فیلم راهنمای نحوه ثبت نام الکترونیکی نوجوان خوارزمی👆👆👆
سلام و مهر
همان طور که مستحضرید امسال بخش گلستان نویسی به جشنواره خوارزمی اضافه شده است
در گلستان نویسی، حکایتی از گلستان انتخاب می شود و در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
🔸در مرحله ی نخست، دانش آموز عنوانی برای حکایت انتخاب میکند و سپس به جزییات حکایت از نظر فضا و صحنه ی حکایت می پردازد و در پایان پیام حکایت را می نویسد.
🔸در گام بعدی دانش آموز یک موضوع از مفاهیم یا پیام های حکایت انتخاب می کند و درباره ی آن انشا یا داستان کوتاه می نویسد. در این بخش دانش آموز می تواند به بازآفرینی حکایت بپردازد و یا دو یا چند حکایت را تلفیق نموده و در قالب داستان و یا انشا گسترش دهد.
🔸در مرحله ی پایانی هم دانش آموز نوشته ی خود را یا لحن مناسب می خواند.
توضیحات سرکار خانم حسن خانی سرگروه محترم ناحیه ۳
✅ حکایت ۸ از باب سوم
"در فضیلت قناعت":
بقالی را درمی چند بر صوفیان گرد آمده بود.
در واسط هر روز مطالبت کردی و سخنان با خشونت گفتی.اصحاب از تعنت وی خسته خاطر همی بودند و از تحمل چاره نبود.
صاحبدلی در آن میان گفت نفس را وعده دادن بطعام آسانترست که بقال را بدرم.
ترک احسان خواجه اولیتر
کاحتمال جفای بوّابان
بتمنای گوشت مردن به
که تقاضای زشت قصابان
*
✅ بازنویسی حکایت:
در گذشته های دور، محله ای قدیمی وجود داشت که اهالی آن بدور از هرگونه غم و گرفتاری می زیستند.
همه ی همسایه ها، از بقال و شاطر و کفاش و بنا گرفته تا بازرگان و داروغه، همگی دست در دست هم، ماجراهای شیرینی باهم می ساختند که هیچ گاه نمی توان آنها را در ذهن گنجاند.
این خوشی ها تا موقعی ادامه داشت که کسی خط قرمزهای کس دیگری را رد نمیکرد؛ به عبارتی دیگر تا موقعی برای طرف مقابل عزیز بودی که به او بدهکار نشوی.
وگرنه همین دوستی که از آن تعریف کردیم؛ تبدیل به دوستی خاله خرسه میشود!
مدتی بود که عده ای از اهالی محل به بقال محله بدهکار بودند.هروقت از کنار بقال می گذشتند، آنها را با زخم زبان هایش می رنجاند و با کنایه های به ظاهر جالبش ازرده خاطرشان میکرد.آنها هم که بدهکاری بیش نبودند ناچار به سکوت بودند و فقط صبر و تحمل میکردند و هربار، با شرم و اندوهی که قلبشان را فرا گرفته بود؛ از کنار بقال میگذشتند.
یکی از روزها، فرد دانایی که این وضعیتِ برخورد بقال را با آن عده از افراد دید؛ سری به نشانه ی تاسف تکان داد و درحالی که رو به بدهکاران کرده بود، گفت:《 اگر جلوی خودتان را میگرفتید، اگر گشنگی را تحمل میکردید و مراقب خورد و خوراکتان میبودید؛ دیگر به طمع غذا منت بقال را نمیکشیدید. و الان هم دیگر به او بدهکار نبودید.
درد گشنگی را تحمل کردن بهتر از تحمل نیش زبان های این بقال و شرمی است که برای شما باقی مانده است! 》
دانش اموز ملکا از گرگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام و احترام
به اطلاع همکاران محترم و دانش آموزان عزیز دوره اول متوسطه میرساند؛ بات ثبت نام جشنواره نوجوان خوارزمی در نرم افزار شاد فعال شده است؛ دانش آموزان میتوانند فقط با تلفن همراه خود، پدر یا مادر، اقدام به ثبت نام و ارسال اثر نمایند. فیلم آموزشی پیوست، روند ثبت نام را در بات شاد نشان می دهد.
