فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| ۵خاطره شنیدنی روز گذشته رهبر انقلاب از امام خمینی(ره)
🔸 زمانی که من رئیس جمهور بودم یک شخصی آمد خدمت امام در حضور من و از وضع دولت شکایت کرد...
➕ واکنش امام در هنگامی که آیتالله خامنهای خطاب به ایشان گفتند"شما میترسید که" ...
✅ #کانال_جوانان_انقلابی
🆔 @naslechaharome
هدایت شده از مهدی بخشی
متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران24/12/97
سلام علیکم و رحمه الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بلله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک تعالی «قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ.»[ توبه، 119]
شرح حکمت 113: لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ، وَلاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ، وَلاَ عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ، وَلاَ كَرَمَ كَالتَّقْوَى، وَلاَ قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلُقِ، وَلاَ مِيرَاثَ كَالاَدَبِ، وَلاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ، وَلاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ، وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ، وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ، وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ، وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ، وَلاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَالصَّبْرِ، وَلاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ، وَلاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ، وَلاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ، وَلاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.
امام(عليه السلام) فرمود: هيچ مال و سرمايه اى پردرآمد تر از عقل نيست، و نه هيچ تنهايى وحشتناك تر از عُجب و خودبينى، هيچ عقلى همچون عاقبت انديشى نيست و نه هيچ شخصيت و بزرگوارى همچون تقوا، هيچ همنشينى همچون حسن خلق نيست و هيچ ميراثى به پاى ادب نمى رسد، هيچ راهبرى همچون توفيق نيست و نه هيچ تجارتى مانند عمل صالح سودآور، هيچ سودى همچون ثواب الهى و هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست، هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست و نه هيچ علم و دانشى پشتيبانى مطمئن تر از مشورت نخواهد بود.
هيجده اندرز مهم
در دهمين نكته مى فرمايد: (وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ) «هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست»; «ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مى كند بلكه از شبهات نيز دورى مى جويد. در روايات اسلامى نيز در حديث معروف پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)تمام موضوعات به سه بخش تقسيم شده: «حَلالٌ بَيِّنٌ وَ حَرامٌ بَيِّنٌ وَشُبَهاتُ بَيْنَ ذلِكَ فَمَنْ تَرَكَ الشُّبَهاتَ نَجا مِنَ الْمُحَرَّماتِ وَمَنْ أخَذَ بِالشُّبَهَاتِ إرْتَكَبَ الْمُحَرَّماتَ وَهَلَكَ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُ; امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبهى است در ميان اين دو; كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود (تدريجاً) مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد». در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبه پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كرده اند كه يكى از ديگرى برتر است: نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مى شود. قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مى سازد كه به آن ورع صالحان مى گويند و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مى ترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مى كند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مى گويند» همان گونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «لا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقينَ حَتّى يَدَعَ ما لا بَأسَ بِهِ مُخافَةَ أنْ يَكُونَ فِيهِ بَأسٌ; كسى از متقين محسوب نمى شود مگر اين كه امورى را كه ذاتاً اشكالى ندارد ترك كند به سبب ترس از افتادن در امورى كه حرام است».
هدایت شده از مهدی بخشی
در يازدهمين نكته حكيمانه امام(عليه السلام) مى فرمايد: (وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ) «هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست»; گرچه بسيارى از افراد، زهد را تنها در ساده زيستن و به لباس و غذا و مسكن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنيوى بودن مى دانند; ولى از نظر مبارك امام(عليه السلام) مهم ترين زهد پرهيز از حرام است، هرچند زندگى انسان زياد ساده هم نباشد; اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن كس كه زندگى بسيار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشكوكى هست زاهد واقعى نيست. در اين كه زندگىِ ساده به ويژه هنگامى كه از هرگونه اموال شبهه ناك دور باشد مايه نجات از گناهان بسيارى و سبب توجه به ذات پاك پرودرگار است شكى نيست و به همين دليل هم در آيات قرآن و هم در روايات اسلامى به طور گسترده اهميت زهد و سپس ماهيت و حقيقت آن و نتايج پربارى كه بر آن مترتب مى شود بيان شده است. بعضى از شارحان نهج البلاغه در اينجا نوشته اند كه زهد اگر به اين معنا باشد كه انسان اضافه درآمد خود را به ديگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت كند يك فضيلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخيره كند و فايده آن به كسى نرسد چنين زهدى كاملاً بى ارزش خواهد بود. در ذيل خطبه 81 در جلد سوم به اندازه كافى در مورد «زهد» شرح داديم، ازاين رو ضرورتى به تكرار آن نمى بينيم و تنها به يك روايت از امام صادق(عليه السلام)بسنده مى كنيم: «جُعِلَ الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي بَيْت وَجُعِلَ مِفْتَاحُهُ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا; تمام نيكى ها در خانه اى قرار داده شده و كليد آن زهد در دنياست». حضرت در دوازدهمين نكته حكيمانه مى فرمايد: (وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ).«هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست»;كسانى كه تنها به حفظ عبارات ديگران و آنچه در روايات آمده بسنده مى كنند و درباره آن نمى انديشند علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند كه مى تواند علوم زيادى را در خود جاى دهد; ولى آنان كه اهل انديشه اند از جاى جاى آيات قرآن و روايات اسلام و كلمات بزرگان حقايقى كشف مى كنند كه راهنماى زندگى مادى و معنوى آن هاست و اگر تفكر نباشد و تنها به نقل علوم ديگران قناعت شود هرگز علوم، پيشرفت و نمو و بالندگى پيدا نمى كند. به همين دليل در بعضى از احاديث كه هم از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و هم از امير مؤمنان على(عليه السلام) رسيده، تفكر برترين عبادت شمرده شده است: «لا عِبادَةَ كَالتَّفَكُرَ».در سيزدهمين نكته حكمت آميز مى فرمايد: (وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ). «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست»; در حديث ديگر از امام سجاد(عليه السلام) مى خوانيم: «مَنْ عَمِلَ بِما أفْتَرَضَ اللّهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ أعْبَدَ النّاسِ; كسى كه به واجبات خود عمل كند از عابدترين مردم است». در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ الْفَرايِضَ; عابدترين مردم كسى است كه واجبات را ادا كند». تمام اين روايات اشاره به اين دارد كه عبادت، تنها رفتن به سراغ مستحبات و نيايش هاى طولانى و پرسوز و گداز نيست; عبادت در درجه نخست آن است كه انسان واجبات خود را ادا كند; اعم از پرداختن حقوق مردم و اداى حقوق مالى دينى و از همه مهم تر اداى حق الهى.
پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بفرما، به همه ما توفیق رعایت تقوی در همه شئون زندگی عنایت بفرما به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما حیای و عفت فاطمی عنایت بفرما . جوانان ما را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون اللهم صل علیه و علی ائمه المسلمین علی امیر المومنین و وصی رسول رب العامین وصل علی الصدیقه الشهیده فاطمه سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موالی لا احصی ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
تاریخ برابر با عنوان
جمعه 24 اسفند 8 رجب انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافین كوردل (1363ش) // برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1358ش)
هدایت شده از مهدی بخشی
شنبه 25 اسفند 9 رجب بمباران شیمیایی شهر حلبچه توسط مزدوران رژیم بعث عراق (1366 ش) // روز بزرگداشت پروین اعتصامی
یکشنبه 26 اسفند 10 رجب رحلت یادگار امام حاج سیداحمد خمینی (1373 ش)// ولادت جواد الائمه(ع) (195 ق)
سهشنبه 29 اسفند 13 رجب تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران (1329ش) // تهاجم نیروهای متحد آمریكایی و انگلیسی به عراق (1381ش) // میلاد امیرالمؤمنین امام علی(ع)(23 سال قبل از هجرت) // آغاز ایام البیض (اعتکاف) // روز جهانی شعر
پنجشنبه 1 فروردین 14 رجب عید نوروز و آغاز سال 1398 // درگذشت همسر مكرمه حضرت امام خمینی(ره) مرحومه حاجیه خانم ثقفی (1388 ه .ش) // روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی (1966م)(21 مارس) // روز جهانی زمین
روزهای پایانی دهه آخر اسفند را درحالی پشت سر میگذاریم که هفته پیش رو آخرین هفته سال 97 است و به این ترتیب امسال نیز به یک چشم برهم زدن سپری گشت.ای کاش به همان اندازه که به امور ظاهری و خانه تکانیها اهمیت میدهیم، گوشه چشمی هم به محاسبه نفس و عملکردهای سالانهمان در حوزه رفتارهای شخصی و تعاملات اجتماعی میکردیم و با اصلاح اشتباهات وتوبه به درگاه الهی، برای تحویل سال جدید و ورود به سال 98 آماده میشدیم. بهترین موقعیت برای این کار با حلول ماه رجب فراهم شده و میتوان این پاکسازی معنوی را در چشمه طاهر و مطهر این ماه پرفضیلت انجام داد.
همانگونه که فصل بهار به پشت در خانهها رسیده و زیبایی و تحول و طراوت را به ارمغان آورده، در این ماه رحمت و مغفرت رجب المرجب روح و جان مان را با توبه و استغفار، تازگی ببخشیم و برای ورود به سال جدید مهیا شویم.
از روز دوشنبه هفته ای که گذشت سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بازتاب گستردهای در رسانههای غربی و عربی داشت و برخی از آنها این سفر و استقبال گسترده از رئیسجمهوری ایران را در عراق، نشان دهنده شکست دشمنان در کارزار ضدایرانی توصیف کردند. بسیاری از کارشناسان منطقه معتقدند که سفر رسمی سه روزه روحانی به عراق علاوه بر گفتگو با همه طیفها و سیاستمداران عراقی، دستاوردهای مهمی در حوزههای مختلف سیاسی و اقتصادی دو کشور همسایه و کاهش آثار تحریمهای یکجانبه آمریکا خواهد داشت و پیامهای مهمی را به آمریکا و همپیمانان منطقهای حامی داعش ارسال مینماید.
این سفر که در پی شکست توطئه دشمنان برای سلطه داعش بر عراق و منطقه انجام میشود میتواند روابط میان تهران و بغداد را از مرحله روابط امنیتی، نظامی و سیاسی به مرحله روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی منتقل کند که عزم دو کشور برای ارتقای حجم مبادلات تا 20 میلیارد دلار در سال نشان از اهمیت این سفر دارد.
درباره اهمیت و بازتاب این سفر همین بس که برخی از رسانههای عربی و غربی در مقالاتی، به مقایسه سفر دو رئیسجمهور ایران و آمریکا به عراق در فاصله زمانی 3 ماه از یکدیگر و تفاوتهای آن و ترتیبات این سفرها پرداختند. شبکه «ان. بی. سی» امریکا در مقالهای اذعان کرد رئیسجمهور یک کشور ابرقدرت جهان برای سفر به عراق مجبور است شبانه و اعلام نشده و مخفیانه به پایگاه نظامی آمریکا در استان الانبار وارد شود و هیچیک از مقامات عراقی حاضر به ملاقات با او نشوند و در عوض همه در عراق با آغوش باز از رئیس جمهوری ایران استقبال کنند.
عزت و سربلندی امروز مقامات دولت و دستگاه دیپلماسی کشور در سفر اخیر به عراق، مرهون مجاهدات مردان بیادعایی است که بیمزد و منت خدمت میکنند. از دشمن دانا زخم تیغ و از دوستان نادان زخم زبان میخورند و در اراده پولادینشان کمترین خللی ایجاد نمیشود، چرا که آنان معاملهای دیگر کردهاند. همانطور که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش و هنگام اعطای نشان ذوالفقار به سردار سلیمانی فرمودند؛ «آنچه در برابر مجاهدت در راه خدا وجود دارد و خدای متعال در مقابل تقدیم کردن و روی دست گرفتن جان و مال در راه خدا قرار داده، بهشت است، رضای خدا است.»
هدایت شده از مهدی بخشی
از جمله خبرهای هفته اینکه رئیس جدید قوه قضائیه کار خود را با وعده به مردم برای احقاق حقوق جامعه و مجازات متجاوزان به حقوق عمومی آغاز کرد. حجتالاسلام والمسلمین رئیسی که سابقه حضور در دستگاه قضائی را دارد از این ویژگی برخوردار است که با مسائل و مشکلات قوه قضائیه آشناست و بدون فوت وقت میتواند در جریان مسائل قرار گرفته و چرخهای سنگین آنرا به چرخش در آورد. واقعیت این است که این قوه از انبوه پروندههای قضایی رنج میبرد که بعضاً در پروندههای دانه درشت نیز دست افراد با نفوذ و عوامل پنهان وجود دارد که مانع از اجرای عدالت میشود و با توجه به همین معضل است که آقای رئیسی در جلسه معارفه خود قول داد از دور زدن قانون و ایجاد حاشیه امن برای منتقدین جلوگیری خواهد کرد و با متخلف در هر رده و موقعیتی که باشد برخورد میکند. نکته مهم اینکه همانگونه که رئیس جدید قوه به آن اشاره کرد نظام قضایی کشور نیازمند تحولات اساسی و چرخش دقیق و در عین حال سریع کارها و پروندههای راکد و همکاری با سایر قوا برای پیشگیری از وقوع جرائم است. اکنون وضعیت به گونهای است که آحاد جامعه انتظار اقدامات راهبردی رئیس جدید قوه قضائیه و تلاش برای اصلاح نگرش مردم به دستگاه قضا را دارند تا در عمل، شاهد عدالت محوری این قوه و دوری از جناح محوری باشند و ببینند که رئیس جدید با افزایش سعه صدر، نقدهای وارد به دستگاه قضایی را پذیرا بوده و خود را از این موهبت بزرگ، بیبهره نمیسازد.
