📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۹۵)
📚 انتشارات عهدمانا
... در کلام هیچ پیامبری ، کلامی چون کلام علی ندیدم که این همه به فکر مردم گرسنه و پابرهنهٔ جامعه باشد . علی گویا خدمت به مردم را بر خدمت به خود و خانواده اش برتری داده است . سعی کن راهی را که من در پیری شناختم ، تو در جوانی بشناسی . توصیه می کنم ، دربارهٔ علی مطالعه کنی. »
سرگئی گفت : « چرا علی ؟ مگر مصلحان و مشاهیر بزرگ در تاریخ و فرهنگ خود کم داریم ؟ »
کشیش گفت : « نه پسرم ، کم نداریم ؛ دربارهٔ آنها نیز بخوان ، اما بدان که مرتبه و مقام علی بین تمام آنها چیز دیگری است. همهٔ گلها زیبایند ، اما وقتی به گل فروشی می روی زیباترین و خوش بوترینش را انتخاب می کنی. »
سرگئی گفت : « اما من به عنوان یک مسیحی ، چرا باید سراغ یک شخصیت مسلمان بروم ؟ »
کشیش گفت : « از دین حصاری برای زندگی و اندیشه هایت نساز پسرم ! همهٔ ادیان الهی درون مایهٔ مشترکی دارند . تو می توانی مغز و درون مایهٔ سایر ادیان الهی را بشناسی و از آنها پیروی کنی . این را بدان سرگئی که خدای همهٔ ما یکی است و شاقول خدا بر روی اعمال ما می ایستد . »
سرگئی گفت : « اما من دوستان مسلمان بسیاری دارم ؛ آن قدر که شما را شیفتهٔ علی می بینم ، آنها را ندیده ام . چگونه است مردی چون شما که از کودکی در خدمت کلیسا بوده ، از علی چنین یاد می کند و شیفتهٔ او می شود ، اما مسلمانان اغلب چیزی از علی نمی دانند ؟ »
کشیش گفت : « ممکن است من تو را که پسرم هستی نشناسم، یا تو مرا که پدرت هستم نشناسی ؛ همانگونه که بسیاری از مسیحیان هم مسیح را نمی شناسند . برای همین است که می گویم باید حصارها را بشکنی و به انسانیت بندگان خدا ، بیش از آبشخور دینشان بها بدهی. »
سرگئی گفت : « پس فردا که به مسکو برگشتی ، کنار تابلوی کلیسایت ، تابلوی دیگری هم نصب کن و بنویس : مسجد امام علی ! »
کشیش این کنایهٔ سرگئی را به دل نگرفت و گفت : « اگر از امثال کسانی چون تو نمی ترسیدم ، حتماً این کار را می کردم . »
↩️ ادامه دارد...
🔵 اندرزهای حكيمانه
💠 ای بندگان خدا! خود را بسنجيد قبل از آنکه مورد سنجش قرار گيريد. پيش از آنکه حسابتان را برسند، حساب خود را برسيد و پيش از آنکه راه گلو گرفته شود، نفس راحت بکشيد و پيش از آنکه با زور شما را به اطاعت وادارند فرمانبردار باشيد. بدانيد همانا آن کس که خود را ياری نکند و پند دهنده و هشدار دهنده خويش نباشد، ديگری هشدار دهنده و پند دهندهٔ او نخواهد بود.
📒 #نهج_البلاغه ، خطبه ۹۰، بند ۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۷۰ بخش ۱ نشانههای جاهل.mp3
2.74M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت70 1⃣
⭕️ نشانه های جاهل
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت70 ( 1 )
🔹نشانه های جاهل
💠 «لَا تَرَى[يُرَى الْجَاهِلُ] الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»
⚜ در حکمت ۷۰ نهج البلاغه میخوانیم:
" جاهل دیده نمیشود، مگر یا در حال افراط و یا در حال تفریط. "
🔰 پیرامون افراط و تفریط و نسبت آن با جاهل و جهل، در نهج البلاغه شریف سه مبحث قابل ارائه است:
1⃣ مبحث اول، زشتی افراط و تفریط و جهل؛
🔻در حکمت ۱۰۸، پیرامون حالات خوب و بد قلب، میخوانیم: " هر کوتاهی درمورد قلب، مضر است و هر افراطی آن را فاسد میکند. "
🔻همچنین مولا علی(علیه السلام) در خطبه ۱۲۷ و حکمت ۴۶۹، در بیان زشتی افراط، میفرمایند:
"حتی محبِّ افراطیِ من، در آینده هلاک خواهد شد."
🔻مولا همچنین در حکمت ۵۴ نهجالبلاغه، دربارهٔ زشتی جهل میفرمایند: « لا فقرَ کَالجَهل » ؛
" هیچ فقری بدتر از جهالت نیست. " (چون جهل های دیگر به راحتی قابل تحمّل یا جبرانند، اما جهالت به راحتی قابل جبران نیست.)
2⃣ بحث دوم، ثمرات ناگوار تفریط و افراط و جهالت است؛
🔸 ۱. مولا علی(علیه السلام) در حکمت ۱۸۱ نهجالبلاغه، اینگونه میفرماید که: « ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَة » ؛
" نتیجه هر تفریطی، پشیمانی است. "
🔸۲. همچنین دربارهٔ عاقبت اهل تفریط، در خطبه ۱۵۷ میفرمایند: «النَّارُ غَایَةُ المُفَرِّطین» ؛ " غایت و پایان کار انسان های اهل تفریط، آتش جهنّم است. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌸🍃 #روز_نود_وهفتم🌸🍃
👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید