تقویم امروز: بازگشت پيروزمندانه امام خميني(ره) به ميهن(1357ش) - شهادت حجه الاسلام عبدالله ميثمي نماينده حضرت امام در قرارگاه خاتم الانبيا(1365ش)
درگذشت آيت الله ميرزا محمدتقي فيض قمي(1370ق) - درگذشت آيت الله العظمي حاج آقا حسن طباطبايي قمي(1428ق)
آيه شماره 9 از سوره مبارکه مومنون
توجه به نماز
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
و آنها که بر نمازهایشان مواظبت مینمایند.
در معرّفى سیماى مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فى صلوتهم خاشعون» و هم در پایان «علىصلوتهم یحافظون» این تكرار وتأكید، نشان اهمیّت نماز است.
https://eitaa.com/adinebaharan
دلسوزی دختر برای پدر
حضرت امام علی بن موسی الرّضا به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام حکايت فرمايد:
روزی اميرالمؤ منين علی عليه السلام فرمود: زمانی که در کنار پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، به همراه ديگر اصحاب مشغول کندن خندق بوديم ، فاطمه زهراء سلام اللّه عليها بر ما وارد شد و قطعه نانی را که همراهش بود، تقديم پدرش پيامبر خدا کرد.
پيغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به دخترش کرد و فرمود: اين نان را از کجا آورده ای ؟
فاطمه زهراء سلام اللّه عليها اظهار داشت : مقداری نان پخته ام ، يک قرص نان را سهم حسن و حسين کنار گذاشتم و اين مقدار را هم برای شما آورده ام .
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای فاطمه ! اين اوّلين طعامی است که پس از سه روز داخل شکم پدرت می شود.
1. بحارالا نوار: ج 16، ص 225 به نقل از صحيفة الرّضا عليها السلام
https://eitaa.com/adinebaharan
نکوهش سوء ظن بیجا
امام هادی علیه السلام
إذا كانَ زَمانٌ العَدلُ فيهِ أغلَبُ مِنَ الجَورِ، فَحَرامٌ أن تَظُنَّ بِأَحَدٍ سوءاً حَتّى تَعلَمَ ذلِكَ مِنهُ
در روزگارى که عدالت بيش از ظلم باشد، نارواست كه به كسى گمان بد برى تا آنگاه كه بدیاش معلوم گردد *الدرّه الباهرة: ص۴۴ ح۱۴۶
https://eitaa.com/adinebaharan
اگر مهر نماز متعلق به مسجد در جیب کسی بماند تکلیف چیست؟
اگر برای خصوص آن مسجد وقف شده باشد باید به آنجا برگرداند و در صورت شک نیز حکم همین است.https://eitaa.com/adinebaharan
شهيد ايران قرباني (شهیده ی شاخص بسیج دانش آموزی میانه)(شهيد دانش آموز در بمباران ميانه)
شهیدایران قربانی در روستای هندلان از توابع شهرستان میانه در سال 1345 به دنیا آمد.
قلم زیبایی داشت .زیبا می نوشت وزیباتر قرائتشان می کرد . ... شعرهایش به جان بچه ها می نشست.رابطه خوب و نزدیکی با معلمان و دوستانش داشت. همه ایران را دوست داشتند .ایران در همه فعالیت های پرورشی دبیرستان زینبیه ""اولین"" بود و چون ستاره نازنینی در مدرسه وجمع دوستان می درخشید ...
مگر می شود دختری مثل ایران نسبت به آنچه بر سرمیهنش می آید بی تفاوت باشد ؟ او هم مثل بسیاری از نوجوانان هم سن و سالش در تب و تاب جنگ بود .به حال رزمندگان وشهدا غبطه می خورد .برایشان مطلب می نوشت، شعر می سرود و و از هرراهی افکار ورفتارش را به رزمندگان نزدیک می کرد .
همیشه باور محکم ایران راه را برایش بازمیکرد. او در روزهایی به شهادت فکر می کرد که شهر کوچک میانه حتی یکبار هم بمباران نشده بود اما دل دریایی ایران ، بهترین ها را می خواست ...
نه فقط درفکر بلکه در عمل هم درکارهای خیرپیشتازبود . در تمام تشییع جنازه های شهدای شهرش حضور داشت .
شیفته امام بود و چه شعرها که برایش می سرود . از امام که صحبت می کرد به وجد می آمد و حتی اشکش سرازیر میشد . صدای اذان که در مدرسه می پیچید یکی از اولین کسانی که برای نماز می رفت ایران بود اهل نماز اول وقت بود و با آن سن و سال بیشترشب ها نماز شب می خواند ...
اهل این دنیا نبود. گر چه به همه موجودات این دنیا احترام می گذاشت و دوستشان داشت ....معلم پرورشي او ميگويد:
شخصی دارای روحیه بسیار قوی و کنجکاو در مسائل اعتقادی و عرفانی بود او مانند صحیفه سجادیه بود روحیه یک موجود خاکی را نداشت...او قبل از رفتن جسمش روحش به ملکوت پرواز کرده بود خیلی سخت است در مورد روحیه ی یک شهید حرف زدن و برشمردن خصوصیات اخلاقی و روحی او. ظاهراً در میان ما بودند با ما راه می رفتند و حرف می زدند می نشستند و فعالیت می کردند و همراه ما بودند ولی با ما همسفر نبودن روح او مدتها پیش از کالبد جسم خاکی اش از این دنیا رفته بود و ما تنها با جسم او بودیم....
