هدایت شده از روزنه
4_5886571013554046615.mp3
17.76M
🔹فایل سخنرانی #آیت_الله_وحید_خراسانی در خلال حوادث #قیام_نوزده_دی_قم
💥اختصاصی
🔶حاشیه
#سکولارهای_حوزوی در چهاردهه پیشین تلاش کردند چهره ای دیگر از مرجع معظم قم ارائه دهند تا بتوانند پشت او سنگر بگیرند!
اکنون نوبت بازخوانی واقعیت ها و ناگفته هایی است که بافته های سکولارهای حوزوی را بر باد خواهد داد.
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شصت وهفتم
📓 ص514باکتاب ادیب جعفری
📙 327باکتابpdf
🕰 23جمادی الأولی1442
#شرح_نظام67
🆔 @adabyate_arab
(فائدة من مخطوط)📜
🖋الفرق بين الطريق والسبيل والصراط :
🔸أما الطريق فهو كل ما يطرقه طارق معتادًا كان أو غير معتاد ولا يكاد يراد به الخير إلا مقترنًا بوصف أو إضافة يخلصه لذلك، كقوله: ( يهدي إلى الحق وإلى طريق مستقيم)
🔹وأما السبيل فقد قال الراغب: هو الطريق التي فيها سهولة فهو أخص.
وقال ابن كمال باشا في شرح الأربعين: والسبيل من الطريق ما هو معتاد السلوك.
🔸والصراط : من السبيل ما لا التواء فيه ولا اعوجاج بل يكون على سبيل القصد فهو أخص الثلاثة.
وفي الكل يجوز التذكير والتأنيث.
منقول من صفحة طه الشاذلي
🆔 @adabyate_arab
عرض سلام و تسلیت ایام فاطمیه
دوره تربیت استاد عقاید برهان که #مجازی برگزار میشه، از نظر #کیفیت سطح قابل قبولی داره، هم کیفیت اجرایی اش هم کیفیت محتوایی اش.
ظرافت ها(ذر روش مطرح کردن مباحث اعتقادی) و دقائقی(مرتبط به کلام و حکمت متعالیه و عرفان) مطرح میشه که کسب اونها در طول دوران تحصیل برای همه مون چه بسا ممکن نباشه.
استاد پاسخگو + جلسات آنلاین پرسش و پاسخ دارند ، واسه هر کلاس شون فیلم آموزشی و pdf پیش مطالعه و pdf کتاب معلم ارائه میدن. هر کلاس آزمون داره . دوره ی مقدماتی اش خیلی طول نمیکشه.
این دوره سه سطح مقدماتی و تکمیلی و تخصصی داره که بعدش طلاب عضو شبکه اساتید آستان قدس میشوند ظاهرا، فارغ از این، #معارف نابی رو آموزش میدن، #روش یاد میدن که بتونیم معارف متعالی (با محوریت علامه طباطبایی ) رو به نسل #نوجوان و #جوان منتقل کنیم ، کاری که تا به امروز در رویای برخی بزرگان بود ولی انجامش چندان ممکن نبود. الحاصل آموزش هنرمندانه ای دارن.
ثبت نام رو از داخل نرم افزار شون انجام دهید.
اگر سوالی بود در خدمتم @amin_1409
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شصت وهشتم
📓 ص526باکتاب ادیب جعفری
📙 ص335باکتابpdf
🕰 30جمادی الأولی1442
#شرح_نظام68
🆔 @adabyate_arab
شهادت مظلومانه حضرت سیده النساء ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد 🏴
https://www.aparat.com/v/do3XH
#فاطمیه
التماس دعا
هدایت شده از محفل علمی رهپویان
12.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۷۰ نفر شبانه روز زحمت می کشیدند،
فقط فهرست این پژوهش ۳ ما طول کشید...
❓آیا شما هم برای پاسخگویی به سوالات سیاسی مردم به منبع احتیاج دارید؟
#معرفی_کتاب #صعودچهل_ساله
#حجت_الاسلام_راجی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 جلسه شصت ونهم
📓 ص537باکتاب ادیب جعفری
📙 ص344باکتابpdf
🕰 16جمادی الثانیه1442
#شرح_نظام69
🆔 @adabyate_arab
هدایت شده از محفل علمی رهپویان
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 2️⃣1️⃣
🔺ارتباط فلسفه و فقه
🔹 اینکه مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان فرمودند فلسفه خوب است، بلکه لازم است، منتها الان آن که سر صحنه مشکلات ما را حل می کند بحث فقه است، وقتی به اجزای مختلف این بحث توجه کنیم، این بیان خیلی بیان حکیمانه و عمیقی بوده است.
