eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.7هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
📣⭕️ثبت نام کنکور سراسری ۹۹ شروع شد شما میتوانید با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ ثبت نام کنید کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم 🆔 @adabiyatjame1112
4_5897810277247747779.pdf
4.92M
📝📌دفترچه راهنماي ثبت نام و شرکت در آزمون سراسري ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی سال۱۳۹۹ @adabiyatjame1112
مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای از داوطلبان کنکور خواست تا کد سوابق تحصیلی را از طریق سامانه دریافت کنند. مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش درآستانه آغاز زمان ثبت نام کنکور سراسری، با صدور اطلاعیه‌ای نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی توسط داوطلبان کنکور سراسری را تشریح کرد. بر اساس این اطلاعیه و با توجه به شروع ثبت نام از 16 تا 24 بهمن ماه، داوطلبان نظام آموزشی 3 -3-6 و سایر داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌باشند لازم است به سامانه http://dipcode.medu.irمراجعه و نسبت به دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود اقدام کنند. گفتنی است؛ در صورتی‌ که داوطلب نسبت به دریافت کد تحصیلی خود اقدام نکند مجاز به شرکت درآزمون سراسری سال 99 نخواهد بود. کانال تلگرامی کنکور ادبیات ایران 🆔 @konkouradabiatiran
4_5902080496942188310.pdf
837.7K
تحلیل+پاسخ کارگاه متن پژوهی براساس چاپ ۹۸ به کوشش:مولفان کتاب ازصفرتاصد،انتشارات مهروماه گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
قالب شعر:‌مثنوی/نوع ادبیات : ادبیات انقلاب اسلامی /لحن خوانش شعر :عاطفی / مفهوم کلی:تکریم شهیدان و عشق آن ها به خداوند و جان فشانی آنها در راه وطن وبزرگداشت شیفتگان شهادت 1️⃣بیا تا عاشقی را رعایت کنیم /زیاران عاشق حکایت کنیم ✳️قلمرو فکری: بیا راه و رسم عاشقی را به جا بیاوریم و به عشق احترام بگذاریم واز یاران عاشق پیشه(آزادگان و شهیدان )صحبت کنیم . 💠قلمرو زبانی: یاران عاشق ترکیب وصفی و متمم عاشقی مفعول خونین وندی. ✴️قلمرو ادبی: کنیم:ردیف/حکایت وشکایت:قافیه واج آرایی تکرار مصوت بلند،،آ،وصامت «ع» 2️⃣از آن ها که خونین سفر کرده اند /سفر برمدار خطر کرده اند ✳️قلمرو فکری : از آن هایی صحبت کنیم که وجودشان را در راه عشق فدا کردند خطرها را با جان و دل پذیرفتند و جان فشانی کردند. ✴️مفهوم:برای رسیدن به اهداف پاک و ایمان واقعی باید از رههای پر خطر گذشت و شهامت داشت./ توصیه به عاشق ماندن/سفرعشق همراه با خطر است . /شجاعت 💠قلمرو زبانی: مدار خطر :ترکیب اضافی/متمم خونین :نقش قید حالت آن ها : نقش متمم ❇️قلمرو ادبی: واج آرایی ر خونین،سفر کرده اند:کنایه از شهید شدن تکرار :سفر سفر و خطر: قافیه واج آرایی:،صامت،،ر،، سفر بر مدار خطر کردن :کنایه از خطرات این عشق (شهادت)را با جان و دل پذیرفتن 3️⃣ازآن ها که خورشید فریادشان /دمید از گلوی سحر زادشان ✳️قلمرو فکری : از آن هایی بگوییم که فریاد روشنگرانه و هدایتگرشان همانند خورشیدی از وجود (گلوی) پر از امید و روشنی بخششان شنیده می شدوفریادشان نوید پیروزی می داد. 