eitaa logo
آدینه سبز
33 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
4.7هزار ویدیو
56 فایل
روزهادرگذرندودلم خسته ازاین آمدن طولانی وخودم درحیرت پرسشی بی پاسخ که توکی می آیی باز؟
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻ادب دعا امام صادق عليه السلام: هر گاه يكى از شما حاجتى مى طلبد ، ابتدا مدح و ثناى پروردگارش را به جا آورد ؛ چرا كه آدمى وقتى از سلطان حاجتى مى طلبد ، مقدّمتا بهترين سخنى را كه در توان خود دارد ، به او مى گويد . بنا بر اين ، هر گاه حاجتى طلبيديد ، نخست خداوند عزّتمندِ جبّار را تمجيد كنيد و او را مدح و ثنا گوييد . [پس ]مى گويى:يا أجوَدَ مَن أعطى ، ويا خَيرَ مَن سُئِلَ ، يا أرحَمَ مَنِ استُرحِمَ ، يا أحَدُ يا صَمَدُ ، يا مَن لَم يَلِد ولَم يولَد ولَم يَكُن لَهُ كُفُوا أحَدٌ ، يا مَن لَم يَتَّخِذ صاحِبَةً ولا وَلَدا ، يا مَن يَفعَلُ ما يَشاءُ ويَحكُمُ ما يُريدُ ويَقضي ما أحَبَّ ، يا مَن يَحولُ بَينَ المَرءِ وقَلبِهِ ، يا مَن هُوَ بِالمَنظَرِ الأَعلى ، يا مَن لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ ، يا سَميعُ يا بَصيرُ . وأكثِر مِن أسماءِ اللّه ِ عز و جل ؛ فَإِنَّ أسماءَ اللّه ِ كَثيرَةٌ ، وصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ وقُل : اللّهُمَّ أوسِع عَلَيَّ مِن رِزقِكَ الحَلالِ ما أكُفُّ بِهِ وَجهي ، وأُؤَدّي بِهِ عَن أمانَتي ، وأصِلُ بِهِ رَحِمي ؛ ويَكونُ عَونا لي فِي الحَجِّ وَالعُمرَةِ 📚كافي/ج2/ص485/ح6 🌹
♦️این تصویر، بخشی از گزارش رسمی پالایشگاه نفت اصفهان است که به همراه صورت‌های مالی این پالایشگاه منتشر شده است. این شرکت، از جمله شرکت‌هایی است که محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کرده و به ملت ایران می‌فروشد. در این گزارش رسما اعلام شده است که با قیمت جهانی نفت ۷۳.۸ دلار، اگر نرخ دلار ۴۳ هزار تومان باشد، سود هر سهم پالایشگاه ۷۸۴ ریال خواهد بود و اگر نرخ دلار به ۴۹ هزار تومان افزایش یابد، سود هر سهم به ۲۴۱۱ ریال افزایش خواهد یافت. یعنی با افزایش قیمت دلار از ۴۳ هزار به ۴۹ هزار، سود هر سهم پالایشگاه اصفهان حدود ۲۰۷ درصد افزایش می‌یابد. سوال ما این است که چرا یک شرکت ایرانی باید محصولات خود را به دلار قیمت‌گذاری کرده و به مردم ایران بفروشد؟ چرا یک شرکت باید از محل کاهش ارزش پول ملی سود کند؟ بله عزیزان! گرانی دلار در داخل این کشور ذینفع دارد. اگر با گرانی دلار زندگی شما گران‌تر می‌شود، اگر با گرانی دلار از خودرو و مسکن تا فرش زیر پایتان و گوشت و مرغ و لبنیات سر سفره‌تان گران می‌شود، صاحبان سهام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و شرکت‌های معدنی و فولادی، سودهای نجومی به جیب می‌زنند. ما حرف عجیب و غریبی نمی‌زنیم که اینهمه ناسزا می‌شنویم. ما می‌گوئیم درآمد این ملت به ریال است. قیمت‌گذاری دلاری نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و پالایشی و معدنی، باعث شده دخل این ملت به ریال و خرج‌شان به دلار شود. باعث شده مردم نتوانند از عهده هزینه‌های زندگی برآیند. اما سفره این ملت، کمتر از مرز این سرزمین نیست. تا پای جان می‌جنگیم... 🔘سید یاسر جبرائیلی @Radmanminer