🔹 من یک بحثی را از یکی از اقتصاددانان برجسته ی کشورمان شنیدم که اتفاقاً اعتقاد جدی به اقتصاد اسلامی داشتند، هم اقتصاددانی هستند که در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی ما مطرح هستند و هم معتقد به فضای اقتصاد اسلامی هستند که ما باید به اقتصاد اسلامی برسیم، برخی از دانشجویان آن بزرگوار مطرح می کردند که ما وقتی اخیراً خدمتشان رسیدیم، ایشان فرمودند الان ما کارهای روی زمین مانده ی وسیعی داریم که نمی توانیم منتظر بمانیم تا اقتصاد اسلامی به معنای حقیقی و وسیع و دقیق کلمه شکل بگیرد و بعد آنها را حل بکنیم، الان سر میدان ما مشکل داریم. فرمایش مقام معظم رهبری این است که الان ما در میدان عمل نیازمند به نظر هستیم، نیازمند به ارائه ی یک سری گزاره ها هستیم، این گزاره ها را الان اگر بتواند دانشی برای ما برآورده بکند، دانش فقه است که دارد انجام می دهد. اما اگر بخواهیم فقه به معنای حقیقی و عمیق کلمه، آن طوری که تمدن عظیم بزرگ اسلامی را بسازد، آن طوری که تمام نیازهایی که جوامع اسلامی ما به دانش های متعدد غربی اعم از دانش های مرتبط با فرد و خانواده و اجتماع، در خودشان احساس می کنند، همه را برطرف بکند، اگر فقه بخواهد همه ی این ساحت های نیازمندی های ما را برطرف بکند، ما باید کار را از ریشه شروع کنیم.
🔹 یعنی معنای این سخن این است که دائماً باید در ارتباط با فلسفه ی اسلامی، امتدادهای فلسفه ی اسلامی و مسائلی که مطرح کردیم، فکر بشود تا ما به یک سری نتایج برسیم، آن وقتی که ما به این نتیجه رسیدیم، خودش را در عرصه ی عمل، نمود و ظهور خواهد داد. چنانچه بخش هایی را جواب داده و بخش هایی را همچنان مسئله هست؛ آن کیفیت ترابط فقه و فلسفه که عرض کردم که می تواند بسیار مبارک و عالی باشد، آنها را هم که به آن توجه کنیم.
🔹ما الان نیازهایمان را باید چکار کنیم؟ ما در عرصه ی بین الملل ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی حکومت ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی مسائل اجتماعی اسلام، ده ها پرسش داریم، در مسئله ی حجاب پرسش داریم، در مسائل اقتصاد پرسش داریم، الان کی می تواند اینها را جواب بدهد؟ فقه است که سر صحنه است، لذا دائماً فقه پژوهان ما باید کار بکنند.
🔹ولی همیشه یک تلاش جدی و پیگیر باید صورت بگیرد، همان که خود مقام معظم رهبری هم شروع اصلی آن را مطرح فرموده، آن هم اینکه باید فلسفه امتدادهای خودش را در عرصه ی عینیت به نحو تمام عیار نشان بدهد، آنجاست که رابطه ی عمیق حکمت و فلسفه با فقه کاملاً روشن خواهد شد. حالا ببینید این مسئله ای که عرض کردیم چقدر در اصول فقه اثرگذار خواهد بود، چقدر در قواعد فقهی اثرگذار خواهد بود، چقدر در باز شدن فضاهای متعدد اثرگذار خواهد بود.
🔘 مرتب پرسیده می شود که فلسفه چه تأثیری در فقه دارد؟ اگر تنظیمات حکمت عملی این طور ضعیف نمی شد، [این مشکلات را نداشتیم]. حکمت عملی یعنی مجموعه دانش هایی را که همه ی ساحت های حیات بشری را پوشش می دهد یعنی ما به نحو فلسفی فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که حکمت عملی یا اخلاق است یا تدبیر منزل است یا سیاست مدن، اگر هم قرار باشد ساحت های دیگر مطرح بشود، این باز با مطالعه ی فلسفی و حکمی در ارتباط با انسان فضایش باز خواهد شد. به عبارتی وقتی شما راجع به انسان تأمل می کنید متوجه می شوید این شئون را دارد، فلسفه است که این کار را می کند، وقتی فلسفه این کار را کرد، زاویه دیدهای جدیدی برای فقه باز می شود و فقه استنباط های خودش را با همان روش های مجربی که دارد، انجام می دهد و آن ساحت ها را پر می کند.
🔹اگر حکمت عملی جدی بود، تبویب ابواب فقهی ما به سبک خاصی شکل می گرفت، اگر حکمت عملی ما جدی بود، آن وقت مسئله ی اخلاق در دنیای اسلام تا به این حد مغفول نمی ماند و استنباط حوزه ی اخلاق و گزاره های اخلاقی از دین تا بدین حد ضعیف نمی شد. اگر بحث حکمت عملی ما جدی بود، الان ما مشکلی در فقه حکومتی نمی داشتیم چون می دانستیم بخش وسیعی از شأن انسانی، سیاست مدن است، چون ما به آن ساحت توجه نکردیم، ذهن ما در ابعاد حکومتی در مسائل فقهی چندان تیز نشده، پس بنابراین به این بحث باید ما توجه داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac