🔺جبران گناه🔻
💠 عالم ربانی مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی رحمةاللهعلیه میفرمود:
↩️ وقتی با پای خود معصیتی انجام دادی،
👈با رفتن به مسجد و مجالس حسینی علیه السلام،گناه آن را جبران کن.
↩️ اگر با چشم خود گناهی کردی
👈 با قرآن خواندن و گریه از خوف الهی و یا گریه بر مصائب اهل بیت علیهم السلام ،آن گناه را جبران کن.
↩️ اگر با گوش خود گناهی کردی،
👈با شنیدن فضائل ائمه اطهار مخصوصا فضائل امیرالمومنین علیهم السلام گناه آن را جبران کن.
💠آیت الله مجتهدی تهرانی رحمةاللهعلیه:
⤵️حدیث دارد:
✨أحیِ قلبک بالموعظة
✨قلبت را با موعظه زنده کن.
🔸در روایت است گاهی قلب انسان میمیرد،
خدا نکند قلب انسان بمیرد.
⚠️گناهان قلب انسان را میمیراند.
حالا اگر بخواهیم قلبمان زنده شود، چه کنیم؟
☑️اگر کسی ما را موعظه کند، قلبمان زنده میشود.
📚:کافی، جلد٢
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
مهدی بخشی:
متن خطبه¬های نماز جمعه شهر بهاران28/2/97
سلام علیکم و رحمه الله اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نومن به و نتوکل علیه و اعوذ بلله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا من یهدی الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و نشهد ان محمد عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون عبادلله اوصیکم و نفسی بتقوی الله الذی الیه معادکم و علیه حسابکم قال الله تبارک تعالی
«قَالَ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ.»[ توبه، 119]
حکمت 79: خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.
(عليه السلام) فرمود: حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد، زيرا حكمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد.
شرح و تفسير
دانش را هر جا بيابى فرا گير!
خلاصه اين كلام گهربار اين است كه سخنان حكمت آميز را از هر كس بايد پذيرفت حتى اگر گوينده آن منافق باشد. مى فرمايد: (خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ).«حكمت و دانش را فرا گير هرجا كه باشد»; سپس به دليل آن اشاره كرده، مى افزايد: (فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ). «زيرا حكمت گاهى در سينه منافق است; اما در سينه او آرام نمى گيرد تا از آن خارج شود و در كنار حكمت هاى ديگر در سينه مؤمن جاى گيرد»; تعبير به «تَلَجْلَجُ…» با توجه به اينكه اين واژه به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است كه جايگاه كلام حكمت آميز سينه منافق نيست، ازاين رو در آنجا پيوسته ناآرامى مى كند تا خارج شود و در جايگاهى كه متناسب آن است; يعنى سينه شخص مؤمن در كنار ساير سخنان حكمت آميز قرار گيرد. نتيجه اين سخن همان است كه از روايات مختلف معصومان(عليهم السلام) استفاده كرديم كه علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد; نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» و نه از نظر مكان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ» و نه از نظر مقدار تلاش و كوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» و نه از نظر گوينده همان گونه كه در اين حكمت و در حكمت بعد آمده است. آرى علم وحكمت به حدى اهميت داردكه هيچ محدويتى را به خودنمى پسندد. در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه در بعضى از روايات از جمله روايتى كه از امام باقر(عليه السلام) در ذيل آيه شريفه (فَلْيَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است كه امام(عليه السلام)فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى يَأخُذُهُ مِمَّنْ يَأخُذُهُ; دانشى است كه فرا مى گيرد بايد نگاه كند از چه كسى فرا مى گيرد» بنابراين گرفتن سخن حكمت آميز از منافق چه معنا دارد. پاسخ سؤال اين است كه گاه سخن حكمت آميز به قدرى واضح و روشن است كه از هر جا و از هر كس كه باشد بايد آن را پذيرفت; ولى در موارد ديگر كه انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد كسى برود كه از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد. در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نكته جالبى شده است كه با ذكر آن اين سخن را پايان مى دهيم، نقل مى كند: «ابن مبارك» به عنوان نظارت بر شهر در كوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد كه آواز مى خواند و مى گفت: أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَليلٌ *** وَلَيْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبيلٌ
هواى نفس مرا ذليل كرد و افسوس كه راهى به آن كس كه به او علاقه دارم، نيست. ابن مبارك از آستين خود كاغذى درآورد و اين بيت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نويسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنيده ايد كه «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در ميان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: اين هم گوهرى بود از مزبله!
پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بفرما، به همه ما توفیق رعایت تقوی در همه شئون زندگی عنایت بفرما به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما حیای و عفت فاطمی عنایت بفرما . جوانان ما را از شرور و فتن آخر الزمان حفظ بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین امنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. صدق الله العلی العظیم
هدایت شده از مهدی بخشی
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون اللهم صل علیه و علی ائمه المسلمین علی امیر المومنین و وصی رسول رب العامین وصل علی الصدیقه الشهیده فاطمه سیده نساء العالمین و صل علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موالی لا احصی ثنائکم و لا ابلغ من المدح کنهکم و من الوصف قدرکم و انتم نور الاخیار و هداه الابرار و حجج الجبار بکم فتح الله و بکم یختم. عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
تاریخ برابر با عنوان
جمعه 28 اردیبهشت ۲ رمضان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
یکشنبه 30 اردیبهشت ۴ رمضان روز ملی جمعیت
دوشنبه 31 اردیبهشت ۵ رمضان روز اهدای عضو، اهدای زندگی
سهشنبه 1 خرداد ۶ رمضان روز بهرهوری و بهینهسازی مصرف // روز بزرگداشت ملاصدرا
چهارشنبه ۲ خرداد 7 رمضان وفات حضرت ابوطالب(ع) عموى پیامبر گرامى اسلام (ع)
پنجشنبه ۳ خرداد ۸ رمضان فتح خرمشهردر عملیات بیتالمقدس (۱۳۶۱ هـ ش) و روز مقاومت، ایثار و پیروزی
ماه رمضان، ماه نزول قرآن است. بههمیندلیل این ماه مبارك بهدلیل زمینه بسیار مناسبى كه براى عبادت و بندگى خداوند فراهم مىنماید، بهترین ماه براى بهره مندى از تعالیم و بركات علمى و معنوى این كتاب آسمانى است. از اینرو، توصیههاى زیادى براى قرائت و تدبر در قرآن از سوى ائمه معصومین بیان شده است. بههمیندلیل سزاوار است كه مومنان روزه دار براى انس بیشتر با قرآن، در این ماه مبارك به قرائت و تدبر در آیات این كتاب آسمانى توجه خاص نمایند و با برپایى مراسم و جلسات قرائت قرآن، این كتاب آسمانى را بیشتر مورد توجه قرار دهند و یكدیگر را به خواندن و توجه به تعالیم آن توصیه نمایند.
اهمیت تلاوت قرآن در ماه رمضان
در اهمیت تلاوت قرآن در ماه رمضان، از پیشوایان معصوم(ع) احادیث بسیارى روایت شده است كه به برخى از آنها در اینجا اشاره مىشود:
۱. از امام باقر(ع) روایت شده است: «لِكُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ؛ هر چیزی بهارى دارد و بهار قرآن، ماه رمضان است.»
۲. در خطبة معروف پیامبر اسلام(ص) دربارة ماه رمضان، این جمله به چشم مىخورد كه فرموده است: «وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِى غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور؛ و هر كس در ماه رمضان، آیهاى از قرآن تلاوت كند، پاداش كسى را دارد كه در ماههاى دیگر، ختم قرآن كرده است.»
۳. در روایتى از امام رضا(ع) آمده است: «مَنْ قَرَأَ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ آیَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ كَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِى غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور؛ هر كس در ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا بخواند، مثل كسى است كه در غیر آن، ختم قرآن كرده باشد.»
۴. در خطبهاى كه امیرمؤمنان على(ع) در روز اول ماه رمضان، در مسجد كوفه، ایراد فرموده است، این جمله به چشم مىخورد: «أیُّهَا الصَائِمُ ! تَقَرَّبَ إِلَى اللهِ بِتِلَاوَةِ كِتَابِهِ فِى لَیْلِكَ وَ نَهَارِكَ؛ فَإِنَّ كِتَابَ اللهِ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ یَشْفَعُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِأهْلِ تِلَاوَتِهِ، فَیَعْلُونَ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ بِقِرَاءَةِ آیَاتِهِ؛ اى روزهدار! در شب و روزت با تلاوت كتاب خدا به او تقرّب بجوى، كه همانا كتاب خدا شفیعى است كه روز قیامت شفاعتش براى قرآن خوانان پذیرفته است و با قرائت آیات آن، از درجههاى بهشت بالا مىروند.»
