دل بريدن از دنيا
امام علي علیه السلام
أخرِجوا مِنَ الدُّنيا قُلوبَكُم مِن قَبلِ أن تَخرُجَ مِنها أبدانُكُم ، فَفيهَا اختُبِرتُم ولِغَيرِها خُلِقتُم
پيش از آن كه بدنهايتان از دنيا بروند ، دلهايتان را از آن بيرون ببريد؛ زيرا دنيا آزمايشگاه شماست و براى غير آن ، آفريده شدهايد
منبع
نهج البلاغة ، خطبه 203
https://eitaa.com/adinebaharan
ياران بي وفا3
ولي متأسّفانه ما اكنون با برادران مسلمان خود به جهت تمايلات نابجا و كجيها و انحرافات و شبهات و تأويلات ناروا ميجنگيم؛ پس هر گاه احساس كنيم چيزي باعث جمع پراكنده ما است و به وسيله آن به هم نزديك ميشويم و باقي مانده پيوندها را محكم ميسازيم، از اين پيشآمد استقبال كرده و با سينه باز آن را ميپذيريمو حضرت أمير عليه السّلام در مسأله حكمين فرمود: ما در خصوص رفع اختلاف و پايان جنگ؛ اشخاصي را حَكم قرار ندادهايم، بلكه تنها قرآن را به حكميّت انتخاب كرديم، و چون قرآن در ميان ما خطوطي پوشيده در جلد است، با زبان سخن نميگويد و نيازمند به ترجمان است و تنها انسانها ميتوانند از آن سخن بگويند، وقتي آن قوم ما را دعوت كردند كه قرآن ميانمان حاكم باشد ما گروهي نبوديم كه به كتاب خداي سبحان پشت كرده باشيم در حالي كه خداي بزرگ فرموده: «اگر در چيزي اختلاف كرديد آن را به خدا و رسولش ارجاع دهيد» ارجاع دادن اختلاف به خدا اين است كه كتابش را حاكم قرار دهيم و ارجاع اختلافات به پيامبرش به اين است كه به سنّتش متمسّك گرديم، هر گاه به راستي كتاب خدا به داوري طلبيده شود، ما سزاوارترين مردم به آن هستيم و اگر به سنّت پيامبر حكم گردد ما سزاوارترين آنان به سنّت اوئيم (بنا بر اين در هر دو حال حقّ با ما است).https://eitaa.com/adinebaharan
جايگاه نيروهاي مسلح
نيروهاي مسلح - همچنان كه در بيان اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة و السّلام) هست - حصارند؛ حصن و حصارِ بركشيدهي در پيرامون يك ملت و يك كشورند. حصار هميشه بايستي پابرجا باشد، حصار بايد رخنه پيدا نكند؛ لذا نيروهاي مسلح هميشه بايستي استواري خودشان را حفظ كنند. در داخل حصار، حوادث و شرائط گوناگوني پيش ميآيد؛ يك عده خوابند، يك عده بيدارند، يك عده دعوا ميكنند، يك عده مشغول عروسياند، يك عده مشغول عزايند؛ اما اين حصار بايد در همهي اين احوالات مستحكم باقي بماند. با اين چشم به نيروهاي مسلح نگاه كنيد. اين استحكام بايد دائم باقي باشد. اگر اين استحكام بود، اگر نگهباناني كه بر روي حصار دارند نگهباني ميدهند، دائم هشيار بودند، مراقب بودند، حركات دشمن را رصد كردند، از هيچ نقطهاي غافل نشدند، امنيت داخل حصار محفوظ خواهد بود؛ در سايهي آن امنيت، مردم به دين و دنيا ميتوانند برسند؛
مقام معظم رهبري
منبع
بيانات رهبري در ديدار فرماندهان نظامي و انتظامي 22فروردين 89.https://eitaa.com/adinebaharan
آيا مسافرت عمدي در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جايز است؟
مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، ولو اينکه براى فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است.https://eitaa.com/adinebaharan
چه كساني مخلد درآتش نيستند؟
از مجموعه آيات قرآن و اخبار معصومين به دست ميآيد، كه همه كساني كه به جهنم وارد ميشوند مخلّد در آتش نيستند بلكه عدهاي خاص هستند كه وعده خلود به آنان داده شده است از جمله: 1- كافراني كه عليرغم ارائه حجت به آنان، عناد ميورزند و با حق ستيز ميكنند، 2- كسي كه به عمد مؤمني را بكشد، 3- دشمني و ستيز با خدا و رسول او و تعدي از حدود الهي، 4- مرگ با كفرورزي به حق و ارتداد، 5- مرتكبين برخي گناهان كبيره مانند رباخواري و زنا (در صورت توبه نكردن). بنا بر ادله مختلفي كه در جاي خود مورد بحث قرار گرفته، خلود در عذاب، ويژه گروههاي خاصي است البته نه اين كه هر مسلماني به صرف مسلمان بودن از خلود مصون باشد بلكه ممكن است مسلمان نيز به دليل اعمال و فجايعي كه انجام داده است، در جهنم مخلّد باشد. رواياتي در مورد خروج برخي از اهل جهنم از آن مكان وارد شده است از جمله:- اَنس گويد: رسول خدا فرمود: مردمي از آتش خارج ميشوند،1.- جابر گويد: رسول خدا آيه فَأَمَّا اَلَّذِينَ شَقُوا (11: 106) را خواند و فرمود: اگر خدا بخواهد مردم شقاوتمندي را از آتش خارج كرده و به بهشت وارد كند آن را انجام خواهد داد،2.- ابي بصير گويد: از امام باقر شنيديم فرمود: مردمي از آتش خارج ميشوند... و به بهشت وارد ميگردند،3. براي مطالعه بيشتر در اين زمينه ر. ك: معاد و جهان پس از مرگ، آيت اللَّه مكارم كلم الطيب، آيتاللَّهطيب معادشناسي، ج 10، آيت اللَّه طهراني
منبع: 1 (تفسير الميزان عربي، ج 11، ص 39)
2.همان
3. همان
https://eitaa.com/adinebaharan
هركس كه حقيقت قرآن را در خود پياده كرده است راه مستقيم به سوي هر خير را پيموده است. و هركس به هر اندازه كه واجد آن است به همان اندازه قرآن و انسان است، و به انسان كامل تقرب جسته است.
علامه حسن زاده
منبع
عباس عزيزي، هزار و سيصد نكته درباره قرآن، نكته 126.https://eitaa.com/adinebaharan
بدبياري
برخلاف باور رايج اينكه يك فرد بيش از معمول با بدبياري و مشكلات مواجه باشد به اين معني نيست كه او نمي تواند از شادي بسيار هم برخوردار باشد. شواهد معتبر متعددي وجود دارد كه دوجانبه بودن رابطه بين هيجان مثبت و منفي را نفي مي كنند.https://eitaa.com/adinebaharan
روزی که رسول خدا (ص) از غزوه تبوک باز می گشت، سعد انصاری به استقبال آن حضرت شتافت و با پیامبر (ص) دست داد.
حضرت فرمود: چه باعث شده که دست هایت این گونه سفت و پینه بسته باشد؟
جواب داد: با بیل برای کسب نفقه خانواده ام کار می کنم.
حضرت دست وی را بوسید و فرمود: این دست هرگز آتش جهنّم را حسّ نمی کند.
📙تاریخ بغداد، ج۷، ص۳۴۲