eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
851 عکس
189 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 گزیده بیانات استاد ادیبی 💠 🔰آدمیزاد در هنگام تولد هنوز انسانیت را کسب نکرده و به اصطلاح می گوئیم که حیوان بالفعل و انسان بالقوه است . باید این انسانیت را کسب کند. ✳️ آن شخص حالا درویش و یا عالم بود به شخص دیگری گفت مرام شما چیست؟ پاسخ شنید: هر وقت گرسنه می شویم؛ غذا می خوریم آن بزرگوار فرمود: سگ های بصره هم همینگونه اند. تا گرسنه نشود؛نمی دَرَد. اما انسان مومن و مسلمان از این طبیعت بیرون می آید. مثلا هر جا خسته شد نمی خوابد. و هر جا گرسنه اش می شود؛هر نوع غذایی را نمی خورد. مشکل ما این است که هم می خواهیم به حد اعلی برسیم و هم راحت باشیم. این اصل تناقض که أبده بدیهیات است را نمی توان برداشت. 👈اگر انسان از روز اول شروع کند به رفتار انسانی زودتر به نتیجه می رسد. بعضی از بزرگان ما خیلی زود صاحب کمال شدند این به خاطر تربیتی بود که از اول داشتند مثلا تربیت شده اند چگونه و چقدر غذا بخورند. 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله حق شناس رحمه الله ❇️ ✳️اول قدم اهل ايمان، مقابله با اميال نفسانى‏✳️ 🔰حضرت مى ‏فرمايند: «قد الزم نفسه العدل و كان اول عدله نفى الهوى عن نفسه» يعنى اولين كارى كه اهل ايمان مى‏ كنند، اين است كه اميال نفسانی‏شان را بر طبق خواسته‏ ى پروردگار قرار مى ‏دهند. ✅ همين ديشب به يكى از رفقا گفتم كه حضرت خضر (ع) وقتى خواست از حضرت موسى (ع) جدا شود، موسى (ع) درخواست نصيحت از ايشان کرد. حضرت خضر (ع) فرمودند: «اجعل همك فى معادك». يعنى دنيا قابليت آن را ندارد كه يك نظر استقلالى به آن داشته باشى، پس همت خود را مصروف آخرتت نما. بعد فرمودند: علم را ياد بگير براى اينكه در خودت پياده بكنى، نه اينكه براى ديگران حديث بخوانى. «تعلَّم العلم لتعمل لا لتحدث». ♻️ به اين دوستان گفتم كه به دنبال اين نباشيم كه هى شعر بخوانيم و بگوييم: اگر مردى برون آى و سفر كن ... هر آنچه پيشت آيد زان گذر كن و ... هدف انسان نبايد منبر يادگرفتن باشد، داداش جون!ن بايد به اينها عمل‏ بكنيم. اگر ياد بگيرى و عمل نكنى، موجب دور شدن از ساحت اقدس پروردگار است. 2⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 💠 🔰 اگر مؤمن هستید ، این سه کار را انجام بدهید : ⚫️ اولاً تقوای خدا پیشه کنید ، 《فَاتَّقُوا اللَّهَ》 پس از خدا پروا بدارید ؛ این یک . ⚪️《 وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ》 فی‌مابین خود را اصلاح کنید . اختلافات را از میان خود بردارید . به سود حقیقت ، آن کسانی که سخن غیرحقیقت می گویند ، از سخن خود دست بکشند ، اختلافات را از میان خود بردارید . 《وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ》 میان خود را اصلاح کنید ، بر سر چیزهای جزئی به جان هم نیفتید ، بهانه ای برای به جان یکدیگر افتادن نجویید . خاصیت یک عده مردمی که جنگشان می آید با دوستان و با دشمنان همین است که دنبال بهانه‌های کوچک برای جنگیدن و دعوا کردن و ایجاد اختلاف می‌گردند . نصیحت خدا و رسول به این‌گونه مردم این است که به جای آنکه برای جنگیدن با دوستان بهانه بجویید ، برای جنگیدن با دشمنان بهانه‌ها را پنهان نکنید . اگر اهل جنگی ، با دشمن بجنگ ، با برادر چرا ؟ با دوست چرا ؟ 《وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ》 این دو تا توصیه بزرگ 🔵 توصیه سوم یک مطلبی است که کلی است و شامل همه کارهای نیک و اجتناب از همه کارهای بد می شود ، 《وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَه》 و اطاعت کنید ، فرمان ببرید خدا را و پیامبرش را ،《إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ》 اگر شما مؤمنید . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص 49 6⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ 💠 قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ( ای پیامبر ! ) به آن بندگانم که (به عصیان ) اسراف بر نفس خود کرده‌اند بگو : هرگز از رحمت خداوند ناامید نباشید ، البته ( اگر توبه کنید ) خدا ، همه ی گناهان را خواهد بخشید ، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است. 《زمر ٥٣》 ⁉️ آیا نشانه‌هایی هست که براساس آن‌ها فردی بتواند مطمئن شود که برای همیشه به دلیل جنس گناهانش از معرفت محروم خواهد شد ؟ 🔰 ممکن است بعضی از گناهان مانع رسیدن به درجات عالیه باشد . این بنده تنها یک نقل سراغ دارم که کسی به خاطر عمل بسیار زشتش ، از محضر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم رانده شد . اما سرانجام نیز طبق همان نقل ، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خودش به سراغ او رفت و پیام بخشش الهی را به او رسانید . شاید اگر آدم ، کسی را گمراه کرده باشد و او با گمراهی از دنیا رفته باشد ، دیگر امکان بخشش این گناه وجود نداشته باشد . درهرصورت گناهی را که می‌توان جبران کرد ، قابل آمرزش است ؛ بنابراین چنین آدمی اگر توبه کند ، بخشیده می‌شود و اگر گناه او امکان بخشش نداشته باشد ، فقط همین یک گناه بخشیده نمی‌شود ؛ اما هر گناه دیگری که از آن توبه کرده و جبران نماید ، امکان آمرزش دارد . 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٢ 9⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 اداء دیون 🔰 ✳️ زمانی شیخ بهایی به قرض زیادی بیش از (١٥٠٠ دینار ) مبتلا شد به گونه که از هیچ راهی قادر به ادای آن نبود و چند روز از شدت هم و غم تمام از کارهای خود بازمانده بود . وی نقل کرده که در همان ایام به دعایی برخوردم و تکرار کردم و از راهی که گمان نمی‌کردم در مدت کوتاهی دیون من ادا شد .دعای مزبور این است : 《 اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک 》یعنی خدایا ، با حلالت از حرامت ،و با فضل خودت از غیر خودت مرا بی نیاز کن . بعد از نمازها این را تکرار کنید و تعداد ندارد . مضمونش نیز بسیار عالی است . ٤ فروردین ١٣٨٣ شمسی 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٣٨٢ 🔟 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 0⃣2⃣ 💠 شیعه چهار رکن دارد 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 10 حکمت 93 و 94.MP3
6.53M
💠 حکمت ٩٣ و ٩٤ 💠 🎙 شرح و توضیح بخشی از حکمت ٩٣ و ٩٤ نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی. 🔟 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔺الدنیا مزرعة الآخرة.🔻 💥 این حرف را زیاد گفته و شینده ایم اما یک مشکل عمده ی ما این است که نمی خواهیم و جدی نیستیم؛ صبور نیستیم؛ اهل تحمل نیستیم؛ یک ماه نماز شب می خوانیم، منتظریم حضرت جبرئیل نازل شود. 👈اولا باید بخواهیم. در بعضی از بیماری ها بیمار باید باور کند که این بیماری را دارد اگر باور نکند فایده ندارد. 👈دوم اینکه اگر باور کردیم باید إراده کنیم که این بیماری ها را درمان کنیم. 👈درمان هم دارای مراتبی است گاهی یک بیماری درمان دراز مدت دارد. وقتی بیست سال یله و رها بوده ام می خواهم پانزده روز درست کنم، خب نمی شود. استاد اديبي 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠 🔰عَوِّدْ لِسانَكَ حُسنَ الكَلامِ تَأمَنِ المَلامَ ♻️ زبان خود را به نکوگویی عادت بده، تا از ملامت محفوظ مانى . 📚 غررالحكم حدیث۶۲۳۳ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 1⃣2⃣ 💠 دو بال و زره ای که حافظ شیعه است 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 آگاهی از مسائل سیاسی 🔰 ✳️ آقای اخوان مرعشی نقل می‌کرد : یکی از سفرای خارجی از شاه‌عباس پرسیده بود : شما در مسائل سیاسی با چه کسی مشاوره می‌کنید ؟ شاه عباس گفته بود : با علمایی نظیر شیخ بهایی . سفیر گفته بود : مگر علما با مسائل سیاسی آشنایی دارند ؟ شاه پاسخ داده بود : بله . طلبه‌ای کاسه به دست از آن‌جا رد می شد ، آن طلبه را می گیرند و نزد شاه عباس و سفیر می آورند . جلوی عالی‌قاپو حوضی بود . شاه عباس در مقابل سفیر از آن طلبه می پرسد : این حوض چند کاسه آب می گیرد ؟ طلبه می‌گوید : بستگی به کاسه آن دارد . اگر کاسه‌ای به اندازه حوض باشد ،یک کاسه و اگر به اندازه نصف حوض باشد ، دو کاسه و اگر به اندازه ثلث باشد ، سه کاسه وقس‌علی هذا . سفیر از حاضر جوابی طلبه متعجب می شود. ♻️ این قصه را برای ناصرالدین شاه نقل می‌کنند . یک روز ناصرالدین شاه با لباس مبدل به مدرسه مروی می‌رود و می‌بیند که طلبه‌ای به رو خوابیده و درحالی‌که پاهایش به سمت بالاست ، مشغول مطالعه است . به او می‌گوید : چه مطالعه می‌کنی ؟ می‌گوید : خلاصه الحساب . ناصرالدین شاه که می‌خواست سر به سر او بگذارد ، مطلب ریاضی رکیکی درباره ریش از او سوال می کند . طلبه‌ که از لباس ناصرالدین شاه پی برده بود ، شخصی دولتی است ، با ظرافت پاسخ می دهد و دولت را در آن عمل رکیک شریک می سازد . ٢٥ فروردین ١٣٧٥ شمسی 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٣٨٤ 1⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ❇️ 🔰 آن چهره‌ی مظلوم بی صدای سربه‌زیرِ منفعلی که از امام سجاد علیه السلام درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره‌ی حقیقی امام سجاد علیه‌السّلام چهره‌ی یک مبارزِ قهرمانِ خستگی ناپذیرِ آشتی ناپذیرِ پیگیری است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راه‌ها را می شناسد و انتخاب می کند و به سمت هدف‌ها این راه‌ها را می پیماید، خودش خسته نمی شود و دشمن را خسته می کند. و بالاخره دشمن وقتی هیچ کاری نتوانست بکند ، آن حضرت را مسموم کرد و آن امام بزرگوار بعد از یک عمر پر برکت و پر مبارزه به رضوان الهی پرواز کرد . این خلاصه زندگی امام سجاد علیه السلام است. » ۱۳۶۵/۷/۴ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ 💠 🔰 مسئله ایمان ، این گروش قلبی ، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب ، به یک شخص ، به یک قطب و یک مرکز ، که نامش ایمان است ، تنها به همین خلاصه نمی‌شود که در قلب ، انسان این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد . آن وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند . آن وقتی کسی می‌تواند ادعا کند مؤمن واقعی است ، که به لوازم ایمان و تعهدات ایمان پایبند باشد . آن وقتی کسی می‌تواند بگوید من به خدا مؤمن و معتقدم ، که زندگی او و متن واقعیت وجود او ، با آن کسی که منکر خداست ، تفاوت داشته باشد . آن کسی که امروز منکر خداست ، عملش با عمل آن کسانی که مدعی خدایند چه تفاوتی دارد ؟ هر دو ظلم می کنند . هر دو در مادیات تا خرخره غرق شده اند . هر دو برای این چند صباح زندگی ، چند روز دیگر بیشتر نفس زدن و دو لقمه ای خوردن و فضا را متعفن کردن ، برای دو صباح بیشتر راحت زیستن ، حاضرند همه فضیلت ها را زیر پا بگذارند . منتها این یکی صاف می گوید من به خدا معتقد نیستم ، آن دیگری مدعی است که به خدا معتقد است . این چه جور ایمانی است ؟ آیه قرآن در این‌جا صریح است . این‌جا دیگر حساب استدلال‌های عقلی نیست که شبهه بردارد ؛ باید این کارها را انجام بدهید ، اگر مؤمنید . و یکی از این کارها ، 《أطیعوا الله و الرسول》 است . خدا و پیامبر را اطاعت کنید ، دنبال فرمان آن‌ها راه بیفتید . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٤٩ و ٥٠ 7⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ لقمه ی حرام چه اثری بر روی ما و نسل ما می گذارد ؟ 💠 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: 《 مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً وَ كُلُّ لَحْمٍ يُنْبِتُهُ اَلْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ وَ إِنَّ اَللُّقْمَةَ اَلْوَاحِدَةَ تُنْبِتُ اَللَّحْمَ》 هر که لقمه ی حرامی بخورد ، نمازش تا چهل شب قبول نخواهد شد و هیچ دعایی در طول چهل روز از او مستجاب نخواهد شد و هر گوشتی که از این لقمه در بدن او روییده باشد به آتش دوزخ سزاوارتر است ؛ و بدانید که از یک لقمه هم در بدن گوشت خواهد رویید. [بحارالانوار : ٧٢ ، ١٩٨ ] 🔰 سخن از عدم قبولی نماز در چهل شبانه‌روز و مستجاب نشدن دعا در چهل روز و گوشتی که با حرام بروید به آتش نزدیک‌تر است ، آمده است ؛ ولی در این حدیث سخن از اثر آن در نسل‌های آینده به میان نیامده است ، اما در بعضی از احادیث دارد که کسی اگر مال یتیم بخورد در نسل وی اثر خواهد گذاشت . 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٢ و ٤٣ 0⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله بهجت رحمه الله علیه ❇️ 💠 ذکرالله حدی ندارد 💠 🔰 هر عمل خیری ، حدی از آن مطلوب است که اگر از آن حد گذشت ، ضدش حاصل می شود ، یعنی اگر انسان پایین‌تر از حد مطلوب انجام داد قاصر یا مقصر است ، و اگر بالاتر از حد مطلوب بود ، به صعوبت مبتلا می شود ، تا این‌که به حدی می‌رسد که غیرممکن و غیر مقدور بشر می‌گردد . 👌مانند نماز که بدن انسان طاقت زیاد نماز خواندن را ندارد ، و یا مزاحم خیراتی است که به سبب نماز از انسان فوت می شوند ، به گونه‌ای که دیگر انسان نمی‌تواند آن‌ها را مثل گذشته انجام دهد . سایر خیرات و طاعات نیز این‌گونه است ، به جز ذکرالله چنان‌که در روایت دارد که حدی برای آن نیست . البته مقصود ذکر لسانی نیست ، زیرا در اثر آن نیز اعضا و جوارح انسان به ملالت و ضعف و عجز و سستی دچار می شوند ، بلکه ذکرالله که حدی ندارد اعم از ذکر قلبی و لسانی ، بلکه اعم از ذکر بدنی است ، چون تمام طاعات و همه آنچه مرضی خداست ذکر الله است ، و این‌گونه با همه طاعات جمع ، و با هر نوع طاعت پیاده می شود ، نظیر قضاء حوائج ، ادای واجبات ، بلکه به جا آوردن مستحبات که نزد اهلش ذکرالله است ، بلکه ترک مکروهات و محرمات هم ذکر الله است . ✳️ در آن روایت از امام صادق علیه‌السلام آمده است : 《 مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اَللَّهِ كَثِيراً ثُمَّ قَالَ أَمَا لاَ أَعْنِي سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ وَ لَكِنْ ذَكَرَ اَللَّهَ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا. 》از سخت‌ترین چیزهایی که خداوند بر خلق واجب نموده ، ذکر بسیار خداوند است سپس فرمود : مقصودم سبحان‌الله والحمدلله و لااله‌الاالله و الله‌اکبر نیست ، هرچند این‌ها نیز یاد خداست ؛ بلکه منظورم یاد خدا هنگام حلال و حرام اوست . یعنی ذکر قلبی محض . آیا واقعاً سبحان‌الله است و اشد و تذکیر ؛ (بیشتر انسان را به یاد خدا می آورد ) است ، 👈 و یا این گفتار حضرت یوسف علیه السلام که :《َ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ》 پناه برخدا ! او پروردگار من است ، و جایگاهم را نیکو قرار داده است ، و ستمکاران هرگز رستگار نمی‌شوند . باسم الله بفرمایید : کار گذشته بود که قرآن می‌فرماید :《 وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ》 حضرت یوسف علیه السلام نیز آهنگ او را می‌کرد ، اگر برهان و نشانه روشن پروردگارش را نمی دیدید . آیا همه‌اش به اختیار او بود ، یا خدا حفظ کرد؟ چه کار کرد ؟ آیا کاری کرد جز این‌که برهان رب را دید . البته قطعاً هزارها کار پیش از آن انجام داده بود تا اسباب برهان رب را در اوقات خلوت تحصیل کرده بود ، که در آن موقعیت حساس برهان رب را دید . 📚 در محضر آیت الله العظمی بهجت 3⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 2⃣2⃣ 💠 مسیر مهدویت امتداد مسیر غدیر 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 11.MP3
