eitaa logo
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
335 دنبال‌کننده
167 عکس
31 ویدیو
104 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتیبه تاک
پدر شکوه، پدر کوه، کوه درد پدر حماسه خوان اساطیری نبرد پدر
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کوتاه صدثانیه ای با عنوان «تنهایی» به مناسبت بزرگداشت روز پدر کاری از معاونت پرورشی دبیرستان امام موسی صدر ناحیه ۱
سلام و مهر همایش نکوداشت استاد سید ابوالقاسم حسینی ژرفا چهارشنبه ۴ بهمن ماه ساعت ۱۹ قم چهار راه شهدا، ابتدای خیابان معلم، ساختمان ستادی دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه چهارم، سالن شیخ طوسی
✳️ تفاوت عنوان با موضوع تصویر ( فرق موضوع با عنوان در تصویر نویسی) ❇️ عنوان تصویر: عنوان باید جذاب، کوتاه، مرتبط با تصویر، متفاوت ، نو و ادبی باشد ✅ عنوان یک اسم است. آیاعنوان تصویر مرتبط با تصویر است؟ عنوان باید مرتبط با تصویر باشد و مفهوم کلیدی تصویرباید در عنوان آشکار باشد.از ظاهرتصویر و مفاهیم کلیدی متن را دریافت می نماییم ❇️ موضوع: محتوای نوشته در مورد چیست؟ ✅ موضوع بر گرفته از پیام تصویر باشد و با زندگی روزانه ی  دانش آموز درارتباط باشد،موضوع باید رسا، واضح و مشخص باشد و یا برگرفته از پیام باشد، به عبارتی در پیام به آن اشاره شده باشد. در اصل جمله هایی ساده، گویا و کوتاه باشد می تواند ادبی نباشد. مثلا وقتی متنی را می خوانیم درباره ی چه بود؟ می شود موضوع. در واقع می خواهیم کتاب درسی را خوب و درست آموزش بدهیم. موضوع، انتخاب کلید واژه هاست با استفاده از کلید واژه ها جمله ی موضوع را می نویسیم.   دانش آموز بعد از انتخاب کلید واژه خوشه سازی می کند. در ارتباط با موضوع بدون در نظر گرفتن تصویر. خوشه سازی در راستای نگاه تازه و متفاوت؛ یعنی موضوع را از دریچه ی تازه ببینیم و اگر موضوع برگرفته از تصویر نبود مردود است. ✅ عنوان باید ادبی و مرتبط با جزئیات تصویر باشد یا یک ترکیب زیبا ولی موضوع از دل تصویر یک موضوع اجتماعی ..یعنی مرتبط با جامعه  انتخاب می شود مثلا اگر عنوان تصویر نامی ادبی و زیباست موضوع بیشتر اجتماعی است همدلی...ایثار...امید...فداکاری.  این ها بیشتر در موضوع گنجانده میشود در عنوان تصویر دانش آموز هرچه می بیند را با زبان گویا و ا دبی و زیبا و احساسی بیان می کند https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
⚜️گروه آموزشی فناوری و هوش مصنوعی استان قم برگزار می کند. ✔️کارگاه مجازی ساخت پی دی اف تعاملی با نرم افزار پاورپوینت و کنوا 👥مخاطبین: (تمامی دبیران دوره اول و دوم متوسطه ) 🗓زمان: شنبه هفتم بهمن ماه ⏰ ساعت :۱۰تا۲۴ ◄از طریق سایت qomgt.ir ← صفحه اصلی ← سامانه شرکت درکارگاه مجازی و آزمون آنلاین اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم 🌐 Qomgt.ir @QomTechnology
