eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۴۶ قسمت ۳ ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی.mp3
3.63M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی 🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش و آثار شرم و حیا در مقابل خدا در حکمت ۲۲۳ می فرمایند: « مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ» " کسی که حیا لباس خودش را بر تن او پوشانده باشد، مردم عیب او را نمی بینند." 🔻در حکمت ۱۱۳ حیا را درجه اعلای ایمان می دانند و می فرمایند: « لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ » ؛ ایمانی مانند حیا و صبر نیست. 🔻 و نهایتاً در خطبه ۲۲۲ به عنوان الگوی انسان هایی که همواره از خدا احساس شرم و حیا و خجالت و از اعمال شان احساس ندامت دارند، اولیاء خدا و اهل الذّکر را معرفی می کنند و می فرمایند: « أهلُ الذِّکْر حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا، فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً، يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ » " اهل ذکر سنگینی بار گناهان خودشان را روی دوششان حس می کنند، خوب درک می کنند که نمیتوانند به تنهایی این بار را بکشند و با هم شروع می کنند به ناله کردن و گفتگو کردن، ناله دارند در درگاه خداوندشان از جایگاه انسانی که دچار پشیمانی و اعتراف به ناتوانی است. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در۱۹۲ روز.mp3
2.8M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی ام : از حکمت ۲۶۹ تا ۲۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۶۹ تا ۲۷۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : مردم در دنيا دو دسته اند، يكی آن كس كه در دنيا برای دنيا كار كرد و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستی هراسان، و از تهيدستی خويش در امان است. پس زندگانی خود را در راه سود ديگران از دست می دهد و ديگری آنكه در دنيا برای آخرت كار می كند و نعمتهای دنيا نيز بدون تلاش به او روی می آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده و مالك هر دو جهان می گردد و با آبرومندی در پيشگاه خدا صبح می كند و حاجتی را از خدا درخواست نمی كند جز آن كه روا می گردد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : (در زمان حكومت عمر، نسبت به فراوانی زيور و زينتهای كعبه صحبت شد، گروهی گفتند آنها را برای لشكر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زينت نمی خواهد، وقتی از اميرالمؤمنين (علیه السلام) پرسيدند، فرمود:) همانا قرآن بر پيامبر (صلی الله علیه و آله ) هنگامی نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود: اموال مسلمانان كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان تقسيم كرد و غنيمت جنگی كه آن را به نيازمندانش می رساند و خمس، كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود و صدقات، كه خداوند راههای بخشش آن را مشخص فرمود و زيورآلات و زينت كعبه از اموالی بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت، نه از روی فراموشی آن را ترك كرد و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند. (عمر گفت: اگر تو نبودی رسوا می شديم و متعرض زيورآلات كعبه نشد.) ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : (دو نفر دزد را خدمت امام آوردند كه از بيت المال دزدی کرده بودند، يكی برده مردم و ديگری برده ای جزو بيت المال بود، امام فرمود:) برده ای كه از بيت المال است حدی بر او نيست، زيرا مال خدا مقداری از مال خدا را خورده است، اما ديگری بايد حد دزدی با شدت بر او اجرا گردد. (سپس دست او را بريد.) ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : اگر از فتنه ها و لغزشگاه ها با قدرت بگذرم، دگرگونيهای بسياری پديد می آورم. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : به يقين بدانيد! خداوند براي بنده خود هرچند با سياست و سخت كوش و در طرح و نقشه نيرومند باشد، بيش از آنچه كه در قرآن وعده فرمود، قرار نخواهد داد، و ميان بنده، هر چند ناتوان و كم سياست باشد، با آنچه در قرآن برای او رقم زده حايلی نخواهد گذاشت، هر كس اين حقيقت را بشناسد و به كار گيرد، از همه مردم آسوده تر، و سود بيشتر خواهد برد. و آنكه آن را واگذارد و در آن شك كند، از همه مردم گرفتارتر و زيانكارتر است، چه بسا نعمت داده شده ای كه گرفتار عذاب شود، و بسا گرفتاری كه در گرفتاری ساخته شده و آزمايش گردد، پس ای كسی كه از اين گفتار بهره مند می شوی، بر شكرگزاری بيفزای، و از شتابت دست بردار، و به روزی رسيده قناعت كن. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۶۹ تا حکمت ۲۷۳.mp3
