.
💐🍃🌿
🌸🍃
🍃
ورود محرم و دوم محرم
حلج اصغر فرشچی ( عدلی تبریزی)
یارب منه لطف ایله اولوم عیبدن عاری
عشقونله اورکده آچیلا یول سنه ساری
بیرعمرودی روزی یییورم شکرونه غافل
سال قلبه اولـوم نعمتوون شکر گزاری
سالما نظروندن منی ایت راکع وساجد
تکبیره نـمازه دلیمی آچ اولا جـاری
سال سایۀ رحمت کرموندن باشیم اوسته
سیل بـو اورگیمده اولونان گرد وغباری
مهمان ایـلـه فضـلونله منی بادۀ نابـه
دولدورسون اومی جسمیده هریرده داماری
مست ایله منی عشقیوه ای خالق رحمان
ویر باده مدام ویرمیه یوزحال خماری
عفو ایت منی اعظم اولونان اسمیوه یارب
گرچه گناهیم چوخدی منیم یوخدی شماری
باشـلاندی محرم آچولور قاره علم لر
بـوغـم آیی آغلارگوز عطا ایت منه تاری
بـو آیـدا شهـید ایلَدیلرفاطمـه اوغلون
اولـدوردولـه یعنی شـه دیـن میر فخـاری
دعوت ایلدی کوفه نین اهلی گله مهمان
گلدی ولی گوردی اولارون یوخدی چخاری
چکموشدی یزید نقشۀ شوم تا آلا بیعت
اتموشـدی بسیج کوفنین اهلین اونا ساری
باش اگمدی چون بیعته اول فاطمه اوغلی
ارزل لره بـاش اگمیوب اگمز بالالاری
حکم ایلدی تا لشکری اولدورسون حسینی
بـیـرده کیم اولادوروبـریـنـده ایده یاری
الـقصه گلوب ماه محرّم ایکی سینده
چـاتـدی او بـلا دشتینه عشق اوسته قطاری
امرایلدی قورسونلا چوخور یرده خیامی
بوامر ویروب زینبینه حالت زاری
عرض ایلدی قارداش بونه یردی سنه قربان
آندوربـو قضایـاده بـاجون زیـببی بـاری
فرمایش ایدوبدور بومکان دور منه مسکن
گلشن ایـدرم قـانیمیلن مـن بـو دیـاری
دشمن منی ایلر باجی بـو یـرده احاطه
ایسترپو زولا منده اولان نقش و نگاری
باغلارسویولون اصغریم عطشان ویره تاجان
سو اوسته ابوالفضلیم اولار اوچی شکاری
بـویـرمنه مـدفـنـدی اولار کعبۀ عشاق
الله ایـده جاق کعبدن اشرف بـو مـزاری
عـهد ایلموشم خـالقیلن روز ازلـدن
عـاشـور محرمده ویـرم دار و نداری
گرچه باجی من واریوخومی خالقه ویررم
امـا ویـرارام دشمنیمه ضـربـۀ کاری
قویماز یخیلا فاطـمه اولادی بـوچولده
قرآن ایوینی هـم یخیلا دینون حصاری
مندن صورا گر نهضتیم اوستونده دایانسان
بـو یـر آدی عالمده اولا ر شیعه شـعاری
عطشان اولاهرکیمسه منیم عشقیمه زینب
سوندورمزعطشدن اونی بودنیا سولاری
یازنوحه حسین عاشقی ای «عدلی» عاصی
قور تـارسا سنی نار جهیمدن او قوتاری
رباعی:
شأن وجلالتو ن حسین دهریده جاودانه دی
ذکرمصیبتون سنون دل لره خوش ترانه دی
یتمش ایکی شهید قانی قطره به قطره گل لنوب
گلشن دین احمدی همیشه پـر جـوانـه دی
🌾
🌼🍃
🍃🌾 🍃
🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂🍂
🌿🍂🍂
🌾🌼
🌾
غدیر خم
اصغر فرشچی (عدلی تبریزی)
جام ولاگتورساقی گلوب بهار
مولاعلی اولوب بوگونده تاجدار
عشقینده ایلیوب عاشق لرین خمار
واردورلیاقتی = اخلاص وهمتی
کر:
بخ سنه علی اولدون حقه ولی
هویاعلی مدد * مولاعلی مدد
وحی اولدی احمده ای ختم الانبیا
افشا ایله بوله یراهلی برملا
سندنصوراعلی رهبر گرک اولا
تاپشورامانتی = جمع ایت رسالتی
تکمیل دین ایدرواردورعدالتی
تفویض قیل اونا امرولایتی
ویردوخ عم اوغلوا بوگون امامتی
واردورعدالتی = دوز گون قضاوتی
مولاسن هرکیمه مولا اوناعلی
دنیای دین اولارنوریله منجلی
منصوب اولوب بیزه شیرخدا ولی
واردوردیانتی = حفظ امانتی