◾️إنَّا لِلّه وَ إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ◾️خانواده محترم پوراحمدی با نهایت تأسف و تأثر، درگذشت جناب آقای دکتر پوراحمدی معاون آموزش متوسطه ناحیه چهار را تسلیت عرض نموده و برای روح آسمانی ایشان از درگاه خداوند متعال، رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل و أجر جزیل مسئلت می نمائیم. ◾️مدیریت آموزش و پرورش ناحیه چهار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 روابط عمومی و اطلاع رسانی ناحیه چهار 🆔 @medu4qom ╚══════🍃🌺🍃═════╝
پنجاه حکایت منتخب گلستان.pdf
1.89M
پنجاه حکایت منتخب از گلستان سعدی جهت شرکت در جشنواره خوارزمی گردآورنده همکار محترم خانم فاطمه هوشنگی
هدایت شده از کتیبه تاک
مرا بدون تو دائم شکسته می بینند چقدر خنده به آیینه ها بدهکارم
هدایت شده از درس یار ادبیات هفتم
درس آزاد از زیباترین درس های فارسی، درس های آزاد هستند که دانش آموزان خود را در تالیف کتاب  شریک می دانند . در این کتاب دو درس به عنوان درس آزاد در بخش های ادبیات سفر و زندگی! و ادبیات داستانی قرار گرفته است. 1 _ دانش‌آموزان باید به صورت فردی یا گروهی به تهیه این درس بپردازند . 2 _درس آزاد هر بخش باید متناسب با همان بخش باشد . 3 _درس ها می تواند از جغرافیای  شهر، ریخت‌شناسی شهری، واژگان ،ترانه ها ،ضرب المثل های بومی، مشاهیر، مکان های تاریخی و...باشد.    4 _ خسران بزرگ در این درس ها این است که دبیر متنی آماده را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. آنچه مهم است این که : درس آزاد حتما باید با بخش تعیین شده هم خوانی داشته باشد. موضوعات فراوان است. بر اساس فصل ها کتاب باشد. هدف اصلی این درس نوشتن به صورت فردی می باشد .درگام دوم گروهی . دبیر می تواند با نظارت خود فرد یا گروه را راهنمایی کند به هیچ وجه هدف نوشتن یک متن برای کل کلاس نیست هدف اصلی این درس تولید متن هست اگر متنی تهیه شود چه فردی و چه گروهی نمره مستمر این درس را گرفته. متن بهتر است به شکل گروهی در داخل کلاس تهیه شود و دانش اموزان مشارکت فعال داشته باشند و مبحث هر متن  به پیشنهاد دانش آموزان باشد .ما میتونیم راهنمایی کنیم. غیر ازاین نبوده که هدف مشارکت دادن  نوجوانان در کاری گروهی است . آغاز و انجام کار  فقط تاکید بر کاری « تولیدی» و گروهی است. این درس متفاوت با درس نگارش است و بر ادبیات بومی تکیه دارد یعنی دانش آموز با نمونه هایی از ادبیات منطقه خود که در آن ذکر آداب و رسوم و سنن شده باشد ، آشنا شود. در مقدمه کتاب آمده که درس آزاد برای تحقق اصل پانزدهم قانون اساسی است و از گنجینه های فرهنگ و ادبیات بومی در غنی سازی کتاب استفاده شود. درس های آزاد ابتکار جالب و شگفت انگیزی  است. خیلی وقت است اقوام ایرانی دوست دارند فرصتی فراهم شود که با گویش و لهجه های محلی منطقه ی جغرافیایی خود به ادبیات بومی خویش بپردازند، اما همیشه به دلایل عدیده این امکان داده نمی‌شد و اشتیاق به آن را بیشتر دردل‌ها شعله ور  می ساخت. از آنجا که هرچیز منع شود تمایل به آن بیشتر می‌شودفکر می کنم  این فرصت فراهم آمده این تابو را خواهد شکست که زبان‌ها و گویش های محلی ممکن است موجب پراکندگی شود . به عقیده ی من این آزادی در پرداختن دلخواه به ادبیات فولکلور و محلی اگر درست و اصولی هدایت شود پیوند اقوام و زبان‌های دیگر را با زبان فارسی محکم تر و عمیق تر خواهد کرد به‌شرط این‌که دبیران ادبیات فارسی بدانند که زبان فاخر و ارزشمند فارسی  تنه سترگ و تناور همه گویش ها و لهجه های اقوام ایرانیست و در ریشه پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند . فولکلور: فولکلور از دو کلمهٔ انگلیسی « فولک» بمعنی « توده»و « لور » بمعنی«دانش» علم به آداب و رسوم تودهٔ مردم و افسانه ها و تصنیف های عامیانه است .