eitaa logo
کانال اشعار عدلی تبریزی
560 دنبال‌کننده
215 عکس
308 ویدیو
88 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌺🍃🍃🌺🍃 زبانحال حضرت امام حسین علیه السلام بر سربالین حضرت ابوالفضل علیه السلام حاج اصغر فرشچی (عدلی تبریزی) سبک : ایران اگر دل تو راشکستند،،، عباس دور ای بو چولده سر سپاهیم امیر لشگریم پناهیم دریای مِحنت ایچره غرقم چیخوبدی عرشه داد وآهیم آی تک دور ابرخون ایچینده باتما اوغولسوزی گوزوندن آتما حرم لریم یولوی گوزلور سرشگ چشمی قانه قاتما عباس بو چولده من مُصباح دینم دخت رسوله نور عِینم سن جعفرطیاریم اُولسه قالمازکسیم من بی مُعینم قارداش دشمن توان سندن آلوبدی قول لاریوی تندن سالوبدی قانون آخوب سو تک بو چولده مشک و علم یرده قالوبدی عباس گل تک سولوب خردا اوشاقلار خشکیده دی تشنه دوداقلار بولمول له مشکینده سو یوخدی اَخیمده یول گوزلور قوناقلار یاتما دوربیرده پرچمون اله آل گوتور او مشکی چگنیوه سال هلاک اولور سوسوزدان اصغر سن قیدیمه قارداش اوزون قال بولدوم سو مشکینی فراته سالدون آرامشی دشمندن آلدون مشکی پُرایتدون ایشمَدون سو ایتدون مُواسات تشنه قالدون عباس سن تک لب عطشانه قربان قولسوز دوشن میدانه قربان تحصیل ایدن دین مکتبینده جان بذل ایدن جانانه قربان یارب ای درگهی رحمت پناهی وار (عدلنون) چوخ اشتباهی جرمون بغیشله من حسینه عفو ایله بو غرق گناهی 🍃🌺🍃🍃🌺🍃
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مداحی زنده یاد درمحضر شمس الذاکرین حاج فیروز زیرک کار بنابه درخواست خود استاد روحت شاد بلبل خانم‌ زهرا س😭😭 لینگ کانال در ایتا 👇👇👇👇 ﷽🍁 @Ghateelolabaraat ✨اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج✨💫
🌸🍃 🌸🍃🌾 🌾🌼 🍂 🌾🌼 🍃 ایثارگری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام حاج اصغر فرشچی ( عدلی تبریزی) هرگوزکه یاتوبدورغم بیداری بولنمز بی قید وشروط حال گرفتاری بولنمز سیراب اولانون یوخ خبری تشنه قالاندان آسوده دی حالاتِ " بد افکاری بولنمز گلزار و چمنده گل و بلبل ایده صحبت ممکن دگی سمعه " ایله گفتاری بولنمز گل بلبله عشق اوسته سالارسایه سین امّا بلبل او زماندا ستم خاری بولنمز دستوریدی بیماره عیادت صلۀ رحم کیم اولماسا بیمار غمِ "بیماری بولنمز آز طعنه ویروب قلب رئوفی قانا دوندر هرکیمسه کلاف " یوسُف و "بازاری بولنمز نه چکدی حسین یوم بلا کرب و بلاده جززینب وکلثومیله " غم خواری بولنمز بیرعهد اَلَست اوسته ویروب داروندارین حق اوسته جانین ویرمیین " ایثاری بولنمز قان ویردی اسیرویردی ویروب صود امرینده کیم گورمسه قان قان دیین اشراری بولنمز احسن بیله عهده بیله عشقه بیله قانه افسوس که اوچ شیخ " طرفداری بولنمز (عدلی) بوحسین نهضتی و خون و شهادت بیرسرّیدی هیچ کیمسه بو اسراری بولنمز 🌼 🌾🌼 🌼 🌾🌼 🍃🌿🌸 🌾🌼
🍃 💐🍃🌿 🌿🌸🍃 🌸🍃 🌿 بسم الله ارحمن الرحیم ( الصلواه عمود الدين اِنْ قُبِلَت قُبِلَ ما سوِاها وَ اِن رُدّت رُدّ ما سِواها ) معنای حدیث شریف این است که نمازعمود دین است اگرخدا نمازبنده اش را قبول فرموده سایرعمل هایش هم پیش خدا قبول است و اگر نماز بنده اش را خداوند ردّ کرد سایرعمل هایش هم پیش خدا مردود است . دراین حدیث معنای روایت غیر ازاین است که مشهور شده (بیان شرطیّت قبول است و نه بیان مانعیّت ردّ) بلکه مقصود از روایت شرح عظمت و بزرگی صلوة است . اگر ماهیّت صلوة که ازآنها ترکیب یافته دقّت کنیم می‌بینیم که عمل از تمام اصول دین لفظی وعملی ترکیب یافته شهادت به وحدانیّت شهادت برسالت دراذان واقامه و درتشهد با تصریح به «وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهْ» و کلمه «ایّاکَ نَعْبُدُ و ایّاکَ نَسْتَعینُ» (توحید و نبوت) و کلمه مالِکِ یُومِ الدّینِ اقرار به معاد و روز جزا و ذکر تسبیحات و ذکر رکوع و سجود (عدل) وذكرکلمه «اِهْدِنَا الصّراطَ اَلْمُسْتَقیمَ وَ صِراطَ الْذَینَ اَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که عبارت از تمام دستورات الهی که مجموع دین را اصولاً تشکیل می‌دهد پس عبادتی است که اگر کسی قبول کرد تمام دین را قبول کرده و اگر متمرّد شد قبول نکرد تمام دین را اصولاً رد کرده است در روایت کلمه «قُبِلَت و رُدَت فعل» مجهول است و از فاعل اسم برده نشده است و بنا به معنایی که عرض شد فاعل قبول و ردّ عبد است اعتراض معترض در صورتی جا دارد که فاعل قبول و رد خداوند متعال فرض شود آنهم ثابت نیست و بلکه غیر ظاهر و ملازم با اشکالاتی است پس معنای روایت این است که نماز عمود دین است کسی که او را قبول کرده تمام دین را قبول کرده وکسیکه او را رد کند تمام دین را ردكرده به عبارتی مقبول شدن نماز در نزد شخص مقبول شدن تمام دین است و مردود شدن نمازدرنزد شخص مردود شدن تمام دین است بهمین جهت تارک الصلوه درروایات کافر گفته می‌شود چون اعراض از نماز اعراض ازتمام دين است . اصغر فرشچی (عدلی تبریزی) 🌿 🍃🌺 🍃🌺🍂
🍃 💐🍃🌿 🌿🌸🍃 🌸🍃 🌿 بسم الله ارحمن الرحیم در ادامۀ بحث اول در آیۀ شریفه «اِنّما یَتَقَبّلُ الله مِنَ المُتّقین» که بعضی ها مطرح می‌سازند که تقوا شرط قبول شدن عبادت است و چون بعضی از عزاداران و زوّار در امور دینی نا آگاهند و یا آداب و شرایط نمازرایاد نگرفته نمازشان باطل پس عزاداری و زیارت رفتن آن‌ها مورد قبول نیست. در جواب معترض عرض می‌شود هر مؤمن چه عادل یا فاسق با تقوی یا بی تقوی خیر یا عبادتی برای خدا بکند پیش خدا مقبول و محسوب است .اگر بی نماز روزه بگیرد و یا روزه خور نماز بخواند روزه اوّلی صحیح ونماز دوّمي صحيح و مقبول است به همین قیاس است سایر عمل های واجب و مستحب پس اگر یک نفر بی نماز یا روزه خور که ایمان به آل مُحمّد(ع) دارد وارد مجلس عزاداری شد و مصائب آل مُحمّد (ع) را از مداح و مرثیه خوان شنید و قلبش از ستم زدگی محبوبش حسین و ابوالفضل (ع) متاثّر و متالّم شد و یا قلبش به هیجان آمد و بر خواست با جمعیّت سینه زنها شرکت کرد نمی توان به او گفت آقای مؤمن تو چون بی نمازی بی تقوایی گریه کردنت و یا سینه زدنت باطل و غیر مقبول است زیرا عمل خیر در نامه عمل ثبت و عمل شرّ در نامه عمل ثبت می گردد یعنی از جهت بی نمازی مستحق عذاب و از جهت روزه گرفتن و ذکر مستحبی و گریه در مصیبت امام معصوم مستحق ثواب می باشد پس تقوی شرط قبول شدن عبادت است مبنایی ندارد .