سلیمان بن خالد میگوید:
از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: اگر کسى بدون عبا امام جماعت شود، چه حکمى دارد؟
امام فرمود: «شایسته نیست که امام جماعت بدون عبا و یا عمامه باشد.
الکافی.
https://eitaa.com/adabjamaat
7⃣
آداب تکبیرة الاحرام
یک تکبیرة الاحرام بگوید.
امام صادق علیه السلام :
اذا کنت اماما أجزأتک تکبیرة واحدة لأن معک ذالحاجة والضعیف والکبیر وسایل ج۶ص۱۱
امام خمینی ره :
مساءله ۴ - مستحب است در حال گفتن تكبيرة الاحرام دستها را تا برابر گوشها بلند و يا حداقل تا برابر صورت بلند كند يعنى در حال شروع به بلند كردن دستها شروع بگفتن الله اكبر كند و با تمام شدن بالا بردن دست تكبير را تمام كند و بهتر آن است كه دستها از برابر گوش تجاوز نكند و در اين حال انگشتان دست بسته باشد و كف دست رو بقبله قرار گيرد.(تحریر الوسیله)
_در نماز جماعت، مستحب است، امام جماعت، تکبیرة الاحرام را طورى بلند بگوید که افراد پشت سر او، بشنوند و نیز برای مأمومین، مستحب است تکبیره الاحرام و سایر اذکار نماز را آرام و با حالت اخفات بگویند.
(طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم، العروة الوثقى، ج1، ص 630، م 13،
تحریر الوسیلة، ج1، ص 162، م 3)
_مستحب است هنگام گفتن تکبیره الاحرام تمام انگشتان دست حتی شصت را به هم بچسبانند
در سجده همینطور در قیام وتشهد همینطور فقط در قنوت انگشت ابهام باز باشد و در رکوع تمام انگشتان
رهبری، استفتاءات:
مستحب است نمازگزار هنگام تکبیرةالاحرام، دستها را تا مقابل گوشها یا صورت بالا ببرد، به این صورت که با آغاز تکبیر، دستها ـ در حالی که انگشتان به هم چسبده و کف دستها به سمت قبله است ـ را به سمت بالا ببرد و در پایان تکبیر، دستها را برابر گوش یا صورت برساند.
آیت الله مکارم شیرازی دام ظله:
مستحب است نمازگزار موقع گفتن تکبیرة الاحرام و تکبیرهاى بین نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد (کف دستها رو به قبله باشد). و مستحب است تكبير از ابتداى حركت دستها به سمت بالا شروع شود و پايان آن تا رسيدن دست به بالا يعنى كنار گوش باشد
https://eitaa.com/adabjamaat
8⃣
(آداب قرائت نماز)
🌹حکمت قرائت قرآن در نماز🌹
امام رضا(علیه السلام) :
ﻓﺈﻥ ﻗﺎﻝ ﻓﻠﻢ ﺃﻣﺮﻭﺍ ﺑﺎﻟﻘﺮﺍﺀﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﻠﺎﺓ ﻗﻴﻞ ﻟﺄﻥ ﻟﺎ ﻳﻜﻮﻥ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻣﻬﺠﻮﺭﺍ ﻣﻀﻴﻌﺎ ﺑﻞ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎ ﻣﺪﺭﻭﺳﺎ ﻓﻠﺎﻳﻀﻤﺤﻞ ﻭ ﻟﺎﻳﺠﻬﻞ.
«حكمت خواندن قرآن در نماز این است كه مردم قرآن را كنار ننهند و ضایع نسازند، بلكه ارتباط مردم با قرآن حفظ شود و مردم از آن درس بیاموزند تا در نتیجه قرآن مهجور نماند»(شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 260.)
یعنى آنان هر روز بخشى از قرآن را بخوانند و بدانند كه به دلیل اهمیت ارتباط با قرآن و حفظ پیام و رسالت آن، خداوند واجب كرده كه نمازگزاران روزانه ده بار در نماز قرآن بخوانند.
✅ثواب قرائت قرآن در نماز
عن الْحُسَیْنُ عَلَیهِ السَّلامُ:
مَنْ قَرَأَ آیَةً مِنْ کِتابِ اللَّهِ فی صَلاتِهِ قائِماً یُکْتَبُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِأَةُ حَسَنَةٍ، فَإِنْ قَرَأَها فی غَیْرِ صَلاةٍ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ عَشْراً. (الکافی، ج ۲، ص ۶۱۱)
عن الصادق علیه السلام:
مَنْ قَرَأَ حَرْفاً وَ هُوَ قَائِمٌ فِی صَلَاتِهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِائَةَ حَسَنَةٍ وَمَحَا عَنْهُ مِائَةَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ دَرَجَةٍ
✅امام جماعت قرائت را طولانی نکند
عَنْ جَابِرٍ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ وَقَدْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ فَصَلَّى خَلْفَ مُعَاذٍ فَطَوَّلَ بِهِمْ فَانْصَرَفَ الرَّجُلُ فَصَلَّى فِي نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ ثُمَّ انْطَلَقَ
فَلَمَّا قَضَى مُعَاذٌ الصَّلَاةَ قِيلَ لَهُ إِنَّ فُلَانًا فَعَلَ كَذَا وَكَذَا
فَقَالَ مُعَاذٌ لَئِنْ أَصْبَحْتُ لَأَذْكُرَنَّ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ
فَأَتَى مُعَاذٌ النَّبِيَّ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ
فَأَرْسَلَ رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْهِ
فَقَالَ مَا حَمَلَكَ عَلَى الَّذِي صَنَعْتَ؟
فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَمِلْتُ عَلَى نَاضِحِي (شتر آبکش) مِنْ النَّهَارِ فَجِئْتُ وَقَدْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَدَخَلْتُ الْمَسْجِدَ فَدَخَلْتُ مَعَهُ فِي الصَّلَاةِ فَقَرَأَ سُورَةَ كَذَا وَكَذَا فَطَوَّلَ فَانْصَرَفْتُ فَصَلَّيْتُ فِي نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ:
أَفَتَّانٌ يَا مُعَاذُ؟!
أَفَتَّانٌ يَا مُعَاذُ؟!
أَفَتَّانٌ يَا مُعَاذُ؟!
سنن النسانی2/98
ادامه دارد...👇
https://eitaa.com/adabjamaat
🌹منظور پیامبراکرم ص از سوره های کوتاه 🌹
كَانَ مُعَاذٌ يَؤُمُّ فِي مَسْجِدٍ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّه ِوَ يُطِيلُ الْقِرَاءَةَ وَ إِنَّهُ مَرَّ بِهِ رَجُلٌ فَافْتَتَحَ سُورَةً طَوِيلَةً فَقَرَأَ الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ وَ صَلَّى ثُمَّ رَكِبَ رَاحِلَتَهُ فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ فَبَعَثَ إِلَى مُعَاذٍ
فَقَالَ يَا مُعَاذُ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَتَّاناً عَلَيْكَ بِالشَّمْسِ وَ ضُحَاهَا وَ ذواتها وسائل الشیعه
قال رسول الله يا معاذ أفتان أنت ؟ فلولا صليت (بسبح اسم ربك الاعلى )(والشمس وضحاها) (والليل إذا يغشى) فانه يصلي وراءك الكبير والضعيف وذو الحاجة . کنز العمال7/595
قال رسول الله يا معاذ لا تكن فتانا فانه يصلي وراءك الكبير والضعيف وذو الحاجة والمسافر .کنزالعمال7/595
قال رسول الله إذا أممت الناس فاقرأ ب (والشمس وضحاها) و (سبح اسم ربك الاعلى)...(والليل إذا يغشى) . کنز العمال7/598
🌹توجه: بااینکه سوره های کوثر عصر ...قبل از سوره های شمس و. . نازل شده بودند، ولی بااین حال منظور از سوره های کوچک را امثال سوره شمس دانسته اند.
🌹تهدید پیامبر ص به برکناری امام جماعت به خاطر طولانی کردن قرائت نماز👇
قال رسول الله ص أفتان أنت؟ لاتطول بهم، اقرأ بهم بسبح اسم ربك الاعلى (والشمس وضحاها) ونحوهما يا معاذ لا تكن فتانا ، إما أن تخفف على قومك ، وإما أن تصلي معي . کنز العمال7/598
https://eitaa.com/adabjamaat
وی به همراه هفتاد نفر در بیعت عقبه ( بیعت مردم یثرب با رسول خدا(ص)، پیش از هجرت) با پیامبر(ص) بیعت کرد و در جنگهایی؛ مانند بدر و اُحُد حضور داشت. پیامبر(ص) پس از جنگ تبوک، معاذ را که ۲۸ ساله بود به عنوان معلم و کارگزار به یمن فرستاد. هنگام وفات رسول خدا(ص)، معاذ در یمن بود.
گفته شده است معاذ بن جبل از اصحاب صحیفه ملعونه است. اصحاب صحیفه ملعونه پنج نفر هستند که در حجة الوداع در بین خود معاهده ای نوشتند و امضا کردند که اگر پیامبر کشته شد یا از دنیا رفت نگذارند خلافت به اهل بیت پیامبر(ص) برسد. امضا کنندگان این معاهده عبارتند از :ابو بکر، عمر، معاذ بن جبل، ابو عبیده جراح، سالم مولی ابی حذیفه. همچنین گفته شده است معاذ از اولین افرادی است که با خلیفه اول بیعت کرد.او در دوران خلافت ابوبکر، به فرماندهی منطقه «جند» یمن منصوب شد.
بنا به نقل علامه مجلسی؛ حضرت فاطمه زهرا(س) درباره فدک از معاذ بن جبل مددخواهی کرد ولی وی از کمک کردن به دختر رسول خدا خودداری کرد.
حضرت زهرا(س) به معاذ بن جبل فرمود:ای معاذ بن جبل، من به عنوان کمک خواهی نزد تو آمدهام و تو با پیامبر(ص) بیعت کردی که او و فرزندانش را یاری کنی و آن چه از خود و فرزندانت دفع میکنی از آنان نیز دفع کنی. اکنون ابوبکر فدک را غصب کرده و نماینده مرا از آن اخراج نموده است.معاذ گفت: دیگری هم با من هست؟فرمود: نه، هیچ کس به من پاسخ مثبت نداد.معاذ گفت: کمک من به کجا میرسد؟حضرت زهرا(س) از نزد معاذ بیرون آمد و فرمود: دیگر با تو سخن نمیگویم تا نزد پیامبر(ص) بروم. به خدا قسم کلمهای با تو حرف نمیزنم تا من و تو نزد پیامبر(ص) جمع شویم.
معاذ پس از مدتی به مکه بازگشت، سپس به منطقه شام رفت در آنجا به طاعون مبتلا گشته و در ۱۸ق در روزگار خلافت عمر، در ۳۸ سالگی درگذشت و نسلی از او باقی نماند.مرقد وی در شهر «الشونة الشمالیة» در کشور اردن است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عَقَبه در لغت به معنای گردنه، راهی است که از آن به بالای کوه میروند.از آنجا که دو بیعت پیامبر(ص) و مردم یثرب در عقبهای (گردنه) میان منا و مکه، نزدیک مِنا به وقوع پیوست، این دو بیعت به بیعت عقبه مشهور شدهاند.
فاصله این مکان با مکه حدود پنج کیلومتر است
9⃣ سوره های مستحب برای قرائت در نماز
تحریرالوسیله امام خمینی ج۱
مساءله 21 - مستحب است
✅در نماز صبح سوره نبأ و يا انسان ويا غاشيه و يا قيامت و نظائر آن يعني سورهائيكه بمقدار يكي از اين سور آيه دارد خوانده شود
✅در نماز صبح روز جمعه ركعت اول سوره جمعه و ركعت دوم منافقين را انتخاب كند
و ياآنكه ركعت اول سوره جمعه و در ركعت دوم سوره توحيد را بخواند
✅و در نماز مغرب شب جمعه در ركعت اول سوره جمعه و در دوم سوره توحيد بخواند
✅در نماز عشاء شب جمعه براي ركعت اول سوره (جمعه) و براي ركعت دوم سوره ( اعلي )
همچنانكه مستحب است در همه نمازها در ركعت اول سوره قدر و در ركعت دوم سوره توحيد خوانده شود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رساله آیت الله مکارم شیرازی:
مسأله ۹۲۶.... بهتر است
سوره هايى براى نماز انتخاب شود كه مردم را متوجّه امورى كه به آن نياز دارند و ترك گناهانى كه به آن آلوده اند كند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
❇️ زلزال
در روایت آمده شخصی آمد پیش رسول الله که دین یاد بگیرد رسول خدا صلی الله علیه واله سوره زلزال را خواند گفت یکفینی وبلند شد رفت، پیامبر فرمود انصرف الرجل و هو فقیه.
❇️ القارعه
که فرمود مرا پیر کرد
و روایت داریم که رسول الله ص در نماز مغرب خوانده اند.
❇️فلق وناس
ﺻَﻔْﻮَﺍﻥَ ﺍﻟْﺠَﻤﱠﺎﻝِ ﻗَﺎﻝَ: ﺻَﻠﱠﻰ ﺑِﻨَﺎ ﺃَﺑُﻮ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﻉ ﺍﻟْﻤَﻐْﺮِﺏَ ﻓَﻘَﺮَﺃَ ﺑِﺎﻟْﻤُﻌَﻮﱢﺫَﺗَﻴْﻦِ ﻓِﻲ ﺍﻟﺮﻛْﻌَﺘَﻴْﻦِ.
کافی
❇️ تکاثر
مناسب زمان ماست که رسانه وانواع مشغولیتها ذهن و فکر انسان رو از خدا غافل کرده.
https://eitaa.com/adabjamaat
توضیح اضعف مامومین.mp3
13.45M
تاکید بر تنوع سوره در نماز واکتفا نکردن به سوره توحید، برای مهجور نمادن قرآن و منافات نداشتن با نماز اضعف مأمومین.(صوت آیت الله حسینی طهرانی ره از شاگردان علامه طباطبایی ره)
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️ عادیات
فضیلت سوره امیرالمومنین علیه السلام یعنی سوره عادیات در نماز
در قرآن جزو سور مکی آمده است ولی امام صادق علیه السلام در زیارت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:
«السلام علیک یا من نزلت فی فضله سوره العادیات» اقبال الاعمال، ج۳، ص۱۳۲
در روایتی :
«من صلّى بها العشاء الآخرة عدل ثوابها نصف القرآن، و من أدمن قراءتها و عليه دين أعانه اللّه تعالى على قضائه سريعا»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❇️ اعلی
⭐️أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْأَصْبَغِبْنِنُبَاتَهًْ قَالَ:
لَمَّا قَدِمَ عَلِیٌّ الْکُوفَهًْ صَلَّی بِهِمْ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فَقَرَأَ بِهِمْ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی. تفسیراهل بیت
ﺭﻭﻯ ﺍﻟﻌﻴّﺎﺷﻲ ﺑﺈﺳﻨﺎﺩﻩ ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﺣﻤﻴﺼﺔ، ﻋﻦ ﻋﻠﻲّ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻗﺎﻝ:
«ﺻﻠّﻴﺖ ﺧﻠﻔﻪ ﻋﺸﺮﻳﻦ ﻟﻴﻠﺔ، ﻓﻠﻴﺲ ﻳﻘﺮﺃ ﺇﻟّﺎ «ﺳَﺒﱢﺢِ ﺍﺳْﻢَ ﺭَﺑﱢﻚَ ﺍﻟْﺄَﻋْﻠَﻰ». ﻭ ﻗﺎﻝ: ﻟﻮ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ ﻣﺎ ﻓﻴﻬﺎ ﻟﻘﺮﺃﻫﺎ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻛﻞّ ﻳﻮﻡ ﻋﺸﺮﻳﻦ ﻣﺮّﺓ، ﻭ ﺇﻥّ ﻣﻦ ﻗﺮﺃﻫﺎ ﻓﻜﺄﻧّﻤﺎ ﻗﺮﺃ ﺻﺤﻒ ﻣﻮﺳﻰ ﻭ ﺇﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻟّﺬﻱ ﻭﻓّﻰ».