سرانجام در روز 12 بهمن سال 65 در بمباران هوايي دبيرستان زينبيه ميانه به آرزوي ديرينه خود رسيد و شهد شهادت نوشيد . (با تغيير :برگرفته از سايت زنان شهيد )
آه ای خدای مهربانم ! شاهد باش که تمام وجودم لبریز از تو شده خدایا شاهد باش که چگونه این قلب پژمرده ام شب و روز و غروب و سپیده دم در همه حال به یاد توست و...
خدایا از تو تمنا دارم که در همه حال با من باشی که من در همه حال به یاد تو خواهم بود . مددم رسان که کار و درس خواندنم ، زندگی کردنم ، هدفم و مردنم همه به خاطر تو و برای تو باشد.
همیشه دلم می خواست کوهی باشم و در مقابل ظلم کاخ نشین ها قدعلم کنم .
همیشه دلم می خواست آزاد باشم و سینه خصم را بشکافم .
خدایا ... (بخشي از دلنوشته هاي شهيد ،برگرفته از سايت زنان شهيد )
به قدری روحیه والایی داشتند که حتی برای من قابل درک نبود و صحبت های من و اطرافیان او را در مسائل قانع نمی کرد و همین مسئله نیز برای خودشان جای سئوال بود که چرا من که دبیر پرورشی بودم او را درک نمی کنم و نمی توانست باور کند که به ان پایه ای از معنویت و عرفان که ایشان رسیده است من نرسیده ام و آگاهی و درک من به ان حدی نیست که با او برابر باشم طرز فکرشان اینطور بود که همه باید خدا را بشناسند و عارف باشند فکر می کردند همه باید بال پرواز داشته باشند و اوج بگیرند که (این زمین خاکی مناسب انسان نیست جایگاه انسان درجای بالاتر و والاتر از اینجاست) بارها مستقیماً به ایشان گفته بودم که، ایران! این مسائل را که تو درک می کنی ما درک نمی کنیم تو باید دست ما را بگیری تا به پای تو برسیم .(برگرفته از سايت زنان شهيد)
شهادت:12/11/65 ميانه
https://eitaa.com/adinebaharan
خوشبيني آموخته شده مارتين سليگمن
امروزه از مارتين سليگمن، به عنوان پدر روانشناسي مثبت گرا نام برده ميشود. او که هميشه باور داشته افسردگي، بيش از آنچه که بايد فراگير شده، مطالعات و تحقيقات گستردهاي را در اين زمينه انجام داده است. مارتين سليگمن بر اين باور است که خوش بيني را هم ميتوان آموخت. همانگونه که بدبين بودن هم آموخته ميشود. از ميان انبوه عواملي که ميتوانند خوش بيني و بدبيني را شکل دهند، سليگمن يکي از عوامل را تاثيرگذارتر از ديگران ميبيند و آن «نحوه بيان کردن و توضيح دادن رويدادهاي اطرافمان» است.
کتاب خوش بيني آموخته شده يا Learned Optimism به همين حوزه توجه کرده است. کتاب در مورد تفکر مثبت کم نيست. اما اين کتابها عموماً کتابهايي انگيزشي و با محتواي غيرمستند هستند. ارزش کتاب خوش بيني آموخته شده در اين است که اين کتاب بر پايهي تحقيق نگاشته شده و کسي که آن را نوشته سالها، رييس انجمن روانشناسي آمريکا بوده و تحقيقاتش، از تاثيرگذارترين تحقيقات روانشناسي دهههاي اخير است.
سليگمن در کتاب خوش بيني آموخته شده مينويسد:
استعداد و هوش قطعاً در پيشرفت يا حداقل در سرعت پيشرفت نقش دارند. اما اميد و انگيزه مواردي هستند که در نبود آنها، هيچ حرکتي شکل نميگيرد و خوش بيني، پيش نياز اين حرکت است.
سليگمن به شکلهاي مختلف به اين مطلب اشاره کرده است که:
مدت خيلي زيادي از آن دوران گذشته است که رفتارگرايان به رهبري اسکينر، حاکميت مطلق حوزه روانشناسي را در اختيار داشته باشند. نگرشي که بگويد همه چيز فقط ناشي از شرطي شدن ما و پاداش و تنبيههاي بيروني است. بخشهاي زيادي از نگاه ما به بيرون، نحوهي تحليل ما، ارزيابي ما از محيط و …، با تغيير نگرش و ذهنيت ما ميتواند تغيير کند.
Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life
by Martin E.P. Seligman
Known as the father of the new science of positive psychology, Martin E.P. Seligman draws on more than twenty years of clinical research to demonstrate how optimism enchances the quality of life, and how anyone can learn to practice it. Offering many simple techniques, Dr. Seligman explains how to break an “I—give-up” habit, develop a more constructive explanatory style for interpreting your behavior, and experience the benefits of a more positive interior dialogue. These skills can help break up depression, boost your immune system, better develop your potential, and make you happier.. With generous additional advice on how to encourage optimistic behavior at school, at work and in children, Learned Optimism is both profound and practical–and valuable for every phase of life
سايت متمم
https://eitaa.com/adinebaharan
وقتی مردم در میدان بودند، هیچ قدرت مادّیای کاری نمیتواند انجام بدهد.
بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
https://eitaa.com/adinebaharan
اگر كسى گروهى را به خاطر خدا مهمان كند و غذا براى آنها آماده كند اگر آشپزى را بخاطر هنرش در پختن غذا دوست داشته باشد به خاطر خدا دوست داشته.
عبدالله شبر، اخلاق شبر، ص 153
https://eitaa.com/adinebaharan