💫آیا حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی کالاها را ندارد؟
یکی از مباحث جدی این ایام که محل منازعه فکری دو جریان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال است، بحث قیمتگذاری است. سوال این است که آیا حکومت اسلامی حق دارد به یک فروشنده تکلیف کند که کالای خود را به چه قیمتی بفروشد؟
لیبرالها برای آزادسازی قیمتها از مداخله دولت، به ادبیات شرعی و دینی هم متوسل می شوند و میگویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس مختار باشد کالای خود را به هر قیمتی که میخواهد، به فروش برساند.
قبل از نقد این ادعا، طرح یک مقدمه، ضروری است.
در اندیشه اقتصاد اسلامی ما یک مفهوم مهم با عنوان «مالکیت الهی» داریم. وقتی میگوییم مالکیت اصلی و واقعی ازآن خداست، این یک حرف تشریفاتی نیست. امتداد عملی این سخن آن است که پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام، بدین معنی نیست که انسان مالک، بتواند هر کاری که نفسش اراده میکند، با مایملک خود انجام دهد. چنانکه انسان مالکیت تام جسم خود را هم ندارد و اجازه ندارد به خود آسیب بزند و حتی تکالیفی نسبت به جسم خود دارد، درباره مال هم همین است. اگر خدای متعال برای جسم انسان برنامه دارد و انسان مکلف است این جسم تحت مالکیت خود را طبق برنامهای که از سوی خدای متعال ارائه شده اداره کند، مال که در نسبت با جسم در مرتبه نازلتری قرار دارد و تبعیتش از برنامه الهی بدیهیتر است.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بحث مفصلی که پیرامون «آزادی اقتصادی» دارند، میفرمایند «اگر آزادى فعّالیّتهاى اقتصادى را اینجور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست».
ایشان در جایی دیگر میفرمایند «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّتهاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادىهاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایهدارى هست».
بنابراین، در اندیشه اسلامی، آزادی در برخورد با مال، اطلاق ندارد و اعمال مالیکت انسان بر ال خود، تحت ضوابطی صورت می گیرد که از سوی حکومت اسلامی تعیین می شود.
حال سوال اینجاست که در رابطه با قیمتگذاری، آن ضوابط اسلامی چیست؟
امیرالمومنین علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی میفرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخهایى که نه به فروشنده زیان برساند و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن.
این مفهوم «نرخی که نه فروشنده زیان ببیند و نه خریدار» بسیار حیاتی است؛ به نحوی که مولای متقیان، این مفهوم را از مصادیق «عدالت» ذکر کردهاند.
مرحوم حجت الاسلام سید عباس موسویان، رئیس فقید شورای فقهی بانک مرکزی، در همین موضوع یک مقاله مهم علمی نوشتهاند که مستند آن، کتاب «البیع» حضرت امام خمینی(ره) است.
آقای موسویان در این مقاله با استناد به ادله فقهی، استدلال کردهاند که «1. در شرایط عادی، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ 2. در شرایط احتکار، انحصار و تبانی، محتکر و انحصارگر به عرضه کالا موظف میشود؛ 3. در صورت امتناع محتکر و انحصارگر از قیمت عادلانه، به کاهش قیمت وادار میشود؛ 4. در صورت امتناع از قیمت عادلانه، برای او قیمت تعیین میشود؛ 5. در موارد تعیین قیمت، با مراجعه به دیدگاه کارشناسی، قیمتها به گونهای (عادلانه) تعیین میشود که به هیچیک از فروشنده و خریدار اجحاف نباشد».
بنابراین، این ادعای لیبرالهای مذهبی و غیرمذهبی که حکومت اسلامی حق قیمتگذاری روی اجناس مردم را ندارد، نه تنها باطل، بلکه خلاف عدالت است و اگر در جامعه اسلامی، دولت بخواهد قیمتها را رها کند، همان وضعیتی پیش میآید که حضرت آقا فرمودهاند، یعنی ظلم و فساد و بغی و طغیان.
@syjebraily
.
🍂دردم به جز وصال تو درمان نمی شود
بی تو عذابِ فاصله آسان نمی شود
🍂افسانه نیست آمدنت، لیک در عیان
این قصه بی حضور تو امکان نمی شود
#سلامیابقیةاللّه
#امام_زمان❤️
#نهج_البلاغه
▫️الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ
🟠فقر مرگ بزرگ تر است.
✍تعبیر به «الْمَوْتُ الاَْکْبَرُ; مرگ بزرگ تر» اشاره به این است که انسان به هنگام مرگ حداقل از مشکلات این جهان آسوده مى شود در حالى که فقیرى که با فقر دست و پنجه نرم مى کند گویى پیوسته در حال جان دادن است.بنابراین همان گونه که ما به هنگام بیمارى و تهدید به مرگِ جسمانى به دنبال طبیب و درمان به هر سو مى رویم، به هنگامى که فقر دامان فرد یا جامعه را مى گیرد نیز باید براى نجات از آن تلاش و کوشش کنیم.