در این هفته و در روزهای پایانی سال که از لحاظ اقتصادی و معیشتی، سال پرفراز و نشیبی برای مردم بود، شیب تند قیمتها برای همه محسوس بود. در این موقعیت ضعف جدی مدیریت عرضه و تقاضا و گرانفروشی و تخلف سودجویان فشار زیادی را در این مدت کوتاه وارد کردبه گونهای که قیمت کالاها از خیزهای بسیار پرشتاب و دور از دسترس مردم برخوردار شد.
هر روز یک کالا به بهانهای کمیاب و گران شد و قیمتهای نجومی از حد و انتظار مردم فراتر رفت و باعث ایجاد فشارهای جدی به مردم گردید. این روزها گرانی اکثر کالاها به ویژه خودرو، گوشت قرمز و مرغ، لوازم خانگی، مواد شوینده و بهداشتی، مواد خوراکی و اقلام ضروری مردم و رشد بیش از صد درصدی قیمتها باعث سلب آرامش جامعه و ایجاد تلاطم در معیشت عمومی شده که قطعاً لازم است دولت با قاطعیت و مدیریت کافی که تابحال چندان از آن بهره نبرده، به تمشیت امور و مقابله با بحرانها بپردازد.
در مرور تحولات بینالمللی هفته، ابتدا به انتقاد گسترده جهانی از نقض حقوق بشر، رفتارهای سرکوبگرانه و همچنین سیاست جنگ افروزی در منطقه توسط رژیم سعودی میپردازیم که اتفاقی نادر در این زمینه محسوب میشود و برای اولین بار از زمان تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل است که صورت میگیرد. 36 کشور جهان در چارچوب شورای حقوق بشر سازمان ملل، با وجود مخالفتهای آمریکا، قطعنامهای را علیه عربستان تصویب کردند. نکته مهم این است که این بار دلارهای نفتی نتوانست به داد حکومت ریاض برسد. در میان کشورهای امضاکننده این قطعنامه 28 کشور اروپایی قرار داشتند حتی استرالیا و کانادا نیز که همواره دنباله رو آمریکا بودهاند به قطعنامه رای مثبت دادند.
یک دیپلمات اروپایی تاکید کرد تصویب این قطعنامه موفقیتی برای اتحادیه اروپا بود که قادر شد با اتحاد کامل در این زمینه اقدام کند. در آمریکا نیز به جز دونالد ترامپ و دارودستهاش در حزب جمهوریخواه که اندک هستند، بخش زیادی از دموکراتها و جمهوریخواهان طی ماههای اخیر رژیم ریاض را رژیمی غیرقابل قبول، ظالم و خجالتآور عنوان کردهاند.
اواخر این هفته، نتانیاهو نخستوزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در جمع صهیونیستها مدعی شد که این رژیم توانسته است با 6 کشور اسلامی مهم رابطه برقرار کند. نتانیاهو مدعی شد این روند درحال گسترش است و به صهیونیستها وعده داد که «خبرهای خوش» دیگر در این باره در راه است و کشورهای دیگری نیز پیام دادهاند که حاضرند به این روند بپیوندند. وی از این تحول به عنوان «انقلاب» برای رژیم صهیونیستی یاد کرد.
تحقیر آن دسته از حکام عرب که به ننگ برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی تن دادهاند در اظهارات این صهیونیست جنایتکار کاملاً آشکار است ونشان میدهد که برای صهیونیستها این روابط، تا چه حد مهم و حیاتی است و این ننگ بزرگ در پیشانی حاکمان این رژیمهای سازش طلب برای همیشه باقی خواهد ماند. با اینحال، سران رژیم صهیونیستی نباید به لبخند سران مرتجع عرب دل خوش دارند زیرا جبهه مقاومت که یکی از پایههای اصلی آن مردم فلسطین هستند تمام رویاهای صهیونیستها را برباد خواهد داد.
هدایت شده از مهدی بخشی
پروردگارادست دشمنان مارا از ضربه زدن به کشور ما و عالم اسلام قطع بفرما. شر امریکا و اسرائیل غاصب و ال سعود و وهابیت مزدور را بخودشان برگردان. ومارا در همه حال هدایت بفرما. فرج امام زمان ما را برسان- امام راحل و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما – تمام خادمین صدیق به اسلام و انقلاب را خصوصا مقام معظم رهبری، دولت و مجلس خدمتگزار را موید و منصور بدار، برکات و نعمات و نزولات خویش را بر سر این ملت شریف نازل بفرما. اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شئ قدیر. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا صدق الله العلی العظیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
میلادی: Sunday - 17 March 2019
قمری: الأحد، 10 رجب 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹ولادت امام جواد علیه السلام، 195ه-ق
🔹ولادت حضرت علی اصغر علیه السلام، 60ه-ق
رحلت يادگار حضرت امام حجه الاسلام و المسلمين حاج سيداحمد خميني(1373ش)
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
▪️5 روز تا وفات حضرت زینب سلام الله علیها
▪️15 روز تا شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
▪️16 روز تا وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
▪️17 روز تا مبعث حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم
✅ با ما همراه شوید...
https://eitaa.com/adinebaharan
با خلوص چشمهایت صحبت از اشراقها
از سماع ساقههای سبز گندم میکنی
...
ای بهار مهربانم! با طلوعت در زمین
روشنی را جمعه فردا تکلم میکنی
شاعر: سید حکیم بینش
https://eitaa.com/adinebaharan
آيه شماره 48 از سوره مبارکه فرقان
آب پاک
وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا
او کسی است که بادها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد، و از آسمان آبی پاککننده نازل کردیم...
حركت بادها، به اراده ى خداوند است. «هوالّذى ارسل الریاح»
بادها انواع مختلفى دارند و گاهى با باران ملازمند. «ارسل الریاح... انزلنا...»
نزول باران از ابر با اراده ى خداوند است. «انزلنا»
آب هم پاك است و هم پاك كننده، جسم آدمى و اشیاى دیگر را پاك مىكند و در وضو و غسل نیز مایه ى پاكى روح انسان است. «طهوراً»
https://eitaa.com/adinebaharan
فضائل حضرت عباس(ع)
برخی یکی از مهمترین فضائل و ویژگیهای عباس(ع) را همراهی و زندگی کردن با امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) میدانند.[1] از همین روست که در روایات آمده است که عباس بهرهای از علم برده است.[2] برخی معتقدند اگر چه عباس(ع) در درجه معصومین نیست اما او اولین فرد در طبقه دوم انسانیت بعد از طبقه معصومین(ع) و نزدیکترین فرد به معصومین(ع) میباشد.[3] برخی عنوان کردهاند که یکی از ویژگیهای عباس(ع) در طول زندگی این بود که او خود را همسان دو برادر بزرگترش یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمیدانست و همیشه آنان را امام خود میدانست و در مقابل آنها مطیع و فرمانبردار بود[4] و همواره برادرانش را با «یابن رسول الله» یا «یا سیدی» و شبیه اینها مورد خطاب قرار میداد.[5]
1.المظفر، موسوعه بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۱۱-۱۲؛ کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۰۷-۱۰۸؛ همان، ۱۲۳؛ همان، ۲۰۳؛ الموسوي المقرم، العبّاس(ع)، ۱۴۲۷ق، ص۱۳۰.
2.زجاجی کاشانی، سقای کربلا، ۱۳۷۹ش، ص۶۶.
3. کلباسی، خصائص العباسیه، ۱۳۸۷ش، ص۱۲۳؛ بهشتی، قهرمان علقمه،۱۳۷۴ش، ص۱۰۳؛ همان، ۱۰۷.
4. مظفر، موسوعه بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ محمودی، ماه بی غروب، ۱۳۷۹ش، ص۹۷.
5.مظفر، موسوعه بطل العلقمی، ۱۴۲۹ق، ج۲، ص۳۵۵-۳۵۶؛ بغدادی، العباس، ۱۴۳۳ق، ۷۱-۷۳.
https://eitaa.com/adinebaharan
حفظ زبان
پیامبر اکرم (ص)
أمسِكْ لِسانَكَ؛ فإنّها صَدَقةٌ تَصَدَّقُ بها على نَفسِكَ
زبانت را نگه دار ؛ زيرا اين كار صدقه اى است كه براى خودت مى دهى *کافی ،ج2،ص114
https://eitaa.com/adinebaharan
آیا غیر از شوهر، نگاهکردن افراد دیگر به عورت زن حتّی پزشک، بهطور مطلق حرام است؟
نگاهکردن غیر از شوهر حتّی پزشک و بلکه پزشک زن به عورت زن حرام است، مگر هنگام اضطرار و برای درمان بیماری
https://eitaa.com/adinebaharan
شهيد علي تجلايي(شهيد دفاع مقدس)
قائم مقام فرمانده قرارگاه ظفر وفرمانده طرح وعملیات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) (ستاد کل نیروهای مسلح) سال ۱۳۳۸ در شهرستان تبریز به دنیا آمد . پس از سپری کردن دوران دبستان ، راهی دبیرستان تربیت تبریز شد ، و دیپلم خود را در رشته ریاضی گرفت . ...
با آغاز حرکت مردم علیه رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ ، تجلایی نیز فعالیت خود را شروع کرد . او در تمامی تظاهرات و اجتماعـات مردمی علیه رژیم پهلـوی حضور فعـال داشت و به چـاپ و پخش اعلامیـه هـا مشغول بود .
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تجلایی در سال ۱۳۵۸ ، به عضویت سپاه پاسداران درآمد و یک دوره آموزشی نظامی پانزده روزه را زیر نظر سعید گلاب بخش - معروف به « محسن چـریک » - در سعد آباد تهران گذراند . تجلایی که در امر آموزش فنون رزمی مهارت زیادی کسب کرده بود ، پس از مدتی ، در پادگان سیدالشهداء به عنوان مربی آموزشی مشغول به کار شد . او در آموزش نظامی بسیار جدی و سخت گیر بود و می گفت : من در عمر خود پانزده روز آموزش دیده ام و فردی به نام محسن چریک به من آموزش داده و گام از گام که برداشته ام ، تیری زیر پایم کاشته است . اکنون می خواهم با پانزده روز آموزش ، شما را به جنگ ضد انقلاب در کردستان ، پاوه و گنبد آماده کنم و اگر در اثر ضعف آموزشی یک قطره از خون شما بریزد ، من مسئولم و فردای قیامت باید جوابگو باشم . سختگیری وی در آموزش به حدی بود که در میان نیروها به « علی رگبار » معروف بود .
نقل است که روزی حاج مقصود تجلایی - پدر علی - در میان داوطلبان آموزش نظامی بود و هر بار که چشمان علی به پدر که در خار و خاشاک سینه خیز می رفت ، تلاقی می کرد ، بدنش سست می شد و بغض گلویش را می فشرد . علی تجلایی به کارش عشق می ورزید . وقتی به منطقه جنگی می رفت ، شرایط را به دقت می سنجید و برحسب نیاز و نوع منطقه عملیاتی ، آموزش های لازم را ارائه می کرد و طرح های نو در امر آموزش تدوین می کرد . او می گفت : قصد دارم طی پانزده روز آموزش ، نیرویی تربیت کنم که نه تنها جسارت روبرو شدن با خطرهای بزرگ را داشته باشد ، بلکه بتواند در میدان رزم با لشکر مجهز و دوره دیده دشمن حرف اول را بزند .... در نبردهای دهلاویه شرکت جست و پس از آن در حماسه سوسنگرد ، حضور فعالی داشت ... تجلایی در سال ۱۳۶۰ ، با خانم انسیه عبدالعلی زاده ازدواج کرد ، اما این تحول در زندگی هم نتوانست او را از حضور در جبهه دور سازد . بعد از آن به عنـوان فرمانـده گردان هـای شهیـد آیت الله قاضی طباطبایـی و شهید آیت الله مدنـی ( نیروهای اعزامی آذربایجان ) به جبهه اعزام شد... ، در تیرماه ۱۳۶۱ ، مأموریت یافت که در اجرای مرحله ای دیگر از این عملیات در شلمچه وارد عمل شود . تجلایی به همراه برادر کوچکترش - مهدی - در بهمن ماه ۱۳۶۱ ، در عملیات والفجر مقدماتی شرکت داشت و مهدی در منطقه عملیاتـی در میـدان مین به شهـادت رسید... در سال ۱۳۶۲ ، در عملیات والفجر ۲ شرکت کرد و بعد از آن به تهران اعزام گردید تا دوره دافوس را بگذراند . در همین زمان دخترش حنانه به دنیا آمد . با وجود کار بسیار و تحصیل و مباحث فشرده ، همه وظایف خانه را خود انجام می داد . در عملیات خیبر نیز شرکت کرد . پس از آن مسئولیت طرح و عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) به او واگذار شد .