💠قلمرو زبانی بیت دو جمله است. دمید :طلوع کرد سحر زاد:زاییده ی سحر فریاد و گلو : تناسب خورشید فریادشان :‌دو ترکیب اضافی ✴️قلمرو ادبی تشبیه فریاد به خورشید خورشید فریاد اضافه تشبیهی گلوی سحر تشخیص واستعاره فریاد و گلو : مراعات نظیر خورشید و سحر :مراعات نظیر سحر زاد:کنایه از نورانی ومعنوی،امید بخش واج آرایی صامت ...د 4️⃣چه جانانه چرخ جنون می زنند /دف عشق با دست خون می زنند ✳️قلمرو فکری : چه عاشقانه به دنبال شوریدگی بودند وبا از خود از گذشتگی ونثار خونشان ،صدای عشق را به گوش همه ی مردم می رسانند و برای شهادت تلاش می کنند. ✴️مفهوم :شادمانه و عاشقانه به سوی شهادت می روند./شهیدان خطرات عشق را با تمام وجود می پذیرند/،با شهادت طلبی،ساز عشق را به صدا در آورن 💠قلمرو زبانی بیت دو جمله است. جانانه:تمام عیار/با همه ی وجود ، از صمیم قلب،عاشقانه جانانه قید چرخ جنون /دف عشق/دست خون :ترکیب اضافی تناسب:دف . دست چه جانانه :ترکیب وصفی دف،،نوعی ساز ضربتی چرخ زدن:رقص صوفیانه دف ودست تناسب جنون،،در اینجا عشق چه صفت تعجبی چرخ جنون زدن:دیوانه وار سماع کردن ❇️قلمرو ادبی چرخ زدن و دف زدن کنایه از شادی کردن و عاشقی مصرع دوم کنایه از عاشقانه جان باختن مراعات :دف . دست واج آرایی:صامت « ن» و صامت «ج » دف عشق:اضافه تشبیهی(تشبیه فشرده) دف عشق با دست خونین زدن. کنایه از شادی عشق همراه فدا کردن جان. نهایت جان فشاری و ایثار واج آرایی ن 5️⃣به رقصی که بی پا و سر می کنند /چنین نغمه ی عشق سر می کنند ✳️قلمرو فکری : در عین جانبازی ودر نهایت خوش حالی از شهادت سخن می گویند و این گونه سرود عشق را می خوانند (موقوف المعانی با بیت بعد) ✴️خوشحال بودن ازفداکاری و شهادت خود وبه استقبال مرگ رفتن با شوق/بی باکی وشهادت طلبی شهدا/به استقبال شهادت رفتن 💠قلمرو زبانی پا و سر : تناسب نغمه عشق ترکیب اضافی و گروه مفعولی دو جمله ❇️قلمرو ادبی قافیه:سر در مصراع دوم سر کردن :کنایه سردادن و آواز خواندن رقص کردن:کنایه از شادمانی و دست افشانی رقص بی پا وسر کردن:کنایه از نهایت شوق ونشاط حاصل از شهادت وجانفشانی بی پا و سر:کنایه از تکه تکه بودن بدن شهید موقوف المعانی مراعات:،رقص و نغمه،،پا و سر 6️⃣هلا منکر جان و جانان ما /بزن زخم انکار برجان ما ✳️قلمرو فکری :ای کسی که ما ومعشوق ما (خدا)را انکار می کنی وعشق ما را نمی پذیری ،جراحت انکار را بر جان ما بزن (با انکار و نپذیرفتن چنین عشقی وجود ما را می آزاری ولی عاشق این انکار را مرهمی التیام بخش می داند و آزرده نمی شود ) مفهوم: عاشق (شهید)در راه عشق خود(خداوند)از هیچ آزار واذیت افراد پیرامونش (انکار اهداف او توسط افراد)ناراحت نمی شود ./استقبال از انکار منکران 💠قلمرو زبانی ۳ جمله هلا،،شبه جمله،،به هوش باش زخم :ضربه ای که به تار می زنند ، آسیب، ضربه/ منکر. انکار. هم خانواده. منکر جان ترکیب اضافی. زخم انکار ترکیب اضافی و مفعول منکر،،انکار کننده جان ما ترکیب اضافی و متمم انکار : نپذیرفتن،باور نکردن مصرع دوم شیوه ی بلاغی ✴️قلمرو ادبی تکرار جان/زخم انکار:تشبیه فشرده ( اضافه ی تشبیهی) واج آرایی صامت های :،،ج،،و ،،،ن و اج آرایی :مصوت ا 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 فرحناز حسینی، البرز(کرج) قسمت اول👇 @adabiyatjame1112 7️⃣
