📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
میلادی: Tuesday - 18 June 2019
قمری: الثلاثاء، 14 شوال 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه)
- یا الله یا رحمان (1000 مرتبه)
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹مرگ عبدالملک بن مروان، 86ه-ق
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام
▪️11 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام
▪️17 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️27 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
▪️45 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
https://eitaa.com/adinebaharan
شيوه هاي دعوت به حق
ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ
با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن! پروردگارت، از هر كسى بهتر مىداند چه كسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايتيافتگان داناتر است
آیه 125 از سوره مبارکه نحل
اين آيه براى همه مسئولين و مربيان و معلّمان و اساتيد و علما، دستور جامعى مىدهد كه بايد آنان براى موفقيّت خود با شيوههاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همهى مردم را نمىتوان با يك شيوه دعوت كرد، هر شخصى يك روح و ظرفيّتى دارد كه بايد با زبان خودش با او سخن گفت خواص را با حكمت و استدلال، و عوام را با موعظه نيكو، و مخالفان را با جدال نيكوتر ارشاد كنيم.https://eitaa.com/adinebaharan
آنچه براي خود نمي پسندي
امام حسن مجتبي علیه السلام
صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن يُصاحِبوكَ بهِ
با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو رفتار كنند
منبع
أعلام الدين ، 297.https://eitaa.com/adinebaharan
ياران بي وفا1
نقل شده كه مردي از أصحاب آن حضرت(علي عليه السلام) بپاخاسته و گفت: شما ما را از حَكم قراردادن منع ميكردي سپس ما را بدان امر نمودي، ما نميدانيم كدام درست است؟
پس أمير المؤمنين عليه السّلام يك دستش را به ديگري زده و فرمود: اين جزاي كسي است كه بيعت را ترك و آن را بشكند! به خدا سوگند اگر آن وقت كه شما را به جنگ واداشتم شما را وادار به كار مكروهي كه خدا خير شما را در آن قرار داده ميكردم كه در صورت استقامت شما را هدايت و در صورت انحراف شما را به راه باز ميگرداندم و در صورت خودداري كساني را به جاي شما ميگماردم براي من اطمينان بخش بود، ولي چه كنم كه ياري نداشتم، و اطراف خود افراد مطمئنّي را نديدم، عجبا كه من ميخواهم درد خود را به امثال شماها درمان كنم، امّا بودن چنين ياراني خود درد بيدرمان است! حال من به كسي ميماند كه بخواهد خار را به كمك خار بيرون آورد با اينكه ميداند خار همان خار است!. بار خدايا طبيبان اين درد جانفزا خسته شدهاند، و بازوي تواناي رادمردان در كشيدن آب همّت از چاه وجود اين مردم كه دائما فروكش ميكند سخت ملول گشتهاند!!.https://eitaa.com/adinebaharan
نگارش صحيح تاريح
نگارش صحيح تاريخ موجب كسب تجربه براي مردم و بالا بردن آگاهي ها در جامعه خواهد شد. بر همين اساس و به دليل افزايش آگاهي هاي سياسي جامعه، گسترش ارتباطات بين المللي و بيداري عظيم مردم، تاريخ نگاري در مورد انقلاب اسلامي ايران با تاريخ نگاريهاي ديگر بسيار متفاوت است
مقام معظم رهبري
منبع
بيانات رهبري در ديدار مركز اسناد 31فروردين90.https://eitaa.com/adinebaharan
زني به علت بيماري از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آينده هم نيست، در اين صورت آيا کفّاره بر او واجب است يا بر شوهرش؟
اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بيمارى و تأخير قضاى آن هم از جهت ادامه بيمارى بوده است، براى هر روز يک مدّ طعام به عنوان فديه بر خود زن واجب است و چيزى بر عهده شوهرش نيست.https://eitaa.com/adinebaharan
آيا همزمان دو نفر مي توانند داراي ولايت مطلق باشند؟
ولايت تشريعي عبارت است از ولايت قانون گذاري كه اصل آن براي خداست و هيچ موجودي استقلالاً حق قانون گذاري ندارد. «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» (يوسف/ 40) (حكم و دستور نيست مگر براي خدا امر مي كند كه عبادت نكنيد مگر او را اين است دين استوار) بنا بر اين شريعت كه همان قانون الهي است فقط از جانب خداست و انبياء فقط آورنده آن، ابلاغ كننده آن، مفُسّر و مبيّن آن و مجري آنند و هرچه به عنوان شريعت بگويند دستور خداوند متعال است ائمه (عليه السلام)نيز به جز دريافت وحي در بقيه اين امور با انبياء شريكند. مجتهدين نيز كارشان استنباط و استخراج حكم خدا از متون ديني است. بنا بر اين ولايت تشريعي به معني قانون گذاري فقط اختصاص خداوند متعال دارد و ولايت تشريعي به معني ولايت در دريافت شريعت الهي مختص انبياء (عليه السلام)است و و ولايت درتبليغ و تبيين آن و اجراي آن براي انبياء و ائمه (عليه السلام)است و مراجع تقليد ولايت در استنباط حكم الهي را دارند و غير فقيه حق چنين كاري را ندارد. همچنين در غيبت معصوم، فقيه جامع شرائط ولايت اجراي حكم الهي را عهده دار است. بر اساس شواهد نقلي مي توان گفت كه ولايت تشريعي نيز در يك زمان مي تواند در بيش از يك نفر تحقق داشته باشد چون شكي در اين نيست كه در گذشته در يك زمان انبياء فراواني حضور داشته اند كه همگي وحي دريافت مي نمودند و آن را به مردم ابلاغ مي كردند و وحي نازل شده را تبيين مي نمودند.https://eitaa.com/adinebaharan
مستمندان (يعني فقرايي كه تسليم قضا و راضي به فقر خود باشند) پنج چيز گزيدهاند، و توانگران هم پنج چيز: فقرا راحت جان، فراغت دل، بندگي خدا، آساني حساب و درجهي عالي را اختيار كردهاند؛ و ثروتمندان (يعني مردمي كه همت به جمع مال گماشتهاند چه از حلال باشد يا حرام): بلاي جان، آشفتگي فكر، بندگي دنيا، سختي حساب، و درجه پست را انتخاب كردهاند.
شقيق بلخي
منبع
احمد جنتي، نصايح، ص 235
https://eitaa.com/adinebaharan
رويداد مثبت و منفي
زماني كه رويدادهاي مثبت و منفي اتفاق مي افتند، يك موج انفجاري موقت در خلق ايجاد مي شود. اما معمولا در يك زمان كوتاه، خلق به دامنه از پيش تعيين شده باز مي گردد. اين به ما مي گويد كه اگر هيجانات به حال خود رها شوند، محو مي گردند.
https://eitaa.com/adinebaharan