اهميت غدير
مسئله ي «غدير» يك مسئله ي تاريخيِ صرف نيست؛ نشانه اي از جامعيت اسلام است. اگر نبي مكرم - كه در طول ده سال، يك جامعه ي بدويِ آلوده ي به تعصبات و خرافات را با آن مجاهدتهاي عظيمي كه آن بزرگوار انجام داد و به كمك اصحاب باوفايش به يك جامعه ي مترقي اسلامي تبديل كرد - براي بعد از اين ده سال، فكري نكرده بود و نقشه اي در اختيار امت نگذاشته بود، اين كار ناتمام بود. رسوبات تعصبات جاهلي به قدري عميق بود كه شايد براي زدودن آنها سالهاي بسيار طولاني نياز بود. ظواهر، خوب بود؛ ايمان مردم، ايمان خوبي بود؛ البته همه در يك سطح نبودند؛ بعضي در زمان وفات پيغمبر اكرم يك سال بود، شش ماه بود، دو سال بود كه اسلام آورده بودند؛ آن هم هيمنه ي قدرت نظامي پيغمبر همراه با جاذبه هاي اسلام، اينها را به اسلام كشانده بود. همه كه جزو آن مسلمانان عميقِ دوران اول نبودند. براي پاك كردن رسوبات جاهلي از اعماق اين جامعه و مستقيم نگه داشتن خط هدايت اسلامي بعد از ده سالِ زمان پيغمبر، يك تدبيري لازم بود. اگر اين تدبير انجام نمي شد، كار ناتمام بود. اين كه در آيه ي مباركه ي سوره ي مائده مي فرمايد: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي»، تصريح به همين معناست كه اين نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدايت، نعمت نشان دادن صراط مستقيم به جامعه ي بشريت - آن وقتي تمام و كامل مي شد كه نقشه ي راه براي بعد از پيغمبر هم معين باشد؛ اين يك امر طبيعي است.
مقام معظم رهبري
منبع
بيانات رهبري در ديدار مردم قم 18دي 85.https://eitaa.com/adinebaharan
اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخيص خطر براي اسلام، بدون رضايت والدين چه حکمي دارد؟
دفاع از اسلام و مسلمين واجب است و متوقف بر اذن والدين نيست، ولى در عين حال سزاوار است که انسان تا مىتواند رضايت آنان را جلب کند.https://eitaa.com/adinebaharan
خداوند مي فرمايد «هر كس رو كه بخواهم هدايت مي كنم و هر كس را كه گمراه» اين چه طوري با عدل خدا سازگار است؟ پس اختيار انسان چه مي شود؟
4 .هدايت تكويني پاداشي (ثانوي): اين هدايت مخصوص مؤمنان است. يعني كساني كه با اختيار خويش در برابر هدايت رسولان الهي و نورافشاني هاي عقل و فطرت تسليم گشتند خداوند باب هدايت ديگري برتر از هدايت هاي قسم پيشين مي گشايد. به عبارت ديگر چون آنان با اختيار خود از هدايت هاي مراتب پيشين استفاده كردند لذا اين نوع هدايت را پاداشي و ثانوي (يعني مترتب برپذيرش هدايت هاي اولي) مي نامند. فرق اساسي اين هدايت با مراتب قبلي آن است كه وجه غالب آنها جنبه راهنمايي «ارائه الطريق» داشت ولي اين مرتبه افزون بر آن خاصيت راهبردي «ايصال الي المطلوب» نيز دارد. در برابر اين نوع هدايت ضلالتي نيز هست كه از آن تعبير به «اضلال كيفري» مي شود. يعني همان طور كه پذيرش هدايت هاي نخستين تكوينا شرايط و قابليت راهيابي به مراتب و مدارج بالاتري را در انسان ايجاد مي كند مخالفت و سرپيچي در برابر حقايق الهي و هدايت هاي او رفته رفته ديد حق بين را از انسان مي ستاند و كسي كه كرارا با علم و عمد و آگاهي با حق بستيزد رفته رفته گويي در برابر حق و نورافشاني هاي الهي كرو كور و لال مي شود: «لهم اعين لايبصرون بها و لهم اذان لايسمعون بها...»،4 و به جايي مي رسند كه «نرود ميخ آهنين در سنگ». اين همان اثر تكويني حق ستيزي و حق گريزي عامدانه و اختياري آنان است. ليكن چنين مكانيسم و تأثير تكويني بر اساس نظام آفرينش الهي است. بنابراين گمراهي فقط در اين مرحله است و آن از يكسو به خود شخص وابسته است. زيرا او با اختيار خود با حق ستيز كرده و از سوي ديگري نيز به خدا استناد دارد ولي نه به اين معنا كه از اول او گمراهش كرد بل چون تعمدا راه خلاف را برگزيد و بر آن پاي فشرد همان را ملكه او ساخت: «في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا»،5.https://eitaa.com/adinebaharan
خداي متعال در مرتبه اول حاكميت است، پس از او رسول الله(صلي الله عليه وآله) و سپس امامان معصوم(عليهم السلام) حاكم شرعياند. در زمان غيبت امام معصوم، طبق ديدگاه شيعيان ولي فقيه مرتبه چهارم از حاكميت را دارد، زيرا فقيه جامعالشرايط به امام معصوم نزديكتر است. چون حاكم اسلامي بايد واجد صفاتي مانند آگاهي به قوانين و مقررات اسلامي، آگاهي به مصالح اجتماعي، و صلاحيت اخلاقي كه ضامن امانتداري و رعايت مصلحت عمومي است باشد. در معصوم تمامي اين شرايط وجود دارد، زيرا معصوم به دليل عصمتش مرتكب هيچ تخلّفي از قانون شرع نميشود و به سبب علم غيبي كه دارد به قوانين شرعي و مصالح جامعه كاملا آگاه است. فقيه جامع شرايط نيز بايد همين شرايط را در رتبه نازل داشته باشد، تا حاكميتش مشروع باشد. يعني بايد داراي ملكه فقاهت و اجتهاد باشد تا احكام اسلام را بخصوص در زمينه مسائل سياسي و اجتماعي بهتر از ديگران بشناسد. و نيز بايد داراي ملكه تقوي و عدالت باشد تا مصالح جامعه را فداي مصالح شخصي و گروهي نكند و همچنين بايد به مصالح سياسي و اجتماعي و بين المللي آگاه باشد تا شياطين نتوانند او را فريب دهند و از مسير عدل و قسط منحرف كنند.
علامه مصباح يزدي
منبع
مصباح يزدي، پرسش ها و پاسخ ها، جلد2، ص 90
https://eitaa.com/adinebaharan
معناي پذيرش
پذيرش همانند يافتن جا پاي محكم در يك زمين يخي است كه با يافتن آن شما مي توانيد وضعيت پاها و شرايط زمين را به درستي ارزيابي كنيد. اين بدان معنا نيست كه شما مي خواهيد در همان نقطه بمانيد.
https://eitaa.com/adinebaharan
4_5816802284897568917.mp3
7.29M
❖✨﷽✨❖
🎙 محمود کریمی
🎼 ناله جبرئیل آید از سما
#سنگین #سوزناک
Moghadam-Shab22Ramazan1397[01].mp3
5.95M
▪️به علی دستامو ول نکن رو نگیر از گدا▪️
🎤 سبـک : زمـیـنـه
جزء ۱۹ .mp3
4.08M
┏━━━↬🌙↫━━━┓
#هر_روز_با_قرآن
#ختم_قرآن_در_رمضان
#تندخوانی(تحدیر)
📗جزء نوزدهم
🎶با صدای استاد معتز آقایی
⏱زمان:۳۴دقیقه
التماس دعا✋
┗━━━↬🌙↫━━━┛
#دعای_هر_روز_ماه_رمضان
🔅 بسم الله الرحمن الرحیم🔅
🔹 اَللّهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّى مِنْ بَرَکاتِهِ وَسَهِّلْ سَبیلى
اِلى خَیْراتِهِ وَلا تَحْرِمْنى قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادِیاً اِلَى الْحَقِّ الْمُبینِ
🔸خدایا سرشار کن در این ماه بهره ام را از برکات آن و هموار ساز راهم را
به سوى خیرات آن و محرومم مساز از پذیرفتن حسناتش اى راهنماى بسوى حقیقت آشکار.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کسانی که وقتی #گناه میکنند پشیمان میشوند و به سوز و گداز می افتند؛آخرش موفق به #توبه میشوند.
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #فاطمی_نیا
🕯✨🌹✨🕊✨🌹✨🕯
✨✨
✨
💠 توصیه های برای #شب_قدر 💠
▫️ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شب ها[ی لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی ها، بد خلقی ها- خلقیات غیرانسانی، ضد انسانی - روحیات تجاوز گرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله های روح انسانی است. این شب ها باید بتواند ما را هر چه بیشتر از اینها دور و جدا کند.
#️⃣ #شب_قدر
#️⃣ #مواعظ_رمضانی
#️⃣ #رمضان
✨
✨✨
🕯✨🌹✨🕊✨🌹✨🕯
@ostad_aali110.mp3
1.97M
🔰 فضائل امیرالمؤمنین❗️🔰
#شیخ_مسعود_عالی
🌷حداقل برای یک نفر ارسال کنید
┄┅═✧❁یازهرا❁✧═┅┄
🆔 @pelaak
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
میلادی: Sunday - 26 May 2019
قمری: الأحد، 20 رمضان 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹دومین شب قدر
🔹فتح مکه، 8ه-ق
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
▪️2 روز تا سومین شب قدر
▪️10 روز تا عید سعید فطر
▪️16 روز تا سالروز تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
▪️24 روز تا شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام
✅ با ما همراه شوید...
https://eitaa.com/adinebaharan
معبودهاي دروغين
إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَ تخَْلُقُونَ إِفْكا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُواْ عِندَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُواْ لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
شما غير از خدا فقط بتهايي (از سنگ و چوب) را ميپرستيد و دروغي به هم ميبافيد; آنهايي را که غير از خدا پرستش ميکنيد، مالک هيچ رزقي براي شما نيستند; روزي را تنها نزد خدا بطلبيد و او را پرستش کنيد و شکر او را بجا آوريد که بسوي او بازگشت داده ميشويد!
