💢 تحلیل درس به درس
1⃣ فارسی یازدهم و دوازدهم
2⃣ علوم وفنون یازدهم و دوازدهم
3⃣ نگارش یازدهم و دوازدهم
4⃣ نمونه سوال مستمر و ترم
5⃣ طرح درس وپاور پوینت و...
🌀کانال جامع ادبیات یازدهم ودوازدهم👇
eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5870803832128145077.pdf
639.9K
#فارسی_یازدهم
کل قلمرو فکری فارسی ۲، پایه یازدهم، چاپ ۹۷، استان مرکزی، اراک،
خانم فریده اسدی
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
4_5875297802438837435.pdf
445.1K
#طرح_درس_ملی_روزانه_دوازدهم💢
#فارسی_دوازدهم
#درس_شکرنعمت
بانو راضیه حامد زاده
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
@adabiyatjame1112
#فهرست_تطبیق_دروس_مشترک فارسی #دوازدهم_دبیرستان با #هنرستان و #کار_دانش
🔰⚜️هنرستان و کار ودانش⏪ 🔰⚜️دبیرستان (رشته تجربی، انسانی، ریاضی)
ستایش ( ملکا ذکر تو گویم )⏪ستایش (ملکا ذکر تو گویم )
درس ۱(شکر نعمت) ⏪شکر نعمت
درس ۱گنج حکمت(گمان)⏪گنج حکمت گمان
درس ۱شعر خوانی (در مکتب حقایق) ⏪شعر خوانی (در مکتب حقایق)
درس ۲ خاطره نگاری ⬇️ درس یک نگارش دبیرستان
درس ۳ : دماوندیه ⏪درس پنجم (دماوندیه )
درس ۳گنج حکمت خاکریز(درس ۳)⏪گنج حکمت خاکریز ( درس ۳)
درس ۴ نگارش( نثر ادبی) ⏪درس دوم نگارش(نثرادبی)
درس ۵(در حقیقت عشق)⏪درس ۷ (در حقیقت عشق)
درس ۵گنج حکمت (آفتاب جمال)⏪درس ۶(گنج حکمت آفتاب جمال)
درس ۵شعر خوانی ( صبح ستاره باران )⏪درس ۷ شعر خوانی صبح ستاره باران
درس ۶ (نگارش ادبی ۲)⏪درس ۳ نگارش ادبی ۲
درس ۷(از پاریز تا پاریس)⏪درس ۸ از پاریز تا پاریس
درس ۷ گنج حکمت (سه مرکب زندگی) ⏪درس ۸ (سه مرکب زندگی)
درس ۸ نگارش (نامه نگاری) ⏪درس ۴ نگارش (نامه نگاری)
درس ۹ ( فصل شکوفایی)⏪درس ۱۰ فصل شکوفایی
درس ۹ گنج حکمت (تیرانا)⏪درس ۱۰ گنج حکمت تیرانا
درس ۹ شعر خوانی شکوه چشمان تو⏪درس ۱۰ شکوه چشمان تو
درس ۱۰ نگارش علمی⏪درس ۵ نگارش علمی
درس ۱۱ خوان هشتم ⏪درس ۱۳ خوان هشتم
درس ۱۱ گنج حکمت (به جوانمردی کوش)⏪درس ۱۲ گنج حکمت به جوان مردی کوش
درس ۱۱ شعر خوانی (ای میهن)⏪درس ۱۳ شعر خوانی ای میهن
درس ۱۲ نگارش علمی ⏪درس ۶ نگارش علمی
درس ۱۳ کباب غاز⏪درس ۱۶ کباب غاز
درس ۱۳ گنج حکمت (کلان تر و اولی تر)⏪درس ۱۴ گنج حکمت کلان تر و اولی تر
درس ۱۴ خنده ی تو ⏪درس ۱۷ خنده ی تو
درس ۱۴ گنج حکمت ( مسافر)⏪درس ۱۷ کنج حکمت مسافر
نیایش ( لطف تو ) ⏪نیایش (لطف تو)
🔶دبیران محترم کارو دانش و هنرستان می توانند با این فهرست درس مورد نظر خود را در #کانال_ادبیات_جامع_دوازدهم تطبیق دهند و از تحلیل ها استفاده نمایند . لازم به ذکر است در هنرستان و کار و دانش قلمرو هاجدا نشده و دبیر طبق کارگاههای متن پژوهی مطالب و نکات را در کلاس بگوید. همچنین باتوجه به میزان یادگیری دانش آموز وزمان کلاس،مطالب و نکات مهم فقط گفته شود و از بیان نکات ریز که در دبیرستان مطرح می شود خودداری نمایید .