🔻چرا «احتمالا» مشارکت پایین دیگر مهم نیست؟ 🔸هم‌دلانه و دور از فضای فحش دادن و نقد و... اگر بخواهم علت بی‌اهمیت شدن مشارکت پایین مردم در انتخابات را لااقل برای بخش مهمی از نظام ببینم اینطور حدس می‌زنم: 🔹سیستم طی سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده که هزینه کاهش مشارکت عمومی در عرصه سیاسی، کمتر از التهابات سیاسی اجتماعی در هر انتخابات و مهم‌تر از اون تغییر سیاست‌ها و راهبردهای نظام‌ است. 🔸به‌نظر می‌رسد نظام ترجیح می‌هد سیاست‌های مشخص و بلندمدت داشته باشد حتی اگر مشارکت عمومی کم باشد. 🔹از طرف دیگر تجربه اغلب کشورهای منطقه و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای مثل چین و روسیه، به نظام نشان داده اگر در کنار اقتدار حاکمیتی در تامین معاش موفق باشد، موضوع کمرنگ بودن انتخابات و دموکراسی ضربه اساسی به بقای سیستم نمی‌زند بلکه محکم‌تر هم سر جایش باقی می‌ماند. 🔸ممکن است بگویید تجربه این سال‌ها نشان داده که نظام نه‌تنها قافیه انتخابات و مشارکت را باخته بلکه در کارآمدی هم شکست خورده؛ اما احتمالا با این پاسخ مواجه می‌شوید که عیب ندارد و اگر چند سال سیاست‌ها و مدیریت کشور ثابت و بدون التهاب باشد بالاخره جواب می‌گیریم. 🔹بر همین مبنا تصور می‌کنم کم کم به این سمت می‌رویم که انتخابات ریاست‌جمهوری یا برچیده و یا به شکل کم التهاب و با کمترین دوقطبی و تضاد و هیجان ولو با مشارکت کم برگزار شود. 🔸براندازی هم به دلایل گوناگون تا سال‌ها منتفی‌ است و به همین دلیل راحت‌تر می‌توان این ایده را پیش برد. 🔹در همین چارچوب می‌شود حذف چهره‌های قدرتمند سیاسی که ممکن است مجری سیاست‌ها نباشند یا در تعارض با بقیه بخش‌های سیستم قرار بگیرند و یا موج‌سازی اجتماعی جدی داشته باشند هم قابل فهم‌تر می‌شود. 🔸عزل یک مجری ضعیف و بدون پشتوانه مردمی بسیار راحت‌تر و کم‌دردسرتر از حذف فردی محبوب و قدرتمند است. 🔹اینها که نوشتم تلاشم برای فهم همدلانه‌تر چیزی است که شاهدش هستیم. نه اینکه لزوما من موافقش باشم و نه اینکه حتی ایده درستی باشد. علیرضا ملوندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.....................﷽................................. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً 🙏 دعا برای مردم غزه و رزمندگان مقاومت فراموش نشود⚘️
🔺۲شهریور سالروزشهادت چریک۱۰۰۰چهره حجةالاسلام سيدعلی اندرزگو امام خمینی:ما نیمی از انقلاب را ازین شهید داریم، اگر۱۰تن مثل اوداشتیم، دنیا تحت سلطه اسلام بود✌️🌹 ـــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شعری رمزی و جالب در ایوان غربی مسجد جامع اصفهان صفه استاد قدمت کاشیکاری صفوی کتیبه میانی: عمل ابن محمد، مومن محمد امین (استاد کاشی کار)