📘#حکمت_163
⭕️گزارش به ملت _ 2
🔺دشمن خدا !
🔹سه شنبه 27 شهریور 1403 ، پس از اتمام جلسه صحن مجلس ، زنگ پایان جلسه نواخته شد و نمایندگان شروع به ترک مجلس کردند .
🔹ناگهان در گوشه ای از صحن مجلس، بدون هیچ اطلاع قبلی ، سروکله جناب آقای پزشکیان پیدا شد !
🔹مشخص نیست که ایشان چقدر در دفتر ریاست جمهوری بیکار است که برای پر کردن اوقات فراغت و بیکاری خود ، به گشت و گذار در مجلس و جاهای دیگر می پردازد !
🔹به نظر می رسد که اداره امور کشور توسط افراد دیگری انجام می شود و لذا جناب پزشکیان خیلی لزومی به حضور در دفتر خود نمی بیند !
🔹این را مقایسه کنید با شهید رئیسی که روز و شب نمی شناخت و از صبح زود تا آخر شب مشغول اداره جلسات هیئت دولت ، سرکشی به وزارتخانه ها ، بازدید از روستاها و مناطق محروم و ... بود و حتی روزهای جمعه را هم به سرکشی به استانهای محروم اختصاص می داد .
🔹به نزد جناب پزشکیان رفتم و گفتم : آقای پزشکیان ! دروغگو دشمن خداست .
پزشکیان : خب ؟
گفتم : شما در مجلس به نمایندگان دروغ گفتید .
پزشکیان : چه دروغی گفتم ؟
گفتم : شما ادعا کردید که رهبری همه وزرا را تأیید کرده اند . شما به رهبری نسبت دروغ دادید .
پزشکیان : من اینجور نگفتم .
گفتم : شما نسبت دروغ به رهبری دادید و به نمایندگان به دروغ گفتید که همه وزرا مورد تأیید مقام معظم رهبری هستند .
🔹پزشکیان خیلی عصبانی شده بود !
@kamranghazanfari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند تاریخ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی
این قسمت: ژاندارمری
27.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند تاریخ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی
این قسمت: شهربانی
31.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند تاریخ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی
این قسمت: #کمیته_ها
یکی از بزرگترین اشتباهات جمهوری اسلامی (که با جهالت مرحوم هاشمی رفسنجانی صورت گرفت) انحلال کمیته های انقلاب اسلامی بود!!
متولدین دهه های سی و چهل وپنچاه شمسی بخوبی از نقش ماندگار و بسیار مثبت پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی درحفظ امنیت شهرها در دهه شصت خورشیدی مطلعند وباور دارند که بخش بزرگی از نابسامانی اجتماعی و فساد وفحشای خیابانی کنونی محصول انحلال نیرویی است که نامش لرزه بر اندام مفسدین وفاسقین می انداخت😔
💠 ماجرای اهدای کلاشینکف طلایی!!
▫️شیوخ عرب خلیج فارس در جنگ. عراق علیه ایران از هیچ کمکی به صدام فروگذار نکردند.
یک قلم آن، کمک های عربستان و کویت است که بین 25 تا 50 میلیارد دلار برآورد می شود.
در این میان روابط عمیق دوستی و کمک های عربستان به صدام در حدی بود که ملک فهد شخصا در اقدامی تبلیغاتی، یک کلاشنیکف طلایی به صدام هدیه داد ... او آنروز تصور نمیکرد که روزی این سگ هار، پاچه خودش را نیز می گیرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 قراردادی که صدام پاره کرد‼️
۲۶ شهریور ۱۳۵۹ ،صدام، رییسجمهور وقت عراق در برابر دوربینهای تلویزیونی، قرارداد ۱۹۷۵ بین ایران و عراق را که با میانجیگری الجزایر بسته شده بود، پاره کرد. این اتفاق سرآغاز تهاجم ارتش بعثی به مرزهای کشوری بود که در آن بهتازگی و بعد از سرنگونی رژیم سلطنتی، انقلاب شده بود و هنوز ساختار اداری و حکومتی آن سروسامان محکمی نداشت.