3.32M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۶۹ تا حکمت ۲۷۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۹) 📚 انتشارات عهدمانا ... علمای دینی و امامان جماعتِ دیندار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند ؛ مبادا به آنها پست های دولتی بدهی که در آن صورت هیچ خدایی را بنده نیستند. آنها را با وعده ی بهشت، با تمجید و تشویق و با صله ای نه چندان زیاد ، می توان خرید. باید به مردم آزادی بدهی تا حرف هایشان را بزنند. در این صورت است که می توانی دوستان و دشمنانت را بازشناسی. حاکمی که نداند چه تعداد با او دوست و چه تعداد با او دشمن اند، هرگز نخواهد توانست حکومت خود را دوام بخشد. کار تو با آن جوان معترض ، کار شایستهٔ یک حاکم باسیاست نبود . مردم در صورت ترس از حاکم ، در پشت پردهٔ نفاق و ظاهرفریبی پنهان می شوند و هیچ سمی مهلک تر از این نیست که مردم در ظاهر دوست و در باطن دشمن حاکم باشند. معاویه که در طول سخنانم کم حوصله و تا حدودی کلافه نگاهم میکرد پرسید : « آیا علی هم از همین شیوه ای که می گویی بهره جسته که همهٔ مردم کوفه و مدینه و مکه و سایر بلاد اسلامی با او بیعت کرده اند ؟ » پاسخ دادم : « خیر! شیوهٔ علی در حکومت داری ، شیوهٔ دیگری است که هرگز به نفع او نیست. او مردم را صاحب حق می داند ، روش او همان روش محمد است. علی پیرو مردمان فقیر و توده های زیرین جامعه است، به ثروتمندان و اغنیا روی خوش نشان نمی دهد و در سفرهٔ آنان طعام نمی خورد. علی روابطش را با مردم ، براساس اصول دینی اش تنظیم کرده و هرگز به فکر بقای قدرت و حکومت خود نیست. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 احترام به استاد 💠 با آن كس كه تو را سخن آموخت به درشتی سخن مگو و با كسی كه راه نيكو سخن گفتن به تو آموخت لاف بلاغت مزن. 📒 ، حکمت ۴۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱ معیار صداقت،شجاعت و عفت.mp3
1.83M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ معیار صداقت و شجاعت و عفّت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹معیار صداقت و شجاعت و عفّت 💠 در حکمت ۴۷ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) اقدام به بیان حقیقتی کردند که سالهای سال است اندیشمندان جهان، مخصوصاً انسان شناس ها و روان شناس ها در پاسخش ماندند و آن عبارت است از شاخص دادن برای کمّی سازی یا کیفی سازی صفات انسانی. یکی از مشکلاتی که امروز هنوز هم در فضای علم باقی است، این است که ما صفات اخلاقی و ارزشی را بیان می کنیم، اما میزان و شاخص و معیاری برای اندازه گیری آن نداریم. 🔰 حضرت علی (علیه السلام) در جای جای نهج البلاغه، هزار و چهارصد سال قبل این مشکل را به راحتی حل کردند. 🔻 از جمله در حکمت ۴۷ ؛ مولا علی (علیه السلام) ارزش انسان، میزان صداقت انسان، میزان شجاعت انسان و میزان عفّت انسان ها را با شاخص هایی بسیار دقیق و کوتاه و روشن تبیین می فرمایند؛ می فرمایند: ارزش هر انسانی به مقدار همّتی است که دارد (یعنی باید ببینیم برای چه چیزی همه هم و غمش را متمرکز کرده تا به آن برسد؛ همان هدف و همان مایهٔ همت تعیین کننده ارزش یک انسان است.)، ارزش صداقت هر انسانی به اندازه جوانمردی و مروّت اوست، شجاعت هر انسانی به اندازه احساس ننگی است که از آثار و عواقب ترس دارد (یعنی وقتی می فهمد که در مقابل شجاعت، ترس بی جاست و ترس انسان را محروم می کند، انسان را خوار و ذلیل می کند، انسان را اسیر و تسلیم می کند، به هر مقداری که خفّت و خواری و ننگ این اسارت از ترس را درک کند، شجاعتش در او بیشتر است.) 🔻و آخری هم اینکه، چه مقدار انسانها عفّت دارند؟ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: همان قدری که غیرت دارند. پس هر چه انسان با غیرت تر می شود نسبت به ناموس خودش، نسبت به میهن خودش، با عفت تر می شود. لذا حضرت در همین حکمت های نهج البلاغه ( حکمت ۳۰۵ ) فرمودند: « مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ » "هیچ وقت انسان با غیرت زنا نمی کند." 🔻و در مورد مباحث دیگر هم مثل همّت و صداقت و شجاعت و غیره هم نکات بسیار زیادی در نهج البلاغه هست که ان شاءالله در بخش های بعدی تقدیم خواهد شد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(1).mp3