علی تجلایی ، صبحدم روز ۲۹ بهمن ۱۳۶۳ ، عازم جبهه شد و قبل از حرکت همسرش را به حضرت فاطمه (س) قسم داد و حلالیت طلبید و گفت :مرا حلال کنید . من پدر خوبی برای بچه ها و همسر خوبی برای شما نبوده ام . حالا پیش خدا می روم ... . مطمئنم که دیگر برنمی گردم . همیشه می گفت : « خدا کند جنازه من به دست شما نرسد . » گفتم : چرا ؟ گفت : برادران ، بسیار به من لطف دارند و می دانم که وقتی به مزار شهیدان می آیند ، اول به سراغ من خواهند آمد اما قهرمانان واقعی جنگ ، شهیدان بسیجی اند . دوست ندارم حتی به اندازه یک وجب از این خاک مقدس را اشغال کنم . تازه اگر جنازه ام به دستتان برسد یک تکه سنگ جهت شناسایی خودتان روی مزارم بگذارید و بس ... قبل از عملیات بدر به یکی از همرزمانش گفت که دیگر نمی خواهد پشت بی سیم بنشیند و می خواهد همچون یک بسیجی گمنام در عملیات شرکت کند . او همچون یک بسیجی گمنام همراه سایر بسیجیان راهی خط مقدم شد .... نیروهای اصغر قصاب عبداللهی ، فرماندة گردان امام حسین از لشکر عاشورا ، تصمیم داشتند اتوبان بصره - العماره را تصرف نمایند . تجلایی با آنها به راه افتاد... . اتوبان از دور نمایان شد . عده ای از رزمندگان و پیشاپیش همه علی تجلایی به خاکریز دشمن زدند و از آن گذشتند و به آن سوی اتوبان رفتند . یکی از نیروهای گردان امام حسین (ع) می گوید ، نیروهای دشمن در کانال مستقر بودند . با فرمان تجلایی ، رزمندگان به جای پنهان شدند به سوی آنها یورش بردند و همه را از پا درآوردند . تجلایی بی امان می جنگید و پیشاپیش همه بود . گردان سیدالشهداء قرار بود از طرف روستای القرنه پیشروی کند ، اما خبری از آنها نبود . عده ای به سوی روستا روان شدند اما بازنگشتند و عده ای دیگر اعزام شدند که از آنها هم خبری نشد . اصغر قصاب و علی تجلایی تصمیم گرفتند به طرف روستا حرکت کنند . تانکهای دشمن از اتوبان می آمدند و نیروهای رزمنده عملاً در محاصره دشمن قرار گرفته بودند ... به طرف روستای القرنه حرکت کردند . خاکریزی بلند در نزدیکی روستا بود ، در پشت آن پنهان شدند و مدتی بعد درگیری آغاز شد . روستا پر از نیروهای عراقی بود که در پشت بامها مستقر بوده و بر همه جا مسلط بودند . نیروهای عمل کننده تمام شد بی سیم چـی گـردان سیدالشهـدا از راه رسیـد و گفت : « گردان نتوانست از روستا عبور کند و فقط من رد شدم . صدای تانکهای دشمن از طرف اتوبان هر لحظه شنیده می شد . تعداد نفرات خودی تنها شش نفر بودند و با خاکریز بعدی حدود پانزده متر فاصله داشتند . تجلایی به سوی خاکریز بعدی رفت . او لحظه ای بلند شد تا اطراف را نگاه کند که ناگهان تیری به قلبش اصابت کرد . خیلی آرام و آهسته دراز کشید ، بی آنکه دردی از جراحت بر رخسارش هویدا باشد ... آرام چشمانش را بست و صورتش گلگون شد . ( با تلخيص و اندكي تغيير برگرفته از سايت تفحص شهدا)
عراق با چهار تیپ زرهی و پیاده وارد شهر شده بود ، در حالی که تعداد رزمندگان مدافع شهر ، به دویست نفر نمی رسید . در این حین ، تجلایی از ناحیه کتف زخمی شد ، ولی با بستن یک تکه پارچه سفید روی زخم ، به فعالیت خود ادامه داد و عملاً فرماندهی عملیات شهر سوسنگرد را به عهده داشت . با ادامه درگیری ، موشکهای آر.پی.چی و مهمات رزمندگان تمام شد ، به طوری که رزمندگان روی زمین در جستجوی فشنگ بودند . تجلایی گفت : « شهر در آتش می سوخت ... صدای ناله زخمی ها از مسجد و خانه ها در شهر می پیچید . » تانکهای عراقی بسیار نزدیک شده بودند . تجلایی سه راهی و کوکتل درست می کرد . مقداری مهمات در ساختمان های سازمانی وجود داشت و رسیدن به آنجا با توجه به آتش دشمن ، امری غیر ممکن می نمود . تجلایی ، تویوتایی را که لاستیک نداشت و بسیار آهسته حرکت می کرد ، سوار شد و به وسط چهار راه رفت . سیل رگبار دوشکا به طرفش سرازیر شد . نیروهـای عراقی به داخل خانه های سازمانی نفـوذ کـرده بودنـد . وی پس از رسیدن به آنجا چهل دقیقه یک تنـه با آنها جنگید و مهمـات را برداشت و به سوی رزمندگان بازگشت . همرزمانش می گویند : با چشم خود عنایت و لطف خدا را دیدیم . گویی حایلی نفوذناپذیر از هر طرف ماشین را حفاظت می کرد . وقتی از ماشین خارج شد ، غرق در خون بود . گلوله کالیبر ۷۵ به رانش خورده بود . وی را به مسجد انتقال دادند و گلوله را از رانش بیرون آوردند . تجلایی با زخمی که در بدن داشت ، دوباره به راه افتاد . تلفن سالمی پیدا کرد . به تبریز زنگ زد و با آیت الله سیداسدالله مدنی صحبت کـرد و از کوتاهـی فرمانـده کل قـوای وقت ( بنـی صـدر ) و تنهـایی نیروهـا سخن گفت .آیت الله مدنی که پشت تلفن می گریست ، بلافاصله خود را به امام رساند و به دنبال آن فرمان داد سوسنگرد هر چه سریعتر باید آزاد شود و نیروهایی که در آنجا هستند از محاصره خارج شوند . ارتش به دستور بنی صدر وارد عمل نمی شد . نیروهای رزمنده در حالی که بسیار خسته بودند و در شرایط سختی به سـر می بردند ، شش روز تمـام مقاومت کردند ، به گونـه ای که عراقی ها را به شدت خسته و عصبانی کرده بودند . از نیروهای حاضر ، تنها سی نفر باقی مانده بودند .
در ۲۶ آبان ۱۳۵۹ ، توان رزمی رزمندگان به پایان رسید ، تا این که نیروهای سپاه وارد عملیات شدند و همراه هوانیروز و توپخانه ارتش ، به نیروهای عراقی یورش بردند . نیروهای خسته همپای نیروهای تازه نفس ، شهر را از عراقی ها پاکسازی کردند . بدین ترتیب ، سوسنگرد آزاد شد . زخمهای تجلایی عفونت کرد و او را به تهران اعزام کردند . در عملیات محور دهلاویه فرمانده و در عملیات سوسنگرد معاون عملیات سپاه بود .
