سپاس ویژه از زحمات آقای دکتر #هادی_کرمی رییس دبیرخانه ادبیات که با صبوری تمام مواردی که همکاران گفته بودند بررسی کردند و ساعتها وقت گذاشتند تا موارد همه جانبه بررسی واصلاح شود وحقی از دانش آموزان ضایع نشود.
تشکر از همکاران که موارد اصلاحی را متقن ارسال کردند و دغدغه ی دانش آموزان این مرز وبوم را دارند .
امید که همکاران باتوجه به اصلاحیه ی جدید برگه های نهایی را تصحیح نمایند .
از صفر تا صد12، اصلاحیه.pdf
146.4K
#اصلاحیه 📣🔴
قابل توجه همکاران و دانش آموزانی که کتاب ازصفرتاصد فارسی #دوازدهم را خریداری کرده اند:
باتوجه به اینکه این کتاب سال گذشته اولین چاپ(درانتشارات تیرگان) بود مواردی نیاز به ویرایش یا افزایش مطلب داشت و از آنجا که برای ما مولفان این کتاب، موفقیت دانش آموزان در نهایی بسیار اهمیت دارد کتاب را مجدد کامل بررسی کردیم و نکات اصلاحی را دراین فایل نوشتیم . لطفا این فایل را دراختیار شاگردان خود که کتاب را خریداری کرده اند،قرار دهید تا با خیال راحت خرداد ماه از کتاب کمک اموزشی از صفرتاصد استفاده کنند و باتوجه به آموزه های دبیران خود واین کتاب نمره ی خوبی کسب نمایند .🙏🌹
گروه مولفان از صفرتاصد فارسی دوازدهم ،نشر تیرگان ،چاپ اول ۱۴۰۲
https://t.me/adabiyatjame11
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#اصلاحیه 📣🔴 قابل توجه همکاران و دانش آموزانی که کتاب ازصفرتاصد فارسی #دوازدهم را خریداری کرده اند:
توجه📣 :خریداران کتاب از صفرتاصد دوازدهم حتما این اصلاحیه را ببینید تا در امتحان نهایی موردی اشتباه ننویسید 👆👆👆👆❌❌❌❌
از صفر تا صد فارسی 11 (1) (1).pdf
655.9K
📕📒📗جزوه آموزش کل #دستور و #آرایه های ادبی
#فارسی دهم ،یازدهم و دوازدهم
#ویژه_نهایی
برگرفته از مجموعه کتابهای کمک آموزشی از صفرتاصد فارسی، نشر تیرگان
#وقف_عام
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
بارم بندی سوالات نهایی فارسی دوازدهم ونکاتی درباره ی آن
🌺🍃 #قسمت_اول
🔶قلمرو زبانی ۷ نمره شامل :
1⃣ ۱ نمره معنی لغت (معنی لغت ها ومعادل معانی آن ها در ابیات "معادل معنایی یعنی معنی کلمه ای که در متن شعر بوده و شما معنی ان را قبلا حفظ کرده اید .در واقع برای حفظ کردن معانی لغات انتهای کتاب همه ی معنی ها را از دو طرف راست به چپ و چپ به راست کامل حفظ کنید چون ممکن است مثلا کلمه ای که ۴ تا معنی دارد معنی سومش را به شما بدهند و بخواهند معادل آن را بنویسید' )
🔺دقت کنید ممکن است از لغت های داخل دروس هم سوال داده شود وفقط به معنای لغات انتهای کتاب اکتفا نکنید.
2⃣ ۲ نمره املا
املای کلمات هم آوا و کلماتی که اهمیت املایی دارند مهم است و از همه ی دروس (حتی گنج های حکمت، روان خوانی ها، شعرخوانی ها،ستایش ونیایش)ممکن است سوال داده شود
3⃣ ۴ نمره دستور
مواردی که در دستور سال دوازدهم مورد سوال است عبارتند از :نقش دستوری ضمایر متصل ،انواع حذف ، کاربردمعناییافعال ،تعداد وانواع ترکیب های وصفی و اضافی ،نقش دستوری واژه ها (علاوه برنقش ممکن است مانند درس ۷ الگوی ساخت جمله بدهند و بخواهند براساس آن نقشها جملاتی بسازید که مفعول پذیر و مسندپذیر همزمان دریک جمله باشند) ، انواع وابستههای وابسته ، مجهول افعال، انواع (را) ، انواع واو (عطف و ربط) ،انواع پیوندها یا انواع حرف ربط (وابسته ساز _همپایه ساز ) وجملات مرکب (جمله هسته_جمله وابسته)، زمان افعال ، تشخیص ضمایر شخصی و مرجع آن ها در جمله، راه تشخیص معنای واژه در جملات (درس۱۲) ،شیوه بلاغی و عادی ، روابط کلمات، ویژگی های شعر اخوان ، انواع ک (ک میدانک درس ۱۳ کاف تصغیر است) هسته و انواع وابسته های پیشین و پسین ، نقشهایتبعی (بدل_ تکرار _ معطوف) ،کلمات دوتلفظی انواع (ان)
🔴کلیه ی مباحث دستور را می توانند از همه ی دروسی که بالای آن #شماره درس زده شده است سوال بدهند (باتوجه به جدول اهداف ارسالی از سوی دبیرخانه اردیبهشت ۱۴۰۳ از روان خوانی ها، گنج حکمت هاو شعرخوانی ها فقط سوال دستور وآرایه داده #نمی شود اما بقیه ی مباحث این دروس نیز #مهم هستند)
🔷قلمرو ادبی کلا ۵ نمره شامل :
1⃣ ۳ نمره آرایه های ادبی و توضیحات مربوط به آرایه ها: نمادها،تشبیه، استعاره، مجاز، سجع، شیوه ی بیان نوشته (طنز و جد) ،تلمیح، کنایه، حسن تعلیل و توضیح درباره آن، مقایسه قالب شعری قطعه و قصیده(درس ۵)،انواع جناس به خصوص جناس تام یا همسان ، اسلوب معادله و توضیحات آن و دلیل اسلوب معادله بودن، معادل ضربالمثلهای موجود در دروس و کارگاهها، تفاوت سفرنامه و حسبحال، تشخیص، حس آمیزی ، اغراق و زمینه های حماسه ، لحن خوانش بعضی متون (ممکن است بخشی از درس را بدهند ولحن خوانش آن را بپرسند)،کنایات درس ۱۶ و ویژگی های نثر جمالزاده، استفهام انکاری( #توجه استفهام انکاری آرایه #نیست ولی درقلمرو ادبی سوال می دهند و می خواهند مشخص کنید کدام عبارت استفهام دارد ) ونیز آرایه های دیگری که در دروس هست یا سال های قبل خوانده اید مانند ایهام
🔴حواستان باشد آرایه ها و دستور درس ستایش ونیایش را کامل بخوانید .🤓
2⃣ یک نمره تاریخ ادبیات
تمامی تاریخ ادبیات همه ی دروس مهم هستند و اینکه گاهی توضیحی در یک سوال کارگاه متن پژوهی داده شده که مربوط به تاریخ ادبیات است و می تواند مورد سوال واقع شود (مانندسوال ۳ قلمرو فکری کارگاه متن پژوهی درس ۳) یا نوع ادبی یک نوشته که درسالهای قبل خوانده اید نیز ممکن است مورد سوال واقع شود .حتی ممکن از متن دروس هم تاریخ ادبیات سوال بدهند،انواع ادبی درسها هم بلد باشبد (تعلیمی،حماسی،غنایی و....)چون ممکن است شعر ومتن بدهند و نوع ادبی آن را بخواهند .یا بگویند آثار فلان شخص نظم است یا نثر .ممکن است موارد به صورت صحیح غلط داده شود حواستان باشد باعلامت ❌ یا ✅ پاسخ ندهید بهتر است از ص یا غ و یا درست نادرست استفاده کنید .