2.41M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و یکم : از حکمت ۲۷۴ تا ۲۸۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : از حکمت ۲۷۴ تا ۲۸۴ ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : علم خود را نادانی و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : طمع به هلاكت می كشاند و نجات نمی دهد و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست و بسا نوشنده آبی كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت می كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور می كند و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسيد. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 :خدايا به تو پناه می برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو و درونم در آنچه كه از تو پنهان می دارم زشت باشد و بخواهم با اعمال و رفتاری كه تو از آن آگاهی توجه مردم را به خود جلب نمايم و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستی كه درونم را زشت كرده به سوی تو آيم تا به بندگانت نزديك و از خشنودی تو دور گردم. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : نه، سوگند به خدایی كه به قدرت او در شب تاریک به سر برديم كه روز سپيدی را در پی داشت، چنين و چنان نبود. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : كار اندكی كه ادامه يابد، از كار بسياری كه از آن به ستوه آیی اميدواركننده تر است. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : هرگاه مستحبات به واجبات زيان رساند آن را ترك كنيد. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : كسی كه به ياد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می سازد. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهی چشمها دروغ می نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمی كند. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : ميان شما و پندپذيری، پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : جاهلان شما پرتلاش و آگاهان شما تن پرور و كوتاهی ورزند. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄ 📒 : دانش، راه عذرتراشی را بر بهانه جويان بسته است. ┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۷۴ تا حکمت ۲۸۴.mp3
2.78M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۷۴ تا حکمت ۲۸۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۰) 📚 انتشارات عهدمانا روش او همان روش محمّد است. علی پیرو مردمان فقیر و توده های زیرین جامعه است. به ثروتمندان و اغنیا روی خوش نشان نمی دهد و در سفرهٔ آنان طعام نمی خورد. علی روابطش را با مردم ، بر اساس اصول دینی اش تنظیم کرده و هرگز به فکر بقای قدرت و حکومت خود نیست. شنیدم که وقتی محمّد بن ابی بکر را به فرمانداری مصر برگزید ، در حکمی به او نوشت : « با مردم ، فروتن ، نرم خو و مهربان باش . گشاده رو و خندان باش تا بزرگان در ستمکاری تو طمع نکنند و ناتوان ها در عدالت تو مأيوس نگردند. » اما در واقع مردم به فکر منافع خویش اند ؛ رابطه شان با حکومت هم به همین اساس و پایه تنظیم شده است . کافی است حکومت، شکم هایشان را سیر کند تا مردم پیرو آن حکومت شوند. این که می گویند مردم مانند گلّه اند ، سخن درستی است ؛ حاکم قدرتمند کسی است که روش گله داری را بیاموزد! کارگزارانت را از دوستان و اقوامت قرار بده، البته این راهی است که شما بنی امیه آن را پیموده اید. عثمان از این نظر با رسول خدا و دو خليفهٔ پس از او متفاوت بوده و همهٔ بستگان خود را در رأس امور حکومتی قرار داد. تو البته استاد بی بدیل این روش هستی » ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا