eitaa logo
شبکه امامت شهر بهمن
288 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
481 ویدیو
14 فایل
( قرار گاه فرهنگی شهر بهمن) ✳️مرکز ارتباطات و رسانه نهاد نماز جمعه بهمن به نشانی @adineh_bahman_fars1395 در وشبکه‌های اجتماعی ✳️پایگاه مجازی نماز جمعه : https://karbar.ejna.ir/en/imamatjomeh?id=1487301 ✳️ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mtm3644
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حکم بازی با پاسور ⁉️ سؤال: بازی وَرَق‌ يا پاسور چه حكمى دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: پاسور عرفاً از آلت قمار محسوب می‌شود و بازی با آن مطلقا حتی بدون شرط‌بندی حرام است. 🔸 آیت‌الله مکارم: هر گاه از آلت قمار خارج نشده باشد و در نزد توده مردم‌ محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن حتی بدون برد و باخت مالى اشکال دارد. 🔹 آیت‌الله سیستانی: بازی با وسایل قمار مثل وَرَق‌ و پاسور در صورت شرط‌بندی حرام است و بدون شرط‌بندی بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📚 سایت آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم و سیستانی
💠 خرید قسطی کالا به واسطه سرمایه دیگری ⁉️ سؤال: راننده‏ای قصد دارد که کامیونی بخرد و برای این کار، پول مورد نیاز را از شخص دیگری گرفته تا خود وکیل او شود و ابتدا کامیون را برای وی خریداری کند سپس او کامیون را به طور قسطی به راننده بفروشد؛این معامله چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر راننده به عنوان وکیل از طرف صاحب مال، این معامله را انجام دهد و سپس او هم آن را به خود راننده به طور قسطی بفروشد، در صورتی که قصد آنان حیله کردن برای فرار از ربا نبوده و در هر دو معامله قصد جدّی خرید و فروش داشته باشند، اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای
💢 حكم خون مردگی زیر پوست ⁉️ سؤال: آیا خون مردگی زیر پوست، خون محسوب شده و سبب سرایت نجاست می‌شود؟ ✍️ پاسخ: 🔹 خونی که به‌ واسطه کوبیده شدن زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد اگر طوری شود که عرفاً دیگر به آن خون نگویند پاک است؛ ولی اگر به آن خون بگویند در صورتی که ناخن یا پوست، سوراخ شود اگر مشقّت ندارد، باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد باید اطراف آن را به‌ طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه بر آن بگذارند و روی پارچه را به نیت جبیره، دست‌تر بکشند. 🔸البته اگر انسان نداند که خون زیر پوست مرده یا گوشت به‌واسطة کوبیده شدن به‌آن حالت در آمده، پاک است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای
⬜ پرسش های احکام ❓پرسش: حکم تکرار اذکار نماز (سهواً، احتیاطاً یا از روی وسواس) چیست؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: تکرار اذکار نماز حتی اگر از روی وسواس باشد موجب بطلان نماز نیست (غیر از تکبیرةالاحرام که صورتهای مختلفی دارد) البته اگر تکرار ذکر به حدی برسد که موالات و یا صورت نماز را به هم بزند، موجب بطلان نماز می‌شود. آیت‌الله مکارم: هرگاه در آيه و يا ذكرى از نماز شك كند بايد آن را تكرار كند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نكند و اگر اعتنا كند نمازش اشكال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند. آیت‌الله سیستانی: هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا کلمه ای، شک کند که آن آیه یا کلمه را درست گفته یا نه، مثلًا شک کند که«قُلْ هُوَ الُله اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌تواند به شک خود اعتنا نکند؛ ولی اگر آن آیه یا کلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، می‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تکرار نکند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست. شایان ذکر است، تکرار سلام‌های نماز احکام خاصّی دارد که در مسألۀ «۱۴۴۲» ذکر شده است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت رهبر معطم انقلاب، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م ۱۲٠۸،توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی م ۹۲۴
💠 خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت ⁉️ سؤال: اگر در معامله‌ای که به صورت نسیه انجام می‌شود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله‌ای صحیح است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابراین معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای.