بویرغدیرخم اوچ یول گیدنلره
گلسین دئدی گیدن دورسون گلنلره
گیتدی رسول حق اول یرده منبره
من کُنتُ سویلدی = بولسونله اُمّتی
گون قوزادی گویه بَه بَه قَمُراَلین
امرایلیوب دئدی خلاق العالمین
مندنصورا علی رهبردی جانشین
واردور نجابتی = دوزگون عبادتی
هرکس باش اگمیه امرولایته
ال آچسا هرنقدر ذکرعبادته
مولاسی بولمسه چاتمازسعادته
بولدوزحقیقتی = حقدن عبارتی
توحید مولکونه ای مقتداعلی
حلال مشکل و درده دواعلی
لطف ایت بو«عدلیه» روز جزاعلی
وار دور قیامتی= اول گونده حسرتی
بخ سنه علی اولدون حقه ولی
هویاعلی مدد مولاعلی مدد
#سبک_هو_یا_علی_مدد
🌾
🌾🌼
🍃🌾🌼
🌸🍃🌾🌼
🌿🍃 💐🍃🌿
🍃🌿🍃 💐🍃🌿
🌸🍃🌾🌼
🍃🌾🌼
🌾🌼
بسم الله الرحمن الرحیم
اهمیت و منزلت غدیر خم
قسمت ششم
پس امامت امیر المؤمنین علیه السلام از سوی خداوند است
حتی درجریان روزغدر,انتصاب امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام
به امامت و خلافت , بخود رسول اکرم (ص) تفویض نشده و به آنحضرت نفرموده : خودت علی (ع) به خلافت خودت تعیین کن بلکه فرموده است
یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلَّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن ربَّکَ ای رسول آن چه را که از جانب خداست به تو نازل شده است به اطلاع مردم برسان... یعنی تو یک رسول و پیغام رسان از جانب خدا هستی , باید آنچه خدا به توگفته به مردم بگویی و تو حق نداری از پیش خود تعیین خلیفه کنی بلکه تومبلّغی نه معیّن
آنچه از من به تو نازل شده است آن را به مردم تبلیغ کن آن کس را که من به عنوان خلیفه و جانشین تو معرّفی کرده ام به مردم معرّفی کن و این را بدان وَإن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رسالَتَهُ (سورۀ مائده679) اگراینکار را نکنی و(تبلیغ من ننمایی) اصلاً رسالت خود را تبلیغ نکرده ای ( رسول خدا محسوب نمیشوی) یعنی مسألۀ ولایت علی علیه السلام روح رسالت محمدی (صلی الله علیه وآله) که بر پیکر دین دمیده میشود و آن را زنده می کند و به آن ابدیّت می دهد آنگونه که بچّه در رحم مادر تا چهار ماهگی تمام اعضا و جوارح از داخل و خارج به او داده شده است امّا روح ندارد و همچون نبات و گیاهی بی جان است روح که در آن دمیده شد , در آن موقع بچّۀ انسان شده است و بحیات انسانی خویش ادامه می دهد . دین مقدّس اسلام هم تا روز غدیر خُم تمام عقاید و احکامش از توحید و نبوت و معاد , نماز و روزه و حج و خمس و زکات و... تنظیم شده بود و موقتاً با اتّصال به روح ولایت محمدی ادامۀ حیات می دادو قهراً بمحض رحلت پیامبر اکرم (ص) مبدّل به پیکری بی روح می شد و رو به پوسیدگی و اضمحلال می گذاشت وَ کَاَن لَم یَکُن می گردید! امّا روز غدیر خم با نفخ الهی روح ولایت علوی که تداوم بخش به روح ولایت نبوی بود برپیکر اسلام دمیده شد و ابدیّت حیات آن را تضمین نمود و خدا فرمود: اَلیُومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ أتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُم الإسلامَ دِیناً (سورۀ مائده آیۀ 3)
امروز(که روح ولایت برپیکر رسالت دمیده شد) دین شما را کامل کردم ونعمتم را برشما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم.