💢دبیران محترم هنرستان و کار ودانش جهت تهیه ی طرح درس کارودانش یک درس فارسی دبیرستان که مشترک است با یک درس نگارش تلفیق نماید و با تغییر زمان طرح درس (فارسی ۴۵ دقیقه و نگارش۴۵ دقیقه) طرح درس خود را تنظیم نماید.
باحترام
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
تنظیم :فرحناز حسینی ، کرج
@adabiyatjame1112
4_5879651026671240609.pdf
254.5K
#جدول_دروس_نهایی
برگرفته از سایت دفتر تالیف
ارسالی آقای دکتر روشندل ، استان البرز
⛔️نگارش #نهایی نیست .
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
ار:مفعول، رفتارمعطوف به آن
رفتار و کار قافیه و ار حروف قافیه
رفتار: وندی
ماند در معنای اسنادی
مرجع خویش : زاغ
ره ورفتار خویش:مفعول
دو ترکیب اضافی
ضمیر خویش به زاغ بر می گردد
فراموش:ساده است،فراموش کردن:فعل مرکب
غرامت زده : وندی مرکب
ار.:حروف قافیه
قلمرو فکری:
تقلید از دیگران نکوهش شده ونه تنهاباتقلید چیزی عاید انسان نمی شود آن چه دارد هم از دست می دهد.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
تهیه و تنظیم:بانو کبیر،استان فارس،شیراز
با هم اندیشی گروه دبیران ادبیات ایران(تاریخ اجرای کارگاه :۹۶/۷/۲۵)
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
#شعر_خوانی
#زاغ_و_کبک
قسمت اول تحلیل درس زاغ و کبک(شعر خوانی)
قالب شعر :مثنوی:
نوع لحن:روایی،داستانی،تعلیمی
(هدف اصلی شعرخوانی ها حفظ شعر والتذاذ ادبی است.)
💠1-زاغی از آنجا که فراغی گزید
رخت خود از باغ به راغی کشید
معنی:کلاغی به دلیل اینکه به دنبال آسایش و آرامش بود از باغ به صحرا نقل مکان کرد
قلمرو زبانی:
گزید وکشید واژه قافیه .طبق قاعده ی دو .مصوت بلند به علاوه ی صامت
قلمرو ادبی
واج آرایی،صامت غ
فراغ و راغ:جناس ناقص افزایشی
رخت کشیدن:کنایه از نقل مکان کردن
زاغ و باغ و راغ:جناس ناقص اختلافی
قلمرو فکری:
آسایش بیشتر طلبیدن
🌐🌐🌐
💠2-دید یکی عرصه به دامان کوه
عرضهده مخزن پنهان کوه
معنی:دامنه ی سرشار از سبزه و گل کوه،از جواهرات و گنج پنهانی کوه نشان داشت
قلمرو زبانی:
عرضه ده،،نمایانگر
عرضه ده: صفت فاعلی مرکب مرخم
عرضه ده : هسته
مخزن وابسته مضاف الیه
پنهان صفت مخزن
کوه وابسته ی وابسته مضاف الیه
عرصه:میدان
قلمرو ادبی:
کوه:ردیف
پنهان و دامان:قافیه
واج آرایی :مصوت کوتاه کسره
دامان کوه:تشخیص
مخزن کوه:استعاره از گل های رنگارنگ در دامنه کوه
قلمرو فکری:
توصیف جمال وزیبایی کوه به واسطه ی گلهای رنگارنگ دامنه اش
توصیف زیبایی ظاهری در مصراع یک و باطنی در مصراع دو
🌐🌐🌐
💠3-نادره کبکی به جمال تمام
شاهد آن روضه ی فیروزه فام
معنی:کبک کمیابی با زیبایی بسیار،در آن باغ فیروزه ای رنگ ساکن بود
قلمرو زبانی:
نادره:کمیاب,ساده
شاهد=زیبا رو
روضه:باغ
نادره کبک،،ترکیب وصفی مقلوب
نادره کبک: نهاد
روضه:باغ گلزار
شاهد آن روضه
شاهد هسته
آن...وابسته ی وابسته صفت مضاف الیه
روضه ...وابسته مضاف الیه
فیروزه فام صفت
قلمرو ادبی:
شاهد ایهام دارد،،زیبارو،مشاهده کننده
قلمرو فکری:
مشاهده زیبایی های طبیعت
🌐🌐🌐
💠4- هم حرکاتش متناسب به هم
هم خطواتش متقارب به هم
معنی:
حرکات آن کبک موزون و هماهنگ بود و گام هایش را نزدیک به هم بر می داشت
متناسب ومتقارب:قافیه
به هم :ردیف
فیروزه فام:فیروزه ای رنگ
قلمرو فکری:
راه رفتن زیبای کبک
هماهنگی در حرکات و قدمهای کبک
زیبایی و خرامیدن کبک
🌐🌐🌐
💠5- زاغ چو دید آن ره و رفتار را
و آن روش و جنبش هموار را
معنی:
زاغ زمانی که آن راه رفتن هماهنگ و رفتار متناسب و موزون کبک را دید
قلمرو زبانی:
نوع واو : حرف عطف
ره مفعول و رفتار معطوف آن
جنبش هموار:ترکیب وصفی
قلمرو ادبی:
واج آرایی صامت ،،ر،،
بیت ۵ و۶ موقوف المعانی
قلمرو فکری:
زاغ مجذوب راه رفتن کبک شد و همچنین
نگاه کردن به زیبایی ظاهری،،مرحله اول کشف جذابیت حرکات او
🌐🌐🌐
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
قسمت دوم تحلیل درس زاغ و کبک(شعرخوانی)
💠6- باز کشید از روش خویش پای
در پی او کرد به تقلید جای
معنی:
از روش همیشگی خود در راه رفتن دست کشید و به تقلید از کبک پرداخت
قلمرو زبانی:
پای و جای،،قافیه
روش خویش : ترکیب اضافی
ی:الحاقی
قلمرو ادبی:
واج آرایی ش در مصراع اول
پای کشیدن ،،کنایه از ترک کردن کاری
پای وپی:جناس ناقص افزایشی
قلمرو فکری:
تقلید کردن از راه رفتن کبک
🌐🌐🌐
💠7- بر قدم او قدمی میکشید
وز قلم او رقمی میکشید
معنی:
قدم هایش را بر جای پای قدم های کبک قرار می داد و از تمام کارهای او تقلید می کرد
قلمرو زبانی:
قدمی : وندی
قدم : متمم
قدم او:ترکیب اضافی و متمم
قلمرو ادبی:
بر قدم کسی قدمی کشیدن
واز قلم کسی رقم کشیدن:کنایه از تقلید کردن
قدم و قلم : جناس
هر دو مصراع کنایه از پیروی و تقلید کردن
قلم:مجاز از نوشته،نقشی که خلق می کند یا تصویری که می آفریند
قلمرو فکری:
تقلید کورکورانه و بدون تفکر
🌐🌐🌐
💠8- در پیاش القصه در آن مرغزار
رفت براین قاعده روزی سه چار
معنی:
خلاصه کلام اینکه زاغ سه چهار روزی با همین روش،در آن سبزه زار از کبک تقلید می کرد
قلمرو زبانی:
آن مرغزارترکیب وصفی
مرجع ش در پی اش : کبک
روزی سه چهار، ترکیب وصفی,در اصل سه چهار روز بوده که وابسته پیشین بعد هسته آمده
این قاعده : ترکیب وصفی
آن مرغزار ترکیب وصفی
قلمرو فکری:
تقلید و ادامه شیفتگی
سرانجام نتیجه سوء تقلید کورکورانه رادیدن
🌐🌐🌐
💠9- عاقبت از خامی خود سوخته
رهروی کبک نیاموخته
معنی:
عاقبت کارش این شد که از بی تجربگی خود دچار آسیب و ضرر شد و راه رفتن کبک را هم یاد نگرفت
قلمرو زبانی:
خامی :وندی
خامی ونیاموخته :تناسب
قلمرو ادبی:
خامی کنایه از بی تجربگی
واج آرایی خ
از خامی سوختن،،پارادوکس و تناقض
قلمرو فکری:
زیان دیدن از تقلید کورکورانه و بی تجربگی
انجام کارهایی از سر بی تجربگی،نتیجه زیانباری دارد
🌐🌐🌐
💠10-کرد فرامش ره و رفتار خویش
ماند غرامتزده از کار خویش
معنی:
کار به جایی رسید که راه رفتن خودش را هم فراموش کرد و با این روش تقلید صرف و کورکورانه به خودش هم آسیب زد
ره و رفت
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست.
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست.
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جزکنکور نیست .
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112
منابع سوالات آزمون کنکور سراسری۹۸
❌نگارش جز منابع کنکور نیست .
منبع سایت سنجش
کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112