استاد عالی (4).mp3
158K
همسربهشتی✌️
♦️پایداری برای حذف احمد میدری، تنها فرد عدالتخواه کابینه پیشنهادی پزشکیان، تمام قد به میدان آمد. همزمان، کارگزاران و اصلاح‌طلبان و شبکه قدرتمند رسانه‌ای شان هم حاضر به هزینه دادن برای دفاع از میدری نشدند و یک دهم دفاعی را که از همتی کردند و یک صدم حمایتی را که از عراقچی کردند از میدری نکردند. به عبارتی او را در قفس شیر بی‌دفاع رها کردند تا قربانی شود. ‏وضعیت تراژیک عدالتخواه‌ترین وزیر کابینه پزشکیان نمادی از اتحاد فراجناحی نئولیبرالها در ایران ۱۴۰۳ است و نشان می‌دهد نئولیبرالیسم در ایران امروز از راست تا چپ، از کارگزاران تا پایداری، از حسین مرعشی تا صادق محصولی، از کراواتی‌های خواهان سکولاریسم تا بسیاری از مداحان و منبری‌های سوپرولایی امتداد دارد. ‏مقابله با چنین پروژه فراجناحی که تامین کننده منافع الیگارشی ایران است نیازمند اتحادی فراجناحی از همه مردم عادی و همه متضررین از وضعیت موجود است. عدالتخواهان در هر دو جناح‌ سیاسی به ظاهر متضاد با یکدیگر همپوشانی بیشتری دارند تا با هم‌جناحی‌های نئولیبرالشان. همانطور که پکیج فروش‌های به ظاهر حزب‌اللهی با پکیج‌فروشهای به ظاهر اصلاح‌طلب نقاط مشترک بیشتری دارند تا با هم‌حزبی‌هایشان، پرایدسواران مستاجر حزب‌اللهی هم با پرایدسواران مستاجر اصلاح‌طلب نقطه مشترک بیشتری دارند. ‏کسانی که وسط ماه از تامین مایحتاج غذایی خانواده عاجز میشوند، کسانی که هرماه اضطراب سررسید اجاره دارند، کسانی که برای شهریه ثبت نام فرزندشان نگرانند، اینها باید با یکدیگر وارد گفتگو‌ ‌و کنش‌های مشترک شوند و نباید بگذارند روایت‌های کلان فرهنگی و جناحی هم‌طبقه‌ای هایشان را را مقابل آنها بگذارد و از متحدان بالقوه برایشان دشمن بسازد. ‏تضاد اصلی امروز در وضعیت اقتصادی و طبقاتی است. برندگان نئولیبرالیسم چه کراواتی چه ریشو در یکسو و بازندگانش فارغ از گرایش‌های فرهنگی در سوی دیگر. ورای اصلاح طلب و اصولگرا ایران امروز نیازمند جبهه‌ای فراجناحی برای مقابله با نئولیبرالیسم است. 🔘علی علیزاده @Radmanminer
🏴اربعین سید و سالار شهیدان تسلیت باد🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖️مجری خطاب به مرحوم ناصر عبداللهی: نگران چی هستی ناصر جان؟ ➖️ناصر عبداللهی: نگران ظهورم عزیز همیشه فکرمیکنم وقتی آقا میاد ناشناس هست دوم فکرمیکنم این غربتی که برای امام حسین(ع) بود ۱۰۰هزار برابرش برای ایشون هست ➕️آیا الان بازیگر هنرمند خواننده یا سلیبریتی ای هست که همچین نگرانی ای داشته باشه؟! روحش شاد یادش گرامی باد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادمان نمیرود که شهید رئیسی بدلیل فشارهای عجیب و غریب مجلس قالیباف در سه سال دولتش، پنج وزیر و معاون را تغییر داد اما دَم نزد😔 توجه کردید؟ ۵ نفر در سه سال! و آقای قالیباف با افتخار از این موضوع یاد میکند😒 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌹 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برای اثبات مظلومیت زائرین پاکستانی یک عمر از ایران برایت گفته باشند بعد از هر نماز برای عزت ایران و مردمش دعا کنی با شور و شوق و سختی بسیار وارد ایران شوی لبخند پرمحبت خدام مواکب را ببینی ولی اما در چند صد کیلومتری مرز خروجی خوزستان زمانی که خانواده ات از خستگی چشم بر هم گذاشته اند شیشه های اتوبوست را خرد کنند🤦‍♂ ممکن است فکر کنی تروریست های سپاه صحابه و لشکر جنگوی هجوم آورده اند. ولی اینجا تو رامهرمز؟ تنها چیزی که می بینی دو موتور سوارند در حالی که فرار می کنند. به کجا شکایت کنی؟ به که گله کنی؟ با کدام زبان صحبت کنی؟ من که می دانم ! رویت را به آسمان کرده ای و آهسته نجوا کرده ای: فدای سر حسین فاطمه...... تو زائری. زائر مظلوم پاکستانی.... سنگهایی که سر اربابت را شکستند، شیشه های ماشین تو را هم شکسته اند. تو را چه باک که سالار شهیدان، عباسش را به استقبال می فرستد✌️ تو زائری، زائر مظلوم پاکستانی فقط تو را به مادر سادات قسمت می دهیم در میان بغض هایت، در میان اشکهای وصالت، چشم بر کم کاری های ما بپوشانی🙇‍♂ هرگزم نیست لیاقت که شوم زائر تو بلکه با زائر خود همسفرم گردانی💔
🗓 ٤ شهریور سالروز شهادت حاج 🔴 : او می‌بایست شهید می‌شد؛ برای او مردن در رختخواب کوچک بود 🔻 من ایشان را حدود بیست سال است که می‌شناسم. مهدی عراقی یک نفر نبود، او به تنهایی بیست نفر بود. حاج مهدی عراقی برای من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود. ایشان برای من بسیار سنگین بود اما آنچه مطلب را آسان می‌کند آن است که در راه خدا بود. او می‌بایست شهید می‌شد؛ برای او مردن در رختخواب کوچک بود. 📚بیانات در دیدار با خانواده شهید؛ ۴ شهریور ۱۳۵۸ 🔗 توضیح تاریخی: شهید مهدی عراقی همچون سربازی فداکار در خدمت امام بود و از کینه منافقین در امان نماند و در ۴۹ سالگی به همراه فرزندش حسام توسط گروهک به شهادت رسید و در حرم حضرت معصومه (سلام الله) مدفون شد. یادش گرامی وراهش پررهرو 🌹
. ⁉️ آوی سنّا میدونید چیه ؟! 🔹لباس فارغ التحصیلی درکل دنیا به این شکل است. اما تا به حال به این فکر کرده اید که چرا این شکل و اصلاً فلسفه وجودش چیست؟! هنگامی كه از شما سوال می شود كه این لباس و كلاه چیست؟ چه پاسخی دارید که بدهید؟! احتمالاً خواهید گفت نمی دانم ! اما اگر این سوال را از یك اروپایی یا ژاپنی و یا حتی آمریكایی بپرسند خواهند گفت : ما به احترام «آوی سنّا Avicenna» (ابن سینا) پدر علم جهان این لباس را به صورت نمادین می پوشیم! بله این یك نمونه از ارزشها و برندهای ایرانی است كه خود ما آنرا نمیشناسیم، "ردای فارغ التحصیلی"! آنها به احترام «آوی سنّا» كه همان «ابن سینا»ی ما كه لباس بلند رِدا گونه می پوشیده، این لباس را بر تن دانشمندان خود می پوشانند. آن كلاه هم نشانه همان دَستار است (کمی فانتزی شده) و منگوله آن نیز نمادی از گوشه دستار خراسانی است كه مردان ایرانی در قدیم از گوشه دَستار آویزان میكردند و به دوش می انداختند!