شرط تقوی در قبول اعمال با آیۀ «اِنّ اَلْحَسَناتِ یُذْهِبنَ السّیات» و با اخبار کثیره که سبب آمرزش عمل هاست مثل « و إنّها لَتَحُتُّ الذُّنوبَ حَتَّ الوَرَقِ و هم چنین سبب آمرزش در تلاوت قرآن و یا سوره‌های مخصوص قرآن بیان فرموده توافق ندارد زیرا عمل یا تلاوت قرآن اگر از شخص با تقوی صادر می‌شود ذنوبی در بین نیست تا آن عمل سبب مغفرت بشود و اگر از شخص بی تقوی صادرشودبنا بر قول شما مقبول هم اثری و ارزشی ندارد تا سبب مغفرت و آمرزش شود و با آیة مبارکه دلالت ندارد پس اگر شخصی گنهکار عبادتی کرد عبادتش مردود است و اجر و ثوابی به او داده نمی‌شود این حرف قابل قبول نیست زیرا آیة مبارکه به متّقین تخصیص داده نه قبول را و تقبل با قبول فرق دارد چنانکه فعل با تفعل و صرف با تصرف فرق دارند. ادامه دارد اصغر فرشچی ( عدلی تبریزی) 🌿 🍃🌺 🍃🌺🍂
در مقاه شهید راه حق اصغر فرشچی ( عدلی تبریزی) ایچمدی سوویردی ایچسون دشمن عطشان شهید نـیـزه بـاشـیـندا تـلاوت ایـلـدی قـرآن شـهـیـد ایتمدی ظلم وفساد وفتنه لرده چـون سکوت جان ودلدن چکدی ال تاایلسون عصیان شهید قلب تاریخ زمان روحی روح فیض بخش تا قیامت زنده دور پیروز و جاویدان شهید حـفـظ اسـتـقـلال دیـن و کشـور و آزادگـی بوسلوک اوسته ایدوبور جاننی قربا ن شهید مرگنی تحمیلی بولمه درس آلوب بو قهرمان اورگدوبدی فیضه چاتسون مکتب فرقان شهید غسلا اولموب احتیاجی بی گناه و سر فراز ایلموشدی چـونکه معراج مظهر ایمان شهید ای حسـین ابـن عـلـی یـا لَیتَنی کُنّا مَعَک نـو جوانان و طن دور قانینه غلطان شهید ملکومـوز اولـدی زیارتگاه میخوران عشق ویردی از بس دین یولوندا ملت ایـران شهید (عــدلـیـا) بولمزاوکیمسه اولمیوبدی نکته دان صادقـانه رهبریندن چـون آلوب فرمان شهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 💐🍃🌿 🌿🌸🍃 🌸🍃 🌿 بسم الله ارحمن الرحیم در ادامۀ بحث دوم مقصود از نوشتن این مختصر فقط رفع نگرانی از قلوبی است که با نیّت پاک ودراثرعلاقه مفرط به خاندان عصمت و طهارت شعائر منتسبه به حضرت سیدالشهداء (ع) را تقویت و ترویج می نمایند ولی با تبلیغات مسموم کننده و شیطانی مواجه شده ودرقلب هایشان تا اندازه ای ناراحتی ونا امیدی بوجود می‌آید.بیائید کمی تفکّر وتعقّل کنیم آیا الان عزاداری سیّدالشُهدا (ع) 1300 سال به نحو شایسته که فعلاً معمول است در میان شیعه در جلو چشم هزاران فقهای بزرگ و مهمّ که دین اسلام اصولاً توسط آن‌ها به ما رسیده اجرا می‌شود بلکه آن فقها خودشان هم با مردم درانجام تمام مراسم عملاً شرکت می کردند ومی‌کنند اگرکوچکترین اشکال شرعی دراین عمل ها بود این جماعت که خزائن علوم آل مُحمّد(ع) و مظاهر ورع و تقوی ومصادیق عبادلله المکرمین هستند در مقابل این اعمال واقع میشوند وشیوع او را در تمام بلاد شیعه وممالک اسلامی می‌بینند واعتراض با زبان نمی گویند و با قلم نمی نویسند؟ چقدرازهمین علماء وفقهای عظام که مرجع تقلید مردم بوده وهستند درخانه‌های خود وتکایا ومساجد مجالس عزاداری مهم برپا کرده و می‌کنند وازسینه زنها وزنجیرزنها پذیرائی میکرده و می‌کنند. پس سیره عموم شیعه تا امروز به همین منوال جاری ودراین مدّت متمادی یعنی 1300سال احدی انکار نکرده کوچکترین اعتراض نشده است .معترضین که عَلَم مخالف برافراشته اند چه نقطه ای دقیق را فهمیده اند که علماء و فقهای ما تا به حال آن را نفهمیده اند مگر«انّما و .......و الصلوه وعمود و ...... و من یعمل ......» را در قرآن و احادیث نخوانده اند مگر «حلال محمدحلال الی یوم القیامه وحرام محمدحرام الی یوم القیامه» را نمی دانند؟ والله بايد شعائری که مبنای مذهب ما قائمه دیانت ما و نگهدار ملیّت ما و مایه افتخار ما و سربلندی ما و پایه سعادت ما بوده و شعائری که ملیت و دوام و حیات اجتماعی ما بستگی به او دارد وازبین رفتن اواجتماع ما منحل و ملیت ما نابود ومتلاشی می‌گردد ونامی از شیعه وتشیّع باقی نمی‌ماند درحفظ و نگهداری آن کوشید وفداکاری کرد. میگویند ازعلامه استاد امینی رحمت الله علیه یکی از برادران سنی مذهب پرسید چقدر برحسین ابن علی (ع) گریه می کنید دیگر بس است مرحوم استاد سخن و علم و فضل در جواب جمله ای فرموده :که یک دنیا ارزش و معنا و مفهوم دارد .میفرمایند : می‌خواهید اشتباهی کـه در اعلام ولایت علی ابن ابیطالب (ارواحنا فدا) که در روز غدیر خم کرده‌ایم آن را تکرار کنیم؟ (ما شیعیان درآنروز با عظمت جشن مفصل نمی گیریم و تبلیغات کم کرده‌ایم) و عید غدیرما کم رنگ ترشده وعلی را از ما گرفته‌اید و اینک می‌خواهید امام حسین (ع) را از دست ما بگیرید نه والله تا روز قیامت بزم و محفل حسینی برپاست و ما برحسین گریه خواهیم کرد روحش شاد قبرش پر نور باد
🍃 💐🍃🌿 🌿🌸🍃 🌸🍃 🌿 بسم الله ارحمن الرحیم در ادامۀ بحث سوم برداران عزیز امروزه تهاجم فرهنگی تاخت و تاز بی رحمانۀ دشمنان داخلی و خارجی بی تفاوتی مسامحه وغفلت وبی اطلاعی ملت مسلمان موجب می‌شود که درعرصۀ زندگی ناهنجاریها و موقعیّت های وخیم بوجود آید. برای مبارزه و رویارویی با این صفت نابسامان همّت وعزم لازم ضروریست باید با بیان آیات شریف قرآن و سخنان نورانی خاندان رسالت علیهم السلام تذکرات وهشدارهایی درزمینۀ اهمیت مفاد و مفهوم صحیح حقایق دین وقرآن دراختیارمردم مسلمان به خصوص شیعیان قرار گیرد. یکی از فرازهای بسیارمهم و حسّاس تاریخ در دین اسلام حادثۀ پرفضیلت کربلاست وجلوۀ آن بقدری خیره کننده اسـت که بزرگان جهانِ غیر مسلمان بعد ازمطالعه ودقت با یک دنیا حیرت سرتعظیم درمقابلش فرود می آورند وازته دل برقهرمانان آن درود می فرستند وحتّی از