آیه 17 از سوره مبارکه عنكبوت
در ارشاد و تبليغ، پس از آنكه باطل بودن فكرى را ثابت كرديد، راه حقّ را نشان دهيد.https://eitaa.com/adinebaharan
بصيرت قبل از عمل
امام علي علیه السلام
النّاظِرُ بِالقَلبِ العامِلُ بِالبَصَرِ، يَكونُ مُبتَدَأُ عَمَلِهِ أن يَعلَمَ : أعَمَلُهُ عَلَيهِ أم لَهُ ؟
كسى كه با دل مى بيند و با بينش، عمل مى كند، پيش از آن كه عمل كند، مى انديشد كه : آيا عمل او به زيان اوست يا به سودش؟
منبع
نهج البلاغة : خطبة 154.https://eitaa.com/adinebaharan
مناظره امام حسن ع با مخالفان 11
علي (عليه السلام) را در مدينه به جاي خويش گمارد تا اداره مدينه را عهده دار شود؟ در آن روزگار، منافقان عليه او بسيار گفتند تا او مدينه را خالي كند. علي (عليه السلام )نيز به رسول خدا (صلي الله عليه وآله )گفت: من در هيچ غزوهاي از شما جدا نشدهام، مرا هم با خود ببريد، ولي رسول خدا فرمود: «تو جانشين و وصي من از ميان اهل بيتم هستي. تو براي من مانند هارون براي موسي هستي.»
پيامبر(صلي الله عليه وآله )دست پدرم را گرفت و فرمود: اي مردم! هركس مرا ولي خود ميداند، خدا را ولي خود دانسته و هركس علي را ولي خود بداند، مرا سرپرست خود خوانده است.
اشاره به سوابق شوم معاويه:
امام در تكميل فرمايشات خود به پيشينه معاويه در دوران حيات پيامبر(صلي الله عليه وآله) اشاره نمود و سرپيچيها و فرمان شكنيهاي او را يادآور شد
https://eitaa.com/adinebaharan
زنان مجاهد
من وقتي كه در تلويزيون مي بينم كه يك گروههايي، زنهاي يك بلدي ـ خوب، همه بلاد اينطورند ـ نشسته اند و دارند براي اين جوانهايي كه در جبهه ها مشغول هستند، با كمال جديت دارند بسته بندي مي كنند، دارند نان مي پزند، دارند بسته ها را درست مي كنند، من خجالت مي كشم كه ما چرا، ما چه هستيم و اينها چه هستند.
امام خميني (ره)
منبع
(صحيفه امام، ج13، ص292).https://eitaa.com/adinebaharan
آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
ميتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.https://eitaa.com/adinebaharan
خداوند مي فرمايد «هر كس رو كه بخواهم هدايت مي كنم و هر كس را كه گمراه» اين چه طوري با عدل خدا سازگار است؟ پس اختيار انسان چه مي شود؟
از زاويه ديگري نيز مي توان به اين مسأله نگاه كرد و آن اين است كه خواسته ها دو گونه است: 1) خواست و مطلوب بالذات، 2 خواست و مطلوب بالعرض. در مثل نجاري كه در مي سازد غرض او از بريدن چوب ها ساختن در است و لاجرم مقداري از آنها به صورت خاك اره بر زمين مي ريزد. حال آيا مي توان گفت: نجار خواسته است كه خاك اره ها بر زمين بريزند؟ اگر بگوييم نه گفته مي شود كه: پس چرا آنها را اره كرد؟ بنابراين به تعبيري مي توان گفت: بلي او چنين خواسته است ليكن اين نه مقصود بالذات وي بوده. بلكه مقصودش درسازي است و لازمه آن پيدايش چنين ذراتي است. خداوند نيز خواسته است انسان ها به اختيار خويش راه هدايت را گزينند و لازمه اختيار آن است كه بالاخره كساني هم مسير باطل را بپويند. حال آيا مي توان گفت: خدا خواسته كه آنان گمراه شوند؟ و اگر نمي خواست چرا آنان را آفريد و آزادي داد؟ جواب آن است كه غرض اصلي خداوند هدايت نشدن اختياري است و چون پاي اختيار به ميان آيد لاجرم سروكله سرپيچي و طغيان نيز آشكار گردد. بنابراين چون او آزادي داده چنان است كه گويي بالتبع گمراهي را نيز اراده كرده است. (دقت شود كه اين اراده نتيجه اختيار است و هرگز نافي آن نيست و از همين رو هيچ سلب مسؤوليتي از انسان نمي كند. زيرا همين انسان گمراه مي توانست در مسير هدايت قرار گيرد كه مطلوب بالذات الهي است و در رتبه متقدم مي باشد.
https://eitaa.com/adinebaharan
اي فرزند ! نداري بهتر است از آنكه مال بهم رساني و ظالم و طاغي شوي .
لقمان
منبع
علامه مجلسي، حيوه القلوب، ج 2، باب 18
https://eitaa.com/adinebaharan