هدایت شده از مهدی بخشی
امید است كه مومنان روزه دار به این موضوع در این ماه مبارك توجه خاص نمایند و با برگزارى مراسم و جلسات انس با قرآن و قرائت و تفسیر قرآن، همگان بهویژه نوجوانان و جوانان را از تعالیم آسمانى آن بهرهمند نمایند و قرآن این كتاب آسمانى را كه امروزه در مهجوریت قرار گرفته است، در سبك زندگى اسلامى و برنامه تربیتى و خانوادگى و اجتماعى خود سرلوحه و الگو قرار دهند و با تمسك و پناه بردن به آن از فتنههاى زمانه كه امروزه ما را بیشتر از هر زمان دیگر فراگرفته است، رهایى یابند و به این توصیه پیامبر گرامى اسلام عمل نمایند كه مىفرمایند: «اذا التبست علیكم الفتن كقطع اللیل المظلم فعلیكم بالقرآن؛ هرگاه اضطراب و نگرانىها و مشكلات و نابسامانىها و فتنهها مانند پارههاى شب ظلمانى بر جامعه شما سایه افكند و درحل مشكلات راه به جایى نبردید برشما باد كه به قرآن رجوع كنید و راهنمایىهاى نجات بخش آنرا ملاك عمل قرار دهید.» (بحار: ج ۹۲،ص ۱۷) همچنین زمانیكه نابسامانىها وبىنظمىها جامعه و حیات فردى و یا معنوى ما را دچاربىنظمى و اختلال نموده است به قرآن كه نظم دهنده و ترتیب دهنده امور اجتماعى است، تمسك جویند.
الزامات تضمين گرفتن از اروپا
به اعتقاد تحليل گران فضاى بينالملل، با خروج آمريكا از برجام، اروپا در معرض يك آزمون مهم قرار دارد. تصميم آمريكا در خصوص خروج از برجام، سبب ايجاد فضاى احساسى در اروپا شده است. مقامات اروپايى از اينكه توسط آمريكايىها ناديده گرفته شدهاند، ناخرسند و گلايه مند هستند. آنها تصور مىكنند كه با رفت آمدهاى يك ماهه اخيرى كه مقامات بلند پايه اروپايى به آمريكا داشته اند؛ ازجمله آنگلا مركل، امانوئل مكرون، ترزا مى، و.... تصميم آمريكا بايستى با حفظ تكريم اروپا صورت مىگرفت و آمريكا منافع شركاى اروپايى خود را بايستى لحاظ مىكرد و از برجام خارج نمىشد.
بعد از خروج از برجام حس تحقير اروپايىها سبب شد موج انتقادات از آمريكا در اروپا بهصورت احساسى شكل بگيرد. در راس اين موج نيز مقامات فرانسوى قرار داشتند. در همين زمينه وزير اقتصاد فرانسه گفته كه با كشورهاى اروپايى نبايد مثل دولتهاى وابسته رفتار كرد؛ دولتهايى كه راه را باز مىكنند تا آمريكا پليس اقتصاد جهان باشد. همچنين فرانسه از اتحاديه اروپا خواسته تدابيرى در نظر بگيرد تا آمريكا نتواند شركتها را بهخاطر تجارت با ايران جريمه كند.
سواى از فضاى تحقيرى كه در مقامات اروپايى بهوجود آمده است، پاسخ به اين سؤال كه اروپا نهايتا در مقابل آمريكا خواهد ايستاد يا خير، به عناصر متعددى بر مىگردد كه يكى از مهمترين آنها رابطه پيچيده و شبكهاى اقتصاد آمريكا و اروپا با يكديگر است. اروپا نه تنها نمىتواند به راحتى جلوى اقتصاد و تصميمات اقتصادى آمريكا بايستد، بلكه نمیخواهد به چنين تصميمى روى آورد. همان شبى كه ترامپ سخن از خروج از برجام گفت، شركت ايرباس فرانسوى گفت منتظر تصميمات آمريكايىها خواهد ماند. اين نشان مىدهد كه اقتصاد اروپا به راحتى نمىتواند از شبكه اقتصادى آمريكا جدا شود. نمود عملى اين موضوع را مىتوان در بيانات آلمانىها جستجو كرد.
آلمانىها در خصوص برجام نسبت به فرانسوىها كمتر دچار فضاى احساساتى شدند و بلند مدت تر به مسأله نگريستند. آنگلا مركل صدراعظم آلمان در همين خصوص بيان داشت «دليلى ندارد خروج آمريكا از برجام بر روابط اروپا با اين كشور تأثير بگذارد.» به مرور و با گذشتن از فضاى احساسى و تحقيرآميزى كه آمريكا براى اروپا ايجاد كرده است، شاهد شنيدن چنين سخنانى از مقامات ديگر اروپايى نيز خواهيم بود. زمان است كه تعيين مىكند منافع اروپا و آمريكا در هم تنيده تر است يا منافع ايران - اروپا.