5.35M
🎙 شرح و توضیح بخشی از حکمت ها و خطبه های نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی. 1⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیث زندگی 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠انسان با ایمان کامل به بهشت می رود.💠 🔰 انسانی که مومن است ایمان به همه ی اعضاء و جوارح او سایه انداخته است. نشانه ی مؤمن بودن یا عدم ایمان در اعضاء و جوارح گناه کردن و یا نکردن است. اگر با چشمم گناه می کنم پس چشمم ایمان نیاورده اگر با گوش و زبان گناه می کنم پس چشم و گوشم مؤمن نیستند. ✳️ سر چشمه ی بعضی از قوای باطنی از همین قوای ظاهری است. مثل قوه ی خیال و وهم. اینها سرچشمه ی شان از همین قوای مشهور ظاهری است. ❇️ یکی از راه های کنترل خواطر و خطورات کنترل حواس است. حتی برای حضور قلب در نماز کنترل حواس خیلی کمک می کند. 👌حاج آقای حق شناس (ره) می فرمود من هر گونه که بخواهم فکر می کنم. ♻️ یک تعبیری اساتید اخلاق دارند که اگر پنج نهر آب به یک حوض بریزند و چهار نهر سالم باشد ولی یکی خراب باشد حوض را آلوده می کند. شما اگر گوش را مواظبت کنید و چشم را مواظبت نکنید باز این آب آلوده را در این حوض وجودی ریخته اید این را باید از سرچشمه درست کرد. ⁉️ از امام صادق علیه السلام پرسیده بودند: چطورشد حضرت یوسف در آن محفلی که همسر عزیز مصر تدارک دیده بود آلوده نشد؟ حضرت فرمودند: زیرا ایشان قدم اول در گناه را بر نداشت که همان "دیدن" است. استاد ادیبي 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 اثر فاتحه 🔰 ✳️ معروف است اگر در راه مانده برای مرحوم مجلسی دوم فاتحه‌ای بخواند ، فوراً وسیله نقلیه مهیا می شود . فرزندم حسین می‌گفت : عصر پنجشنبه نزدیک نیمه شعبان می‌خواستم از تهران به قم بروم و چون خیلی شلوغ بود ، وسیله نقلیه مناسب پیدا نمی‌شد . یا خیلی گران بود یا صف بسیار طولانی برای سوار شدن تشکیل شده بود . به یاد این قضیه افتادم و برای مرحوم مجلسی فاتحه خواندم . با تمام شدن فاتحه اتوبوس جلوی من ایستاد و مرا سوار کرد . ✅ فرزندم علی می‌گفت : در یکی از شب‌های ماه رمضان سحر خواب ماندم و چون روزه گرفتن بدون سحری برای من دشوار بود ، مردد شدم که روزه برایم مضر است یا خیر . برای حل این مشکل تا فاصله شرعی سفر کردم و پیاده شدم و روزه را باز کردم . برای برگشت هیچ ماشینی در اتوبان نگه نمی‌داشت . زمانی را تعیین کردند ( مثلاً ساعت ١١ ) اگر تا آن زمان ماشینی توقف نکرد ، برای مرحوم مجلس فاتحه بخوانم . ساعت ١١ شد و ماشین توقف نکرد . برای مرحوم مجلسی فاتحه خواندم . به محض پایان یافتن فاتحه ماشینی از کنارمن رد شد و ناگهان ایستاد و برگشت و مرا سوار کرد . ❎ خود من هم این قضیه را تجربه کردم . شبی قرار بود به مجلس فاتحه‌ای بروم . در سه راه موزه منتظر ماشین ایستادم . مدتی منتظر شدم و چون ایستادن برای من دشوار و موجب کمردرد می‌شد ، پیاده تا چهارراه بیمارستان راه رفتم ولی چون زمان فاتحه سپری می‌شد ، توقف کردم و برای مرحوم مجلسی سوره شریفه حمد را خواندم . همین که سوره تمام شد ، ماشین توقف و مرا سوار کرد . ١٦ اردیبهشت ١٣٧٥ شمسی 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٣٩٩ 2⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠 [ صفات مومن راستین