متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران16/1/98
سلام علیکم و رحمه الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بلله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک تعالی «قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ.»[ توبه، 119]
شرح حکمت 114 نهج¬البلاغه
مسئله حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است كه در آيات و روايات بازتاب گسترده اى دارد. البته اصل بر حسن ظن مسلمانان نسبت به يكديگر است; ولى اين اصل استثنايى هم دارد كه امام(عليه السلام) در جمله بالا به آن اشاره كرده، مى فرمايد: (إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل فَقَدْ غَرَّرَ). «هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است»; همان گونه كه گفتيم، اصل در جامعه اسلامى بر حسن ظن است، چنان كه در سوره «حجرات» آيه 12 مى خوانيم: «(يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ); اى كسانى كه ايمان آورده ايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد چرا كه بعضى از آنها گناه است». در روايات اسلامى نيز تأكيد شده كه كار برادر مسلمانت را حمل بر صحت كن و از سوء ظن بپرهيز; در حديثى از اميرمؤمنان(عليه السلام) مى خوانيم: «ضَعْ أمْرَ أخيكَ عَلى أحْسَنِهِ… مَحْمِلاً; عمل برادر مسلمانت را بر نيكوترين وجه ممكن حمل كن مگر اين كه دليلى بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر و مادامى كه مى توانى محمل نيكى براى آن بيابى حمل بر صحت كن». در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «إذا اتَّهَمَ الْمُؤمِنُ أخاهُ انْماثَ الاْيمانُ مِنْ قَلْبِهِ كَما يَنْماثُ الْمَلْحُ فِى الْماءِ; هنگامى كه شخص باايمان برادر مسلمانش را متهم كند ايمان در قلب او ذوب مى شود همان گونه كه نمك در آب». مطابق كلام حكمت آميز بالا اين مطلب مربوط به زمانى است كه چهره اسلام در محيط نمايان باشد و غالب مردم راه صلاح بپويند; اما زمانى كه فساد، غالب بر زمان شد و اكثر مردم به راه خلاف مى روند حسن ظن نسبت به افراد سبب مى شود انسان خودش را فريب دهد و بايد جانب احتياط را نگه دارد تا گرفتار توطئه ها و مفسده ها نگردد. اين بدان معنا نيست كه انسان سوء ظن خود را به اشخاص آشكار سازد و آنها را متهم كند، بلكه منظور اين است كه بدون اين كه عكس العمل منفى كه سبب اهانت به مؤمن مى شود ظاهر سازد، در عمل جانب احتياط را از دست ندهد. گاه افرادى كه در يك زمان زندگى مى كنند با هم متفاوتند; بعضى سوابق خوبى دارند كه بايد به آنها حسن ظن داشت و بعضى داراى سوابق سوءاند كه بايد درباره آنها جانب احتياط را رعايت كرد، بنابراين معيار، فساد تمام مردم زمان نيست، از اين رو امام(عليه السلام) در كلام حكمت آميز بالا فرمود: «بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ» و «حَوْبَة» به معناى گناه است، بنابراين سوء ظن به كسى كه سابقه سويى از او ديده نشده ممنوع است. تعبير به «فَقَدْ ظَلَمَ» به اين معناست كه سوء ظن به برادر مسلمانى كه خلافى از او ديده نشده ظلم و ستم بر اوست. اين احتمال نيز در تفسير اين جمله امكان دارد كه چنين كسى به خودش نيز ستم كند، زيرا خود را از همكارى او محروم مى سازد. در واقع، امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به همان قاعده «حمل شىء بر اغلب» فرموده و غلبه صلاح را براى حمل به صحت كافى دانسته مگر اين كه فردى سوء سابقه داشته باشد و در مقابل، غلبه فساد را براى سوء ظن و احتياط لازم مى داند (مگر اين كه واقعا كسى داراى سوابق خوبى است كه او را با آن مى شناسيم). اين سخن در روابط ملت ها و دولت ها نيز كاملاً صادق است; هرگاه دولت هاى ستمگرى كه غالباً براى حفظ منافع خود حقوق ديگران را زير پا مى گذارند درِ باغ سبز به ما نشان دهند هرگز نبايد كار آنها را حمل بر صحت كنيم، بلكه بايد فرض بر اين باشد كه آنان براى فريب ما دامى گسترده اند.
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۱۹ فروردین ۱۳۹۸
میلادی: Monday - 08 April 2019
قمری: الإثنين، 2 شعبان 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه)
- یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹اعلام وجوب روزه در ماه مبارک رمضان
🔹مرگ معتز عباسی لعنة الله علیه، 255ه-ق.
- شهادت آيت الله سيد محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدي به دست حکومت بعث عراق ( 1359 ش)
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا ولادت امام حسین علیه السلام
▪️2 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام
▪️3 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام
▪️9 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
▪️13 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
✅ با ما همراه شوید...
https://eitaa.com/adinebaharan
نتيجه نافرماني
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْعَادُونَ
و کساني که غير از اين طريق را طلب کنند، تجاوزگرند!
آیه 7 از سوره مبارکه مؤمنون
قانون شكنى، تجاوز به حدودى كه خداوند تعيين نموده مىباشد. «العادُونَ» و به سراغ گناه رفتن نيز گناه است. «ابْتَغى- العادُونَ»https://eitaa.com/adinebaharan
کاربراي دنيا
امام صادق علیه السلام
قالَ عيسَى بنُ مَريمَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ: تَعمَلونَ لِلدُّنيا وأنتُم تُرزَقونَ فيها بِغَيرِ عَمَلٍ، ولا تَعمَلونَ لِلآخِرَةِ وأنتُم لا تُرزَقونَ فيها إلاّ بِالعَمَلِ
عيسى عليه السلام فرمود: براى دنيا كار مى كنيد، حال آن كه در دنيا بدون كار، روزىِ شما داده مىشود ، و براى آخرت كه در آن جز با عمل، روزى داده نمىشويد، كار نمى كنيد
منبع
كافى : ج 2 ، ص 319 ، ح 13 .https://eitaa.com/adinebaharan
عظمت عيد فطر
در پايان اين ماه - كه ماه عبادت است - روزي را قرار داده است كه روز عيد باشد، روز اجتماع باشد، روز بزرگي باشد؛ برادران مسلمان به هم تهنيت بگويند؛ موفقيتهاي ماه رمضان را قدر بدانند؛ ميان خود و خدا محاسبه كنند؛ آنچه را كه در اين ماه شريف ذخيره آنها شده است، براي خودشان حفظ كنند. آن روز، روز عيد فطر است. لذا روز عيد فطر هم اگرچه عيد است؛ اما روز عبادت و توسّل و تذكّر و تقرّب به خداست كه با نماز شروع ميشود و با دعا و توسّل و ذكر پايان ميپذيرد. اين روز را قدر بدانيد؛ ذخيره تقوا را مغتنم بشماريد و عيد فطر را بزرگ بدانيد.
مقام معظم رهبري
منبع
خطبه هاي نماز عيد فطر28دي 77.https://eitaa.com/adinebaharan
حکم دست دادن با غير مسلمان چيست؟
دست دادن و تماس بدني مرد با زن نامحرم حرام است؛ اگرچه غير مسلمان باشد.https://eitaa.com/adinebaharan
اثرات تربيتي اجتماعي و بهداشتي روزه چيست؟
روزه ابعاد گوناگوني دارد و آثار فراواني از نظر مادي و معنوي در وجود انسان ميگذارد كه از همه مهمتر «بعد اخلاقي و فلسفه تربيتي» آن است.
يك. آثار تربيتي
1-. 1 تلطيف روح
روح انسان، همواره در حال تدبير بدن است و بدن بدون تدبير روح، مانندكشتي بدون ناخدا است. در ماه رمضان، به دليل امساك از خوردن و آشاميدن و محدود كردن آن به ساعاتي مشخص و نيز كنترل حواس (مانند چشم، گوش و تمامي مجاري ورود اطلاعات به درون ذهن)، فراغت روح و نفس بيشتر فراهم ميشود. فعاليت روح براي پرداخت به امور مادي و دنيوي كاهش مييابد و امكان پرداخت به امور معنوي بيشتر ميشود. در نتيجه روح از لطافت بيشتري برخوردار ميگردد.
1-. 2 تقويت اراده
خداوند برنامه روزه داري را به گونهاي تنظيم كرده است كه انسان بايد در ساعت معيّني، از خوردن و آشاميدن بپرهيزد و در ساعت خاصي، ميتواند آزادانه بخورد و بياشامد و از لذتهاي حلال استفاده كند.
ملزم شدن انسانها به اجراي دقيق اين برنامه و تكرار آن طي يك ماه، تمرين بسيار مناسبي است براي عادت دادن نفس به اموري، غير از آنچه در ماههاي ديگر عادت كرده بود و اين عمل، عزم و اراده انسان را تقويت ميكند.https://eitaa.com/adinebaharan
به فكر خود باشيم، خود را اصلاح كنيم. اگر به خود نرسيديم و خود را اصلاح نكرديم، نميتوانيم ديگران را اصلاح كنيم.
آيت الله بهجت
منبع
مركز تنظيم و نشر آثار آيتالله بهجت، رحمت واسعه، ص 172. https://eitaa.com/adinebaharan
پذيرش احساسات
مردان در پذيرش احساسات و نگراني هاي خود ضعيف تر از زنان هستند. آنها به عنوان يك مرد به اشتباه آموخته اند كه بايد احساسات خود را درون ريزي، مخفي و كاملا كنترل كنند.https://eitaa.com/adinebaharan
⚙ اگر تولید راه بیفتد...
🌼رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی۹۸:
🔸 تولید اگر چنانچه به راه بیفتد،
👈 هم میتواند #مشکلات_معیشتی را حل کند،
👈 هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند،
👈هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند،
👈هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند.
🌹 سال #رونق_تولید
Moghadam-MiladAnvarKarbala1396[05].mp3
6.79M
🔸یارم ابالفضله ، دلدارم ابالفضله🔹
🎤 سبـک : مولودی (سرود)
🗓مراسم : میلاد انوار سرداران کربلا
💢 شیعیان خوشتیپ باشید
✅امام کاظم(ع)، وقتی یکی از شیعیان را در بازار دیدند که ظاهر نامناسبی داشت فرمودند:
«ای گروه شیعه! شما مردمی هستید که دیگران با شما #دشمنی میکنند. پس تا جایی که میتوانید در برابر آنها #آراسته باشید.»
📚صفات الشیعة ، صفحه۹۴ .https://eitaa.com/adinebaharan
ميلاد حسين شادى دلها شد
اميد دل پيامبران پيدا شد
اينك بسويش برو كه فردا دير است
كز آمدنش در شفاعت وا شد
💕ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام مبارک باد.
🌼یک سوی «ابوفاضل» و یک سوی «حسین»🌼
🌝خورشید کنار ماه ، دیدیم به عین
💞یک دل نبود جای دو دلبر ، آری
💕حالا دل ما که هست « #بینالحرمین»
#لبیـڪ_یـا_حســــین
#میلاد_امام_حسین_ع_مبارک
هدایت شده از سَمتِ بِهِشت
Moghadam-MiladAnvarKarbala1397[04].mp3
3.18M
🔸شب جشنه شب اربابه ، اون که صورتش مثه مهتابه🔹
🎤 سبـک : مولودی (سرود)
🗓مراسم : میلاد انوار سرداران کربلا
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
میلادی: Tuesday - 09 April 2019
قمری: الثلاثاء، 3 شعبان 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹ولادت امام حسین علیه السلام، 4ه-ق
🔹رسیدن امام حسین علیه السلام به مکه. - روز ملي فناوري هسته اي - روز هنر انقلاب اسلامي (سالروز شهادت سيد مرتضي آويني در سال 1372ش)
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا ولادت حضرت عباس علیه السلام
▪️2 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام
▪️8 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
▪️12 روز تا ولادت حضرت صاحب الزمان (عج)
▪️27 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/adinebaharan
شکرنعمت
وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا لُقْمَانَ الحِْكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنىٌِّ حَمِيدٌ
ما به لقمان حکمت داديم; (و به او گفتيم:) شکر خدا را بجاي آور هر کس شکرگزاري کند، تنها به سود خويش شکر کرده; و آن کس که کفران کند، (زياني به خدا نميرساند); چرا که خداوند بينياز و ستوده است
آیه 12 از سوره مبارکه لقمان
نعمت ويژه، شكر ويژه مىطلبد. آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ ... اشْكُرْ لِلَّهِ چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ويژهى كوثر به پيامبر اسلام، از او شكر ويژه مىخواهد.https://eitaa.com/adinebaharan
هدف آفرينش
امام حسين
أيُّهَا النّاسُ ! إنَّ اللّهَ جَلَّ ذِكرُهُ ما خَلَقَ العِبادَ إلّا لِيَعرِفوهُ ، فَإِذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ ، فَإِذا عَبَدوهُ استَغنَوا بِعِبادَتِهِ عَن عِبادَةِ مَن سِواهُ
اى مردم! خداوند بزرگِ بِشْكوه، بندگانش را نيافريده، جز براى آن كه او را بشناسند و چون او را شناختند، عبادتش كنند و چون عبادتش كردند، با عبادت او، از عبادت جز او، بى نياز شوند
منبع
علل الشرائع ، ص 9. https://eitaa.com/adinebaharan
مناظره با عوام 1
هشام بن عبدالملك، امام باقر(عليه السلام) را از مدينه به شام فرا خواند. در شام او و امام در يك مكان جلوس ميكردند و جمعي از مردم نيز در مجالس آنان حضور مييافتند. راوي ميگويد: زماني ما نشسته بوديم و نزد ايشان افرادي مشغول پرسشگري بودند، نگاه امام به تعدادي مسيحي افتاد كه از دامنه كوهي بالا ميرفتند. امام فرمود: آنان كياناند؟ آيا امروز، روز عيد آنان است؟ حاضران گفتند: خير يابن رسول الله! آنان دانشمندي دارند كه در اين كوه زندگي ميكند. هر سال در چنين روزي نزد او ميروند و او نيز در جمع آنان حاضر ميشود و هر چه درباره پديدههاي يك سال آينده ميخواهند، از او ميپرسند. امام باقر(عليه السلام) فرمود: آيا او با سواد است؟ گفتند: او از باسوادترين مردم زمان ماست؛ به طوري كه حواريان عيسي(ع) را نيز از نزديك ديده و با آنها همنشين بوده است. امام فرمود: پس برخيزيد و به ديدارش بشتابيم. حاضران گفتند: هر طور شما صلاح بدانيد.
امام باقر(ع) با اطرافيان خود روانه كوه گرديدند. وقتي به كوه رسيدند و وسط جمعيت مسيحيان رفتند، مشاهده كردند كه مسيحيان بساطي پهن كرده و پشتيها چيدهاند. توجه آن دانشمند مسيحي به سمت امام باقر(عليه السلام) جلب گرديده، از ايشان.https://eitaa.com/adinebaharan
شغل پزشكي
از جمله شغلهاي بسيار مقدس شغل پزشكي است. شغلي است كه اگر پزشكها به تكاليف خودشان، تكاليف انساني خودشان عمل بكنند، اين شغل بسيار شريف و يك عبادتي است. و همين طور پرستاري؛ اين شغل پرستاري از شغلهاي بسيار شريفي است كه اگر چنانچه، انسان با وظايف انساني و شرعي خودش عمل بكند، اين يك عبادتي است كه در تراز عبادتهاي درجه اول است. البته مسئوليتهايي هم دارد.
امام خميني ره
منبع
صحيفه امام ج12ص285.https://eitaa.com/adinebaharan
حکم ظاهر کردن و چاپ عکسهاي خانوادگي يا عروسي که خانمها بدون حجاب کامل ميباشند توسط مرد نامحرم چيست؟ .