این که مسلمانان امام حسین ع را به خود اختصاص داده‌اند ناراحت هستند. و میگویند امام حسین علیه اسلام و نهضتش جهانی است وباید بشریت درمقابل فضایل و مناقبش بمقام مباهات به افلاکیان فخر بفروشند. تأثیرانقلاب نجات بخش کربلا دربین اقوام وملل کوچک وبزرگ دنیا که بوجود آورده ومیلیون ها نفررا ازقید اسارت وبندگی نجات داده جای انکار نیست0گاندی رهبرشبه قارۀ هند میگوید من برای هندوستان چیزتازه ای نیآورده ام بلکه ارمغانی ازتاریخ حسین وکربلاو قهرمانی اوملتم راازچنگال استعمار و سلطۀ بیگانه نجات دادم 0 پس نجات ورهایی از اسارت و رسیدن به آزادی همان راه و روش حسین علیه السلام است0پس از واقعّۀ عاشورا نقش اصلی برای به سر انجام رساندن رسالت امام حسین بردوش حضرت زینب و دو خواهر دیگریعنی حضرت ام کلثوم و حضرت سکینه(سلام الله علیها) بود وحضرت زینب این وظفیۀدشوار را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانید0 بی شک او همۀ مصیبت هایی که روزعاشورا امام حسین ع با چشم دید وبه آن دچار شد افزون برآن مصیبت ازدست دادن برادری چون حسین و عباس وفا داررا نیز لمس کرد0امّا در ورای این مصیبت ها وظایفی داشت و او پاسـدار عزّت امام حسین ونمایاندن اوبه عنوان مظهرقدرت و شهادت بود او هرگزپیش دشمن در مقابل ظلم و فشارات روحی عجز و ناتوانی نشان نداد زیرا حسینش با فداکاری برای او و دو خواهردیگرش رویا رویی با این مصیبت ها زمینه را فراهم کرده بود وقتی پیکر پاره پارۀ برادر را با دودست گرفت همگان شنیدندکه فرمود : اَلّلهُم تَقّبَل مِنّا هذا القربان (خدایا این قربانی را از ما بپذیر) ادامه دارد عدلی تبریزی ملتمس دعا 🍃 💐🍃🌿
🍃 💐🍃🌿 🌿🌸🍃 🌸🍃 🌿 بسم الله ارحمن الرحیم در ادامۀ بحث چهارم این قهرمان را تصورکنیدحسین برای زینب همه چیزاست قهرمانان و بزرگان وکوهها دربرابر این صحنه ناتوانندامّا زینب این چنین نیست او با این سخن اعلام میدارد که ما با اراده وخواست خودمان بوده است کسی به ما نگفته بیائید و کشته شوید0 ما حسین علیه السلام را برای دین قربانی دادیم و از خدا میخواهیم این قربانی را قبول فرماید.پس ازمصیبت امام حسین ع و پایان رسالتش نقش قهرمانانۀ حضرت زینب (س) با یاری خواهرش برابر ماست ما به حضرت زینب احترام خاص قائلیم زیرا کاری را صورت داد که مردان و قهرمانان بزرگ ازانجام آن ناتوانند . واقعۀ عبرت آموزکربلا وتجربۀ شکوهمند وتابناک اینک دربرابر ماست همان‌گونه که مرد می‌تواند حسین ع باشد زن مسلمان نیز می‌تواند زینب س باشد اگرحسین ع نمونه ایست برای قهرمانان وکمالی است برای مردان زینب س نیز نمونه ایست برای زنان وازآنجائیکه مرد می‌تواند قهرمان باشد زن نیز می‌تواند قهرمان باشد و اما هر کدام نیاز به ایمان کامل و ایستادگی واحساس قرب به خدا را دارند. امام حسین ع وقتی از مکه خارج شدند فرمودند: به خدا سوگند از روی سر مستی وطغیانگری ظلم و فساد قیام نکردم اصلاح درامّت جَدّم را هراندازه که درتوانم باشد خواستارم می‌خواهم امربه معروف و نهی از منکر کنم. رسالت وهدف و شهادت امام حسین ع در این سخن خلاصه می‌شود.