-زبده التفاسیر
https://eitaa.com/adabjamaat
از آداب قرائت قرآن خصوصا در نماز این است که با توجه به مضامین آیات وحضور قلب قرائت کند و به مامومین همین مطلب را یادآوری کند، به روایت زیر توجه فرمایید:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ قَالَ:
صَلَّى اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلاَةً وَ جَهَرَ فِيهَا بِالْقِرَاءَةِ فَلَمَّا اِنْصَرَفَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ:
هَلْ أَسْقَطْتُ شَيْئاً فِي اَلْقُرْآن ِ؟
قَالَ فَسَكَتَ اَلْقَوْمُ
فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: أَفِيكُمْ أُبَيُّ بْنُ كَعْب ٍ؟
فَقَالُوا: نَعَمْ
فَقَالَ: هَلْ أَسْقَطْتُ فِيهَا بِشَيْءٍ؟
قَالَ: نَعَمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّهُ كَانَ كَذَا وَ كَذَا
فَغَضِبَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ قَال: ما بال اقوام يُتْلَى عَلَيْهِمْ كِتَابُ اَللَّهِ فَلاَ يَدْرُونَ مَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ مِنْهُ وَ لاَ مَا يُتْرَكُ؟
هَكَذَا هَلَكَتْ بَنُوإِسْرَائِيلَ ، حَضَرَتْ أَبْدَانُهُمْ وَ غَابَتْ قُلُوبُهُمْ وَ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ صَلاَةَ عَبْدٍ لاَ يَحْضُرُ قَلْبُهُ مَعَ بَدَنِهِ.
محاسن برقی ق۳.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اُبی بن کعب از گروه هفتاد نفره انصار بود که در عقبه دوم با پیامبر(ص) بیعت کرد و در غَزوههایی مانند بَدر، اُحُد و خَندق شرکت داشت. او از شیعیان بود و با اعتراض به خلافت ابوبکر، حضرت امیر(علیه السلام) را خلیفه پیامبراعظم(صلی الله علیه واله) میدانست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام خمینی در تحریرالوسیله:
بعيد نيست كه خواندن حمد براي امام و خواندن تسبيحات (در رکعت سوم وچهارم) براي ماءموم فضيلت بيشتري داشته باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد از قرایت حمد و بعد از سوره تامل کند بعد رکوع یا قنوت کند.
أَنَّ أُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ قَالَ كَانَتْ لِرَسُولِ اللَّه ِسَكْتَتَانِ إِذَا فَرَغَ مِنْ أُمِّ الْقُرْآنِ وَ إِذَا فَرَغَ مِنَ السُّورَة
(بحارالأنوار 81 189)
🕌https://eitaa.com/adabjamaat
مستحب اسا امام اذان را نگوید ودیگری بگوید.mp3
2.15M
✅ امام جماعت خود اذان نگوید و دیگران اذان را بگویند.
✅ اگر امام جماعت نمازش باطل شود چه کند.
✅ آخرین نماز جماعت پیامبر ص
❇️ نسایى ، از سائب بن یزید نقل مى کند گفت : وقتى پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله)روز جمعه بر منبر مى نشست ، بلال ، اذان را شروع مى کرد و هنگامى که پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) فرود مى آمد ، اقامه مى گفت . در دوره ابوبکر و عمر هم همین گونه بود (سنن النسائى : ج ۳ ص ۱۰۰)
❇️إِرْشَادُ الْقُلُوبِ دیلمی
فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ يَرْوِيهِ عَنْ حُذَيْفَةَ
أَنَّ أَبَا بَكْرٍ أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ بِالنَّاسِ فِي مَرَضِ النَّبِيِّ بِغَيْرِ إِذْنِهِ فَلَمَّا سَمِعَ النَّبِيُّ ذَلِكَ خَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ مُتَّكِئاً عَلَى عَلِيٍّ وَ فَضْلِ بْنِ الْعَبَّاسِ فَتَقَدَّمَ إِلَى الْمِحْرَابِ وَ جَذَبَ أَبَا بَكْرٍ مِنْ وَرَائِهِ فَنَحَّاهُ عَنِ الْمِحْرَابِ فَصَلَّى النَّاسُ خَلْفَ رَسُولِ اللَّه ِوَ هُوَ جَالِسٌ وَ بِلَالٌ يُسْمِعُ النَّاسَ التَّكْبِيرَ حَتَّى قَضَى صَلَاتَهُ.
https://eitaa.com/adabjamaat
🔟 بقیه نماز را مختصر کند.
آیت الله سیستانی:
مسأله ۱۷۷۸. مستحب است امام جماعت حال مأمومی را که از دیگران ضعیف تر است رعایت کند و قنوت و رکوع و سجود را طول ندهد
✍عَنْ رَسُولِ اللَّه ِفِي حَدِيثٍ قَالَ مَنْ أَمَّ قَوْماً فَلَمْ يَقْتَصِدْ بِهِمْ فِي حُضُورِهِ وَ قِرَاءَتِهِ وَ رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ قُعُودِهِ وَ قِيَامِهِ رُدَّتْ عَلَيْهِ صَلَاتُهُ وَ لَمْ تُجَاوِزْ تَرَاقِيَهُ وَ كَانَتْ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةَ أَمِيرٍ جَائِرٍ مُتَعَدٍّ لَمْ يَصْلُحْ لِرَعِيَّتِهِ وَ لَمْ يَقُمْ فِيهِمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فَقَامَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي وَ مَا مَنْزِلَةُ أَمِيرٍ جَائِرٍ مُتَعَدٍّ لَمْ يَصْلُحْ لِرَعِيَّتِهِ وَ لَمْ يَقُمْ فِيهِمْ بِأَمْرِ اللَّهِ قَالَ هُوَ رَابِعُ أَرْبَعَةٍ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ عَذَاباً يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِبْلِيسَ وَ فِرْعَوْنَ وَ قَاتِلِ النَّفْسِ وَ رَابِعُهُمْ سُلْطَانٌ جَائِرٌ (وسائل الشيعة 8 420)
✍ﻧَﻬْﺞُ ﺍﻟْﺒَﻠَﺎﻏَﺔِ، ﻓِﻲ ﻋَﻬْﺪِﻩِ ﻉ ﻟِﻠْﺄَﺷْﺘَﺮِ
ﻓَﺈِﺫَﺍ ﻗُﻤْﺖَ ﻓِﻲ ﺻَﻠَﺎﺗِﻚَ ﻟِﻠﻨﱠﺎﺱِ ﻓَﻠَﺎ ﺗَﻜُﻮﻧَﻦﱠﻣُﻨَﻔﱢﺮﺍً ﻭَ ﻟَﺎ ﻣُﻀَﻴﱢﻌﺎً ﻓَﺈِﻥﱠﻓِﻲ ﺍﻟﻨﱠﺎﺱِ ﻣَﻦْ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﻌِﻠﱠﺔُ ﻭَ ﻟَﻪُ ﺍﻟْﺤَﺎﺟَﺔُ ﻭَ ﻗَﺪْ ﺳَﺄَﻟْﺖُ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺹ ﺣِﻴﻦَ ﻭَﺟﱠﻬَﻨِﻲ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟْﻴَﻤَﻦِ ﻛَﻴْﻒَ ﺃُﺻَﻠﱢﻲ ﺑِﻬِﻢْ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺻَﻞﱢ ﺑِﻬِﻢْ ﻛَﺼَﻠَﺎﺓِ ﺃَﺿْﻌَﻔِﻬِﻢْ ﻭَ ﻛُﻦْ ﺑِﺎﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺭَﺣِﻴﻤﺎً
✍عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍأَنَّهُ قَالَ إِذَا صَلَّيْتَ وَحْدَكَ فَطَوِّلْ فَإِنَّهَا الْعِبَادَةُ وَ إِذَا صَلَّيْتَ بِقَوْمٍ فَصَلِّ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ خَفِّفِ الصَّلَاةَ وَ قَالَ كَانَتْ صَلَاةُ رَسُولِ اللَّهِ أَخَفَّ صَلَاةٍ فِي تَمَامٍ (بحارالأنوار 85 111)
✍ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ هَلْ نَزَلَ فِي الْقُرْآنِ قَالَ نَعَمْ إِلَى أَنْ قَالَ وَ مَنْ كَانَ يَقْوَى عَلَى أَنْ يُطَوِّلَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ فَلْيُطَوِّلْ مَا اسْتَطَاعَ فَأَمَّا الْإِمَامُ فَإِنَّهُ إِذَا قَامَ بِالنَّاسِ فَلَا يَنْبَغِي أَنْ يُطَوِّلَ بِهِمْ فَإِنَّ فِي النَّاسِ الضَّعِيفَ وَ مَنْ لَهُ الْحَاجَةُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ إِذَا صَلَّى بِالنَّاسِ خَفَّ بِهِمْ (وسائل الشيعة 6)
✅چقدر رکوع را برای اتصال ماموم طولانی کنیم؟
✍ عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ إِنِّي أَؤُمُّ قَوْماً فَأَرْكَعُ فَيَدْخُلُ النَّاسُ وَ أَنَا رَاكِعٌ فَكَمْ أَنْتَظِرُ قَالَ مَا أَعْجَبَ مَا تَسْأَلُ عَنْهُ يَا جَابِرُ انْتَظِرْ مِثْلَيْ رُكُوعِكَ فَإِنِ انْقَطَعُوا وَ إِلَّا فَارْفَعْ رَأْسَكَ (تهذيب الأحكام 3 48)
✅ یک سلام کافی است.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ِقَالَ إِنْ كُنْتَ تَؤُمُّ قَوْماً أَجْزَأَكَ تَسْلِيمَةٌ وَاحِدَةٌ
وسائل الشيعة 6
منظور سلام دوم یا سوم است.
طبق نظر همه مراجع :
سلامِ واجب نماز، یکى از این دو سلام «السلام علینا و على عباد الله الصالحین» و «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته» است و با گفتن سلام اول به قصد خروج از نماز، سلام دوم جزء مستحب نماز است و با گفتن سلام اخر نماز به تنهایی به واجب عمل کرده اید. و اما بعد از تشهّد رکعت آخر نماز مستحب است در حالی که نشسته و بدن آرام است قبل از سلام واجب بگوید: «السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته».
(توضیح المسائل محشی مراجع مساله ۱۱۰۵)
✍آیت الله مکارم:
به سلام سوم می توان اکتفا کرد ولی اكتفا به سلام دوم به تنهايي مشكل است.
✅اضافاتی در نماز جماعت که پیشنهاد می شود حذف شود:
اذکار رکوع وسجود در حد واجب، حذف دعای سجده آخر،
حذف بسم الله وبالله...اول تشهد
حذف وتقبل شفاعته...آخر تشهد.
✅استحباب طول سجده اشاره به سجده غیر نماز جماعت دارد.
https://eitaa.com/adabjamaat
1⃣1⃣ در قنوت دعای عام کند.
عن رسول الله صلى الله عليه واله:
لا يحل لامرئ مسلم أن يؤم قوما إلا بإذنهم ولا يخص نفسه بدعوة دونهم فإن فعل فقد خانهم
وَ إِذَا صَلَّيْتَ بِقَوْمٍ فَاخْتَصَصْتَ نَفْسَكَ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خُنْتَ الْقَوْمَ (منابع اهل تسنن)
عن الرسول ص: مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ (وسائل الشيعة 7 106)
❇️عروه الوثقی :
اگر دعای شخصی ماثور بود اشکال ندارد.
❇️دعا مناسبت داشته باشد با وضعیت روز
❇️مستحب است در قنوت انگشتان را به جز شصت بهم بچسباند.
❇️امام خمینی ره:
مستحب است قنوت بصداى بلند گفته شود چه در نمازهاى جهرى و چه نمازهاى اخفاتى و آهسته و چه امام در نماز جماعت و چه شخصى كه منفرد نماز مى خواند بلكه در صورتى هم كه ماءموم باشد مستحب است بلند بخواند بشرطيكه امام صدايش را نشنود.
تحریر الوسیله
https://eitaa.com/adabjamaat
نمونه دعاهای قرآنی به صیغه جمع:
✅امام رضا(ع) در قنوت نماز جمعه :
«اَللّهُمَّ اَصْلِحْ عَبْدَکَ وَ خَلیفَتَکَ بِما اَصْلَحْتَ بِهِ اَنْبیائَکَ وَ رُسُلَکَ وَ حُفَّهُ بِمَلائِکَتِکَ وَ اَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ وَاَسْلُکْهُ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ اَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِه اَمْناً یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیئاً وَلا تَجْعَلْ لاَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلی وَلِیِّکَ سُلْطاناً وَ اَذِّنْ لَهُ فی جِهادِ عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّهِ وَاجَعَلنی مِنْ اَنْصارِهِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر».