🔴 پروژه بگیر زمانه ات را بشناس
💫چند کلمه درباره یک اعتراف تلخ و دیرهنگام برادر خوش نیت ما آقای خاندوزی، در آخرین مصاحبه خود در کسوت وزیر اقتصاد، درباره سیاست حذف ارز 4200 اظهاراتی کرده که برخی آن را تعبیر به «نوشدارو پس از مرگ سهراب» کرده اند؛ لکن راقم این سطور معتقد است «جلوی ضرر را هر وقت بگیریم، منفعت است» و اگر این سخنان، باعث شود آقای دکتر پزشکیان مسیر دولت‌های گذشته را در اقتصاد ادامه ندهد، غنیمت است. آقای خاندوزی گفته است که در راستای هماهنگی های پیش از تشکیل کابینه دولت، از طرف سازمان برنامه به او گفته شده که «شما که می‌خواهی رای اعتماد از مجلس بگیرید بدانید که قرار است حتماً چنین اقدامی (حذف از 4200) را در ستاد اقتصادی دولت پیگیری خواهیم کرد و شما نیز همراه باشید»؛ و علی‌القاعده او این شرط را می‌پذیرد و به مجلس معرفی می‌شود. اما امروز آقای خاندوزی می‌گوید با زمان بندی و جزئیات پروژه حذف 4200 موافق نبوده و به دولت جدید توصیه کرده است که «اگر دوباره به مرحله‌ای برسیم که نیاز به اصلاح سیاست‌های ارزی برای کالاهای اساسی داشته باشیم، تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ می‌تواند درس‌های مهمی برای آینده به همراه داشته باشد. اولین نکته این است که باید از سایر ابزارهای غیر قیمتی و هوشمندسازی بهره گرفت... هیچ نسخه کلی و همواره موفقی وجود ندارد که بتوان با آن گفت اگر قیمت‌ها را به درستی تنظیم کنیم، همه مشکلات حل خواهند شد. ممکن است در بلندمدت یا با هزینه‌های بسیار زیاد به نتایجی برسیم، اما قطعاً این رویکرد نمی‌تواند صلاح اقتصاد ایران و تاب‌آوری جامعه و مردم ما باشد». این حرف ها که امروز آقای خاندوزی می‌زند، حرف دیروز ما بود. اگر امروز آقای خاندوزی می گویند از تجربه حذف 4200 برای آینده درس بگیریم، دیروز ما می‌گفتیم به تجارب دیگر کشورها نگاه کنید و درس بگیرید و نکنید. اگر این برادرمان امروز می‌گوید گران‌سازی به صلاح اقتصاد ایران و تاب آوری جامعه و مردم ما نیست، حرف دیروز ما را می‌زند. دیروز ما همین حرف‌ها را می‌زدیم و ناسزا می‌شنیدیم... بگذریم! ما نه قصد شماتت کسی را داریم و نه می‌خواهیم پرچم «دیدید گفتیم» برافراشته و از زخم سفره ملت کاسبی سیاسی کنیم. به نظرم اصلی‌ترین مخاطب سخنان آقای خاندوزی، کسی نیست جز دکتر مسعود پزشکیان. اوست که باید پای درس و تجربه تلخ اردیبهشت 1401 بنشیند و زیر بار لابی گران‌سازی نرخ ارز نرود. دیروز ارز 4200 ارز ترجیحی نام داشت، امروز ارز 28500 را ارز ترجیحی می‌نامند و در پی حذفش هستند. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم فرقی ندارند. این سیاست، به قول آمریکایی ها بایپارتیزان (Bipartisan) است! رویش اجماع وجود دارد. این حقیر اشراف کامل دارم که در تیمی که آقای پزشکیان چیده است، غلبه با تفکر آزادسازی نرخ ارز است. شنیدم شرکت های دلاردار و دلاری فروش نیز از ایشان همین را مطالبه کرده‌اند. اما سر سوزنی به انس رئیس جمهور با نهج البلاغه و ارادتش به امیرالمومنین(ع) و گرایش‌های عدالتخوانه‌اش امید دارم. و سوگمندانه عرضه کنم که اگر خود آقای پزشکیان تلاش نکند که بر موضوع اشراف پیدا کند و راسا تصمیم گیرد، تسلیم کارشناسانی خواهد شد که به قول انگس دیتون، توجیه‌گر و لابی‌گر منافع سرمایه‌داران هستند و بابت این خوش خدمتی‌ها، از آنان پاداش می‌گیرند. پول ملی، ناموس یک اقتصاد است. ما نباید تعیین ارزش پول ملی‌مان را به بازار آزاد عرضه و تقاضای دلار بسپاریم تا دلارداران و دلاری‌فروشان با مهندسی عرضه دلار، ریال ایران را بی‌ارزش کنند و به سودهای نجومی برسند. اقتصاد ایران هیچ خیری از این نسخه‌های دیکته شده صندوق بین‌المللی پول به ویژه «جهانی‌سازی/ دلاری‌سازی قیمت‌ها» و «شناورسازی نرخ ارز» ندیده است. نرخ ارز باید در یک رقم معقول(که طبق محاسابات اقتصاددان‌های غیرلیبرال و وارسته از سرمایه داری، در حال حاضر زیر 20 هزار تومان است) تثبیت شود. تمامی ارز حاصل از صادرات (چه نفتی و چه غیرنفتی) به این نرخ توسط بانک مرکزی خریداری شده و به همین نرخ، به نیازهای اولویت‌دار کشور تخصیص یابد. @syjebraily
عجایب شهر @raefipourfans
💥بحران در بحران و ریزش حامیان! تا ابتدای دهه ۱۳۸۰ ابنای جامعه ایران نه تنها بر سر مناسک بزرگ بلکه بر سر سریالهای طنز عطاران هم میتوانستند گفتگوی صمیمانه داشته باشند. بوجود آمدن الیگارشی بخش خصوصی،رونق دلالی و تضعیف کارمندی و کارگری تولیدی، ضمن اینکه مفاهمه در جامعه را از بین برد، مسیر اختلاف طبقاتی را نیز گشود و حتی روابط خانوادگی و فامیلی را ذیل دوگانه «دارا و ندار» تحت تاثیر شدید قرار داد. تلفیق سیاست خصوصی‌سازی در کنار سرکوب دستمزد، تعارضات جامعه ایران را افزون کرد و بحران کارگری و شورشهای اجتماعی ناشی از ضعف معیشت و فقر دستمزد و ورشکستگی بازنشستگان و صندوق‌هایشان را به بحران قطعی ۱۰سال آینده تبدیل خواهد ساخت. شوک‌های اقتصادی از هدفمندی یارانه‌ها تا شوک بنزین و شوک تورم غذایی ۱۴۰۱ و حذف ارز ترجیحی باعث افول سنگین سرمایه اجتماعی و شکاف فراوان شد؛ بطوریکه همزمان با هر شوک اقتصادی یک شورش اجتماعی نیز پدید آمد و پس از هر شورش،از حضور حامیان نظام در مقابل شورش‌ها بعنوان نیروی تنظیم‌گر نظم و ضد شورش کاسته شد! گسست اجتماعی اکنون به جایگاهی رسیده که حتی مناسک ماه محرم و رمضان و تیم ملی فوتبال و خواندن یا نخواندن سرود ملی به منازعه بین مردم جامعه تبدیل شده است. فربه شدن نوکیسه‌گان و عمدتا غیرنخبگان و بعد جلای وطن و گفتمان‌سازی مهاجرت با ادبیات رفتن «از این خراب شده»بخش جدید تنازع بین جامعه ایرانی را شکل داده که البته با گران‌تر شدن معیشت در خارج از کشور در اثر بحران‌های جهانی معکوس میگردد اما