حاصل آن که تمام عناوین مربوط به خلافت و امامت , جعل الهی دارد و مستقیماً مربوط به ذات اقدس حق است و احدی از آدمیان حتّی پیامبران , در نصب و تعیین شخص خلیفه دخالتی ندارند . حال آیا سقیفۀ بنی ساعده , این حقّ را داشته است که در حالیکه هنوز جنازۀ مطهّر رسول اکر م صلی الله علیه و آله روی زمین است , تشکیل جلسه داده و از پیش خود , خلیفه بر گزینند و ولیّ امر امّت تعیین نمایند؟ اینجا ممکن است این توهّم در برخی از اذهان راه یابد که مگر قرآن نفرموده است: وَ أمرُهُم شُوری بَینَهُم.. کار مردم مشورت کردن با یکدیگر است. بنابر این , در سقیفه هم به حکم این آیه در امر تعیین خلیفه به مشورت با هم پرداخته اند! در مقام دفع این توهّم می گوییم : در این آیه مقصود از اَمرَهُم اموری است که مربوط به خود مردم است و مردم حق اظهار نظر در آن امور را دارند از قبیل مسائل مربوط به معاملات و مبادلات تجاری وصنعتی, طرح آرای سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی و...نه کار مختص به خدا مانند ارسال رسول و نصب خلیفه و امام وتشریع شرایع و احکام که در آیات گذشته بیان شد و احدی جز خدا حتی پیامبران خدا حق دخالت در آن امور را ندارند آری : وَ أ مرُهُم شُوری بَینَهُم..(شوری آیۀ 38) مردم در کارهای مربوط به خودشان , موظف به شوری در بین خود می باشند حتی به رسول اکرم(ص)نیزدستور داده که وَشاورِ هُم فِی الاَمرِ (سورۀ آل عمران آیۀ 159)
تو هم در کارها با مردم مشورت کن ( در اقدام به صلح و جنگ با دشمنان از مردم نظر خواهی نما) پس انتصاب امام از سوی خداوند است.
نه به شورای مردم است و نه خواستۀ پیامبر الهی است بلکه نصب امام و خلیفه مختصّ خداوند متعال است. اَللهُ اَعلَمُ یَجَعلُ رسالتَهُ خدا داناتر است که رسالت خود را در کجا قرار دهد.
پاسخ به سؤال مطرح شده
ان شا الله در قسمت هفتم
التماس دعا اصغر فرشچی ( عدلی تبریزی)
🍃🌿🍃 💐🍃🌿
🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂🍂
🌿🍂🍂
🌾🌼
🌾
غدیر خم
اصغر فرشچی (عدلی تبریزی)
بوگجه گوی ايستوری يراهلينه ساغراولا
جام صهبای فرحدن جانه روح پروراولا
بوگجه خوش نغمه مُطرب ساقی گُول چهره دن
ايستوری جام ولايت كامی تا شكر اولا
پَرنيانِ نيلگون جامه گيوب دورآسمان
نوعروسان تك اوزون زينت ايدوب زيوراولا
گوشواره سیمگون آويزايدوبدی فكری وار
زينتی درّ وصدفدن" حلقه سی گوهراولا
بوگجه اولدوزلارايچره خوش ياشورماه منير
اَلدَه می اطرافيده ايستور گوزل اختراولا
ميل ايدورپيمانه دن پروين وزهره مست اولا
پای كوبان مُشتریدور گويلی وارساغراولا
اَنجُم ايچره نازوعشوه زينته واردورسبب
منتظردور می ويرن تا ساقی كوثراولا
چون صاباح بيراَلْ اَلی قوزارديَر
جبرئيل گتدی خبرحيدرگرگ رهبر اولا
بوعلیدوربعدِ من مولا وسرورسيزلره
بوسريرسلطنت ده اگلشن حيدراولا
هركيمه مولا به نفسم نفسينه مالكدی بو
مرد حقدی لشكرحقّه علی افسراولا
جبرئيل ويردی خبرسندنصورا ای مصطفی
سكّۀ شاهی بنام فاتح خيبر اولا
يِرغديرخُمدی ليك موج ايلوسوزدريا كيمی
كشتی لولا كه اُوْلا دورعلی لنگراولا
باش اگوبدی آسمان ايستور يره ايتسون نزول
اُوپماقا دستِ علينی اَطْيَب واَظْهَراولا
يوخدی اورنگ خلافت جزسزاوارعلی
