eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.8هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5832334170835126178.pdf
297.8K
پاسخ پرسش های خودارزیابی به کوشش : آقای سعید جعفری کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5985319059082708761.pdf
926.8K
به کوشش : خانم معصومه محتشمی ، برازجان کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
صفحه۱۰۰ غزل قیصر امین پور سرا پا اگر زرد و پژمرده ایم ، / ولی دل به پاییز نسپرده ایم چوگلدان خالی لب پنجره / پر از خاطرات ترک خورده ایم اگر داغ دل بود ،ما دیده ایم / اگر خون دل بود، ما خورده ایم اگر دل دلیل است،آورده ایم / اگر داغ شرط است، ما برده ایم اگر دشنه ی دشمنان گردنیم / اگر خنجر دوستان، گرده ایم گواهی بخواهید، اینک گواه / همین زخم هایی که نشمرده ایم ! دلی سربلند و سری سر به زیر / از این دست عمری به سر برده ایم ✍️قیصر امین پور تحلیل سبکی 🔰🔰 🔴سطح زبانی: ۱- زبان به سبک خراسانی نزدیک است . ۲- استفاده از واژه های کهن:(‌گرده :‌میان دوکتف و زیر گردن از پشت سر- دشنه ) ۳- استفاده از واژگان متناسب با ایثار و وطن دوستی :(اگر دشنه ی دشمنان ،گردنیم / اگر خنجر دوستان گرده ایم «گردن ما برای فدا شدن در راه دوستان آماده است .») ۴- وجود ترکیبات بدیع :‌ (خاطرات ترک خورده ، دلی سربلند) ⚫️سطح ادبی : ۱- توجه به قالبهای سنتی که این شعر قالبش غزل است . ۲- تقلید از سبک خراسانی ۳- استفاده از نماد :پاییز نماد ناامیدی ۴- استفاده از آرایه ی ادبی مانند تشبیه :‌بیت دوم ، کنایه :‌سر بلند وسربه زیر 🔵سطح فکری : ۱- روح حماسی در آن دیده می شود . ۲- درون مایه ی آن فرهنگ دفاع مقدس و دفاع از میهن 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 به کوشش : خاتم فرحناز حسینی ، کرج کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
داروگ! خشک آمد کشتگاه من در جوار کشت همسایه. گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک سوگواران در میان سوگواران. " قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟ بر بساطی که بساطی نیست در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد -چون دل یاران که در هجران یاران- قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران 🌹سطح فکری. ۱_ مخاطب شعر عامه مردم هستند. ۲_بر خلاف گذشته که شعر، درباری بود و شاعر تلاش میکرد تا شعر خود را به فکر پادشاهان نزدیک کند، در این دوره مخاطب شاعر مردم است، و شاعر تلاش می کند تا شعر خود را به لایه های زیرین جامعه همسو کند. به همین دلیل است که لغات شعری تغییر می کند و شاعر شعر خود را به صورت طبیعی بیان می کند.واژه های باران ،داروگ،کومه و... ۳_ .شاعر از طبیعت مانند واژه های (کشتگاه، ساحل،ابر، باران و کومه ) و نماد ها استفاده کرده تا مسائل سیاسی و اجتماعی روزگار خود را به زبانی ساده مطرح کند . مردم در غم و اندوه و سوگواری به سرمی برند و منتظر یک منجی و یک خبر خوش هستند. عصر سیاه حکومت استبداد را در جامعه خویش تصویر می کند و منتظر بارانی است که سیاهی را بشوید و زندگی سبز و شکوفایی را به همراه آورد ۴_ لحن شاعر صمیمانه و متواضعانه است.چون مخاطب شاعر مردم است. ۵_ مدح و ذم و هجو دراین شعر نیست ۶-شاعر با مقایسه ی کشور خود با کشور پیشرفته ی روسیه، حس اندوه و ناامیدی خود را از فقر حاکم بر جامعه در قالب کلمات ریخته وفضای سیاسی و اجتماعی جامعه ی محنت زده خود را ترسیم کرده است .مهم تر از همه چشم به راه آینده ای روشن است . 🌸سطح ادبی(داروگ) ۱_ آرایه های بیانی و بدیعی به صورت طبیعی وارد شعر می شود.مانند کشتگاه نماد و استعاره از کشور و جامعه که دچار استبداد شده است، کشت نمادکشور همسایه روسیه و اشاره یه انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ وشکست تزار ها باران نماد و استعاره از انقلاب کاربرد تناقض (بر بساطی که بساطی نیست ) جدار دنده های نی تشخیص و استعاره ،دیوار کومه ی محقر شاعر که از شدت خشکی در حال ترکیدن است به دل یارانی که در هجران یاران از اندوه در حال ترکیدن است ،تشبیه بسیار موثری است که زمینه ی معنایی شعر که خشکسالی بیرون را به درون منتقل کند و تصور جانداری از حال و هوای روحی شاعر، یعنی انتظار تحمل سوز او برای تغییر اوضاع سیاسی کشور در سال های گذشته مجبور به ترک وطن شدند و یا در وطن کشته شدند ویا خود در گذشتند ، به دست می دهد. دنده های نی نماد جامعه ی ایران تشخیص چون دل یاران که در هجران یارن :تشبیه ۲_ قالب شعر نیمایی است و طول مصرع ها از نظر تعداد پایه های آوایی هم اندازه نیستند و جای قافیه در شعر مشخص نیست. ۳. ابهام دراین شعردیده می شود واژه های سوگواران ،همسایه اگر کسی از انقلاب اکتبر اطلاع نداشته باشد نمی داند منظور شاعر از این واژه ها چیست . شاعر به صورت مستقیم حرف نزده است . و از طریق این کار می خواهد عمرشعر خود را طولانی کندواوضاع نا بسامان کشور را نشان دهد. ۴_ صور خیال جدید و نو هستند و تکرار تصاویر شاعران دوره های قبل نیستند.