اثرات فرهنگی آن باقی خواهد ماند. اگر شبکه حامیان نظام سیاسی تا قبل از ۸۸ تلفیقی از لایه مذهبی و ارزشی و بخش‌هایی از طبقه خاکستری بودند در اثر اتفاقات ۸۸ بخشی از طبقه متوسط و خواهان آزادی‌های فرهنگی-سیاسی، جدا شده و با پاسخ غیررسمی و مثبت حاکمیت در فردای ۹دی، با آزادی غیر رسمی در برخی حوزه‌های فرهنگی که نهایتا منتهی به «زن زندگی آزادی»در ۱۴۰۱شد باعث ناامیدی بخشی دیگر از حامیان روزهای سخت نظام شد! یعنی نه‌تنها اقدام حاکمیت موجب رضایت رفرم‌خواهان فرهنگی نشده و سطح توقع آنان را تا برهنگی و آزادی‌ها جنسی و ترویج فمنیسم و تضعیف بازوی مردانه و جایگاه حمایتگرانه و غیرت مرد در نظام خانواده بالا برده، که ریزش بخشی از طبقه طرفدار را که نهاد شریعت را مزیت نسبی جمهوری اسلامی می‌دانند،سبب شده است! شهریور ۱۴۰۱ و پاسخ حاکمیت به آن بصورت کاهش اصرار بر اجرای شرعیات ،عملا باعث شد تا ریزش شدیدی در طول دو سال اخیر در قشر ارزشی رخ دهد. پس از شکاف ۸۸ و ۹۸ که منجر به گسل حاکمیت با طبقه بالا و سپس طبقه ضعیف جامعه شد، حال حتی هسته سخت حامیان نیز پس از بحران معیشتی و فرهنگی ۱۴۰۱ناشی از حذف ارز ترجیهی و زن زندگی آزادی، دچار ریزش نسبت به حاکمیت شده‌است. مهمترین مصداق این ریزش شدید طرفداران ارزشی، در پررونق شدن گرایشهای مذهبی سکولار یا برائتی در مقابل قرائت حاکمیت از مذهب در هیئات و مساجد و الخ است؛ سکولار شدن جامعه از یکسو و پررونق شدن گرایش بدیل حاکمیت از مذهب که نماد آن را در خلوتی هر چه بیشتر هیئت‌های مذهبی حکومتی میبینیم مصداق واضح ریزشی است که در سالهای بعد با فوت موالید دهه ۳۰ و ۴۰ و نسل جنگ،عمیق‌تر خواهد شد. ازینرو معتقدم وقایع سال ۱۴۰۳ در حوزه انتخابات و سرزنش هسته سخت طرفدار نظام در حمایت از جلیلی و منزوی سازی آنان منجر به واگرایی هر چه بیشتر لایه مذهبی از حاکمیت و قرائت حاکمیتی میگردد و این روند با جراحی سخت اقتصادی مدنظر دولت فعلی و هدایت اعتراضات به سمت رهبری و قشر طرفدار انقلاب که از همین ابتدا و با اشتباه پزشکیان در جلسه رای اعتماد مجلس در بکاربردن گزاره «آقا گفته»،«هماهنگ شدیم»و ...تشدید خواهد شد! این ریزش سنگین محصول یک بازی دو سرباخت برای این لایه است. لایه مذهبی از یکسو مورد شماتت افکار عمومی بعنوان حافظ وضع موجود قرار میگیرد و از سوی دیگر حاکمیت نیز ذیل پاسخ به حوادث ۱۴۰۱ و سپس ۱۴۰۳ با عرفیسازی جامعه او را دچار انزوا کرده‌است،حال آنکه عمده آنان در بدترین شرایط مالی و معیشتی روزگار میگذرانند. این بازی دو سر باخت آن هم زمانیکه حاکمیت پیشتر در ۸۸ و ۹۸ طبقات بالا و پایین را از دست داده‌است به انهدام شبکه حامیان می‌انجامد و جامعه نیز از طبقه حاضر در بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی که ایثار به هر قیمت را مغتنم می‌شمارند تهی خواهد شد. نیما موسوی حسین کمیل