‌ فرهنگ عام ،مجموعهٔ عقاید ،اندیشه ها ،قصه ها ،آداب ،رسوم ،ترانه ها و هنرهای ساده و ابتدایی یک ملت را «فولکلور »می‌گویند. ادبیات شفاهی و فولکلور: ادبیات شفاهی بخش مهمی از « فولکلور» است. ویلیام جان تامز انگلیسی در۱۸۴۶ میلادی اولین بار آن‌را عنوان کرد.از نظر وی این واژه ناظر بر تمام پژوهش هایی بودکه باید در زمینهٔ عادات،آداب و مشاهدات،خرافات وترانه هایی که از ادوار قدیم باقی مانده اند صورت می‌گرفت. ...پس فولکلور مجموعهٔ عادات و سنن ،افسانه ها ،قصه ها ،ومعتقدات خرافیست که در عمل و سینه به سینه از نسلی به نسلی دیگر می رسد. حتی شامل رقص وترانه ها وطبِ عامیانه وسنتی و اوراد جادویی واساطیر وضرب المثل های عوام هم می‌شود. امروزه بیشتر فولکلورشناسان معتقدند که فولکلور بیان‌گر آمال وشیوهٔ فکر و ارزش های فرهنگی یک ملت است. فولکلور ایرانی پیش از این‌که ذهن ایرانیان را به‌خود مشغول کند مورد توجه اروپائیان قرارگرفت ازجمله: خاورشناسانی چون ژوکوفسکی و آرتور کریستین سن. درمیان نویسندگان معاصر ایرانی نخستین بار صادق هدایت به این موضوع پرداخت. علامه دهخدا هم باتالیف « امثال و حکم» که در زمینهٔ مثل های عامیانه بود ،در این راه کوشید. احمد شاملو فرهنک مفصلی در این زمینه به نام  « کتاب کوچه» ترتیب داد. در ایران رشید یاسمی در یک سخنرانی اصطلاح « فرهنگ عامه» را به‌جای«فولکلور» به کار برد. https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
هدایت شده از قم زیبا
🔴عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی قم به مناسبت دهه فجر 🔹علاقمندان به کتاب و کتابخوانی تا 22 بهمن ماه فرصت دارند با دریافت کد تخفیف از پرتال کتابخانه‌های عمومی به نشانی www.samanpl.ir به صورت کاملا رایگان عضو کتابخانه های عمومی شوند. 🔹شایان ذکر است کد عضویت رایگان تا ۳۰ بهمن اعتبار دارد. ✅ اخبار استان قم در کانال قم زیبا👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/1056899072C2528af41ae
هدایت شده از ادبخانه
📕 ۲ بِزارید وقتی زنی پیش شوی که دیگر مَخر نان ز بقال کوی به بازار گندم فروشان گِرای که این جو فروشیست،گندم نمای نه از مشتری کز زِحام مگس به یک هفته رویش ندیده‌ست کس به دلداری آن مرد صاحب نیاز به زن گفت کِای روشنایی، بساز به امید ما کلبه اینجا گرفت نه مردی بود نفع از او وا گرفت ره نیکمردان آزاده گیر چو استاده‌ای دست افتاده گیر ببخشای کآنان که مرد حقند خریدار دکان بی رونقند جوانمرد اگر راست خواهی ولیست کرم پیشهٔ شاه مردان علیست 📗 باب دوم در احسان ✍بزارید: گریه و زاری کرد زحام: ازدحام، شلوغی، انبوهی 👌نکته 🔮 گویا سعدی می دانست خرید همیشگی از فروشگاه های بزرگ، موجب بی رونقی و نابودی کسب و کارهای کوچک می شود که از احسان و جوانمردی به دور است. 🦋@adabkhane