مراحل مهارت نوشتن یا بند نویسی :
۱-موضوع مناسب انتخاب شود.
۲-موضوع کلی به موضوعات کوچک تر تقسیم شود.
۳-خط اول با کمی فاصله از سر خط نوشته شود.
۴-جمله ی اوّل بند ،جمله ی اصلی است و به آن جمله ی موضوع می گویند.
۵-جمله های بعدی باید تکمیل کننده جمله ی موضوع باشند.
۶- جمله های یک بند باید به هم مربوط باشند و پشت سرهم نوشته شوند.
۷- بند باید کوتاه باشد.
۸- به بند پاراگراف نیز می گویند.
۹- بند باید به حالت نوشتاری نوشته شود نه گفتاری.
۱۰- نشانه های نگارشی باید در متن رعایت شود.
اصول مهارت نوشتن یا بند نویسی :
۱- با کنار هم گذاشتن جمله ها، یک «بند » ساخته می شود.
۲- جمله ها باید با هم ارتباط داشته باشند.
۳- به نوشته های کوتاه، که جمله های آن درباره ی یک مطلب است، «بند » می گویند.
۴- جمله های یک بند باید در مورد یک موضوع باشند و باهم ارتباط داشته باشند. اگر این جمله ها با هم ارتباط نداشته باشند، «بند » تولید نمی شود؛
بلكه چند جمله ی پراكنده ایجاد شده است كه به هم ربطی ندارند.
۵- بند ساخته شده باید یک مطلب را بیان كند؛ بنابراین، خواننده ای كه بند را می خواند، به راحتی منظور نویسنده را می فهمد.
گام های مهارت نوشتن یا بند نویسی
گام اوّل برای نوشتن بند، انتخاب یک «موضوع مناسب » است.
گام دوم برای نوشتن یک بند، انتخاب موضوعِ مناسب، اهمیّت دارد.
گام سوم تمام جمله های یک بند، باید درباره ی موضوع آن، توضیح دهند.
گام چهارم موضوع، ممكن است كلّی باشد؛ نوشتن در مورد موضوع های كلّی، دشوار است؛ بنابراین می توان آن را به موضوع های كوچک تر، تقسیم كرد. موضوع های كوچک، كار نوشتن را آسان و منظّم تر می كند.
گام پنجم چون بند کوتاه است، نوشتن درباره ی یک موضوع کلّی، در یک بندممکن نیست؛ بنابراین موضوع کلّی به موضوع های کوچک تر تقسیم می شود.
گام ششم انتخاب موضوع کوچک، از پراکندگی مطالبِ بند، جلوگیری می کند.
گام هفتم داشتنِ آگاهی و اطّلاعات بیشتر درباره ی یک موضوع، کارِ بندنویسی را آسان تر می کند.
گام هشتم جمله ی اوّل بند، جمله ی اصلی آن است.
گام نهم جمله های یک بند باید در تکمیلِ جمله ی اوّل بند، نوشته شوند.
گام دهم به جمله ای که د ابتدای بند می آید، «جمله ی موضوع » می گویند.
گام یازدهم جمله ی موضوع، به خواننده کمک می کند تا موضوع را آسان تر بفهمد و پیام را درک کند.
ارسالی از همکاران ناحیه ۳
دانستنی
📘📗تعريف گروه :👇👇👇
گروه واژه ها ي پي در پي را كه در جمله به اتفاق هم يك نقش دستوري ايفا مي كنند ،گروه مي نامند .
📘📗معرفي گروه اسمي👇👇👇
گروه اسمي يك واحد جمله شناسي است كه در ساخت جمله درجايگاه هاي نهاد،مفعول ،متمم،مسند،مضاف -اليه،بدل ومنادا قرار مي گيرد وهسته ي آن« اسم» است.
گروه اسمي تكرار پذيرترين گروه درجمله است ،علت تكرارزياد اين گروه نقش هاي متنوعي است كه در جمله مي پذيرد .
وجود هسته در گروه اسمي اجباري ووجود وابسته ها اختياري است
📘📗ملاك هاي تشخيص گروه اسمي🤔
1- اگر گروه اسمي جايگاه نهاد را اشغال كند ،فعل جمله از نظر شخص وشمار تنها با اسمي مطابقت مي كند كه نقش هسته را بر عهده دارد.