بنابراين با توجه به اين موضوع است كه بايستى به تضمين عملى كه از اروپا اخذ خواهد شد، پى ببريم. تضمين عملى بايستى با در نظر گرفتن سوق يافتن روابط اروپا با آمريكا در نظر گرفته شود و نه با توجه به فضاى احساساتى كه اينك در روابط اروپا - آمريكا شكلگرفته است.
هدایت شده از مهدی بخشی
اما آنچه بیش از همه مورد توجه افكار عمومى جهان اسلام قرار گرفته است موضوع سكوت سران رژیمهاى مرتجع عربى نسبت به این جنایت فجیع رژیم صهیونیستى است كه همچنان با سرکوب معترضان فلسطینى ادامه دارد. امروز جهان اسلام شاهد است كه اتحادیه نیمه جان عرب از ترس خشم ترامپ براى محكومسازى رژیم صهیونیستى دم بر نمى آورد و كشورهاى عضو شوراى همكارى خلیج فارس نیز نمىخواهند روابط خود با رژیم صهیونیستى را قربانى حمایت از آرمان فلسطین كنند.
متاسفانه دور باطل انداختن مسؤولیت به گردن یكدیگر بین تشكیلات خودگردان فلسطین و رژیمهاى عربى وابسته به اردوگاه آمریكایى - صهیونیستى همچنان زمان بیشترى براى اجراى توطئههاى آمریكا و اسرائیل در فلسطین مهیا كرده است. فتح با وجود بالاترین سطح هماهنگىهاى امنیتى با تلآویو براى سركوب انتفاضه مردمى در موضعى عوامفریبانه از رژیمهاى عربى مىخواهد اقدام قاطعى در برابر تجاوزهاى رژیم اسرائیل نسبت به فلسطین انجام دهند و رژیمهاى عربى نیز با وجود بیشترین اصرار براى پیشبرد عادىسازى روابط با رژیم صهیونیستى از موضع جدى تشكیلات خودگردان و جامعه جهانى براى احقاق حقوق ملت فلسطین دم مىزنند.
سكوت مرگبار رژیمهاى عربى طى روزهاى اخیر در شرایطى است كه نگاهى به سوابق كشورهاى عربى نشان از موضعگیرىهاى آنها در حمایت از قدس و مسجد الاقصى دارد. طبیعتا تداوم سكوت رژیمهاى مرتجع عربى در قبال این حوادث خود نشانهاى بر استراتژىهاى آینده این كشورها در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس بهعنوان یك رژیم مشروع در قلب جهان اسلام است كه طبیعتاً میتواند بهمثابه تزریق سرطان در كالبد جهان اسلام عمل كند و طبیعتا افكار عمومى جهان اسلام باید نسبت به این مسأله هوشیارى كافى داشته باشند.
پروردگارادست دشمنان مارا از ضربه زدن به کشور ما و عالم اسلام قطع بفرما. شر امریکا و اسرائیل غاصب و ال سعود و وهابیت مزدور را بخودشان برگردان. ومارا در همه حال هدایت بفرما. فرج امام زمان ما را برسان- امام راحل و شهدای ما را با شهدای کربلا محشور بفرما – تمام خادمین صدیق به اسلام و انقلاب را خصوصا مقام معظم رهبری، دولت و مجلس خدمتگزار را موید و منصور بدار، برکات و نعمات و نزولات خویش را بر سر این ملت شریف نازل بفرما. اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و مسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات انک مجیب الدعوات انک علی کل شئ قدیر. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمده ربک واستغفره انه کان توابا صدق الله العلی العظیم و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سایت هدانا:
💎توصیه هایی برای استفاده از ماه رمضان
🔹حجت الاسلام ناصری:
💡قدم اول، این است که فرد بفهمد ماه مبارک رمضانی هست، روزه ای هست، لیلة القدری هست و باید پیوندی در این فصل برقرار کرد. اگر آن پیوند باشد، برکات زیادی به انسان میرسد، به شرطی که درها بسته نباشد.
👤کسی که طالب نیست، مانند ظرفی است که دهانه آن بسته باشد و در دریای زلال قرار گیرد که ذرهای آب در آن نفوذ نمیکند.
🚪گاهی ما مشغول زندگی هستیم و درهای دلمان به روی آن نسیم بسته است؛ لذا بهره نمی بریم. ما در زندگی بامشکلات خودمان عجین شده ایم. گاهی به قدری مشکلات، افراد را فرا میگیرد که از فرصت های معنوی پیش آمده،غافل می شوند
🖼در درون هر کسی پنجره ای است که به سوی ماه مبارک رمضان و لیلة القدر باز میشود. در این ایام و لیالی، این پنجره را باید باز کرد. باید مراقب بود تا بسته نباشد.