ایران بعد از این اتفاق، درگیر جنگ ۸ ساله و ناخواسته شد. اختلافات مرزی موجود میان دو کشور سابقه طولانی دارد.سال۵۳ وزرای خارجه دو کشور مذاکرات را در استانبول آغاز کردند. طرف ایرانی بر انعقاد قرارداد براساس تالوگ تاکید داشت ولی عراقی ها اروندرود را جزو سرزمین عراق تلقی میکرد، همین امر سبب بنبست مذاکرات شد. این مذاکرات ناتمام، زمینهساز حل نهایی قضیه در الجزیره شد؛ یعنی جایی که جلسه سران اوپک اسفند۵۳ برگزار شد.رییسجمهور الجزایر از فرصت بهره برد تا شاه ایران و صدام، معاون رییسجمهور عراق را پای میز مذاکره بکشاند. عراق خط تالوگ را پذیرفت و ایران تعهد کرد از حمایت بارزانیها دست بردارد؛ لذا قرارداد الجزایردرسال ۵۴ به امضا رسید.
بهمن ۵۷ شاه سقوط کرد. رویارویی صدام با ایران بلافاصله بعد از انقلاب آغاز شد. عراق از اقدام حکومت جدید یعنی خروج ایران از پیمان سنتو، قطع ارتباط با اسراییل و حرکت این کشور به سمت جنبش عدم تعهد شادمان بود، ٫ صدام جاهطلب دچار توهم قدرت شده بود و در میان تولیدکنندگان نفت، ایران را ۴پشت سر گذاشت و سال ۱۹۷۸ بعد از اخراج مصر از دنیای عرب، داعیه رهبری جهان عرب را داشت. در ۲۶ شهریور ۵۹ قرارداد مزبور را ملغی اعلام کرد
⌛️ ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ -- سالروز لغو یکجانبه قرارداد الجزیره توسط صدام
پنج روز قبل از آغاز رسمی تجاوز ارتش بعث عراق به ایران
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔴 صدام در رویای حکمرانی مطلق بر شط العرب
در تمام قراردادها و معاهدههایی که از هنگام پیمان قسطنطنیه (اسلامبول) که بین ایران و عثمانی منعقد شد تا سال ۱۹۷۵ الجزایر که بین ایران و عراق منعقد گردید، نقطه اصلی اختلاف بین دو کشور، آبراه اروندرود بوده است. عراق نام این رودخانه را شط العرب میدانست
┄┅☫🇮🇷 کانال دفاع مقدس 🇮🇷☫┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نبویان نماینده مجلس خطاب به پزشکیان:
🔹 از آقای روحانی عبرت بگیرید؛ برای یکبار هم که شده متن FATF را بخوانید!
🔹️تحریمها از ۸۰۰ عدد به ۱۵۰۰ عدد رسید آقای پزشکیان سعی کنید اولاً متن برجام و fatf را برای یک بار بخوانید و صرفاً به وسوسههای کسانی که خانواده و بچههاشان در خارج از کشور هستند اعتماد نکنید
🔹 ثانیاً از تلاشهای باطل و چشم امید بستن به دشمنان ملت به جای اعتماد به ملت بزرگ ایران در دولت آقای روحانی عبرت بگیرید!
آدینه سبز
♦️من هنوزم باور نمی کنم که این تشابه عمدی باشد ... 😐 @Radmanminer
صدها چراغ دارد و بیراهه میرود
بگذار تا بیفتد وبیند سزای خویش!
دیر نیست روزی که ملت بنالند :ضربه ای که مسعود پزشکیان به انقلاب اسلامی زد مسعود رجوی نزد!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه تعقیب و گریز جالب آمریکایی ببینید
قشنگ طویله است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑اگر دیدید کسی گفت : کاش برمیگشتیم به قبل انقلاب این ویدیو بزنید تو صورتش و بهش بگید این تهران واقعیه نه اونیکه پهلوی پرستان از بالا شهر تهران بهتون نشون میدن !
👈🏻وضعیت مردم تهران پیش از انقلاب به روایت یک مستندساز اسرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👹درخت عجیب و وحشتناک زقّوم چیست؟
«زقّوم» به گفته اهل لغت اسم گیاهى تلخ، بدبو و بد طعم است. هم چنین »راغب» در «مفردات» مى گوید: «زقّوم» هر نوع غذاى تنفرآمیز دوزخیان است. از سویی قرآن نیز در توصیف «زقوم» می فرماید: «آن درختى است که از قعر جهنم مى روید! و شکوفه آن مانند کله هاى شیاطین است!» این گونه تشبیه براى بیان نهایت زشتى و چهره تنفرآمیز آن است، زیرا انسان از چیزى که متنفر باشد در ذهن خود براى آن قیافه اى زشت و وحشتناک ترسیم مى کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری_موشن
| "وَ لَا تَفَرَّقُوا"
✅ احادیثی از اهل بیت علیهم السلام با موضوع وحدت اسلامی
🔻حدیثی از پیامبر اکرم (ص)
🔰شعار محوری هفته وحدت امسال:
▫️«وحدت امت اسلامی، نجات غزه مظلوم»
#هفته_وحدت
#جمکران
#انتظار