( برگرفته از سايت تفحص شهدا)
شهادت: روستاي القرنه - اتوبان بصره العماره عراق- 25/12/63
مزار شهید:نامعلوم /شهيد گمنام
https://eitaa.com/adinebaharan
امیدوارم با بزرگواری خودتان این بنده ذلیل خدا را عفو کنید. سفارشی چند از مولایمان علی (عليه السلام) برای شما دارم. در همه حال پرهیزگار باشید و خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود بدانید. یاور ستمدیدگان و مستمندان جامعه و یاور تمامی مستضعفان باشید، مبادا یتیمان و فرزندان شهدا را فراموش کنید. سلسله مراتب و اطاعت از مسئولین را با توجه به اصل ولایت رعایت کنید. در هر زمان و هر مکان، با دست و زبان و عمل، امر به معروف و نهی از منکر کنید. برادران مسئول! که به طور مستمر در جهت پیشبرد اهداف انقلاب، شبانهروزی فعالیت میکنید، به عدالت در کارهایتان و تصمیمگیریهایتان به عنوان یک مرز ایمان داشته باشید. عدالت را فدای مصلحت نکنید، پرحوصله باشید و در برآوردن حاجات و نیازهای آنها بکوشید. در قلب خود، مهربانی و لطف به مردم را بیدار کنید و طوری رفتار نکنید که از شما کراهت داشته باشند. (برگرفته از سايت تفحص شهدا )
مرتضـی یاغچیـان و یارانش ، سه شبـانه روز در بستان با سلاح سبک در مقابل نیروهای زرهی عراق مقاومت کردند . با نزدیک شدن نیروهای دشمن ، قرار شد شهر را تخلیه کنند تا هواپیماهای خودی شهر را بمباران کنند . چنین اتفاقی رخ نداد و شهر بستان به دست نیروهای عراقی افتاد . رزمندگان پس از درگیری با تانکهای عراقی و منهدم کردن عده ای از آنها ، پیاده به سوی سوسنگرد عقب نشینـی کردند و عازم دهلاویـه ( یکی از روستاهای نزدیک سوسنگرد ) شدند تا در آنجا ، خط پدافندی ایجاد کنند تا دشمن نتواند از پل سابله عبور کند . با ورود علی تجلایی و یارانش ، نیروهای رزمنده جانـی دوباره گرفتند . ابتدا به ارزیابی موقعیت دشمن و نیروهای خودی پرداخت و طرح های خود را ارائه کرد . ابتدا تصمیم این بود که دشمن پیشروی کند و رزمندگان دفاع کنند ، اما علی تجلایی طرح دیگری داشت . بر طبق نظر او ، رزمندگان می بایست نظم و سازمان دشمن را بر هم زنند . همان شب با فرماندهی تجلایی ، اولین شبیخون به دشمن انجام شد و این کار تا چند شب ادامه یافت . عراقی ها با تمام ادوات سنگین خود ، دهلاویه را زیر آتش گرفتند . تجلایی در فکر عقب نشینی نبود و می خواست تا آخرین نفس بجنگد . عملیات عراقی ها به دهلاویه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۵۹ آغاز شد . در طی این عملیات ، دشمن تا نزدیکی پادگان حمیدیه پیش رفت و دهلاویه را در محاصره کامل قرار داد . در سوسنگرد هیچ نیروی کمکی وجود نداشت . هدف اصلی دشمن ، تصرف سوسنگرد بود . تجلایی پس از بررسی مجدد منطقه ، بر آن شد تا نیروها را به عقب برگرداند و به دستور او ، نیروها به سوسنگرد عقب نشینی کردند . توپهای عراقی آتش سنگینی را روی شهر می ریختند . مرتضی یاغچیان به شدت زخمی شده بود ، با این حال او رزمندگان را به مقاومت تا پای جان دعوت می کرد و از آنها خواست اسلحه ای برایش فراهم کنند تا در لحظه ورود عراقی ها به شهر ، با تن زخمی دفاع کند ؛ و تجلایی درصدد بود تا در اولین فرصت ، زخمی ها را از سوسنگرد خارج کند . سرانجام تمامی مجروحان با قایق به آن سوی کرخه منتقل شدند . از حمیدیه فرمان رسید شهر را تخلیه کنند . از ۱۸۰۰ نیروی مسلحی که تجلایی سازماندهی کرده بود ، حدود ۱۵۰ نفر باقی مانده بودند . تجلایی به آنها گفت : « هر کس می خواهد سوسنگرد را ترک کند ، همچون شب عاشورا می تواند از تاریکی استفاده کند و از طریق رودخانه و جاده خاکی ، به اهواز برود . » دشمن هر لحظه پیشروی می کرد و از بی سیم اعلام عقب نشینی می شد . نیروهای عراقی تا کنار کرخه رسیده بودند که تجلایی در عرض رودخانه طنابی کشید تا نیروها از رودخانه عبور کنند . فقط چند تن باقی مانده بودند . تجلایی برای شناسایی مسیر رودخانه ، از بقیه جدا شد و در کنار رودخانه به تکاوران عراقی برخورد . آنها می خواستند او را زنده دستگیر کنند و برای گرفتن اطلاعات ، به آن طرف کرخـه ببرند . وی به سـوی آنها شلیک کرد و یک نفـر را کشت و بقیـه فراری شدنـد . در این زمان تجلایـی و نیروهـایش تصمیم می گیرند در سوسنگرد بمانند و به شهادت برسند . او با خونسردی و اطمینان به ساماندهی نیروها پرداخت . به دستور او نیروهایی که در اطراف شهر پراکنـده بودند ، جمع شدنـد و در گروه های نه نفری ، در مناطق مختلف شهر مستقر شدند . تجلایی برای نیروهایی که سی و پنج نفر بیش نبودند ، صحبت کرد و به آنها گفت : « آیا حاضرید امشب را بخریم ؟ بیایید بهشت را برای خود بخریـم . » رزمندگان از لحاظ آب در مضیقه بودند و به ناچار از آبهـای کثیف گودالهـا استفـاده می کردند و تانکهای عراقی از سمت بستان و حمیدیه به طرف شهر در حال پیشروی بودند . از هر طرف باران خمپاره می بارید . تجلایی دستور داد تا نیروها به حوالی دروازه اهواز بروند ، چرا که دشمن وارد شهر شده بود . در یکی از کوچه ها ، با نیروهای عراقی درگیر شدند . پس از رهایی از این درگیری ، نیروهای باقیمانده از یکدیگر حلالیت طلبیدند .
علل و عوامل بى دينى و گرايش به الحاد
علل و عواملى كه موجب پيدايش يا رشد و گسترش اين پديده انحرافى بى دينى و گرايش به الحاد شده فراوان است و بررسى همه آنها نياز به كتاب مستقلى دارد، ولى به طور كلى مىتوان از سه دسته علل و عوامل، ياد كرد:
1- علل روانى:
يعنى انگيزه هايى كه ممكن است براى بى دينى و گرايش به الحاد، در شخص وجود داشته باشد هر چند خودش از تأثير آنها آگاه نباشد. و مهمترين آنها راحت طلبى و ميل به بى بند و بارى و نداشتن مسئوليّت است. يعنى از يك سوى، زحمت تحقيق و پژوهش ـ به خصوص درباره امورى كه لذت مادّى و محسوسى ندارد ـ مانع از اين مىشود كه افراد تنبل و راحت طلب و دون همت، درصدد تحقيق برآيند، و از سوى ديگر، ميل به آزادى حيوانى و بى بند و بارى و نداشتن مسئوليّت و محدوديت، آنان را از گرايش به جهان بينى الهى، باز مىدارد. زيرا پذيرفتن بينش الهى و اعتقاد به آفريدگار حكيم، ريشه يك سلسله اعتقادات ديگر را تشكيل مىدهد كه لازمه آنها مسئوليّت انسان در همه رفتارهاى اختيارى است، و چنين مسئوليّتى اقتضاء دارد كه در بسيارى از موارد، از خواسته هاى خودش چشم پوشى كند و محدوديتهايى را بپذيرد، و پذيرفتن اين محدوديتها با ميل به بى بند و بارى، سازگار نيست. از اينروى، اين ميل حيوانى، هر چند به صورت ناخودآگاه، موجب مىشود كه ريشه اين مسئوليتها را بزند و اساساً وجود خداى متعال را انكار كند.
عوامل روانى ديگرى نيز در گرايش به بى دينى مؤثر است كه به دنبال ساير عوامل ظاهر مىگردد.
2- علل اجتماعى:
يعنى اوضاع و احوال اجتماعىِ نامطلوبى كه در پارهاى از جوامع، پديد مىآيد و متصدّيان امور دينى، نقشى در پيدايش يا گسترش آنها دارند. در چنين شرايطى بسيارى از مردم كه از نظر تفكر عقلانى، ضعيف هستند و نمىتوانند مسائل را به درستى تجزيه و تحليل كنند و علل واقعى رويدادها را تشخيص دهند اين نابسامانيها را به دليل دخالت دينداران در وقوع آنها، به حساب مكتب و دين مىگذارند و چنين مىپندارند كه اعتقادات دينى، موجب پيدايش اينگونه اوضاع و احوال نامطلوب شده است و از اينروى، از دين و مذاهب بيزار مىشوند.
نمونه هاى بارز اين دسته از علل و عوامل را مىتوان در اوضاع اجتماعى اروپا در عهد رنسانس، ملاحظه كرد كه رفتارهاى ناشايست كليسائيان در زمينه هاى مذهبى و حقوقى و سياسى، عامل مهمى براى بيزارى مردم از مسيحيّت و بطور كلى از دين و ديندارى گرديد.
توجه به تأثير اين دسته از عوامل، براى همه دست اندركاران امور دينى، ضرورت دارد تا حساسيّت موقعيّت و اهميّت مسئوليت خودشان را درك كنند و بدانند كه لغزشهاى آنان مىتواند موجب گمراهى و بدبختى جامعهاى شود.
3- علل فكرى:
يعنى اوها و شبهاتى كه به ذهن شخص مىآيد يا از ديگران مىشنود و در اثر ضعف نيروى تفكر و استدلال، قدرت بر دفع آنها را ندارد و كمابيش تحت تأثير آنها قرار مىگيرد و دست كم، موجب تشويش و اضطراب ذهن، و مانع از حصول اطمينان و يقين مىگردد.
اين دسته از عوامل نيز به نوبه خود، قابل تقسيم به دسته هاى فرعى است مانند شبهات مبنى بر حس گرايى، شبهات ناشى از عقايد خرافى، شبهات ناشى از تبيينهاى نادرست و استدلالهاى ضعيف، شبهات مربوط به حوادث و رويدادهاى ناگوارى كه پنداشته مىشود خلاف حكمت و عدل الهى است، شبهات ناشى از فرضيّه هاى علمى كه مخالف با عقايد دينى، تلقى مىشود و شبهاتى كه مربوط به پارهاى از احكام و مقررات دينى به خصوص در زمينه مسائل حقوقى و سياسى است.
و گاهى دو يا چند عامل، مجموعاً موجب شك و ترديد، يا انكار و الحاد مىشود چنانكه گاهى ناهنجاريهاى گوناگون روانى، زمينه را براى دامن زدن به شبهات و اوهام، فراهم مىكند
و بيمارى روانىِ «وسواس فكرى» را پديد مىآورد و در نتيجه، شخص بيمار، به هيچ دليل و برهانى قانع نمىشود چنانكه شخص مبتلى به وسواس در عمل، به صحّتِ كارى كه انجام مىدهد مطمئن نمىگردد و مثلاً دهها بار دستش را در آب فرو مىبرد و باز هم اطمينان به طهارت آن پيدا نمىكند با اينكه چه بسا از اول، طاهر بوده و نيازى به تطهير نداشته است!
مبارزه با عوامل انحراف
با توجه به تنوع و گونه گونىِ علل و عوامل انحراف، روشن مىشود كه مبارزه و برخورد با هر يك از آنها شيوه خاص و محل و شرايط ويژهاى را مىطلبد. مثلاً علل روانى و اخلاقى را بايد بوسيله تربيت صحيح و توجه دادن به ضررهايى كه بر آنها مترتّب مىشود علاج كرد چنانكه در درس دوم و سوم، ضرورت پى جويى دين و ضرر بى تفاوتى نسبت به آن را بيان كرديم.
همچنين براى جلوگيرى از تأثير سوء عوامل اجتماعى ـ علاوه بر جلوگيرى عملى از بروز چنين عواملى مىبايست فرق بين نادرستى دين با نادرستى رفتار دينداران را روشن ساخت. ولى بهرحال، توجه به تأثير عوامل روانى و اجتماعى، دست كم اين فايده را دارد كه شخص، كمتر به صورت ناخودآگاه، تحت تأثير آنها واقع شود.
نيز براى جلوگيرى از تأثيرات سوء عوامل فكرى بايد شيوه هاى متناسبى را اتّخاذ كرد و از جمله، عقايد خرافى را از عقايد صحيح، تفكيك كرد، و از بكار گرفتن استدلالات ضعيف و غيرمنطقى براى اثبات عقايد دينى، اجتناب ورزيد و نيز بايد روشن كرد كه ضعف دليل، نشانه نادرستى مدّعا نيست و...
بديهى است بررسى همه علل و عوامل انحراف، و بيان روش مناسب براى مبارزه با هر يك از آنها مناسب اين مبحث نيست. از اينروى، تنها به ذكر پارهاى از علل فكرىِ گرايش به الحاد و پاسخ به شبهات مربوط به آنها بسنده خواهيم كرد.
محمدتقي مصباح يزدي، اصول عقايد، ص 99
https://eitaa.com/adinebaharan
فضای مجازی فرصتهای بزرگی در اختیار هر کشوری میگذارد، تهدیدهایی هم در کنارش دارد؛ ما بایستی کاری کنیم که از آن فرصتها حدّاکثر استفاده را بکنیم، از این تهدیدها تا آنجایی که ممکن است خودمان را برکنار نگه بداریم.
بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
https://eitaa.com/adinebaharan
منظور از عزلت كنارهگيرى از كسانى است كه به دنيا چسبيده و خدا را فراموش كردهاند.