بزن زخم ،این مرهم عاشق است/که بی زخم مردن غم عاشق است ✳️قلمرو فکری : «با انکار خود»به ما زخم بزن و وجودم را بیازار که این انکار همانند مرهمی ،دردهایمان را درمان می کند زیرا عاشقی(آزاده ای ) که در راه عشق رنج و عذاب نبیند وبدون زخم و صدمه بمیردغم بزرگی برایش محسوب می شود .مغهوم: زخم واقعی مرهمی است برای شهیدان عاشق و این زخم سندی است برای تحمل مشکلات راه عشق(مفهوم:تحمل رنج و بلاجویی عشق 💠قلمرو زبانی مرهم :التیام دهنده،دارویی که روی زخم گذارند /زخم:،آسیب،ضربه(مفعول) غم عاشق : ترکیب اضافی جمله اسنادی است این نهاد مرجعش زخم غم عاشق ترکیب اضافی مرهم عاشق :‌ترکیب اضافی این مرهم .. ترکیب وصفی بزن فعل امر بی زخم مردن گروه مسندی/غم عاشق بی زخم مردن است زخم ومرهم ...تناسب ✴️قلمرو ادبی مرهم بودن زخم متناقض نما زخم مرهم مراعات زخم مثل مرهمی برای عاشق است...تشبیه مردن و غم مراعات تکرار(واژه آرایی ) :زخم،عاشق 8️⃣مگو سوخت جان من از فرط عشق/ خموشی است هان ،اولین شرط عشق ✳️قلمرو فکری : از اینکه از شدت عذاب عشق در رنج هستی اعتراض نکن و حرفی نزن ، آگاه باش که اولین شرط عشق ،خاموشی و راز داری است (عاشق واقعی ادعایی نمی کندوهر رنجی برایش خوشایند است .راز عشق را نمی گوید) 🔆تناسب دارد با بیت : عاشقان کشتگان معشوقند/ برنیاید زکشتگان آواز ویا 🔆هرکه را اسرار حق آموختند /مهر کردند و دهانش دوختند 🔆این مدعیان در طلبش بی خبران اند/کان را که خبرشد،خبری باز نیامد 💠قلمرو زبانی بیت به شیوه بلاغی است هان اسم صوت، شبه جمله :به هوش باش فرط عشق ترکیب اضافی جان من ترکیب اضافی و نهاد فرط عشق:ترکیب اضافی جان من ترکیب اضافی و نهاد فرط،:شدت،فراوانی،بسیاری،اهمیت املایی دارد و هم خانواده با افراط و تفریط ✴️قلمرو ادبی: فرط_شرط:جناس تکرار(واژه آرایی ) :عشق جان وهان :جناس جان سوختن:کنایه از رنج کشیدن سوختن جان کنایه از رنج کشبدن خموش بودن : کنایه از ساکت بودن 9️⃣ببین لاله هایی که در باغ ماست /خموشند و فریادشان تا خداست ✳️قلمرو فکری : نگاه کن که این شهیدان عاشقی که در کشوردر خاک خفته اند ، درست است سخنی نمی گویند ، اما راهشان همیشه ادامه دارد وفریادشان تا بی نهایت شنیده می شود . مفهوم:خاموشی و رازدار بودن،اولین شرط عشق است. 💠قلمرو زبانی: ببین فعل امر لاله هایی :‌مفعول/ باغ ما : متمم /باغ : هسته / ما وابسته ی پسین مضاف الیه بیت 4 جمله است فعل خاص باغ ما :ترکیب اضافی فریادشان ترکیب اضافی ✴️قلمرو ادبی: لاله وباغ مراعات نظیر لاله استعاره ونماد از شهید خاموش بودن ورسیدن فریاد تا خدا:متناقض نما،پارادکس باغ استعاره از کشور لاله ها خموشند وفریاد می زنند : تشخیص فریاد تا خدا بودن :کنایه از بی نهایت،اغراق 🔟بیا با گل لاله بیعت کنیم / که آلاله ها را حمایت کنیم ✳️قلمرو فکری : بیایید با عاشقان و شهیدان پیمان ببندیم تا راهشان را ادامه دهیم و واز آن ها و آرمان هایشان حمایت کنیم . مفهوم کلی بیت میثاق با خون شهدا،حمایت از راه شهیدان که عاشقان واقعی اند 💠قلمرو زبانی سه جمله آلاله :شقایق گل لاله : متمم/ترکیب اضافی را حرف اضافه به معنی از بیعت کردن: هم پیمان شدن ✴️قلمرو ادبی لاله وآلاله ...نماد شهیدان واج آرایی «ل» و «ا» گل لاله ،استعاره از شهیدان 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 به کوشش : فرحناز حسینی ، استان البرز (کرج) و جمعی از گروه دبیران ادبیات ایران تاریخ کارگاه: تابستان ۹۶ ویرایش جدید(قسمت دوم)👇 @adabiyatjame1112 💢قلمرو زبانی: 💠پاسخ سوال 1️⃣ منکر:انکار کننده/مدار: جای دور زدن وگردیدن ✳️پاسخ سوال 2️⃣ فعل خواندم⏪بن مضارع:خوان/صفت فاعلی : خواننده / صفت لیاقت :خواندنی/صفت مفعولی:‌خوانده ⭕️قلمرو ادبی ✴️پاسخ سوال 1️⃣ تشبیه: خورشید فریادشان :‌تشبیه فریاد به خورشید/زخم انکار :انکار به زخم تشبیه شده / متناقض نما: مرهم بودن زخم در بیت ۷ و فریاد داشتن با وجود خاموشی در بیت ۹ 💠پاسخ سوال 2️⃣ 🔹شعر یاران عاشق: قالب: مثنوی /رعایت رسم عاشقی/یاد کردن شهیدان /شهادت عاشقانه /تحمل رنج عشق وتسلیم در برابر عشق 🔸زاغ و کبک:قالب : مثنوی:نکوهش تقلید کور کورانه 🔴قلمرو فکری 🔶پاسخ سوال 1️⃣ در بیت سوم «یاران عاشق » نیست .در بیت اول منظورشهیدان آزاده ای است که جان خود را در راه انقلاب فدا کردند. 🔷پاسخ سوال 2️⃣ میثاق با خون شهدا و حمایت از راه شهیدان که عاشقان واقعی اند. ✴️پاسخ سوال3️⃣ الف- در راه عشق باید سکوت کرد و رازدار بود /عاشقان واقعی بی ادعا هستند.با بیت ۸ مگو سوخت ... تناسب دارد. ب- راه عشق پر از خطراست ، بلاکشی عاشق ، بابیت ۶ و ۷هلا منکر ... تناسب دارد. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 تهیه و تنظیم: فرحناز حسینی ،البرز(کرج) بهمن ماه ۹۷ @adabiyatjame1112
4_5868356130266154831.pdf
954.1K
تحلیل کامل درس +کارگاه خود ارزیابی به کوشش : بانو نسربن رفیعی، بانو زهرا غریب زاده براساس چاپ ۹۸ گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5902080496942188311.pdf
984.8K
تحلیل +پاسخ کارگاه متن پژوهی براساس چاپ ۹۸ به کوشش:مولفان کتاب از صفرتاصد ، انتشارات مهروماه گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5902080496942188322.pdf
730.1K
(وزنی ۳) به کوشش:خانم دکتر مهری امینی ثانی ،نیشابور مطابق با چاپ ۹۸ گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
ماند همه اسمند وتو جسمی همه جسمند وتو روحی 🔸پایه های آوایی: ن|| ظ ||را |ور|| د||م.|| بر|| دم ||ک|| و|| جو|| دی|| ب|| ت|| ما ||ند ه ||م ||اس|| من|| د|| ت ||جس|| می||. ه|| م ||جس|| من ||د ||ت|| رو|| حی 🔹وزن واژه:فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن ♦️خوشه های هجایی: _ _uu||_ _uu||_ _uu||_ _uu|| 2_غزل زیر از کلیم کاشانی را بخوانید وموارد خواسته شده را پاسخ دهید. گر تمنای تو از خاطر ناشاد رود داغ عشق تو گلی نیست که از یاد رود نرود حسرت آن. چاه زنخدان از دل تشنه را آب محال است که از یاد رود نتوان از سر او برد هوای شیرین تا سراسر به ره عشق تو بر باد رود ❇️ الف:ویژگی ها ی شعر کلیم را در آن مشخص کنید به کارگیری عناصر خیال وتصویر سازی باچاشنی زبان عامیانه. ونیز استفاده ار اسلوب معادله ❇️ ب:یک مجاز در بیت سوم مشخص کنید وقرینه را در آن بیابید. سر:مجاز از فکر واندیشه. علاقه :محلیه قرینه :هوابردن به کوشش ،،آقای دلیری و بانو زهرا غریب زاده استان خوزستان گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
