caaea2fa8bf
باسمه تعالی
سلام و مهر
شیوه نامه مسابقات گروه آموزشی ادبیات استان قم
1. آثار به ایمیل shiri.poem@gmail.com ارسال گردد.
2. فونت آثار B NAZANIN و شماره 14 باشد.
3. مهلت ارسال آثار 16 بهمن ماه می باشد وبه هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
4. شناسنامهی اثر شامل نام و نام خانوادگی، کد پرسنلی، ناحیه، آموزشگاه و شمارهی همراه باشد . لطفا در نوشتن مشخصات دقت کافی ر ا مبذول فرمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت qomgt.ir مراجعه نمایید. مسابقه انتخاب سؤال برتر امتحانات نوبت اول درس فارسی
فراخوان تولید محتوا مرتبط با شیوه های نوین آموزش املای فارسی
مسابقه طراحی کتاب همراه املای فارسی با رویکرد آموزش استیم
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣
♦️مسابقه ی استانی♦️
🔔 انتخاب سوال برتر امتحانات نوبت اول درس فارسی
📅 مهلت ارسال آثار: ۱۶ بهمن
❇️شیوه نامه مسابقه:
📌آثار به ایمیل shiri.poem@gmail.com ارسال گردد.
📌 فونت آثار B NAZANIN و شماره 14 باشد.
📌 مهلت ارسال آثار 16 بهمن ماه می باشد وبه هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
📌شناسنامه ی اثر شامل:
نام و نام خانوادگی
کد پرسنلی
ناحیه
آموزشگاه
شماره ی همراه
📌لطفا در نوشتن مشخصات دقت کافی را مبذول فرمایید.
✅جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت qomgt.ir مراجعه نمایید.
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣
با سلام و احترام،
عرض خدا قوت خدمت همکاران محترم،
باتوجه به اهمیت جشنواره نوجوان خوارزمی در رویکرد آموزشهای علمی و مهارتی دانش آموزان دوره اول متوسطه، دو گروه( به تناسب جنسیت) در پلتفرم ایتا همچون سالهای گذشته ایجاد گشته است.
این گروهها استانی بوده و کلیه دانش آموزان می توانند عضو گروه شوند، و از کلیه اطلاعیه ها، بخشنامه ها، نمونه فرمها، شیوه نامه، نحوه داوری و ... در رابطه به نوجوان خوارزمی مطلع گردند.
از همکاران محترم خواهشمندیم در صورت صلاح دید، لینک گروه را در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا عضو شوند، و به مرور راجع به ۱۳ محور جشنواره مطالب مفیدی ارسال می شود.
با تشکر و سپاس فراوان
https://eitaa.com/joinchat/851705938C09c2c9e228
❇️لینک گروه جشنواره نوجوان خوارزمی،مدارس پسرانه
مخصوص دانش آموزان پسر🌹
https://eitaa.com/joinchat/3696295969C59604548ab
❇️لینک کانال جشنواره نوجوان خوارزمی،مدارس دخترانه
مخصوص دانش آموزان دختر🌺
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
دومین مرحله مسابقات آنلاین-اول.pdf
62K
دومین مرحله مسابقات آنلاین دوره اول متوسطه
ویژه تمامی دبیران دوره اول متوسطه
♻️ اداره تکنولوژی،گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان
🆔@QomTechnology
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
ششمین مرحله متوسطه اول.pdf
56.1K
ششمین مرحله کارگاه های آموزشی دوره اول متوسطه
♻️اداره تکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
دبیرخانهٔ راه بری ادبیات متوسطهٔ اول برگزار می کند :
وبینار کشوری با عنوان : ( بایدها و نبایدهای طراحی تکلیف املای فارسی)
جلسهٔ دوم
ویژهٔ دبیران ادبیات سراسر کشور
مدرس: دکتر ابراهیم محمد پور
دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱
از ساعت ۲۰ تا ۲۱
بستر :پخش زنده در کانال شاد دبیرخانه
برای شرکت کنندگان در جلسه گواهی حضور صادر خواهد شد .
— دبیرخانهٔ راهبریِ ادبیاتِ متوسطهٔ اول
https://shad.ir/lit_gam1
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
✔️شيوه نامه نوزدهمين جشنواره الگوهاي برتر و ششمین جشنواره تجارب اثربخش مدیران و معاونان دوره دوم متوسطه نظری
رسانه باشید
♻️ادارهتکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
جشنواره الگوهای برتر تدریس
نوزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر
✔️ششمین جشنواره تجارب اثربخش مدیران و معاونین (طرح شهید کاظمی آشتیانی)
✅بخش حضوری :
🚩فیزیک
🚩عربی ؛زبان قرآن
🚩تفکر و سواد رسانه ای
✅بخش غیرحضوری
🔸محوراول:تدریسغیرحضوری
🚩آمادگی دفاعی
🚩کارگاه کارآفرینی و تولید
🚩علوم و معارف قرآن۳
🚩زمین شناسی
محوردوم:تجارباثربخشمدیرانو
معاونین
محورسوم:تحلیلمحتوایکتابهایدرسی
_محورچهارم:تولیدرسانه
🚩تدریس موضوعی (کلیپ آموزشی)
🚩داده نما (اینفوگرافیک)
🚩طراحی پوستر
🚩طراحی تصاویر متحرک (موشن گرافیک)
✔️باز نشر حداکثری
ازدبیران محترم استان قم دعوت می شود در جشنواره تدریس شرکت فعال داشته باشند .
♻️ادارهتکنولوژی،گروههایآموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
44552565493585.pdf
2.25M
✔️شيوه نامه نوزدهمين جشنواره الگوهاي برتر و ششمین جشنواره تجارب اثربخش مدیران و معاونان دوره دوم متوسطه نظری
رسانه باشید
♻️ادارهتکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
فیلم راهنمای نحوه ثبت نام الکترونیکی نوجوان خوارزمی👆👆👆
سلام و مهر
همان طور که مستحضرید امسال بخش گلستان نویسی به جشنواره خوارزمی اضافه شده است
در گلستان نویسی، حکایتی از گلستان انتخاب می شود و در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
🔸در مرحله ی نخست، دانش آموز عنوانی برای حکایت انتخاب میکند و سپس به جزییات حکایت از نظر فضا و صحنه ی حکایت می پردازد و در پایان پیام حکایت را می نویسد.
🔸در گام بعدی دانش آموز یک موضوع از مفاهیم یا پیام های حکایت انتخاب می کند و درباره ی آن انشا یا داستان کوتاه می نویسد. در این بخش دانش آموز می تواند به بازآفرینی حکایت بپردازد و یا دو یا چند حکایت را تلفیق نموده و در قالب داستان و یا انشا گسترش دهد.
🔸در مرحله ی پایانی هم دانش آموز نوشته ی خود را یا لحن مناسب می خواند.
توضیحات سرکار خانم حسن خانی سرگروه محترم ناحیه ۳
✅ حکایت ۸ از باب سوم
"در فضیلت قناعت":
بقالی را درمی چند بر صوفیان گرد آمده بود.
در واسط هر روز مطالبت کردی و سخنان با خشونت گفتی.اصحاب از تعنت وی خسته خاطر همی بودند و از تحمل چاره نبود.
صاحبدلی در آن میان گفت نفس را وعده دادن بطعام آسانترست که بقال را بدرم.
ترک احسان خواجه اولیتر
کاحتمال جفای بوّابان
بتمنای گوشت مردن به
که تقاضای زشت قصابان
*
✅ بازنویسی حکایت:
در گذشته های دور، محله ای قدیمی وجود داشت که اهالی آن بدور از هرگونه غم و گرفتاری می زیستند.
همه ی همسایه ها، از بقال و شاطر و کفاش و بنا گرفته تا بازرگان و داروغه، همگی دست در دست هم، ماجراهای شیرینی باهم می ساختند که هیچ گاه نمی توان آنها را در ذهن گنجاند.
این خوشی ها تا موقعی ادامه داشت که کسی خط قرمزهای کس دیگری را رد نمیکرد؛ به عبارتی دیگر تا موقعی برای طرف مقابل عزیز بودی که به او بدهکار نشوی.
وگرنه همین دوستی که از آن تعریف کردیم؛ تبدیل به دوستی خاله خرسه میشود!
مدتی بود که عده ای از اهالی محل به بقال محله بدهکار بودند.هروقت از کنار بقال می گذشتند، آنها را با زخم زبان هایش می رنجاند و با کنایه های به ظاهر جالبش ازرده خاطرشان میکرد.آنها هم که بدهکاری بیش نبودند ناچار به سکوت بودند و فقط صبر و تحمل میکردند و هربار، با شرم و اندوهی که قلبشان را فرا گرفته بود؛ از کنار بقال میگذشتند.
یکی از روزها، فرد دانایی که این وضعیتِ برخورد بقال را با آن عده از افراد دید؛ سری به نشانه ی تاسف تکان داد و درحالی که رو به بدهکاران کرده بود، گفت:《 اگر جلوی خودتان را میگرفتید، اگر گشنگی را تحمل میکردید و مراقب خورد و خوراکتان میبودید؛ دیگر به طمع غذا منت بقال را نمیکشیدید. و الان هم دیگر به او بدهکار نبودید.
درد گشنگی را تحمل کردن بهتر از تحمل نیش زبان های این بقال و شرمی است که برای شما باقی مانده است! 》
دانش اموز ملکا از گرگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام
به اطلاع همکاران محترم و دانش آموزان عزیز دوره اول متوسطه میرساند؛ بات ثبت نام جشنواره نوجوان خوارزمی در نرم افزار شاد فعال شده است؛ دانش آموزان میتوانند فقط با تلفن همراه خود، پدر یا مادر، اقدام به ثبت نام و ارسال اثر نمایند. فیلم آموزشی پیوست، روند ثبت نام را در بات شاد نشان می دهد.
مراحل مهارت نوشتن یا بند نویسی :
۱-موضوع مناسب انتخاب شود.
۲-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود.
۳-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود.
۴-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند.
۵-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند.
۶- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند.
۷- بند باید کوتاه باشد.
۸- به بند پاراگراف نیز می گویند.
۹- بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری.
۱۰- نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود.
اصول مهارت نوشتن یا بند نویسی :
۱- با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود.
۲- جمله ها باید با هم ارتباط داشته باشند.
۳- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند.
۴- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند. اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛
بلكه چند جمله ی پراكنده ایجاد شده است كه به هم ربطی ندارند.
۵- بند ساخته شده باید یک مطلب را بیان كند؛ بنابراین، خواننده ای كه بند را می خواند، به راحتی منظور نویسنده را می فهمد.
گام های مهارت نوشتن یا بند نویسی
گام اوّل برای نوشتن بند، انتخاب یک «موضوع مناسب » است.
گام دوم برای نوشتن یک بند، انتخاب موضوعِ مناسب، اهمیّت دارد.
گام سوم تمام جمله های یک بند، باید درباره ی موضوع آن، توضیح دهند.
گام چهارم موضوع، ممكن است كلّی باشد؛ نوشتن در مورد موضوع های كلّی، دشوار است؛ بنابراین می توان آن را به موضوع های كوچک تر، تقسیم كرد. موضوع های كوچک، كار نوشتن را آسان و منظّم تر می كند.
گام پنجم چون بند کوتاه است، نوشتن درباره ی یک موضوع کلّی، در یک بندممکن نیست؛ بنابراین موضوع کلّی به موضوع های کوچک تر تقسیم می شود.
گام ششم انتخاب موضوع کوچک، از پراکندگی مطالبِ بند، جلوگیری می کند.
گام هفتم داشتنِ آگاهی و اطّلاعات بیشتر درباره ی یک موضوع، کارِ بندنویسی را آسان تر می کند.
گام هشتم جمله ی اوّل بند، جمله ی اصلی آن است.
گام نهم جمله های یک بند باید در تکمیلِ جمله ی اوّل بند، نوشته شوند.
گام دهم به جمله ای که د ابتدای بند می آید، «جمله ی موضوع » می گویند.
گام یازدهم جمله ی موضوع، به خواننده کمک می کند تا موضوع را آسان تر بفهمد و پیام را درک کند.
ارسالی از همکاران ناحیه ۳