لاف شاهی ويرميون تا آيرسی قيصراولا
جمع ايدون سيز يريوزوندن هربساط داوری
منتخب ايتدیم علينی آيت داور اولا
بوامام وجانشين هم رهبر كلّ جهان
مركز پرگاِردينه بوگرگ محور اولا
دينی تكميل ايلديم مَنْ كُنتُ مولا لفظيلن
قبرايوينده راحتم من تا دَمِ محشراولا
طبع شعرون(عدلیا) ایستورسنون غوغا ایده
طایراندیشه وه صد حیف یوخ دور پَر اولا
🌾
🌾🌼
🍃🌾🌼
🌸🍃🌾🌼
کربلایی سهراب صالحپور.mp3
2.55M
ایشیق گوندوزگوزومده تاراولوبدی..
هیات یااباعبدالله الحسین(ع) تبریز
شعراز عدلی تبریزی
@canalsohrabsalehpour
هدایت شده از کانال رسمی هاشم خیری
PTT-20230630-WA0042.opus
895.1K
▶️ فایل صوتی هاشم خیری
🕌 مسجد حضرت صاحب الزمان (عج)
🚩 هیأت حضرت ابوالفضل ( ع )
🖍شعر : استاد عدلی تبریزی
🕤 صبح جمعه ۱۴۰۲/۴/۸
.
♻️ شما بیشتر امیرالمؤمنین را دوست دارید یا این مسیحی؟!
🔰 به جرج جرداق گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (ع) کتاب نوشتی؟
به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است. ما با اهل سنت بر سر علی (ع) دعوا داریم ما میگوییم حق با علی است آنها می گویند نه. حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشتهام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
جرداق می گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بیانصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. وقتی کتابها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلومتر نمیشناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری است، از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
🔹 غدیری باشیم
هدایت شده از کانال مداحی سهراب صالحپور
من پیرغلام دربارحیدرم.mp3
2.12M
من پیر غلام وخادم دربارحیدرم...
شعراز عدلی تبریزی
@canalsohrabsalehpour
🌸🍃 🌸🍃
🌾🌼 🍂
🌾🌼
🍂
در عشق علی علیه السلام
من پیرغلام و خادم دربار حیدرم
مادح صدیق علی مولای قنبرم
علی آدیله دستمازلی صود ویروب آنام
شیرخدا محبتیله قاریشوب شیرمادرم
هـرچند عـاصیم ولی سالک ولایتم
شیعۀ عـلی ولیّ ووصـیّ پیمبرم
هرچند ایدوب بارمعصیت بوقدی خم
چاکرعلیم نه غمیم نیک اخترم
عشق علیدی دم ویروری هـرنفس منه
مـن عاشق عـلی کفو زهـرای اطهرم
بیرعمردورغصب اولونان حقه یانموشام
دانۀ اشکیله صاحبِ لعل و گوهرم
روجزا کی شعـله چکـرآتش عطش
سیراب ایـدر منی ایچدیررآب کوثرم
بیرقطره کوثری علی الیندن ایچن دئیر
گویا کی بیرفرشتۀ قدسیلن برابرم
روزازل کاتب قضا یازدی قلبیمه
نقش ایلیوب آدنی اولا تا زیب دفترم
لطف ایلیوب خدا«عدلی»علی محبتینی
مدح علی یازوب دیسن نیک اخترم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
لَو اِجتَمَعَ النّاسُ علی حُّبِ علی ابن ابیطالب
لَما خَلَقَ الله النّار
فرمود پیغبرخدا (رحمت پروردگاربراووبراولادش)
اگراجتماع میکردند مردم بر دوستی و محبّت علی
پسرابیطالب هرآینه خلق نمیکرد خداوند آتش جهنّم را
🍃
🍃🌼
🌼🍃🌾
🍃🌼🍃🌺
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مدح امیرالمؤمنین (ع) و بیان بخشی از حقایق جامعه ، از زبان خطیبی توانا به زبان شیرین آذری
♦️ حجة الاسلام شیخ یونس ترابی
♦️ واقعا شنیدنی است
♦️ تا می توانید نشر دهید.
🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🌾🌼
در ادامۀ مطلب
اهمیت و منزلت غدیر خم
قسمت هفتم
پاسخ به سؤال مطرح شده
امّا سؤال این بود که امامت و لایت امامان علیهم السلام با این موقعیّت و اصالتی که در تحقّق دیانت دارد , چرا صریحاً در قرآن ذکر نشده است . در جواب این سؤال می توان دو جهت ذکر کرد : یکی این که سبک و روش قرآن این است که در اصول عقاید و فروع دین و احکام , به صورت کلّی بحث می کند یعنی به شرح تفاصیل و جزئیّات مطلب نمی پردازد و تفصیل جزئیّات را به بیان رسول اکرم صلی الله علیه و آله موکول می کند. مثلاً در بارۀ خدا همین قدر از دریچۀ مشاهدۀ آثار صنع و نظام آفرینش نشان می دهد که ...أفِی اللهِ شَکٌّ فاطِرالسِّماواتِ وَ الاَرض..آیا شَکّی هست در این همه مصنوعات از زمین و آسمان را صانع سازنده ای هست؟هستی آنها , نشان از هستی او می دهد و حیات در عالم , گواه بر حیات او و علم و قدرت در مخلوقات , دلیل برعلم و قدرت اوست آیا این صفات کمال عین ذات خداست یا زائد بر ذات خداست ؟ قرآن راجع به این مطلب بیانی ندارد و همچنین میگوید خدا متکلّم است و قرآن کلام خداست.
فهم این مطلب , موکول به عقل و بیان رسول (ص) شده است و ایضاً در بارۀ اعمال عبادی به صورت کلّی گفته است : مثلاً فرموده:
(وَ اَقیمُوا الصَّلاهَ و آتُوا الزّکاه) امّا اصلاً نماز چیست ؟ در چند وقت باید انجام شود؟ ارکان و اجزاء و شرایطش کدام است ؟ مقدّمات و مقارنات و تعقیباتش کدام و مبطلاتش کدام است؟ هیچکدام از اینها به طور صریح و روشن در قرآن بیان نشده , مگر قسمتی از آداب وضو و تیمّم که اشاره ای شده است در بارۀ روزه یاأیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیکُم الصَّیامُ....بقره 183
روزه چیست؟ و شرایط و مبطلاتش چیست ؟ در قرآن بیان نشده است.