عبدالله شبر، اخلاق شبر، ص 208
https://eitaa.com/adinebaharan
#توصیههای_رهبر_انقلاب_به_جوانان_امروز 🔻
▫️ از لحاظ فکری و ایمانی خودتان را بسازید.
▫️ تا آنجایی که میتوانید نماز شب بخوانید.
▫️ نماز را خوب و با توجه بخوانید.
▫️ با خدا انس داشته باشید.
▫️ قرآن بخوانید.
اینها چیزهایی است که میتواند جای شهدا را پُر کند؛ این کارها لازم است. 🔺
۱۳۹۶/۱۰/۲۶
▪️ جای #شهدا را پُر کنید.
🌺 ۱۰ ﺭﺟﺐ ﻭﻟﺎﺩﺕ حضرت ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
🌹 ﺣﻀﺮﺕ ﺟﻮﺍﺩﺍﻟﺎﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺩﺭ ﺩﻫﻢ ﻣﺎﻩ ﺭﺟﺐ ﺳﺎﻝ 195 ﻩ’ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ.
📚 ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺍﻟﻮﺭﻯ: ﺝ 2، ﺹ 91
🌺 ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺟﻨﺎﺏ ﺳﺒﻴﻜﻪ ﻳﺎ ﺩﺭّﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﺎﻡ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ «ﺧﻴﺰﺭﺍﻥ» ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ.
📚 ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺍﻟﻮﺭﻯ: ﺝ 2، ﺹ 91
🌺 ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤّﺪ، ﻭ ﻛﻨﻴﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﻭ ﻣﺸﻬﻮﺭﺗﺮﻳﻦ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺗﻘﻰ ﻭ ﺟﻮﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻨﻴﻪ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻣﻰﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ»، ﻭ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﺋﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻰﺭﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺟﻠﺎﻟﺖ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﺋﻰ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﻰﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻮﺍﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻨﻮﻳﺴﻨﺪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﻭ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻄﺎﺏ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ.
📚 ﻋﻴﻮﻥ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺮﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ: ﺝ 2، ﺹ 240
🌺 ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻡ ﻛﻮﺩﻛﻰ ﺣﻀﺮﺕ ﺟﻮﺍﺩ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺍﻳﻦ ﻣﻮﻟﻮﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻴﻌﻪ ﻣﺒﺎﺭﻛﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺪﻧﻴﺎ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📚 ﺍﻧﻮﺍﺭ ﺍﻟﺒﻬﻴّﻪ: ﺹ 125 ﻛﺎﻓﻰ: ﺝ 1، ﺹ 321
🌺 ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﺳﻦ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﻭﻟﺎﺩﻯ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﺍﻟﺎﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻟﺎﻳﻤﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺍﺩ، ﻧﮕﺮﺍﻧﻰ ﻭ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪ.
🌺ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺷﺶ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺍﺷﺖ: ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﻫﺎﺩﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﺟﻨﺎﺏ ﺯﻳﺪ، ﺍﺑﻮﺟﻌﻔﺮ ﺟﻨﺎﺏ ﻣﻮﺳﻰ ﺑﻦ ﻣﺒﺮﻗﻊ، ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺧﺎﺗﻮﻥ، ﺧﺪﻳﺠﻪ ﺧﺎﺗﻮﻥ، ﺍﻡّ ﻛﻠﺜﻮﻡ.
📚 ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺳﺎﻣﺮﺍﺀ: ﺝ 3، ﺹ 302
🌺 ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﺻﻐﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
🌹ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺑﺎﺳﻌﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺤﻮﺍﺋﺞ ﻋﻠﻰ ﺍﺻﻐﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📚 ﺗﻘﻮﻳﻢ ﺍﻟﺎﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ: ﺹ 73 - 78
🌺ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺷﺶ ﻣﺎﻫﮕﻰ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﻴﺪ، ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺑﻌﻀﻰ ﻫﻢ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ 8 ﻳﺎ 9 ﺛﺒﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻧﺎﻡ ﺷﺮﻳﻒ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﱠﱠﻪ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﺻﻐﺮ ﺍﺳﺖ. ﻟﻘﺐ ﺷﺮﻳﻔﺶ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺤﻮﺍﺋﺞ، ﺭﺿﻴﻊ، ﻣﺬﺑﻮﺡ ﻣﻦ ﺍﻟﺎﺫﻥ ﺍﻟﻰ ﺍﻟﺎﺫﻥ ﺍﺳﺖ.
🌺 ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭﺍﻟﺎﻣﻘﺎﻣﺶ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺑﺎﺏ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﻣﺮﺀ ﺍﻟﻘﻴﺲ ﻛﻠﺒﻰ ﺍﺳﺖ. ﻗﺎﺗﻞ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﺣﺮﻣﻠﺔ ﺑﻦ ﻛﺎﻫﻞ ﺍﺳﺪﻯ ﻣﻠﻌﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﻠﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺮ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺳﻮﺯﺍﻧﺪ.
🌺زیارت امام جواد علیه السلام
♦️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ الْبَرَّ التَّقِیَّ الْإِمَامَ الْوَفِیَّ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَجِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِیرَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سِرَّ اللَّهِ [سِتْرَ اللَّهِ] السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ضِیَاءَ اللَّه
♦️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَنَاءَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا کَلِمَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَحْمَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النُّورُ السَّاطِعُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْبَدْرُ الطَّالِعُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّیِّبُ مِنَ الطَّیِّبِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الطَّاهِرُ مِنَ الْمُطَهَّرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْآیَةُ الْعُظْمَى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْحُجَّةُ الْکُبْرَى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُطَهَّرُ مِنَ الزَّلاتِ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُنَزَّهُ عَنِ الْمُعْضِلاتِ [الْمُعْظِلاتِ]
♦️السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلِیُّ عَنْ نَقْصِ الْأَوْصَافِ، السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّضِیُّ عِنْدَ الْأَشْرَافِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمُودَ الدِّینِ أَشْهَدُ أَنَّکَ وَلِیُّ اللَّهِ وَ حُجَّتُهُ فِی أَرْضِهِ وَ أَنَّکَ جَنْبُ اللَّهِ وَ خِیَرَةُ اللَّهِ وَ مُسْتَوْدَعُ عِلْمِ اللَّهِ وَ عِلْمِ الْأَنْبِیَاءِ وَ رُکْنُ الْإِیمَانِ وَ تَرْجُمَانُ الْقُرْآنِ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مَنِ اتَّبَعَکَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى وَ أَنَّ مَنْ أَنْکَرَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الْعَدَاوَةَ عَلَى الضَّلالَةِ وَ الرَّدَى أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکَ مِنْهُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ السَّلامُ عَلَیْکَ مَا بَقِیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ
التماس دعا
🔴امام جواد علیهالسلام، الگوی حرکت ملت ایران بود
♦️رهبر معظم انقلاب: امام جواد علیهالسلام مظهر مبارزهی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.