eitaa logo
انقلاب علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
123 عکس
36 ویدیو
8 فایل
🔸️نو آوری در علوم قرآنی 🔸️تولیدات دانش بنیان بر مبنای قرآن راه ارتباطی ما @hora1366
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠💠ترجیح قرائت به شهرت💠💠💠 🎬قسمت ۱ 🔶 را بر ترجیح میدهد. ✔لکن این مبنا صحیح نیست؛ زیرا قرائات مذکور هیچ کدام حجیت ندارد. 👈بر فرض حجیت نیز نمیتوان به مجرد اینکه یک قرائت مشهور، و دیگری غیر مشهور است، غیر مشهور را غیر معتبر دانست و مشهور را مقدم نمود. 🔴در ادامه دو مطلب را به عنوان مثال ذکر خواهیم کرد... ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔 (۳) 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adbiatfeghahat_ir🌺 🔶 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠💠💠ترجیح قرائت به شهرت💠💠💠 🎬قسمت ۲ ▪«إذاً» درباره عمل «إذاً» بعد از واو و فاء اختلاف است. ابن هشام در این باره چنین مینویسد: ▫«تنبيه: قال‏ جماعة من‏ النحويين‏: إذا وقعت إذن بعد الواو أو الفاء جاز فيها الوجهان، نحو «وَ إِذاً لا يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلَّا قَلِيلًا» «فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيراً» و قرى‏ء شاذا بالنصب فيهما». 👈«إذاً» در آيه شريفه: «وَ إِذاً لا يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلَّا قَلِيلًا» الإسراء:76، بنابر قراءت‏ مشهور عمل نكرده است ولى قراءت‏ شاذ و منفرد ديگرى نيز هست كه آن را عمل داده است و نون‏ «لا يَلْبَثُونَ» به نصب ساقط شده و آن قراءت‏ أبيّ بن كعب‏ است. و این قرائت را به دلیل شاذ بودن رد میکند. ✔✔✔صحیح آن است که «اذاً» همیشه عامله است؛ زیرا معنایی را در غیر ایجاد میکند و تا زمانی که این ملاک وجود دارد نمیتوان آنرا مهمل دانست. ▪لکن در آیه: «وَ إِذاً لا يَلْبَثُونَ» معارضی دارد که مانع ظهور عمل آن میشود و آن «لا» نافیه است که بر سر فعل مضارع آمده است و معنای آن قویتر است. 🔴🔴🔴بنابراین استدلال، صحیح آن است که با توجه به قواعد باب عامل و معمول، یک قرائت ترجیح داده شود و به مجرد غیر مشهور بودن نمیتوان آنرا رد نمود. ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔 (۳) 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠💠💠ترجیح قرائت به شهرت💠💠💠 🎬قسمت ۳ ▪«ما» ▫از دیگر موارد ترجیح به شهرت در کلام ، حذف الف «ما» در صورتی است که مجرور واقع شود: 👈«علة حذف الألف، الفرق بين الاستفهام و الخبر؛ فلهذا حذفت فى نحو «فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْراها» «فَناظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ» «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ» و ثبتت فى «لَمَسَّكُمْ فِيما أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذابٌ عَظِيمٌ» «يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ» «ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ» و كما لا تحذف الألف فى الخبر لا تثبت فى الاستفهام، و أما قراءة عكرمة و عيسى «عما يتساءلون» فنادر». 🔻عكرمة بن عبد اللّه و عيسى بن عمر ثقفى از شاگردان ابن عمرو بن العلاء و استاد خليل بن احمد، آیه را به صورت «ما» استفهاميه قراءت كرده اند، در حالی که قراءت قراء سبعه به حذف الف است. 🔸 بر این عقیده است که در ، ترجیح با قرائت حذف الف است؛ زیرا مشهور است و مطابق قاعده نیز هست. ✔✔✔صحیح آن است که عرف در این موارد را لحاظ میکند و نمیدهد. ترجیح قرائت «عمّ» به حذف الف نیز به این مطلب رجوع میکند. ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔 (۳) 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