🤲رَبَّنا وَسِعْتَ کلَّ شَیءٍ رَحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَک وَقِهِمْ عَذابَ الجَحِیمِ
رَبَّنا وَأَدْخِلْهُمْ جَنّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَأَزْواجِهِمْ وَذُرِّیاتِهِمْ إِنَّک أَنْتَ العَزِیزُ الحَکیمُ
وَقِهِمُ السَّیئاتِ وَمَنْ تَقِ السَّیئاتِ یوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذلِک هُوَ الفَوْزُ العَظِیمُ
🤲رَبَّنا ءامَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکتُبْنا مَعَ الشاهِدین
🤲رَبَّنا إِنَّنا آمَنّا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَقِنا عَذابَ النّارِ
🤲رَبَّنا عَلَیک تَوَکلْنا وَإِلَیک أَنَبْنا وَإِلَیک المَصیرُ
أَنْتَ وَلِینا فَاغْفِرْ لَنا وَارْحَمْنا وَأَنْتَ خَیرالغافِرِینَ
🤲رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّک عَلی کلِّ شی ءٍ قَدِیرٌ
وَأَدْخِلْنا فی رَحْمَتِک وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرّحِمینَ
🤲رَبَّنا ءَاتِنا مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَهَیئ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً
🤲رَبَّنا اغْفِرْ لَنا وَلاِءِخْوانِنا الَّذِینَ سَبَقُونا بِالإِیمانِ وَلا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّک َ رَءُوفٌ رَحِیمٌ
🤲رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَینا صَبْراً وَثَبِّتْ أَقْدامَنا وَانْصُرْنا عَلَی الْقَومِ الکافِرینَ
رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَینا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ
🤲رَبّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکونَنَّ مِنَ الخاسِرینَ
🤲رَبَّنا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَإِسْرافَنا فِی أَمْرِنا وثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین
🤲رَبَّنا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً انها سائت مستقرا ومقاما
🤲رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذ هَدَیتَنا وَهَبْ لَنا مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً إِنَّک أَنْتَ الوَهّابُ
🤲ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین واجعلنا للمتقین اماما
🤲رَبَّنا إِنَّک مَنْ تُدْخِلِ النّارَ فَقَدْ أَخْزَیتَهُ وَما لِلظّالِمِینَ مِنْ أَنْصارٍ
رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِیاً ینادِی لِلاْءِیمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکمْ فَآمَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَکفِّرْ عَنّا سَیئاتِنا وَتَوَفَّنا مَعَ الأَبْرارِ
رَبَّنا وَآتِنا ما وَعَدْتَنا عَلی رُسُلِک وَلا تُخْزِنا یوْمَ القِیامَةِ إِنَّک لا تُخْلِفُ المِیعادَ
🤲رَبَّنا لا تُؤاخِذنا إِن نَسِینا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَلا تَحْمِلْ عَلَینا إِصْراً کما حَمَلْتَهُ عَلی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنا
رَبَّنا وَلا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ
وَاعْفُ عَنّا وَاغْفِرْ لَنا وَارْحَمْنا
أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلی القَوْمِ الکافِرِینَ
https://eitaa.com/adabjamaat
✅ تاکید استحباب بالابردن دستها در تکبیر زینت بر امام جماعت
❇️قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه علیه السلام :
ِرَفْعُكَ يَدَيْكَ فِي الصَّلَاةِ زِينَتُهَا
تهذيب الأحكام 2 76
❇️قَالَ علیه السلام
عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَرْفَعَ يَدَيْهِ فِي الصَّلَاةِ وَ لَيْسَ عَلَى غَيْرِهِ أَنْ يَرْفَعَ يَدَيْهِ فِي التَّكْبِيرِ
بحار ج85 ص80
❇️عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍقَالَ:
عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يَرْفَعَ يَدَهُ فِي الصَّلَاةِ لَيْسَ عَلَى غَيْرِهِ أَنْ يَرْفَعَ يَدَهُ فِي الصَّلَاةِ
وسائل الشيعة 6 27
https://eitaa.com/adabjamaat
✅ اذکار نماز را بلند بخواند خصوصا تشهد وسلام
❇️ يَنْبَغِي لِلْإِمَامِ أَنْ يُسْمِعَ مَنْ خَلْفَهُ التَّشَهُّدَ وَ لَا يُسْمِعُونَهُ هُمْ شَيْئاً يَعْنِي الشَّهَادَتَيْنِ وَ يُسْمِعَهُمْ أَيْضاً السَّلَامُ عَلَيْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِينَ
من لايحضره الفقيه 1 400
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ صَلَّيْتُ خَلْفَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَلَمَّا كَانَ فِي آخِرِ تَشَهُّدِهِ رَفَعَ صَوْتَهُ حَتَّى أَسْمَعَنَا فَلَمَّا انْصَرَفَ قُلْتُ كَذَا يَنْبَغِي لِلْإِمَامِ أَنْ يُسْمِعَ تَشَهُّدَهُ مَنْ خَلْفَهُ قَالَ نَعَمْ
تهذيب الأحكام 2 102
❇️ آیت الله سیستانی ره
مسأله ۱۷۷۹. مستحب است امام جماعت در حمد و سوره و ذکرهایی که بلند میخواند، صدای خود را به قدری بلند کند که دیگران بشنوند، ولی باید بیش از اندازه صدا را بلند نکند.
عن الصادق (علیه السلام):
«ینبغی للإمام أن یسمع من خلفه، کل ما یقول» وسایل
✍ نکته: در نماز فرادا شخص مختار است اذکار نماز را بلند یا اخفات کند
عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍقَالَ:
سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ لَهُ أَنْ يَجْهَرَ بِالتَّشَهُّدِ وَ الْقَوْلِ فِي الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ وَ الْقُنُوتِ فَقَالَ إِنْ شَاءَ جَهَرَ وَ إِنْ شَاءَ لَمْ يَجْهَرْ (وسائل الشيعة 6 290)
https://eitaa.com/adabjamaat
4⃣1⃣سخنرانی بین دونماز نکند. (بگذارد بعداز دونماز)
❇️دلیل اول :
ماقراره مردم را دین دار کنیم یا دین دان؟
بین دونماز وقت دین داری (تعقیبات ونافله)است یا دیندانی؟ وقت عمل است یا وقت علم؟
وقت حال است یا وقت قال؟
کونوا دعاة للناس باعمالکم
اگر وقت باشد خودش نافله بخواند و مردم را با عمل خود تشویق به نافله خواندن کند. علائم المومن خمس... والصلاة واحد وخمسین...
نمی شود بین دو نماز برای مردم احکام بخوانیم که مثلا بعد از نماز مغرب ۴رکعت نافله و۲رکعت غفیله خیلی ثواب دارد ولی مردم نبینند که عمل کنیم.
❇️دلیل دوم:
صحبت بین دو نماز از حضور قلب در نماز دوم کم می کند
چرا که معمولا پس از اجرای سخنرانی ذهن سخنران و مستمع مشغول تامل به همان حرفها می شود
سخنران فکر می کند که مثلا خوب گفتم یا نه؟ مردم خوششان آمد یا نه؟ کاش فلان جمله را نمی گفتم. نباید می گذاشتم طرف وسط صحبتهام سوال کند. و....
مستمع فکر می کند که مثلا من این حرف حاج آقا را قبول ندارم چون.... یا ؛ خیلی حرف خوبی زد کاش هر شب ازین حرفا بزنه، کاش فلانی این حرف رو بشنوه، کاش.... اما... اگر.... ولی...
(گرچه ما من عام الا وقد خص)
❇️دلیل سوم:
ممکن است کسانی نتوانند به دلایلی همچون بیماری یا پیری وضویشان را حفظ کنند.لذا طولانی شدن فاصله بین دو نماز آنها را به زحمت می اندازد. وبه تدریج از جماعت دوری خواهند کرد.
❇️دلیل چهارم:
حرف زدن قبل از خواندن حداقل ۲رکعت از نافله مغرب مکروه است.
شیخ بهایی در مفتاح الفلاح:
ﻭﻳﻜﺮﻩ ﺍﻟﻜﻠﺎﻡ ﺑﻴﻨﻬﺎ(ای نافله المغرب)ﻭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﻭ ﻓﻲ ﺭﻭﺍﻳﺔ ﺍﻟﺨﻔﺎﻑ ﻋﻦ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ ﻉ ﺩﻟﺎﻟﺔ ﻋﻠﻲ ﺫﻟﻚ ﻭﺭﻭﻱ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﻤﺤﺪﺛﻴﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻔﻘﻴﻪ ﻋﻦ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ ﻉ
ﻣﻦ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻤﻐﺮﺏ ﺛﻢ ﻋﻘﺐ ﻭﻟﻢ ﻳﺘﻜﻠﻢ ﺣﺘﻲ ﻳﺼﻠﻲ ﺭﻛﻌﺘﻴﻦ ﻛﺘﺒﺘﺎ ﻟﻪ ﻓﻲ ﻋﻠﻴﻴﻦ ﻓﺈﻥ ﺻﻠﻲ ﺃﺭﺑﻌﺎ ﻛﺘﺒﺖ ﻟﻪ ﺣﺠﺔ ﻣﺒﺮﻭﺭﺓ
ﻭﻳﻨﺒﻐﻲ ﺍﻟﺠﻬﺮ ﺑﺎﻟﻘﺮﺍﺀﺓ ﻓﻴﻬﺎ ﻭ ﻓﻲ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻟﻨﻮﺍﻓﻞ ﺍﻟﻠﻴﻠﻴﺔ
ادامه دارد...
https://eitaa.com/adabjamaat
ادامه پیام قبلی
❇️فواید سخنرانی بعد از دو نماز به جای بین الصلاتین
✅فایده اول:
حرف آخر بیشتر در ذهن می ماند.و نماز گزار در برگشت از مسجد به آن صحبتها فکر خواهد کرد.
✅فایده دوم:
مطابقت با سیره امیرالمومنین علیه السلام در مسجد کوفه که مثلا خطبه ۲۰۴ نهج البلاغه را می فرماید کان کثیرا ما ینادی به اصحابه بعد العشاء الاخره.
✅فایده سوم:
بهانه وقت گرفتن را به کسی نخواهیم داد ، یعنی ماخوذ به حیا نمی شوند.چون هر کس خواست می تواند بلند شود برود.
✅فایده چهارم:
استرس طول کشیدن صحبت راهم نخواهیم داشت.
❓سوال: بعد از دو نماز مردم می روند؟
جواب : لابد کار دارند که می روند.وبرای همین گفتند نماز راسریع بخوانیم چرا که در بین مردم همانطور که در روایت آمده؛ ذالحاجه والمریض والمسافر و... ممکنه مهمان داشته باشد، مغازه داشته باشد و... در هر صورت همه را بین دو نماز ماخوذ به حیا و به قول معروف گروگان بگیریم خلاف مروت است.
✍حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی :
بین دو نماز گروگانگیری نکنید؛ حتی خدا به انسان در نماز هم آزادی داده و میتواند رکعت نخست نماز را اقتدا کند و رکعت دوم قصد فرادا کند.
رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: وقتی اسلام به من در نماز آزادی داده است به چه دلیل در بین دو نماز شما حدیث و مسئله میگویید؟
وی با بیان اینکه از جاهایی که نماز قبول نیست جایی است که مردم از دست پیشنماز ناراحت باشند، افزود: لذا پیشنماز دو نماز را پشت سر هم بخواند بعد از نماز صحبت کند؛ منتهی اگر کوتاه صبحت کنیم مردم مینشینند؛ میتوان کم صحبت کرد و مساجد را شلوغ کرد.
https://eitaa.com/adabjamaat
🕌رهبر معظم انقلاب:
امامت مسجد شغلی مهم و اساسی است و نباید با نگاهی حاشیهای به این مأموریت مهم، در حق مسجد کم گذاشت.۹۵/۵/۳۱
https://eitaa.com/adabjamaat
🌱مهارت حدیث خوانی🌱
✅صحیح نقل کنیم:
حدیث سلسلة الذهب که از امام رضا علیه السلام نقل میشود، در منبع اصلی اینگونه است:
..... سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا.
📚
عیون
اخبار الرضا شیخ
صدوق🔴 اما متاسفانه برخی کتابها و سخنرانها لفظ کلمه و بشرطها را اضاف میکنند و به اشتباه میگویند کلمة لا اله الا الله حصنی... بشرطها وشروطها. https://eitaa.com/adabjamaat
✅بین دو نماز نافله نخواند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی :
در صورتی که عذری وجود داشته باشد یا این کار باعث کثرت نماز گزاران می شود، بهتر است بین آن دو نافله نخوانند و خواندن نافله ها در غیر زمانی که وقت ادای آنهاست، باید به نیت قضا باشد، و در موارد مشکوک به نیت «مافی الذمه
❓آیا خواندن نافله ظهر و عصر، پس از ادای نماز ظهر و عصر و در وقت نافله، باید به قصد قضا باشد و یا به قصد دیگری؟
ج: رهبری مکارم سیستانی:
به نیت مافی الذمه بخواند.
اما اگر وقت نافله هم تمام شده باشد به نیت قضا.
❇️حداکثر فاصله بین نماز ظهر وعصر ۳رکعت ومغرب وعشا۲رکعت است.
چون با حکمت جواز جمع منافات دارد. به روایت زیر توجه فرمایید:
✅ﻋَﻦْ ﺇِﺳْﺤَﺎﻕَ ﺑْﻦِ ﻋَﻤﱠﺎﺭٍ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﻉ ﻗَﺎﻝَ:
ﺇِﻥﱠﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺹ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻈﱡﻬْﺮَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺼْﺮَ ﻣَﻜَﺎﻧَﻪُ ﻣِﻦْ ﻏَﻴْﺮِ ﻋِﻠﱠﺔٍ ﻭَ ﻟَﺎ ﺳَﺒَﺐٍ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻪُ ﻋُﻤَﺮُ ﻭَ ﻛَﺎﻥَ ﺃَﺟْﺮَﺃَ ﺍﻟْﻘَﻮْﻡِ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺃَﺣَﺪَﺙَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼﱠﻠَﺎﺓِ ﺷَﻲْ ﺀٌ ﻗَﺎﻝَ ﻟَﺎ ﻭَ ﻟَﻜِﻦْ ﺃَﺭَﺩْﺕُ ﺃَﻥْ ﺃُﻭَﺳﱢﻊَ ﻋَﻠَﻰ ﺃُﻣﱠﺘِﻲ.
📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺝ 2 ﺹ 10.
✅ﻋَﻦْ ﻋَﺒﱠﺎﺱٍ ﺍﻟﻨﱠﺎﻗِﺪِ ﻗَﺎﻝَ:
ﺗَﻔَﺮﱠﻕَ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻓِﻲ ﻳَﺪِﻱ ﻭَ ﺗَﻔَﺮﱠﻕَ ﻋَﻨﱢﻲ ﺣُﺮَﻓَﺎﺋِﻲ (معامله کنان ومشتریان) ﻓَﺸَﻜَﻮْﺕُ ﺫَﻟِﻚَ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﺑِﻲ ﻣُﺤَﻤﱠﺪٍ ﻉ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟِﻲ ﺍﺟْﻤَﻊْ ﺑَﻴْﻦَ ﺍﻟﺼﱠﻠَﺎﺗَﻴْﻦِ ﺍﻟﻈﱡﻬْﺮِ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺼْﺮِ ﺗَﺮَﻯ ﻣَﺎ ﺗُﺤِﺐﱡﱡ.