و همچنین درمورد حجّ آمده لِلّهِ عَلَی النِّاس حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ اِلَیهِ سَبیلاَ... (آل عمران آیۀ 97)امّا حجّ چیست؟ اعمال و مناسک آن کدام است؟ واجبات و محرمات آن کدامند؟ صدها حُکم در مسألۀ حجّ هست که هیچکدام در قرآن نیست !می فرماید: زکات بدهید . امّا زکات به چند چیز تعلّق می گیرد ؟ و نصاب هر یک کدام است ؟ در قرآن توضیح داده نشده است ! این روش قرآن در مورد اغلب احکام عبادی است که به صورت کلّی می گوید و شرح و تفصیل آن را موکول به بیان رسول (ص) می کند . در مسألۀ امامت و ولایت نیز روش قرآن به همین نحو است : مثلاً به طور کلّی می گوید :
یاأیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اَطِیعُوا اللهَ وَاطِیعُو الرَّسُولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم( نساء59) ای مؤمنان! فرمان خدا و رسول و اولی الامر را ( فرمانروایان را اطاعت کنید) حالا آن فرمانروایانی که اطاعتشان در ردیف خدا و رسول بطور مطلق واجب است. ( در حالی که وجوب اطاعت مطلق , کشف از لزوم تحقّق عصمت در اولی الامر می کند) آنها چه کسانی هستند؟ در قرآن مشخص نیست ! همچنین می فرماید: اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ والَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاه وَ هُم راکِعُونَ (مائده آیۀ 55) تنها ولیّ و صاحب اختیارشما در رتبۀ اوّل خداست بعد رسول خدا و سپس آن کسی است که در حال رکوع نماز ایتاء زکات می کند. در اینجا خدا و رسول معلوم است امّا کسیکه در حال رکوع نماز ایتاء زکات می کند کیست؟ در قرآن مشخصّ نشده است و هم چنین فرموده است: وَ کُلَّ شَئٍ أحصَیناهُ فِی إمامٍ مُبینٍ همه چیز را ما در امام مبین احصاء کرده ایم این آیه هم نشان میدهد کسی در عالم هست که امام مبین است و علم به همه چیز ( کُلَّ شیٍ یعنی همه چیز) در وجود او احصاء شده است . هرچه در عالم هست از تمامی مخلوقات , علم به آن در وجود امام مبین قرار داده شده است . وجود اقدس او به اذن خدا مخزن علم به تمام کائنات است . امّا مصداق آن امام مبین کیست؟
ان شا الله ادامه دار بقیه در قسمت هشتم
التماس دعا (عدلی تبریزی)
🌿
🌿🌸
🌿💐🍃🌿
🌸🍃🌾🌼🌸
🍃🌺🍂
🌾🌼
🍃
بنام خداوند جان و خرد
در ادامۀ مطلب
اهمیت و منزلت غدیر خم
قسمت هشتم
در قرآن مشخص نشده است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) مبیّن حقایق قرآن است. بیان تفصیلی تمام این عناوین کلّی, موکول به گفتار رسول (ص) شده است چنانکه میفرماید:وَ أنزَلنا إلَیکَ الذَّکرَ لِتُبَیَّنَ لِلنِّاسِ ما نُزَّلَ إلَیهِم (نحل آیۀ44) ما قرآن را به تو ای پیغمبر نازل کردیم به این منظور که بیان تو در کنارش باشد ومجملاتش را برای مردم بیان کنی.یعنی قرآن نیاز به مبیّن معصوم دارد و تو را از آن نظر که معصوم هستی بر گزیدیم که مبیّن مجملات قرآن باشی و آنگاه خطاب به عموم می فرماید:
ما آتا کُمُ الرِّسُولُ فُخُذُوهُ وَ مانَهاکُم عَنهُ فَانتَهُوا....(سورۀ حشر آیۀ 7) به آنچه که پیامبر گفته و آورده است عمل کنید و از هر چه که نهی کرده است خود داری نمائید.
رسول خدا هم طبق فرمان خدا به بیان مجملات قرآن پرداخته و همان گونه که احکام عبادات را بیان فرموده و مثلاً فرموده: نماز یعنی چه و چگونه بخوانید , روزه و حجّ و زکات یعنی چه و چگونه باید بدهید. که اگر او وعترتش نبودند ما هیچکدام از اینها را نمی فهمیدیم در بارۀ امامت و ولایت نیز به بیان تفصیلی آن پرداخته و ضمن صدها و بلکه هزارها روایت , افراد مشخص و معینی را تحت عنوان ولیّ و امام برای امّت اسلام معرفی فرموده است و آیات مجمل قرآن را با ارئه ی آنها تبیین نموده است که اولی الامر واجب الاطاعه چه کسانی هستند و آن کس که در حال رکوع نماز , ایتاء زکات کرده کیست و آن امام که وجود او مخزن علم به جمع کائنات است کدام وجود مقدّس است.
پس چرا ؟ غدیر و ماجرای امامت و اهلبیت علیهم السلام در طول تاریخ
مظلوم واقع شده است چون علی(ع) را نشناخته بودند و حالا هم نمی شناسند
ان شا الله ادامه دار بقیه در قسمت نهم
التماس دعا (عدلی تبریزی)
🌿
🌿🌸
🌿💐🍃🌿