💠 اهانت به مقدسات دیگر مذاهب 💬سؤال: اهانت به مقدسات دیگر مذاهب چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 اینجانب همچون بسیاری از علمای اسلام و دلسوزان امّت اسلامی بار دیگر اعلام می‌کنم که هر گفته و عملی که موجب برافروختن آتش اختلاف میان مسلمانان شود و نیز اهانت به مقدّسات هر یک از گروه‌های مسلمان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی، خدمت به اردوگاه کفر و شرک و خیانت به اسلام و حرام شرعی است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای
💠 سال خمسی جداگانه 💬 سؤال: آیا کسی که چندین درآمد دارد (مانند کسی که هم تاجر است و هم کشاورز) می‌تواند برای هر کدام، سال خمسی جداگانه‌ای قرار دهد؟ ✅ پاسخ: 🔹 به نظر آیت‌الله خامنه‌ای؛ اگر حساب و مخارج هر کدام جداگانه و مستقل باشد، می‌توان برای هر یک، سال خمسی جداگانه‌ای قرار داد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای
💠فحاشی به قصد شوخی 💬برخی تصور می‌کنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد؛ مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد! در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی! 💠 پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: فحش دادن حرام است. 📚 مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج١ ص١١٩
➖ حکم نماز شراب خوار ✍ سوال: آیا نماز شخص شراب خوار باطل است و باید پس از چهل روز، نمازهایش را قضا کند؟ ✅ جواب: همان گونه که امام صادق علیه السلام فرمودند: «لا تقبل صلاة شارب الخمر أربعین یوما إلا أن یتوب»؛ کسی که شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش پذیرفته نمی شود؛ مگر آن که از این گناه بزرگ توبه کند. [1] با این حال باید توجه داشت که قبول نشدن نماز بهانه ای برای ترک آن نیست؛ بلکه شخصی که شراب خواری کرده نیز باید وظیفه خود را در خواندن نماز انجام دهد و گر نه گناه ترک نماز هم بر او نوشته می شود. پس نماز شخص شراب خوار باطل نیست و اگر نماز خواند، قضا ندارد؛ البته اگر کسی در حال مستی نماز بخواند، نمازش باطل است. [2] 🏷 پی‌نوشت: [1]. مستدرک الوسائل، ج 17، ص 57. [2]. خامنه ای: استفتا. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 161.
غیبت_و_خنده ادای_دیگران 🤔 درآوردن ادای حركات و رفتار دیگران در جمع به قصد خندیدن، غیبت است؟ ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است و بیان امور ظاهر و آشکار، مثل ادای حركات و رفتار دیگران غیبت نیست البته اینکار اگر به قصد عیب جویى و تمسخر باشد یا موجب آزار و اهانت شود، شرعاً جایز نیست و اگر اینگونه نباشد اشکال ندارد. 👌درآوردن ادای برخی از افراد نامعین یک صنف مثلا برخی تاکسی داران یا برخی گدایان خیابانی و ... اشکال ندارد. 🤔 تقلید صدای دیگران، غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ تقلید صدای افراد و لهجه‌‌های مناطق مختلف، غیبت نیست، چون این صدا و لهجه‌ی خاص، امر پنهانی نیست علاوه بر اینکه اصلا عیب نیست؛ ازاین ‌رو غیبت نیست. 👌تبصره: 1.🔹 تقلید صدای و لهجه‌های افراد اگر از روی تمسخر باشد، حرام است و فرقی هم نمی‌کند که لهجه‌ی عمومی منطقه‌‌ای را تقلید کند یا شخص خاصی را. 2.🔸تقلید صداى جنس مخالف اگر سبب فساد گردد، جایز نیست. 📚 امام استفتائات ج2 ص619 س10و11 و مكاسب محرمه ج1 ص412؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 17 و اجوبه س1220؛ سیستانی رساله ج2 غیبت؛ مكارم استفتائات ج1 س556 و ج3 س1688، 1725 و1726واحكام ویژه م274؛ بهجت جامع المسائل ج2 ص469 و470؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 س1009، 1010، 1034، 2042 و 2043؛ نوری استفتائات ج1 س471؛ فاضل جامع المسائل ج1 س2245؛ وحید، رساله م 2078 و منهاج الصالحین ج2 م29
🤔 فرق بین غیبت كردن و دردل كردن چیست؟ اصلا مگه میشه 😳 بدون درددل کردن زندگی کرد؟! ✍️ ببینید: غیبت بیان عیب پنهان مومن است اما درددل بیان مشکلات و غم و غصه زندگی پیش دیگران است. 🌱 این دوتا گاهاً با هم جمع می‌شوند و گاهی هم نه، یعنی بعضی وقتها درددل غیبت هم هست و بعضی وقتها هم نیست. 👌 اگر در درددل کردن عیب پنهانی مومن را بگوید که شنونده او را می‌شناسد ولی از آن عیب خبر نداشته، غیبت است. مثلا بگوید دیروز با همسرم بحثم شد 😔و بهم توهین کرد. 🍃 اگر در درددل کردن عیب پنهانی مومن را نگوید یا شنونده نشناسدش غیبت نیست. چند نمونه از درد دل که غیبت محسوب نمی‌شود: 1. گفتن مشکلات اقتصادی 2. گفتن بیماری‌های خودش (نه افراد خانواده) 3. گفتن مشکلات خانه که مربوط به اشخاص نیست مانند: سرمایش و گرمایش، وجود حیوانات مثل مورچه، سر و صدای اتومبیل و خیابان‎های اطراف و ... 4. آرزوها و اهدافی که به آنها نرسید. 5. اشتباهاتی که مرتکب شده مثل انتخاب شغل نامناسب و ... 👌درددل کردن پیش فردی مانند مشاور یا بزرگتر که می‌تواند مشکل شما را حل کند اگر چه غیبت است اما از باب مشاور جایز است و اشکالی ندارد. 📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17 و 20؛ سیستانی، توضیح المسائل، ج1، م 2264 و 2266 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 16، م 29؛ مكارم، استفتاءات، ج1، س 552؛ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبریزی، استفتاءات جدید، ج 2، س 1010 و‌ منهاج الصالحین، ج 1، ص 11، م 29؛ وحید، توضیح المسائل، م 2078 و منهاج الصالحین، ج2، م 29.