📚ﺟﻠﺪ 3، ﺻﻔﺤﻪ 287-اصول الکافی
سیره معصومین
✅ﻋَﻦْ ﺻَﻔْﻮَﺍﻥَ ﺍﻟْﺠَﻤﱠﺎﻝِ ﻗَﺎﻝَ:
ﺻَﻠﱠﻰ ﺑِﻨَﺎ ﺃَﺑُﻮ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﻉ ﺍﻟﻈﱡﻬْﺮَ ﻭَ ﺍﻟْﻌَﺼْﺮَ ﻋِﻨْﺪَ ﻣَﺎ ﺯَﺍﻟَﺖِ ﺍﻟﺸﱠﻤْﺲُ ﺑِﺄَﺫَﺍﻥٍ ﻭَ ﺇِﻗَﺎﻣَﺘَﻴْﻦِ ﻭَ ﻗَﺎﻝَ ﺇِﻧﱢﻲ ﻋَﻠَﻰ ﺣَﺎﺟَﺔٍ ﻓَﺘَﻨَﻔﱠﻠُﻮﺍ. 📚الکافی
✅عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ِقَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ وَ الْعِشَاءِ بِجَمْعٍ فَقَالَ بِأَذَانٍ وَ إِقَامَتَيْنِ لَا تُصَلِّ بَيْنَهُمَا شَيْئاً هَكَذَا صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص
📚تهذيب الأحكام 3 234
عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ: رَأَيْتُ أَبِي وَ جَدِّيَ الْقَاسِمَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَجْمَعَانِ مَعَ الْأَئِمَّةِ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ فِي اللَّيْلَةِ الْمَطِيرَةِ وَ لَا يُصَلِّيَانِ بَيْنَهُمَا شَيْئاً
📚قرب الاسناد
✅عَنْ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَاجَمَعْتَ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ فَلَا تَطَوَّعْ بَيْنَهُمَا
📚الكافي 3 287
✅ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاالْحَسَنِ ع يَقُولُ
الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ إِذَا لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا تَطَوُّعٌ فَإِذَا كَانَ بَيْنَهُمَا تَطَوُّعٌ فَلَا جَمْعَ.
📚 الكافي ج3، ص: 287
✅َعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: الْجَمْعُ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ
📚بحار ؛ ج79 ؛ ص3
✅ﻋَﻦْ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ ﺑْﻦِ ﺳِﻨَﺎﻥٍ ﻗَﺎﻝَ:
ﺷَﻬِﺪْﺕُ ﺍﻟْﻤَﻐْﺮِﺏَ ﻟَﻴْﻠَﺔً ﻣَﻄِﻴﺮَﺓً ﻓِﻲ ﻣَﺴْﺠِﺪِ ﺭَﺳُﻮﻝِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺹ ﻓَﺤِﻴﻦَ ﻛَﺎﻥَ ﻗَﺮِﻳﺒﺎً ﻣِﻦَ ﺍﻟﺸﱠﻔَﻖِ ﻧَﺎﺩَﻭْﺍ ﻭَ ﺃَﻗَﺎﻣُﻮﺍ ﺍﻟﺼﱠﻠَﺎﺓَ ﻓَﺼَﻠﱠﻮُﺍ ﺍﻟْﻤَﻐْﺮِﺏَ ﺛُﻢﱠ ﺃَﻣْﻬَﻠُﻮﺍ ﺑِﺎﻟﻨﱠﺎﺱِ ﺣَﺘﱠﻰ ﺻَﻠﱠﻮْﺍ ﺭَﻛْﻌَﺘَﻴْﻦِ ﺛُﻢﱠﻗَﺎﻡَ ﺍﻟْﻤُﻨَﺎﺩِﻱ ﻓِﻲ ﻣَﻜَﺎﻧِﻪِ ﻓِﻲ ﺍﻟْﻤَﺴْﺠِﺪِ ﻓَﺄَﻗَﺎﻡَ ﺍﻟﺼﱠﻠَﺎﺓَ ﻓَﺼَﻠﱠﻮُﺍ ﺍﻟْﻌِﺸَﺎﺀَ ﺛُﻢﱠ ﺍﻧْﺼَﺮَﻑَ ﺍﻟﻨﱠﺎﺱُ ﺇِﻟَﻰ ﻣَﻨَﺎﺯِﻟِﻬِﻢْ ﻓَﺴَﺄَﻟْﺖُ ﺃَﺑَﺎ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﻉ ﻋَﻦْ ﺫَﻟِﻚَ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻧَﻌَﻢْ ﻗَﺪْ ﻛَﺎﻥَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺹ ﻋَﻤِﻞَ ﺑِﻬَﺬَﺍ.
دو رکعت که اگر کسی رکعت آخر رسیده بتواند نمازش را بخواند
✅ﻭَ ﺭُﻭِﻱَ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﺒَﺎﻗِﺮِ ﻉ ﻗَﺎﻝَ: ﺍﻟﺪﱡﻋَﺎﺀُ ﺑَﻌْﺪَ ﺍﻟْﻔَﺮِﻳﻀَﺔِ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺼﱠﻠَﺎﺓِ ﺗَﻨَﻔﱡﻠًﺎ
📚ﺟﻠﺪ 82، ﺻﻔﺤﻪ 325-بحار الانوار
✅در حدیث دیگری از امام صادق ع میخوانیم:
یکی از یارانش سؤال کرد:
ما تقول فی رجلین دخلا المسجد جمیعا کان احدهما اکثر صلاة، و الآخر دعاء فایهما افضل؟
قال: کل حسن
سؤال کننده مجددا عرض کرد:
قد علمت، و لکن ایهما افضل؟
امام فرمود: اکثرهما دعاء، اما تسمع قول اللّٰه تعالی اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبٰادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دٰاخِرِینَ
سپس افزود
هی العبادة الکبری.
📚مجمع البیان جلد ۸ صفحه ۵۲۹
در بعضی از روایات دعا کردن حتی از تلاوت قرآن هم افضل شمرده شده، چنان که از پیامبر ص و امام باقر ع و امام صادق ع نقل شده که فرمودند:
الدعاء افضل من قراءة القران
📚مکارم الاخلاق"طبق نقل"المیزان"جلد ۲ صفحه ۳۴ (ذیل آیه ۱۸۶ بقره)
ادامه دارد....
https://eitaa.com/adabjamaat
ادامه بحث مفصل نوافل:
❇️ استحباب قضای نوافل در صورت فوت شدن
امام باقر علیه السلام در صفات پدرش می فرماید:
و کان یقضی ما فاته من صلوة نافلة النهار فی اللیل، و یقول: یا بنی! لیس هذا علیکم بواجب و لکن أحبّ لمن عودّ منکم نفسه عادة من الخیر أن یدوم علیها.
📚( کشف الغمه)
گفتم:
اگر اهل نافله است چرا بین ظهر و عصر نافله نمی خواند؟
گفت:
در اداره هستیم و نمی شود وقت کارمندان را گرفت.
گفتم:
مگر کسانی که در مسجد اقامه ظهر و عصر می کنند بین دو نماز نافله عصر می خوانند؟؟؟
گفت:
خوب ، مردم برای مغرب می گن فاصله بنداز غفیله بخوانیم فضیلت دارد. ولی برای ظهر نمی گن.
گفتم :
آیا ما مانند راننده ای هستیم که هر کجا مسافر گفت باید برویم؟ یا مانند طبیبی هستیم که خود تشخیص می دهد چه دارویی و چه قدر باید به بیمار خود بدهد؟
آیا نافله عصر افضل است که می ارزد از امام جماعت بخواهد صبر کند تا بخواند یا غفیله که گفته اند به قصد رجا بخوانند نه استحباب؟
تذکر :
گاهی امام جماعتی اهل نافله نیست اما نماز و واعدنا... را هر سال دهه اول ذی الحجه بین مغرب و عشا می خواند یا نماز لیلة الرغایب را مقید است،
در حالی که هر دو باید به قصد رجا خوانده شوند چون سندشان ضعیف است
اما نافله مستحب قطعی است.
ووقتی نافله به خاطر جماعت حذف می شود به طریق اولی نماز وواعدنا و لیلة الرغایب باید حذف شود. ونباید تحت فشار افکار عمومی نماز گزاران واقع شویم، چرا که تا وقتی نص داریم نوبت به نظر سنجی نمی رسد، در ثانی نظر سنجی وقتی معتبر است که مسجد مملو از جمعیت باشد نه فقط آنها که هر شب هستند.
ضمن اینکه نماز لیلة الرغائب وقتش بین العشاء والعتمه هست یعنی بین نماز عشا و نافله عشا(وتیره) است، نه بین مغرب وعشا
آیا نافله بخوانم؟
برنامه امام خمینی ره این بود که نماز نافله را بعد از نمازهایشان بخوانند که این برنامه را معمولاً به هم نمی زدند. اما گاهی اوقات به کسانی که پشت سر ایشان بودند می گفتند: «آیا من نافله بخوانم؟»
یعنی اجازه می گرفتند از کسانی که پشت سرشان نماز می خواندند.
چند بار دیده بودم می گفتند یک چند رکعت من نافله بخوانم و به شکلی می گفتند که بصورت کسب اجازه بود و گاهی اوقات هم برای رعایت نافله نماز ظهر که باید قبل از نماز ظهر خوانده شود و نافله عصر که باید قبل از عصر خوانده شود این را می انداختند به بعد از نمازها تا ما را که به ایشان اقتدا می کردیم، معطل نکنند.
گاهی هم همه نافله ها را برای اینکه ما معطل نشویم قبل از فریضه می خواندند.(حجةالاسلام و المسلمین مسیح بروجردی - مصاحبه مؤلف.سایت امام خمینی)
https://eitaa.com/adabjamaat
ضمن خیر مقدم خدمت اعضای جدید، مستدعی است مطالب کانال رو از ابتدا مطالعه فرمایید که ادامه مطالب را همراه با بقیه اعضا پیش ببریم. باتشکر
لینک مطلب اول
https://eitaa.com/adabjamaat/3
مباحث مختلفی که در ادامه خواهیم داشت:
_آداب واحکام اذان واقامه
_نکات مربوط به نماز مأمومین
_حضور زنان وکودکان در مسجد وجماعت
_مکروهات مسجد
_نکاتی راجع به شعارها وتعقیبات نمازها، دعای توسل، یک صفحه قرآن هرشب ومراسمات مسجد
_راهنمای جامع حدیث خوانی وانتخاب حدیث مناسب،
_تفسیرخوانی وآشنایی با روش و کتب مناسب تفسیر خوانی بعد از جماعت
_دعا شناسی و آشنایی با کتب ادعیه
_زیارتنامه شناسی
_نکاتی درباره مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین
_احکام نیمکتها و صندلی های نماز در مساجد
_محتوای مناسبتی
و....
https://eitaa.com/adabjamaat
6⃣1⃣ نافله را در خانه بخواند
✅الفريضة في المسجد والتطوع في البيت 📚کنزالعمال ج۷
🌴و روی: انه(ص) کان یوجز فی نافله الصبح یصلیها عند اول الفجرثم یخرج الی الصلاه.
🌴قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا قَضَى أَحَدُكُمْ الصَّلَاةَ فِي مَسْجِدِهِ فَلْيَجْعَلْ لِبَيْتِهِ نَصِيبًا مِنْ صَلَاتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ جَاعِلٌ فِي بَيْتِهِ مِنْ صَلَاتِهِ خَيْرًا
📚صحیح مسلم
🌴قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَاةَ الْمَغْرِبِ فِي مَسْجِدِ بَنِي عَبْدِ الْأَشْهَلِ فَلَمَّا صَلَّى قَامَ نَاسٌ يَتَنَفَّلُونَ فَقَالَ النَّبِيُّ عَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الصَّلَاةِ فِي الْبُيُوتِ
📚سنن النسانی
🌴عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهِ فِي مَسْجِدِي هَذَا إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ.
📚سنن ابی داود
🌴سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ أَيُّمَا أَفْضَلُ؟
الصَّلَاةُ فِي بَيْتِي أَوْ الصَّلَاةُ فِي الْمَسْجِدِ قَالَ أَلَا تَرَى إِلَى بَيْتِي مَا أَقْرَبَهُ مِنْ الْمَسْجِدِ فَلَأَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُصَلِّيَ فِي الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً 📚سنن ابن ماجه
نافله در خانه مثل جماعت در مسجد است.
🌴 قال رسول الله فضل صلاة الجماعة على صلاة الرجل وحده خمس وعشرون درجة وفضل صلاة التطوع في البيت على فعلها في المسجد كفضل صلاة الجماعة على المنفرد .
📚کنز العمال
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع: أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْق ِ .. وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت
📚(بحار)
✅و يستحب أيضا أن يقرأ عند الزوال عشر مرات إنا أنزلناه و بعد الثماني الركعات إحدى و عشرين مرة ثم ليتوجه إلى المسجد فإن صلاة الفريضة في المسجد أفضل
📚 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج1 ؛ ص32
✅ اصل در نافله خفا است.
صلاة التطوع حيث لا يراه من الناس أحد مثل خمس وعشرين صلاة حيث يراه الناس 📚کنز العمال ج7
✅عن الامیرعليه السلام:
مَن ذَكَرَ اللَّهَ عز و جل فِي السِّرِّ فَقَد ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً، إنَ المُنافِقينَ كانوا يَذكُرونَ اللَّهَ عَلانِيَةً ولا يَذكُرونَهُ فِي السِّرِّ، فَقالَ اللَّهُ: يُراءُونَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
📚النساء: 142.
📚الكافي: ج 2 ص 501 ح 2
❓س 717: آیا باید نمازهای نافله بلند خوانده شود یا آهسته؟
ج رهبری : مستحب است که نافله هاى روز آهسته و نافله هاى شب بلند خوانده شود.
✅يَا أَبَاذَرٍّ لَا تَجْعَلَنَّ بَيْتَكَ قَبْراً وَ اجْعَلْ فِيهِ مِنْ صَلَاتِكَ يُضِيءُ لَكَ قَبْرَكَ يَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ الصَّلَاةَ النَّافِلَةَ تَفْضُلُ بِالسِّرِّ عَلَى الْعَلَانِيَةِ كَفَضْلِ الْفَرِيضَةِ عَلَى النَّافِلَةِ. 📚بحار
❇️ جواز نافله در مسجد
قال رسول الله من مشى إلى صلاة مكتوبة في الجماعة فهي كحجة ، ومن مشى إلى صلاة تطوع فهي كعمرة نافلة 📚 كنزالعمال
الصادق عليه السلام:
ما مِن مَسجِدٍ بُنِيَ إلّا عَلى قَبرِ نَبِيٍّ أو وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصابَ تِلكَ البُقعَةَ رَشَّةٌ مِن دَمِهِ، فَأَحَبَّ اللّهُ أن يُذكَرَ فيها، فَأَدِّ فيهَا الفَريضَةَ وَ النَّوافِلَ، وَاقضِ فيها مافاتَكَ.
📚الكافي: ج۳ ص۳۷۰ ح۱۴،
📚 تهذيب الأحكام: ج۳ ص۲۵۸ ح۷۲۳
https://eitaa.com/adabjamaat