وفنون_ادبی پایه های_آوایی_همسان قسمت اول 🔸ابتدا توضیح چند اصطلاح 🔺1_پایه های آوایی:هجاهای حاصل از تقطیع یک مصرع 🔺2_خوشه های آوایی:علامت های هجایی(کوتاه ،بلند، وکشیده) 🔺3_وزن واژه(نام رکن)مانند فاعلاتن. فعولن. ..... 🔺4_پایه های همسان:منظور ارکان تکراری یاهمان متحدالارکان می باشد مثلا بیت از دو یاسه یا چهار. فاعلاتن (یا هر وزن دیگری) تشکیل شود 🔅نکته1 :از چینش خوشه های هجایی وزن های مختلف حاصل میشود 🔅نکته 2:گاهی ممکن است در پایان یک بیت دارای پایه های آوایی یکسان یک هجا یا بیشتر از یک هجا حذف شود. مثلا وزن شعری ممکن است. فعولن فعولن فعولن فعل باشد. 🔆نکته 4:پایه های آوایی چگونه تشخیص داده می شود ؟ با خوانش درست بیت درنگی منظم را میان پایه های آوایی هر مصراع احساس می کنیم که باعث ایجاد مایه های آوایی می شود . به کوشش آقای دلیری و بانو زهرا غریب زاده استان خوزستان گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 وفنون_ادبی قسمت دوم 🔷۱‌. عنوان این درس پایه های اوایی همسان است و با توجه به اینکه درس یازدهم دنباله این مطلب است و عنوان ان‌ پایه های آوایی همسان دولختی می باشد بهتر بود عنوان این درس پایه های آوایی همسان تک لختی گذاشته می شد. 🔷۲.نکته دیگری که همکاران باید مد نظر داشته باشند این است که چون تشخیص وزن علاوه بر علاقه ربط مستقیم دارد با میزان تمرین لطفا همکاران از یک روش ثابت استفاده کنند و روش حروف بی ربط. ت تن تن . و... که از قدیم بوده و مورد استقبال هم واقع نشده را استفاده نکنند. بهتر است هر پایه اوایی با وزن واژه ی خود جدا تلفظ شود مثلا د لی ری فعولن ک ُجا نا فعولن م او اش فعولن ک بوس فعل 🔷۳. سومین نکته که برای همکاران ایجاد مشکل خواهد کرد و مولفین محترم باید برایش چاره ای بیندیشند این است که در صفحه ۶۸ کتاب (مفتعلن مفتعلن فاعلن) تحت عنوان پایه های اوایی همسان امده . که ابدا همسان نیست . و راهکارهای مولفین محترم نیز پاک کردن صورت مسئله است و مشکلی را حل نخواهد کرد. چرا که قوانین بر اساس انچه هست نوشته می شود نه اینکه قانونی طرح کنیم و بخواهیم پدیده ها را در چهار چوب قانون خود بگنجانیم. به کوشش آقای دلیری و بانو زهرا غریب زاده استان خوزستان گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 👇 ☢ علوم وفنون یازدهم 1_بیت زیر را متناسب با پایه های آوایی تفکیک کنید سپس وزن واژه و خوشه های هجایی هریک را در خانه ها،جای دهید. 🔰الف:بخنددهمی باغ چون روی دلبر ببوید همی خاک چون مشک اذفر 🔸پایه های آوایی : ب خن دد ||ه می با|| غ چن رو||. ی دل بر ب بو ید|| ه می خا| |ک چن مش| |ک اذ فر 🔹وزن واژه : فعولن| فعولن| فعولن.| فعولن ♦️خوشه های آوایی : _ _u|| _ _u||_ _u||_ _u 🔰ب :هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود 🔸پایه های آوایی هین س خ ن||تا ز ب گو||تا د ج هان|| تا ز ش ود || وارهد ازحد جهان بی حد واندازه شود وا ر ه دز|| ح د ج هان|| بی ح د ان ||دا ز ش ود || 🔹ب :وزن واژه: مفتعلن||. مفتعلن||. مفتعلن||مفتعلن ♦️خوشه های هجایی : _ uu_||_uu_||_uu_||_uu_ || 🔰پ:دریا دلان راه سفر در پیش دارند پا در رکاب راهوار خویش دلرند 🔸الف:پایه های آوایی: در یا د لان ||را ه س فر|| در پی ش دا ||رند || پا در. رکا||ب را ه وا||رخی ش دا||ر ند 🔹 ب:وزن واژه :مستفعلن مستفعلن مستفعلن. فع ♦️پ :خوشه های هجایی : _||_ u_ _ ||_u_ _||_u_ _|| 🔰ت:سوزد مراسازد مرا در آتش اندازد مرا وز من رها سازد مرا بیگانه از خویشم کند 🔸 پایه های آوایی: سو زد م را ||سا زد م را || درآ ت شن ||دا زد م را 🔹وزن واژه:مستفعلن مستفعلن مستفعلن. مستفعلن ♦️خوشه های هجایی: _u_ _||_u_ _||_u_ _||_u_ _|| 🔰ث:ای به ازل بوده ونابوده ما وی به ابد زنده وفرسوده ما 🔸پایه های آوایی : ای ب أ زل|| بو د و نا|| بو د ما وی ب أ بد ||زن د و فر ||سو د ما 🔹وزن واژه :مفتعلن مفتعلن فاعلن ♦️خوشه های هجایی: _u_||_uu_||_uu_|| 🔰ج:سعادت به بخشایش داور است نه درچنگ وبازوی زور آور است. 🔸پایه های آوایی: س عا دت||. ب بخ شا ||ی ش دا ||و رست ن در چن|| گ با زو ||ی زو را|| و رست 🔹وزن واژه :فعولن فعولن فعولن. فعل ♦️خوشه های هجایی : __u||_ _u||_ _u||_ _u|| 🔰چ:جرمی ندارم. بیش از این کز جان وفادارم تو را ور قصد آزارم کنی هرگز نیازارم تو را 🔸 پایه های آوایی: جر می ن دا ||رم بی ش زین ||کز جان و فا ||دا رم ت را ور قص د آ ||زا رم ک نی|| هر گز ن یا ||زا رم ت را 🔹وزن واژه : مستفعلن مستفعلن مستفعلن. مستفعلن ♦️خوشه های هجایی : _u_ _||_u_ _||_u_ _||_u_ _|| 🔰ح:نظر آوردم وبردم که وجودی به تو
چهارم مدرس: حسین طریقت @adabiyatjame11 ◀️به زمستان خوش آمدید! اولین درس نوبت دوم کتاب نگارش «نامه نگاری» است. همراه من به کلاس بیایید! 💌📨📩💌📨📩 1⃣در آغاز از دانش آموزان می خواهم نامه ای اداری با مضمون «اعتراض به نمره» يکى از درس ها بنویسند.( ۱۰ دقیقه) 2⃣ نامه های دانش آموزن جمع می کنم و بدون توجه به نامه های دانش آموزان، مراحل نوشتن نامه اداری تدریس می کنم.( ۲۰ دقيقه) 3⃣سپس به سراغ نگاه های نوشته شده می روم. دو نامه را به شکل تصادفی انتخاب می کنم، نامه های انتخابی را در کلاس می خوانم و اشتباه های آن را با کمک دانش آموزان اصلاح می کنیم. نامه ها را به دانش آموزان بر می گردانم تا با توجه به مراحل نگارش نامه اداری، نامه های خود را اصلاح کنند. سپس چند نفر نامه اداری اصلاح شده خود را در کلاس بخوانند ( ۲۰ دقیقه) 4⃣💌 در ادامه به سراغ نامه های دوستانه می رویم. به دانش آموزان می گویم: « بر خلاف نامه اداری که اسلوب و روش خاصی داشت. این نامه دوستانه، هیچ الگو و چهارچوب خاصی ندارد.» در واقع نامه دوستانه« هر چه می خواهد دل تنگت بگوى» است. نوشتن بدون محدودیت و بدون دستور العمل! برای آشنایی با ساختار نگاه های دوستانه، يکی دو نمونه از نامه های دوستانه از نويسندگان و مشاهیر ادب و هنر را در کلاس می خوانم.(۲۰ دقيقه) 5⃣ تعیین تکلیف: دو نوع تکلیف برای هفته آینده مشخص می کنیم: ✳️ الف: نوشتن یک نامه اداری،( بر رعایت بخش های نامه اداری تاکید شود.)چند موضوع مشخص کنیم. ✳️ب: نوشتن یک نامه دوستانه و خصوصی 📩📨📩✉️💌📨💌📩✉️📨 با احترام، حسین طریقت @adabiyatjame1112