مثال:« دبيران مدرسه ي ما فردا در يك جلسه ي عمومي شركت خواهند كرد .»
در اين جمله گروه اسمي "دبيران مدرسه ي ما "نقش نهاد را دارد واز سه واژه تشكيل شده است كه فعل جمله تنها با واژه ي "دبيران"مطابقت دارد .
2-ملاك ديگر براي تشخيص هسته ي گروه اسمي اين است كه معمولاًاولين واژه اي كه در گروه اسمي نقش نماي اضافه مي گيرد ،هسته است .
مثال :"آن دو درخت تنومند همسايه "
۳- اگردر گروه اسمي هيچ كدام از واژه ها نقش نماي اضافه ندارند ،هسته آخرين واژه است .
مثال :اين چند دانش آموز =هسته
كه اگر آن را گسترش دهيم ،دانش آموز اولين واژه اي است كه نقش نماي اضافه مي گيرد . "اين چند دانش آموز ِ زرنگ"
📘📗. انواع « چه »
1- صفت پرسشی: قبل از اسم یا ضمیرمی آید: چه کسی راز مرا می داند؟ چه کتابی می خوانی ؟
2- ضمیر پرسشی: به تنهایی و به قصد پرسش می آید و می توان آن را جمع بست: او چه کرد آن جا که توآموختی؟
3- ضمیر تعجبی: برای بیان تعجّب می آید و می توان آن را جمع بست : این مُلک چه ها دید و چه کردند بدین خلق !
4- صفت تعجبی: قبل از اسم یا ضمیر و برای بیان تعجّب می آید: چه خیال ها گذر کرد و گذر نکرد خوابی !
5- حرف ربط بیان علت یا تعلیل: به معنی زیرا، زیرا که ، به علت این که و … : چه، هر یکی را از این غذای دیگر است .
6- حرف ربط همپایگی: هرگاه دو بار درجمله به معنی « یا » بیاید : چه بخواهی چه نخواهی او می آید .
7- پسوند تصغیر : اگر درآخر اسم قرار گیرد و نشانه کوچکیِ کلمه قبل از خود باشد : زاغچه، باغچه و …
دبیرخانهٔ راهبریِ ادبیاتِ متوسطهٔ اول برگزار میکند:
چهارمین جلسه از سلسلهنشستهای سعدیخوانی با عنوان
«انگارههای سیاسی و اجتماعیِ سعدی در آثار او»
تاریخ برگزاری:
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱
ساعت ۲۰ تا ۲۱
مدرس: دکتر مجتبی سلطانیان
مخاطبان: دبیرانِ ادبیاتِ متوسطهٔ اولِ سراسرِ کشور و همهٔ علاقهمندان به سعدی
پخش زنده در کانالِ شادِ دبیرخانه به نشانیِ
https://shad.ir/lit_gam1
— دبیرخانهٔ راهبریِ ادبیاتِ متوسطهٔ اول
https://shad.ir/lit_gam1
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
اطلاعیه کارگاه آموزشی
گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه برگزار می کند.
✔️موضوع کارگاه :بررسی آرایه های ادبی در کتاب های ادبیات متوسطه اول
🗓زمان:پنج شنبه
مورخ:۱۴۰۱/۱۲/۱۱
⏱ساعت :۱۰
🌎مکان:خیابان ساحلی،خانه معلم شماره ۱،سالن آموزش
✓ برای شرکت کنندگان گواهی دانش افزایی از طریق سایت qomgt.ir صادر می شود.