💠💠در نظم آموزش کنونی، نظام خاصی برای آموزش وجود ندارد.💠💠 ❓❗جایگاه ، و در علوم ادبی کجاست؟ ❓❗آیا امروزه برای تحصیل ادبیات همچون صرف و نحو و بلاغت و لغت، نیز آموزش داده میشود؟! ❓❗مگر بدون میتوان فروعات ادبیات را استخراج نمود و آن را به خوبی فهم نمود؟! 👈در نظام کنونی، علم لغت چنان که سزاوار است مطرح نمی شود، در حالی که سهم لغت به مراتب بیشتر از صرف و نحو است. 🔻 _موجود، متشکل از یک سری مباحثی است که مربوط به ادبیات است مانند مباحث جامد و مشتق در حالی که به عنوان یک علم مستقل دیگر در اصول فقه گذرانده میشود. ▪بحث حقیقت و مجاز در اصول فقه، مربوط به بلاغت است که در اصول فقه وجود دارد. و همین طور سایر مباحث این علم. ❎بنابراین ترتیب منطقی آن است که اصول ادبیات قبل از ادبیات باشد، و یا حقیقت و مجاز و جامد و مشتق در همان علم مربوطه خود آموزش داده شود. ارتباط با مدیریت کانال @Afeghahat_admin 🆔 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
❓❗تحول در ادبیات عرب به چه صورت است؟ 🔻ابزار اجتهادی که در ابتدا در استخراج مسائل ادبی استفاده می شد، همان ابزار نیز در دوران اخیر به کار گرفته شد، بدون آنکه این ابزار و متد علمی پیشرفت کند. 🔻 بر اساس عمل میکند، و به توجه میکند، و امروز نیز بر همین اساس عمل میشود و مبنا همین است. ✔در ، هیچ کدام از و و به طور مستقل ملاک نیست بلکه با روش های دیگری چون ، و ، معانی را کشف میکنند. 🔸🔶🔸 به عنوان مثال؛ ▪برای بیان ، گفته میشود که برای می آید، ▪یا در گفته میشود که برای می آید، 👈حال آنکه در ، مجرد غلبه دردی را دوا نمیکند، و منشأ اثر نخواهد بود؛ زیرا آنچه مورد نیاز است و دارای حجیت است، معنای حقیقی است که بر اساس آن میتوان در موارد شک حمل بر حقیقت نمود، ولی حمل بر غالب صحیح نیست و از ظنون غیر معتبر است. معنای حقیقی نیز از راه اطراد و تبادر بدست میآید. ❗❓چه چیزی باید تغییر کند تا بتوانیم بگوئیم که ادبیات عرب متحول شد؟ ❗❓آیا اصلا تحول در ادبیات عرب صحیح است؟ ارتباط با مدیریت کانال 🆔@ad_feghahat 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸 🔶 🌺@adabiatfeghahat_ir🌺 🔶 🔸〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰🔸
❓چرا باید ادبیات را به صورت تخصصی بخوانیم؟ ❓آن چه در علم پزشکی درباره سلول و ویژگی های آن آمده است، چه ارتباطی با عبادت، نماز، روزه و مانند آن دارد؟ ❓آیا آنچه در علم فیزیک درباره عناصر و اتم ها آمده است ارتباطی با قرآن دارد؟ ❓آیا قرآن در مورد ، ، حرف زده است؟ ❓قرآن و روایات به مسائل علوم روز پرداخته اند؟ ❓، ، و ... در هدایت انسان دخیل هستند؟ ✔درپیام های بعدی جواب این سوالات را خواهیم داد... 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⭕ممکن است گفته شود، قرآن آمده است تا انسان را هدایت کند، 👈 و این مساله ربطی به مباحث ، ، و مسائل تخصصی در ندارد. ⁉سوال این است که آیا این مباحث در هدایت انسان دخیل نیستند؟ ➖اگر دخیل باشند، آیا قرآن به عنوان ثقل اکبر نباید به این مباحث بپردازد؟ 🔻قرآن تمام را بیان نموده است. و مباحث ، ، ، علوم روز در قرآن و روایات بیان شده است.... ✅✅✅و این مسائل علمی و فراتر از آن را می توان از قرآن استخراج نمود. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔐 🔐 🔐 ادبیات مقدمه ورود به عرصه تولید علم است. ✔. #ادبیات_تخصصی_و_علمی به ما آموزش می دهد چگونه #مسائل_تخصصی و #علمی_روز را از قرآن و روایات برداشت نمائیم. ✔. بنابر این ادبیات به عنوان #ابزار_استخراج #مسائل_علمی_و_تخصصی از قرآن و روایات است. ✔. اینجا است که #ادبیات_تخصصی_و_علمی، همچون #ادبیات_پزشکی می تواند به سوالات فوق پاسخ دهد. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
⁉آیا تخصص در ادبیات لازم است⁉ 🎬بخش ۱ ⭕ادبیات با توجه به چنین جایگاهی که دارد، 👈که بر اساس آن علوم روز همچون پزشکی و فیزیک و جامعه شناسی و مانند آن استخراج می شود، 💡باید دارای ویژگی های زیادی باشد که ▪بشود به آن اطمینان نمود و ▪علمی چون پزشکی و فیزیک را که درباره جسم انسان و اشیاء است را بر اساس آن استخراج نمود. اما... 📌 ادبیاتی که بر پایه #مکتب_کوفی _و_بصری بنا شده است، ❓ آیا ظرفیت چینین کاری را دارد؟❗ ❓آیا ادبیاتی که دارای #قواعد_اعتباری است، می تواند پاسخ گوی علم پزشکی باشد که دارای #واقعیت_خارجی است؟❗ 🆔 @adabiatfeghahat_ir
❌❌چرا نمی توانیم علوم روز را از قرآن و روایات استخراج نمائیم؟❌❌ 🎬بخش ۲ ❓آیا ادبیاتی که بر پایه #ظن بنا شده است، می توان چنین علمی را بر آن بنا نهاد؟❗ ❗❗ مهم تر این که آیا ادبیاتی که #تقلیدی است و ما آن را از آباء خود از روی تقلید پذیرفته ایم، می تواند برای ما دارای حجیت باشد؟❗ ☑ بنابراین این گونه ویژگی های علوم روز ▪همچون پزشکی از یک سو، ▪و تقلیدی بودن ادبیات ▪و ضعف های بسیاری که در ادبیات وجود دارد از سوی دیگر، 👈سبب می شود که ما نتوانیم #علوم_روز را از قرآن استخراج نماییم. 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔙 ادبیات، ابزار فهم #قرآن است 🔜 ➕ باید ادبیات را از حالت #رکودی که دارد بیرون آورد و ضعف های آن را برطرف نمود. ➖برای این کار ابتدا باید #اصول و #مبانی استخراج #ادبیات را محکم نمود. #اصول_ادبیات 🆔 @adabiatfeghahat_ir
🔙 ادبیات، ابزار فهم است 🔜 ▪تمامی علوم را، اعم از ، ، ، و ...، همه و همه را می توان از قرآن استخراج نمود... ✳ زیرا در دخیل اند و قرآن به عنوان کتاب هدایت بشر آن ها را تبیین نموده است... شیء ➕ به نابراین اگر قرار باشد قرآن پاسخگوی این گونه مسائل باشد ابتدا باید ادبیات را از حالت که دارد بیرون آورد و ضعف های آن را برطرف نمود. ➖برای این کار ابتدا باید و استخراج را محکم نمود. 🔴 این در حالی است که امروزه اصلا معلوم نیست که ادبیات بر چه اساسی استخراج شده است. ❗❓❗❓❗❓ ❌ مستقیم وارد مباحث ادبیات، چون علم و می شوند بدون آن که را بخوانند. ❗❗❗ . ⚪مسملا چنین وضعی در ادبیات، مثلا ، بودن آن، ی بودن آن، بودن آن منجر به آن می شود که ادبیات خوانده شده بسیار سطحی و تقلیدی باشد و فائده آن نیز در و به معنای عام آن ظاهر می گردد ▪و فرد اصلا گمان آن نمی نماید که علومی چون و را از استخراج نماید. 🆔 @adabiatfeghahat_ir