eitaa logo
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
336 دنبال‌کننده
167 عکس
31 ویدیو
104 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت‌افزایی طلوع مهر برگزار می‌کنند: ⬅️ سی‌ و نهمین دوره کلاس‌های آموزشی 🔹خواهران برادران 🔸نویسندگی 🔸داستان‌نویسی مقدماتی 🔸ویرایش مقدماتی 🔸ویرایش رایانه‌ای وصفحه‌آرایی مقدماتی 🔸این‌دیزان پیشرفته (مجازی) 🔸نویسندگی خلاق (ویژه خواهران) 🔹داستان‌نویسی(پسران) دانش‌آموزی 🔹داستان‌نویسی(دختران) دانش‌آموزی 🔹نویسندگی خلاق (دختران) دانش‌آموزی 🔸 زمان ثبت‌نام: تا اول تیرماه ۱۴۰۳ ❇️ ثبت‌نام: غیرحضوری ازطریق لینک: https://evand.com/events/kanoonnevisanegan39 ☎️ تلفن تماس: ۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰ داخلی۵۰۳و ۵۰۱ ۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰ ۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱ 📱پیام به کارشناسان در ایتا : @toloumehr شبکه‌های اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت @qomqalam www.qomqalam.ir 🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲ 💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
هدایت شده از درس یار ادبیات هشتم
1_12422742953.pdf
264.1K
✅ نکات فارسی اقسام فعل https://eitaa.com/joinchat/3884646972C5467fdb3a9
با سلام و عرض ادب و احترام دوشنبه هجدهم تیر ماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ جلسه ی دیگری از نشست ادبی «ارک شعر» با حضور فرهیختگان و اهالی شعر و ادب برگزار خواهد شد. 🏡آدرس خانه تاریخی ارک🏡 خیابان معلم، کوچه ۲۱(کوچه ارک)، کوچه ۴، فرعی سمت چپ، پلاک ۵۵
هدایت شده از سرگروه های آموزشی متوسطه اول استان قم
با سلام ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالحسین علیه السلام و یاران وفادارشان به اطلاع می رساند تقدیرنامه حائزین رتبه استانی مسابقات و فراخوان ها در سامانه https://setad.qomedu.ir بارگذاری شد . دبیران وهنراموزان حائز رتبه می تواند با مراجعه به سامانه ستاد ازقسمت مدیرکل /تقدیرنامه ، تقدیرنامه خود را دانلود نمایند . اداره‌تکنولوژی،گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم @QomTechnology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یااباعبدالله الحسین 🏴🏴🏴🏴🇮🇷🏴🏴🏴🏴 مدیران محترم مدارس با عنایت به اینکه ثبت سفارش بموقع کتاب، زمینه وصول بموقع آن به دست دانش آموزان می‌شود لذا تقاضا داریم به طور جد اطلاع رسانی انجام بگیرد که خانواده ها نسبت به سفارش کتاب فرزندانشان اقدام نمایند. تاخیر در این کار باعث دیر رسیدن کتاب به دستشان خواهد شد و اگر خانواده هایی امکان ثبت سفارش ندارند زحمت این کار را مسئولین محترم مدارس برعهده بگیرند. ممنون از همه زحمات شما همکاران ارجمندم والتماس دعا داریم در مجالس عزاداری ها ------------------------------------------- 🌐کانال اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم 🆔@eduqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از میراث
هوالشّاهد . . مثل همیشه از همه سرها سری حسین بر نیزه دیدمت، چقدر محشری حسین «کهف الرّقیم...» نغمه ی داوودی است این! قرآن بخوان که از همه دل می بری حسین از هرکجای دشت شمیم تو می وزد عطر گل محمّدی پرپری حسین تو قبل قتله گاه علی اکبری، ولی تو بعد قتله گاه علی اصغری حسین تا گفت: «یا أخا...» به خدا مطمئن شدم عبّاس را به خیمه نمی آوری حسین! من که هنوز هم کمرم درد می کند! حالا بگو تو از کمرت... بهتری حسین؟ چشمم به توست ای سر بی تن که سال هاست تنها پناه بی کسی خواهری حسین حتّی به شمر و عاقبتش فکر می کنی! تو جلوه گاه رحمت پیغمبری حسین از اشک ما بنای قیامت شود خراب از قاتلان خویش اگر بگذری حسین . . جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی، مصادف با ظهر عاشورای سال ۱۴۴۵ هجری قمری، مصلّای قم. . @hasankhosravivaghar
ای که گفتی بر یزید و آل او لعنت مکن زانکه شاید حق تعالی کرده باشد رحمتش آنچه با آل نبی او کرد اگر بخشد خدا هم ببخشاید مرا گر کرده باشم لعنتش [؟ در پاسخ به امام محمد غزالی
هدایت شده از گنجشکهای پاییز
می وزد از ضبط صوت کودکی‌های "پری" های‌های سنج و طبل و روضه‌های "کوثری" چیزی از معنایشان هرگز نفهمیدم ولی آتشی می‌زد به جانم نوحه‌های آذری مثل پرچم‌های بی‌تاب عزا در رقص بود طُرّۀ مویی که بیرون مانده بود از روسری چون لباس مشکی‌ام،پیراهنی می‌خواستند از منِ مادر،عروسک‌های پیراهن‌زری خفته بر درگاه مسجد،حالت معراج داشت غرق خاک کفش‌های سینه زن ها، پا دری پای من در گِل فرو می شد،دلم در عشق،تا نوحه‌ای می‌خواند ابری با زبان مادری باز می‌گشتند قزغان های نذری،رو سفید پیش از آغاز محرم از دکان مسگری باد می‌آید ولی این برگ‌های سرخ و زرد می وزد از ضبط صوت کودکی‌های پری پ‌ن:خیلی از روضه های آقای "کوثری" را با صدای خودشان به خاطر می‌آورم...رحمت خدا بر او باد @azam_saadatmand
هدایت شده از گلچین شعر
یادی کنیم از پدر آیت‌الله بهجت؛ مرحوم کربلایی محمود بهجت فومنی ؛ شاعر شعر معروف و قدیمی : "امشبی‌ را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع" رحمت خدا بر ایشان و فرزند صالح او ... @golchine_sher
هدایت شده از کتیبه تاک
شعور حسینی شعار نیست باید جامه عمل بپوشد. یکی از دغدغه های شاعران، سرودن شعرهایی شایسته در مدح شهیدان کربلاست. یکی از شعرهایی که چندین سال است در عزاداری ها ورد زبان مردم شده این مصرع است: هر که دارد کرب و بلا بسم الله به زعم بنده واژه هوس درخور این مصرع نیست و دارای ابعاد منفی بسیاری است لازم است تا در این مصرع بازنگری شود پیشنهاد ذوقی من این است: هر که خواهد حرم کرب و بلا بسم الله https://eitaa.com/aliasgharshiri
داستان شب " گویند حکیم ناصر خسرو به طور ناشناس وارد نیشابور شد. به‌ دکان پینه‌دوزی رفت تا وصله‌ای بر پای‌افزارش (کفشش) زند. سر و صدایی از گوشه‌ی‌ بازار برخاست. پینه‌دوز کارش را رها کرد و مشتری را به‌انتظار گذاشت و به‌تماشای غوغا رفت...! ساعتی بعد باز آمد با لختی گوشت خونین بر سر درفش پینه‌دوزیش...! در پاسخ ناصرخسرو که پرسید، چه خبر بود؟ گفت: «در مدرسه‌ی انتهای بازار، مُلحِدی فلان فلان شده پیدا شده که به ‌شعری از ناصرخسرو استناد کرده و گویا از مریدان ناصر خسرو بود. لذا علمای دین فتوای قتلش دادند و خلایق تکه‌ تکه‌اش کردند و هرکس به‌نیت کسب ثواب، زخمی زد و پاره‌ای از بدنش جدا کرد، دریغا که نصیب من همین قدر شد...!» ناصر خسرو، که این را شنید، با عجله کفش را از دست پینه‌دوز قاپید و به‌راه افتاد، در حالی که می‌گفت: «برادر، کفشم را بده. من حاضر نیستم در شهری که نام ناصرخسرو ملعون در آن برده می شود، لحظه‌ای درنگ کنم...!» آری، این است تاریخ تلخ اندیشه ورزی در برابر جهل مقدس در این سرزمین. به راستی که؛ جهل مقدس آخرین پناهگاه توحش انسان است. بسیارند کسانی که در جهل خود غرقند و به میزان عمق جهالت خود، کلام و نظر خود را حجت تمام و حق مطلق دانسته و با همین طرز فکر و زهد ریایی، زندگی بسیاری را به کام نابودی و تباهی می کشند. "مخور صائب فریبِ فضل از عمامه‌ی زاهد که در گنبد ز بی‌مغزی صدا بسیار می‌پیچد"
هدایت شده از کتیبه تاک
میان سینه دلم را شبانه خاک کنم که هیچ وقت نیامد دلم به کار کسی
اندر حكايت يافتم كه شيخ ابوطاهر حرمي- رضي الله عنه- روزي بر خري نشسته بود و مريدي از آن وي، عنان خر وي گرفته بود، اندر بازار همي رفت؛ يكي آواز داد كه «اين پير زنديق آمد». آن مريد چون آن سخن بشنيد، از غيرت ارادات خود، قصد رجم آن مرد كرد و اهل بازار نيز جمله بشوريدند. شيخ گفت مر مريد را: اگر خاموش باشي من تو را چيزي آموزم كه از اين محن باز رهي. مريد خاموش بود. چون به خانقاه خود باز رفتند، اين مريد را گفت: آن صندوق بيار. چون بياورد، درزه‌هايي بيرون گرفت و پيش وي افكند. گفت: نگاه كن از همه كس به من نامه است كه فرستاده‌اند؛ يكي مخاطبه‌ي «شيخ امام» كرده است و يكي «شيخ زكّي» و يكي «شيخ زاهد» و يكي «شيخ الحرمين» و مانند اين و اين همه، القاب است و نه اسم و من اين همه نيستم؛ هر كس بر حسب اعتقاد خود سخن گفته‌اند و مرا لقبي نهاده‌اند. اگر آن بيچاره نيز بر حسب عقيدت خود سخني گفت و مرا لقبي نهاد، اين همه خصومت چرا انگيختي؟ كشف المحجوب- ابوالحسن علي بن عثمان جلّابي هجويري غزنوي باب ملامت
هدایت شده از قم زیبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی: از این پس به جای پادکست بگویید پادپخش.@qome_ziba
«هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد ب عشق » درباره ی غزل سرای همیشه جوان، زنده یاد نجمه زارع سخن می گویم، او که؛ «بزرگ بود و از اهالي امروز بود و با تمام افق هاي باز نسبت داشت.» بانویی زنده دل با اندیشه های شاعرانه که زیستنش را ب پای شعر ریخت... همه و همه ی وجودش گویی شعر بود از جنس متفاوت و منحصر ب فرد خویش... آثار مکتوب وی در سه مجموعه غزلش « عشق قابیل است » ، « خبر ب دورترین نقطه جهان برسد» و « یک سرنوشت سه حرفی» نشانگر زندگی شعر خیز او در زندگی کوتاهش است. عشق را به جان کلمات می ریخت و عاطفه و احساس را سهل ممتنع در ابیاتش جای می داد. « خبر ب دورترین نقطه جهان برسد نخواست او ب من خسته بی گمان برسد» مطلع شعری که نام آور مجموعه دیگری از اشعارش شد و بار دیگر توانایی خویش را در بیان عواطفش ب رخ کشاند. و ب بیان جناب محمد کاظم کاظمی ؛از شاعران و نویسندگان بسیار توانا «این غزل از روان‌شاد نجمه زارع‌، آتشفشانی از عواطف است‌، ولی نه با فورانی یکدم‌، بلکه پیوسته و متوالی که در طول غزل امتداد می‌یابد و دم به دم قوی‌تر می‌شود.»۱ و در جایی از غزلش ،صمیمانه سخن می راند و عامیانه با مخاطب ارتباط برقرار می کند و تمام هدف اصلی او این است که از دل برآید و بر دل نشیند . «وطن پرست جنوبی میان فاصله ها گم کجایی؟ آه ، دل خوش از این قبیله ندارم...» گر چه ب دنبال تشبیهات و ترکیبات سخت در شعرش نیست اما با ترکیبات تازه و متنوع و با قافیه های منحصر ب فردش خواننده را مجذوب خویش می نماید. آنجا که قافیه « پرگار » را ب زیبایی در غزلش می گنجاند. « می نشینی چند تمرین ریاضی حل کنی دفتر و نقاله و پرگار شاعر می شود» و یا در مطلع غزل دیگرش به زیبایی از قافیه لیقه و عتیقه استفاده می کند. «قلم کنار تو افتاده لیقه خشک شده حروف "ع ش ق" به خطِّ عتیقه خشک شده» از ویژگی های شاید منحصر ب فرد اشعار خانم زارع، ضربه نهایی در بیت پایانی غزلش هست که ذهن شنونده را تا مدتی ب خود مشغول می کند و ب فکر وا می دارد، این ویژگی در غزل معروف او «یک سرنوشت سه حرفی» که نام کتاب دیگرش نیز قرار گرفت، آشکار است. آنجا که شاعر از راز جدولی سخن ب میان می آورد که ، پایان یک تراژدی دردناک اجتماعی است و ضربه نهایی ابیات را در آن نظاره گریم. غزل را با ایجاد نقطه چینی در ذهن مخاطب آغاز می کند ، «یک سرنوشت سه حرفی، خالیست در کنج جدول فکر مرا کرده مشغول این راز از روز اول...» و در نهایت پس از روایتی دردناک ب پایان غزل و کشف معما می پردازد... «من می‌روم تا پس از این ،آماده‌ی مرگ باشم ها! راستی «مرگ» دیگر حل شد معمای جدول » شاعر بارها و بارها در اشعارش از مرگ یاد می کند اگر چه شوق زیستن ،دررگهایش جاری می باشد. گویی این یادآوری الهامی است ازجانب او ،که برای مخاطب تداعی می شود. آنجا که می سراید ؛ « می ترسم آخرش تو نیایی و پر کنند در شهر شاعری ز جهان بار بسته است». نجمه زارع عاقبت در اوج شکوفایی هنری اش با هزار غزل نسروده در سن ۲۳ سالگی در ۳۱ شهریور ۱۳۸۴ پر گشود و « پشت حوصله نورها دراز کشید و برای چیدن یک خوشه بشارت رفت». نام و یادش مانا و گرامی باد. طیبه تقی زاده مردادماه ۱۴۰۳
دانش آموزان عزیزم سلام 💠 دوازدهمین سوگواره سراسری احلی من العسل همچنان برقرار است. 🟥 از پویش داری؟ اصلا می‌دونستی میتونی تو یازده رشته جذاب شرکت کنی؟ چه رشته هایی؟؟🫢🤔👇 🔻داستان نویسی 🔻شعر 🔻پادکست 🔻مداحی نوغلامان 🔻خطابه خوانی 🔻نقاشی 🔻طراحی پوستر و تصویرسازی 🔻نماهنگ 🔻فیلم کوتاه مستند 🔻عکاسی 🔻خوشنویسی ⚫️ در کانال احلی من العسل هم می تونی عضو بشی تا اطلاعیه ها و پیام ها رو ببینی 🌐 @ahlamenalasalmedu
هدایت شده از کتیبه تاک
از مرز رد شدیم ولی با مصیبتی با پرچم سیاه به همراه هیأتی از نامه‌های اهل محل کوله‌ها پر است بر شانه می‌بریم چه بار امانتی سینی به سر نشسته پر از التماس و اشک طفلی که نیست هستی او غیر شربتی هر خانه موکبی‌ست که بیتوته‌گاه ماست بر روی ما گشوده شده باب رحمتی پای عمود روضه سقا شنیدنی است باید قلم به دست نوشت از شهامتی... باز این چه شورش است که در راه کربلاست باز این چه شورش است؟ چه شوق زیارتی! کم نیست بغض‌های گره خورده بر ضریح اما به غیر اشک نداریم حاجتی
31.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 خاطره مرحوم از ابداع و ذوق شعری استاد [اگر (در وجود شاعر) ذوق باشد، موانع هنرآفرین‌اند...] 🔗به کانال بپیوندید: @tarikhqom
گفتم نگرم روی تو، گفتا به قیامت گفتم روم از کوی تو، گفتا به سلامت
هدایت شده از درس یار ادبیات هشتم
فنون تدریس تدریس به مجموعه اعمالی که معلم برای جلب توجه شاگردان به تدریس اثر بخش و کارآمد‌تر اجرا می‌نماید، گفته می شود. آشنایی و آگاهی نسبت به فنون تدریس و اعمال آنها در کلاس درس توسط معلم، باعث می‌شود، وی بدون استفاده از خشونت و تنبیه بدنی، کلاس را مدیریت نموده و نظم را حاکم سازد. از جمله فنون تدریس می‌توان موارد زیر را بر‌شمرد: ۱- تدبیر منفی تدبیر منفی یکی از تکنیک‌های خانواده درمانی است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس یا جلب توجه دانش‌آموزان از آن استفاده می‌نماید. بدین صورت که وقتی کلاس شلوغ می‌شود معلم طنین شادی صدای خود را کم کرده و بغض صدایش را افزایش می‌دهد و با این روش به کلاس نظم می‌بخشد. ۲- کم و زیاد کردن تن صدا به منظور جلب توجه شاگردان و وادار کردن آنها به گوش دادن، معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند. نوسانات صدای خود را کم و زیاد کند تا دانش آموزان شنونده فعالی شوند. ۳- حرکت‌های معلم بین حرکت‌های معلم و توجه شاگردان رابطه مستقیم وجود دارد.(شعبانی،۳۸۲) هر چه حرکات هدفمند معلم و حرکت کردن به آخر کلاس و برگشتن و حرکات پایین کلاس معلم بیشتر باشد. معلم بر کلاس مسلط‌تر خواهد بود و شاگردان هم بیشتر به او توجه خواهند کرد و در نتیجه یادگیری بهتر صورت می‌گیرد. ۴- تاکید روی بعضی از مفاهیم و کلمات «نگاه کنید، دقت کنید» این کلمات خیلی مهمند و تکرار بعضی افعال و کلمات از جمله نکاتی است که به خاطر تاکید معلم، توجه شاگردان را جلب کند. ۵- اشارات معلم بعضی از ایماها و اشارات معلم، باعث دقت بیشتر شاگردان می‌شود: حرکات دست، چشم، ابرو، دهان، انگشتان و سر، مشتمل بر این حرکات است. ۶- مکث‌های به موقع و هدفمند برخی معلمان در حین توضیح دادن یا سخنرانی با مکث‌های به موقع حواس شاگردان را به مفاهیم جلب می‌نمایند. و سرو صدای دانش آموزان را کاهش می‌دهند و کلاس را اداره کنند. ۷- تشویق و تمجید دانش آموزان یکی از فنونی که به عنوان ابزاری موثر در اختیار معلمان، تشویق و تمجید است؛ البته تمجید عملکرد شاگردان، با ارزش‌تر از تشویق آنان است. زیرا تشویق شاگردان باعث به وجود آمدن آموزش و پرورش سود گرایانه می‌شود. همچنین معلم می‌تواند با توجه به سن دانش آموزان از تقویت پته‌ای نیز بهره ببرد. یا از کارت‌های تلاش، امتیاز و کارت جایزه بدین منظور استفاده کند. استفاده فاصله‌ای و نسبی متناوب از این ابزار، اثر بخشی آن را ارتقا می‌بخشد. ۸- نگاه‌های معنی‌دار گاهی نگاه‌های معنی‌دار معلم به دانش آموزی که به درس توجه ندارد یا سرو صدا می‌کند، باعث کاهش رفتار نا به جای او می‌شود. همچنین با عصبانیت نگاه کردن به دانش‌آموزانی که برای کلاس مزاحت ایجاد کرده‌اند؛ باعث می‌شود دانش?آموز وادار شود به درس‌های معلم گوش دهد. ۹- ضربه‌زدن به میز و صندلی گاهی معلم با ضربه زدن به میز یا تابلوی کلاس، توجه شاگردان به مطالب و مفاهیمی که ارائه می‌شود جلب می‌کند. ۱۰- تدوین قانون و مقررات کلاس تدوین قوانین کلاسی و تشریح آن برای دانش آموزان و آگاهی دادن به آنها باعث ایجاد نگرش می‌گردد و در نهایت موجب عملکرد مثبت فردی و گروهی می‌شود. لذا معلمان باید در تدوین مقررات کلاس به خصوص در روزهای اول دقت کافی داشته باشند. مهارت‌های مدیریت کلاس مدیریت کلاس بر دو مهارت به هم پیوسته و اساسی استوار است: ۱- تصمیم‌گیری ۲- اقدام تصمیم‌گیری یعنی، چه اقدامی را چگونه، چه وقت، و به وسیله چه کسی باید انجام داد. اقدام یعنی، عملی که در کلاس درس تحقق می‌پذیرد. مانند تأکید بر نکته‌های تدریس، استفاده از تخته سیاه و… از این رو، مهارت‌های اساسی و ضروری برای مدیریت کلاس درس، به منزله‌ اتخاذ تصمیم مناسب و تبدیل آن به اقدامی موثر است. مدیریت کلاس درس، زرهی نیست که معلمان از نخستین روز تدریس بر تن کنند و خود را در برابر مشکلات کلاس و چالش‌ها ایمن سازند، بلکه مهارتی است که هر روز با تجربه و تأمل و دقت معلم در کلاس کامل می‌شود و معلم را در امر تدریس کارآمدتر می‌سازد.
حکایت ۱۶ باب دوم.mp3
3.53M
سعدی » گلستان » باب دوم در اخلاق درویشان » حکایت شمارهٔ ۱۶ یکی از جملهٔ صالحان به خواب دید پادشاهی را در بهشت و پارسایی را در دوزخ. پرسید که موجبِ درجاتِ این چیست و سبب دَرَکاتِ آن چه؟ که مردم به خلاف این معتقد بودند. ندا آمد که این پادشه به ارادتِ درویشان به بهشت اندر است و آن پارسا به تقرّبِ پادشاهان در دوزخ. دَلْقت به چه کار آید و تسبیح و مُرَقَّع خود را ز عمل‌هایِ نکوهیده بری دار حاجت به کلاهِ بَرَکی داشتنت نیست درویش‌صفت باش و کلاهِ تَتَری دار  @hafez_adabiyat