♻️اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
🔶🔶🔶🔶🔶🔶
ثبت نام و ارسال آثار مرحله مدرسه ای جشنواره نوجوان خوارزمی تا #پایان اسفند تمدید شد
اطلاعیه برگزاری وبینار کشوری
🖌 موضوع: نخستین درس های ویرایش
🖌: مدرس: مرتضی توانا
📅تاریخ: دوشنبه ۲۲ اسفند
⏰زمان :ساعت ۲۰ تا ۲۱
📱: پخش زنده در کانال شاد دبیرخانه کشوری ادبیات متوسطه اول
📚مخاطبان: دبیرانِ ادبیاتِ سراسرِ کشور
📱پخش زنده در کانالِ شادِ دبیرخانه به نشانیِ
https://shad.ir/lit_gam1
✅همراه با اعطای گواهینامه
هدایت شده از قم زیبا
🔴شاعر دو کاج درگذشت
🔹استاد محمدجواد محبت شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر دو کاج می شناسند لحظاتی پیش براثر عارضه قلبی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
🔹مرحوم استاد محبت در سال ۱۳۲۲ در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود و از شاعران فعال پیش از سال ۱۳۵۷ و از همفکران جلال آل احمد بود./ایرنا
✅ @qome_ziba
سلام خدمت همکاران بزرگوار لینک بالا مربوط به کانال گنجینه ادب هست که همکار بزرگوارمون آقای هزارخانی زحمت کشیدن و تهیه کردند و محتواش معرفی نمونه های نظم و نثر فارسی هست
بر ما سالی گذشت و بر زمین گردشی و بر روزگار حکایتی.
امید آنکه کهنه رفته باشد به نیکویی، و این نو همی آید به شادی.
سال نو را خدمت همکاران محترم تبریک عرض می کنیم🌸🌺
احمد سمیعی گیلانی، مترجم و ویراستار، روز چهارشنبه (دوم فروردین) در منزل مسکونیاش در تهران درگذشت. او آثاری از نوآم چامسکی و ژان ژاک روسو را به فارسی برگردانده بود.
احمد سمیعی گیلانی ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در شهر رشت به دنیا آمد. او پس از پایان مدرسه وارد دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی شد و در رشته زبانشناسی همگانی از همین دانشگاه فوق لیسانس گرفت.
از اواخر دهه ۱۳۴۰ به عنوان ویراستار با موسسه انتشارات فرانکلین آغاز به کار کرد و هم زمان به دعوت استاد عبدالحسین زرّینکوب، مدتی در دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت معلم و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به تدریس پرداخت.
استاد سمیعی پس از انقلاب در بنگاه ترجمه و نشر کتاب، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انتشارات سروش، مرکز نشر دانشگاهی و بنیاد دائرةالمعارف به ویراستاری مشغول بود.
او همچنین در دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد (واحد رشت) و در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران و قم، آیین نگارش و ادبیّات فارسی تدریس کرد. احمد سمیعی همچنین چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقالههای ارزشمندی در مجلاتی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رساند.
از آثار ترجمه او میتوان به "خیالپروریهای تفرجگر انزواجو" از ژان ژاک روسو، "چیزها" از ژرژ پرک، "ساختهای نحوی" از نوآم چامسکی و "سالامبو" نوشته گوستاو فلوبر اشاره کرد.
در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، نیکولا رُش، سفیر فرانسه در ایران، با حضور در منزل سمیعی گیلانی، بالاترین نشان نخل آکادمیک فرانسه، کوماندور، را به او اهدا کرد.
هدایت شده از گروه های آموزشی متوسطه استان قم
46226252344207.pdf
2.54M
📣"شیوه نامه نوزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر" (طرح شهید کاظمی آشتیانی) ابلاغ شد .
✔️دبیران فرهیخته ،خلاق و توانمند دوره دوم متوسطه در حوزه تدریس ،جهت اطلاع از نحوه برگزاری
و ثبت نام ، شیوه نامه را به دقت مطالعه بفرمایید .
✔️بخش حضوری
✔️بخش غیرحضوری
لطفامدیران محترم و معاونین آموزشی عزیز مدارس ، اطلاع رسانی و پیگیری نمایند .
♻️اداره تکنولوژی،گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology
این دستخط 👇که قدیمیترین خط فارسی در ژاپن است در سال 1217 میلادی (806 سال پیش) توسط راهب بودایی بنام «کیوسه» وارد ژاپن شد.
کیوسه در حاشیه این کاغذ نوشته است سال 1217 در گوانگجو چین با 3 فرد خارجی ملاقات کردم و از آنها خواستم که به خط خود چیزی برایم بنویسند آنها این دستخط را نوشتند به این برگه دستخط «نان بانموجی» گفته بودند یعنی خط مردمان بیگانه
دو بیت نخست این دستخط به شرح زیر است:
جهان خرمی با کس نماند
فلک روزی دهد روزی ستاند
(اثر اسعد گرگانی در کتاب ویس و رامین)
جهان یادگارست و ما رفتنی
بمردم نماند به جز مردمی
(اثر فردوسی در شاهنامه)
برای نخستین بار استاد «هاندا» از پژوهشگران ژاپنی در سال 1909 متوجه شد که این دستخط فارسی است و آن را طی سخنرانی در دانشگاه کیوتو معرفی کرد و در سال 1950 جزو آثار ملی ژاپن به ثبت رسید دستخطی که ابتدا خیلی بی اهمیت دیده میشد اکنون تنها سند تاریخی مراودات فرهنگی ایران و ژاپن است.
به طور تقریبی این سند مربوط به دوران جوانی شیخ اجل سعدی باید بوده باشد و از سرایش شاهنامه بیش از دو قرن می گذشته است.
✔️تقویم اجرایی نوزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر
♻️ادارهتکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology
46369393872231.pdf
55.2K
برنامه امتحانات نهایی خرداد پایه نهم
برخی از #سوالات_متداول شرکت کنندگان نوزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر
1- چگونه در نوزدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر شرکت کنیم؟
میتوانید با مراجعه به وبسایت gam2nazari.ir برای شرکت در جشنواره اقدام کنید.
2- چرا در هنگام ثبتنام امکان ارسال اثار وجود ندارد؟
در ابتدا فقط در سایت جشنواره ثبتنام کنید و سپس با ورود مجدد به حساب کاربری خود، اثر مربوطه را ارسال کنید.
3-چرا هنگام ثبتنام با تلفن همراه با پیغام "لطفا مرورگر خود را به حالت..." مواجه میشویم؟
در صورت مشاهده پیغام بالا، وارد تنظیمات مرورگر خود شده و و حالت دسکتاپ را فعال کنید. ترجیحا از رایانه برای ثبتنام استفاده کنید.
4- آیا میتوان به صورت گروهی در جشنواره شرکت کرد؟
امکان شرکت به صورت گروهی تنها در محورهای مشخص شده در شیوهنامه وجود دارد.
5- چرا امکان ثبت نام گروهی در سایت وجود ندارد؟
پس از ایجاد تغییرات در سایت، از این پس میتوانید با ورود به حساب کاربری خود و انتخاب گزینه اعضای گروه، همگروهی های خود را اضافه کنید.
6- ایا امکان ویرایش اطلاعات پس از ثبتنام وجود دارد؟
بله، با ورود به حساب خود میتوانید مشخصات فردی، محورهای ثبتنام شده و فایل ارسالی را ویرایش کنید.
7- ایا میتوان در چند محور و موضوع شرکت کرد؟
امکان ثبت نام به صورت همزمان در دو یا چند محور متفاوت وجود دارد ولی نمیتوان در دو بخش از یک محور مشخص اقدام به ثبت نام کرد.
برای مثال نمیتوان هم در بخش کلیپ آموزشی شیمی و هم در طراحی پوستر آزمایشگاه شرکت کرد، زیرا هر دو در محور تولید رسانه قرار دارند.
8- اگر امسال ابلاغ مربوط به درس خاصی را نداشته باشیم امکان ثبتنام در جشنواره وجود ندارد؟
اگر در دوسال قبلی در ان درس خاص تدریس داشتهاید میتوانید در جشنواره شرکت کنید.
9- آیا مشخصات فایل ارسالی باید مطابق استاندارد خاصی باشد؟
بله، میتوانید با مراجعه به شیوهنامه جشنواره اطلاعات لازم فایل ارسالی ( سایز - نام فایل - چگونگی درج مشخصات و.. ) را بدست آورید.
نکته: جهت کسب اطلاعت بیشتر در مورد روشهای تدریس حل مسئله درس فیزیک و چرخه E7 دروس تدریس حضوری به صفحات ۱۷ تا ۲۰ شیوهنامه جشنواره مراجعه نمایید.