مانند جدار دنده های نی ۵_ گرایش به نماد در تصاویر شعری که در اینجا داروگ نماد پیام آور آزادی است . ۶_ انتخاب و وزن متناسب با لحن طبیعی گفتار و زبان شعر(وزن فاعلاتن که در مواردپند آموز استفاده می شود. ) 🌺سطح زبانی: ۱. لغات و ترکیبات امروزی و جدید وارد شعرش کرده است. دنده های نی ۲_ دست شاعر برای استفاده از آن چه که در زندگی طبیعی اطراف خود می بیند آزاد است وبه عنوان نماد استفاده می کند مانند کومه ،کشتگاه و داروگ و... ۳_سادگی و روانی زبان شعر و جمله بندی های ساده در شعر معاصر کاملا چشمگیر است. چرا که مخاطب او مردم است و شعر باید در مسیر زندگی باشد با این دید است که شعر معاصر را برخلاف گذشته سادگی و روانی در آن نمایان است. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 به کوشش : خانم فرحناز حسینی ،کرج کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5807576656491055400.m4a
11.55M
قسمت اول به کوشش: خانم حسین آبادی کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5807521616485156639.m4a
9.16M
قسمت دوم به کوشش: خانم حسین آبادی کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5807521616485156640.m4a
6.19M
قسمت سوم به کوشش: خانم حسین آبادی کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5974338361010161320.pdf
934K
شرح درس+ پاسخ کارگاه متن پژوهی+نمونه سوالات امتحانی به کوشش : آقای سپهر نعمتی پور ، اهواز کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5870589496080206344.pdf
1.66M
+کارگاه متن پژوهی به کوشش : خانم فاطمه نهسته، شهرشیروان ،استان خراسان شمالی کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame11
از آنجا که امسال در اکثر مدارس تدریس به صورت مجازی است و زمان تدریس کم شده است پیشنهاد می شود جلسه ی مربوط به دروس آزاد را دبیر به حل تمرین و رفع اشکال اختصاص دهدو یا می تواند برای دانش آموزان تکلیفی اختصاص دهد. مانند: آن ها بخشی از دستور یا آرایه که مهم است در ۲ الی ۳ دقیقه به شکل فیلم یا وویس وعکس با زبان محلی ومادری خود تدریس کنند. با اینکار هم دانش آموزان در تهیه ی محتوا به دبیر کمک کرده اند وهم با زبان شیرین مادری خود مبحثی را به دیگر دوستان خود آموزش می دهند . توجه کنید ممکن است دانش آموزانی باشند که گوشی خوبی نداشته باشند و نتوانند فیلم ویا پاور پوینت تهیه کنند برای این دانش آموزان تکالیف دیگری مانند: طرح نمونه سوال تستی وتشریحی همراه با پاسخ (۱۵سوال)، خلاصه نویسی یک درس ، خوانش بخشی از دروس به شکل وویس و ... تعیین کنید تا آنها هم بتوانند در این فعالیت سهیم شوندواز درس خواندن لذت ببرند . 🎁دبیر نیز برای این کار ۲_۳ نمره مستمر لحاظ کند تا دانش آموزان برای اینکار علاقه نشان دهند . درس آزاد درسی است که معلم بتواند استعداد دانش آموزان خود را کشف کند و یا به بخشی از مبحثی که در کتاب جای آن خالی است بپردازد. سعی کنیم کاری کنیم که دانش آموزان از کلاس درسمان لذت ببرند . ✍فرحناز حسینی،استان البرز از آنجا که امسال در اکثر مدارس تدریس به صورت مجازی است و زمان تدریس کم شده است پیشنهاد می شود جلسه ی مربوط به دروس آزاد را دبیر به حل تمرین و رفع اشکال اختصاص دهدو یا می تواند برای دانش آموزان تکلیفی اختصاص دهد. مانند: آن ها بخشی از دستور یا آرایه که مهم است در ۲ الی ۳ دقیقه به شکل فیلم یا وویس وعکس با زبان محلی ومادری خود تدریس کنند. با اینکار هم دانش آموزان در تهیه ی محتوا به دبیر کمک کرده اند وهم با زبان شیرین مادری خود مبحثی را به دیگر دوستان خود آموزش می دهند . توجه کنید ممکن است دانش آموزانی باشند که گوشی خوبی نداشته باشند و نتوانند فیلم ویا پاور پوینت تهیه کنند برای این دانش آموزان تکالیف دیگری مانند: طرح نمونه سوال تستی وتشریحی همراه با پاسخ (۱۵سوال)، خلاصه نویسی یک درس ، خوانش بخشی از دروس به شکل وویس و ... تعیین کنید تا آنها هم بتوانند در این فعالیت سهیم شوندواز درس خواندن لذت ببرند . 🎁دبیر نیز برای این کار ۲_۳ نمره مستمر لحاظ کند تا دانش آموزان برای اینکار علاقه نشان دهند . درس آزاد درسی است که معلم بتواند استعداد دانش آموزان خود را کشف کند و یا به بخشی از مبحثی که در کتاب جای آن خالی است بپردازد. سعی کنیم کاری کنیم که دانش آموزان از کلاس درسمان لذت ببرند . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 #،درس_ازاد به کوشش : خانم فرحناز حسینی ،استان البرز کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5882206480672753830.pdf
364.3K
۶ ۱۲_۱۳ همراه با پاسخنامه تشریحی طراح : آقای آرش یاری کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5882206480672753831.pdf
451.3K
۶ ۱۲_۱۴ همراه با پاسخنامه تشریحی طراح : آقای آرش یاری کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112