ظهور و چاپ عکسهاي خانوادگي يا عروسي که خانمها بدون حجاب کامل ميباشند، توسط عکاسهايي که آنها را نميشناسند، بدون لذت جنسي و خوف وقوع در گناه، اشکال ندارد.https://eitaa.com/adinebaharan
اثرات تربيتي اجتماعي و بهداشتي روزه چيست؟
1-. 3 كنترل غرايز
روزهدار بايد در حال روزه- با وجود گرسنگي و تشنگي از غذا و آب وساير لذات (از قبيل لذت جنسي)، چشم بپوشد و ثابت كند كه او همچون حيوانات، در بند اسطبل و آب و علف نيست. او ميتواند زمام نفس را به دست گيرد و بر هوسها و شهوتهاي خود مسلّط شود و اين امر باعث ميگردد كه غرايز به كنترل او در آيد و علاوه بر اين، در بهره وري از آنها تعديلي به وجود آيد. خلاصه اينكه روزه، انسان را از عالم حيواني ترقي داده و به جهان فرشتگان صعود ميدهد.
تقوا و پرهيزگاري در تربيت اخلاق اسلامي يك مسلمان، نقش بسيار مهمي دارد و براي رسيدن به اين صفت شايسته، بهترين عبادت روزه است. قرآن درباره آن ميفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»1 يعني، نتيجه و علّت غايي روزه، تقوا از محارم الهي است.
وقتي پيامبر(صلي الله عليه وآله) در خطبه «شعبانيه»، فضايل ماه رمضان و روزه را برشمرد، اميرمؤمنان علي(عليه السلام) پرسيد: بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود «الورع عن محارم اللَّه»2 «پرهيز و اجتناب از معاصي و گناهان است». بنابراين روزه، عامل بازدارنده از گناه و عامل سركوب كننده نفس عصيانگر است. شخص با عمل به اين دستور الهي، به خوبي روح تقوا و پرهيزگاري را در خويش زنده ميكند زيرا با روزه، اصلاح نفس و تربيت آن، آسانتر ميشود زيرا گرسنگي و ديگر محروميتهاي روزه، شعلههاي سركش غريزههاي حيواني و هواهاي نفساني را خاموش ميسازد.
پر شدن شكم زمينه بسياري از ناهنجاريها و تحريك شهوات، غوطهوري در حرام و ظهور خواهشهاي باطل در نفس ميشود چنان كه در حديثي آمده است «اني اخاف عليكم من البطن والفرج»3 «من از شكم و شهوت بر شما بيمناك هستم». اگر شكم عفيف باشد و به قدر ضرورت اكتفا كند و از حرام و شبهه بپرهيزد، بدون شك دامن نيز عفيف ميشود. عفت اين دو عضو، زمينه بسيار خوبي براي نشاط معنوي و صفاي دل و باطن خواهد شد.https://eitaa.com/adinebaharan
قدوس كسي است كه از هر وصفي كه به ادراك حس يا تصور خيال درآيد يا وهم بدان سبقت گيرد يا در ضمير خلجان كند يا فكر و انديشه بدان حكم نمايد منزه باشد. نمي گويم: از عيبها و نقصها منزه باشد، زيرا چنين تعبيري نزديك به بي ادبي است، زيرا از ادب به دور است كه شخصي گويد: پادشاه كشور بافنده و حجامت كننده نيست، زيرا همين نفي ايهام دارد كه امكان آن در مورد وي هست. و در اين ايهام نقص نهفته است.
بلكه گويم: قدوس كسي است كه از هر وصفي از اوصاف كمال كه اكثر خلق آن را كمال مي دانند منزه باشد، زيرا خلق او را به هر چيزي كه در مورد خودشان كمال به شمار مي رود وصف مي كنند در حالي كه خداي متعال از اوصاف كمال آنها منزه است همان گونه كه از اوصاف نقص آنان منزه مي باشد. بلكه هر صفتي كه در مورد خلق تصور مي رود خداوند از آن و صفات مشابه و نظير آن منزه و مقدس مي باشد
ملا محسن فيض كاشاني
منبع
ملا محسن فيض كاشاني، علم اليقين، ج 1،مقصد اول، باب 6، فصل 3
https://eitaa.com/adinebaharan