3⃣ یک نمره شعر حفظی که یا مصرع بعد و قبلی یک مصرع را باید از حفظ بنویسید یا بیت بعدی مورد سوال را بنویسید .یا به صورت گزینه ای مصرع درست را انتخاب می کنید . یک تیپ جدید سوال این است که باتوجه به قافیه ی داده شده در بیتی خواسته می شود آن بیت را از حفظ بنویسید ویا کلمات درهم یک بیت داده می شود ومی خواهند شما آن را مرتب کنید .
❌شعرحفظی دوازدهم هر ۴ شعر حفظی مربوط به نوبت اول و دوم مهم است و حتما حفظ باشید.❌
ادامه دارد ...
قسمت دوم متن در پست بعدی⬇️
✍فرحناز حسینی ،دبیرادبیات استان البرز،۱۵ خرداد ۱۴۰۳
🍃🍃🍃🍃🍃
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم (برای دیدن جزوه ها ونمونه سوالات مفهومی درس فارسی وارد کانال زیر شوید )
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
💢بارم بندی سوالات نهایی فارسی دوازدهم و نکاتی درباره آن
🌺🍃 #قسمت_دوم
💠قلمرو فکری کلا ۸ نمره
شامل دو قسمت است :
🟠قسمت اول مفهوم ۴ نمره : 🔰
درک و دریافت ابیات و عبارات ،مفهوم ابیات و عبارات ،باورهای مردم نسبت به موضوعی، درک و دریافت روان خوانی ها، اشاره به موضوعات خاص ،ارتباط موضوعی ومعنایی ابیات باهم ، مفهوم های مشترک ابیات و عبارات ، مفاهیمی که باهم تقابل دارند ،مقصودها،توصیه ها و تاکیدها ،(سوال ۳ کارگاه درس ۸ قلمرو فکری بیت مورد نظر راحفظ باشید) ،مقایسه ی مفاهیم، چراها و...
علاوه بر معنی ومفهوم گنج حکمتها و روان خوانیها و شعر خوانی ها #کنایات گنج حکمتها ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها را نیز یاد بگیرید چون اکثر این کنایات مفهوم عبارات را درخود گنجانده اند وممکن است سوال داده شود .
🟣قسمت دوم که معنی ابیات و عبارات ۴ نمره (۲نمره نثر،۲ نمره شعر)🔰
در قسمت معنی ها توجه کنید که حتما کلمات مهم آن بیت وعبارات معنی شود چون مصحح براساس آن کلمات کلیدی، معنی ها راتصحیح می کند.
🔸🔸🔸🔸🔸
📊 ازدروس نوبت اول ۱۰نمره و از دروس نوبت دوم ۱۰نمره سوال داده می شود.
سوالات مفهومی یعنی اینکه مثلا درسوال کارگاه متن پژوهی درس ۵ در بیتی معادل معنایی واژه ی سریر را خواسته حال طراح می تواند همان بیت را بدهد ونقش دستوری واژه ها در آن بیت یا آرایه یا مفهوم آن بیت را بدهد.💯
یا طراح بیتی از یک درس و بیت دیگری از درسی دیگر بدهد و تفاوت ها و مشترکات آن را مورد سوال قرار دهد و...💯
درواقع دانش آموز باید راه تشخیص ها را بلد باشد تا در هربیتی که سوال داده می شود پاسخ درست را بنویسید .💯
✍فرحناز حسینی ، دبیر ادبیات استان البرز ، ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم و دوازدهم (برای دیدن جزوه ها و نمونه سوالات مفهومی فارسی وارد کانال زیر شوید )⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
هدایت شده از آزمون سرای ایران
🟣بارم بندی سوالات نهایی فارسی #یازدهم ونکاتی درباره ی آن
🌺🍃 #قسمت_اول
💠قلمرو زبانی ۷ نمره شامل :
1⃣ ۱ نمره معنی لغت (معنی لغت ها ومعادل معانی آن ها در ابیات "معادل معنایی یعنی معنی کلمه ای که در متن شعر بوده و شما معنی ان را قبلا حفظ کرده اید .در واقع برای حفظ کردن معانی لغات انتهای کتاب همه ی معنی ها را از دو طرف راست به چپ و چپ به راست کامل حفظ کنید چون ممکن است مثلا کلمه ای که ۴ تا معنی دارد معنی سومش را به شما بدهند و بخواهند معادل آن را بنویسید' )
🔺دقت کنید ممکن است از لغت های داخل دروس هم سوال داده شود وفقط به معنای لغات انتهای کتاب اکتفا نکنید.
2⃣ ۲ نمره املا
املای کلمات هم آوا و کلماتی که اهمیت املایی دارند مهم است و از همه ی دروس (حتی گنج های حکمت، روان خوانی ها، شعرخوانی ها،ستایش ونیایش)ممکن است سوال داده شود
3⃣ ۴ نمره دستور ♨️
مواردی که در دستور سال یازدهم مورد سوال است عبارتند از : کاربرد پیوندهای هم پایه ساز و وابسته ساز ،بررسی معانی فعل (شد) ،دریافت معانی واژه ها از دو روش (روابط کلمات و قرار دادن واژه ها)، کاربرد معانی واژه محجوب، مجهول افعال ،قید ،کلمات هم آوا،شاخص ، نقش دستوری ضمایر متصل ،انواع حذف ،تعداد وانواع ترکیب های وصفی و اضافی( در املا هم ممکن است کلماتی که اهمیت املایی دارند و به شکل ترکیب وصفی یا اضافی هستند سوال بدهند) ، کاربرد شکل همزه ،جمله های مرکب و وابسته (پایه وپیرو)، نقشهای تبعی (بدل،تکرار، معطوف)نقش دستوری واژه ها ، انواع صفتها (فاعلی، مفعولی، لیاقت،نسبی،مطلق) ، تفاوت معنایی (گر) در جمله ، وضعیت های چهارگانه واژه،هسته وانواع وابسته پیشین وپسین در گروه اسمی ،تفوات معنایی فعل (ایستاد)، حذف شناسه در فعل انواع (را) ، انواع واو (عطف و ربط) ، کاربرد واژه در جنله به دو صورت قید و مسند،انواع پیوندها یا انواع حرف ربط (وابسته ساز _همپایه ساز ) ، زمان افعال ،شیوه بلاغی و عادی ، روابط کلمات(ترادف، تضمن، تناسب،تضاد)
🔴کلیه ی مباحث دستور را می توانند از همه ی دروسی که بالای آن #شماره درس زده شده است سوال بدهند (باتوجه به جدول اهداف ارسالی از سوی دبیرخانه اردیبهشت ۱۴۰۳ از روان خوانی ها، گنج حکمت هاو شعرخوانی ها فقط سوال دستور وآرایه داده #نمی شود اما بقیه ی مباحث این دروس نیز #مهم هستند)
🛑قلمرو ادبی کلا ۵ نمره شامل :
1⃣ ۳ نمره آرایه های ادبی و توضیحات مربوط به آرایه ها: نمادها،تشبیه، انواع جناس همسان وناهمسان ، ارکان تشبیه، ویژگی های نثر بیهقی،استعاره، مجاز، قالب چهارپاره وشکل قرار گرفتن قافیه ها در این قالب، سجع،قالب مثنویواج آرایی ،حس آمیزی ،تلمیح، کنایه، حسن تعلیل ،ویژگی سهل و ممتنع بودن سبک سعدی ،متناقض نما معادل ضربالمثلهای موجود در دروس و کارگاهها، تشخیص، حس آمیزی ، اغراق ،ویژگی ها یا زمینه های حماسه ، لحن خوانش بعضی متون (ممکن است بخشی از درس را بدهند ولحن خوانش آن را بپرسند)،کنایات درس ها به خصوص درس ۱۶ و ویژگی های نثر رسول پرویزی،عناصر داستان(زاویه دید، شخصیت اصلی، نقطه اوج)دلیل تاثیرپذیری گوته از سعدی (البته این قسمت آرایه نیست ولی دربخش ادبی مورد سوال است) و نیز آرایه های دیگری که در دروس هست یا سال های قبل خوانده اید مانند ایهام
🔴حواستان باشد آرایه ها و دستور درس ستایش ونیایش را کامل بخوانید .🤓
2⃣ یک نمره تاریخ ادبیات
تمامی تاریخ ادبیات همه ی دروس مهم هستند و اینکه گاهی توضیحی در یک سوال کارگاه متن پژوهی داده شده که مربوط به تاریخ ادبیات است و می تواند مورد سوال واقع شود (مانندسوال ۳ قلمرو ادبی کارگاه متن پژوهی درس ۳ قالب چهارپاره) یا نوع ادبی یک نوشته که درسالهای قبل خوانده اید نیز ممکن است مورد سوال واقع شود .حتی ممکن از متن دروس هم تاریخ ادبیات سوال بدهند،انواع ادبی درسها هم بلد باشبد (تعلیمی،حماسی،غنایی و....)چون ممکن است شعر ومتن بدهند و نوع ادبی آن را بخواهند .یا بگویند آثار فلان شخص نظم است یا نثر .ممکن است موارد به صورت صحیح غلط داده شود حواستان باشد باعلامت ❌ یا ✅ پاسخ ندهید بهتر است از ص یا غ و یا درست نادرست استفاده کنید .
3⃣ یک نمره شعر حفظی که یا مصرع بعد و قبلی یک مصرع را باید از حفظ بنویسید یا بیت بعدی مورد سوال را بنویسید .یا به صورت گزینه ای مصرع درست را انتخاب می کنید . یک تیپ جدید سوال این است که باتوجه به قافیه ی داده شده در بیتی خواسته می شود آن بیت را از حفظ بنویسید ویا کلمات درهم یک بیت داده می شود ومی خواهند شما آن را مرتب کنید .
❌شعرحفظی یازدهم هر ۴ شعر حفظی مربوط به نوبت اول و دوم مهم است و حتما حفظ باشید.❌
ادامه دارد ...
قسمت دوم متن در پست بعدی⬇️
✍فرحناز حسینی ،دبیرادبیات استان البرز،۱۷ خرداد ۱۴۰۳
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
هدایت شده از آزمون سرای ایران
🟣بارم بندی سوالات نهایی فارسی #یازدهم و نکاتی درباره آن
🌺🍃 #قسمت_دوم
🔶قلمرو فکری کلا ۸ نمره
شامل دو قسمت است :
🟡قسمت اول مفهوم ۴ نمره : 🔰
درک و دریافت ابیات و عبارات ،مفهوم ابیات و عبارات ،باورهای مردم نسبت به موضوعی، درک و دریافت روان خوانی ها، اشاره به موضوعات خاص ،ارتباط موضوعی ومعنایی ابیات باهم ، مفهوم های مشترک ابیات و عبارات ، مفاهیمی که باهم تقابل دارند ،مقصودها،توصیه ها و تاکیدها ،مقایسه ی مفاهیم، ارتباط آیات با عبارتهای کتاب،چراها و...
علاوه بر معنی ومفهوم گنج حکمتها و روان خوانیها و شعر خوانی ها #کنایات گنج حکمتها ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها را نیز یاد بگیرید چون اکثر این کنایات مفهوم عبارات را درخود گنجانده اند وممکن است سوال داده شود .
🟣قسمت دوم که معنی ابیات و عبارات ۴ نمره (۲نمره نثر،۲ نمره شعر)🔰
در قسمت معنی ها توجه کنید که حتما کلمات مهم آن بیت وعبارات معنی شود چون مصحح براساس آن کلمات کلیدی، معنی ها راتصحیح می کند.
🔸🔸🔸🔸🔸
📊 ازدروس نوبت اول ۱۰نمره و از دروس نوبت دوم ۱۰نمره سوال داده می شود.
سوالات مفهومی یعنی اینکه مثلا درسوال کارگاه متن پژوهی درس ۱ در بیتی معادل معنایی واژه ی دون همتی را خواسته حال طراح می تواند همان بیت را بدهد ونقش دستوری واژه ها در آن بیت یا آرایه یا مفهوم آن بیت را بدهد.💯
یا طراح بیتی از یک درس و بیت دیگری از درسی دیگر بدهد و تفاوت ها و مشترکات آن را مورد سوال قرار دهد و...💯
درواقع دانش آموز باید راه تشخیص ها را بلد باشد تا در هربیتی که سوال داده می شود پاسخ درست را بنویسید .💯
✍فرحناز حسینی ، دبیر ادبیات استان البرز ، ۱۷خرداد ۱۴۰۳
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم (برای دیدن جزوه ها و نمونه سوالات مفهومی فارسی وارد کانال زیر شوید )⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
نمونه سوالات بیشتر را در کانال زیر جستجو کنید 👇👇
https://eitaa.com/Azmoonsarayeiran
بارم بندی سوالات نهایی فارسی دهم ونکاتی درباره ی آن
🌺🍃 #قسمت_اول
🔶قلمرو زبانی ۷ نمره شامل :
1⃣ ۱ نمره معنی لغت (معنی لغت ها ومعادل معانی آن ها در ابیات "معادل معنایی یعنی معنی کلمه ای که در متن شعر بوده و شما معنی ان را قبلا حفظ کرده اید .در واقع برای حفظ کردن معانی لغات انتهای کتاب همه ی معنی ها را از دو طرف راست به چپ و چپ به راست کامل حفظ کنید چون ممکن است مثلا کلمه ای که ۴ تا معنی دارد معنی سومش را به شما بدهند و بخواهند معادل آن را بنویسید' )
🔺دقت کنید ممکن است از لغت های داخل دروس هم سوال داده شود وفقط به معنای لغات انتهای کتاب اکتفا نکنید.
2⃣ ۲ نمره املا
املای کلمات هم آوا و کلماتی که اهمیت املایی دارند مهم است و از همه ی دروس (حتی گنج های حکمت، روان خوانی ها، شعرخوانی ها،ستایش ونیایش)ممکن است سوال داده شود
3⃣ ۴ نمره دستور
مواردی که در دستور سال دهم مورد سوال است عبارتند از :انواع حذف ، زمان ونوع افعال،ساخت منفی افعال،کاربردمعنایی واژهها درحالت اسم و فعل (داد،داد_نهاد،نهاد) ،تعداد وانواع ترکیب های وصفی و اضافی(درس ۱۷) ،نقش دستوری واژه ها ، انواع وابسته پیشین و پسین و هسته و نمودار گروه اسمی درس ۳، مجهول افعال، انواع (را) ، انواع واو (عطف و ربط و میانوند) ،انواع پیوندها یا انواع حرف ربط (وابسته ساز _همپایه ساز ) وجملات مرکب (جمله هسته_جمله وابسته)، تفاوت معنایی فعل (کشت)،مترادف کلمات ، تشخیص ضمایر شخصی پیوسته و نقش آن ها در جمله ، روابط کلمات، کلمات دوتلفظی، انواع ک و کاربرد پسوند ک (ک خورجینک، درمک ، دمک درس ۸) ، مقایسه ی معنای واژه ها در گذشته وامروزه درس ۹،نام اندام اسب درس ۹ مهم هستند ،ترتیب اجزای جمله،رابطه شبکه معنایی (تناسب) ویا همبستگی ،دو حرف اضافه برای یک متمم،تفاوت معنایی کلمه ی (کجا)درس ۱۳ ، تحول شکل نوشتاری کلمات ،تفاوت معنایی واژه (چو)،نوع (را) ،پسوند شباهت (وش)، نشانه ندا و منادا
🔴کلیه ی مباحث دستور را می توانند از همه ی دروسی که بالای آن #شماره درس زده شده است سوال بدهند (باتوجه به جدول اهداف ارسالی از سوی دبیرخانه اردیبهشت ۱۴۰۳ از روان خوانی ها، گنج حکمت هاو شعرخوانی ها فقط سوال دستور وآرایه داده #نمی شود اما بقیه ی مباحث این دروس نیز #مهم هستند)
🔷قلمرو ادبی کلا ۵ نمره شامل :
1⃣ ۳ نمره آرایه های ادبی و توضیحات مربوط به آرایه ها: نمادها،تشبیه، استعاره، مجاز، سجع،تلمیح، کنایه، حسن تعلیل (درس سوم) و توضیح درباره آن، قالب شعری سپید ،انواع جناس به خصوص جناس تام یا همسان ، حس آمیزی، معادل ضربالمثلهای موجود در دروس و کارگاهها، تشخیص، اغراق و زمینه های حماسه ، لحن خوانش بعضی متون (ممکن است بخشی از درس را بدهند ولحن خوانش آن را بپرسند)، استفهام انکاری( #توجه استفهام انکاری آرایه #نیست ولی درقلمرو ادبی سوال می دهند و می خواهند مشخص کنید کدام عبارت استفهام دارد ) ،ایهام ،مراعات نظیر ،قافبه و ردیف،ارکان تشبیه، ویژگی های نثر ناصر خسرو،کنایه های درس کلاس نقاشی،اغراق ،تمثیل و تعریف ان ،نقیضه پردازی ،تضمین،
🔴حواستان باشد آرایه ها و دستور درس ستایش ونیایش را کامل بخوانید .🤓
2⃣ یک نمره تاریخ ادبیات
تمامی تاریخ ادبیات همه ی دروس مهم هستند و اینکه گاهی توضیحی در یک سوال کارگاه متن پژوهی داده شده که مربوط به تاریخ ادبیات است و می تواند مورد سوال واقع شود (مانند تعریف قالب شعر سپید درس ۳) یا نوع ادبی و تحلیل فصل و گونه شناسی مهم است و به شکلهای مختلف سوال داده می شود ،انواع ادبی درسها هم بلد باشبد (تعلیمی،حماسی،غنایی و....)چون ممکن است شعر ومتن بدهند و نوع ادبی آن را بخواهند .یا بگویند آثار فلان شخص نظم است یا نثر .ممکن است موارد به صورت صحیح غلط داده شود حواستان باشد باعلامت ❌ یا ✅ پاسخ ندهید بهتر است از ص یا غ و یا درست نادرست استفاده کنید .
3⃣ یک نمره شعر حفظی که یا مصرع بعد و قبلی یک مصرع را باید از حفظ بنویسید یا بیت بعدی مورد سوال را بنویسید .یا به صورت گزینه ای مصرع درست را انتخاب می کنید . یک تیپ جدید سوال این است که باتوجه به قافیه ی داده شده در بیتی خواسته می شود آن بیت را از حفظ بنویسید ویا کلمات درهم یک بیت داده می شود ومی خواهند شما آن را مرتب کنید .
❌شعرحفظی دهم هر ۳ شعر حفظی مربوط به نوبت اول و دوم مهم است و حتما حفظ باشید.❌
ادامه دارد ...
قسمت دوم متن در پست بعدی⬇️
✍فرحنازحسینی ،دبیرادبیات استان البرز،۱۶ خرداد ۱۴۰۳
🍃🍃🍃🍃🍃
کانال ادبیات جامع دهم (برای دیدن جزوه ها ونمونه سوالات مفهومی درس فارسی وارد کانال زیر شوید )
🔰🔰🔰
https://t.me/adabiyatjame1112