در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا امّت حسین ع فقط درعصرحسین ع بودند؟ آیا آن امّت پایان یافته یا هنوزهستند؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح مردم مخصوص امام حسین ع بود و پایان یافت یا اینکه ما نیز ازآن امّت هستیم؟ما نیزبه اصلاح وامربه معروف ونهی ازمنکر نیازمندیم واینکار کارهمیشگی است. پس ماهنوز درشرایط مناسب برای تحقّق اهداف امام حسین ع هستیم امام حسین ع در زمان خود کشته شد تا ما را امروز اصلاح و امربه معروف و نهی از منکرکند.پس درعصرما بنا به تجزیه وتحلیل اگر منکر ترک و عمل به معروف شد و جامعه اصلاح گردد امام حسین ع به هدفش از شهادت رسیده وامروزهراندازه که معروف ترک وعمل به منکرومیان مردم فساد اشاعه یابد بدین معنی است که دراین برهه اززمان این نسل ازامّت” خون امام حسین ع را به هدر داده است. کسانیکه برای امام حسین ع اندوهگین ودرغم ومصیبتش گریه می‌کنید امروزهرچه فساد بیشتر شود و اصلاح جامعه کمتر کمکی است برای به نابودی کشاندن اهداف امام حسین ع (اهدافی که امام حسین ع برای آن‌ها کشته شد) پس امروز در این شرایط بزرگداشت شعائر وگوش فرادادن به گریه تنها وظیفۀ ما نیست بلکه آن چه برما واجب است یاری رسـاندن به امام حسین ع دراهدافش است او خود به این اهداف تصریح کرده است«اننی ماخرجت اشرا ولا بطرا» کار این پیروزی برای کسی نبود تا ما بگوئیم تمام شد وما راحت هستیم هرگز چنین نیست . بلکه رسالتی را که امام حسین ع آنروز هدف قرار داده امروز نیز برجاست زیرا که امّت برجاست پس به جای اینکه بگوئیم و آرزو کنیم یا لیتنا کنّا معک فنفوزه فوزا عظیما (کاش با تو بودیم تابه سعادتی بزرگ نائل می شدیم) می توانیم او را یاری کنیم و در برابردشمنانش با قدرت تمام ایستادگی واهدافش رامحقّق سازیم و این کارشدنی است ودربرابرماست. ازآنجائیکه یکی از ابزار مودّت به آل محمّد توجه به مصائب ایشان و تعزیت و برپائی شعائرآن است . تاروز قیامت بزم حسینی برپاست و ما برامام حسین علیه السلام گریه خواهیم کرد و این بار با یاری خداوند قادر و متعال باصبروحوصله امربه معروف ونهی ازمنکر نیزنیز خواهیم کرد انشاء الله. نهضتی را گرحسین با خون خود آغاز کرد آنکه تکمیلش نموده درحقیقت زینب است وقف نهضت کرد آن که گنج شایان وجود تا بقا یابدحسین وهم امامت زینب است ملتمس دعا حاج اصغر فرشچی (عدلی تبریزی) https://eitaa.com/joinchat/2403533053C63c7c54385
۲۰۲۲_۱۲_۲۷_۱۳_۲۷_۰۲_یابن الحسن.mp3
3.35M
شام غریبان حضرت زهرا با نوای کربلایی حیدری شاعر حاج اصغر فرشچی (عدلی تبریزی)
نوحه شام غریبان.mp3
10.43M
🏴 نوحه شام غریبان حضرت فاطمه زهرا(س) ✍بقلم استادحاج اصغر فرشچی(عدلی) 🎤 🕌هیئت مسلم بن عقیل(ع) ۱۴۰۱/۱۰/۶ 👌پیشنهاد دانلود100% ____________________ ✅ به ما بییوندید👇👇