😞برخی بزرگان، عدم اهتمام برای درک لیلة القدر راعلامت بیماری معنوی انسان دانسته اند که میهمان ماه خدا باید در صدد مداوای این بیماری برآید.
📚جزوه طریق وصل
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
منبرهای دلنشین:
#منبر_متنی
⚜☘⚜☘⚜⚜☘⚜☘☘⚜☘
دائم با وضو بودن و این همه خاصیت!!!!
پیامبر(ص) :
مرگ با وضو شهادت است.
✔️رزق و روزیت فراوان می گردد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند : کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد...
✔️امام صادق (علیه السلام) فرمودند : كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود...
✔️ عمرت زیاد می شود رسول خدا
(صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید....
✔️خواب با وضو، عبادت است
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود....
✔️مرگ با وضو، شهادت است
رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود...
✔️در قیامت نورانی می شوی پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور میکند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند...
📌منابع :
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج1 ص356
بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت2، باب5
بحارالأنوار: ج80، ص314، روایت3، باب5
وسایل الشیعه: ج1، ص 297
ثواب الاعمال، شیخ صدوق
⚜☘⚜☘⚜⚜☘⚜☘☘⚜☘
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
منبرهاے✌دقیقہاے:
🔶 〖 آداب افطاری خوردن ۱
#منبرک_آداب
✅ هنگام افطار و لحظه باز کردن روزه، آن هم روزه ای که به امر پروردگار گرفته بودیم، یکی از قشنگترین لحظات محسوب می شود، و آداب فراوانی برای افطار آورده شده، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می گردد.
❶❖☜ مقدم داشتن نماز مغرب بر افطار.
۱- امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مستحب است، روزه دار اگر توانایی دارد، ابتدا قبل از افطار، نمازش را بخواند. (وسائل ج۱۰ ص۱۵۰)
۲- امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اگر میل تو به افطار و غذا خوردن، تو را از نماز باز می دارد، ابتدا افطار کن، تا دور شود از تو وسوسه های نفس ملامت گر. (و هنگام نماز با فراغ بال و آرامش نماز بخوانی).
۳- امام باقر (علیه السلام) فرمودند: در ماه رمضان، ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن، مگر با گروهی باشی، که آنها منتظر افطارند. ( یعنی: اگر آنها ابتدا افطار می کنند، تو با آنها مخالفت نکن).
✅ ◆ بر این اساس، استحباب خواندن نماز قبل از افطار، دو مورد استثنا دارد، طاقت و صبر نداشتن روزه دار، و وقتی گروهی منتظر ما باشند.
❷❖☜ دعای هنگام افطار.
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: هر کس هنگام افطارش، بگوید:【اللهم لک صمنا بتوفیقک و علی رزقک افطرنا بامرک فتقبله منا و اغفر لنا انک انت الغفور الرحیم.】
خداوند، آنچه را از نقص و زیان، بر روزه اش وارد ساخته، می بخشاید.
بحار الانوار 93/312
۲- امیرالمؤمنین علیه السّلام هرگاه میخواست افطار کند میگفت:【بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ] مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ】
به نام خدا،خدایا برای تو روزهگرفتیم،و بر روزی تو افطار
۳- در هنگام خوردن لقمه اول بگوید:【بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی】
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است،ای گسترده آمرزش مرا بیامرز
❸❖☜ گفتن ذکر لا اله الا الله.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر کس روزه خود را با کلام صالح و عمل صالح به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول می فرماید.
گفته شد: ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ فرمود: شهادت به کلمه «لا اله الا الله» و عمل صالح خارج کردن فطریه از مال خویش است.
📚امالی صدوق ۳۴
کانال اطلاع رسانی امام جمعه شهر بهاران
اطلاعات دینی،فرهنگی،اجتماعی وسیاسی
https://eitaa.com/adinebaharan
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
میلادی: Sunday - 20 May 2018
قمری: الأحد، 4 رمضان 1439
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹هلاکت زیاد بن ابیه (زیاد بن ابی سفیان)، 53ه-ق
📆 روزشمار:
▪️6 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام
▪️11 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️14 روز تا اولین شب قدر
▪️15 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
▪️16 روز تا دومین شب قدر
https://eitaa.com/adinebaharan
وعده دادند که فریاد رسی می آید
در پس این شب تاریک کسی میآید
جرعه ی صبر بنوشید که ره در پیش است
عود واسپند بیارید که مه در پیشاست
ره دراز است در این شب نفسی تازه کنید
شهر طوفان زده ی عشق پر آوازهکنید
شاعر: اسماعیل اسفندیاری
https://eitaa.com/adinebaharan