بخش ١ ] 🔰 برای مؤمن راستین پنج خصلت در این‌جا معین شده. ممکن است این پنج خصلت در گوینده و شنونده نباشد ، اما اگر کسی در راه ایجاد این پنج خصلت در خود ، تلاشی و فعالیتی بکند ، باز در راه ایمان ، در راه هدف ایمان و شایسته نام مؤمن است . مؤمن راستین آن کسی است که این صفت در او باشد. ✳️ اول 《 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ 》 منحصرا مومنان ،《الَّذِين》آن کسانی هستند که 《إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ》چون یاد شود خدا ،《 وَجِلَتْ قُلُوبُهُم》 به بیم آید دل‌هایشان . یعنی چه به بیم بیاید ؟ ترسیدن از خدا به چه معناست ؟ آیا ترسیدن یک گناهکار در مقابل قاضی است ، و یا نوع دیگر و لطیف‌تری است ؟ ممکن است کسی بگوید من گناهی نکردم ، از خدا هم نمی‌ترسم . بله ، ترسیدن گنه کار در مقابل قاضی و دادستان ، آن کسی که باید آدم را مجازات کند ، آن نوع ترس با نداشتن گناه ، البته منتفی است ؛ تا چه کسی باشد که بتواند مطمئن باشد که گناهی ندارد . ♻️ اما یک نوع ترس دیگر هست که آن ناشی از معرفت است . انسان در مقابل اشیای بزرگ ، ذوات عظیم ، حقیقت‌های باشکوه ، قهراً احساس دهشت و حیرت می کند . خاصیت وجودی انسان این است ، ترکیب روحی و جسمی انسان این را ایجاب می‌کند ؛ در مقابل هرچیز با عظمتی ، هر انسانی حالت دهشتی را در خود احساس می‌کند . این حالت دهشت ، نه از باب این است که از او می‌ترسد ، ممکن است او هیچ ترسی نداشته باشد ، به این معنا که تعرضی بکند ، ترس ناشی از گناه نیست این‌جا ؛ بلکه این دهشت و بیمناکی، ناشی از احساس عظمت او و احساس حقارت خویشتن در مقابل اوست . این‌چنین ترسی از خدا جا دارد ، مطلوب است ، لازم است ، مفید است . آن کسی که در مقابل پروردگار ، خود را کوچک و ناقص حقیر می‌بیند و خدا را به تمام شئون امور خویش مسلط و مهیمن و مسیطر مشاهده می کند ، این‌چنین انسانی سعی می کند جز از آن خط سیر مستقیمی که خدای عالم برای او معین کرده ، از راه دیگری سیر نکند ، حرکت نکند . این بزرگ‌ترین ضامن اجرایی عمل و حرکت و تلاش است در یک انسان مسلمان و در یک جامعه مسلم . ❎ اینی که می‌بینید امیرالمؤمنین در نیمه های ‌شب ، در شب‌های ماه رمضان ، به خود می‌پیچد و اشک می‌ریزد ؛ اینی که می‌بینید امام سجاد گاهی صیحه می‌زند ، اینی که می‌بینید رسول الله ، با همه جلالت و عظمتش ، وقتی دهه سوم ماه رمضان می آید ، می گوید رختخواب مرا جمع کنید ، بستری برای خود نمی‌گستراند ؛ یعنی شب‌ها دیگر وقت خواب نیست ، وقت عبادت است ، وقت تضرع است ، وقت خضوع است در مقابل پروردگار ؛ این ها گمان مکن کارهای تصنعی است که انجام می‌گیرد . چقدر ناقص و ناآگاه است آن کسی که بگوید امام در دعای ابوحمزه می‌خواهد به مردم چیز یاد بدهد و خودش را نمی‌گوید . چقدر ناوارد و بی‌اطلاع از روح دعا و از کیفیت مناجات بندگان صالح با خداست ، آن کسی که خیال می کند آن گریه و ناله و اشک امام علیه‌السلام برای آموزش دادن است . یعنی تصنعی گریه کردند تا تو و من یاد بگیریم ؟ اشتباه است این . واقعاً اشک ریخته اند ، چرا اشک ریخته اند ؟ برای خاطر این‌که معرفتشان نسبت به خدا بیشتر است . در وجود مقدس پروردگار ، عظمتی می‌بیند امیرالمؤمنین ، که چشم‌های نزدیکی بین من و شما نمی‌تواند این عظمت را ببیند . تو بزرگی و در آیینه کوچک ننمایی . این آینه کوچک روح ما نمی‌تواند آن عظمت عجیب را در خود منعکس کند ، اما آینه روح امیرالمؤمنین چطور ؟ او می‌تواند ، و این عظمت را می‌فهمد ، می‌گیرد ، درک می‌کند و به همین دلیل است که آن جور به خود می‌پیچد و اشک می‌ریزد . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥١ و ٥٢ 8⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani